eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
باید قصد قربت را به درستی تحلیل کنیم.mp3
9.57M
🔊| باید نگاه صحیح فقهی به مساله «قصد قربت» در اصول مورد توجه باشد/ مساله قصد قربت در بیان بزرگانی همچون محقق بروجردی/ اشکالی مهم به کلمات اصولیین در باب جواز اجتماع امر و نهی و باب اقتضاء النهی للفساد از این منظر/ اشاره به برخی مباحث مهم که باید در علم اصول مورد بررسی قرار گیرند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. اصول عملیه. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰آیت الله العظمی جوادی 💢خدای سبحان منتظر کسب لیاقت ما نیست تا به ما فیض برساند. 💢مهمترین چیزی که در قابلیت فیض رسانی سهم بسزایی دارد شرح صدر است که خداوند به نبی اکرم صلی الله عليه و آله و سلم اعطا نمود، چه خوب است که ما هم قابلیت برداشتن بار از پشت و گشایش صندوق دل را قبلاً از خداوند بخواهیم. 📚 سیره رسول اکرم در قرآن، ج1، ص244 @almorsalaat
💢آيا ماه رمضان هميشه سى روز است‌؟! منظور از روایاتی که ماه رمضان را سی روز دانسته اند چیست؟! معنای «لا اعتبار بالجدول» در بیان شهید اول چیست؟! 🎙علامه حسن زاده (ره) 🔵يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط‍‌ به تعداد روزهاى ماه رمضان است.ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مى‌فرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است. 🔵درحالى‌كه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامّه كه بعضى از صحابۀ پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول اللّه، ماههاى ٢٩ روزى بيش از ماههاى ٣٠ روزى روزه گرفتيم. آن‌وقت جناب صدوق چند روايت نقل مى‌كند كه حضرت شيخ الطائفة طوسى در تهذيب و استبصار نظر ايشان را رد مى‌كند. ما فرمايشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‌ايم. 🔵اينكه شيخ صدوق (ره) فرموده هميشه ماه رمضان ٣٠ روز است و رواياتى نيز در تأييد آن آورده. اشاره به يك نكته علمى دارد كه متأسفانه حضرت شيخ طوسى هم در تهذيب و استبصار اين را نياورده است و بدان اشارتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علاّمه شعرانى فرمودند كه اين روايات درست است، اما بايد بين هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تميز داده شود، اين روايات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون كسانى كه اهل فن مى‌باشند و در علم هيئت، رياضيات، نجوم و زيجات واردند، مى‌دانند كه رسم زيجات و ترتيب جداول آنها اين‌طور است: محرم، صفر، ربيع الأول، ربيع الثانى، همين‌طور تا آخر، ماههاى فرد، تمام است (٣٠ روز) و ماههاى زوج، ناقص است (٢٩ روز) و اين ترتيب مربوط‍‌ به هلال خارجى نيست بلكه مربوط‍‌ به يك روش و نظام رياضى و محاسبه‌اى است كه بايد ماهها را در جداول ازياج تنظيم كنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از اين تنظيم شده (تعديلات) را كه در علم هيئت و زيجات، بحثش هست، و كسور، كبيسه و... را حساب مى‌كند، بعد از اينها منتقل مى‌شود به هلال خارجى. پس ماه زيج مقدمه‌اى است براى يافتن هلال خارج نه اينكه خودش ملاك باشد. 