eitaa logo
علمیه الزهرا(س)
147 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
213 فایل
مدرسه علمیه الزهرای شهرستان دهاقان
مشاهده در ایتا
دانلود
بقاء بر جنابت 💠سوال۷۸۰: اگر شخصی در ماه مبارک رمضان با آب نجس غسل کند و بعد از یک هفته متوجه شود که آن آب نجس بوده است، نماز و روزه او در این مدت چه حکمی دارد؟ ✅جواب: نمازش باطل و قضای آن واجب است، ولی روزه های او محکوم به صحّت است.
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰کفاره گناهان چيست؟ ✍️پاسخ: ✅بعضی از گناهان بعد از توبه نیاز به جبران دارد(همان کفاره گناه می باشد) چون گناه دو نوع هستند حق الله و حق الناس. 🔹نحوه توبه از گناهانی که حق الله هستند ندامت و پشیمانی واقعی و عزم بر ترک دائمی و عدم بازگشت به آن است و در مواردی که امکان تدارک آن باشد (مثل قضاء نماز هایی که نخوانده و روزه هایی که نگرفته و...) آن عمل واجب ترک شده را قضاء نماید. 🔹 اما در مورد گناهانی که حق الناس هستند علاوه بر ندامت و پشیمانی باید حق مردم را ادا کند مگر اینکه صاحب حق از حق خود بگذرد و او را حلال کند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ❓اگر زایشگاه خارج از وطن پدر باشد و مادر ناچار باشد که چند روزی برای وضع حمل به زایشگاه منتقل شود و بعد از تولد فرزند برگردد، وطن این طفل کجاست؟ ✅جواب: اگر زايشگاه در وطن پدر و مادر که در آن زندگى میکنند قرار داشته باشد، همانجا وطن اصلى کودک هم خواهد بود، در غير اين صورت مجرد تولد در شهرى باعث نمیشود که آنجا وطن او شود، بلکه وطن وى همان وطن پدر و مادر است که بعد از تولد به آنجا برده شده و با آنها زندگى میکند.
💢نیکی به پدر و مادر=آمرزش همه گناهان ✅مردی خدمت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله رسید و گفت: هیچ گناهی نمانده که انجام نداده باشم. چگونه می‌توانم توبه کنم؟ رسول الله پرسیدند: آیا هیچیک از پدر و مادرت زنده هستند؟ مرد پاسخ داد: پدرم زنده است. حضرت فرمودند: به پدرت نیکی کن تا آمرزیده شوی. وقتی او رفت ، حضرت محمد فرمودند: کاش مادرش زنده بود. اگر به مادرش نیکی می‌کرد، زودتر آمرزیده می‌شد. 📚بحار الانوار، جلد ۷۴، صفحه ۸۲
✅ داستان تشرف ✅ 🔴🔵 امام زمان (عج) : کسی که غذای شبه ناک بخورد دعایش مستجاب نمی شود. 🌺 مرحوم حاج قدرت الله لطیفی( رئیس فقید هیئت امنا مسجد مقدس جمکران) نقل کرده بود: 🌹 در همین نزدیکی ها (چند ماه قبل) یکی از بندگان صالح خدا ماجرائی که خیلی شنیدنی است برای بنده تعریف کرد ایشان شرفیاب محضر مقدس امام عصر سلام الله علیه شده بود می گفت خیلی عجیب منقلب شدم و آمدم که بیفتم روی پاهای مبارک حضرت و ببوسم ، حضرت ناراحت شده و فرمودند این کار را نکن و بلند شدم دست مبارکشون رو بوسیدم و ایشان هم پیشانی من را بوسیدند و در همان حالی که گریه می کردم عرض کردم که آقا جان :چرا شما تشریف نمی آورید آخه علت چیه این همه دوستان تون شب و روز دعا و ناله می کنند و ضجه می زنند و همیشه دعاهاشون برای فرج شما طنین اندازه و همین طور از این عرائض خدمت آقا داشتم حضرت فرمودند: 🔺 بله اینها دعا می کنند اما دعاهاشون هیچ وقت به اجابت نمی رسد. 🔷 عرض کردم که آخه چرا آقا جان به اجابت نمی رسد مگه چه چیزی در اینها (در ما) هست که دعاهای ما به اجابت نمی رسد آقا فرمودند شما غافلید و نمی دانید که شما ها غذای خالی از شبه نمی خورید و کسی که غذای شبهه ناک و ناپاک بخورد مسلم است که دعایش مستجاب نمی شود خداوند از کسی قبول می کند که غذاش پاک و پاکیزه باشه هم از جهت ظاهر و هم از جهت باطن ،عرض کردم آقاجان ظاهرش چیه و باطنش چیه ؟ فرمود ظاهرش این ست که اکثر این ذبیحه هائی که در شهرها هست و دوستان ما می خورند شرعی نیست یعنی حرام می خورند و اکثر این غذاهائی که پخته و طبخ می شود چون بدون توجه و یاد خدا طبخ شده نیم خورده شیاطین می شود و آنها این غذاها را می خورند و آلوده می شوند و علاوه بر امراض روحی (به واسطه آن) که دعاهایشان مستجاب نمی شود ، مبتلا به امراض جسمی هم می شوند . علاوه بر آن الآن همه چیز در دنیا مخلوط شده یعنی همه این باغات و زمین های کشاورزی و چیزهای دیگه اینها همه مخلوط به حرام شده و غذای شبهه ناکیست که می خورند و سبب می شود قلبها یشان تیره و سیاه می شود و دعاهایشان مستجاب نمی گردد و نفس شان بیشتر به سمت هواهای نفس اماره و نفس شیطانی مایل می شود و به چیزهائی که به طرف باطل و شیاطین می رود مایلند تا به طرف خدا ؛ و از این قبیل مطالب می فرمودند ... می گفت عرض کردم که آقاجان پس دوستان و شیعیان شما چه بکنند و ما چه خاکی به سرمون بریزیم حضرت فرمودند : ♦️ اگر این نبود که دوستان ما به خاطر محبت و ولایت و دوستی که نسبت به ما خانواده دارند اینها هم در ردیف کفار و منافقین در می آمدند آن محبت و آن ولایت تا حدود بسیار زیادی اثر سو این غذاها را می برد و به خاطر توجهات و محبت و ولایتی که به ما دارید به خاطر آن بسم الله ها و ادعیه ها که در وقت غذا و طبخش شما می گوئید خداوند بسیار از اثرهای سو غذاها را بر می دارد. 🌺ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌺 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️ 🌺☘️🌺 ☘️🌺 🌺 ⁉️اگر زن در ايام عادت با خوردن قرص، تنها يك يا دو روز از ايام عادت خود را خون ديد، آيا حيض محسوب مى شود؟ ✍همه مراجع: حيض محسوب نمى شود؛ چون خون حيض حداقل سه روز است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🍃🌸🍃🌸🍃 ❓سوال👇 خانمى كه عادتش شش روز است، پس از پاك شدن غسل كرده است روز هشتم لكه اى خون (با نشانه هاى حيض) مشاهده كرده و پاك شده است؛ آيا بايد دوباره غسل كند؟ 💢همه مراجع: آرى، بايد دوباره غسل كند .
💐🌸🌺🌻🍇🌽🍍📢چرا در آیه 78 مومنون چشم به صورت جمع آمده ولي گوش به صورت مفرد؟ ✍️پاسخ: ✅در بعضی از آیات قرآن از گوش و چشم و دل یاد شده که گوش با لفظِ مفردِ «سمع» آمده، و چشم با لفظِ جمعِ «ابصار» و دل با لفظِ جمعِ «أفئده و قلوب»؛ مفسرین و صاحب نظران به لحاظ لغوی، در مورد این مطلب احتمالات متعددي داده‌اند از جمله گفته شده است: 1- «سمع» چون «اسم جنس» است بر قلیل و کثیر دلالت می‌کند بنابراین لازم نبود که دیگر جمع آورده شود. 2- برخی گفته‌اند: «سـمع» مصدر است و مصدر چون جمع بسـته نمی‌شود، بر جمع و مفرد هر دو دلالت می‌کند. بعضـی نیز گفته‌انـد: در اینجـا مضـافی در تقـدیر است مثل «مواضع سـمع» یعنی جایگاه‌هاي شنوایی. 4- برخی بر این باورنـد که «سـمع» به ضـمیر «هم» اضـافه شـده و چـون در ردیـف جمع‌هـا قرار گرفته است خـودش بر جمع دلالت می‌کند و دیگر لازم نبوده است که جمع بیاید. 5- عده‌اي نیز احتمال داده‌اند به خاطر کوتاهی کلام و ایجاز، و تفنن در عبارت، «سـمع» آمده بنابراین اشـکالی ندارد که واژه «سمع» بصورت مفرد و «أبصار» و «قلوب» به صورت جمع آمده است. نکته: همه موارد فوق صحیح است و میتواند همه موارد علت مفرد بودن باشد. برخی از مفسرین براي این مطلب حکمت‌ها و اسرار علمی نیز ذکر کرده‌اند، که در اینجا می‌آوریم: 1- اینکه واژه «سـمع»، یعنی گوش در قرآن کریم بصورت مفرد آمـده، اما چشم به صورت جمع «ابصار» آمده به خاطر این است که ادراکات و مشاهدات انسان با چشـمش نسبت به مسموعات و چیزهایی که می‌شنود خیلی بیشتر است؛ چرا که اولًا: امواج صوتی که قابل اسـتماع است