eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
123 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۵ . بَدِّلْهُ «ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هذَا أَوْ بَدِّلْهُ»؛ 📚سوره یونس، آیه ۱۵ «قرآنی غیر از این بیاور، یا آن را تبدیل کن». مفضل بن عمر می‌گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه پرسیدم، فرمود: دشمنان گفتند: به جای علی علیه السلام، فرد دیگری را جانشین خود قرار بده. آیه شریفه در پاسخ فرمود: «قُلْ ما یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقآئِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلّا ما یوحی إِلَی»؛ 📚 سوره یونس، آیه ۱۵ «بگو: من حق ندارم که از پیش خود آن را تغییر دهم، و فقط از چیزی که بر من وحی می‌شود، پیروی می‌کنم». 📚اصول کافی، ج ۱، ص ۴۱۹؛ تفسیر قمی، ج ۱، ص ۳۱۰؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۲۰ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۶. بُرْجُ السَّمآءِ برج السماء؛ کاخ و قصر باعظمت آسمانی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بعد از تلاوت آیه شریفه «وَالسَّمآءِ ذاتِ الْبُرُوجِ» به ابن عباس فرمود: «یابْنَ عَبّاسِ! إِنَّ اللَّهَ یقْسِمُ بِالسَّمآءِ ذاتِ الْبُرُوجِ وَیعْنی بِهِ السَّمآءُ وَبُرُوجُها؟ قُلْتُ: یا رسولَ اللَّهِ! فَما ذاکَ؟ قالَ: أمَّا السَّمآءُ فَأَنَا وَأَمَّا الْبُرُوجُ فَالْأَئِمَّةُ بَعْدِی أَوَّلُهُمْ عَلِی وَآخِرُهُمْ الْمْهَدِی»؛ «ای فرزند عباس! خداوند متعال به آسمان که دارای برج هاست قسم می‌خورد، و مرادش آسمان و بروج آن است. گفتم: ای رسول خدا منظور از آن چیست؟ فرمود: مراد از آسمان من هستم و امّا بروج، امامان بعد از من هستند که اوّل ایشان علی و آخر آنان مهدی است». 📚۷۲. بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۷۱؛ الاختصاص، ص ۲۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۲۸۴. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۷ .الْبَصِیرُ «وَما یسْتَوِی الْأَعْمی وَالْبَصِیرُ * وَلَا الظُّلُماتُ وَلَا النُّورُ * وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ»؛ 📚سوره فاطر، آیات ۱۹ - ۲۱. «و نابینا (کور) و بینا. و نه تاریکی‌ها و نه روشنایی. و نه سایه (آرام بخش) و نه باد داغ و سوزان هرگز برابر نیستند». از ابن عباس نقل شده: «مراد از اعمی، ابوجهل است و مراد از بصیر، امیرالمؤمنین علی علیه السلام. مقصود از ظلمات، ابوجهل است و مقصود از نور، علی علیه السلام. و منظور از حرور (آتش جهنّم)، ابوجهل است و منظور از ظلّ (بهشت)، علی علیه السلام». 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۷۲؛ تفسیر البرهان، ج ۳، ص ۳۶۱. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۰۱. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۸. بَعْضُ ما یوحی «فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یوحَی إِلَیکَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ»؛ 📚سوره هود، آیه ۱۲. «شاید (ابلاغ) بعض آیاتی را که به تو وحی می‌شود، (به خاطر عدم پذیرش آنها) ترک کنی (و به تأخیر اندازی)، و سینه ات از این جهت تنگ (و ناراحت) شود». امام صادق علیه السلام فرمود: این آیه شریفه در شأن امام علی علیه السلام نازل شده؛ چون رسول خداصلی الله علیه وآله می‌دانست برخی مردم جاهل با آن مخالفت می‌کنند؛ لیکن خدای تعالی حضرت را تسکین داد: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً»؛ 📚سوره مریم، آیه ۹۶. «مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد». 📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۰۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۹ .التِّجارَةُ المُنْجِیةُ امام علی علیه السلام فرموده است: «أَنَا التِّجارَةُ المُرْبِحَةُ الْمُنْجِیةُ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِیمِ الَّتِی دَلَّ عَلَیها فِی کِتابِهِ، فَقالَ: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ»؛ 📚سوره صف، آیه ۱۰. «من همان تجارت پرسود و نجات دهنده از عذاب دردناک هستم که آیه شریفه در باره آن فرموده است: ای کسانی که ایمان آورده اید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می‌بخشد؟! ». 