☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۱۵ . أَسَدُ اللَّهِ
شیر خدا. کنایه از کسی است که بسیار شجاع و نترس است و دارای نیرویی الهی میباشد.
هنگامی که از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کردند: چه کسی از همه زاهدتر و فقیرتر است؟ حضرت در پاسخ فرمود: «عَلِی وَصِیی وَابْنُ عَمِّی وَأَخِی وَحَیدَرِی وَکَرّارِی وَصَمْصامِی وَأَسَدِی وَأَسَدُ اللَّهِ»؛
«علی، که جانشین و پسرعموی من است، او که برادر و حیدر و کرار و صمصام من و شیر خدا و من است».
📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۷۳
در قسمتی از زیارت آن حضرت آمده است: «اَلسَّلامُ عَلی أَسَدِ اللَّهِ فِی الْوَغی ؛
«سلام بر او که شیر خدا بود در جنگ و جهاد».
📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۱؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۱۶ . أَسْمَحُ الْأُمَّةِ
اسمح از واژه سمح؛ کسی است که از همه بخشنده تر و باسخاوت تر باشد.
رسول خداصلی الله علیه وآله طبق حدیثی فرمود: «عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ أَقْدَمُ أُمَّتِی سِلْماً، وَأَکْثَرُهُمْ عِلْماً، وَأَصَحُّهُمْ دِیناً، وَأَفْضَلُهُمْ یقِیناً، وَأَکْمَلُهُمْ حِلْماً، وَأَسْمَحُهُمْ کَفّاً، وَأَشْجَعُهُمْ قَلْباً، وَهُوَ الْإِمامُ وَالْخَلِیفَةُ بَعْدِی»؛
«علی بن ابی طالب علیه السلام مقدم ترین مسلمان امّت من است، او از همه بیشتر علم دارد، دینش از همه صحیح تر، یقینش از همه برتر، حلم و بردباری اش از همه کامل تر، از همه سخاوت مندتر و از همه شجاع تر است، او امام و خلیفه بعد از من است».
📚 مائة منقبة، ص ۵۰؛ التحصین، ص ۶۱۹.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۱۷ . أَشْرَفُ أَهْلِ الْبَیتِ
رسول خداصلی الله علیه وآله خطاب به فاطمه زهراعلیها السلام در مورد همسرش امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هُوَ أَشْرَفُ أَهْلِ بَیتِکَ حَسَباً وَأَکْرَمُهُمْ مَنْصَباً»؛
«علی علیه السلام شریف ترین فرد اهل بیت از حیث نسب و گرامی ترین آنان از جهت منصب و مقام است».
📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۷
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۱۸ . أَصْلُ الدِّینِ
اصل واساس دین به پذیرش ولایت و امامت علی و امامان از فرزندان آن حضرت علیه السلام است .
چنان که پیامبر خداصلی الله علیه وآله به آن حضرت فرمود: «یا عَلِی! أَنْتَ أَصْلُ الدِّینِ وَمَنارُ الْإِیمانِ وَغایةُ الْهُدی... »؛
«ای علی! تو اصل و اساس دین و پایان هدایت و نتیجه هدایت هستی... ».
📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۰۰ و ج ۲۳، ص ۳؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۷۰؛ تفسیر فرات، ص ۲۰۵؛ بصائر الدرجات، ص
به همین جهت فرمود: اگر کسی در بهترین مکان روی زمین (کعبه) و در بهترین زمانها و ساعات به عبادت خدا مشغول شود، روزها را روزه بگیرد و شبها را به شب زنده داری بگذراند؛ امّا ولایت اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشد، خداوند هیچ عملی از او را نمی پذیرد.
📚بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۳۳۲؛ وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۱۱۹؛ المحاسن برقی، ج ۱، ص ۲۸۶.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۱۹ أَعْدَلُ النّاسِ
هرجا سخن از عدل باشد، نام علی علیه السلام درکنار آن میدرخشد و هر وقت نام علی علیه السلام را به یاد آوریم، عدالت خود به خود به ذهن میآید.
دوره کوتاه حکومت آن حضرت، نمونه ماندگار حکومت عادلانه برای تمام جهانیان است؛ تا جایی که گفته اند: علی علیه السلام به جهت شدّت رفتار عادلانه به شهادت رسید. و این هم امضای رسول خداصلی الله علیه وآله که فرموده: «أَما وَاللَّهِ! إِنَّهُ أَوَّلُکُمْ إِیماناً بِاللَّهِ وَأَعْدَلُکُمْ فِی الرَّعِیةِ»؛
«آگاه باشید که علی علیه السلام اولین مؤمن از بین شماست و عادل ترین شما بین مردم است».
📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۳۵؛ امالی طوسی، ص ۲۵۱؛ بشارة المصطفی، ص ۱۹۲.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۰. الْأَعَزُّ عِنْدَ الرَّسُولِ
امام علی علیه السلام از رسول خداصلی الله علیه وآله پرسید: آیا من نزد شما محبوب ترم یا فاطمه؟
فرمود: «فاطِمَةُ أَحَبٌّ إِلَی مِنْکَ وَأَنْتَ أَعَزٌّ عَلَی مِنْها»؛
«فاطمه علیها السلام نزد من محبوب تر از تو است و تو عزیزتر از او هستی».
📚 موسوعه امام علی علیه السلام، ج ۸، ص ۷۲. مسند احمد، ج ۲، ص ۴۱؛ اسد الغابة، ج ۳، ص ۳۹۷؛ فیض القدیر، ج ۴، ص ۵۵۶؛ الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۵۵۹؛ المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۳۴۳؛
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۱ آخِذُ حَقِ ّ الضَّعِیفِ
حقّ مظلوم و ضعیف را از ظالم میگیرد.
امیرمؤمنان علی علیه السلام در یکی از خطبههای نهج البلاغه، برخی از ویژگیهای خودرا چنین بیان میفرماید: «فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِینَ فَشِلُوا وَتَطَلَّعْتُ حِینَ تَقَبَّعُوا وَنَطَقْتُ حِینَ تَعْتَعُوا وَمَضَیتُ بِنُورِ اللَّهِ حِینَ وَقَفُوا، وَکُنْتُ أَخْفَضُهُمْ صَوْتاً وَأَعْلاهُمْ فَوْتاً، فَطَرْتُ بِعِنانِها وَاسْتَبْدَدتُ بُرْهانَها کَالْجَبَلِ لا تُحَرِّکُهُ الْقَواصِفُ وَلا تُزِیلُهُ الْعَواصِفُ. لَمْ یکُنْ لِأَحَدٍ فِی مَهْمَزٌ، وَلا لِقائِلٍ فِی مَغْمَزٌ. اَلذَّلِیلُ عِنْدِی عَزیزٌ حَتّی آخِذَ الْحَقَّ لَهُ وَالْقَوِی عِنْدِی ضَعِیفٌ حَتّی آخِذَ الْحَقَّ مِنْهُ»؛
«آن گاه که همه سستی ورزیدند، من قیام کردم. هنگامی که همه خود را پنهان کردند، من به میدان آمدم. وقتی همه سکوت کردند، من به بیان حق پرداختم. آن گاه که همه توقّف کردند، من به نور خدا حرکت نمودم. به هنگام حرف و شعار صدایم پایین بود؛ امّا در مقام عمل، از همه پیشی گرفتم. زمام امور را به دست گرفتم و جلوتر از همه پرواز نمودم و پاداش آن را نیز دریافت کردم. مانند کوهی که تندبادها آن را حرکت نمی دهد و طوفانها آن را از جای نمی کنند. کسی در من عیبی پیدا نکرد و هیچ سخن چینی در من جای عیب جویی نیافت. افراد ضعیف و مظلوم، نزد من عزیز هستند تا حقّ آنان را بازستانم، و افراد قوی ظالم نزد من ضعیف هستند تا زمانی که حقّ مظلوم را از آنان بازگیرم».
📚نهج البلاغه، خطبه ۳۷.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۲. الْآخِرُ
شخصی از امیرمؤمنان علیه السلام سؤال کرد: چگونه صبح کردید و در چه حالی هستید؟
حضرت فرمود: «أَصْبَحْتُ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَالْفارُوقُ الْأَعْظَمُ وَأَنَا وَصِی خَیرِ الْبَشَرِ وَأَنَا الْأَوَّلُ وَأَنَا الْآخِرُ وَأَنَا الْباطِنُ وَأَنَا الظّاهِرُ وَأَنَا بِکُلِ ّ شَی ءٍ عَلِیمٌ وَأَنَا عَینُ اللَّهِ وَأَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا أَمِینُ اللَّهِ عَلَی الْمُرْسَلِینَ، بِنا عُبِدَ اللَّهُ وَنَحْنُ خُزّانُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَسَمائِهِ وَأَنَا أُحْیی وَأَنَا أُمِیتُ وَأَنَا حَی لا أَمُوتُ»؛
«صبح کردم در حالی که من صدّیق اکبر و فاروق اعظم هستم. من وصی بهترین بشر هستم. منم اول، منم آخر، منم باطن، منم ظاهر، من به هر چیزی عالم هستم. منم عین اللَّه، منم جنب اللَّه، من امین خدا بر پیامبران هستم. به واسطه ما خداوند عبادت میشود، ما خزینههای الهی در آسمان و زمین هستیم. من زنده میکنم، من میمیرانم، و من زنده لایموت هستم».