🔵اصطلاح زيج را غربيها لاتابل و در زبان عربى جدول گويند. اينكه مرحوم شهيد اول در كتاب صوم لمعه فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول يعنى زيج، يعنى زيج را اعتبار نكنيد، مراد اين نيست كه اعتبارى به علم رياضى و هيئت نبايد داشت. بلكه منظورشان اين است كه چون ترتيب ماههاى زيج اين‌طورى است كه هميشه محرم، سى روز و صفر ٢٩ روز و... يعنى هميشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پياده شده است، نبايد آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاك قرار داد، بلكه بايد از آن ملاك، ماه خارج را استخراج كرد، 🔵بعضى در بيان اين كلام شهيد نوشته‌اند: جدول يعنى تقويمهايى كه استخراج مى‌شود و به اينها اعتبارى نيست. اين حضرات كلام شهيد را درك نكرده‌اند. جناب شهيد اول خيلى حساب‌شده نوشته. چون زيج را به زبان عربى مى‌گويند: «جدول» و چون ترتيب زيجات به حركت وسطى، به قاعدۀ فرمول استخراجى تنظيم شده كه ماههاى فرد ٣٠ و ماههاى زوج ٢٩ روز و ناقص است، شهيد فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نكته‌اش اين است ما بحمد اللّه چند تا زيج اينجا حاضر داريم، كه اگر باز كنيم مى‌بينيد كه محرم ٣٠ روز، صفر ٢٩ روز، و...، ربيع الأول، ربيع الثانى، جمادى الأول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، هميشه تا قيام قيامت در زيجات ٣٠ روز است؛ زيرا از ماههاى مفرد است و اين مطلب را در حضور جناب امام صادق (ع) كه عنوان كردند و گفتند: آقا مبناى جداول طورى هست كه ماه رمضان هميشه ٣٠ روز و تمام است، امام از اين عمل - اعنى نظم و ترتيب ماهها در جداول زيجات - خوشش آمده كه چه خوب شده كه ماه رمضان ٣٠ روز است و اسم نقص بر سر آن نيامده است. آن آقاى راوى كه عادل و باتقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمايز اين دو نشده و آمد بيرون و گفته كه بله امام امضا كرده كه ماه رمضان تا قيامت سى روز است. 🔵حضرت علاّمه شعرانى مى‌فرمود: اين رواياتى را كه جناب شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه آورده، روى مبنا و برداشت آن روات عزيزى است كه درست حرف امام را متوجه نشده‌اند و حضرت شيخ طوسى هم از اين جنبۀ رياضى واردنشده و اين را بيان نفرموده است. فقط‍‌ فرموده كه: انّ‌ هذه الأخبار لا يجوز العمل بها من وجوه منها... منها...١ و در اين وجوهى كه ذكر كرده در اين نكتۀ رياضى وارد نشده‌اند، ما اين فرمايشات را دسته‌بندى و تنقيح و تحرير شده در درس ٧٥ كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‌ايم. 📚هزار و یک کلمه. جلد دوم‌. ص 448 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 رهبر انقلاب: حمله به کنسولگری ایران در سوریه خطای رژیم خبیث بود/ در این قضیه باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در خطبه‌های نماز عید فطر: اما خود رژیم خبیث که سر تا پا خبث و شرارت و خطاست، یک خطای دیگری هم بر خطاهای خودش اضافه کرد و آن، حمله‌ی به کنسولگری ایران در سوریه بود. کنسولگری و دستگاه‌های سفارت در هر کشوری که وجود دارد به منزله‌ی خاک همان کشوری است که سفارت متعلّق به اوست. وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند مثل اینکه به خاک ما حمله کردند؛ این عرف دنیاست. رژیم، رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیه باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد. ۱۴۰۳/۱/۲۲ 🖼‌ | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض رهبر انقلاب هنگام صحبت دربارهٔ شهدای قدس 🔹شهیدان زاهدی، رحیمی و دیگر همراهانشان عاشق شهادت بودند، اینها چیزی از دست ندادند خوشا بحالشان؛ ما داغدار شدیم اما آنها کامیاب شدند. @Farsna
💢 و لاتکونوا کالذین نسوالله فانساهم انفسهم 🔰استاد شهید مطهری ✅از قرآن كريم استفاده مى شود كه انسان اگر از خدا غافل بماند خود را فراموش مى كند، يعنى خود را گم مى كند و در واقع مثل اين است كه غير خود را خود مى پندارد و خود واقعى او محجوب و مستور و مغفولٌ عنه مى ماند. ✅انسان هميشه براى خود فعاليت مى كند و بالضروره و بالفطره طالب سعادت است و سعادت را براى خود مى خواهد. اين، فرع بر اين است كه خود را پيدا كرده و سعادت را هم تشخيص داده باشد. اگر خود را گم كرده باشد و چيز ديگرى را به جاى خود گرفته و با خود اشتباه كرده باشد، نتيجه اين مى شود كه هرچه براى سعادت خودش فعاليت مى كند، در واقع براى خودش نكرده، براى غير خودش كرده است. ✅راه اين كه انسان كليد سعادت را كشف كند كه ديگر وقتى كه براى سعادتش فعاليت مى كند، براى خودِ واقعى اش كار كرده باشد، اين است كه خدا را در ياد داشته باشد و متوجه خدا باشد؛ اخلاص عمل نسبت به خداوند داشته باشد، ملتجى به خدا باشد. بايد با خداوند پيوند برقرار كند و به او متصل شود تا خود را پيدا كند و خود را فراموش نكند. 📚 انسان شناسی قرآن، مجموعه آثار ج29 ص273 @almorsalaat
خداشناسی.mp3
1.2M
🔊| در نگاه علامه طباطبایی، وجود واجب تعالی از بدیهات اولیه بوده و اثبات آن، از سنخ تنبه است نه استدلال 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات جمع بندی المنطق. تدریس سال 86 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢با سلام 💢انشاءالله از امروز شنبه، مورخ 25/1/1403 دروس خارج فقه و اصول استاد برقرار بوده و صوت جلسات در کانال بارگزاری خواهد شد ❇️لینک دروس خارج فقه👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval ❇️لینک دروس خارج اصول👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵گناه، سیه دلی می آورد و سیه دلی، سیه فکری می آورد/ ثم کان عاقبه الذین اسائوا السوئی أن کذبوا بآیات الله 🎙شهید مطهری 💢روى اين حساب است كه خداشناسى، جوّ روحى و عملى مساعدى لازم دارد و اگر جوّ روحى و عملى مساعدى نبود، همان ريشه اصلى نيز خشك مى‏گردد؛ همچون بذرى كه در زمينى افشانده مى‏شود كه اگر محيط مساعد نباشد فاسد مى‏گردد و از بين مى‏رود. 💢توحيد اقتضا مى‏كند يك زمينه آماده روحى را براى تعالى. توحيد مقتضى تعالى روحى است؛ مى‏خواهد روح را برترى دهد و با هدفهاى حيات و خلقت سازگارى دهد و به همين جهت در قرآن كريم همه سخن از قابليّت و پاكى و استعداد است؛ مى‏گويد: «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هدايت است براى پرهيزكاران. «لِيُنْذِرَ مَنْ كانَ حَيًّا» قرآن براى اين است كه تو به وسيله آن زنده‏ها را اعلام خطر كنى. 💢از طرف ديگر، عصيانهاى اخلاقى و عملى، روح را از آن مقام قدس والا تنزّل مى‏دهند و لذا اين فكر و آن عمل دو نيروى متضاد با يكديگرند. 💢نه تنها در مفاهيم مقدّس مذهبى مطلب اين‏چنين است، بلكه در تمام مفاهيم مقدّس، و لو غير مذهبى، مطلب به همين منوال است. شرافت و شهامت و شجاعت‏ روح در همه كس رشد نمى‏كند. عزّت و آزادگى و عدالتخواهى و خيرخواه بشر بودن در همه كس رشد ندارد. 💢در انسان شهوتران و عيّاش، اينها رو به زبونى و فرسودگى مى‏روند؛ در انسان از خود گذشته و از تن رهيده رشد مى‏كنند، و لذا در آنجا كه انسان به شهوت و عيش و نوش گراييده است، همه سجاياى انسانى مرده است و انسان در لجن سيّئات اخلاقى فرو رفته است و بدان سبب جامعه و انسانها در راه سقوط مى‏افتند. 💢يك نمونه تاريخى اين مطلب، داستان سقوط اسپانياى اسلامى است. كليسا هر چه خواست آن را از چنگال مسلمانان به در آورد، نتوانست تا نقشه‏اى ماهرانه كشيد و تعالى روح را از آنان گرفت؛ آنان را به باده‏گسارى و عيّاشى عادت داد و غيرت و شرفشان را برد و به دنبال آن سيادت و استقلالشان و سپس دين و اعتقاداتشان همه را نابود ساخت. 💢اولياى حقّ حتّى از بسيارى از لذّات مباح چشم مى‏پوشيدند و از گرفتارى در لذّات حلال نيز پرهيز داشتند، زيرا مى‏دانستند آنجا كه انسان پايبند لذّت شد تعالى روح از او گرفته مى‏شود چه رسد به آنجا كه پاى‏بند گناه باشد. 💢در آثار اسلامى ما اين مطلب به اين صورت طرح شده كه گناه، سياه‏دلى مى‏آورد و سياه‏دلى، بى‏ايمانى. به عبارت ديگر سيه‏كارى، سيه‏دلى مى‏آورد و سيه‏دلى، سيه‏فكرى: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ» 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 572 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 : کتاب آخوند خراسانی 🎙استاد علی فرحانی یکی از دوره های و تدریس کفایه الاصول استاد علی فرحانی، تدریس سال 1396 ایشان است. استاد در این سال تدریس کفایه الاصول را در موسسه امام باقر علیه السلام، تا در طول 116 جلسه، تدریس فرمودند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/OsulFiq/Kefaye/OsulAmaliye-EmamBaqer-1396 💢💢💢💢💢💢 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: 1⃣ تمرکز بر متن کتاب و قرائت تمام عبارات و توضیح دقیق آنها 🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد بالخصوص در کفایه الاصول_همچون مکاسب و رسائل شیخ اعظم_ تدریس است لذا استاد در این تدریس، در ضمن توضیح تفسیر شروح مختلف از عبارات مصنف، به دقیق ترین تقریر از توضیح عبارات مصنف (تفسیر مختار) میپردازند و مفصلا شواهد متعدد عبارتی بر تفسیر مختار خود از عبارت را تبیین میکنند. از این رو تمام اغلاقات عبارات را مفصلا توضیح داده و با بازگرداندن تمام ضمائر و تبیین تک به تک کلمات آخوند، مشکلات عبارتی که معمولا طلاب در مواجهه با کفایه دارند را کاملا حل میکنند 2⃣مراتب حکم 🌀رکن رکین جمیع مباحث اصولی که نقش ام المسائل این علم را دارد، مراتب حکم میباشد. رکن اساسی در دستگاه اصولی یک فقیه را نگاه آن فقیه به مراتب حکم، رقم میزند لذا است که شناخت مراتب حکم آخوند، نقش کلیدی در شناخت دستگاه اصولی ایشان دارد. 🌀جالبتر اینکه مراتب حکم آخوند اگر به درستی و‌ دقت شناخته شود، آنقدر از دقت برخوردار است که جمیع مسائل فقه متعارف (طهارت تا دیات) را توضیح داده و حتی تقریبا جمیع ثمرات و نتایج را در فضای فقه متعارف دارا میباشد. 🌀اما متاسفانه اکثر اصولیین التزام به تک تک ثمرات مراتب حکم در جمیع مباحث نداشته و همین امر موجب انحرافات و اشتباهات کثیری از جانب انها شده است. 🌀لذا استاد در ضمن جمیع مباحث کفایه و از جمله در این تدریس، مبتنی بر عبارات آخوند در مبحث جمع حکم ظاهری و واقعی به نظریه مختار ایشان در مراتب حکم را تبیین میکنند و ثمرات جدی آن را در مباحث متعددی همچون جریان برائت در شبهات موضوعیه و نیز علم اجمالی در شبهات غیر محصوره توضیح داده و نشان میدهند که نظام اصولی متعلم بدون شناخت دقیق مراتب حکم، شکل نمیگیرد. 