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۳۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۰.الثَّوابُ عِنْدَ اللَّهِ «ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»؛ «این پاداشی است از طرف خداوند، و بهترین پاداش‌ها نزد پروردگار است». 📚سوره آل عمران، آیه ۱۹۵. از اصبغ بن نباته نقل شده: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد این آیه، خطاب به من فرمود: «أَنْتَ الثَّوابُ وَأَصْحابُکَ الْأَبْرارُ»؛ مراد از ثواب تویی، و یاران تو نیز ابرار هستند». 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۹۷. شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۷۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۱ . جَنْبُ اللَّهِ «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»؛ 📚سوره زمر، آیه ۵۶. «افسوس بر من از کوتاهی‌هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم». از امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه سؤال شد، فرمود: مراد از جنب اللَّه در این آیه شریفه، امیرالمؤمنین علیه السلام است. یعنی اطاعت من اطاعت خداست، پس هرکه در اطاعت من تفریط کند از اطاعت خدا کم گذاشته است. 📚. اصول کافی، ج ۱، ص ۱۴۵. بحارالانوار، ج ۴، ص ۹. در خطبه غدیر رسول خداصلی الله علیه وآله نیز آمده و خود امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا بابُ اللَّهِ»؛ «منم جنب اللَّه و منم باب اللَّه». 📚اصول کافی، ج ۱، ص ۱۴۵؛ بحارالانوار، ج ۴، ص ۸. امام صادق علیه السلام نیز در زیارت مخصوصه آن حضرت می‌فرماید: «وَأَنَّکَ جَنْبُ اللَّهِ وَوَجْهُهُ الَّذِی مِنْهُ یؤْتی ؛ «گواهی می‌دهم که تو جنب اللَّه هستی و نیز آن وجه الهی که از آن وارد می‌شوند». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین. از امام باقرعلیه السلام نقل شده که فرمود: معنای جنب اللَّه یعنی هیچ کسی از رسول خداصلی الله علیه وآله به خدا نزدیک تر نیست و نیز کسی هم از وصی رسول به رسول نزدیک تر نیست، یعنی در قرب و نزدیکی مثل جنب اوست. 📚 بحارالانوار، ج ۴، ص ۹. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۲ .حَبْلُ اللَّهِ آیه شریفه می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ «و همگی به ریسمان الهی چنگ زنید، و پراکنده نشوید». 📚سوره آل عمران، آیه ۱۰۳ حبل یعنی ریسمان و هر آنچه که واسطه و اتصال بین دو چیز قرار می‌گیرد، حبل اللَّه یعنی آنچه که انسان را به خدا متصل می‌نماید. بین خدا و انسان دو قسم حبل اللَّه است؛ یکی کتاب خدا و قرآن و دیگری پیامبر و امامان. از جمله ایشان امام علی علیه السلام است که پیامبر خداصلی الله علیه وآله در روز غدیر فرمود: ای مردم حاضران به غایبان برسانید: «أَلا قَدْ خَلَّفْتُ فِیکُمْ کِتابَ اللَّهِ، فِیهِ النُّورُ وَالْهُدی وَالْبَیانُ، ما فَرَّطَ اللَّهُ فِیهِ مِنْ شَی ءٍ حُجَّةُ اللَّهِ لِی عَلَیکُمْ، وَخَلَّفْتُ فِیکُمُ الْعَلَمَ الْأَکْبَرَ عَلَمَ الدِّینِ وَنُورَ الْهُدی وَصِیی عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ، إِلّا هُوَ حَبْلُ اللَّهِ فَاعْتَصِمُوا بِهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا»؛ «آگاه باشید که من بین شما کتاب خدا را باقی گذاشتم که نور و هدایت و بیان در آن است، که خداوند هیچ چیزی را در آن کم نگذاشته و حجّت خدا بر شما می‌باشد، همچنین بزرگ ترین پرچم و نشانه را برای شما گذاشتم، پرچم دین و نور هدایت که جانشین من یعنی علی بن ابی طالب است؛ بدانید که او حبل اللَّه است پس همگی به او چنگ زنید و متفرق نشوید». 📚 بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۸۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۳. الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ دلیل و حجّتی که به همه می‌رسد و عالم و جاهل به آن آگاهی پیدا می‌کنند، لذا این حقّ خداست که روز قیامت با همه احتجاج کند. همان که خدای تعالی در آیه قرآن فرموده: «فَللَّهِ ِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ» و علی حجت بالغه الهی است. در حدیثی طولانی نقل شده: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در حالی که فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام را بیان می‌فرمود، به یک باره عباس عموی آن حضرت از جا برخاست و بین دو چشم علی را بوسید و گفت: به خدا قسم که تو حجت بالغه خدایی، برای هر کسی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد. 