eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سلوک انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 پارادوکس معنویت اسلامی و زندگی اجتماعی چگونه در طرح کلی اندیشهٔ اسلامی حل شده است؟!گزیده‌ای از مباحث مطرح شد در دوره توسط استاد 🔰دوره سلوک انقلابی 🔸 بررسی خوانش مقام معظم رهبری از اسلام انقلابی 📗 با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🔶 @solukeenghelabi
0025-KharejOsul-14021002.MP3
50.23M
🔊| مروری بر مباحث گذشته/ ضابط واحد و جامع و مانع بودن آن در مسائل علم اصول و مراحل بررسی آن در کلام اعلام/ ملاک در باب الفاظ و فرق آن با سایر مباحث ادبی/ ملاک اول از محقق خراسانی: «من جهة عامة» در مباحث الفاظ علم اصول و اشکالات آن/ ملاک دوم «کثیر الدوران فی الفقه» در بیان بزرگانی همچون شهید صدر و اشکالات وارده بر آن/ اشاره ای به عبارات مرحوم امام از این منظر/ نکاتی در مورد ماده امر در نگاه قدماء و بازتاب آن در عبارت مرحوم آخوند 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 2/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
"السَّلاَمُ عَلَیْکِ یا اُمّ‌البَنین" 💢 جلسه ی هفتگی هیئت ام ابیها (علیهما السلام) 🎙 سخنران حجت السلام و المسلمین شیخ علی فرحانی 🎙 مرثیه خوان: حجت الاسلام و المسلمین شیخ مرتضی حائری 🗓 دوشنبه ۴ دی 🔸 شروع مراسم با نماز مغرب و عشاء 🕞 قرائت حدیث شریف کساء ۱۷:۵۰ 🕞 قرائت قرآن کریم ۱۸:۰۵ 🕝 سخنرانی ۱۸:۲۰ 🕝 روضه و سینه زنی ۱۹:۰۰ 💠 برادران و خواهران @Ommeabihaa
هدایت شده از سلوک انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 عبارت‌های کتاب طرح کلی مقام معظم رهبری، سرّالصلاة مرحوم امام و بیانات علّامه طباطبایی، در عبادی‌ترین دستور سلوکی اسلام، آخرین ابعاد اجتماعی را متبلور کرده‌اند ✅ گزیده‌ای از مباحث مطرح شد در دوره توسط استاد 🔰دوره سلوک انقلابی 🔸 بررسی خوانش مقام معظم رهبری از اسلام انقلابی 📗 با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🔶 @solukeenghelabi
💢با عرض سلام و وقت بخیر 🔴 قابل توجه متقاضیان کتاب درآستانه حکمت 👈 برای تهیه کتاب لطفا اطلاعات زیر را به همراه فیش واریز ارسال کنید: 🔸نام و نام خانوادگی 🔸استان 🔸شهر 🔸روستا 🔸آدرس دقیق (محله، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد) 🔸کدپستی 🔸شماره همراه 💰شماره کارت: 💳 6037997421279549 🔅قیمت جلد اول👈 120 هزارتومان 🔅قیمت جلد دوم👈 175 هزارتومان 🔅هزینه ارسال پستی👈 50 هزارتومان 🛑 ارسال اطلاعات و فیش واریز به اکانت: @smojtabaamin 💢لطفا اطلاعات فوق را به صورت کامل ارسال کنید تا در امور مربوط به ثبت خرید و ارسال کتاب وقفه ایجاد نشود. 💢ارسال پستی به صورت هفتگی صورت می گیرد از صبوری شما سپاسگزاریم. 🌹🙏 ♦️خرید حضوری متعاقبا در کانال اعلام خواهد. ✍️سید مجتبی امین جواهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0026-KharejOsul-14021003_01.MP3
38.69M
🔊| مروری بر مباحث گذشته/ مساله ملاک واحد و جامع و مانع مسائل علم اصول/ اشاره ای بر عبارت آخوند خراسانی و امام و محقق خوئی/ اشاره ای به شرائط فعلی علم اصول/ مسأله مهم «آلیت» علم اصول و نگاه صحیح به علم اصول بر اساس این مسأله/ اهمیت نگاه سیستمی به علم اصول/مساله اصول عملیه و تفکیک آن از قواعد فقهیه/ اقسام قواعد فقهیه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 3/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0024-KharejFeq-14021003_01.MP3
