یکی از زیبا ترین فرازهای استاد مرحوم شحات محمد انور در مقام راست و کرد که بسیار زیبا و دلنشین است و توصیه می کنم بسیار آن را گوش دهید.
گوشه های مقام بیات را مقام های مختلف با ترکیب شدن با مقام بیات شکل می دهند. به عنوان مثال بیات+حجاز را بیات شور می نامند یا ترکیب بیات +نهاوند را بیات حسینی می نامند که به کرات در تلاوت های قاریان ایرانس استعمال می شود .بیات های شور وحسینی یکی از مهم ترین گوشه های مقام بیات به حسای می آیند استفاده از آنها به جذابیت و گوش نواز تر شدن تلاوت کمک می کند .
معمولاً برای فرود در مقام بیات
از شور استفاده می شود.
البته گاهی هم نیاز به این کار نیست
گاهی هم در حجاز می مانند و در فراز بعدی به بیات فرود باز می گردند.
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابتهال خوانی مردی جوان در حضور محمود شحات در وصف محمود شحات
@shahat
چند فراز در مقام شوق افزا که بسیار دلنشین و زیبا است که توسط استاد مرحوم شحات محمد اجرا شده است.
@shahat
مقام فرح فضا که به صورتی بسیار جالب و پر تحریر توسط حامد شاکر نژاد اجرا شده است.
@shahat
@shahat اگر می بینید مطالب آموزنده است می توانید لینک گروه را در اختیار دوستان خود قرار دهید تا آنها نیز از مطالب آن استفاده کنند.
تلاوتی فاخر و معروف که بسیاری از تلاوت ترکیبی از کرد با مقام هایی دیگر است و به ندرت از قاریان مختلف شنیده می شود .
این تلاوت یکی از زیبا ترین تلاوت های اساتید مصری است.
@shahat
تلاوت سوره ال عمران شحات محمد انور
تلاوتی کوتاه و مفید برای قراء و مستمعین عام
@shahat
نکته ای که از مقام بیات جاماند
دستگاه بیات به عنوان گسترده ترین دستگاه شناخته شده است و فروعاتی همچون لامی٬صافی٬ابراهیمی٬کرد٬مصری٬ شور٬حسینی٬دشتی ٬ نوا٬محیر٬دوکا٬ رمل٬ علی و... ذکر می کنند.
تعداد کل نغمات فرعی را محمد القبانی در مصاحبه ای ۳۶۰نغمه دانسته اند که البته تعداد کمی از اینها در قرائت قرآن کاربرد دارد.
@shahat
در توضیحات مقام رست می توان به موارد زیر اشاره کرد.
*رست نغمه ای است که در نفوس مردم جای دارد .
*استاد شحات عمدتاً این گونه به اجرای این مقام پرداخته اند.
ردیف یک یا قرار.با حالتی نسبتاً یکسان شروع و با خلاقیت زیبا و مربوط به معنای آیات به کار خود تا غفله پایانی ادامه می دهند .
غفله های پایانی استاد شحات متنوع است ولی یک تحریر معروف از استاد است که اگر به مقام رست استاد گوش دهید به راحتی آن را درمی یابید.
توسط مقام یا ردیف دوم مقام رست :استاد در این ردیف عمدتاً کار متمایزی از ردیف قبلی انجام نمی دهند جز آنکه در انتهای آن پرده صوتی را بالا می برند و غفله آن را هم می توانید در فایل ها بررسی کنید.
جواب مقام یا ردیف سه :این بخش عمدتاً یا سه پله ای ویا یک پله ای است یعنی آن که مثلاً با سه حرکت یا یک حرکت به پرده مقصود برسیم و در میان ردیف خلاقیت بخرج می دهد و به گونه های مختلف و زیبا این بخش را به غفله پایانی می رساند و در اینجا غفلات گوش نوازی را اجرا می نماید.
جواب جواب رست یا ردیف ۴این بخش را به صورت های مختلف اجرا نمودند که آنها را در فایلی که ارسال می شود می توانید پیدا کنید.
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدیو ای جالب و زیبا از خواندن تواشیح قاریان ایرانی در حضور محمد شحات انور
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شاه میوه رمز موفقیت خود را در چه چیز دانسته اند ؟
@shahat