📚بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۸۲؛ تأویل الآیات، ص ۱۴۳. در یکی از زیارات مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «اَلسَّلامُ عَلی حُجَّةِ اللَّهِ الْبالِغَةِ»؛ «سلام بر تو که حجت بالغه الهی هستی». 📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۸۷؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۲۲۲؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۴. حِزْبِیلٌ حزبیل نام همان مؤمن آل فرعون است که در قرآن به آن اشاره شده است، که می‌فرماید: «وَقالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یکْتُمُ إِیمانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یقُولَ رَبِّی اللَّهُ وَقَدْجآءَکُمْ بِالْبَیناتِ مِنْ رَبِّکُمْ وَإِنْ یکُ کاذِباً فَعَلَیهِ کَذِبُهُ وَإِنْ یکُ صادِقاً یصِبْکُمْ بَعْضُ الَّذِی یعِدُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذّابٌ»؛ «و مرد مؤمنی از آل فرعون که ایمان خود را پنهان می‌داشت گفت: آیا می‌خواهید مردی را بکشید به خاطر این که می‌گوید: پروردگار من "اللَّه" است، در حالی که دلایل روشنی از سوی پروردگارتان برای شما آورده؟! اگر دروغ گو باشد، دروغ دامن خودش را خواهد گرفت؛ و اگر راست گو باشد، بعضی از عذابهایی را که وعده می‌دهد به شما خواهد رسید؛ خداوند کسی را که اسراف کار و بسیار دروغگوست هدایت نمی کند». 📚سوره غافر، آیه ۲۸. امام علی علیه السلام فرموده است: «أَنَا اسْمِی فِی الْاِنْجِیلِ اِلْیا، وَفِی صُحُفِ اِبْراهِیمِ حِزْبِیلٌ»؛ «نام من در انجیل، الیا و در صحف ابراهیم، حزبیل است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۶۲؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۲۷۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۵. الْحَسْرَةُ «وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَی الْکافِرِینَ»؛ 📚سوره حاقه، آیه ۵۰. «و آن مایه حسرت کافران است». از امام صادق علیه السلام نقل شده: مراد از «الحسرة» در این آیه شریفه امیرالمؤمنین علیه السلام است. 📚بحارالانوار ج ۳۶، ص ۱۴۹. تفسیرعیاشی ج ۲، ص ۲۶۸. بسیاری افراد روز قیامت، به جهت کوتاهی در حقّ وی، فریاد واحسرتا سر می‌دهند: «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»؛ «افسوس بر من از کوتاهی‌هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم». 📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۵۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۶. الْحَقُ «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شآءَ... »؛ 📚سوره کهف، آیه ۲۹. «بگو: این حقّ است از سوی پروردگار شما! هرکس می‌خواهد... ». در مورد این آیه، از امام باقرعلیه السلام نقل شده که فرمود: مراد از حقّ در این آیه، ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است. 📚اصول کافی، ج ۱، ص ۴۲۴؛ الصراط المستقیم، ج ۱، ص ۲۹۱؛ تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۸۹. همچنین است آیه شریفه: «أَفَمَن یعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمی... »؛ 📚سوره رعد، آیه ۱۹ «آیا کسی که می‌داند آنچه ازطرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است، مانند کسی است که نابینا است؟!... ». هم از ابن عباس و هم از امام باقرعلیه السلام نقل شده: مراد از حقّ، علی بن ابی طالب علیه السلام است. 