تعـدادي نسـبتا محـدود است در حالیکه امواج نورهایی‌ که قابل رویت و دیـدن است، از میلیون‌ها می‌گـذرد اما امواج صوتی به ده‌هـا هزار مورد می‌رسـد از این رو قرآن کریم براي اشاره به این مطلب، یعنی محـدودیت قلمرو شـنیدنی‌ها، واژه «سمع» را مفرد آورده، و براي اشاره به گستردگی قلمرو دریافت‌هاي قلبی انسان یا مشاهدات چشمی انسان، واژه «قلب» و «بصر» را به صورت جمع آورده است. 2- احتمـال دیگر اینکه مدرک سـمع انسـان واحـد است یعنی معمولاً انسان در یک لحظه یک صدا را بیشتر نمی‌شـنود اما در یک لحظه با چشـمانش می‌توانـد دو تا تصویر را ببینـد، و یا حتی بیشتر، اما با گوش‌هایش با اینکه دو تا گوش دارد اما یک صدا را عملا بیشتر نمی‌توانـد بشـنود؛ بنابراین، سـمع را مفرد آورده و چشم را جمع بسـته و متعدد آورده که اشاره کند به اینکه مدرَک در انسان‌ها در مورد سمع و شنیدن یکی است، اما مدرك انسان در مورد دیدنی‌ها، متعدد است. البته این دو مطلب اخیر در حـد دو احتمـال است و نمی‌شود به صورت یقینی به قرآن نسبت داد، ولی به هر حـال دو احتمـال علمی، زیبایی است که نسبت به این واژه‌ها گفته شده است.
تنبیه_بدنی ✨ والدینی که همواره آرزوی داشتن فرزندانی باهوش دارند بدانند که تنبیه بدنی حتی از نوع خفیف باعث کاهش ضریب_هوشی در کودکان می‌شود... 🍀 برخی از والدین فکر می‌کنند برای برقراری و احترام به قوانین، اجتناب کردن از تنبیه بدنی امری محال است اما در واقع در اشتباه اند. بنابراین هر چه والدین تنبیه بیشتری داشته باشند رشد و پرورش روان و مغز کودک کندتر می شود. ⛔️ تنبیه بدنی استرس بزرگی به کودک وارد می‌کند، از سوی دیگر باعث افزایش خشونت در کودکان می شود.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ⁉️ سوال؟ در غسل با دوش لازم است پاها رابه ترتیب بلند کرد تا زیر پا خیس شود ✍ وقتی طرف راست شسته میشود باید زیر پای راست آب رسانده شود و وقتی سمت چپ زیر پای چپ.
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰بچه هايي که در سن پايين فوت ميشن مثلا پنج ماهه ،آيا اون طعم سخت مرگ و اون سوالات شب اول قبر رو دارند؟ ✍️پاسخ: ✅باید توجه داشت که افراد به تکلیف نرسیده و یا آنانی که از وجود عقل محرومند و نیز افراد قاصر به طور تخصصی و از ابتداء خارج از بحث معاد هستند آن چنانکه در هنگام حیات مورد خطاب فعلی و تنجزّی خداوند متعال نمیباشد و آنانی مسؤلند که مکلف و عاقل بوده و در درک خطاب الهی و تکلیف شرعی قاصر نباشند بنابراین برای کودکان سکرات موت، برزخ و قیامت به آن معنایی که برای مکلفین وجود دارد نیست. و دیگر اینکه حالات آدمیان در سکرات موت، برزخ و قیامت و مسأله ثواب و عقاب وابسته به کیفیت اعمال، ایمان و کفر و اخلاقیات آنهاست به همین جهت کودکان، ن خارج از این مطلب هستند. و از روایات نیز برداشت می شود که اطفال سکرات موت و عذاب قبر و برزخ ندارند: امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا می دهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است، اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشد کودک را به نزد او می برند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) می سپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری می کنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل می دهند.» ونیز فرمودند: خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی. و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوش بو می کنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه می دهند. این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.
