eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه معاملات_01_01.mp3
1.7M
🎙| جعل تعذیر و‌ تنجیز در فقه/ نگاه نتیجه محور در مسائل فقهی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد چهارم. سال 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
‍ 🕌 شمیم خاک نجف به روایتِ آقا نجفی قوچانی 🔹«من از آن روزی كه علی [علیه السلام] مرا مستحقّ این حجرهٔ كوچك دانست و مرا مالك و متصرّف در آن ساخت نجفی شدم و دوستدار نجف شدم و به هر كجا كه می‌رفتم دلتنگ می‌شدم و غربت به من اثر می‌كرد و به‌زودی خود را به نجف می‌رساندم؛ كأنّه وطن من است. 🔹و هیچ وقت در كربلا یك قصد [۱۰ روز] اختیاراً نتوانستم بمانم. حتّی آن‌كه با شیخی از اهل صنعت [= كیمیا] در كربلا رفیق بودم، بارها گفت: در كربلا پانزده روز بمان كه بعضی از طرق این علم را به تو بیاموزم؛ به این اندازه هم راضی نشدم و از نجف نگذشتم! 🔹و در و دیوار نجف و اهالی نجف را بسیار دوست داشتم؛ با آن‌كه غالباً اهالی آن‌جا از اشرار عراق محسوب می‌شدند، ولكن خوش اخلاق و مزّاح بودند و بچه‌هاشان بسیار موذی و شیطان بودند و زود آدم عاقل را دیوانه می‌كردند. و گاهی طرف شَور بزرگان واقع می‌شدند و رأی آن‌ها تصویب می‌شد. 🔹و بیابان نجف صحرای قفری است، نه در او باغی و نه آبی و نه سبزه‌ای، بلكه خاك ندارد، از خاك گچ و جال و رمل تركیب یافته و بلكه قبرستان و محلّ مار و مور است، مع‌ذلك روحانیّتی محسوس می‌شود كه در باغات كربلا و كاظمین و انهار جاریه‌ای كه در آن‌ها است ادراك نمی‌شود. قال عليّ [علیه السلام] في حقّها: ما أروَحَ ظَهرَك و ما أطیَبَ بَطنَك! 🔹و گاهی كه جنازه‌ای از رفقا به وادی می‌بردیم برای دفن، آرزو می‌كردیم كه در آن قبر ما بخوابیم، خصوصاً در فصل گرمی هوا؛ بس كه آن قبر نظیف و پاكیزه بود و تمام كندهٔ او عوض خاك، رمل برّاق و دُرّ ریزه بود و چون رطوبت نداشت همه چیز او پاكیزه بود. هوا صاف و زمین پاك. 🔹طرف غروب و طلوع صبح روحانیّت غریبی احساس می‌شد. گویا از باطن او كه وادی‌السلام و بهشت برزخ است به حسب اَخبار، نسیمی به دنیا و ظاهر آن وزیدن داشت. و چون این ارض روحاً مجمع روحانیّین و مجاور مرقد رئیس روحانیّین بود، محبوب ارواح صافیه شده بود. 🔹 به طوری محبوب شده بود كه یاد وطن اصلی را نمی‌كردیم، بلكه كلّیهٔ ایران از یادم رفته بود. حتّی وقتی در خواب دیدم كه حاجی آمده از ولایت و می‌خواهد مرا با خود ببرد و آخوند هم می‌خواهد که مرا ببرد. و من از غصّه و وحشتِ مفارقت نجف از جا پریدم و بیدار شدم و خدا را شكر كردم كه در خواب بوده و إن‌شاءالل‍ه به بیداری رخ نخواهد داد. و چون محتمل بود كه از رؤیای صادقه باشد و وقتی تحقّق خارجی پیدا كند، در فكر آن تقصیری بودم كه برای آن در خواب عذر من را خواسته‌اند. 🔹 فكرم به این‌جا كشید كه خواب من در نجف در همه‌وقت روی نمد و حصیر بود و بالاپوش فقط عبا بود. هم‌مباحثه‌ای داشتم كه اهل [و] عیال داشت؛ گفت: لااقل دوشكی برای خود بساز كه زیرت نرم باشد و خرجی هم ندارد، چو[ن] پنبهٔ همین لحاف كهنه‌ای كه در میان این دلابچه مانده [را] به حلّاج بده بزند به نیم قران، و سه قران هم بده رویه و آستر بگیر و بیار به اهل خانه بده، دوشكی برای تو بسازند. و من همین كار را روز قبل كرده ‌بودم و شب آن خواب را دیدم. صبح زود رفتم به درِ خانهٔ هم‌مباحثه كه دوشك نسازید كه من به روی او نمی‌خوابم ... علی [علیه السلام] چنین فهمانید كه یا روی دوشك خوابیدن و یا به نجف ماندن است! 🔹 و من زمین و رمل نجف را به تخت سلطانی نمی‌دهم؛ تا چه رسد به این دوشک سه‌قرانی که پنبهٔ او از عهد نوح است!» 📚 (سیاحت شرق، ص۳۱۷ - ۳۲۰ از چاپ امیرکبیر) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0031-KharejFeq-14021026.MP3
47.33M
🔊| ادامه مبحث طهارت خبثی/ مروری بر مباحث گذشته در مورد انحاء تمسک به روایت/ نکاتی در مورد کتب فقه منصوص/ توضیحی مفصل از مباحث متعدد فقه معاملات از منظر تأثیر بسزای شهرت در استنباط/ اشاره ای به مسأله فقه نظام/ نقش شهرت در مقام استنباط، نقشی حداکثری 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 26/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حقیقت شرعیه حیض و سن حیض_01.mp3
4.8M
🎙| اشاره ای به موضوع شناسی فقهی حیض و رحم‌ بانوان/ علت اینکه در برخی از روایات، سن بلوغ بانوان، «سیزده» سالگی معرفی شده است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد ششم. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
recording-20230123-191533.mp3
21.48M
🔊| إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَکا یُقالُ لَهُ : الدّاعی، فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ یُنادی ذلِکَ المَلَکُ کُلَّ لَیلَةٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ: طوبى لِلذّاکِرینَ! طوبى لِلطّائِعینَ.... 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این‌ جلسه به مناسبت ماه مبارک رجب، روایت فوق را قرائت فرموده و ضمن تاکید بر اینکه این روایت معارف عجیبی دارد و‌ چنین تعابیری در مورد ماه های دیگر نداریم، توضیح میدهند: ◽️با توجه به اینکه حجاب های سه گانه ماده و علم حصولی و اعتباریات در عوالم فوق ماده وجود ندارد، واژگان این روایت مانند واژه «نصب» را نباید اعتباری معنا کرد بلکه امری تکوینی است. به تصریح این روایت، ملک داعی در سماء سابعه است یعنی از بسیاری از انبیاء هم درجه بالاتری دارد و از آنجا، امت اسلام را به سمت خدا میخواند. این معنای «» بودن شهر رجب است برای «» به خدای متعال است. ◽️استاد به همین مناسبت، فقرات دعای ماه رجب( توقیع شریف حضرت حجت ع) را قرائت فرموده و نکات جالبی را بیان میکنند و در نهایت هم با توجه به اینکه در روایت فوق، ماه رجب ماه خدا نامیده شده، میفرمایند این ماه، ماه مقدس است و باید در این ماه همچون حضرت موسی «فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طوی» باشیم و تعلق به ماده و مادیات را کنار بگذاریم. ◽️. 📚جلسه منبر 3/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#شب_جمعه| إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَکا یُقالُ لَهُ : الدّاعی، فَإِذا
. 📌ماه رجب 🌀روایت: 🌀عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ 🌀وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ . 💢💢💢💢 🌀دعای ماه رجب 🌀اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَانا لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ 🌀فَبِذَلِكَ أَسْأَلُكَ وَ بِمَوَاقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَ بِمَقَامَاتِكَ وَ عَلامَاتِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَزِيدَنِي إِيمَانا وَ تَثْبِيتا يَا بَاطِنا فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِرا فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقا بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفا بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفا بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ، 🌀لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِبا عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عَلَى عِبَادِكَ الْمُنْتَجَبِينَ وَ بَشَرِكَ الْمُحْتَجِبِينَ وَ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ الْبُهْمِ الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ وَ بَارِكْ لَنَا فِي شَهْرِنَا هَذَا الْمُرَجَّبِ الْمُكَرَّمِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْأَشْهُرِ الْحُرُمِ وَ أَسْبِغْ عَلَيْنَا فِيهِ النِّعَمَ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ الْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ الْقَسَمَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ ؛ 🌀الَّذِي وَضَعْتَهُ عَلَى النَّهَارِ فَأَضَاءَ وَ عَلَى اللَّيْلِ فَأَظْلَمَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الذُّنُوبِ خَيْرَ الْعِصَمِ وَ اكْفِنَا كَوَافِيَ قَدَرِكَ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِحُسْنِ نَظَرِكَ وَ لا تَكِلْنَا إِلَى غَيْرِكَ وَ لا تَمْنَعْنَا مِنْ خَيْرِكَ وَ بَارِكْ لَنَا فِيمَا كَتَبْتَهُ لَنَا مِنْ أَعْمَارِنَا وَ أَصْلِحْ لَنَا خَبِيئَةَ أَسْرَارِنَا وَ أَعْطِنَا مِنْكَ الْأَمَانَ وَ اسْتَعْمِلْنَا بِحُسْنِ الْإِيمَانِ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيَامِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْأَيَّامِ وَ الْأَعْوَامِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝نماز لیله الرغائب و ثواب آن از کتاب اقبال الاعمال 🔰سید بن طاووس اعلی الله مقامه 📌وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويا عن النبي ص و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله فقال في جملة الحديث‏ عَنِ النَّبِيِّ ع فِي ذِكْرِ فَضْلِ شَهْرِ رَجَبٍ مَا هَذَا لَفْظُهُ: ✅مکالمه ملائک با خدا 🔸وَ لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ جُمُعَةٍ فِيهِ [منه‏] فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَة 🔸فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي سَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ ✅طریقه خواندن نماز امشب بین مغرب و عشا 🔹ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ صَامَ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ 🔹ثم يُصَلِّي بَيْنَ الْعِشَاءِ وَ الْعَتَمَةِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمَةٍ 🔹يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً 🔹وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ 🔹وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ مَرَّةً 🔹فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَيَّ سَبْعِينَ مَرَّةً يَقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ [الْهَاشِمِيِ‏] وَ عَلَى آلِهِ 🔹ثُمَّ يَسْجُدُ وَ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ سَبْعِينَ مَرَّةً سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ 🔹ثُمَّ يَرْفَعُ رَأْسَهُ وَ يَقُولُ [سبعین مره] رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ 🔹ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً أُخْرَى فَيَقُولُ فِيهَا مِثْلَ مَا قَالَ فِي السَّجْدَةِ الْأُولَى 🔹ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَتَهُ [فِي سُجُودِهِ‏] فَإِنَّهُ تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى ✅ثواب نماز امشب 🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُصَلِّي عَبْدٌ أَوْ أَمَةٌ هَذِهِ الصَّلَاةَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ جَمِيعَ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُهُ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ وَزْنَ الْجِبَالِ وَ عَدَدَ وَرَقِ [أوراق‏] الْأَشْجَارِ 🔸وَ يُشَفَّعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي سَبْعِ مِائَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ مِمَّنْ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ 🔸فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةِ نُزُولِهِ إِلَى قَبْرِهِ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ ثَوَابَ هَذِهِ الصَّلَاةِ بِوَجْهٍ طَلِقٍ وَ لِسَانٍ ذَلِقٍ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَبْشِرْ فَقَدْ نَجَوْتَ مِنْ كُلِّ شِدَّةٍ فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَمَا رَأَيْتُ أَحْسَنَ وَجْهاً مِنْكَ وَ لَا شَمِمْتُ رَائِحَةً أَطْيَبَ مِنْ رَائِحَتِكَ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَنَا ثَوَابُ تِلْكَ الصَّلَاةِ الَّتِي صَلَّيْتَهَا لَيْلَةَ كَذَا فِي بَلْدَةِ كَذَا فِي شَهْرِ كَذَا فِي سَنَةِ كَذَا جِئْتُ اللَّيْلَةَ لِأَقْضِيَ حَقَّكَ وَ آنَسَ وَحْدَتَكَ وَ أَرْفَعَ عَنْكَ وَحْشَتَكَ 🔸فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ ظَلَّلْتُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِكَ وَ إِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ الْخَيْرَ مِنْ مَوْلَاكَ أَبَداً. 📚اقبال الاعمال. ج 2. ص 632 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقاهت تمدنی_01_01.mp3
1.67M
🔊| فقاهت تمدنی با قصر نظر بر «حجیت تعذیری» ممکن نیست! 🎙استاد علی فرحانی 📌توضیح بیشتر این مطلب را در اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6864 📚تدریس مکاسب (فقه 6). موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#اخلاق_و_عرفان| نکاتی مهم در استفاده بهتر از ماه رجب/ خاطره ای جالب از مرحوم آیت الله بهجت 🎙استاد
. 📌توصیه های آیت الله قاضی در مورد ماه رجب (بخش اول) 🎙آیت الله قاضی 💠مرحوم آية الله حاج سيّد على قاضى در وصيّتى كه به شاگردان خود در سه ماه رجب و شعبان و رمضان دارد، مى‌فرمايد: 💠تنبَّه! متوجّه باش! آگاه باش! كه شهرهاى حُرُم داخل شد كه اوّلين آنهارجب است. 💠بيدار شو براى آنكه توشۀ خوبى براى خود بردارى! شب‌هاى اين ماه را بيدار باش و روزهاى آن را روزه بگير به جهت شكر خداوند كه به تو روزى كرده! و مخواب مگر به مقدار معتنابهى و كم! و چه بسيار عاشقان دل سوخته‌اى كه شب را نمى‌خوابند! نماز شب را به نحو بيدار و خواب بجاآور، يعنى چند ركعتى نماز بخوان و كمى بخواب و سپس بيدار شو! 💠و كتاب حقّ‌، قرآن را تلاوت كن، ولى تند تند نه، آرام آرام بخوان و با بهترين صوتى كه دارى! چه كه قرآن كتاب وحى است و نور قرآن ظلمت‌ها را تبديل به نور مى‌كند و مى‌درخشاند. 💠پس تو بهره‌اى نبرده‌اى، بلكه هيچ كس به مانند قرآن بهره نبرده؛ و هركس غير از اين را كه من مى‌گويم گفته است، خطا كرده و اشتباه فكر مى‌كند. 💠و سلام و صلوات بفرست به اصل قرآن و فصل آن، كه مراد از فصل قرآن پيامبر اكرم و اولاد طاهرين او هستند؛ در برابر آنها عبد بدون اراده و تسليم باش و با روح و جسم سالم در برابر آنها بدون چون و چرا باش و از آنها اطاعت كن! و محبّت آنها را در دل داشته باش چنانكه خداوند آنها را براى محبّت خود قرار داده! و كسى كه در غير حبّ‌ آنها خود را در ذمّۀ خداوند رحمان درآورد، به درستى كه گمراه شده و در انكار او نعمت‌هاى خداوند از دستش رفته است، و اگر خدا را در غير محبّت آنها قرار دهى گم مى‌شوى؛ پس حبّ‌ آنها حبّ‌ خداست و به حبّ‌ خدا پناه ببر! و ايشان عروۀ وثقى هستند و دستاويز محكم؛ پس چنگ خود را محكم بگير و به اين دستاويز چنگ بزن! 💠پناه ببر به خدا دربارۀ قرآن كه قول خداست! دربارۀ قرآن بازى نكن! با اهمّيّت و احترام قرآن را بخوان و قرآن را از روى لهو و لعب نگاه مكن! چنانكه قرآن را عمل كنى به واسطۀ دقّت در آن، به بالاترين قلّه از قلل حقّ‌ و ايمان و مجد و شرف نائل مى‌گردى.در هر حال بر تو باد به ذكر خدا و مبادا در خواندن قرآن كوتاهى كنى! مگو چگونه مى‌شود و نگو به چه كيفيّتى بخوانم! تشكيك در اين مسائل نكن! 📚مطلع انوار. جلد دوم. ص 107 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
معنای اختیار درنگاه فلاسفه و عرف_01.mp3
7.49M
