به نظر مولف این سلسله مقالات، عبارات ذکر شده در این بخش از روایت « موثقه جابر »، مهم ترین روایت ذکر شده پیرامون تحرکات لشکر « خراسان » یا « ایران » در روایات آخرالزمانی است. این سطور به ظاهر ساده، ممکن است چندان به نظر مخاطبان ارجمند، مهم به نظر نرسند، اما چرایی اهمیت فوق العاده زیاد این بخش از روایت « موثقه جابر » را ذکر می نماییم.
قبل از هر چیز، به مخاطبان ارجمند توصیه می گردد که حتماً کتاب « سفیانی و نشانه های ظهور » تالیف « محمد فقیه » و ترجمه شده توسط « سید شاهپور حسینی » را مطالعه فرمایند. گرچه متن این کتاب دشوار و یکنواخت و ملال آور و فاقد هر نوع هیجان به نظر می رسد، اما یکی از ارزشمندترین کتب تالیف شده در حوزه آخرالزمان بوده و بسیاری از روایات آخرالزمانی را به لحاظ « سندی » مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار داده است.
با مطالعه کتاب « سفیانی و نشانه های ظهور »، یقیناً بسیاری از مسایلی که در خصوص آخرالزمان در ذهن مخاطبان محترم، قطعی و بدیهی به نظر می رسید، فروریخته و مخاطبان گرامی یقیناً نیاز به طرح ریزی ذهنی مجدد در خصوص آنچه که تاکنون در خصوص آخرالزمان تصور می کردند، پیدا خواهند کرد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
ذکر یک نکته بسیار مهم: یقیناً کتب ارزشمند دیگری همچون « عصر ظهور » تالیف مولف گرانقدر، « شیخ علی کورانی »، کتاب « الفجر المقدس » یا « شش ماه پایانی » نوشته مولف ارجمند جناب « مجتبی السادة » و ... و انواع مقالات و کتب دیگر نیز در خصوص آخرالزمان وجود دارند که مطالعه آن ها نیز مفید می باشد، اما متاسفانه به لحاظ بررسی « سند » روایات آخرالزمانی، اقدام شاخص چندانی در عرصه مهدویت به چشم نمی خورد. در این بین، کتاب ارزشمند « سفیانی و نشانه های ظهور » اثر جناب « محمد فقیه » و مجموعه دروس خارج مهدویت ارایه شده در وبسایت آیت الله نجم الدین طبسی، مهم ترین منابع و مستندانی می باشند که در خصوص بررسی « سند » روایات آخرالزمان، مطالب درخور و با ارزشی ارایه کرده اند. فلذا اندیشمندان گرامی باید توجه به این مساله را نیز مد نظر قرار دهند. لازم به ذکر است که بالطبع نگاه و سبک نگارش مولفان مختلف یکسان نیست و شاید مولفی در حوزه مطالعه « سند » روایات متبحر باشد و مولف دیگری در حوزه نگاه استراتژیک به روایات، تبحر بیشتری داشته باشد. فلذا تلفیقی از توجه به منابع مختلف، با حفظ نگاه « نقادانه »، باید مد نظر قرار گیرد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
لازم به ذکر است که یقیناً اتکا به روایات « صحیح السند »، جای پای محکمی برای تالیف، تحقیق و تحلیل ایجاد می نماید. در حالی که اگر توجهی به سند روایات نشود، ضمن امکان به خطا رفتن تحلیل ها، امکان نفی و زیر سوال بردن روایات و تحلیل های مبتنی بر آن نیز توسط افراد شبهه افکن و ناباور، بالاتر می رود.
البته روایات « ضعیف السند »، الزاماً جعلی نیستند، بلکه قدرت و قوت و انتساب واقعی آن ها به معصوم (ع) با علامت سوال مواجه است و این مساله، از امکان اتکا به آن ها می کاهد. فلذا بیشتر این روایات، بهتر است در صورتی که مغایرت با اصول دین و روایات صحیح نداشته باشند، به صورت مکمل و البته کماکان توام با احتیاط مد نظر قرار گیرند و البته باز هم مبنای اصلی تحلیل نباید واقع شوند.
با ذکر این توضیحات، به بررسی مجدد روایت « موثقه جابر » و توصیفات آن در خصوص تحرکات « لشکر خراسان » می پردازیم.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
اما ارزش والای توصیفات ذکر شده در خصوص تحرکات « لشکر خراسان » در روایت « موثقه جابر »، از چه نظر می باشد؟
مخاطبان محترم حتماً در کتب و وبسایت های مختلف، روایات متعددی در خصوص « پرچم های سیاه »، « تحرکات لشکر خراسانی »، « ویژگی های سید خراسانی »، « شعیب بن صالح » و ... شنیده اند. لیکن باید اشاره کرد که بخش اعظم روایات مذکور، « ضعیف السند » بوده و بسیاری از این روایات نیز صرفاً توسط « اهل سنت » بیان شده اند!
این مساله با مراجعه به کتاب « سفیانی و نشانه های ظهور »، فصل مربوط به « سپاهیان خراسان، اصهب و ابقع »، قابل مطالعه و بررسی می باشد و نویسنده با دقت و سخت گیری زیاد، به بررسی سندی تک تک روایات مشهور مربوط به « سپاهیان خراسان »، « پرچم های سیاه »، و ....، پرداخته و بخش اعظم این روایات را به لحاظ سندی، مورد نقد جدی قرار داده و اعتبار بخش اعظمی از آن ها را زیر سوال برده است!!!
البته این که روایات متعددی در خصوص « پرچم های سیاه » از سوی افراد نامعتبر مطرح شده باشند، قابل درک است و در بسیاری از مواقع، این مساله به دستگاه تبلیغاتی « بنی عباس » بر می گردد و جعل احادیث مهدوی به نفع این طایفه، یکی از دلایل وجود انبوه روایات نامعتبر، مجهول، مجعول، و قابل نقد می باشد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
در این میان، تنها دو روایت، از تیغ تیز نقد و تحلیل آقای « محمد فقیه » در بررسی سندی روایات مربوط به تحرکات « سپاه خراسان »، سالم بیرون می آیند که یک روایت مربوط به تحرکات « اهل مشرق » می باشد که مجدداً در بخش متن و محتوای روایت قابل نقد می باشد، و روایت سالم دوم، روایت « موثقه جابر » می باشد که روایتی است که « قلب » سلسله مقالات حاضر را تشکیل داده و تحلیل های این مقاله، بر مبنای روایت مذکور استوار می باشد!
بدین ترتیب، روایت « موثقه جابر »، مهم ترین روایت در خصوص « تحرکات سپاه خراسان » است که هم به لحاظ « سند » و هم به لحاظ « محتوا »، قابل اتکا می باشد و می توان از آن در جهت تحلیل صحیح قیام « سپاه خراسان »، بهره برد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
بنابراین مجدداً روایت « موثقه جابر » را در این بخش ذکر می نماییم:
« ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ ... »
« ... در وضعیتی که آنان بر این حالند، ناگاه پرچم هائى از جانب خراسان پديدار می شوند که پرچمداران آن، منازل و فواصل را شتابان می پيمايند، در حالی که در میان آنان، افرادی از اصحاب قائم (عج) حضور دارند ... »
الغيبة للنعماني، ص 279 باب 14.
همان گونه که ملاحظه می فرمایید، در این بخش از روایت « موثقه جابر » که مطالب قابل اتکا و دقیقی در خصوص « سپاه خراسان » بیان می نماید، می توان دریافت که در زمانی که « سپاه سفیانی » مشغول « قتل و غارت شیعیان » عراق است، ناگهان « سپاهیان خراسان »، حرکت نظامی عظیم خود را آغاز نموده و با سرعت، عجله و شتاب، منزلگاه ها و توقف گاه ها را پشت سر می گذارند و به سمت « عراق » حرکت می کنند. نکته ارزشمند و کلیدی این روایت، این است که تعدادی از « اصحاب قائم (عج) » در سپاه خراسان حضور دارند!
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
همان گونه که ملاحظه می فرمایید، در روایت « موثقه جابر »، هیچ خبری از « شعیب بن صالح »، « پرچم های سیاه » و ... نیست و هیچ نکته خاصی نیز در خصوص فرمانده یا فرماندهان « سپاه خراسان » ذکر نشده است. اما آن چه که مشخص است، تعدادی از « اصحاب » امام مهدی (عج) در زمره فرماندهان و سربازان « سپاه خراسان » قرار دارند و این مساله جای خوشحالی و مسرت است.
ممکن است ملاحظه سطور فوق، برای مخاطبانی که خود را با روایات مربوط به « شعیب بن صالح »، « پرچم های سیاه » و نیز روایات بیان کننده ویژگی « سید خراسانی » وفق داده بودند، بسیار گران و سنگین به نظر برسد و سعی در انکار این مبحث نمایند، اما به نظر مولف، نه تنها روایت « موثقه جابر »، کار را برای « سپاه خراسان « سخت نکرده است و نه تنها امیدها را به لشکر « خراسان » یا « ایران » کاهش نداده است، بلکه این امیدها را دو چندان کرده است!
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
توجه فرمایید که با درک این مطلب که تنها روایت « صحیح السند » و مشروح در خصوص « قیام خراسانی ها » یا « ایرانی ها »، روایت فوق می باشد، امیدها دوچندان خواهد شد!
زیرا از یک سو نیازی به « شعیب بن صالح » به عنوان شخصیتی که نام وی در روایات « ضعیف السند » می باشد، نخواهد بود و از سوی دیگر نیز الزامی به برافراشتن « پرچم های سیاه » از سوی « لشکر خراسان » در آخرالزمان وجود ندارد. و البته ده ها تبصره و نکته که در خصوص قیام « خراسان » در آخرالزمان در روایات ضعیف و نامعتبر ذکر شده بود، چندان قابل اعتنا نخواهند بود.
فلذا در هر عصر و زمان که « خروج سفیانی » به عنوان نشانه حتمی رخ دهد، حکومت اسلامی حاکم بر کشور عزیزمان ایران، که سپاه مومنان را به سمت عراق و در جهت مقابله با « سفیانی » گسیل خواهد کرد، مصداق مطالب ذکر شده در روایات « صحیح السند » می باشد، ولو در این سپاه شخصی به اسم مستعار « شعیب بن صالح » وجود داشته باشد یا نداشته باشد و چه این سپاه پرچم سیاه رنگی افراشته نماید یا ننماید! در هر حال متن روایت صحیح السند « موثقه جابر »، الزامی در این خصوص ذکر نکرده است و عمده روایات دیگر نیز نامعتبر می باشند.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
با این حال به فرض این که مساله « سند » روایات را کنار بگذاریم، ممکن است برخی روایات به صورت مکمل، قابل استفاده باشند. برای مثال روایت زیر از پیامبر (ص) ذکر شده است:
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیا یعنی بیت المقدس.)
« ... از خراسان پرچمهای سیاهی خارج میشوند که هیچ چیزی مانع آنها نمیشود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار مییابند. »
حلیه الابرار ، 572/2 ؛ تفسیرالبرهان ، 2/22
اگر ضعف « سند » روایت فوق را کنار بگذاریم، در بحث « محتوا »، روایت فوق، به پرچم « بنی عباس » اشاره ندارد. چرا که مقصد و محل نصب پرچم بنی عباس، « بیت المقدس » نبوده است. بنابراین این روایت در صورتی که « ضعف سند » آن کنار گذاشته شود، ممکن است به قیام اهالی « خراسان » یا « ایران » اشاره داشته باشد که از « خراسان » برافراشته شده و نهایتاً در معیت امام مهدی (عج)، پس از فتح قدس، در « بیت المقدس » نصب خواهد شد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
با این حال به فرض این که مساله « سند » روایات را کنار بگذاریم، ممکن است برخی روایات به صورت مکمل، قابل استفاده باشند. برای مثال روایت زیر از پیامبر (ص) ذکر شده است:
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیا یعنی بیت المقدس.)
« ... از خراسان پرچمهای سیاهی خارج میشوند که هیچ چیزی مانع آنها نمیشود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار مییابند. »
حلیه الابرار ، 572/2 ؛ تفسیرالبرهان ، 2/22
اگر ضعف « سند » روایت فوق را کنار بگذاریم، در بحث « محتوا »، روایت فوق، به پرچم « بنی عباس » اشاره ندارد. چرا که مقصد و محل نصب پرچم بنی عباس، « بیت المقدس » نبوده است. بنابراین این روایت در صورتی که « ضعف سند » آن کنار گذاشته شود، ممکن است به قیام اهالی « خراسان » یا « ایران » اشاره داشته باشد که از « خراسان » برافراشته شده و نهایتاً در معیت امام مهدی (عج)، پس از فتح قدس، در « بیت المقدس » نصب خواهد شد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
اما در متن روایت « موثقه جابر » در خصوص « سپاه خراسان » ذکر شده است که این سپاه، « شتابان »، منزلگاه ها و توقف گاه ها را پشت سر می گذارد تا به سمت عراق برود!
حقیقتاً این همه « شتاب » و « عجله » سپاه « خراسان » به چه دلیل است که حتی توقف گاه ها را نیز پشت سر می گذارد و اتراق و توقف چندانی را نیز برنمی تابد؟!
ان شا الله در بخش بعدی، به پاسخ این سوال و نکات دیگر در خصوص « تحرکات سپاه خراسان » در روایت « موثقه جابر » خواهیم پرداخت.
پایان بخش بیست و هفتم
تحلیل و بررسی: خادم الامام (عج)
ادامه دارد ...
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
بسم الله الرحمن الرحیم
تحولات فلسطین و خاورمیانه، از زاویه ای دیگر - بخش بیست و هشتم
در بخش قبل، به بررسی بخشی از روایت « موثقه جابر » در خصوص قیام « اهالی خراسان پرداختیم. در این بخش، به ادامه بحث می پردازیم.
در ابتدای این بخش نیز، کمافی السابق، متن روایت « موثقه جابر » را عیناً ذکر می کنیم:
« ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ ... »
« ... در وضعیتی که آنان بر این حالند، ناگاه پرچم هائى از جانب خراسان پديدار می شوند که پرچمداران آن، منازل و فواصل را شتابان می پيمايند، در حالی که در میان آنان، افرادی از اصحاب قائم (عج) حضور دارند ... »
الغيبة للنعماني، ص 279 باب 14.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
ذکر یک نکته بسیار مهم: بعد از اتمام بحث های شب گذشته و هنگام آماده سازی منابع جهت ادامه بحث، نکته مهمی مورد توجه مولف قرار گرفت که در این قسمت، به آن اشاره می نماییم.
نکته مذکور این است در متن اصلی روایت « موثقه جابر » که از کتاب « الغیبة نعماني » نسخه های تصحیح و ترجمه « غفاری »، « فربودی » و « فارس حسون کریم » به دست آمده است، در هر سه نسخه، عیناً این روایت به صورت زیر نقل شده است:
« ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ ... »
« ... در وضعیتی که آنان بر این حالند، ناگاه پرچم هائى از جانب خراسان پديدار می شوند که پرچمداران آن، منازل و فواصل را شتابان می پيمايند، در حالی که در میان آنان، افرادی از اصحاب قائم (عج) حضور دارند ... »
همان گونه که ملاحظه می گردد، در این نسخه ها، خبری از عبارت « پرچم های سیاه » خراسان یا « رایات سود » نیست و صرفاً عبارت « پرچم هایی از سمت خراسان » ذکر شده
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
اما در کتاب « سفیانی و نشانه های ظهور » تالیف « محمد فقیه »، روایت « موثقه جابر » به نقل از « الغیبة نعماني » با عبارت « رایات سود » یا « پرچم های سیاه » ذکر شده است.
@alvadossadegh
همان گونه که ملاحظه فرمودید، نویسنده سلسله مقالات فعلی، در نسخه های فعلی و در دسترس عربی و فارسی چاپ تهران، و دمشق، عبارت « رایات سود » یا « پرچم های خراسان » را نیافته است و در نسخه آنلاین منتشر شده در کتابخانه آنلاین و معتبر « مدرسه فقاهت » نیز روایت فاقد عبارت « رایات سود » یا « پرچم های سیاه » می باشد.
با توجه به مطالب فوق، می توان دریافت که متن روایت اصلی، احتمالاً فاقد عبارت « پرچم های سیاه » یا « رایات سود » در اکثر نسخه ها است و از روایت « موثقه جابر »، رنگ پرچم « سپاه خراسان » به دست نمی آید و خروج سپاه « خراسان » می تواند با هر پرچمی اعم از پرچم رسمی ایران نیز صورت میگیرد
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
حتی اگر احتمال ضعیف تر وجود « پرچم های سیاه » در سپاه « خراسان » را در نظر بگیریم، این پرچم های سیاه احتمالاً پرچم های اصلی « سپاه خراسان » نیستند و ممکن است به نشانه « عزا » و « اندوه » در خصوص یک « فاجعه طبیعی »، « کشتار شیعیان به دست سفیانی »، یا به نشانه برپا داشتن عزاداری به مناسبت های خاص همچون شهادت یا ارتحال معصومین (ع) یا یکی از شخصیت های بزرگ تشیع و ... باشد. اما به هر حال، وجود این پرچم های سیاه با توجه به روایات صحیحه، برای سپاه « خراسان » الزامی نیست.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
نکته مهم: در قسمت گذشته، ذکر شد که با توجه به عدم وجود حتی یک روایت « صحیح السند » برای شخصیت « شعیب بن صالح »، برخی از مولفین، اصولاً وجود چنین شخصیتی در سپاه خراسان را قبول ندارند و وزنی برای وی قایل نیستند.
با این حال برخی دیگر از مولفین بزرگوار، با توجه به این که تعداد روایات « شعیب بن صالح » به حد مستفیض می رسد، با اغماض احتمال وجود وی را می پذیرند، اما ویژگی ها و اقدامات ذکر شده در خصوص وی را در دل روایات موجود، غیرقابل استنباط می دانند و صرفاً با نگاهی توام با اغماض، نقش احتمالی وی را به عنوان فردی مثبت در سپاه « خراسان » ارزیابی می کنند. گرچه همان گونه که ذکر شد، این نظریه نیز با اغماض از سوی برخی بررسی کنندگان « سند » و « دلالت » روایات، مطرح می گردد.
در کل نظر مولف این سطور، این است که پرداختن به مسایلی همچون « شعیب بن صالح »، « رنگ سیاه پرچم ها » و ... در قیام اهالی « خراسان »، مساله اصلی و کانونی نیست و تاکید بر روی این مباحث ضعیف، می تواند مباحث « قوی » همچون اصل محتوای روایت « موثقه جابر » را تحت الشعاع قرار دهد. فلذا توصیه به پرهیز از تلفیق مطالب « ضعیف » و « معتبر » می گردد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅
بعد از توضیح مطالب فوق، به ادامه بحث ها در خصوص اقدامات و تحرکات « سپاه خراسان » در روایت « موثقه جابر » می پردازیم.
همان گونه که در پایان بخش بیست و هفتم ذکر شد، روایت « موثقه جابر » از نوعی « شتاب » و « سرعت » زیاد در حرکت « سپاه خراسان » به سمت « عراق » سخن به میان می آورد و حتی ذکر می کند که منزلگاه ها و توقف گاه ها توسط سپاه « خراسانی » با سرعت پشت سر گذاشته می شوند که این مساله نیز کنایه از « عجله » و « شتاب » در تحرکات « سپاه خراسان » دارد. به راستی علت چنین « عجله » و شتابی چیست؟
به نظر مولف، این « شتاب » به چند موضوع مرتبط است:
الف) در بخش های قبلی و در ذیل یک روایت « صحیح السند » ذکر کردیم که « خروج سفیانی، خراسانی، و یمانی در یک روز از یک ماه از یک سال واحد انجام می شود » و این به معنای اعلام قیام هر سه جریان، دقیقاً در یک روز تقویمی است. اما با این اوصاف، در روایات، مکرراً از نبرد ها و فتوحات « سفیانی » سخن به میان آمده است، اما در روایات « صحیحه » در خصوص « خراسانی » و تا حدی « یمانی »، چنین مباحثی چندان به چشم نمی خورد.
🌤اَللّهُمَّ عَجِّللِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
┄┅══❁ 🕋 ❁══┅
https://t.me/alvadossadegh
https://eitaa.com/alvadossadegh
┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