eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
556 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
goftari-enteghadi-darbare-ravesh-shenasi.mp3
6.17M
🌀گفتاری انتقادی پیرامون برخی از شاخه های جدید علوم حوزوی همچون فلسفه فقه، فلسفه اصول، روش شناسی اجتهاد 🎙استاد علی فرحانی 🔹امروزه در میان علوم حوزوی، شاخه های جدیدی همچون فلسفه فقه، فلسفه اصول، و ... توسط اندیشمندان حوزوی ایجاد شده است. استاد در این صوت، ضمن پذیرش اینکه در این مباحث مطالب صحیحی نیز مطرح می شود، بیان میدارند که اولا این مباحث بر اساس نگاه ناصحیحی به علوم ایجاد شده اند و ثانیا سبب طولانی تر شدن مقدمات اجتهاد می شوند‌ 📌گزیده تدریس 00/07/24 @almorsalaat
با سلام خدمت دوستان گرامی ما برای ضبط صوت برخی از دروس نیاز به یک عدد داریم. اگر کسی از بزرگواران رکوردری داره که می تونه در اختیار ما قرار بده و یا خیّری سراغ دارید که بتونه هزینه خرید اون رو متقبل بشه، لطفا به آیدی بنده (@ebrahimi845) پیام بدهید. باتشکر @almorsalaat
🌀کدام کتاب اخلاقی را بخوانیم؟ از کدام عالم اخلاق استفاده کنیم؟ 🔹اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى حركت كن و از صورت بى‌مغز و قشر بى‌لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات بزرگان علما انس بگير كه در آن بركاتى است. 🔹فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى‌شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل: 1⃣جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ 2⃣و مثل مولانا عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ 3⃣و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ 4⃣و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. ▫️كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ 5⃣ و 6⃣و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛ 7⃣و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى- قدس سره- را مطالعه كن؛ 🔹شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ 🔹كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى‌منتها. 📚امام خمینی، سر الصلاة ص 40 @almorsalaat
dar-estenbate-masaele-mostahdese-ravesh-sabet-ast-mozoo-taghyir-kardeh.mp3
3.13M
♨️ | روش استنباط در مسائل مستحدثه همان روش است و تنها تفاوت در این است که موضوع سابق تغییر کرده و یا موضوع جدیدی ایجاد شده است. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس ۰۰/۰۷/۲۱ @almorsalaat
002-ettaghollahmastataatom.mp3
1.77M
📝| تاثیر تعاون در امور معنوی! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا، ضمن نقل خاطره ای از رابطه آیت الله بهجت با آیت الله کشمیری، توضیح می دهند که معاونت و همراهی با دیگران در امور معنوی، تاثیر بسزایی در رشد معنوی افراد دارد. حتما . 📚 گزیده ای از تدریس شرح لمعه @almorsalaat
📚| آشنای آسمان خاطرات و اسناد جناب آقای محمد تقی انصاریان خوانساری درباره مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی رحمه الله ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/131 @almorsalaat
💠اهل جهنم از بوى تعفن عالمى كه به علم خود عمل نكرده متأذى مى‌شوند 🔅و در روايت ديگر آمده است كه هفتاد گناه از جاهل آمرزيده مى شود پيش از آنكه يك گناه از عالم مورد آمرزش قرار گيرد. زيرا گناه عالم براى اسلام و جامعه اسلامى خيلى ضرر دارد. 🔅عوام و جاهل اگر معصيتى مرتكب شود، فقط خود را بدبخت كرده، بر خويشتن ضرر وارد ساخته است؛ ليكن اگر عالمى منحرف شود و به عمل زشتى دست زند، عالمى را منحرف كرده، بر اسلام و علماى اسلام زيان وارد ساخته است. 🔅اينكه در روايت آمده كه اهل جهنم از بوى تعفن عالمى كه به علم خود عمل نكرده متأذى مى‌شوند، براى همين است كه در دنيا بين عالم و جاهل در نفع و ضرر به اسلام و جامعه اسلامى فرق بسيار وجود دارد. 