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۲۴. یکی از بزرگ ترین افتخارات امیرمؤمنان علیه السلام این است که نه تنها او با حقّ است، بلکه حقّ نیز با اوست. رسول خداصلی الله علیه وآله از خداوند خواسته است که حقّ را به دور علی علیه السلام بگرداند. اینکه کسی با حقّ باشد خوب است، اگرچه این افراد زیاد نیستند؛ بلکه مهم تر آن است که حقّ به دنبال کسی باشد. از روایات اجماعی و متواتر رسول خداصلی الله علیه وآله درباره امیرالمؤمنین علیه السلام این است که فرمود: «عَلِی مَعَ الْحَقِ ّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِی ّ، اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِی ّ حَیثُما دارَ»؛ «علی با حقّ است و حقّ با علی، خدایا حق را با علی بگردان هر کجا علی می‌رود». 📚الصراط المستقیم، ج ۲، ص ۱۸. تاریخ بغداد، ج ۱۴، ص ۳۲۰؛ الجمل، ص و در جای دیگر فرمود: «عَلِی مَعَ الْحَقِ ّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِی ّ، یدُورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ عَلِی»؛ «علی با حقّ است و حقّ هم با علی است، و هر کجا علی برود حقّ هم با او می‌رود». 📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۳۶۸؛ نهج الحق، ص ۲۲۵؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۶۲؛ متشابه القرآن، ج ۲، ص ۴۲؛ کشف الیقین، ص ۲۳۴. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۷. الْخاشِعُ فِی الْقُرْآنِ «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلّا عَلَی الْخاشِعِینَ»؛ 📚سوره بقره، آیه ۴۵. «ازصبر و نماز یاری جویید و بااستقامت و مهار هوس‌های درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید. این کار جز برای خاشعان گران است». الخاشع یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام است. ابن عباس درباره آیه شریفه می‌گوید: «اَلْخاشِعُ الذَّلِیلُ فِی صَلاتِهِ الْمُقْبِلُ عَلَیها: رَسُولُ اللَّهِ وَعَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ»؛ «مراد از خاشع و کسی که در نمازش خاشع و ذلیل است و به آن اقبال دارد، رسول خداصلی الله علیه وآله و علی بن ابی طالب علیه السلام است». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۴۸؛ تفسیر فرات، ص ۵۹؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۲۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۸ . خَصْمُ الْکُفّارِ «هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ»؛ 📚سوره حج، آیه ۱۹. «اینان دو گروه اند که درباره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند». روایات بسیاری در کتب شیعه و اهل سنّت نقل شده: این آیه شریفه درباره امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حمزه و عبیده در جنگ بدر نازل شده است. 📚السنن الکبری، ج ۳، ص ۳۹۱؛ تفسیر الطبری، ج ۱۰، ص ۱۳۱؛ صحیح مسلم، ج ۴، ص ۳۴. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۹. دابَّةُ الْأَرْضِ جنباننده و گرداننده روی زمین چنان که آیه شریفه می‌فرماید: «وَإِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دآبَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَ النّاسَ کانُوابِآیاتِنالایوقِنُونَ»؛ 📚 سوره نمل، آیه ۸۲. «وقتی فرمان عذاب آنها رسد (و در آستانه رستاخیز قرار گیرند)، جنبنده ای را از زمین برای آنها خارج کنیم که با آنان تکلّم می‌کند (و می‌گوید) که مردم به آیات ما ایمان نمی آوردند». رسول خداصلی الله علیه وآله درباره این آیه شریفه فرمود: «عَلِی دآبَّةُ الْأَرْضِ وَفاصِلُ الْقَضآءِ»؛ «علی علیه السلام همان گرداننده زمین و فیصله دهنده قضاوت‌ها می‌باشد». 📚بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۵۷. از امیرمؤمنان علیه السلام نیز نقل شده که فرمود: «أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَنَا دآبَّةُ الْأَرْضِ»؛ [۹] «من بنده خداوند، و همان جنباننده و گرداننده زمین هستم». 📚 بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۴۳؛ و ج ۴۱، ص ۵؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۱۰۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۰. الدّاعِی «یوْمَئِذٍ یتَّبِعُونَ الدّاعِی لا عِوَجَ لَهُ»؛ 📚سوره طه، آیه ۱۰۸. «در آن روز، همه از دعوت کننده الهی پیروی نموده، و قدرت بر مخالفت او ندارند». امام کاظم علیه السلام از امام صادق علیه السلام فرمود: از پدرم درباره این آیه پرسیدم، فرمود: مراد از داعی، علی علیه السلام است. 