هبه، هديه، جايزه بانكى، مهر و ارث 💠سوال۸۵۵: به دخترم یک واحد مسکونی به عنوان جهیزیه عروسیش داده ام، آیا این واحد مسکونی خمس دارد؟ ✅جواب: اگر هبه واحد مسکونی که به دخترتان بخشیده اید، عرفاً مطابق شأن شما محسوب شود، و در بین سال خمسی بخشیده باشید، دادن خمس آن واجب نیست.
🤔 هَدیه مال غیر مُخَمّس!!! ❓ كسى كـه شيـعه است؛ ولى خمس نمى‌دهد، عين مالى كه خمسش را نداده به من هديه مى‌كند آيا بايد خمس آن را بدهم؟ ✍ آيات تبريزى و سيستانى: خمس آن بر عهده بخشنده است و بر شخص گيــرنـده چيـــزى واجـــب نيـــست. ✍ بقیـه مراجـع: بر شـخـــص گيــرنده واجـب اســت، خمــس آن را بدهـد. 📚 منابع: توضيح‌المسائل‌مراجع،ج ۲،م۱۷۶۳؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج ۱،م ۱۴۲۲، استفتـاء شفــاهی از دفتـر رهبـری
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اصحاب اخدود چه کساني بودند و سرانجام شان به کجا رسيد؟ ✍️پاسخ: ✅در سوره ي بروج، از اصحاب اخدود ياد شده است.(1) «اخدود» به معناي «گودال» است. قبل از اسلام گروهي از مردم نجران در جزيره ي العرب به مسيحيّت، دين بر حق آن عصر ، گرويده بودند. حاكم و پادشاه يمن كه «ذونواس حميري» نام داشت،(2) از اين مسأله خشمگين شده، دستور داد گودالي حفر كنند و در آن آتش بيفروزند، آن گاه مسيحيان را مجبور كرد يا از آيين خود دست بردارند و يا خود را در آتش بيندازند، تعدادي از آنان بر دين خود اصرار كردند و به آتش در آمدند. امام باقر (عليه السلام) فرمود: « روزي اسقف نجران به حضور اميرالمؤمنين(عليه السّلام) رسيد و درباره ي اصحاب اخدود سخن به ميان آمد، حضرت علي(عليه السّلام) فرمود: « خداوند پيامبر حبشي را بر قومش فرستاده، آن قوم ايمان نياوردند و با او جنگيدند و جمعي از اصحابش را كشته و بقيه را اسير كردند. آن گاه گودالي بزرگ را پر از آتش كردند و گفتند: هر كس كه پيرو دين ما است، كنار برود و هر كس پيرو دين اين پيامبر است، بايد به آتش درآيد. همه ي پيروان آن پيامبر خود را به آتش انداختند. يكي از آن ها زني بود كه نوزادي يك ماهه در آغوش داشت و از آتش مي ترسيد. فرزندش به سخن آمد و گفت: « به درون آتش برو. او خود و فرزندش را به آتش انداخت. [ از اين رو] به آن ها اصحاب اخدود مي گويند.»(3) اما اين كه منظور از اصحاب اخدود كدام يك از اين دو گروه ظالم و مظلوم است، علّامه طباطبائي مي گويد: « مراد از اصحاب اخدود، ظالمان هستند كه مؤمنان را سوزاندند و خود در اطراف گودال، شاهد سوختن آن ها بودند, امّا بعضي گفته اند مراد مؤمناني است كه اين قول ضعيف است.»(4) دو قول ديگر نيز درباره ي اصحاب اخدود وجود دارد كه عبارت است از: اصحاب اخدود در شام بوده اند و پادشاه ظالم آن ها «انطيا خوس» رومي بوده است, اصحاب اخدود در فارس در زمان بخت النصر بوده اند.(5) پی نوشتها: 1. بروج: 85: 1 ـ 5. 2. التبيان، ج3، ص 453. 3. بحارالانوار، ج14، ص438 . 4. تفسيرالميزان، ج 20، ص370. 5. بحارالانوار، ج14، ص 444.
