#عزم_اراده
💠عزم مرتبه قوی تر از اراده است،امام کاظم (علیه السلام)در دعای روز مبعث می فرمایند:
🔆و قد علمت ان افضل زاد الراحل الیک #عزم ارادة یختارک بها.
✅یعنی باید اراده عزیمه باشد.
📘مصباح المتهجد،ج۱،ص۱۶۲
📗استاد علی مومنی،روش سنتی،ص۴۳
@alnokat
#اللهم_لا
#اللهم_نعم
#اللهم_الا_أن_یقال
1⃣اللهم لا یا اللهم نعم
استعمال کثیر دارد،کأنّ متکلم قصد کرده اثبات جواب را در حالی بدهد که قلب او مملو و مشغول به ذکر و یاد خداست تا اینکه جواب أوقع و أبلغ باشد در قلب سامع و اینکه سامع بداند که متکلم ایراد جواب را بصورت یقینی و با بصیرت می دهد.واینکه سامع مطمئن شود خود را در معرض کسی قرار داده که وقتی از او سوال می پرسد،او روی به خدا می اورد تا جواب سوالش را بدهد.
وشکی نیست کسی که این حال را دارد سخنی نمی گوید مگر اینکه از روی صدق و یقین باشد.
2⃣اللهم الا أن یقال
این اسلوب زمانی استفاده می شود که مستثنی عزیز و نادر باشد ومتکلم قصد دارد با این اسلوب مطلب را استظهار کند با کمک از مشیت خداوند متعال،که با این اسلوب ایذان و اشاره دارد به اینکه مطلب در حد شذوذ بالا رفته است که این اسلوب در کلام فصحاء زیاد است.
📗تدریج الادانی به نقل از جونگی به نقل از مطرزی،ص۱۴۱
@alnokat
#منع_مناقضه_نقض_تفصیلی
#نقض_اجمالی
#معارضه
✅زمانی که استدلال شود بر مطلوب بواسطه دلیلی:
1⃣اگر خصم مقدمه معینی از دلیل را منع کند یا همه مقدمات را معینا منع کند،به این:منع یا مناقضه یا نقض تفصیلی گویند.
💠در اینجا نیاز به شاهد نیست اما اگر خصم چیزی بیاورد که منع را تقویت کند،سند منع نام دارد.
2⃣اگر خصم مقدمه غیر معینی از دلیل را منع کند مثلا بگوید(همه مقدمات دلیلت درست نیست،بلکه برخی فاسد است)معنایش ان است که در دلیل خللی وجود دارد،که به این:نقض اجمالی گویند.
💠در اینجا حتما شاهدی بر اختلال لازم است.
3⃣اگر خصم مقدمات دلیل را چه معین چه غیر معین منع نکند بلکه خود او دلیلی مقابل دلیل مستدل آورد که دلالت بر نقض مدعای مستدل دارد،به این معارضه گویند،
📗حاشیه سید میر شریف بر شرح شمسیه رازی.ص۶۴
@alnokat
#سین
🔆ٱولئک سیرحمهم الله
🔆فسیکفیکهم الله
🔆سیری الله عملهم و رسوله
1⃣زمخشری: سین وضع شده برای دلالت بر وقوع فعل با تأخر،اما اگر مقام،مقام تأخر نباشد(با وجود قرینه)سین افاده می دهد وجوب وجود فعل را با تأکید مثل آیات مذکوره.
💠البته همچنانکه سین برای تأکید و وجوب تحقق وعده می آید برای وعید نیز می آید مثل جایی که عرب می گوید:
🔰سأنتقم منک.
♻️زمخشری در کشاف گفته:
🔅سین در اثبات مثل لن در نفی است،به همین خاطر گاهی ممحض در تأکید می شود بدون قصد استقبال.
2⃣خلیل گفته:
🔰سیفعل در مقابل لن یفعل می آید،مثل لیفعلنّ که در جواب لا یفعل می اید.
3⃣ابن هشام گفته:ستجدون آخرین یریدون... الایة.
🔰به معنای استمرار است مثل سیقول السفهاء،زیرا این آیه بعد از قول آنها(ما ولاهم عن قبلتهم)آمده برای اشعار به استمرار
و...
📙خلاصه اقوال منقوله از جونگی،ص۷۷
@alnokat
#تقدم_طبعی
💠رازی:
🔆 تقدمی راگویند که متأخر به متقدم محتاج است،در حالی که متقدم علت متاخر نیست.
💠جرجانی:
🔆یعنی متقدم علت مؤثر و کافی در حصول متأخر نیست،زیرا اگر متقدم مستقلا موجب حصول متاخر شود تقدم او علّی است مثل تقدم حرکت دست بر حرکت کلید،اما اگر مستقل در حصول متاخر نباشد،تقدمش طبعی است،مثل تقدم واحد بر اثنین و تقدم تصور بر تصدیق.
📗شرح الشمسیه رازی،مع حاشیة شریف جرجانی،ص۷۶
@alnokat
#تختلف المعانی باختلاف المصادر
فعل وجد،در صیغه ماضی و مضارع متحد است اما از نظر معنا با توجه به مصادرش مختلف المعنا می باشد:
۱.مصدر وجد از غضب (وجودش مغبوض است)می شود: موجِد.
۲.مصدر وجد از شی مطلوب: وُجود
۳.مصدر وجد از شیء ضاله و گمشده:وِجدان
۴.مصدر وجد از شیء محبود:وَجْد
۵.مصدر وجد از اشیاء مالی:وُجْد
۶.مصدر وجد در مورد غنا و بی نیازی:جِدَة
کذا نقل فی تدریج الادانی،ص۱۶۷
@alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عاشورایدوم، برایرئیسمذهب!
