هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
♨️ #مجموعه_صوتی طلبه موفق: مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که شامل 74 قطعه صوتی (بیش از 23 ساعت) می باشد؛ سابقا با نام «چگونه درس بخوانیم» ارائه شده بود. در ویرایش جدید این محصول، علاوه بر تقسیم بندی جدید و موضوعی، صوت های دیگری هم برای اولین بار به آن اضافه شده است و مجموعه صوتی «اعتدال در بینش و عمل» هم در این مجموعه ادغام شده است. با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
💠اهداف و چشم اندازهای حوزوی
💠راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
💠روش ها و مهارت های علم آموزی
💠فلسفه و روش تحصیل آن
💠اصول و روش تحصیل آن
💠فقه و روش تحصیل آن
💠ادبیات و روش تحصیل آن
💠منطق و روش تحصیل آن
#پای_درس_استاد
#مهارت_های_تحصیل_علم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ معرفی کتاب های سیاسی برای طلاب
کتاب های سیاسی در یک نگاه کلان به ۵ بخش تقسیم می شوند
۱.تاریخ و روایت های سیاسی : اغلب کتاب های تاریخی که به برسی نقش سیاست در زمانی خاص در مکانی خاص یا در یک پدیده خاص می پردازد به عنوان مثال کتاب های جریان شناسی سیاسی و تاریخ انقلاب و تاریخ مشروطه و ... کتاب ایران بین دو انقلاب یرواند ابراهامیان از کتب مشهور بین اساتید است .
۲.نظام های سیاسی : قانون اساسی کشورها و کتاب هایی در مورد سیستم اداری مثل جمهوری یا پادشاهی یا سلطنت مشروطه و ساختار قوا ... مثل کتاب حقوق اساسی هاشمی و کتاب نهاد های سیاسی ابوالفضل قاضی ( برای اینکه بدونیم وظیفه مجلس چیه وظیفه دولت چیه )
۳.کتاب های فلسفه سیاسی یا فقه سیاسی : بحث های نظری و فکری ریشه ای در مورد مسائل سیاسی مثل این سوال که منشا حق سیاسی از آن خداست یا از آن اکثریت مردم یا از آن دانشمندان یا این سوال که آیا هدف وسیله رو توجیه میکند یا خیر ؟ معرفی مکتب ها مثل سکولاریسم یا لیبرالیسم و... کتاب جمهوری افلاطون و کتاب های های شهریار ماکیاولی یا سیاست نامه ارسطو
همچنین در فقه سیاسی دو تا نقد ریشه ای شهید صدر و آیه الله طهرانی به پیش نویس قانون اساسی خبرگان مسائل کلیدی رو مطرح میکنند .. و کتاب های ولایت فقیه و حکومت اسلامی علما در این زمینه تعریف میشوند
در فقه سیاسی اساتیدی مثل محمد جواد ارسطا و آیه الله اراکی و اساتید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و اساتید مجمع حکمت اسلامی در حال فعالیت هستند
۴. اقتصاد سیاسی : بیشتر مسائل مطرح در این رشته بحث توزیع درآمد و عدالت توزیعی است و مسئله مالکیت که شخصی است یا اجتماعی و دعوای اصلی در سه نظریه سرمایه داری ( راست ها) مارکسیست ( چپ ها ) و سوسیالیسم می باشد کتاب اقتصادنا شهید صدر و نگاهی به اقتصاد اسلامی شهید مطهری و اقتصاد توحیدی بنی صدر و کتاب مالکیت در اسلام استاد حکیمی از این نوع مباحث می باشند
۵. کتاب های جامعه شناسی سیاسی و( جامعه شناسی انقلاب ها و جامعه شناسی جنگ) این دست کتاب ها به برسی نقش توده ها ( مردم عادی ) و جریان های اجتماعی در قدرت حاکم می پردازد عموم کتاب های جامعه شناسی به برسی جنبش های اجتماعی و طبقات اجتماعی می پردازند .
⚓ به کانال طلبه سامرایی بپیوندید...
🟢 @talabe_samerayi
🟢 دو حکیم سترگ و دو نظر متفاوت
شهيد سيد محمّدباقر صدر در پاسخ اين پرسش كه آيا جامعه ميتواند مستقل از افراد، وجود حقيقي داشته باشد يا خير، ميگويد: براي ما شايسته نيست مانند برخي از انديشمندان و فلاسفه اروپا فكر كنيم كه جامعه داراي يك وجود مستقل و ريشه دار است و حدود و اعضايي جداي از افراد دارد. اين طرز تفكر هگل و گروهي از فلاسفه اروپاست كه فكر كرده اند عمل اجتماعي مجزّا و مستقل از عمل فرد است. اينان ميخواهند ميان كار اجتماعي و فردي فرق گذاشته، بگويند ما يك موجود اصيل و ريشه داري به نام «جامعه» داريم كه داراي اعضايي است و در حقيقت، همه افراد در بطن جامعه و در كيان او فشرده اند؛ هر فرد در جامعه، سلولي را در اين واحد اصيل تشكيل ميدهد و براي خود، روزنهاي از داخل جامعه به خارج جامعه باز ميكند. ما نيازي به غرق شدن در اين خيال پردازيها نداريم. ما براي جامعه وراي افراد مثل تقي و حسن و رضا هيچ مفهومي قايل نيستيم. ما هيچ اصالتي وراي اين افراد براي جامعه نميشناسيم؛ زيرا اين تفسير هگل نسبت به جامعه، به بررسي كامل فلسفه نظري او بستگي دارد.
علامه طباطبایی صاحب تفسير الميزان و استاد فلسفه و عرفان ميگويد: قرآن كريم براي امم و جوامع، سرنوشت مشترك، نامه عمل مشترك، فهم و شعور و طاعت و عصيان قايل است. در صورتي كه جامعه وجود واقعي و حقيقي نداشته باشد، استعمال چنين تعابيري براي آن لغو و عبث خواهد بود.
خداوند براي جامعه نوعي حيات قايل است و قول به اين زندگي نه از باب تشبيه و تمثيل، بلكه واقعيتي است كه ذات حق از آن پرده برداشته. رابطه حقيقي كه بين فرد و اجتماع برقرار است، موجب ميشود خواص و آثار فرد در اجتماع نيز به وجود آيد و به همان نسبت كه افراد جامعه را از نيرو و خواص و آثار وجودي خود بهرهمند ميسازند اين حالات موجوديت اجتماعي نيز پيدا ميكند.
بسياري از آيات در باب اجتماع ناظر به همين نكته است. درباره اجل و مرگ جامعه ميفرمايد: «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ»(اعراف: 34)؛ براي هر ملتي، اجل و دورهاي است كه نه لحظهاي به تأخير افتد و نه لحظهاي پيشي گيرد. همانگونه كه افراد جامعه داراي كتاب و نامه اعمال شخصي هستند، امّت و جامعه نيز چنين است: «كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَي إِلَي كِتَابِهَا» (جاثيه: 28)؛ هر امّتي به سوي كتاب خود خوانده ميشود. همانسان كه افراد به سه دسته تقسيم شده و گروهي از آنها ميانهرو هستند، جامعه نيز چنين است: «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ»(مائده: 66)؛ دستهاي از آنها امّتي ميانهرو هستند.
بنابراين، اهميت جامعه از نظر قرآن، كمتر از اهميت فرد نيست و اين مطلب زماني به انسان تعليم داده شد كه او هيچ تاريخ اجتماعي، جز تاريخ حالات اشخاصي مانند پادشاهان و بزرگان نداشت. همين توجه قرآن موجب شد كه پس از آن برخي از مورّخان همچون مسعودي و ابن خلدون به تاريخ ملتها و جوامع و ذكر حوادث آنها بپردازند و برخي از مورّخان مثل آگوست كنت، جامعهشناس فرانسوي قرن نوزدهم، تاريخ اشخاص را به تاريخ ملتها متحوّل سازند.