💢مقایسه کردن ممنوع" ✍یه نقص خیلی بزرگ و بد، که متاسفانه اکثر خانم‌ها دارند، مقایسه کردنه..برای یه مرد هیچی سخت‌تر از این نیست که با کسی مقایسه‌ش کنی... این جملات مقایسه‌ای ممنوع....! همه شوهر دارن؛ ما هم شوهر داریم...! شوهر خواهرم؛ خواهرم اینا را دائم می‌بره مسافرت، ولی من دق کردم تو این خونه.... 💥آقای فلانی همسایه کناریمون، هر وقت میره خونه دوتا پلاستیک پر دستشه، کلی چیز خریده واسه خونشون؛ ولی تو همیشه دست خالی میای... 💕💕💕💕💕💕
☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️ 🌺☘️🌺 ☘️🌺 🌺 ⁉️با وجود استفاده از قرص در زمان عادت ماهانه، لکه‌هایی که دیده می‌شود چه حکمی دارد؟ ✏️حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هر حال اگر خون نباشد حکمی ندارد، ولی اگر خون باشد ـ اگر چه قهوه‌ای رنگ ـ در صورتی‌که در سه روز اول هر چند در باطن استمرار داشته باشد، و مجموع آن با خون‌های بعدی از ده روز تجاوز نکند همه‌ی آن حیض محسوب می‌شود؛ ولى اگر از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض، و بقیه محکوم به استحاضه است، که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام«قدس سره» مذکور است، مراجعه نمایید. ✏️حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید سه روز اول حیض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست. و ابتدای حیض لازم است خون بیرون بیاید، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافى است، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است. ✏️حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر در باطن خون باشد و لکه‌ها سه روز پشت سر هم دیده شود حیض است و الا استحاضه می‌باشد. ✏️حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه لکه‌هایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد. ✏️حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه حداقل سه روز استمرار داشته باشد ولو اینکه داخل فضای فرج باشد، حیض است.
☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️ 🌺☘️🌺 ☘️🌺 🌺 ⁉️سؤال:حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگر ی که این کار شغل اوست چیست؟ ✏️جواب: نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.
غسل جنابت 💠سوال ۱۷۵. آیا غسل جنابت در حال حیض صحیح است، به طوری که مسقط تکلیف زن جنب باشد؟ ✅جواب: صحّت غسل در فرض مذکور محل اشکال است.
اقتدا به اهل سنت 💠سوال ۶۰۱: در مکان های مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهای روزانه، در بعضی از موارد مانند آنان عمل می کنیم، مثل نماز به صورت تکتّف و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟ ✅جواب: اگر حفظ وحدت مقتضی انجام آن کارها باشد، نماز صحیح و مجزی است، حتی اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولی تکتّف در نماز جایز نیست، مگر این که ضرورت آن را اقتضا کند.