31.6M
🔊| اتمام بحث از مطهریت ماء مضاف نسبت به حدث/ مسأله مطهریت ماء مضاف نسبت به خبث/ عبارتی از شیخ مفید و سید مرتضی و نظر ملامحسن فیض کاشانی در مقابل سائر فقهاء/ عدم اشاره بسیاری از فقهاء به این عبارت شیخ مفید و سید مرتضی/ توضیح نظر ملامحسن فیض/ مسأله اصل در باب طهارت خبثی از حیث ازاله یا تطهیر/ توضیح عبارت محقق خوئی/ توضیح عبارت مرحوم آیت الله فاضل در این بخش 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 4/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠پنج قرن تمدن اسلامى 🔰 شهید آیت الله مطهری 🔸ديشب بعد از سخنرانى، يكى از برادرها آمد با كمال صداقت از من سؤالى پرسيد، گفت مخالفان سؤالى از ما مى كنند كه اگر اسلام به عنوان يك ايدئولوژى قادر بود ملتى را نجات بدهد و سر پاى خودش نگه دارد، تمدنى به وجود آورد، فرهنگى به وجود آورد، يك واحد اجتماعى به وجود آورد، چطور در طول اين چهارده قرن يك نمونه هم نتوانست به وجود آورد؟ 🔸 به آن برادر عرض كردم: به همان دليل كه پنج قرن چنين تمدنى را به وجود آورد و من و تو از تاريخ خودمان بى خبريم. ما چقدر بايد از تاريخ خودمان بى خبر باشيم! اسلام پنج قرن (پانصد سال) تمدنى را در سه مركز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ايران) به وجود آورد كه مجموع اينها را «تمدن اسلامى» مى نامند. 🔸يكى از نيرنگهاى غرب اين بود كه در پوست ملل مسلمان رفت [و ميان آنها در باب تمدن اسلامى تفرقه ايجاد كرد.] چون نمى شد اين تمدن گذشته را انكار كرد، در پوست عربها رفت و گفت تمدن عرب. حتى گوستاو لوبون وقتى كتاب مى نويسد مى گويد تمدن عرب. گو اين كه مترجم فارسى اش گفته تمدن اسلام و عرب، ولى او مى گويد تمدن عرب، براى اين كه عرب بگويد اين تمدن مال من بود. ولى وقتى كه به ايران مى آمدند نقيض و ضد آن را به ايران تلقين مى كردند كه اين تمدنى كه در گذشته بوده تمدن ايرانى بوده، بو على سينا وابسته به تمدن ايرانى است و از بقاياى تمدن 2500 ساله پيشتر است! در جشن 2500 ساله چقدر كوشش مى كردند روى مسئله استمرار فرهنگى تكيه كنند كه ما در 2500 سال پيش يك فرهنگ را آغاز كرديم و آن فرهنگ با روح خاصى كه داشته است ادامه داشته تا به زمان ما رسيده است؛ بو على سينا، ابو ريحان بيرونى، حافظ، مولوى و خواجه نصير الدين طوسى زاده آن فرهنگ اند، همان روح است كه تا زمان ما استمرار پيدا كرده؛ در صورتى كه اين يك دروغ محض است. 🔸تمدنى كه در دوره اسلام شروع شد با يك روح مخصوص شروع شد. اين تمدن مثل هر تمدن ديگرى از تمدنهاى ديگر جهان استفاده كرد اما به صورت تغذيه نه به صورت التقاط، مثل هر جاندار جوانى كه پيدا مى شود و از محيط خودش تغذيه مى كند، ولى معنى تغذيه اين است كه او را هضم مى برد و به شكل خودش در مى آورد و روح خودش را به او مى دهد. اما كارى كردند كه ملت ما از تاريخ خودش بى خبر و به آن بى اعتقاد و بى اعتماد باشد. 🔸سالهاست كه در ميان ما تبليغ مى كنند، يك تبليغ دروغ كه اسلام نه تنها تمدنى را پايه گذارى نكرد، تمدنهاى گذشته را هم نابود كرد، تمدن مصر و تمدن ايران را از بين برد. اينها كارهاى حساب شده است، مى خواهند ملت مسلمان به تاريخ اسلامى خودش بدبين شود. 