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۲۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۱. دِینُ الْحَقِ ّ «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِ ّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ 📚سوره صف، آیه ۹. «او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند». محمّد بن فضیل می‌گوید: امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «هُوَ الَّذِی أَمَرَ رَسُولَهُ بِالْوِلایةِ لِوَصِیهِ، وَالْوِلایةُ هِی دِینُ الْحَقِ ّ»؛ «او آن است که خداوند پیامبرصلی الله علیه وآله را امر فرمود برای وصی خود به ولایت که ولایت همان دین حقّ است». 📚 اصول کافی، ص ۳۵۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۲. الذّاکِرُ کسی که ذکر خدای تعالی را می‌گوید و او را در هر حال به یاد می‌آورد. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «أَنَا الذّاکِرُ یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «اَلَّذِینَ یذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَقُعُوداً وَعَلی جُنُوبِهِمْ» 📚سوره آل عمران، آیه ۱۹۱. «من همان ذاکری هستم که خداوند می‌فرماید: «کسانی که در حال ایستاده، نشسته و به پهلو خوابیده به یاد خدا هستند»». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶؛ معانی الاخبار، ص ۵۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۳. ذِکْرُ الرَّسُولِ ابن عباس درباره آیه «ذِکْراً رَسُولاً» 📚سوره طلاق، آیه ۱۰. گوید: «اَلنَّبِی ذِکْرٌ مِنَ اللَّهِ وَعَلِی ذِکْرٌ مِنْ مُحَمَّدٍ، کَما قالَ: «وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْئَلُونَ» 📚سوره زخرف، آیه ۴۴. «رسول خدا ذکری از خداست و علی نیز ذکری از محمّد است، چنان که خدا فرموده است: «و این مایه یادآوری (و عظمت) تو و قوم تو است» و به زودی سؤال خواهید شد . 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۰۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۹۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۴ . ذُو الْقَلْبِ کسی که دارای قلب و عقل است چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: أَنَا ذُوالْقَلْبِ فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ »؛ 📚سوره ق. آیه ۳۷. «من صاحب قلبی هستم، که خداوند فرموده: «در این تذکّری است برای آن که قلب دارد»». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶ و ج ۳۳، ص ۲۸۲؛ بشارة المصطفی، ص ۱۳. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۸۹۹ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۵. ذُو مَتْرَبَةٍ «أَوْ مِسْکِیناً ذا مَتْرَبَةٍ»؛ 📚سوره بلد، آیه ۱۶ «یا مستمندی خاک نشین را». نقل شده: امام باقرعلیه السلام در مورد این آیه فرمود: مراد امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ او مترب بالعلم است؛ از نظر علم از همه بی نیاز است، و به اندازه کل زمین علم دارد. 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۲۸۲؛ تفسیرقمی، ج ۲، ص ۴۲۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۶. ذِی الْقُرْبی مراد از ذی القربی در آیات شریفه، اهل بیت پیامبر و افضل ایشان امیرمؤمنان علیه السلام است. 📚الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۰۶. المعجم الصغیر ج ۱، ص ۷۶؛ شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۸۹. از جمله در آیه شریفه می‌فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَی ءٍ فَأَنَّ للَّهِ ِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبی.. »؛ «بدانید هر غنیمتی بدست آورید، خمس آن برای خدا و پیامبر، و برای ذی القربی و... است». 📚سوره انفال، آیه ۴۱ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۷ .