3⃣تبیین عمیق مبحث اجزاء از نگاه آخوند و ثمرات آن 🌀یکی از مباحث بسیار دقیق و پیچیده علم اصول که نقش مستقیم در فقه و فتاوی فقهی دارد، مبحث إجزاء است 🌀اختلافات زیادی بین اصولیین در این مبحث وجود دارد تا جائی که میرزای نائینی قائل به عدم اجزاء مطلقا است و همین مطلب را به قدماء نسبت میدهد و در مقابل، محقق بروجردی قائل به اجزاء مطلقا هستند و همین قول را به قدماء نسبت میدهند در حالی که مرحوم آخوند قائل به تفصیل بین امارات و اصول عملیه اند. همین اختلاف در میان معاصرین هم دیده میشود 🌀به همین خاطر استاد در مباحث مختلف این دوره تدریس، به تبیین دقیق چیستی إجزاء و موضوع آن پرداخته و علت این تفصیل مرحوم آخوند را تبیین میکنند و نشان میدهند که به خلاف آنچه برخی اصولیین گفته اند، این تفصیل ارتباطی با مساله تصویب ندارد بلکه مبتنی بر لسان دلیل اماره و اصل عملی است. از این منظر و با تفکیک بین حیث حجیت و حیث لسان دلیل، نکات مهمی را در دفاع از مرحوم آخوند در مقابل اشکالات چهارگانه یا پنج گانه محقق نائینی مطرح میکنند. 4⃣ثمرات جدی نظریه آخوند در جامع صحیح و‌ اعم بر مباحث مختلف 🌀همانطور که استاد تاکید دارند، مبحث صحیح و اعم در علم اصول از مباحثی است که تاثیر جدی در مباحث اصولی و دستگاه استنباطی فقیه دارد. مضاف به اینکه تصویر درست از اشکال جامع صحیح و اعم و کیفیت حل آن در بیان مرحوم آخوند از مسائل صعب و دشوار است لذا استاد در سلسله جلسات تدریس کفایه و خصوصا در این مجموعه تدریس، بالمناسبه به توضیح نظریه مرحوم آخوند مبنی بر بساطت جامع در عین ترکب آن بر اساس مراتب حکم ایشان پرداخته و ثمرات جدی این نگاه را در ساختار علم اصول و تحلیل خطابات شارع نشان میدهند 5⃣جایگاه تعادل و تراجیح در علم اصول 🌀یکی از مسائل مهم که در نظام اصولی و سازمان فکری مجتهد موثر است، تعیین جایگاه مبحث پرثمری به نام تعادل و تراجیح است. اینکه تعادل و تراجیح ادامه باب حجج یا ادامه خبر واحد یا خاتمه علم اصول باشد ثمرات جدی دارد که یکی از ثمرات آن تبیین رابطه تخییر باب تعادل و تراجیح و تخییر باب اصول عملیه است. از این رو استاد هم از ابتدای این دوره تدریس، به مناسبتهای مختلف، توضیحات مفصلی را در این باره بیان میکنند 6⃣مرور دقیق الموجز و اصول فقه و رسائل 🌀استاد در ضمن هر بحث، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است و نیز کلمات شارحین کفایه را در ارائه مساله محل بحث نشان میدهند و سطح مباحث و کیفیت ورود و خروج در مبحث و نحوه تقریر مطالب را در این کتب با کفایه مرحوم آخوند مقایسه کرده و جایگاه مهم کفایه را تبیین میکنند. 7⃣کیفیت بالا و انسجام اصوات 🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم تک تک جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام تمام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است. ✍هیئت تحریریه المرسلات @almorsalaat
0041-KharejOsul-14021215.MP3
35.42M
🔊| جمع بندی مباحث سابق و اشاره ای به نظریه مختار/ اشکالی مهم و نهایی به توضیح نهائی از منظر خلط حقیقت و اعتبار/ معنای حجیت در علم کلام و معنای حجیت در فضای علم اصول و چگونگی تعین بودن حجج اصولی نسبت به حجج در علم کلام/ ملاک ربط حقیقت و اعتبار در این فضا / عدم التفات اصولیین به این سوال/ پاسخ سوال بر اساس تحقیق «عقلاء بما هم عقلاء»/ حجیت بسیط و مبهم با تعینات معلوم و مشخص در ظروف و حصص متعدد عقلائی/ در این فضا، حجیت همان حجیت عقلائی است که با یک معنای واحد شامل حجیت اعتباری و حقیقی شده و اشکال مرتفع میشود/ شیخ اعظم در ابتدای رسائل ذیل حجیت ذاتی قطع، از این معنا استفاده کرده است 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 15/12/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰| دست پرقدرت جمهوری اسلامی 🔸شهید والامقام و پدر موشکی ایران سردار طهرانی مقدم خطاب به حضرت مقام معظم رهبری نوشته بود: 🔹«آقا و مولای ما می‌خواهم دستان الهی و پرقدرت شما را پُر کنم.» 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به شکرانه ضربات کوبنده رزمندگان مقاومت و سپاه اسلام بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی امروز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه ساعت ۱۱ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود. @sotohaali