🔅اگر عالمى منحرف شد، ممكن است امتى را منحرف ساخته به عفونت بكشد. و اگر عالمى مهذب باشد، اخلاق و آداب اسلامى را رعايت نمايد، جامعه را مهذب و هدايت مى كند. 🔅در بعضى از شهرستانهايى كه تابستانها به آنجا مى رفتم، مى ديدم اهالى آن بسيار مؤدب به آداب شرع بودند. نكته اش اين بود كه عالم صالح و پرهيزكارى داشتند. 🔅اگر عالم ورع و درستكارى در يك جامعه يا شهر و استانى زندگى كند، همان وجود او باعث تهذيب و هدايت مردم آن سامان مى گردد، اگر چه لفظا تبليغ و ارشاد نكند. 📚 امام خمینی، جهاد اكبر ص۱۵ @almorsalaat
📣 🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر 🎙حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی ⏰زمان: امروز (پنجشنبه) ساعت ۲۰ 🌐پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر 🎙حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برکات و فضیلت 🎙مرحوم آیت الله العظمی بهجت ❓سؤال: کسی است که می‌گوید علاقه‌ای به خواندن قرآن ندارم، چه‌کار کنم؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: زیاد صلوات بفرستد؛ علاقه دارد یا ندارد؟ صلوات بفرستد، همان هدایتش می کند. ❓سؤال: برای رفع تحیّر و تشخیص تکلیف در امور مهمه باید چه کار کرد؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: صلوات زیاد بفرستد؛ [و] در طرق مختلفه که تحیر دارد، استخاره کند. @bahjat_ir @almorsalaat
🔹کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش 🔹کِی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟ ▫️آیت الله پهلوانی می فرمودند: در یکی از جلسات وقتی که این شعر خوانده شد، مرحوم علامه طباطبایی بغض کردند و رفتند از اتاق بیرون و صدای گریه ایشان در راهرو بلند شد. 📚جام صهبا ص۲۱۶، به نقل از آیت الله سید عبدالله جعفری @almorsalaat
🌀امام بزرگوار هم از همين مدرسه‌ى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده/مسئله معیشت طلاب نسبت به ساخت ساختمان های جدید اولویت دارد ▫️مسئله‌ى ايجاد مركز پژوهش خوب است؛ اينكه حالا فرمودند كه يك مدرسه‌اى نيست كه به مهمان‌هاى خارجى نشان بدهيم، مثل مثلاً «الازهر» در مصر كه مثلاً بگوييم «آقا، اينجا مدرسه‌ى ما است»؛ [در جواب] اين، بنده شوخى‌ام اين است كه ببريدشان به همين مدرسه‌هاى مخروبه، بگوييد اين آدمهاى بزرگ از همين مدرسه‌ها بيرون آمده‌اند كه از «ازهر» يا از مدارس معروف ديگر، اين‌جور آدمهايى بيرون نيامده‌اند. امام بزرگوار هم از همين مدرسه‌ى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده. ▫️آن مركز خب خوب است، [ولى] جزو اولويّتهاى ما نيست؛ شما مى‌بينيد الان ما مشكلات معيشتى طلبه‌ها روى دستمان است، حالا [اينكه] برويم يك مركز آن‌چنانى بسازيم براى پُز دادن پيش فلان مهمان خارجى، اين جزو اولويّتها محسوب نميشود. 🎙رهبر معظم انقلاب 95/02/25 @almorsalaat
✴️| هدف از آموزش فقه در حوزه‌ها، آموزش نحوه‌ى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست. 🔸هدف از آموزش فقه در حوزه‌ها، آموزش نحوه‌ى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آن‌وقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مى‌آييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوه‌ى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛ 🔸اگر شيوه‌ى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چاله‌اى خواهد افتاد كه بعضى نيمه‌سوادها با تمسّك به فلان آيه‌ى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالى‌كه] نكته‌ى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالى‌كه] معارض آن روايت را نمى‌بينند يا نكته‌اش را درك نميكنند. 🔸درس فقه براى اين است كه ما نحوه‌ى كار را، نحوه‌ى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آن‌وقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوه‌ى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همه‌ى اين مباحث درس ميدهد. 