🔸به آن دوست و برادر عزيز گفتم اگر اسلام در طول تاريخ و در بدو ظهور خود تا زمانى كه انحراف پيدا نشده بود- كه ريشه اين انحراف مسيحيت است- تمدنى ايجاد نكرده بود حرف شما درست بود، ولى پنج قرن بر دنيا سيادت فرهنگى و علمى داشته ايم. تمدن امروز اروپا در كمال صراحت خودش را مديون تمدن اسلامى مى داند. خوب است كه كتابهاى فارسى در همين زمينه چاپ شده. همان كتاب تمدن اسلام و عرب گوستاو لوبون را بخوانيد كافى است. كتاب كارنامه اسلام اثر يكى از اساتيد دانشگاه تهران را بخوانيد، روى مدارك ثابت مى كند كه تمدن امروز دنيا و تمدن اروپا تا چه حد مديون تمدن اسلام است! ولى ما از تاريخ خودمان بى خبريم. 🔸همچنين ما از فلسفه احكام خودمان بى خبر هستيم. من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كرده ام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفه هاى اجتماعى و فلسفه هاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقى تر از فلسفه هاى زندگى غربى است. 🔸ما چرا در فلسفه اجتماعى خودمان تعمق و غور نكنيم، چرا در فلسفه سياسى خودمان غور نكنيم؟ فلسفه سياسى ما چه بايد باشد؟ حتما بايد ما در فلسفه سياسى يكى از الگوهاى غرب را بگيريم؟ بايد در فلسفه سياسى تابع انگلستان يا آمريكا يا فرانسه و يا شوروى باشيم؟ آيا امكان ندارد كه فلسفه سياسى ديگرى وجود داشته باشد مترقى تر و عالى تر از آنها؟ چرا، امكان دارد. 🔸در فلسفه اقتصادى و نظام اقتصادى همين طور. در فلسفه اخلاق چطور؟ آيا اخلاق ما حتما بايد اخلاق به اصطلاح بورژوازى و سرمايه دارى باشد يا اخلاق سوسياليستى و اخلاق كمونيستى باشد؟ اخلاق ديگرى در دنيا وجود نداشته و ندارد و ما نمى توانيم از خودمان فلسفه اخلاق مستقل داشته باشيم؟ چرا، مى توانيم داشته باشيم. 📚 مجموعه آثار (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 221 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیار غبن_01_01_01.mp3
4.34M
🔊| عبارات شیخ اعظم در خیار غبن غالبا با سیستم اجتهادی ایشان سازگار نیست! 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس مکاسب (فقه 6). موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پیشنهاد میکنم حتما بشنوید👆
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| نظام فرهنگی و تمدّنی غرب در مسائل مربوط به زنان از ورود در بحث و تحقیق فرار میکند 📹 مرور تصویری بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان. ۱۴۰۲/۱۰/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢....إِلٰهِى فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذِينَ تَرَسَّخَتْ أَشْجارُ الشَّوْقِ إِلَيْكَ فِى حَدائِقِ صُدُورِهِمْ، وَأَخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ، فَهُمْ إِلَىٰ أَوْكارِ الْأَفْكارِ يَأْوُونَ، وَفِى رِياضِ الْقُرْبِ وَالْمُكاشَفَةِ يَرْتَعُونَ، وَمِنْ حِيَاضِ الْمَحَبَّةِ بِكَأْسِ الْمُلاطَفَةِ يَكْرَعُونَ؛ 💢معبودم، ما را از کسانی قرار ده که شاخسارهای اشتیاق به سویت در بوستان‌های سینه‌هایشان استوار و پابرجا شده است و سوز عشقت در کانون دل‌هایشان برافروخته، از این روی به آشیانه اندیشه‌های والا جای گیرند و در گلستان قرب و مکاشفه‌ات خوش‌گذرانی می‌کنند و از حوض‌های محبّتت با جام ملاطفت می‌نوشند؛ 💢...