0042-KharejOsul-14030125.MP3
41.09M
🔊| مروری بر نظر مختار نسبت به مرکب اعتباری علم و موضوع و غرض در بیان قدماء از این منظر و اشکالی به متاخرین در این مبحث/ اشاره به غرض استنباط و موضوع «ادله اربعه بما هی ادله» / مروری بر اشکال مهمی که در جلسه سابق از منظر حقیقت و اعتبار در مورد رابطه علم اصول و کلام بیان شد/ وارد بودن این اشکال به تمام اصولیین و توضیح مفصل اشکال 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول.شنبه. 25/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 پیشگویی قرآن در کثرت ذریه رسول الله (ص) 🔅إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3) 🔅و الجملة لا تخلو من دلالة على أن ولد فاطمة (س) ذريته (ص)، و هذا في نفسه من ملاحم القرآن الكريم فقد كثر الله تعالى نسله بعده كثرة لا يعادلهم فيها أي نسل آخر مع ما نزل عليهم من النوائب و أفنى جموعهم من المقاتل الذريعة.  📚 المیزان ج20 ص 370 @almorsalat
0035-KharejFeq-14030127_01.MP3
27.44M
🔊| ادامه بحث از مطهریت ماء مضاف/ اشاره ای به روایت منقول از شیخ‌ مفید/ قول سید مرتضی در این مبحث و اهمیت بررسی آن/ بیان چهار مساله مهم در جمع بندی این مساله/بررسی جایگاه مهم قدماء در فقه و علت این جایگاه مهم/ مساله انسداد و انفتاح و تراکم ظنون در تاثیر اقوال فقهاء/ عبارت شیخ اعظم در کتاب الصوم ص 45 ذیل مبحث «رساندن غبار به حلق» از منظر اهمیت اقوال فقهاء و شهرت/ عدم توقف اهمیت شهرت بر انسداد و‌ انفتاح/ علت عدم تمرکز شیخ اعظم بر مباحث رجالی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 26/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر جرأت میکردند پس از قبور ائمه در بقیع، قبر پیامبر (ص) را هم تخریب می‌کردند. 💬 سالروز تخریب ائمه بقیع (ع) را تسلیت عرض می کنیم. @almorsalaat
89.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌ندای «لبیک یا خامنه ای» و «یا لثارات الغزه» جوانان فلسطینی در از شب موشکی ایران بر فراز کرانه باختری 💢به امامین انقلاب ایمان بیاوریم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0036-KharejFeq-14030128.mp3
20.87M
🔊| ذیل مبحث مطهریت ماء مضاف/ ادامه توضیح نظر شیخ اعظم و نظر مختار در مورد جایگاه شهرت/ بررسی ادله حجیت شهرت قدمائی/ ملاک «وصل الیهم دلیل لم یصل الینا»/ مساله اجتهادات قدماء و مساله حجیت ظن حاصل از شهرت/ توضیح نظر محقق خوئی و تابعین ایشان در این مسأله/ تاثیر انسداد در این مساله در بیان برخی از بزرگان/ نگاه متفاوت شیخ اعظم به شهرت و حجیت آن/ توضیحی در مورد ظن شخصی و نوعی در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 28/1/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙تعبیر زیبای امام رضا علیه السلام در مورد رابطه خلق و خدای متعال 💢قَالَ عِمْرَانُ لَمْ أَرَ هَذَا إِلاَّ أَنْ تُخْبِرَنِي يَا سَيِّدِي أَ هُوَ فِي اَلْخَلْقِ أَمِ اَلْخَلْقُ فِيهِ قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَجَلُّ يَا عِمْرَانُ عَنْ ذَلِكَ لَيْسَ هُوَ فِي اَلْخَلْقِ وَ لاَ اَلْخَلْقُ فِيهِ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ وَ سَاءَ عِلْمُكَ مَا