💠ضرورت تجدید نظر در برنامه های حوزه های علمیه
🔅حوزههاي علميه و محيطهاي روحاني ما مسئول پاسداري ايمان جامعه اسلامي و دفاع از اصول و فروع دين مقدس اسلام از ديدگاه مذهب شيعه و تعليم و تبليغ آنها و عهدهدار پاسخگويي به نيازهاي مذهبي مردم مسلماناند.
🔅دشواري و سنگيني اين مسئوليتها در همه زمانها يکسان نيست؛ بستگي دارد به درجه تمدن و سطح فرهنگ جامعه و ميزان آگاهي مردم به مسائل مختلف از يک طرف، و درجه فعاليت نيروهاي مخالف از طرف ديگر.
🔅همان طور که در حديث شريف کافي آمده است: الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا يهْجُمُ عَلَيهِ اللَّوابِسُ. آشنايي با اوضاع و جريانات زمان و شناخت عوامل دست اندرکار اجتماع، امکان پيشبيني ميدهد و با پيشبينيها ميتوان به مقابله با حوادث ناگوار شتافت، همچنانکه امکان بهرهبرداري از فرصتهاي مساعدي که تحولات زمان پيش ميآورد به وجود ميآورد.
🔅بديهي است که مفهوم مخالف جمله گرانقيمت فوق اين است: الْجاهِلُ بِزَمانِهِ يهْجُمُ عَلَيهِ اللَّوابِسُ. آن که نميداند در جهاني که زندگاني ميکند چه ميگذرد، چه عواملي دست اندرکار ساختن جامعه به ميل خود هستند، چه تخمهايي در زمان حاضر پاشيده ميشود که در آينده سر برخواهند آورد، روزگار آبستن چه حوادثي است، هرگز نميتواند به مقابله با نيروهاي مهاجم برخيزد و يا از فرصتهاي طلايي زودگذر اغتنام جويد.
🔅واضح است که توجه و بيتوجهي قشري که مسئوليت هدايت و رهبري و رعايت و پاسداري جامعه خود را دارند، از نظر آگاهي به اوضاع، اهميت فوقالعاده بيشتري دارد.
🔅اگر وضع امروز خود را با هشتاد سال پيش (پيش از مشروطيت ايران) مقايسه کنيم ميبينيم روحانيت آنروز مواجه بوده با جامعهاي بسته و راکد، با جامعهاي که هيچگونه واردات فکري نداشته جز آنچه از حوزه علمي ديني صادر ميشده است.
🔅فرضا از آن حوزهها جز رسالهاي عملي يا کتابهايي در حدود جلاء العيونو حليةالمتقينو معراجالسعاده صادر نميشده است آن جامعه نيز مصرف فکري جز اينها نداشته است.
🔅ولي امروز اين توازن به شدت بههم خورده است. امروز به طور مستمر از طريق دبستانها، دبيرستانها، دانشگاهها، مؤسسات آشکار و پنهان نشر کتاب، وسايل ارتباط جمعي از قبيل راديو، تلويزيون، سينماها، روزنامهها، مجلات هفتگي و ماهانه و سالانه، کنفرانسها، سخنرانيها و از طريق برخورد با مردمي که ازسرزمينهاي ديگر به کشور ما آمدهاند و از طريق مسافرتها به کشورهاي خارج هزاران نوع انديشه به اين جامعه صادر ميشود که اگر انديشههايي که از حوزههاي علمي ديني و يا وسيله شخصيتهاي مبرّز مذهبي در خارج اين حوزهها صادر ميشود- با اين که نسبت به گذشته در سطح بالاتري قرار گرفته است- با آنچه از جاهاي ديگر صادر ميشود مقايسه شود، رقم ناچيزي را تشکيل ميدهد و ميتوان گفت نزديک به صفر است.
🔅حتي خود حوزههاي علميه ما هم اکنون يکي از بازارهاي پر رونق انديشههايي است که از کانونهاي غيرمذهبي و يا ضد مذهب صادر ميشود. .