🎙 بیان آیتاللهالعظمیوحیدخراسانی
◼️ آجرکم الله فی مصیبة الامام جعفر الصادق علیه السلام
#اصلا_رأسا
💠مصدر برای تأکید فعل ما قبل خود،یا حال برای قبل است،که در هر صورت در کلام منفی برای انتفاء کلی است.
🔆مثلا:
🔰لم یتغیر اصلا:
۱.بنابر مفعول مطلق بودن: انتفی التغییر انتفاء کلیّا.
۲.بنابر حال بودن: انتفی التغییر ملبسا بالکلیّه.
💠وجه مناسبت(مناسبت تفسیر اصل با کل)این است که وقتی شیء با اصلش اخذ شود اخذ کلی است.
💠همین احکام بر«رأسا»هم صادق است.
📗حاشیة جونگی،ص ۱۱۷
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۰۷.aac
14.95M
#ولایضاف_اسم_مماثل
۹۸/۴/۵،ص۲۴۴
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۰۸.aac
13.78M
#وأمّا_الاسماء_الستّة
۹۸/۴/۱۰،ص۲۴۷
اتمام باب مجرورات
@alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد.
🌐 @khosropanah_ir
شرح ملاجامی_۱۱۰.aac
16.72M
#وفائدته_أی_فائدة_النعت
۹۸/۴/۱۳،ص۲۵۴
@alnokat
💠قال الطیبی فی شرح الکشاف:
🔰الرضوان:الرضا الکثیر و لما کان اعظم الرضا رضا الله تعالی خص لفظ الرضوان فی القران بما کان من الله تعالی.
🔺یقال:رضی به،رضی عنه،رضی علیه بمعنی.
💠طیبی شارح کشاف می گوید:
🔰معنای رضوان رضایت کثیر است،و از انجا که اعظم و بزرگترین رضایت ها (که مثل ندارد)رضایت خداوند متعال است،اختصاص پیدا کرده لفظ رضوان به آنچه که (رضایتی )که از جانب خدا است.
🔺این سه کلمه مذکوره به یک معنا هستند.
📗تدریج الادانی،ص ۲۰۱
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۱۲.aac
15.97M
#العطف_یعنی_المعطوف_بالحرف
۹۸/۴/۱۵،ص۲۶۲
@alnokat
✅تضاد بین احکام شرعی
💠بین احکام شرعی تضاد کاملی برقرار است یعنی از قبل از جعل حکم تا بعد از جعل در تمامی مراحل تضاد بر قرار می باشد:
۱.مرحله محبوبت و مغبوضیت(محبوبیت واحب و مستحب و مغبوضیت حرام و مکروه با شدت و ضعف). فعل،واضح است که بین این دو تضاد است زیرا قابل اجتماع نیستند.
۲.مرحله اراده و تنفر(اراده واجب و مستحب و تنفر از حرام و مکروه با شدت ضعف).
۳.مرحله جعل و تکلیف،که این جعل دارای غرض غاییه است که عبارت است از:جعل واحب برای بعث و برانگیختن نحو فعل و جعل حرام برای زجر و راندن از فعل،واضح است بین بعث و زجر تضاد است.
💠در نتیجه بین تمامی مراحل تضاد وحود دارد.
📗المقدمات و التنبیهات فی شرح اصول الفقه،ج۴،ص۸
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۱۳.aac
19.93M
#واذاعطف_أی_أوقع_العطف
۹۸/۴/۱۷،ص۲۶۹
@alnokat
#ظرائف
💠أیحبّ أحدکم أن یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه
✅از عبارات و جملات استفاده شده در این آیه نکاتی استفاده می شود،مثل:
۱.از استفهام انکاری استفاده شده(یعنی از ابتدا فهمانده قطعا این فعل را نمی پسندیت)
۲.آنچه را که در غایت کراهت است موصول به محبت کرده(محبت خوردن گوشته مرده برادر)
۳.اسناد فعل به (أحد)یعنی أحدی این را دوست ندارد
۳.اقتصار بر خوردن گوشت انسان نکرد بلکه گفت گوشت برادر
۴.و ایضا اقتصار بر گوشت برادر هم نکرد بلکه آن را در حال میته بودن قرار داد.
📗نقل فی حاشیة الدمامینی علی مغنی اللبیب،مع تصرف.ج۱،ص۶۷/۶۸
@alnokat
#تقارض_اللفظین
💠گاهی در کلمات متعددی دیده شده که در حکمی از احکام مثل هم هستند،به عبارت دیگر گاهی دوکلمه که هرکدام دارای معنای خاص به خود است،جزئی از معنای خود را به یک لفظی عاریه می دهد و در مقابل جزئی از معنای لفظ مقابل را عاریت می گیرد،برای واضح شدن به مثال های زیر توجه شود:
۱.اعطاء مصدریت و اهمال در عمل ما مصدریه به أن ناصبه،و اعطاء عاملیت أن به ما مصدریه.
۲.إعطاء (غیر)حکم استثناء به الّا و اعطاء الّا حکم غیر در توصیف به آن.
۳.اعطاء حکم لو شرطیه به إن شرطیه در اهمال،و اعطاء عاملیت جزم إن به لو.
۴.اعطاء حکم جزم متی به اذا در عمل،و اعطاء اهمال اذا به متی.
۵.إعطاء حکم جزم لم به لن و اعطاء حکم نصب لن به لم.
🔰و...که در آخر مغنی اللبیب ذکر شده.
تدریج الادانی،ص۴۰۶
@alnokat
شرح ملاجامی۱۱۵.aac
20.04M
#فالاول_أی_بدل_الکل
اتمام توابع.
۹۸/۴/۱۹،ص۲۸۰
@alnokat