سؤال کننده از این جواب امیرمؤمنان علیه السلام درشگفت ماند، پس حضرت فرمود:
«اوّل؛ یعنی اولین کسی هستم که به رسول خداصلی الله علیه وآله ایمان آوردم. آخر؛ یعنی آخرین کسی بودم که آن حضرت را زیارت کردم، آن گاه که ایشان را در قبر گذاشتم. ظاهر؛ یعنی من ظاهر اسلام هستم. باطن؛ یعنی من مملوّ از علم و دانش هستم. به همه چیز آگاهم؛ یعنی هرچه را که خدا به پیامبرش آموخت، آن حضرت نیز همه را به من خبر داد. من عین اللَّه هستم؛ یعنی چشم بینای خدا بر مؤمنان و کافران هستم. من جنب اللَّه هستم، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که میفرماید: «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»
📚سوره زمر، آیه ۵۶.
«افسوس برمن از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم».
پس هرکه درمورد من کوتاهی کند، در مقابل خدا کوتاهی کرده است. من زنده کننده ام؛ یعنی سنّت رسول خداصلی الله علیه وآله را زنده میکنم. میراننده هستم؛ یعنی هرگونه بدعتی را نابود میکنم. من زنده ای هستم که مرگ ندارد، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که فرمود: آنان که در راه خدا کشته شده اند را مرده نپندارید، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی میخورند».
📚 بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۴۸؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۳۸۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۳. آنَسَ بِالْمَوْتِ
عاشق و دلباخته شهادت و مرگ در راه خدا.
آن حضرت قسم یاد کرده است: «وَاللَّهِ لَابْنِ أَبِی طالِبٍ آنَسَ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْی أُمِّهِ»؛
«به خدا قسم که (علی) فرزند ابوطالب عاشق تر و مأنوس تر به مرگ و شهادت است تا علاقه طفل شیرخوار به پستان مادرش».
📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۲۳؛ الاحتجاج، ج ۲، ص ۹۵؛ نهج البلاغه، خطبه ۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۴. أَعْلَمُ بِالقُرْآنِ
از همه بیشتر به قرآن علم و آگاهی دارد.
آن حضرت در بیانی فرمود: «واللَّهِ إِنِّی أَعْلَمُ بِالْقُرْآنِ وَتَأْوِیلِهِ مِنْ کُلِ ّ مُدَّعِ عِلْمِهِ، وَلَوْلا آیةٌ فِی کِتابِ اللَّهِ لَأَخْبَرْتُکُمْ بِما یکُونُ إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ»؛
«به خدا سوگند! من از هر کسی بیشتر به قرآن و تأویل آن علم دارم، از هرکه ادّعا کند، اگر نبود آیه ای در قرآن، هرآینه به شما خبر میدادم آنچه را که قرار است تا روز قیامت اتفاق بیفتد».
📚الارشاد مفید، ج ۱، ص ۳۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۵. أَعْلَمُ بِطُرُقِ السَّمآءِ
به راههای آسمان آگاهی دارد، حتی دانش او به آسمانها بیشتر از زمین است.
آن حضرت در بیانی فرمود: «فَوَاللَّهِ إِنِّی بِطُرُقِ السَّمآءِ أَعْلَمُ بِطُرُقِ الْأَرْضِ»
«به خدا قسم! من به راههای آسمان آشناتر هستم تا راههای زمین».
📚مصباح البلاغة، ج ۲، ص ۳۴۶؛ مشابه آن در نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹ آمده است.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۶ . اِکْتَفی بِطِمْرَیهِ
به کمترین امکانات دنیوی اکتفا و قناعت نموده است.
پس فرمود: «أَلا وَإِنَّ إِمامَکُمْ قَدْ اِکْتَفی مِنْ دُنْیاهُ بِطِمْرَیهِ وَمِنْ طَعامِهِ بِقُرْصَیهِ... »؛
«آگاه باش امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است».
📚نهج البلاغه، نامه ۴۵
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۷. الْأَمانُ
حضرت فرموده است: «أَنَا وَأَهْلُ بَیتِی أَمانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لِأَهْلِ السَّمآءِ»؛
📚 غرر الحکم، حدیث ۳۷۶۴.
«من و اهل بیت من موجب امان و امنیت مردم روی زمین هستیم؛ همان گونه که ستارگان امان اهل آسمان میباشند».
حافظ رجب برسی از علمای قرن نهم نیز در توصیف خود از امیرالمؤمنین علیه السلام میگوید: «أَنْتَ الْأَمانُ مِنَ الرَّدی أَنْتَ النَّجاةُ مِنَ الْمَهالِکِ، أَنْتَ الصِّراطُ المْسُتَقِیمُ قَسِیمُ جَنّاتِ الْأَرائِکِ»؛
«تو موجب امان و امنیت از رذالت و نجات از هلاکت هستی، تو راه مستقیم خدا و تقسیم کننده بهشتهای الهی هستی».
📚 مشارق انوار الیقین، ص ۳۷۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۸ . أَمِیرُ الْکَلامِ
سخن و کلام او و سایر امامان علیهم السلام برترین و بالاترین کلام هاست.
شاهد آن نیز، کتاب ارزشمند نهج البلاغه است
چنان که فرموده: «وَإِنّا لَأُمَراءُ الْکَلامِ، وَفِینا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَعَلَینا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ»؛
«همانا ما امیران سخن هستیم، درخت سخن در ما ریشه دوانده، و شاخههای آن بر ما سایه افکنده است».
📚 بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۲۴۵؛ اعلام الدین، ص ۳۳۱؛ نهج البلاغه، خطبه ۲۳۳؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۳، ص ۱۲.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۲۹ . أَمِینُ رَبِ ّ الْعالَمِینَ
امین و امانت دار پروردگار جهانیان.
خود حضرت فرموده: «أَنَا أَخُو سَیدُ الْمُرْسَلِینَ وَأَمِینُ رَبِ ّ الْعالَمِینَ»؛
«من برادر آقای پیامبران و امین پروردگار جهانیان هستم».
📚بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۳۴۱
پس در لسان امامان علیهم السلام و دعاها نیز جاری شده و در یکی از زیارات آن حضرت آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیدَ الْوَصِیینَ، وَأَمِینَ رَبِّ الْعالَمِینَ»
«سلام بر تو ای آقای جانشینان و امین پروردگار جهانیان».
📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۸۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۰ . أَوَّلُ مُؤْمِنٍ بِالرَّسُولِ
اولین کسی که به پیامبرصلی الله علیه وآله ایمان آورد.
علی علیه السلام میفرماید: در جریان آغاز دعوت پیامبرصلی الله علیه وآله و دشمنی قریش، آنان میگفتند: محمّد ساحر و کذّاب است؛ امّا من میگفتم: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، إِنِّی أَوَّلُ مُؤْمِنٍ بِکَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَأَوَّل مَنْ أَقَرَّ بِأَنَّ الشَّجَرَ فَعَلَتْ ما فَعَلْتَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَعالی تَصْدِیقاً بِنُبُوَّتِکَ وَإِجْلالاً لِکَلِمَتِکَ... »؛
«خدایی جز اللَّه نیست، همانا من اولین مؤمن به تو هستم ای رسول خدا، و نخستین کسی هستم که اقرار میکنم درخت با فرمان خدا برای تصدیق نبوت و بزرگ داشت دعوت رسالت، آنچه را خواستی (حرکت کردن درخت از جای خود) انجام داد».
📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۱ . الزُّلْفَةُ
ذا زلفة؛
کسی که رتبه و درجه ای دارد.
«فَلَمّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَقِیلَ هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ»؛
📚سوره ملک، آیه ۲۷
«وقتی آن (وعده الهی) را از نزدیک میبینند، صورت کافران زشت و سیاه میگردد، و به آنها گفته شود: این همان چیزی است که میخواستید».
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از زلفه در این آیه، امیرالمؤمنین علیه السلام است.