إِلٰهِى مَا أَلَذَّ خَواطِرَ الْإِلْهامِ بِذِكْرِكَ عَلَى الْقُلُوبِ ! وَمَا أَحْلَى الْمَسِيرَ إِلَيْكَ بِالْأَوْهامِ فِى مَسالِكِ الْغُيُوبِ ! وَمَا أَطْيَبَ طَعْمَ حُبِّكَ ! وَمَا أَعْذَبَ شِرْبَ قُرْبِكَ، فَأَعِذْنا مِنْ طَرْدِكَ وَ إِبْعادِكَ، وَاجْعَلْنا مِنْ أَخَصِّ عَارِفِيكَ، وَأَصْلَحِ عِبَادِكَ، وَأَصْدَقِ طَائِعِيكَ، وَأَخْلَصِ عُبَّادِكَ، يَا عَظِيمُ يَا جَلِيلُ، يَا كَرِيمُ يَا مُنِيلُ، بِرَحْمَتِكَ وَمَنِّكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 💢خدایا، چه لذّت‌بخش است در دل‌ها خاطرات الهام گرفته از یادت و چقدر شیرین است پویش به‌سوی تو با مرکب اندیشه‌ها در راه‌های غیب و طعم عشقت چه خوش و شربت مقام قربت چقدر گوارا است، پس ما را از راندن و دور کردنت پناه ده و از ویژه‌ترین عارفانت و شایسته‌ترین بندگانت و راست‌گوترین فرمان‌برانت و خالص‌ترین پرستندگانت قرار داده، ای بزرگ، ای باشکوه، ای مهمان‌نواز،ای رساننده به مطلوب، ای به رحمتت و احسانت، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| جایگاه در تعالی انسان 🎙استاد علی فرحانی ◾️وفات حضرت ام البنین. مورخ ۴ دی ۱۴۰۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️...أَلسَّلامُ عَلى مَنْ دَفَنَهُ أَهْـلُ الْقُرى، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَقْطُوعِ الْوَتینِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمُحامی بِلا مُعین، أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ... 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#شب_جمعه| جایگاه #اشک در تعالی انسان 🎙استاد علی فرحانی ◾️وفات حضرت ام البنین. مورخ ۴ دی ۱۴۰۲ #ال
. ◾️عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌ : ◾️بَكَى عَلِيُّ‌ بْنُ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَلَى أَبِيهِ‌ حُسَيْنِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ صَلَوَاتُ‌ اللَّهِ‌ عَلَيْهِمَا عِشْرِينَ‌ سَنَةً‌ أَوْ أَرْبَعِينَ‌ سَنَةً‌ وَ مَا وُضِعَ‌ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ طعاما [طَعَامٌ‌] إِلاَّ بَكَى عَلَى اَلْحُسَيْنِ‌ حَتَّى قَالَ‌ لَهُ‌ مَوْلًى لَهُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ إِنِّي أَخَافُ‌ عَلَيْكَ‌ أَنْ‌ تَكُونَ‌ مِنَ‌ الْهَالِكِينَ‌ ◾️قَالَ‌ إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اللّهِ‌ وَ أَعْلَمُ‌ مِنَ‌ اللّهِ‌ ما لا تَعْلَمُونَ‌ إِنِّي لَمْ‌ أَذْكُرْ مَصْرَعَ‌ بَنِي فَاطِمَةَ‌ إِلاَّ خَنَقَتْنِي الْعَبْرَةُ‌ لِذَلِكَ‌ . 📚کامل الزیارات. ص 107 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️ به اطلاع میرساند، به مناسبت نهم دی ماه و به منظور حضور پرشور طلاب و روحانيون در مدرسه فيضيه، فردا درس خارج اصول استاد برگزار نمیشود. همگی در تجمع فیضیه شرکت خواهیم کرد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
مکتوبات روائی.mp3
1.01M
🎙| «مکتوبات روائی» از حیث و از حیث 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد چهارم. سال 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 مطالبه‌ اسلام از مسلمین، تحقّق دین اسلام است. و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۳/۱۲/۲۱ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔸آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی به‌نحو است؛ مطالبه‌ اسلام، تحقّق دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ 🔸ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه‌ قسطیم و اقامه‌ قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ قسط در جامعه، یک قلم مهم است. لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه‌ قسط و همه‌ همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه‌ قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام - مثلاً - مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد؛ این‌جور نیست که اگر ما به قسط توجّه میکنیم، حق داشته باشیم که از اقامه‌ صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای ، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. آنکه مورد نظر است، اقامه‌ دین است؛ یعنی را باید اقامه کرد؛ 🔸 - همه‌ اجزا و همه‌ ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه‌ دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛ 🔸نظام اسلامی که ما مدّعی آن هستیم و دنبال آن هستیم وقتی این نظام واقعاً اسلامی است که در آن همه‌ اجزای اسلام محفوظ باشد و و اسلام در آن حفظ بشود. صورت اسلام، همین حرفهای ما و اظهارات ما و کارهایی که میکنیم و این ظواهر امر است؛ سیرت اسلام، این است که ما یک هدفی را، یک آرمانی را، یک سرمنزلی را در نظر بگیریم و تعریف کنیم و برای رسیدن به آن سرمنزل، برنامه‌ریزی کامل کنیم، و در این راه عمل کنیم، حرکت کنیم، با همه‌ وجود راه بیفتیم؛ آن‌وقت در آن صورت، سیرت اسلامی هم، هم، محفوظ خواهد ماند، هم رو به کمال خواهد رفت؛ یعنی در یک حد هم متوقّف نمیماند؛ خب، این برنامه‌ای است که ما برای رسیدن به آن اهداف، به آن احتیاج داریم. 🔸آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین نظام اسلامی که با «تغییر رفتار» از آن یاد میکنند یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمی حرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است؛ یعنی همان چیزی که گاهی از آن در برخی از گفته‌ها و نوشته‌ها تعبیر میشود به ؛ یعنی کاستن از آرمانها که به‌معنای نابودی سیرت دین است. این یعنی در واقع دین را حذف کردن. 🔸حالا در چنین وضعیّتی هدف ما این است و خطّ مشی قطعی ما باید این باشد که دنبال اسلامِ تمام و کامل باشیم؛ یعنی دنبال این باشیم که واقعاً تا آنجایی که در قدرت ما است تلاش کنیم و هدف‌گذاری ما این باشد که همه‌ اسلام - اسلام به کامله، بتمامه - در جامعه‌ ما تحقّق پیدا کند. 🔸به نظر بنده اگر ما مجموعه‌ روحانیّون و اهل علم و کسانی که در مسائل دینی کار میکنند، در همه‌ مسائل خودمان این را هدف قرار بدهیم یعنی تحقّق اسلام بکامله و مقابله‌ی با دشمنی‌ها با این شکل، موفّقیّتهای زیادی خواهیم داشت. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0027-KharejOsul-14021010(1)_01.MP3
27.51M
🔊| مروری بر مباحث گذشته نسبت به ضابط تفکیک اصل عملی از قاعده فقهیه/ توضیح مفصل امر رابع استصحاب رسائل از این منظر و تأثیر آن بر کلمات اعلام/ توضیح مبنای مرحوم آخوند در این باب/ دو نکته مهم در مورد مبنای مرحوم آخوند/ توضیح مبنای میرزای نائینی در این مسأله/ توضیح عبارت محقق خویی در این بحث/ اشاره ای به مختار مرحوم امام از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 10/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 چرا کسی که «از خدا اعراض کند» دچار «معیشت ضنک» می شود؟ 