تَعْرِفُهُ وَ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ أَخْبِرْنِي عَنِ اَلْمِرْآةِ أَنْتَ فِيهَا أَمْ هِيَ فِيكَ فَإِنْ كَانَ لَيْسَ وَاحِدٌ مِنْكُمَا فِي صَاحِبِهِ فَبِأَيِّ شَيْءٍ اِسْتَدْلَلْتَ بِهَا عَلَى نَفْسِكَ يَا عِمْرَانُ قَالَ بِضَوْءٍ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ هَلْ تَرَى مِنْ ذَلِكَ اَلضَّوْءِ فِي اَلْمِرْآةِ أَكْثَرَ مِمَّا تَرَاهُ فِي عَيْنِكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَأَرِنَاهُ فَلَمْ يُحِرْ جَوَاباً قَالَ فَلاَ أَرَى اَلنُّورَ إِلاَّ وَ قَدْ دَلَّكَ وَ دَلَّ اَلْمِرْآةَ عَلَى أَنْفُسِكُمَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونَ فِي وَاحِدٍ مِنْكُمَا وَ لِهَذَا أَمْثَالٌ كَثِيرَةٌ غَيْرُ هَذَا لاَ يَجِدُ اَلْجَاهِلُ فِيهَا مَقَالاً وَ لِلّٰهِ اَلْمَثَلُ اَلْأَعْلىٰ ◽️ترجمه: 💢حال بفرمائيد آيا او در مخلوقات است يا مخلوقات در اويند؟حضرت فرمودند:او برتر از اين حرفهاست،نه او در مخلوقات است و نه مخلوقات در اويند،والاتر و برتر از اين حالت است،حال به حول و قوّۀ الهى برايت توضيح خواهم داد،بگو ببينم آيا تو در آينه هستى يا آينه در تو؟اگر هيچ كدام در ديگرى نيستيد چگونه خودت را در آينه مى‌بينى‌؟ گفت،توسّط‍‌ نورى كه بين من و آن هست،حضرت فرمودند:آيا آن نور را -بيشتر از آنچه در چشم خود مى‌بينى-در آينه مى‌بينى‌؟گفت:بله،حضرت فرمودند:به ما نشانش بده،عمران جوابى نداد،حضرت فرمودند:از نظر من، نور بدون اينكه در يكى از شما دو تا باشد،تو و آينه را به خودتان نشان داده است،اين موضوع مثالهاى ديگرى هم دارد كه جاهل را در آنها راهى نيست، خداوند را داستان بالاتر است 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۱۵۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀این چشم، طریقۀ تمام انبیا علیهم‌السلام بوده و به اعلی علیین مربوط است! / در برخی از اعمال، چشم نشانه استجابت دعاست. 🎙آیت‌الله بهجت (ره) @almorsalaat
📌هذه اللیلة لیلة الرکوع 🎙علامه‌ حسن زاده 💢قاضى نور اللّه شهيد در مجلس چهارم مجالس المؤمنين در شرح حال اويس قرنى گويد: 💢از آن سهيل يمن با يمن منقول است كه در بعضى شبها مى‌گفت: «هذه ليلة الركوع» اين شب شب ركوع است، و به يك ركوع شب را به سر مى‌برد؛ و در شب ديگر مى‌فرمود: «هذه ليلة السجود» اين شب شب سجود است، و به يك سجود به صبح مى‌رسانيد. 💢يكى با او گفت: اى اويس چون طاقت طاعت دارى كه شبهاى بدين درازى بر يك حال مى‌گذرانى‌؟ گفت: كجاست شب دراز؟! كاشكى از ازل تا ابد يك شب بودى تا به يك سجود به آخر بردمى و در آن ناله‌هاى زار و گريه‌هاى بيشمار كردمى.... 📚هزار و یک‌ کلمه‌. ج 5. ص 331 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
میرزای شیرازی و شیخ اعظم انصاری_01.mp3
3.2M
🎙| میرزای شیرازی در علم و معنویت و عبارت ملا فتحعلی سلطان آبادی در مورد ایشان/ خضوع عجیب میرزای شیرازی در مقابل شیخ اعظم در مسائل علمی 🎙استاد علی فرحانی 📚 گزیده درس خارج فقه. 29.1.1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0037-KharejFeq-14030129.MP3
31.85M
🔊| ادامه مبحث مطهریت ماء مضاف/ ادامه توضیح نظر شیخ اعظم و نظر مختار در مورد جایگاه شهرت/ در نگاه متعارف، اشکال محقق خوئی به شهرت وارد است اما نگاه شیخ کاملا متفاوت است/ بررسی نوعیت و شخصیت در فقه و اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 29/1/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b