«إِذا رَأَوْا مَنْزِلَتَهُ وَمَکانَهُ مِنَ اللَّهِ أَکَلُوا أَکُفَّهُمْ عَلی ما فَرَّطُوا فِی وِلایتِهِ. وَإِذا رَأَوْا صُورَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ یوْمَ الْقِیامَةِ سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا»؛
«هرگاه مقام و منزلت آن حضرت را نزد خدای متعال ببینند، به خاطر کوتاهی که در ولایت آن حضرت داشتند دستهای خود را میخورند و میگزند؛ هرگاه صورت امیرالمؤمنین را ببینند چهره کافران سیاه و غم آلود میشود.
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۶۷.
در یکی از زیارات مطلقه آن حضرت آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ أَیهَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ... وَالزُّلْفَةُ وَالْکَوْثَرُ»؛
سلام بر تو ای صدیق اکبر... ای زلفه و کوثر».
📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۴۷.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۲ . الزَّیتُونُ
زیتون هم از القاب قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام گفته شده است؛
چنان که در تفسیر قمی ذیل آیه شریفه نقل شده است: «وَالتِّینِ وَالزَّیتُونِ»
📚سوره تین، آیه ۱.
مراد از تین، رسول خداست و مقصود از زیتون، امیرالمؤمنین است.
📚 بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۰۵؛ تفسیرقمی، ج ۲، ص ۴۳۰.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۳. السّائِقُ
یکی دیگر از القاب قرآنی امام علی علیه السلام سائق است، به معنای سوق دهنده و یا راننده است.
«وَجآءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سآئِقٌ وَشَهِیدٌ»؛
📚سوره ق، آیه ۲۱.
«هر انسانی وارد محشر میگردد در حالی که همراه او حرکت دهنده و گواهی است».
امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «اَلسّائِقُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَالشَّهِیدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله»؛
«مراد از سائق امیرمؤمنان علیه السلام است و شهید (شاهد) نیز رسول خداصلی الله علیه وآله میباشد».
📚 تأویل الآیات، ص ۵۸۹؛ بحارالانوار، ۳۶/۷۲.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۴ . السّاجِدُ
کسی که برای خدا سجده میکند.
«أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آنآءَ اللَّیلِ ساجِداً وَقآئِماً یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ»؛
« (آیا چنین کسی باارزش است) یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت میترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! »
📚سوره زمر، آیه ۹.
از القاب امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن کریم، بوده و این آیه درباره آن حضرت نازل شده. [۱]
📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۷۵؛ تأویل الآیات، ص ۵۰۱؛ تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۴۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۵ . السَّبِیلُ
راه.
از القاب مولا علی علیه السلام در قرآن است. «یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً»؛
📚سوره فرقان، آیه ۲۷
«ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم».
امام باقرعلیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ عَلِیاً»؛
«ای کاش همراه پیامبر، علی را قبول میکردم».
📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۶۳؛ تأویل الآیات، ص ۳۷۰؛ تفسیر القمی، ج ۲، ص ۱۱۲.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۶ . سَلَمُ رَسُولِ اللَّهِ
امیرالمؤمنین علیه السلام به طور خالص و مخلص، تسلیم و در اختیار رسول خداصلی الله علیه وآله بود.
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فِیهِ شُرَکَآءُ مُتَشاکِسُونَ وَرَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یسْتَوِیانِ مَثَلاً»؛
📚سوره زمر، آیه ۲۹.
«خداوند مثالی زده است: مردی که مملوک شریکانی است و درباره اش مدام با هم مشاجره میکنند، و مردی که تنها تسلیم یک نفر است؛ آیا این دو یکسانند؟! ».
امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرموده است: «وَأَنَا السَّلَمُ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ «وَرَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ»؛
«من آن رجل سَلم برای رسول خداصلی الله علیه وآله هستم که خداوند متعال میفرماید رجلاً سلماً لرجل».
📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶؛ بشارة المصطفی، ص ۱۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۱۰۴؛معانی الاخبار، ص ۵۸
ابو خالد کابلی نیز از امام باقرعلیه السلام همین آیه را سؤال کرده که امام فرمود: «الرَّجُلُ السَّلَمُ لِرَجُلٍ، عَلِی علیه السلام وَشِیعَتُهُ»؛
«همانا رجل سَلم، علی و شیعیان او هستند».
📚تأویل الآیات، ص ۵۰۴. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۷۶.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۷ . الشّاهِدُ
شخصی به امام علی علیه السلام عرض کرد: بهترین منقبت شما چیست؟
فرمود: آنچه در مورد من در قرآن نازل شده است. گفت: چه چیزی نازل شده است؟
فرمود: «أَفَمَنْ کانَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَیتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ... »
📚سوره هود، آیه ۱۷
«أَنَا الشّاهِدُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله»؛
«من همان شاهد پیامبر خدایم».
📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۸۷
امام باقرعلیه السلام نیز فرموده است: «إِنَّما نُزِلَتْ «أَفَمَنْ کانَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ» یعْنِی رَسُولَ اللَّهِ. «وَیتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ» یعْنِی عَلِیاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ»؛
«مراد از آیه «آیا آن کس که دلیل آشکاری از پروردگار خویش دارد» رسول خداصلی الله علیه وآله و مراد از آیه «و به دنبال آن، شاهدی از سوی او میباشد» امیر مؤمنان علی علیه السلام میباشد».
📚 مدرک پیشین. تفسیر الخازن، ج ۳، ص ۴۴۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۸. الشَّجَرُ
«وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یسْجُدانِ»؛
«و گیاه و درخت برای او سجده میکنند».
📚سوره الرحمن، آیه ۶.
روایت شده که فرمود: مراد از نجم رسول خداصلی الله علیه وآله و مقصود از شجر، امیرمؤمنان علیه السلام است با سایر امامان علیهم السلام. [۲]
📚 بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۰۹؛ تأویل الآیات، ص ۶۱۲.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۳۹ .الشَّفْعُ
«وَالْفَجْرِ * وَلَیالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ»؛
«به سپیده دم سوگند * و به شبهای ده گانه * و به زوج و فرد».
📚سوره فجر، آیات ۱ - ۳.
جابر جعفی در مورد آیه شریفه میگوید: امام به من فرمود: ای جابر! «وَالْفَجْرِ» جدّ من است «وَلَیالٍ عَشْرٍ» ده امام میباشند «وَالشَّفْعِ» امیرالمؤمنین، «وَالْوَتْرِ» هم اسم قائم است.
📚مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۲۸۱.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۴۰ . صاحِبُ آیةِ الْبَرائَةِ
آیات ابتدایی سوره مبارکه توبه میفرماید:
«وَأَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَی النّاسِ یوْمَ الْحَجِ ّ الأَْکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِی ءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ وَإِنْ تَوَلَّیتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَبَشِّرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَلِیمٍ * إِلَّا الَّذِینَ عاهَدتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ ینقُصُوکُمْ شَیئاً وَلَمْ یظاهِرُوا عَلَیکُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلی مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ * فَإِذَا انْسَلَخَ الأَْشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَأَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛
📚سوره توبه، آیات ۳ و ۴.
«و این، اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [عید قربان] که: خدا و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، برای شما بهتر است! و اگر سرپیچی نمایید، بدانید شما نمی توانید خدا را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید)! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده! * مگر مشرکانی را که با آنها عهد بستید، و چیزی از آن را در حقّ شما فروگذار نکردند، و احدی را بر ضدّ شما تقویت ننمودند؛ پیمان آنها را تا پایان مدّتشان محترم بشمرید؛ زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست دارد. * (امّا) وقتی ماههای حرام پایان گرفت، مشرکان را هرجا یافتید به قتل برسانید، و آنها را اسیر سازید و محاصره کنید، و در هر کمین گاه، بر سر راه آنها بنشینید! هرگاه توبه کنند و نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است!
از ابن عمر نقل شده: پیامبر خداصلی الله علیه وآله ابوبکر را با آیات برائت به مکّه فرستاد، وقتی به ذوالحلیفه رسید، علی علیه السلام را به دنبال وی فرستاد تا آیات را تحویل بگیرد. ابوبکر گفت: مگر مشکلی پیش آمده؟ فرمود: نه.
ابوبکر خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله آمد و گفت: مطلب چیست؟ حضرت فرمود: دستور الهی است که این آیات را یا من باید قرائت کنم یا کسی که از خودم باشد.... امام علی علیه السلام آیات برائت را به مکّه آورد و در مراسم حج در حضور مشرکان و سران آنان، این آیات را با شجاعت ابلاغ نمود.
📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۲۸۴؛ و نیز رجوع کنید به کتاب: فروغ ابدیت یا فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام.
@Heydar_ali_moola