0068-KharejOsul-14030729.MP3
32.02M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گفته شده در مورد تعریف وضع و اعتباری یا حقیقی بودن آن/ مروری بر تفکیک نگاه اجتماعی از نگاه شخصی به اعتبار/ نگاهی بر تحصص های عقلائی از این منظر/ اشاره ای به نظر علامه طباطبایی در حاشیه کفایه در مورد وضع الفاظ/ مروری بر نظر آخوند خراسانی در مورد استعمال
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یکشنبه. 29/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_هشتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0061-KharejFeq-14030729.MP3
26.95M
🔊#درس_خارج_فقه| فروع چهارگانه مطرح شده در تصعید و عبارت صاحب عروه و عبارات حضرت امتم در تحریر در این باب/ مروری بر موضوع شناسی تصعید/ مطلق یا مضاف شدن آب و نجاست یا طهارت آب در فرآیند تصعید/ جریان استصحاب بقاء نجاست در این وادی و اقوال ذیل آن/ اشاره ای به اجزاء در حکم واقعی و ظاهری و نظر مختار در این وادی/ تحقیق موضوعی محل بحث در عبارت مرحوم امام/ نکاتی در مورد استحاله در محل بحث و بررسی دلیل استحاله و اشکالی به محقق خوئی از این منظر
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. یک شنبه. 29/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_یک
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 درس خارج اصول 30/7/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه درس خارج اصول 30/7/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس خارج فقه 30/7/1403
#مژده #خبری_خوش
💢با توجه به پیشنهادات و درخواستهای مکرر مخاطبین در طی سالیان اخیر، به اطلاع میرساند که خبرهای خوبی در راه است.
📌با ما در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 1/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 1/8/1403
0069-KharejOsul-14030730_01.MP3
29.81M
🔊#درس_خارج_اصول| مسلک تعهد و بیان آن توسط شیخ هادی تهرانی و محقق خوئی و اشاره ای به نظر شهید صدر از این منظر/ شخصی بودن اعتبار و قرارداشتن آن در صقع نفس و نظریه ابراز در بیان محقق خوئی/ نگاه محقق خوئی به فرآیند وضع/ تبعیت وضع از قواعد درون نفسانی و عدم تفکیک بین وضع و استعمال در بیان محقق خوئی/ استحاله استعمال در اکثر و تبعیت دلالت از اراده مبتنی بر این نگاه محقق خویی/ اشکال به تبعیت دلالت از اراده از حیث موطن تصوری وضع
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. دوشنبه. 30/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_نهم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0062-KharejFeq-14030730.MP3
20.27M
🔊#درس_خارج_فقه| مساله تصعید و بازگشتن آن به استحاله در بیان صاحب عروه و محقق خویی/ نگاه حضرت امام به مساله استحاله و استصحاب در این باب (جلد چهارم کتاب الطهاره ص 625-626)/ تبعیت از عرف در صدق موضوع و مساله تبدل موضوع در این فرع/ تردید در عبارت حضرت امام و علت آن
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. دوشنبه. 30/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_دو
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 2/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 2/8/1403
0070-KharejOsul-14030801.mp3
47.28M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گذشته/ تفکیک بین محیط دلالت تصوری و دلالت تصدیقی/ مساله تبعیت دلالت از اراده و از بین رفتن محیط دلالت تصوری بر این اساس/ امر نفسانی بودن اعتبار در بیان محقق خوئی و اشکال به آن/ نکاتی مهم در مورد عبارات شهید مطهری در پاورقی اصول فلسفه در مورد ملاک اعتباریات/ سه مسلک در تبیین اعتبار توسط ما قبل علامه طباطبایی و علامه طباطبایی و آیت الله جوادی/ نکاتی بسیار جالب در تبیین اعتبار و موطن آن در بیان علامه طباطبایی و مراد از «وهم» در این بخش از عبارات علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. سه شنبه. 1/8/1403
#درس_خارج #جلسه_هفتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0063-KharejFeq-14030801.mp3
15.79M
🔊#درس_خارج_فقه| فروع پنجگانه محل بحث و جریان استصحاب در آنها/ توضیح شبهه موضوعیه و شبهه حکمیه و مساله شبهه صدقیه در این وادی و عبارات فقهی و اصولی شیخ اعظم از این منظر/ شبهه حکمیه و موضوعیه در محل بحث
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. سه شنبه. 1/8/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_سوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#موسسه_آستان_قدس_رضوی
#مشهد_مقدس
📌دوره تبیینی «مبانی تمدن توحیدی»
بررسی آراء و اندیشههای تمدن ساز حضرت امام خمینی قدّس سرّه
🎙با حضور استاد علی فرحانی
📅زمان برگزاری: ۹ آبان لغایت ۱۱ آبان
مهلت ثبتنام: تا ۶ آبان
✅لینک ثبت نام
portal.javanan.org/frm/0am5uuwtlfgn
💢این دوره ویژه برادران می باشد.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیدالشهداء
#شب_جمعه
💢دنیای من ؛ آقای من .....