الرّاکِعُونَ فِی الْقُرْآنِ «إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»؛ 📚سوره مائده، آیه ۵۵. «سرپرست و ولی شما، تنها خدا و پیامبر او است و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند». شیعه و سنّی نقل کرده اند: این آیه، فقط در حقّ امیرمؤمنان علیه السلام نازل شده، وقتی در مسجد و در حال رکوع به فقیر و سائل کمک کرد. پیامبر و اصحاب به مسجد آمدند، از فقیر سؤال کردند: چه کسی به تو کمک کرد، گفت: «ذاکَ الرّاکِعُ» که علی بن ابی طالب باشد. [۶] 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۱۸۵؛ تفسیر فرات، ص ۱۲۸؛ العمدة، ص ۱۲۳. کنز العمال، ج ۶، ص ۳۹۱؛ تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۵۷ و کتب دیگر از اهل سنت. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۸. الرِّجالُ عَلَی الْأَعْرافِ «وَبَینَهُما حِجابٌ وَعَلَی الأَْعْرافِ رِجالٌ یعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِیماهُمْ»؛ 📚سوره اعراف، آیه ۴۶. «و در میان آن دو گروه [بهشتیان و دوزخیان، حجابی است، و بر اعراف، مردانی هستند که هریک از آن دو را از چهره شان می‌شناسند». حضرت زهراعلیها السلام فرمود: از پدرم رسول خداصلی الله علیه وآله پرسیدم: مراد از اعراف در این آیه کیانند؟ آن حضرت فرمود: «هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی عَلِی وَسِبْطای وَتِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَینِ، هُمْ رِجالُ الْأَعْرافِ»؛ «مراد امامان پس از من هستند، ایشان علی و دو سبط من و نه امام از نسل حسین علیهم السلام که مردان اعراف هستند». بنابراین فقط کسانی وارد بهشت می‌شوند که ایشان را بشناسند و کسانی داخل جهنم می‌شوند که منکر ایشان باشند. 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۱ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۹. الرَّحْمَةُ «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا هُوَخَیرٌ مِمّا یجْمَعُونَ»؛ 📚سوره یونس، آیه ۵۸. «بگو: به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ این از تمام آنچه جمع کرده اند، بهتراست». «... وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیطانَ إِلّا قَلِیلاً»؛ 📚سوره نساء، آیه ۸۳. «... و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید». یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام رحمت است؛ چنان که ابن عباس درباره آیه می‌گوید: «بِفَضْلِ اللَّهِ النَّبِی صلی الله علیه وآله وَبِرَحْمَتِهِ عَلِی علیه السلام»؛ 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳. «مراد از فضل خدا، رسول خداست و مراد از رحمت، علی بن ابی طالب است». همچنین در تفسیر قمی آمده است: «اَلْفَضْلُ رَسُولُ اللَّهِ وَالرَّحْمَةُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام، فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا، قالَ: فَلْیفْرَحْ شِیعَتُنا هُوَ خَیرُ مِمّا أُعْطِی أَعْداؤُنا مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ»؛ «مراد از فضل، رسول خدا و منظور از رحمت، امیرمؤمنان است، پس (شیعیان ما) به آن باید خوشحال باشند؛ چون این بهتر از طلا و نقره ای است که به دشمنان ما داده شود». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۱۸۰؛ تفسیر القمی، ج ۱، ص ۱۴۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۰ . الزُّجاجَةُ حباب شفّاف و درخشنده و مصباح نیز یعنی چراغ؛ «فِیها مِصْباحٌ الْمِصباحُ فِی زُجاجَةٍ»؛ «آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان». 📚سوره نور، آیه ۳۵. فرمود: «مراد علم رسول اللَّه صلی الله علیه وآله است که بر قلب امیرمؤمنان علیه السلام وارد شده . 📚 ۱۳۴. بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۳۶؛ الاختصاص، ص ۲۷۸؛ تأویل الآیات، ص ۳۵۶؛ التوحید، ص ۱۵۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۱. الْآخِذُ گیرنده و حفظ کننده سنّت پیامبر؛ چنان که رسول خداصلی الله علیه وآله خطاب به امام علی علیه السلام فرمود: «أَنْتَ الآخِذُ بِسُنَّتِی وَالذّآبُّ عَنْ مِلَّتِی»؛ «ای علی! تو همانی که سنّت مرا اخذ و حفظ نموده و از ملّت و آیین من دفاع خواهی کرد». 📚 بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۱۹۱؛ کشف الیقین، ص ۴۶۶؛ الطرائف، ج ۲، ص ۵۲۱؛ امالی طوسی، ص ۳۵۱. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۲. آصِفُ الْأُمَّةِ آصف، نام وزیر و خواهرزاده و جانشین سلیمان علیه السلام بود که او را وصی خود قرار داد. 