eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 1/8/1403
0069-KharejOsul-14030730_01.MP3
29.81M
🔊| مسلک تعهد و بیان آن توسط شیخ هادی تهرانی و محقق خوئی و اشاره ای به نظر شهید صدر از این منظر/ شخصی بودن اعتبار و قرارداشتن آن در صقع نفس و نظریه ابراز در بیان محقق خوئی/ نگاه محقق خوئی به فرآیند وضع/ تبعیت وضع از قواعد درون نفسانی و عدم تفکیک بین وضع و استعمال در بیان محقق خوئی/ استحاله استعمال در اکثر و تبعیت دلالت از اراده مبتنی بر این نگاه محقق خویی/ اشکال به تبعیت دلالت از اراده از حیث موطن تصوری وضع 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 30/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0062-KharejFeq-14030730.MP3
20.27M
🔊| مساله تصعید و بازگشتن آن به استحاله در بیان صاحب عروه و محقق خویی/ نگاه حضرت امام به مساله استحاله و استصحاب در این باب (جلد چهارم کتاب الطهاره ص 625-626)/ تبعیت از عرف در صدق موضوع و مساله تبدل موضوع در این فرع/ تردید در عبارت حضرت امام و علت آن 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 30/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 2/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 2/8/1403
0070-KharejOsul-14030801.mp3
47.28M
🔊| مروری بر مطالب گذشته/ تفکیک بین محیط دلالت تصوری و دلالت تصدیقی/ مساله تبعیت دلالت از اراده و از بین رفتن محیط دلالت تصوری بر این اساس/ امر نفسانی بودن اعتبار در بیان محقق خوئی و اشکال به آن/ نکاتی مهم در مورد عبارات شهید مطهری در پاورقی اصول فلسفه در مورد ملاک اعتباریات/ سه مسلک در تبیین اعتبار توسط ما قبل علامه طباطبایی و علامه طباطبایی و آیت الله جوادی/ نکاتی بسیار جالب در تبیین اعتبار و موطن آن در بیان علامه طباطبایی و مراد از «وهم» در این بخش از عبارات علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 1/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0063-KharejFeq-14030801.mp3
15.79M
🔊| فروع پنجگانه محل بحث و جریان استصحاب در آنها/ توضیح شبهه موضوعیه و شبهه حکمیه و مساله شبهه صدقیه در این وادی و عبارات فقهی و اصولی شیخ اعظم از این منظر/ شبهه حکمیه و موضوعیه در محل بحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 1/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌دوره تبیینی «مبانی تمدن توحیدی» بررسی آراء و اندیشه‌های تمدن ساز حضرت امام خمینی قدّس سرّه 🎙با حضور استاد علی فرحانی 📅زمان برگزاری: ۹ آبان لغایت ۱۱ آبان مهلت ثبت‌نام: تا ۶ آبان ✅لینک ثبت نام portal.javanan.org/frm/0am5uuwtlfgn 💢این دوره ویژه برادران می باشد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌معنای حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی ....» و تفاوت آن با حدیث «عمار مع الحق و الحق مع عمار....» 🎙آیت الله العظمی جوادی ◽️انسانهای کامل معصوم، مانند حضرت ختمی نبوت (ص) و مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیه السلام در حوزه شریعت، محور حق فعلی (مخلوق به) هستند و حق در مقام اثبات و کشف حق، در مدار آنان دور میزند. یعنی اگر کسی خواست بفهمد حکم دین در فلان مطلب چیست، باید به قول، فعل و تقریر انسانهای کامل معصوم علیهم السلام مراجعه کند. زیرا بدون آنان کسی به حکم خدا علم ندارد. پس باید چنین گفت که در مقام اثبات و مرحله تشخیص، حکم شرعی در مدار انسان کامل معصوم علیه السلام میگردد. هر چند در مقام ثبوت موضوع مسئله عوض میشود. پس از تحریر صورت قضیه و فرق میان مقام ثبوت و اثبات، معنای حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی یدور معه حیثما دار روشن میشود. یعنی ضمیر «یدور» به «حق» برمیگردد و ضمیر «دار» به حضرت علی ع. چنانکه دعای حضرت رسول ص همین معنا را میرساند «اللهم أدر الحق مع علی حیثما دار» (تفسیر تسنیم. جلد 28. ص 149) ◽️...با همین معیار روشن میشود که در تعبیر عمار مع الحق و الحق مع عمار یدور معه حیث دار، مرجع ضمیر «یدور» عمار است. یعنی عمار تابع حق است. هر جا حق باشد عمار در آنجا است‌ زیرا مأموم با تقوا در محور امام معصوم ع میگردد. (ادب فنای عارفان. ج 9. ص 264) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢ما را خدا برای غمت برگزیده است 💢بادست مادرت ز بقیه سوا شدیم 💢شبهای جمعه مادرتان روضه خوان ماست 💢باناله های دل شکنش هم نوا شدیم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تمرین حضور قلب در بیان حضرت امام_01_01.mp3
2.12M
🎙| حضور قلب غیر از تمرکز بر معانی آیات است! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء. سال 1397 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| حضور قلب غیر از تمرکز بر معانی آیات است! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه
. 📌حضور قلب و نماز واقعی غیر از تمرکز بر معانی الفاظ است! 🎙علامه طهرانی ❇️در سفرى هم كه مرحوم مطهّرى به أعتاب عاليات مشرّف شدند، نشانى منزل آقا حاج سيّد هاشم را بنده به ايشان دادم ، و در كربلا دو بار به محضرشان مشرّف شده‌اند، يكبار ساعتى خدمتشان ميرسند، و بار دوّم روز ديگر صبحانه را در آنجا صرف مى‌نمايند . ❇️مرحوم مطهّرى در مراجعت از اين ملاقاتها بسيار مشعوف بودند، و ميفرمودند: در يكبار كه خدمتشان بودم از من پرسيدند: نماز را چگونه ميخوانى ؟ ❇️عرض كردم : كاملاً توجّه به معانىِ‌ كلمات و جملات آن دارم ! ❇️فرمودند: پس كِىْ‌ نماز ميخوانى ؟! در نماز توجّه‌ات به خدا باشد و بس ! توجّه به معانى مكن ! ❇️انصافاً اين جملۀ ايشان حاوى أسرار و دقائقى است ، و حقّ‌ مطلب همينطور است كه افاده فرموده‌اند. ❇️چرا كه در نماز اگر انسان متوجّه معانى نماز شود كه مثلاً إِيّاكَ‌ نَعْبُدُ وَ إِيّاكَ‌ نَسْتَعِينُ‌ به معنى آنست كه : من فقط‍‌ ترا عبادت ميكنم و از تو استعانت مى‌طلبم ، ذهن و فكر نماز گزار بدين حقيقت متوجّه بوده و از توجّه كامل به خدا غافل است ؛ درحالى‌كه بايد توجّه صد در صد به سوى خدا باشد و مخاطب فقط‍‌ خدا باشد، و در اين صورت ديگر توجّه به معنى نيست مگر به نحوۀ آلى و مِرْآتى ، همچنان كه در نماز نبايد انسان توجّه به الفاظ‍‌ و عبارات آن داشته باشد مگر توجّه آلى و مِرْآتى . زيرا اگر توجّه به الفاظ‍‌ نماز از صحّت ادا كردن و تجويد آن و أداءِ از مخارج آن شود، ديگر آن نماز، نماز نيست ؛ نه توجّه به خداست و نه توجّه به معنى . ❇️ولى اگر توجّه به خدا شود و انسان در خطاب و مكالمه‌اش با خدا لحظه‌اى فرود نيايد، نه فكر الفاظ‍‌ نماز را بنمايد و نه فكر معانى آن را، در اين صورت تمام الفاظ‍‌ خود بخود به نحو آلى و مِرآتى يعنى با نظر غير استقلالى آمده و به دنبال ، جميع معانى نيز به طريق آلى و مِرآتى نه با نظر استقلالى آمده و همه به نحو صحيح و مطلوب ادا شده است بدون آنكه