🔰 پاسخ از علامه طباطبایی در ذیل تفسیر آیه ۱۲۴ سوره طه 💠أن من نسي ربه و انقطع عن ذكره لم يبق له إلا أن يتعلق بالدنيا و يجعلها مطلوبه الوحيد الذي يسعى له و يهتم بإصلاح معيشته و التوسع فيها و التمتع منها، و المعيشة التي أوتيها لا تسعه سواء كانت قليلة أو كثيرة لأنه كلما حصل منها و اقتناها لم يرض نفسه بها و انتزعت إلى تحصيل ما هو أزيد و أوسع من غير أن يقف منها على حد فهو دائما في ضيق صدر و حنق مما وجد متعلق القلب بما وراءه مع ما يهجم عليه من الهم و الغم و الحزن و القلق و الاضطراب و الخوف بنزول النوازل و عروض العوارض من موت و مرض و عاهة و حسد حاسد و كيد كائد و خيبة سعي و فراق حبيب. 💠و لو أنه عرف مقام ربه ذاكرا غير ناس أيقن أن له حياة عند ربه لا يخالطها موت و ملكا لا يعتريه زوال و عزة لا يشوبها ذلة و فرحا و سرورا و رفعة و كرامة لا تقدر بقدر و لا تنتهي إلى أمد و أن الدنيا دار مجاز و ما حياتها في الآخرة إلا متاع فلو عرف ذلك قنعت نفسه بما قدر له من الدنيا و وسعه ما أوتيه من المعيشة من غير ضيق و ضنك. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اقتصاد پول.mp3
577.3K
🔊| باید «اقتصاد پول» را به عنوان یک کتاب فقهی بررسی کنیم! 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس مکاسب. جلد ششم (فقه 6) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بنیاد شیخ انصاری برگزار می کند: 💠 چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی «خطابات قانونیه» ❇️ موضوع: خطابات قانونیه و تزاحمات اجرا 🎙با حضور استاد علی فرحانی ⏰زمان: سه شنبه 12 دی، ساعت 18:45 🏠مکان: قم، میدان معلم، مدرسه امام کاظم علیه السلام ، طبقه سه اتاق 310 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#فقه_اجتماعی| الاسلام اسس علی بنیان المجتمع 🎙استاد علی فرحانی 📌همانطور که در متن فوق از کتاب ال
. 📌ان الانسان نوع مفطور على الاجتماع و التعاون/ ان الدین الالهی هو السبب الوحید لسعادة الانسان 🎙علامه طباطبایی 💢الآية تبين السبب في تشريع أصل الدين و تكليف النوع الإنساني به، و سبب وقوع الاختلاف فيه ببيان: 💢أن الإنسان - و هو نوع مفطور على الاجتماع و التعاون - كان في أول اجتماعه أمة واحدة، ثم ظهر فيه بحسب الفطرة الاختلاف في اقتناء المزايا الحيوية، فاستدعى ذلك وضع قوانين ترفع الاختلافات الطارئة، و المشاجرات في لوازم الحياة فألبست القوانين الموضوعة لباس الدين، و شفعت بالتبشير و الإنذار: بالثواب و العقاب، و أصلحت بالعبادات المندوبة إليها ببعث النبيين، و إرسال المرسلين، ثم اختلفوا في معارف الدين أو أمور المبدإ و المعاد، فاختل بذلك أمر الوحدة الدينية، و ظهرت الشعوب و الأحزاب، و تبع ذلك الاختلاف في غيره، و لم يكن هذا الاختلاف الثاني إلا بغيا من الذين أوتوا الكتاب، و ظلما و عتوا منهم بعد ما تبين لهم أصوله و معارفه، و تمت عليهم الحجة، 💢فالاختلاف اختلافان: اختلاف في أمر الدين مستند إلى بغي الباغين دون فطرتهم و غريزتهم، و اختلاف في أمر الدنيا و هو فطري و سبب لتشريع الدين، ثم هدى الله سبحانه المؤمنين إلى الحق المختلف فيه بإذنه، و الله يهدي من يشاء إلى صراط‍‌ مستقيم. 💢فالدين الإلهي هو السبب الوحيد لسعادة هذا النوع الإنساني، و المصلح لأمر حياته، يصلح الفطرة بالفطرة و يعدل قواها المختلفة عند طغيانها، و ينظم للإنسان سلك حياته الدنيوية و الأخروية، و المادية و المعنوية، فهذا إجمال تاريخ حياة هذا النوع (الحياة الاجتماعية و الدينية) على ما تعطيه هذه الآية الشريفة. 💢و قد اكتفت في تفصيل ذلك بما تفيده متفرقات الآيات القرآنية النازلة في شئون مختلفة. 📚المیزان. جلد 2. ص 111 و 112 (ذیل ایه 213 سوره مبارکه بقره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b