🔸البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين اداره‌ى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئله‌ى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خوانده‌ايم]؛ آن‌وقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوه‌ى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛ عمده، فراگيرى شيوه‌ى اجتهاد و شيوه‌ى استنباط از كتاب و سنّت است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵ @almorsalaat
📚| محاسبة النفس الّلوامة و تنبيه الروح النوّامة ✍الشيخ إبراهيم بن علي الكفعمي ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/132 @almorsalaat
المرسلات
📝| سه تقریر از یک تدریس ▫️رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلوم (ره) و مورد توجه علاقه مندان به عرفان اسلامیست. ▫️این رساله توسط علامه طباطبایی (ره) تدریس و تاکنون سه تقریر از آن جلسات توسط شاگردان علامه که حاضر در جلسه درس بوده اند، منتشر شده است. ▫️متن این سه تقریر به نحو عجیبی شبیه به یکدیگر است به نحوی که انسان گمان میکند که هر سه را یک نفر نوشته است. فارغ از اینکه دلیل این همه شباهت چیست، اما تشابه این سه متن، اصالت و صحت آنها را تضمین و اعتماد به محتوا را افزایش می دهد. ▫️این سه کتاب در عین یکی بودن، تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند. ▫️رساله لب اللباب به قلم مرحوم علامه طهرانی در چهلمین روز رحلت علامه نگارش یافته است. متن روان و قابل فهمی دارد و ایشان توضیحاتی را در پاورقی اضافه نکرده اند و فقط مشتمل بر متن تقریر است. البته ایشان حواشی خود را در کتابی مستقل بر اصل رساله نگاشته اند. ▫️متن کتاب جام صهبا تقریرات آیت الله سید عبدالله جعفری از درس علامه است. همانگونه که گذشت بین این کتاب و لب اللباب حتی در الفاظی که به کار رفته بیش از ۹۵درصد یکسانی وجود دارد. ▫️حاشیه این کتاب (که عمده حجم این کتاب نیز مربوط به حواشی آن است) توسط مولفی گمنام به نام (ص ج) که به فرموده خودشان از شاگردان آیت الله پهلوانی و آیت الله جعفری بوده اند، نگارش یافته است. ▫️ایشان در حاشیه این کتاب با ذکر نکاتی که آیت الله جعفری در ضمن بازخوانی متن بیان کرده اند و همچنین مطالبی مرتبط از سایر آثار علامه طباطبایی خصوصا المیزان و آثار آیت الله پهلوانی و سایر بزرگان و نکاتی از جانب خودشان، به نحوی مطالب کتاب را شرح و تفصیل داده و یا تکمیل کرده اند. این حاشیه از مزایای این کتاب است و حاوی نکات قابل استفاده است. ▫️کتاب ثمرات حیات، مجموعه یادداشت های آیت الله پهلوانی است. در ابتدای جلد اول این کتاب، یادداشت های ایشان از درس رساله سیر و سلوک علامه ذکر شده است. هر چند یادداشت های ایشان نسبت به دو تقریر دیگر، خیلی نواقص دارد، اما بخش های موجود کاملا شبیه دو تقریر دیگر است. ▫️در مجموع به نظر می رسد که از بین این سه تقریر رساله لب اللباب و جام صهبا کامل و یکسان هستند و البته حواشی جام صهبا، حاوی نکات مهم و قابل استفاده ایست. ▫️شکرالله مساعیهم. ✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱ @almorsalaat
aya-elme-osul-ke-bar-mehvare-hojjiat-ast-mitavanad-pasokhgooye-masaele-jadid-bashad.mp3
15.02M
🌀| آیا نظام حجیت علم اصول می تواند پاسخگوی مسائل علوم انسانی جدید باشد؟ 🎙استاد علی فرحانی ▫️یکی از سوالاتی که در زمینه تولید علوم انسانی مطرح می شود این است که آیا نظام استنباط فعلی که بر مدار معذریت و منجزیت است و جنبه اخروی اعمال را در نظر دارد، می تواند در موضوعات جدید علوم انسانی که نتیجه محور و مادی هستند، پاسخگو باشد؟ ▫️استاد در این صوت به این سوال از جنبه های مختلفی پاسخ می دهند. در ضمن مباحث به برخی از نواقص علم اصول که می توانند سبب ناکارآمدی آن شوند، اشاره می کنند. این امور عبارتند از: عدم توجه به احکام غیرالزامی فقه، عدم توجه به احکام وضعی، استفاده نکردن از تاریخ به عنوان یک منبع بسیار مهم در استنباط. 📌گزیده تدریس 00/07/28 @almorsalaat