علّامه طباطبائي به بيان دلايلي نقلي بر اثبات ادعاي خويش اكتفا نكرده، بلكه به براهين عقلي با استمداد از تجربه هاي تاريخي تمسّك جسته است. ايشان معتقد است: فرد و جامعه هر دو داراي قوا، خواص و ويژگي هايي هستند. در صورتي كه اميال آن دو متعارض شود، فرد مغلوب و مقهور جامعه خواهد شد. اين را تجربه هم ثابت ميكند. براي مثال، در انقلابها و شورشهاي اجتماعي، هيچگاه اراده يك فرد، قدرت مقابله با اراده عمومي اجتماع را نداشته و براي فرد، كه جزئي از اجتماع است، چارهاي جز پيروي كامل از كل، كه جامعه باشد، نيست. فرد هميشه تابع سير اجتماع است و اصولاً جامعه قدرت هرگونه فكر و شعوري را از افراد خود سلب ميكند و به همينصورت است ترس و وحشتهاي اجتماعي، آداب و رسوم قومي و مانند آن. به همين دليل، اسلام به مسائل اجتماعي اهميت زيادي داده است.
بنابراين، علّامه طباطبائي معتقد است كه علاوه بر وجود و اصالت فرد، جامعه نيز داراي وجود مستقل و اصالت ميباشد
⚓کانال طلبه سامرایی
🟢 @talabe_samerayi
نظر حقیر پیرامون متن بالا:
اصالت بالمعنی فلسفی برای فرد است و جامعه وجود اعتباری دارد چون مولود افراد است
اما اصالت بالمعنی من الحقوق برای جامعه است چون خیر عمومی نزد جامعه است و مادامی که حرکت اجتماعی در مسیر شارع باشد و جامعه همراهی کند افراد نمی توانند مانع آن بشوند و اگر جامعه خلاف حرکت شارع باشد باید در مرحله ضعف تقیه کرد که بازهم اصالت با جامعه است و برای اتنصار و قیام الهی هم نیاز به پذیرش عمومی است که بازهم اصالت با جامعه است.
اما ما یک مرحله هم داریم که حقیر نام آن را #تقیه_حکومتی می نامم که در شرایط فعلی مشابه وضعیت حجاب زنان در جمهوری اسلامی است: مستفاد از گزارشات تاریخی حکومت امام علی علیه السلام در اخبار آمده :
مرحوم کلینی ضمن روایتی مفصل، خطبهای از امام علی(ع) را جهت علت تغییر ندادن بدعتها در زمان آنحضرت را نقل کرده که شنیدنی و راهگشا میباشد:
«...خلفای قبل از من، عامدانه با رسول خدا مخالفت کردند و اعمالی انجام دادند که سنت او را تغییر داد و اگر من بخواهم مردم را از [همه] آنچه آنان بدعت گذاشتهاند، دور کرده و به همان روش زمان پیامبر(ص) وادار کنم، هیچ سپاهی برایم باقی نمیماند، مگر خودم و تعداد اندکی از شیعیانم...»
سپس امام علی(ع) بسیاری از بدعتها را نام برده و در پایان میفرماید:
«مگر ندیدید که وقتی آنان را از نماز تراویح (نماز مستحبی که اهل سنت به جماعت میخوانند) باز داشتم؛ از کسانی که در لشگرم، همرزم من بودند؛ فریاد زدند: ای مسلمانان! سنت عمر از بین رفت! پس میرفت که لشگر از هم پاشیده شده و به امامت ائمه ضلالت و گمراهی درآید»
مستفاد از گزارشات بالا می فهمیم حتی در وضعیت حکومت حق که مردم همراهی تام نداشته باشند به دلیل اصالت حقوقی جامعه مدارا و رفق با مردم واجب می شود.
هدایت شده از انجمن روانشناسی اسلامی
قابل توجه پژوهشگران محترم
در شرایط کرونا پویشی شکل گرفته برای پژوهشگران و کسانی که مشغول نوشتن پایان نامه هستند
دسترسی آزاد داده شده به تمام اطلاعات و پایان نامه هایی که مورد نیاز هست
سایت های مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران
1. ieeexplore.ieee.org
2. acm.org
3. link.springer.com
4. wiley.com
5. sciencedirect.com
6. acs.org
7. aiaa.org
8. aip.org
9. ajpe.org
10. aps.org
11. ascelibrary.org
12. asm.org
13. asme.org
14. bioone.org
15. birpublications.org
16. bmj.com
18. emeraldinsight.com
19. geoscienceworld.org
20. icevirtuallibrary.com
21. informahealthcare.com
22. informs.org
23. ingentaconnect.com
24. iop.org
25. jamanetwork.com
26. joponline.org
27. jstor.org
28. mitpressjournals.org
29. nature.com
30. nrcresearchpress.com
31. oxfordjournals.org
32. royalsocietypublishing.org
33. rsc.org
34. rubberchemtechnol.org
35. sagepub.com
36. scientific.net
37. spiedigitallibrary.org
38. springermaterials.com
39. tandfonline.com
40. theiet.org
💠معرفی سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب
🔺www.ketabnak.com
🔺www.urbanity.ir
🔺www.98ia.com
🔺www.takbook.com
🔺www.irpdf.com
🔺www.parsbook.org
🔺www.irebooks.com
🔺www.farsibooks.ir
🔺www.ketabesabz.com
🔺www.readbook.ir
💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی
🔺www.digitallibraryplus.com
🔺www.daneshyar.net
💠بانک های اطلاعاتی
🔺www.umi.com/pqdauto
🔺www.search.ebscohost.com
🔺www.sciencedirect.com
🔺www.emeraldinsight.com
🔺www.online.sagepub.com
🔺www.springerlink.com
🔺www.scopus.com
🔺http://apps.isiknowledge.com
🔺www.anjoman.urbanity.ir
💠پایان نامه های داخلی و خارجی
🔺www.irandoc.ac.ir
🔺www.urbanity.ir
🔺www.umi.com/pgdauto
🔺www.mhrn.net
🔺www.theses.org
💠مقالات فارسی
🔺www.urbanity.ir
🔺www.shahrsaz.ir
🔺www.magiran.com
🔺www.civilica.com
🔺www.sid.ir
💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس
🔺www.nlai.ir
🔺www.loc.gov
🔺www.bl.uk
💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش:
🔺http://eric.ed.gov
💠اطلاعات عمومی کشورها:
🔺www.worldatlas.com
💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی:
🔺www.infolibrarian.com
💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸
🔺www.findarticles.com
💠کتابخانه الکترونیک
🔺www.digital.library.upenn.edu/books
💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس:
🔺www.srco.ir
💠دانشنامه آزاد اینترنتی:
🔺www.wikipedia.org
💠دسترسي به متن
کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه
از24 کشور اروپايي:
🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه کاليفرنيا:
🔺http://escholarship.org/
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه TENNESSEE:
🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148
💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي:
🔺http://www.oalib.com/
💠دسترسي به پايان نامه هاي
الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام:
🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/
💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال
هاي سايت In Tech:
🔺http://www.intechopen.com/
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ،
دانشگاه McGill :
🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي،
مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه
استنفورد:
🔺http://highwire.stanford.edu/
💠دسترسي به مقالات و متون علمي
پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا:
🔺http://www.pnas.org
.
عنوان جدیدترین مقاله دانشکده حقوق دانشگاه دوک دورهام آمریکا
" آیا ممنوعیت های مذهبی همه گیری (کرونا) خلاف آزادی های مذهبی است ؟ "
این مقاله در پی برسی موضوع بسته شدن کلیساها و ممنوعیت برگزاری تجمعات مذهبی و نسبت با آن آزادی مذهبی می باشد .
دانشگاه دوک دورهام آمریکا در رشته فلسفه و حقوق و مطالعات ادیان از معتبر ترین دانشگاه های جهان می باشد .
به نظر می رسد حوزه های علمیه هم باید با تعریف دقیق آزادی مذهبی در پی پاسخ این سوال باشند تا مواضع ممنوعیت حرم ها و مساجد مشخص و معیین گردد تا سلیقه ای عمل نشود.
پیج طلبه سامرایی @talabe_samerayi
⚓کرونا در عراق
عراق با ۳۸ میلیون جمعیت رتبه ۹ جهان داره که در نسبت جمعیت براش واقعا زیاد هست و کشوری مثل پاکستان با ۲۰۰ میلیون و ترکیه ۸۰ میلیون قبل عراق هستند.
تا الان ده هزار و سیصد فوتی کرونایی در عراق (رتبه اول کشور های عربی )
به غیر از عراق و اکراین باقی کشور های تک رقمی بالای ۶۰ میلیون جمعیت دارند تقریبا دو برابر جمعیت عراق .