🔅اينجاست که هر فرد متدين آگاه ضرورت تجديد نظر در برنامههاي حوزههاي علميه را شديدا احساس ميکند.
📚شهیدمطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران ص۲۰۲
#اندیشه_مطهر #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
🌐 امام خمینی، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول
🔻من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّلبار امام را از نزدیک دیدم؛
🔻البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوانپسند و برجسته است.
🔻طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. در حوزههای علمیه، انتخاب استاد، اجباری نیست و هر کس طبق پسند و سلیقه خود، استاد را انتخاب میکند.
🔻استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاجآقا روحاللَّه» شناخته میشد.
🔻مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم.
🔻او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛
🔻اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقهمند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود.
🔻یواش یواش از قدیمی ترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند.
🔻شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است.
🔻در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم.
🔻اما تا اینجا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیبکننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته میشد.
📚رهبر معظم انقلاب 14/3/78
#در_مدرسه_امام_خمینی
#کلام_ولی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️#فلسفه| مجموعه جلسات مبانی حکمت متعالیه
🎙استاد علی فرحانی
🌀ارائه شده در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در موسسه اسراء (آیت الله جوادی آملی)/ ۲۴جلسه
📋معرفی مختصر جلسات👇
eitaa.com/almorsalaat/1026
🔈صوت جلسات👇
ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/mabani-hekmat-esra-97/
📝متن پیاده شده جلسات👇
soda96.ir/matn-mabani-hekmat/
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
▪️انا لله و انا الیه راجعون
▪️با نهایت تاسف و تاثر درگذشت جانباز سرافراز سیدمحمد امینجواهری پدر گرامی حجت اسلام سیدمجتبی امینجواهری را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض میکنیم.
▪️ان شاالله خداوند متعال روح این بزرگوار را غریق رحمت و به خانواده داغدارشان صبر و اجر جزیل عنایت فرماید.
▪️شادی روح آن مرحوم فاتحه و صلواتی نثار میکنیم.
@almorsalaat
المرسلات
▪️انا لله و انا الیه راجعون ▪️با نهایت تاسف و تاثر درگذشت جانباز سرافراز سیدمحمد امینجواهری پدر گر
انشالله امشب برای مرحوم سیدمحمد امین جواهری فرزند سیدرضا نماز #لیلهالدفن بخوانیم.
@almorsalaat
13800619_8876_24k.mp3
5.63M
💢 نظریهی مبناییِ نظام را تبیین کنید
🔹 «روحانیون باید نظریه حاکمیّت اسلام در همهی امور زندگی و شئون بشری را با استدلال و منطق تبیین کنند.
🔸 این از مسلمات همه ادیان الهی است؛ نهفقط دین مقدس اسلام.
🔹 البته آمدن توی این میدانها احتیاج به مایه علمی دارد؛ احتیاج به قوام فکری دارد. این قوام فکری را حوزهها با تحصیلات دینی، با تحصیلات فقهی، اصولی، کلامی، فلسفی بایستی تأمین کنند.
🔸 طلاب جوان نباید فکر کنند که پس ما چرا داریم درس میخوانیم، برویم دنبال این کارها. نه! دنبال این فکر رفتن، بدون تقویت بنیه علمی هیچ خدمتی نمیکند. اگر غیر عالمانه کسی وارد این میدان بشود، سودی نخواهد بخشید بهاحتمال زیاد و زیان هم خواهد بخشید باز بهاحتمال زیاد.
🔹 فقه ما فقه بسیار قویای است اما فقهای ما در طول زمان، منطقهی عظیم زندگی مردم را تجربه نکردند، چون حاکمیت نداشتند. انصافاً فقهای قویالفکر، قویالاستدلال و المنطق داریم. لکن ایشان به بعضی از مناطق زندگی ورود کردهاند. بعضی از مناطق مورد نیاز است که فقه ما از کنار آن عبور کرده است، به جزئیات آن وارد نشده است. اینها را بایستی فضلا وارد بشوند.»
🎙رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۰/۰۶/۱۹
#انقلاب_اسلامی #حوزه_روحانیت
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#اخلاق_و_عرفان| الّا البَکّائون
🔸درباره گریه های حضرت یحیی(ع)
🔸فلسفه و عرفان باید به عمل منجر شود
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده درس نهایه الحکمه، 1396، مدرسه فیضیه، مدرس حضرت معصومه (س)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
#مشاوره_مجازی
🌀جهت ارتباط با اساتید #مدرسه_مجازی_المرسلات و دریافت #مشاوره علمی و تحصیلی از ایشان می توانید به آیدی اساتید محترم در ایتا پیام دهید.
🔰استاد سید محمد هاشمی
👉eitaa.com/smhashemi128
🔰استاد محمد مهدی ستوده
👉eitaa.com/m_m_sotude
🔰استاد محمد مهدی مقدسی
👉eitaa.com/m_mahdi1384
🔰استاد محسن ابراهیمی
👉eitaa.com/ebrahimi845
🔰استاد سید مجتبی امین جواهری
👉eitaa.com/smojtabaamin
🔰استاد سید محمد فاطمی
👉eitaa.com/fatemi1295
🔰استاد حامد سامی
👉eitaa.com/h_sami84
🔰استاد احمد هروی
👉eitaa.com/chashmberah255
🔰استاد علی امیری
👉eitaa.com/Ali_Amiri0731
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📚 #معرفی_کتاب: رساله نور وحدت
🔹رساله نور وحدت که متعلق به عارف بالله خواجه حوراء مغربی است، یکی از رساله های ارزشمند در موضوع عرفان عملی است که مورد عنایت ویژه علامه طباطبایی بوده است و ایشان این رساله را برای برخی از شاگردان خود همچون آیت الله شیخ علی پهلوانی تدریس کرده اند.
🔹در این کتاب، این رساله به همراه تعلیقات و شرح هایی از علامه طباطبایی، آیت الله پهلوانی و آیت الله سید عبدالله جعفری، منتشر شده است.
🔹در پشت جلد این کتاب، مطلب مهم و قابل توجهی درباره اهمیت مراقبه و توجه به وحدت و انجام اعمال شرعی، از علامه طباطبایی به نقل از آیت الله پهلوانی ذکر شده است.
#در_محضر_علامه #عرفان
#کتابخانه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
raveshe-khandane-rasael-v-makaseb-dar-masire-ejtehad.mp3
3.37M
💠#طلبه_موفق| روش صحيح خواندن رسائل و مکاسب در مسیر اجتهاد
🎙استاد علی فرحانی
#مهارت_های_تحصیل_علم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خلاصه داستان #منطق_الطیر عطار و سفر پرندگان به سوی سیمرغ
🎙علامه حسن زاده آملی
#اخلاق_و_عرفان #عرفان
🔰کانال رادیو توحید
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مکتب امام
📝روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
▫️این مقاله برای اولین بار در سال 1356 به قلم رهبر معظم انقلاب، نگاشته و در کتاب دیدگاه توحیدی به همراه چند مقاله دیگر منتشر شد.
♨️در این مقاله آمده است که: «#توحید راهی تازه در برابر #انسان است که اگرچه به تحلیلی ذهنی و نظری تکیه دارد، ولی مقصود از طرح آن، ارائه #شیوه ای دیگر است برای عمل کردن و #زیستن»
▫️در #گفتمان_توحید، با محوریت این مقاله به تبیین و امتداد این اندیشه، در نظام فکری رهبر انقلاب، با بهره گیری سایر آثار رهبری و استفاده از اساتید برجسته حوزوی خواهیم پرداخت.
🔰با گفتمان توحید همراه شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
rahkari-mohem-jahat-taghviate-hesse-darskhandan.mp3
735.2K
🌀#طلبه_موفق| راهکاری مهم جهت تقویت حس درس خواندن
✅پایان هر روز، میزان ساعت مطالعه و فعالیت علمی خود را یادداشت کنید.