🌹میلاد نبی مکرم اسلام (ص) برترین مخلوق عالم و امام جعفر بن محمد الصادق (ع) مبارکباد. 🌱اللهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابا رَحِیما وَ إِنِّی أَتَیْتُکَ مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِی وَ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَى اللهِ رَبِّی وَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی. (بخشی از زیارت حضرت رسول ص) @almorsalaat
📚| گنجینه اخلاق (جامع الدرر) ✍آیت الله حاج سید حسین فاطمی از شاگردان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ⬇️لینک دانلود (۲جلد)👇 https://t.me/almorsalaat/6057 @almorsalaat
🌀| کمالات اختصاصی امت پیامبر (ص) ▫️كمالاتى كه تا كنون ذكر شد و كم و بيش آثار و علائم آن بيان شد فيوضاتى است از جانب حضرت رب‌العزّة كه اختصاص به امت حضرت خاتم‌الأنبياء والمرسلين محمدبن‌عبداللَّه صلى الله عليه و آله دارد. ▫️سالكان امَم سالفه و شرايع ماضيه كمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فنا و نيستى خود، فقط مى‌توانستند مشاهده اسما و صفات پروردگار را بنمايند و بالاتر از اين مرحله را گمان نمى‌بردند. ▫️و سرّ آن اين بود كه نهايت معرفت آنان منتهى به كلمه‌ «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» مى‌شد كه حاصل آن شهود ذات مستجمع جيمع صفات كماليه و جماليه است، ولى سالكان امت رسول اكرم صلى الله عليه و آله از اين مرحله بس بالاتر رفته، به مراحل بعديه اطلاع پيدا نموده‌اند و به مراحلى كه قابل شرح و بيان نيست راه يافته‌اند و علت آن اين است كه جميع دستورات اسلاميه راجع است به كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ». ▫️و بنابراين اساس، قهراً مراحلى را كه سالك مسلمان طى مى‌كند به جايى منتهى مى‌شود كه قابل شرح و بيان و توصيف نيست و اين به مناسبت ارتباط سلوك با كلمه مباركه: «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ  يُوصَفَ» است؛ ▫️لهذا خود انبياى سَلَف نيز مافوق مقام شهود اسما و صفات الهى چيزى را گمان نمى‌بردند تا با طاير همت، قصد پرواز به آن آشيان را بنمايند. از اين روى، در دنيا كه به انواع ابتلايات دچار مى‌شدند متوسل و متمسك به ولايت معنوى و روحى رسول‌اللَّه و أميرالمؤمنين و صديقه كبرى و اولاد طاهرينشان مى‌شدند، آن‌گاه نجات مى‌يافتند و اين همان مقام ولايت كبراى معنويه ايشان بود كه دفع هموم و غموم از آن انبيا مى‌كرد.  ▫️اجمال اين مقام گرچه براى آنان مُدرَك بود و بر همين اساس متوسل به مقامات عاليه طاهرين مى‌شدند، ليكن كيفيت و خصوصيت آن برايشان معلوم نبود و تا آخر عمر بر آن‌ها مجهول مى‌ماند.  📚رساله لب اللباب @almorsalaat
003-adab-moghabele-vali-moallem-ostad.mp3
2.88M
🔊| لزوم تواضع و احترام شاگرد نسبت به استاد! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا ضمن نقل روایتی از حضرت صادق علیه السلام، ضرورت احترام شاگرد به استاد را مطرح می کنند و داستان قابل توجهی را در این باره نقل می کنند. حتما ! @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
•|بسم الله الرحمن الرحیم|• 📣دبیرخانه بینش مطهر استان قم برگزار می کند: 🔸همزمان با ایام میلاد باسعادت رسول اکرم (ص) ی هشتمین دوره ی بینش مطهر برگزار می شود.🔸 🎙سخنرانان : ➖حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی (نقش آثار شهید مطهری در جهاد تبیین ) ➖حجت الاسلام حامد سامی (تبیین بینش مطهر) ⭕️شرکت برای بینش پژوهان گرامی و برای مخاطبین کانال می باشد. ⏳زمان :دوشنبه ۳ آبان ساعت ۱۹ 💢افتتاحیه به صورت در کانال زیر برگزار می شود:👇 https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری