0059-KharejOsul-14030714.MP3
30.27M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر اصولی بودن و ثمره داشتن مبحث وضع/ سه مبحث حقیقت وضع و من الواضع و تقسیمات واضع/ لزوم تبیین امتداد مبحث وضع/ تعریف وضع توسط مرحوم آخوند/ اشکال شاگردان مرحوم آخوند به این تعریف از منظر تفکیک وضع با اثر وضع و تفکیک حیث مصدری و حاصل مصدری در وضع/ ابهام در تعریف وضع از محقق خراسانی/ وارد نبودن این اشکال به آخوند و ملتفت بودن ایشان به این نکته/معنای اصطلاحی بودن یا لغوی بودن وضع در باب محل بحث/ تبیین ادامه عبارت محقق خراسانی در تعریف وضع و مساله تقسیم وضع به تعیینی و تعینی/ علامات حقیقت و مجاز از حیث تعریف آخوند از وضع
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. شنبه. 14/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_نهم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0054-KharejFeq-14030714_01.MP3
17.72M
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره به وقایع اخیر و شهادت شهید سید حسن نصرالله/ نکاتی لطیف و دقیق در مورد جایگاه جهاد در اسلام/ لزوم انجام تکلیف و الگو گرفتن از شهید مطهری
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. شنبه. 14/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_چهارم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0060-KharejOsul-14030715.MP3
39.91M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر اشکال به محقق خراسانی در تعریف وضع و پاسخ به آن/ مساله اصطلاحی یا لغوی بودن وضع در عنوان محل بحث/ توضیح سه نگاه به مبحث وضع بعد از آخوند خراسانی/ توضیح ای متفاوت از نگاه میرزای نائینی به وضع الفاظ/ متاثر بودن میرزای نائینی از محقق خراسانی/ عباراتی از شهید سید مصطفی خمینی و نگاهی متفاوت به الفاظ/ اثرگذاری جدی این نگاه میرزای نائینی در کلمات متاخرین ایشان/ تاثیر این نگاه در بیان محقق عراقی و توضیح نظر ایشان مبتنی بر اعتباری بودن وضع و تکوینی بودن هوهویت لفط و معنا/ اشاره ای به نظر محقق خوئی و شهید صدر
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یکشنبه. 15/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0055-KharejFeq-14030715.MP3
22.9M
🔊#درس_خارج_فقه| مروری بر توضیحات گذشته در مورد فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ اجماعات منقوله متضافره و شهرت محققه و ادعای مفتاح الکرامه بر اطلاق معقد اجماعات و روایات وارده در مورد مصادیق ماء مضاف/ مساله ملاقات و سرایت و رطوبت/ قبول نگاه شیخ اعظم و کنارگذاشتن نگاه محقق خوئی به مساله/ تفکیک بین باب طهارت خبثی و طهارت حدثی از ابتدا/ شروع مبحث طهارت خبثی از نجاسات و نه مطهرات/ اشاره ای به نظر شهید صدر در باب نجاسات/ لزوم بررسی منجس بودن اعیان نجسه در اثر ملاقات و نیز منجس بودن متنجس و بعد هم بحث از مطهرات در این نگاه
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. شنبه. 15/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_پنج
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#دروس_خارج_فقه_و_اصول
#استاد_علی_فرحانی
📚دوشنبه. 16/7/1403
📚موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف. مدرس 5. ساعت 7.45 الی 9 صبح
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0061-KharejOsul-14030716.MP3
23.98M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گفته شده در جلسات گذشته/ توضیح مفصل نظریه قرن اکید از شهید صدر/ رد نظریه قرن اکید مبتنی بر تفکیک وضع از استعمال/ ریشه نگاه از جنبه تکوینی به وضع در عبارات آخوند خراسانی همچون تحلیل نفس شناسانه ایشان در تفکیک بین حروف و اسماء
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. دوشنبه. 16/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_یکم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0056-KharejFeq-14030716.MP3
28.6M
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره ای به تقکیک عناوین مأخوذ در ادله و عناوین مأخوذ در عنوان باب فقهی/ لزوم تفکیک بین طهارت حدثی از خبثی در برخورد با ادله و مساله اصل بودن یا نبودن ماء در مطهریت نسبت به آنها/ عبارت علامه حلی در قواعد الاحکام در باب میاه ذیل مبحث فعلی/ سیره فعلی متشرعه نسبت به تطهیر نجاسات از منظر وجوب غیری و استحباب نفسی/ اشاره ای به فقه روابط اجتماعی از این منظر/ عبارتی مهم از مقام معظم رهبری در مورد شهید مطهری به این مناسبت/ لزوم تحقیق چیستی حقیقت نجاست در این وادی/ تحقیق چیستی نجاست توسط حضرت امام در کتاب الطهاره
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. دوشنبه. 16/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_ششم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
. ♦️درسی که سالها منتظرش بودم... 🔰سید مجتبی امین جواهری ▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول #ا
.
♦️درسی که سالها منتظرش بودم ... (2)
🔰سید مجتبی امین جواهری
🔘ضرورت دسته بندی اقوال
🔸همه ما می دانیم که فقه و اصول سالهاست وارد مرحله تازه ای شده است. به تعبیر استاد این علوم در حال گذار هستند. این مطلب سال گذشته ذیل بحث از موضوع علم اصول و تعبیر «والامر سهل» مفصل تبیین شد ولی آنچه لازم است بیشتر درباره آن تأمل کنیم این است که؛ با توجه به این دوره گذار، شیوه فراگیری فقه و اصول نیز دچار چه تحولاتی خواهد شد؟
🔸استاد فرحانی با هوشیاری نسبت به این نکته پیش از ورود به هر مسأله ابتدا پس از طرح اجمالی به #دسته_بندی دقیق اقوال می پردازند. هر یک از اقوال در مبادی و مبانی اشتراکات و اختلافاتی دارند و می توان به انواع مختلف دسته بندی شوند ولی در صورتی دسته بندی اقوال مفید است که مقدمه درک صحیح اصل مسأله باشد.
🔸دسته بندی اقوال می تواند فهم ما را عمیق و سریع کند و بسیاری از مطالب مورد بحث دروس را از محل نزاع خارج کند. ولی این امر مشروط به رعایت چهار ویژگی است:
اول: رعایت اشتراکات و اختلافات مبنایی در نظریه فقهی یا اصولی
دوم: رعایت سیر تطور تاریخی مسأله و نظریات
سوم: رعایت تناسب قول فقهی یا اصولی با تصور صحیح از مسأله
چهارم: رعایت تناسب اقوال با ابواب فقهی و اصولی
🔸با توجه به چهار ویژگی فوق لطفا بار دیگر صوت جلسه 50 را گوش کنید یا متن گزارش آن را با دقت بخوانید تا متوجه اهمیت این مسأله در تسهیل و تسریع فراگیری مطلب در درس شوید.
🔘توضیح ذلک:
🔸بسیاری از فروعات اقوال هست که با کنار گذشتن مبنای آن نیاز به بحث ندارد ولی متأسفانه در دروس خارج فعلی ساعت ها وقت صرف آن می شود. بنابراین ویژگی اول ذهن متعلم فقه را ساماندهی می کند.
🔸خودآگاهی در سیر تطور مسائل بخصوص در دوره ای که مرحله گذار فقه و اصول است بسیار ضروری است. درباره این مطلب در آینده متن مجزایی خواهم نوشت.
🔸ویژگی سوم در دسته بندی اقوال استاد فرحانی مربوط به مواردی است که صاحب نظریه مسأله را به گونه دیگری درک کرده و به تبع پاسخ او متفاوت از دیگر فقها و اصولیین است و این امر باید در دسته بندی اقوال رعایت شود تا از مغالطه جلوگیری گردد.
🔸ویژگی چهارم مربوط به ابوابی است که آن نظریه و آن مسأله در آن پاسخ داده شده. مثلا مرحوم شیخ انصاری در ماجرای نجاست ماء مضاف «الف کر» این مسأله را از فروعات بحث ملاقات در مبحث نجاست می دانند نه «میاه» و استاد ذیل دسته بندی اقوال به این نکته تفصیلا اشاره فرمودند. {رک: انتهای گزارش جلسه 51}
🟠 پیشنهاد می کنم حین یادگیری فقه و اصول در دروس استاد علی فرحانی نسبت به روش و نوع طرح بحث های ایشان نیز تأمل داشته باشید. در شرایط امروزی نباید درس خواندن طلاب فرسایشی، ناکارآمد و بلند مدت باشد. در آینده در همین کانال بیشتر درباره این مطلب خواهم نوشت. ان شاء الله تعالی
✍🏻 سید مجتبی امین جواهری @sm_javaheri
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0062-KharejOsul-14030717.MP3
32.87M
🔊#درس_خارج_اصول| مختار این است که دلالات الفاظ، اعتباری است و تمامی توالی فاسده مذکور، قابل پاسخ است/ نگاهی به خوانشهای مختلف از نظریه اعتبار و اشاره ای به نظر مرحوم علامه طباطبایی/ توضیحی از نظر آیت الله مصباح در مورد بایدهای ارزشی و ریشه نظر ایشان در بسیاری از مباحث علمی/ توضیحی از تقسیم حکمت به عملی و نظری و نیز اقسام فاعل در فلسفه به این مناسبت/ گفتار اصولیین در باب تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بر اساس نگاه تکوینی و نگاهی به اجزاء و تبدیل الامتثال بالامثتال از این منظر/ به تنها کسانی که میتوان حقیقتا نظریه اعتبار را نسبت داد، امام و علامه طباطبایی است/ تفکیک بین اعتباراتی همچون لغت با بایدهای ارزشی/ اشاره ای به نگاه عرفاء به الفاظ
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. سه شنبه. 17/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0057-KharejFeq-14030717_01.MP3
23.29M
🔊#درس_خارج_فقه| مروری بر مباحث سابقه در فرع محل بحث(نجس شدن ماء مضاف)/ نگاه مرحوم امام در مورد ملاک بودن سرایت و طریقیت رطوبت، بر اساس عبارتی در تحریر الوسیله/ بیان جمع بندی نظر مختار در مورد فرع محل بحث و عدم پذیرش فتوای مرحوم امام در تحریر/ لزوم بررسی چیستی نجاست در محل بحث
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. سه شنبه. 17/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_هفتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه
#کربلا #سیدالشهدا
◽️شب جمعه ست و دلم کرببلا میخواهد
◽️کربلا هم که دل غرق صفا میخواهد
◽️چه کنم من که ندارم به جز این قلب سیه
◽️دل من از تو حسین قدری دوا میخواهد
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| رابطه خداوند و مخلوقات بر اساس حکمت متعالیه/ معنای لطیف «آنچه خوبان همه دارند تو یک جا دا
.
#شب_جمعه
#ادعیه #معارف
📌استاد در این جلسه، اشاره ای به این فقرات نورانی و بسیار زیبا از صحیفه سجادیه دارند. حتما بخوانید👇
🎙امام سجاد علیه السلام
◽️اللَّهُمَّ یا ذَا الْمُلْک الْمُتَأَبِّدِ بِالْخُلُودِ وَ السُّلْطَانِ الْمُمْتَنِعِ بِغَیرِ جُنُودٍ وَ لَا أَعْوَانٍ، وَ الْعِزِّ الْبَاقِی عَلَی مَرِّ الدُّهُورِ وَ خَوَالِی الْأَعْوَامِ وَ مَوَاضِی الْأَزمَانِ وَ الْأَیامِ،
◽️عَزَّ سُلْطَانُک عِزّاً لَا حَدَّ لَهُ بِأَوَّلِیةٍ، وَ لَا مُنْتَهَی لَهُ بِآخِرِیةٍ، وَ اسْتَعْلَی مُلْکک عَلُوّاً سَقَطَتِ الْأَشْیاءُ دُونَ بُلُوغِ أَمَدِهِ، وَ لَا یبْلُغُ أَدْنَی مَا اسْتَأْثَرْتَ بِهِ مِنْ ذَلِک أَقْصَی نَعْتِ النَّاعِتِینَ.
◽️ضَلَّتْ فِیک الصِّفَاتُ، وَ تَفَسَّخَتْ دُونَک النُّعُوتُ، وَ حَارَتْ فِی کبْرِیائِک لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ، کذَلِک أَنْتَ اللَّهُ الْأَوَّلُ فِی أَوَّلِیتِک، وَ عَلَی ذَلِک أَنْتَ دَائِمٌ لَا تَزُولُ.
◽️وَ أَنَا الْعَبْدُ الضَّعِیفُ عَمَلًا، الْجَسِیمُ أَمَلًا، خَرَجَتْ مِنْ یدِی أَسْبَابُ الْوُصُلَاتِ إِلَّا مَا وَصَلَهُ رَحْمَتُک، وَ تَقَطَّعَتْ عَنِّی عِصَمُ الْآمَالِ إِلَّا مَا أَنَا مُعْتَصِمٌ بِهِ مِنْ عَفْوِک، قَلَّ عِنْدِی مَا أَعْتَدُّ بِهِ مِنْ طَاعَتِک، و کثُرَ عَلَی مَا أَبُوءُ بِهِ مِنْ مَعْصِیتِک وَ لَنْ یضِیقَ عَلَیک عَفْوٌ عَنْ عَبْدِک وَ إِنْ أَسَاءَ، فَاعْفُ عَنِّی.
🔵ترجمه:
◽️بار الها ای دارنده ملک ابدی و جاوید، و سلطنت دستنایافتنی بدون سپاه و دستیاران، و عزّت باقی که با گذشت روزگاران و سالهای گذشته، و زمانها و روزهای سپریشده باقی است،
◽️فرمانروایی و حکومتت چنان غالب است که اول آن را حدی، و آخر آن را نهایتی نیست، و پادشاهیات چنان بلندپایه است که همه چیز از دسترسی به قلّه آن فرو مانده است، و دورترین توصیف واصفان به پایینترین مرتبه از بلندی و رفعتی که به خود اختصاص دادهای نمیرسد،
◽️اوصاف در مقام وصفت سرگشتهاند، و تعریفها در پای حضرتت از هم گیسختهاند، و در عرصه گاه کبریاییات دقیقترین تصورات سرگردانند، تو ای خدای ازلی در ازلیتت اینچنین بودهای، و دائم و جاودان بر این مرحله خواهی بود،
◽️و منم آن بنده با عمل اندک، و آرزوی بسیار، که وسائل پیوند با تو از کفم بیرون رفته مگر آنچه رحمتت آن را متصل نموده، و رشتههای امیدم از من گسسته مگر آنچه از عفو تو که به آن چنگ زدهام، طاعتی که به حساب آورم اندک، و معصیتی که به آن اعتراف کنم بسیار است، و عفو و بخشش از بندهات بر تو سخت نیاید اگر چه بد کرده باشد، پس مرا عفو کن.
📚صحیفه سجادیه. بخشی از دعای 32
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حضرت امام_01_01.mp3
9.17M
🎙#شب_جمعه| نگاهی متفاوت به حضرت امام و شهادت و دفاع مقدس
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء. سال 1397
#حضرت_امام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| نگاهی متفاوت به حضرت امام و شهادت و دفاع مقدس 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌استاد در صوت فوق، اشاره ای به این کلیپ از حضرت امام دارند. حتما ببینید
#حضرت_امام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0063-KharejOsul-14030718.MP3
56.75M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گفته شده در مورد مختار در باب وضع/ شاذ بودن نظریه اعتبار از جهت تاریخی با نظر به عبارات حکماء و متکلمین و اصولیین قدیم/ ابتناء برخی فتاوی فقهی بر نظر اعتبار ملازم با التفات فقیه به تفکیک حقیقت از اعتبار نیست/ تفکیک بین اعتبارات مقدس با ساير اعتبارات و نگاهی به نظر آیت الله مصباح از این منظر/ نظر عرفاء در مورد الفاظ و سمبلیک بودن عبارات آنها/ بررسی مفصل نگاه به حقیقی بودن دلالت الفاظ از منظر اصحاب علوم غریبه به مناسبت عبارت مرحوم سید مصطفی خمینی و مضر نبودن این مطلب به اعتباری بودن دلالت الفاظ/ استعاری بودن و سمبلیک بودن لسان اصحاب این علوم/ سیر از اسم شخص به لوازم تکوینی او توسط نفس متخصصین علوم غریبه بر اساس عبارت علامه حسن زاده/ عبارت علامه طباطبایی در المیزان (آیه 102 سوره بقره) نسبت به این سیر از اسامی به لوازم تکوینی اشخاص مبتنی بر قدرتهای نفسانی و معد بودن فرمولهای این علوم برای حصول یقین در نفس فاعل/ نقل نکاتی جالب از بزرگی برخی عرفاء به این مناسبت/ نکاتی بسیار جالب در مورد نگاه عرفاء به نفس انسانی و تفاوت آن با نگاه متعارف و جایگاه یقین در این نگاه عرفانی به نفس
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 18/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_سوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0064-KharejOsul-14030721_01.MP3
24.22M
🔊#درس_خارج_اصول| مقدمه چهارم رسیدن به نظر مختار مبتنی بر انواع نگاه به اعتبار در تراث فلسفی و اصولی/ بررسی سه دسته از مبادی اقیسه در علم منطق (یقینیات و مشهورات و مخیلات) از منظر اعتبار/ تصور یا تصدیق بودن اعتبار در عبارت علامه طباطبایی در مقاله ششم اصول فلسفه/ گزاره های ارزشی و حسن و قبح/ توضیحی از نظر آیت الله مصباح و نقض نبودن بیان ایشان نسبت به توضیحات منطقیین در مشهورات/ نکاتی در مورد بیان آیت الله مصباح در شروط مقدمات برهان
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. شنبه. 21/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_چهارم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0058-KharejFeq-14030721_01.MP3
23.68M
🔊#درس_خارج_فقه| مروری بر عبارات حضرت امام در فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ ورود در فرع جدید در مورد اصابه نجاست به اواسط ماء مضافی که از بالا به پایین ریخته میشود/ عبارت مصنف و برخی دیگر از فقهاء در حواشی عروه در مورد فرع محل بحث/ اشکال به دو فرعی که امام بیان کرده اند و پاسخ به این اشکال بر اساس عبارت ایشان در جلد چهارم کتاب الطهاره/ وافی نبودن عبارت آیت الله فاضل در تفسیر عبارت مرحوم امام/ پاسخ به نظر حضرت امام و شیخ اعظم و دیگر فقهاء نسبت به اجماع در محل بحث
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. شنبه. 21/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_هشتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گفته شده در مورد مختار در باب وضع/ شاذ بودن نظریه اعتبار از جهت تاری
.
📌استاد در این جلسه این بخش از عبارت علامه را شرح دادند👇
🎙علامه طباطبایی
❇️و الآية كما أنها تصدق صحة السحر في الجملة كذلك تدل على أن السحر أيضا كالمعجزة في كونه عن مبدإ نفساني في الساحر لمكان الإذن.
❇️و بالجملة جميع الأمور الخارقة للعادة سواء سميت معجزة أو سحرا أو غير ذلك ككرامات الأولياء و سائر الخصال المكتسبة بالارتياضات و المجاهدات جميعها مستندة إلى مباد نفسانية و مقتضيات إرادية على ما يشير إليه كلامه سبحانه
❇️إلا أن كلامه ينص على أن المبدأ الموجود عند الأنبياء و الرسل و المؤمنين هو الفائق الغالب على كل سبب و في كل حال، قال تعالى: «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ» : الصافات-١٧٣، و قال تعالى: «كَتَبَ اللّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي» : المجادلة-٢١، و قال تعالى: «إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ» : المؤمن-٥١. و الآيات مطلقة غير مقيدة.
❇️و من هنا يمكن أن يستنتج أن هذا المبدأ الموجود المنصور أمر وراء الطبيعة و فوق المادة. فإن الأمور المادية مقدرة محدودة مغلوبة لما هو فوقها قدرا و حدا عند التزاحم و المغالبة، و الأمور المجردة أيضا و إن كانت كذلك إلا أنها لا تزاحم بينها و لا تمانع إلا أن تتعلق بالمادة. بعض التعلق و هذا المبدأ النفساني المجرد المنصور بإرادة الله سبحانه إذا قابل مانعا ماديا أفاض إمدادا على السبب بما لا يقاومه سبب مادي يمنعه فافهم.
📚المیزان. ج اول. ص 80
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b