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه #معارف
📌معنای حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی ....» و تفاوت آن با حدیث «عمار مع الحق و الحق مع عمار....»
🎙آیت الله العظمی جوادی
◽️انسانهای کامل معصوم، مانند حضرت ختمی نبوت (ص) و مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیه السلام در حوزه شریعت، محور حق فعلی (مخلوق به) هستند و حق در مقام اثبات و کشف حق، در مدار آنان دور میزند. یعنی اگر کسی خواست بفهمد حکم دین در فلان مطلب چیست، باید به قول، فعل و تقریر انسانهای کامل معصوم علیهم السلام مراجعه کند. زیرا بدون آنان کسی به حکم خدا علم ندارد. پس باید چنین گفت که در مقام اثبات و مرحله تشخیص، حکم شرعی در مدار انسان کامل معصوم علیه السلام میگردد. هر چند در مقام ثبوت موضوع مسئله عوض میشود. پس از تحریر صورت قضیه و فرق میان مقام ثبوت و اثبات، معنای حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی یدور معه حیثما دار روشن میشود. یعنی ضمیر «یدور» به «حق» برمیگردد و ضمیر «دار» به حضرت علی ع. چنانکه دعای حضرت رسول ص همین معنا را میرساند «اللهم أدر الحق مع علی حیثما دار» (تفسیر تسنیم. جلد 28. ص 149)
◽️...با همین معیار روشن میشود که در تعبیر عمار مع الحق و الحق مع عمار یدور معه حیث دار، مرجع ضمیر «یدور» عمار است. یعنی عمار تابع حق است. هر جا حق باشد عمار در آنجا است زیرا مأموم با تقوا در محور امام معصوم ع میگردد. (ادب فنای عارفان. ج 9. ص 264)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه #کربلا
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
💢ما را خدا برای غمت برگزیده است
💢بادست مادرت ز بقیه سوا شدیم
💢شبهای جمعه مادرتان روضه خوان ماست
💢باناله های دل شکنش هم نوا شدیم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تمرین حضور قلب در بیان حضرت امام_01_01.mp3
2.12M
🎙#شب_جمعه| حضور قلب غیر از تمرکز بر معانی آیات است!
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء. سال 1397
#فلسفه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| حضور قلب غیر از تمرکز بر معانی آیات است! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه
.
📌حضور قلب و نماز واقعی غیر از تمرکز بر معانی الفاظ است!
🎙علامه طهرانی
❇️در سفرى هم كه مرحوم مطهّرى به أعتاب عاليات مشرّف شدند، نشانى منزل آقا حاج سيّد هاشم را بنده به ايشان دادم ، و در كربلا دو بار به محضرشان مشرّف شدهاند، يكبار ساعتى خدمتشان ميرسند، و بار دوّم روز ديگر صبحانه را در آنجا صرف مىنمايند .
❇️مرحوم مطهّرى در مراجعت از اين ملاقاتها بسيار مشعوف بودند، و ميفرمودند: در يكبار كه خدمتشان بودم از من پرسيدند: نماز را چگونه ميخوانى ؟
❇️عرض كردم : كاملاً توجّه به معانىِ كلمات و جملات آن دارم !
❇️فرمودند: پس كِىْ نماز ميخوانى ؟! در نماز توجّهات به خدا باشد و بس ! توجّه به معانى مكن !
❇️انصافاً اين جملۀ ايشان حاوى أسرار و دقائقى است ، و حقّ مطلب همينطور است كه افاده فرمودهاند.
❇️چرا كه در نماز اگر انسان متوجّه معانى نماز شود كه مثلاً إِيّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّاكَ نَسْتَعِينُ به معنى آنست كه : من فقط ترا عبادت ميكنم و از تو استعانت مىطلبم ، ذهن و فكر نماز گزار بدين حقيقت متوجّه بوده و از توجّه كامل به خدا غافل است ؛ درحالىكه بايد توجّه صد در صد به سوى خدا باشد و مخاطب فقط خدا باشد، و در اين صورت ديگر توجّه به معنى نيست مگر به نحوۀ آلى و مِرْآتى ، همچنان كه در نماز نبايد انسان توجّه به الفاظ و عبارات آن داشته باشد مگر توجّه آلى و مِرْآتى . زيرا اگر توجّه به الفاظ نماز از صحّت ادا كردن و تجويد آن و أداءِ از مخارج آن شود، ديگر آن نماز، نماز نيست ؛ نه توجّه به خداست و نه توجّه به معنى .