🎙استاد علی فرحانی
#مهارت_های_تحصیل_علم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
#اطلاعیه
🌀امروز برگزار می شود:
✅فقه نظام روابط اجتماعی
✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)
⏰ساعت۱۴
🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location)
📡پخش زنده از اسکای روم👇
https://b2n.ir/t49719
📡پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram/almorsalat
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه نظام روابط اجتماعی
استاد علی فرحانی
چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹
موسسه مفتاح
#فقه_نظام #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)
استاد علی فرحانی
چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹
موسسه مفتاح
#فقه_نظام #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله (9)| إلهى و سيّدى! عقد حبّك على قلبى فلست أصبر أو أراك! ▫️و در «علل الشّرائع» روايت كرده
#لقاءالله (۱۰)| غالبا مؤمنين به تدريج به مقام عالى توبه نائل شده اند/توبه هم مثل ساير مقامات دين، مراتب دارد.
♨️خلاصه؛ اگر توبه صحيح، سهل است؛ توبه ناقص هم نباشد؛ يك ذرّه اى از خير، يك كلمه خير، يك تسبيح و يك حمد و يك تهليل هم، البته فعلش مفيد و تركش ضرر است. هر خاطرى كه انسان را دلالت نمايد بر ترك اين خير جزئى، قطعا از شيطان است و قطعا شيطان خير انسان را نمى گويد. گاه است اين يك كلمه خير سبب بشود به نجات كلّى انسان، به اين ميزان كه در اين «خير جزئى» قطعا اثرى و نورى هست؛ گاه همين نور سبب مى شود در يك موردى، به توفيق خير ديگر و آن هم نورى دارد و آن هم به توفيق ديگر [منجر مى شود]- هلمّ جرّا- انسان را به عالم نور مى رساند. اين [قاعده] كلّى- ابدا- جاى انكار نيست و غالبا مؤمنين به تدريج به مقام عالى توبه نائل شده اند. اين است كه توبه هم مثل ساير مقامات دين، مراتب دارد.
📚میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاءالله
#توبه #عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
manzoor-az-inke-dastgahe-emam-montej-ast.mp3
1.7M
♦️#نگاهی_به_دریا| مقصود از اینکه می گوییم دستگاه استنباطی امام (ره) #منتج است، چیست؟
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝#یادداشت| مساله تعبدی و توصلی در نگاه شیخ انصاری(ره)
◽️اصولیین در تقسیم واجب به تعبدی و توصلی، بعد از بیان معانی تعبدی میفرمایند محل بحث در جایی است که تعبدی مقابلی به نام توصلی داشته باشد و آن تعبدی به معنای ما لا یسقط امرها بمجرد اتیان بها است.
◽️ اشکال اساسی این است که امکان بیان قصد امتثال امر توسط شارع وجود ندارد پس در دوران بین تعبدی و توصلی نمی توان با اطلاق، توصلیت را نتیجه گرفت.
◽️اگرچه تقریرات متعددی از این اشکال وجود دارد اما مرحوم مظفر در تقریر این اشکال می فرمایند از میان انحاء قصد قربت، اجماعا قصد امتثال امر شرط عبادیت عبادت است و تحقق این شرط متوقف بر امر است در حالی که تحقق امر هم متفرع بر تحقق موضوع حکم و قصد امر میباشد به این شکل دور پیش می آید.
◽️مرحوم مظفر راه حل اشکال دور را شاه بیت فکری محقق نائینی یعنی اطلاق مقامی و متمم جعل می داند. ایشان می فرماید مولا ابتدا در یک خطاب اصل واجب را بیان کرده بعد در خطاب دیگری شرطیت قصد امتثال امر را بیان می کند. این اطلاق هم بر مدار غرض مولا است و باید کل فقه فحص شود تا اگر این خطاب ثانی وجود نداشت توصلیت نتیجه شود.
◽️اما باید گفت اطلاق مقامی نه تنها ابتکار محقق نائینی نیست بلکه تمسک به آن یک انحراف جدی است زیرا هیچگاه در فقه چنین خطاب ثانی وجود ندارد پس نتیجه آن توصلی شدن تمام تعبدیات می باشد لذا آخوند راه حل اطلاق مقامی را پیشنهاد می کند و البته آن را اشتباه می داند.
◽️مرحوم آخوند با التفات به همین مطلب قصد امتثال امر را شرط عقلی طاعت دانست. ایشان می فرماید قصد قربت دخالت در غرض مولا دارد نه در امر؛ دخالت اش دخالت واقعی است نه جعلی. اساسا قصد قربت در ضمن اجزاء و شرائط امر نیست به همین خاطر هم هیچ گاه شارع ان را بیان نمی کند و به نقل نمی اید.
◽️شیخ هم در تنبیه دوم شبهات وجوبیه آنجا که به تحقیق رجحان احتیاط در دوران بین وجوب و غیر استحباب می پردازد، می فرماید بدیهی است که در فقه فقهاء بدون اینکه لزوما احراز محبوبیت قطعی یا احراز امر شارع بکنند قصد قربت را صحیح و عبادت را امتثال شده می دانند این یعنی قصد امتثال امر در عداد اجزاء و شرائط نمیباشد.
◽️شیخ ملاک تحقق قصد قربت را چنین می داند که اولا نهی ای از جانب شارع نباشد ثانیا مأخذ و دلیلی- چه لبی و چه لفظی- بر مطلوبیت آن عند المولی باشد ولو اینکه این دلیل غیر معتبر باشد. لذا در دوران بین وجوب و غیر استحباب هم که نه وجود امر و نه وجود ملاک الامر احراز شده باز امکان احتیاط وجود دارد.
◽️حقیقت این است همانطور که #حضرت_امام رضوان الله علیه می فرمایند تفکیک بین تعبدی و توصلی در فقه با #اجماع صورت میگیرد. هر کجای فقه قصد امتثال امر شرط باشد اجماع بر آن وجود دارد و الا توصلی است.
◽️لذا اولا در فقه هیچ گاه شک در توصلیت و تعبدیت نداریم. ثانیا در فقه هیچ شکی نیست که توصلیات را می توان با قصد قربت به صورت قربیّ اتیان کرد. این یعنی هم اشکال دور و هم راه حل محقق نائینی تنها و تنها ناشی از جدایی از متن فقه است.
◽️مرحوم شیخ اعتقاد راسخ دارند که اساسا علم اصول باید فقه محور باشد نه کلام محور. علم اصول علمی آلی برای رسیدن به غایت استنباط است لذا است که مهمترین مساله در نگاه شیخ هم در رسائل و هم در مکاسب، #زمین_فقه و فضای آن است.
◽️اما طرح مباحث انتزاعی و کلام محور؛ همچون #رنسانسی در علم اصول توسط مرحوم آخوند شروع شد و توسط اصولیین بعد از ایشان به کمال واقعی خود رسید و در این فضا بود که تمرکز بر مصالح و مفاسد واقعیه زیاد شد و یک نگاه ثبوت محور در علم اصول به وجود آمد که البته ثمره آن دور شدن اصول از فقه است.
✍احسان چینی پرداز
#پای_درس_استاد #اصول
#تعبدی_توصلی
@almorsalaat
#گزارش_تصویری
♦️جلسه تدریس فقه نظام روابط اجتماعی و تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)/ استاد علی فرحانی
🔹چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹ موسسه مفتاح
🔉صوت جلسات در کانال مدرسه مجازی بارگذاری شد👇👇
eitaa.com/majazi_almorsalaat
⬇️صوت جلسات سال گذشته فقه نظام روابط اجتماعی👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/fegh-ravabet-ejtemaee-meftah-99/
⬇️صوت جلسات سال گذشته تدریس تعادل و تراجیح👇👇
https://b2n.ir/ta-v-ta
#پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امروز وظیفه این است که امید به آینده را در دلها تقویت کنیم.
🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۱۰/۱۹
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b