در توجّه تامّ‌ به خداوند و حضور قلب خللى وارد آيد. ❇️مثلاً در همين مكالمات و گفتگوهائى كه ما شبانه روز با هم داريم ، و در سخنرانيها و خطابه‌ها و مراجعات و فصل خصومتها و سائر امورى كه در آنها عنوان تخاطب و گفتگو است ، تمام توجّه ما به شخص مخاطب است نه به خطاب . آنچه در خطاب از مغز و انديشۀ انسان بر زبان جارى ميشود همه‌اش درست و صحيح است ، بدون اينكه ما توجّه به صحّت آنها داشته باشيم ؛ و اگر يك لحظه توجّهمان را به عبارات و مطالبى كه ردّ و بدل مى‌شود منعطف سازيم ، اصل توجّه به خطاب از ميان ميرود و در آن لحظه ديگر مخاطبى وجود ندارد. ❇️بزرگان فرموده‌اند: جمع ميان دو لحاظ‍‌ استقلالى و آلى نمى‌شود . اگر لحاظمان در نمازها مستقلاّ به خدا باشد حتماً به الفاظ‍‌ و معانى آنها بايد آلى و غير استقلالى و تَبَعى باشد؛ و اگر لحاظمان را به الفاظ‍‌ نماز و يا معانى آن مستقلاّ بدوزيم ، قهراً و اضطراراً بايد توجّهمان به خدا تبعى و ضمنى باشد نه استقلالى . ❇️من وقتى با شما سخن ميگويم و مثلاً ميگويم : آقا شما امروز مسافرت نكنيد، و در حرم امام رضا بمانيد! صد در صد توجّهم به شما و حقيقت شماست . اين را نظر استقلالى نامند. و البتّه اين معانى بدون غلط‍‌ در ذهن من مى‌آيد و ذهن من الفاظى را متناسب با آن معانى استخدام ميكند و بر زبان جارى مى‌سازد، و بدون هيچ خطائى مُسَلسَلاً اين معانى و الفاظ‍‌ استخدام شده و به شما براى إبراز و اظهار آن مقصود منتقل ميگردد. امّا اگر بخواهم معنى «امروز مسافرت نكنيد» را در ذهن بياورم و يا الفاظ‍‌ آن را بخصوصه تصوّر نمايم ، ديگر مخاطب بودن شما از ميان ميرود و استقلال خود را از دست ميدهد؛ مگر ضمنى و تبعى و آلى و مرآتى . ❇️در نماز كه أهمّ‌ امور است بايد انسان در حضور قلب به خدا منقطع باشد و هيچ خاطره‌اى و انديشه‌اى از ذهن عبور نكند، و اين فقط‍‌ در صورتى امكان پذير است كه جملات و عبارات نماز كه طبعاً حاوى معانى خود مى‌باشند بدون اندك توجّه به خود آنها در ذهن بيايد و بر زبان جارى شود. در اين صورت نماز، نماز است . يعنى مخاطب خداست ؛ حضور قلب با خداست . و گرنه حضور قلب با الفاظ‍‌ و يا با معانى است ؛ و خداوند علِىّ‌ أعْلى مهجور گرديده ، و فقط‍‌ به نظر ضمنى كه در حقيقت نظر نيست به او ملاحظه شده است . ❇️بارى ، مرحوم حاج سيّد هاشم هم به مرحوم مطهّرى علاقمند شده بودند؛ و در سفر اخير حقير به شام كه حضرت آقا هم بدانجا براى زيارت مشرّف بودند، و اين سفر پس از شهادت آن مرحوم بود، براى اين ضايعه متأسّف بودند. رَحِمَ‌ اللهُ‌ الْغابِرينَ‌، و ألحَقَ‌ الباقينَ‌ بِهِم إنْ‌ شاءَ اللهُ‌ تَعالَى . 📚روح مجرد. ص ۱۶۱ الی ۱۶۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0071-KharejOsul-14030802.mp3
17.06M
🔊| تذکرات و نکاتی جدی در مورد وظیفه امروز حوزه در حل نیازهای جامعه/ الگوی کار علمی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری/ جایگاه علم اصول از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 2/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 5/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 5/8/1403
0064-KharejFeq-14030802.mp3
33.63M