🟢 ای طلبه بدان
من طلب علما لیحیی به اسلام کان بینه و بین الانبیاء درجه.
یعنی کسی که علمی را یاد بگیرد که بوسیله آن دین خدا را زنده کند فاصله او با پیغمبران یک درجه بیش نیست.
(مرحوم آیت الله آقای سید حسن فرید اراکی نزیل قم که یکی از علمای بزرگ قم بود نقل فرمودند که من در صحت این روایت به جهت مقطوع بودنش شک می کردم ولی بکس اظهار نکرده بودم تا آنکه روزی یکی از بزرگان علماء بمن گفت دیروز آقائی را دیدم که فرمود به آقای فرید بگو آن روایت که در صحت آن شک داری از ما است).
@talabe_samerayi
🟢 حفظ و بقا نظام اسلامی با طلاب
من فکر می کنم نظام ما حالا تعبیرش، حفره های تئوریک زیاد دارد و نیرو کم دارد شما صدر اسلام را مطالعه کنید چرا زحمت پیغمبر آنطور که باید به ثمر ننشست با اینکه اصحاب بودند، یکی آن حفره های تئوریک که وجود داشت یعنی طرف خوب شمشیر می زد ولی فرق بین امامت ابوبکر و امامت امیرالمومنین را نمی گذاشت این را می گویند حفره های تئوریک امامت انتخابی و امامت انتصابی را تشخیص نمی داد . ( آیه الله علیدوست )
.
🟢 درمان وحیانی
الصّادق ( عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: شَکَوْتُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (فَقَالَ أَ لَا أُعَلِّمُکَ شَیْئاً إِذَا قُلْتَهُ قَضَی اللَّهُ دَیْنَکَ وَ أَنْعَشَکَ وَ أَنْعَشَ حَالَکَ فَقُلْتُ مَا أَحْوَجَنِی إِلَی ذَلِکَ فَعَلَّمَهُ هَذَا الدُّعَاءَ قُلْ فِی دُبُرِ صَلَاهًِْ الْفَجْرِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الْقَیُّومِ الَّذِی لَا یَمُوتُ وَ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْبُؤْسِ وَ الْفَقْرِ وَ مِنْ غَلَبَهًِْ الدَّیْنِ وَ السُّقْمِ وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُعِینَنِی عَلَی أَدَاءِ حَقِّکَ إِلَیْکَ وَ إِلَی النَّاس.
امام صادق (علیه السلام)- عبداللهبنسنان گوید: به امام صادق (علیه السلام) شکایت کردم، فرمود: «میخواهی دعایی به تو بیاموزم که با خواندن آن، قرض و دِینت ادا شود و حال خود و زندگیات نیکو بشود»؟ عرض کردم: «چقدر به این دعا احتیاج دارم»! فرمود: «بعد از نماز صبح بگو: تَوَکَّلتُ عَلَی الحَیِّ الَّذِی لاَ یَمُوتُ وَ الحَمدُ لِلهِ الَّذِی لَم یَتَّخِذ وَلَداً وَ لَم یَکُن لَهُ شَرِیکٌ فِی المُلکِ و لَم یَکُن لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرهُ تَکبِیراً، اللّهُمَّ إنِّی أعُوذُ بِکَ مِنَ البُؤسِ وَ الفَقرِ و مِن غَلَبَةِ الدَّینِ وَ السَّقَم و أسألُکَ أن تُعِینَنِی عَلَی أداءِ حَقِّکَ إلَیکَ وَ إلَی النَّاسِ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۹۲
بحارالأنوار، ج۸۲، ص۱۳۲/ البرهان
4_6028132873637200760.pdf
5.79M
ساختار انقلابهای علمی
نوشته توماس کوهن
ترجمه احمد آرام
کتاب ساختار انقلابهای علمی، توفانی در رشته های تاریخ علم، فلسفه علم و جامعه شناسی ایجاد کرده و تاکنون به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده است. کوهن باور داشت مقبولیت نظریه های علمی بیشتر به خاطر توافق تاریخی است که در هر دوره میان دانشمندان ایجاد می شود.