❇️ولى اگر توجّه به خدا شود و انسان در خطاب و مكالمهاش با خدا لحظهاى فرود نيايد، نه فكر الفاظ نماز را بنمايد و نه فكر معانى آن را، در اين صورت تمام الفاظ خود بخود به نحو آلى و مِرآتى يعنى با نظر غير استقلالى آمده و به دنبال ، جميع معانى نيز به طريق آلى و مِرآتى نه با نظر استقلالى آمده و همه به نحو صحيح و مطلوب ادا شده است بدون آنكه در توجّه تامّ به خداوند و حضور قلب خللى وارد آيد.
❇️مثلاً در همين مكالمات و گفتگوهائى كه ما شبانه روز با هم داريم ، و در سخنرانيها و خطابهها و مراجعات و فصل خصومتها و سائر امورى كه در آنها عنوان تخاطب و گفتگو است ، تمام توجّه ما به شخص مخاطب است نه به خطاب . آنچه در خطاب از مغز و انديشۀ انسان بر زبان جارى ميشود همهاش درست و صحيح است ، بدون اينكه ما توجّه به صحّت آنها داشته باشيم ؛ و اگر يك لحظه توجّهمان را به عبارات و مطالبى كه ردّ و بدل مىشود منعطف سازيم ، اصل توجّه به خطاب از ميان ميرود و در آن لحظه ديگر مخاطبى وجود ندارد.
❇️بزرگان فرمودهاند: جمع ميان دو لحاظ استقلالى و آلى نمىشود . اگر لحاظمان در نمازها مستقلاّ به خدا باشد حتماً به الفاظ و معانى آنها بايد آلى و غير استقلالى و تَبَعى باشد؛ و اگر لحاظمان را به الفاظ نماز و يا معانى آن مستقلاّ بدوزيم ، قهراً و اضطراراً بايد توجّهمان به خدا تبعى و ضمنى باشد نه استقلالى .
❇️من وقتى با شما سخن ميگويم و مثلاً ميگويم : آقا شما امروز مسافرت نكنيد، و در حرم امام رضا بمانيد! صد در صد توجّهم به شما و حقيقت شماست . اين را نظر استقلالى نامند. و البتّه اين معانى بدون غلط در ذهن من مىآيد و ذهن من الفاظى را متناسب با آن معانى استخدام ميكند و بر زبان جارى مىسازد، و بدون هيچ خطائى مُسَلسَلاً اين معانى و الفاظ استخدام شده و به شما براى إبراز و اظهار آن مقصود منتقل ميگردد. امّا اگر بخواهم معنى «امروز مسافرت نكنيد» را در ذهن بياورم و يا الفاظ آن را بخصوصه تصوّر نمايم ، ديگر مخاطب بودن شما از ميان ميرود و استقلال خود را از دست ميدهد؛ مگر ضمنى و تبعى و آلى و مرآتى .
❇️در نماز كه أهمّ امور است بايد انسان در حضور قلب به خدا منقطع باشد و هيچ خاطرهاى و انديشهاى از ذهن عبور نكند، و اين فقط در صورتى امكان پذير است كه جملات و عبارات نماز كه طبعاً حاوى معانى خود مىباشند بدون اندك توجّه به خود آنها در ذهن بيايد و بر زبان جارى شود. در اين صورت نماز، نماز است . يعنى مخاطب خداست ؛ حضور قلب با خداست . و گرنه حضور قلب با الفاظ و يا با معانى است ؛ و خداوند علِىّ أعْلى مهجور گرديده ، و فقط به نظر ضمنى كه در حقيقت نظر نيست به او ملاحظه شده است .
❇️بارى ، مرحوم حاج سيّد هاشم هم به مرحوم مطهّرى علاقمند شده بودند؛ و در سفر اخير حقير به شام كه حضرت آقا هم بدانجا براى زيارت مشرّف بودند، و اين سفر پس از شهادت آن مرحوم بود، براى اين ضايعه متأسّف بودند. رَحِمَ اللهُ الْغابِرينَ، و ألحَقَ الباقينَ بِهِم إنْ شاءَ اللهُ تَعالَى .
📚روح مجرد. ص ۱۶۱ الی ۱۶۴
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0071-KharejOsul-14030802.mp3
17.06M
🔊#درس_خارج_اصول| تذکرات و نکاتی جدی در مورد وظیفه امروز حوزه در حل نیازهای جامعه/ الگوی کار علمی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری/ جایگاه علم اصول از این منظر
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 2/8/1403
#درس_خارج #جلسه_هفتاد_و_یک
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 5/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 5/8/1403
0064-KharejFeq-14030802.mp3
33.63M
🔊#درس_خارج_فقه| مروری بر فضای فروع پنجگانه محل بحث/ تفکیک بین نگاه استنباطی و نگاه علمی به عناوین/ عنوان مستنبط بودن ماء مضاف و عدم جریان استصحاب در آن/ ورود در فرع اول (شبهه موضوعیه)/ ورود در فرع دوم (شبهه حکمیه) و اشکالاتی در این وادی/ ورود در فرع سوم
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 2/8/1403
#درس_خارج #جلسه_شصت_و_چهارم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b