🔊| مروری بر فضای فروع پنجگانه محل بحث/ تفکیک بین نگاه استنباطی و نگاه علمی به عناوین/ عنوان مستنبط بودن ماء مضاف و عدم جریان استصحاب در آن/ ورود در فرع اول (شبهه موضوعیه)/ ورود در فرع دوم (شبهه حکمیه) و اشکالاتی در این وادی/ ورود در فرع سوم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 2/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢در پی پیشنهادات و درخواستهای مکرر مخاطبین عزیز در طول سالیان اخیر، بحمدالله با تلاشهایی که صورت گرفت تقریر کامل بخش اول اصول فقه از تدریس استاد معظم، به رشته تحریر در آمد 📌جزئیات بیشتر را در پیامهای آتی به اطلاع خواهیم رساند. حتما با ما در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 6/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 6/8/1403
0072-KharejOsul-14030805_01.MP3
26.77M
🔊| مروری بر تفکیک دلالت تصوری از تصدیقی و‌ تفکیک استعمال از وضع/ مروری بر اجتماعی بودن اعتبار و نکاتی در مورد عبارات علامه طباطبایی در مورد قیامت از این منظر/ توضیح استعمال بداعی الوضع و پاسخ به مقدمیت وضع برای استعمال/ بیان نظر مختار در تعریف وضع و‌ قبول تعریف وضع به اختصاص/ لزوم بررسی وضع از حیث خطابات محیط تشریع 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 5/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0065-KharejFeq-14030805.MP3
25.46M
🔊| طهارت ماء در فرع محل بحث/ مساله تفکیک استصحاب شک در رافع و شک در مقتضی/ مساله جریان استصحاب در شبهات حکمیه و توضیحاتی در این باره و تاثیر آن در محل بحث/ اشاره ای بالمناسبه به استصحاب کلی قسم ثانی و ثالث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 5/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌برداشت جالب ملاصدرا از ایه 61 سوره انعام بر اساس نظریه حرکت جوهری 🎙شهید مطهری ◽️صدر المتألهين...در فصل بيست و يكم از مباحث «قوه و فعل» در بحث از «ربط متغير به ثابت» اول مى‌گويد... ◽️«و الذى من الموجودات ثباته عين التجدد هى الطبيعة، و الذى فعليته عين القوة هى الهيولى، و الذى وحدته عين الكثرة بالفعل هو العدد، و الذى وحدته عين قوة الكثرة هو الجسم و ما فيه.» ◽️آن چيزى كه بقا و دوامش عين نو به نو شدن است طبيعت است، و آن چيزى كهفعليتش عين استعداد محض و فقدان فعليت است ماده اولاى جهان است، و آن چيزى كه واحد بودن او عين كثير بودن بالفعل است عدد است، و آن چيزى كه وحدت بالفعلش عين كثرت بالقوه است جسم و هر حالت جسمانى است. ◽️صدر المتألهين در فصل ٢٨ از مباحث «قوه و فعل» اسفار استنباط لطيفى از يكى از آيات كريمه قرآن در همين زمينه دارد و آن آيه ٦١ از سوره انعام است. در آن آيه چنين آمده است: ◽️وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ. ◽️اوست كه بر بندگان خويش قاهر و مسلط و حاكم است و بر شما نگهبانانى مى‌فرستد؛ تا آن زمان كه مرگ يكى از شما فرا مى‌رسد، فرستادگان ما شما را قبض و دريافت مى‌كنند و آنها در كار خويش سهل‌انگارى روا نمى‌دارند. ◽️صدر المتألهين مى‌گويد: ◽️«چيزى كه وجودش با عدمش در آميخته است و بقائش فنايش را در بر دارد لاجرم اسباب و موجبات حفظ و بقايش عين اسباب و موجبات هلاك و فناى اوست، لهذا در آيه كريمه همان نگهبانانى را كه وظيفه نگهبانى دارند مأمورين قبض و دريافت و موت و فنا معرفى مى‌كند و مى‌گويد هنگام مرگ كه مى‌رسد همان فرستادگان ما كه مأمور نگهبانى و ابقاء و حفظ حيات او بودند تبديل مى‌شوند به مأموران قبض و دريافت و ميراندن و انتقال دادن.» 📚مقالات فلسفی. ص 148 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 7/8/1403