📚بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۱۲۲؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۷۴. ابن عباس نقل می‌کند: رسول خداصلی الله علیه وآله در معرفی امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «مَعاشِرَ النّاسِ! مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ قِیلاً وَأَصْدَقُ مِنْهُ حَدِیثاً؟! مَعاشِرَ النّاسِ! إِنّ رَبَّکُمْ جَلَّ جَلالُهُ أَمَرَنِی أَنْ أُقِیمَ لَکُمْ عَلِیاً عَلَماً وَإِماماً وَخَلِیفَةً... إِنَّ عَلِیاً صِدِّیقُ هذِهِ الأُمَّةِ وَفارُوقُها وَمُحَدِّثُها، إِنَّهُ هارُونُها وَیوشَعُها وَآصِفُها وَشَمعُونُها... »؛ «ای مردم! چه کسی از خدا بهتر سخن می‌گوید و چه کسی از او راستگوتر است؟ ای مردم! خدای شما به من فرمان داده که علی را برای شما معرفی کنم که او امام و خلیفه باشد. بدانید علی صدّیق این امّت است، او فاروق و محدّث این امّت است، او هارون و یوشع و آصف و شمعون این امّت است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۸، ص ۹۳؛ امالی صدوق، ص ۳۱؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۹۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۳ . آیةُ اللَّهِ الْکُبْری کبری مثل عظمی اسم تفضیل و مؤنث اکبر یعنی بزرگ تر و بزرگ ترین؛ بنابراین علی علیه السلام آیت و نشانه بزرگ خدا و بزرگ ترین آنها می‌باشد. ( البته ، هرچه در مورد امیر مؤمنان گفته می‌شود و به عنوان برترین فرد معرفی می‌گردد، مراد غیر از رسول خداصلی الله علیه وآله است؛ چون آن حضرت، اول شخص عالم خلقت است و هیچ مؤمن معتقدی به خود اجازه نمی دهد که امام علی علیه السلام را برتر از پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله بداند. ) این عنوان از القاب امام علی علیه السلام است که رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد آن حضرت فرمود: «أَنْتَ کَلِمَةُ اللَّهِ الْعُلْیا وَآیةُ اللَّهِ الْکُبْری وَلا یقْبَلُ اللَّهُ الإِیمانَ إِلّا بِوِلایتِکَ»؛ «ای علی! تو عالی ترین کلمه خدا و بزرگ ترین نشانه خدایی، و خداوند ایمان کسی را قبول نمی کند؛ مگر با ولایت تو باشد» 📚مشارق انوار الیقین، ص ۱۰۲؛ امالی صدوق، ص ۱۱؛ بشارة المصطفی، ص ۱۸ خود امیرمؤمنان علیه السلام نیز فرموده: «أَنَا الْحُجَّةُ الْعُظْمی وَالآیةُ الْکُبْری ؛ «من بزرگ ترین حجّت خدا و بزرگ ترین آیه و نشانه او هستم». 📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۳۶ و در دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اَللَّهُمَّ وَصَلِّ عَلی عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ... وَآیتِکَ الْکُبْری ؛ «خدایا درود فرست بر امیرمؤمنان علیه السلام... او که بزرگ ترین آیه و نشانه توست». 📚اقبال الاعمال، ص ۶۰؛ مفاتیح الجنان، دعای افتتاح همچنین در نماز عید غدیر گفته می‌شود: «اَللَّهُمَّ بَلی شَهِدْنا بِمَنِّکَ وَلُطْفِکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّنا وَمُحَمَّدٌ عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ نَبِینا وَعَلِی أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ وَالْحُجَّةُ الْعُظْمی وَآیتُکَ الْکُبْری ؛ «بار الها! به منّ و کرم و لطف تو گواهی می‌دهیم که تو همان خدایی هستی که غیر از تو نیست و محمّد بنده و رسول تو، پیامبر ماست و علی، امیرمؤمنان و بزرگ ترین دلیل و نشانه تو است». 📚تهذیب طوسی، ج ۳، ص ۱۴۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۴. اِتِّباعُهُ فَرِیضَةُ اللَّهِ رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «أَلا إِنَّ وِلایةَ عَلِی ّ وِلایةُ اللَّهِ، وَحُبَّهُ عِبادَةُ اللَّهِ، وَاتِّباعَهُ فَرِیضَةُ اللَّهِ، وَأَوْلِیاءَهُ أَوْلِیاءُ اللَّهِ، وَأَعْداءَهُ أَعْداءُ اللَّهِ، وَحَرْبَهُ حَرْبُ اللَّهِ وَسِلْمَهُ سِلْمُ اللَّهِ»؛ «آگاه باشید! ولایت علی همان ولایت خداست، دوست داشتن او عبادت و پیروی از او واجب و فریضه الهی است، دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند، جنگ او جنگ خدا و صلح او صلح خداست». 📚 امالی صدوق، ص ۳۱؛ روضة الواعظین، ج ۱، ص ۱۰۰؛ مشارق انوار الیقین، ص ۱۰۶ @Heydar_ali_moola