🔊| تفاوت معنای فلسفی اختیار بر اساس اقسام فواعل و معنای عرفی اختیار/ ریشه اشکال مرحوم آخوند در باب اختیار 🎙استاد علی فرحانی 📚 گزیده تدریس خیارات مکاسب/ موسسه امام باقر علیه السلام/ سال 1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| حضرت امام، شخصیتی منحصر به فرد/ معنویت، عامل اصلی پیروزی امام 🎙مقام معظم رهبری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تخییر باب اصول عملیه و تخییر باب تعادل و تراجیح_01_01.mp3
6.54M
🎙| مرحوم آخوند، تخییر باب اصول عملیه را همان تخییر باب تعادل و تراجیح میدانند 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚سه شنبه 3/11/1402. ساعت 11 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0031-KharejOsul-14021101.MP3
47.46M
🔊| مروری بر مباحث گذشته در تفکیک اصل عملی و قاعده فقهیه/ توضیح واژه استنباط در عبارت امام مبتنی بر تفکیک استنتاج و تطبیق در علم منطق/ قرائت و توضیح این مطلب در عبارت حضرت امام در انوارالهدایه (جلد اول ص 44) / توضیح ثمره این مطلب در باب خبر واحد و استصحاب/ تفاوت استصحاب و اصاله الطهاره از حیث تفکیک استنتاج و تطبیق/ تطبیق در بعض اصول عملیه (اصاله الطهاره و تخییر) و استنتاج در بعض قواعد فقهیه/ مساله تفکیک تخییر اصول عملیه و تخییر باب تعادل و تراجیح/ کافی نبودن تفکیک استنتاج و تطبیق در نگاه حضرت امام/ امر رابع استصحاب رسائل شیخ اعظم و عبارت سید بحرالعلوم در تفسیر استنباط به استنتاج 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 1/11/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ ♨️ ♨️ 🔰 استاد علی فرحانی 📌لینک دانلود جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ 💢معرفی جلسات: 🌀استاد در این سلسله جلسات، در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم و تزکیه" پرداخته و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه و عمل، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🌀استاد ضمن تبیین سه سبک‌ عمده کتب اخلاقی و دسته بندی کتب اخلاقی بر اساس آن، به تبیین چیستی علم و تزکیه در شریعت پرداخته و توضیح میدهند که در روایات و آیات کلمه علم همچون مشترک لفظی است به طوری که گاها مراد از علم، علمی است که مقدمه تزکیه است و گاهی مراد، علمی است که متأخر از تزکیه است گاهی هم مراد از علم و تعلیم، تبلیغ دین است که البته به عنوان یک واجب کفائی درون تزکیه جای میگیرد 🌀استاد با این توضیح آن سوال همیشگی در مورد دخالت علوم(خصوصا علوم حوزوی) در استکمال انسان، را پاسخ گفته و با استفاده از روایات، علومی را که در استکمال انسان دخیل اند مشخص میکنند و در ضمن، معنای صحیح از جمله «العلم‌ نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» و نیز «علم رسمی سر به سر قیل است و قال» را تبیین میکنند. 🌀استاد نشان میدهند که در مسیر سلوک شرعی، هم عمل مهم است و هم علم‌ و‌ در اینجا است که نقش مهم تبعیت از شریعت معلوم گشته و اساسا آنچه استکمال ساز است تبعیت از شریعت است. @almorsalaat
تنجز حکم.mp3
2.38M
🎙| «جعل» حکم، مختص به مرتبه انشاء و فعلیت است 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠عملی برای سه شب آینده سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است: 🔺شب سیزدهم: 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰شب چهاردهم: 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰 شب پانزدهم: 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) ⭕️ ۴ رکعت به معنای دو‌ نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است. 🕌 متنِ زیبای روایت: 🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه: أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك (الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 230) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️مرو ای گدای‌مسکین تو در سرای‌مولا ▫️که‌علی همیشه می‌زد در خانه‌گدا را 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b