🔘 خدا چگونه بنده‌پروری می‌کند؟ 🔘 غیرخدا چگونه بنده‌پروری می‌کنند؟ 🔻 (ج۲۰) 🔸 مسئله این نیست که بندۀ خدا بشویم یا نشویم! مسئله این است که «بندۀ خدا باشیم یا بندۀ غیرخدا»؛ چون اگر عبد خدا نشویم، حتماً عبد غیرخدا می‌شویم! 🔸 ببینید خدا چگونه بنده‌‌پروری می‌کند و غیرخدا چگونه بنده‌پروری می‌کنند؟ وقتی خدا به بنده‌هایش دستور می‌دهد و آنها اجرا نمی‌کنند، زود آنها را نمی‌زند! یا وقتی اجرا می‌کنند، زود تشویق نمی‌کند، بلکه حساب و کتاب را می‌گذارد برای روز قیامت! حالا ببینید این کار، چقدر بنده‌ها را بزرگوار بار می‌آورد! 🔸 خدا بندگان خود را فریب نمی‌دهد اما تبلیغات ابلیسی، پر از فریب است. شیطان می‌گوید: «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ» آنچه در دنیا هست، پیش انسان‌ها زیبا جلوه می‌دهم! خدا هم می‌توانست قرآن را طوری نازل کند که همه جذب شوند، اما جاذبه و دافعۀ قرآن، به‌گونه‌ای که به انسان تعادل می‌دهد، لذا برای اینکه جذب شیرینی‌های قرآن بشوی باید یک‌مقدار سعی کنی. 🔸 خدا به بندگان خود، قدرت و بزرگی می‌دهد؛ هرکسی بیشتر بنده‌اش می‌شود، قوی‌تر می‌شود و چشم و گوشش بیشتر باز می‌شود. خدا بنده‌های خود را ابرقدرت می‌کند؛ کمااینکه می‌بینید عرفا چه قدرت‌هایی پیدا می‌کنند! 🔸 ببینید غیرخدا، با بندگان خود چگونه برخورد می‌کنند! مثلاً ابلیس وقتی کسی را بندۀ خودش کرد، به او می‌گوید: من از تو بیزام! «إِنِّي بَريءٌ مِنْكَ» اما کسی که بندۀ خدا بشود، اگر گنهکار هم باشد و توبه کند، خدا می‌فرماید: من دوستش دارم، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ» 🔸 خدا می‌تواند خرابی‌های بنده‌اش را جبران کند ولی غیرخدا نمی‌توانند. خدا می‌فرماید: من می‌توانم سیئات را به حسنات تبدیل کنم، تو خراب کردی؛ من درستش می‌کنم! 🔸 خدا با بندگانش خیلی آقامنشانه برخورد می‌کند اما غیرخدا با بندگان خود برخورد غیرانسانی دارند؛ مثلاً آنها را شرطی بارمی‌آورند. کمااینکه وقتی یک حیوان را می‌خواهند شرطی کنند، به‌خاطر اجرای یک دستور، فوری به او پاداش می‌دهند و به‌خاطر یک خطا، فوری او را تنبیه می‌کنند! 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۰۳.۰۶
✅✴ رهبر معظم انقلاب ✅✴ حضرت هادی (علیه السلام) فرمودند: اگر عبد العظيم حسنی را در ری زيارت بكنی مثل اين است كه ابا عبد الله ‌الحسين عليه ‌السلام را در كربلا زيارت كرده باشی. ✅⚫ سالروز وفات حضرت عبدالعظيم حسنی تسلیت باد.
🌸💐🌸💐🌸وقتي که انسان در خواب است روحش از بدن جدا مي شود،وقتي که صدايي او را بيدار ميکند،ايا روح او صدا را ميشنود يا جسم او؟ ✍️پاسخ: ✅در روايت است که(احوالات‌ پس‌ از مرگ‌ همانند حالات‌ مختلف‌ خواب‌ ديدن‌ است‌مرگ‌ همين‌ خوابي‌ است‌ كه‌ هر شب‌ به‌ سراغ‌ شما مي‌آيد؛ با اين‌ اختلاف‌ كه‌ مدّتش‌ طولاني‌ است‌ و انسان‌ در اين‌ خواب‌ بيدار نمي‌شود مگر روز قيامت‌. 🔹افرادي‌ كه‌ در حال‌ خواب‌، خواب‌ مي‌بينند و در آن‌ حال‌ به‌ أنواع‌ فرح‌ كه‌ به‌ وصف‌ و اندازه‌ نيايد شاد خاطر ميگردند، يا به‌ انواع‌ دهشتها و وحشتها كه‌ قابل‌ توصيف‌ و تقدير نباشد دچار ميگردند؛ چگونه‌ است‌ حال‌ سرور و شادماني‌ آنها يا حال‌ دهشت‌ و اضطراب‌ آنها در خواب‌ ؟ ⬅️همينطور است‌ مرگ‌ و احوالاتي‌ كه‌ در آنحال‌ بر انسان‌ پيش‌ مي‌آيد؛ پس‌ آماده مرگ‌ شويد.)اين‌ روايت‌ صريح‌ است‌ بر اينكه‌ خواب‌ و مرگ‌ يكي‌ است‌، منتهي‌ مرگ‌ قدري‌ عميق‌تر است‌ و سنگين‌تر و خواب‌ قدري‌ سطحي‌تر است‌ و سبكتر.پس‌ ميتوان‌ گفت‌ كه‌ مرگ‌ خوابي‌ است‌ سنگين‌؛ و خواب‌ مرگي‌ است‌ سبك‌. 🔹تمام‌ فلاسفه‌ و حكماي‌ بزرگ‌ جهان‌ متحيّرند كه‌ حقيقت‌ خواب‌ چيست‌، كما اينكه‌ همه‌ متحيّرند كه‌ حقيقت‌ مرگ‌ چيست‌؛ و هيچيك‌ از آنها تا بحال‌ نتوانسته‌ است‌ به‌ أسرار خواب‌ پي‌ برد و از حقيقت‌ آن‌ پرده‌ بردارد، كما اينكه‌ هيچيك‌ از آنها نتوانسته‌ است‌ به‌ اسرار مرگ‌ پي‌ برد و به‌ واقعيّت‌ آن‌ دست‌ يابد. 💥فرق‌ خواب‌ و مرگ‌ ✍️فرقي‌ كه‌ ميان‌ آن‌ دو مي‌توان‌ گذاشت‌ اينستكه‌ در حال‌ خواب‌ بدن‌ مي‌افتد، و اعمالي‌ كه‌ بدن‌ انجام‌ ميدهد سبكتر مي‌شود؛ خون‌ آرام‌تر مي‌گردد، اعصاب‌ استراحت‌ بيشتري‌ دارند، قلب‌ و سائر اعضاي‌ رئيسه‌ و غير رئيسه‌ و جوارح‌ و أمعاء خفيف‌تر حركت‌ كرده‌ و بكار خود ادامه‌ ميدهند، بدن‌ تا حدودي‌ حرارت‌ خود را از دست‌ ميدهد و لذا در حال‌ خواب‌ آدمي‌ بيشتر سرما مي‌خورد و بايد روي‌ خود ملحفه‌اي‌ بكشد؛ امّا در مواقع‌ بيداري‌ چنين‌ نيست‌، چرا ؟ 🔹براي‌ اينكه‌ در حال‌ خواب‌ روح‌ علاقه خود را نسبت‌ به‌ بدن‌ كم‌ مي‌كند، امّا قطع‌ علاقه‌ نمي‌كند، بلكه‌ في‌ الجمله‌ علاقه‌ باقي‌ است‌ و بواسطه همين‌ اندازه‌ علاقه اجمالي‌ است‌ كه‌ بدن‌ اعمال‌ خود را انجام‌ ميدهد. ولي در وقت‌ مردن‌ روح‌ علاقه خود را بكلّي‌ قطع‌ مي‌كند و در عالم‌ تجرّد محض‌ و مطلق‌ ميرود. ⬅️همينطور كه‌ در وقت‌ خواب‌ روح‌ حركت‌ مي‌كند به‌ عالم‌ تجرّدِ في‌ الجمله‌ كه‌ همان‌ عالم‌ ملكوت‌ أسفل‌ و عالم‌ صورت‌ و مثال‌ است‌ و بدن‌ به‌ زمين‌ مي‌افتد، در وقت‌ مردن‌ نيز روح‌ حركت‌ مي‌كند به‌ همان‌ عالم‌ يا به‌ ملكوت‌ أعلي‌ و عالم‌ معني‌ و عالم‌ نفس‌ و بدن‌ را يَله‌ و رها مي‌گذارد. ✍️پس‌ خواب‌، مرگ‌ چند ساعت‌ است‌ و مرگ‌، خواب‌ دائمي‌ و هميشگي‌. و بين‌ مرگ‌ چند سال‌ و چند صد سال‌ و چند هزار سال‌ تفاوتي‌ نيست‌، كما اينكه‌ بين‌ خواب‌ يك‌ دقيقه‌ و يك‌ ساعت‌ و چند ساعت‌ تفاوتي‌ نيست‌. ⬅️و همينطور كه‌ در درجات‌ خواب‌ اختلاف‌ مشاهده‌ مي‌شود، بعضي‌ خوابشان‌ سبك‌ است‌، با يك‌ حركت‌ مختصر يا صداي‌ مختصري‌ بيدار مي‌شوند، و بعضي‌ خوابشان‌ سنگين‌ است‌، و بعضي‌ سنگين‌تر كه‌ با حركت‌ شديد و با غرّش‌ صداي‌ طيّاره‌ و رعد نيز بيدار نمي‌شوند؛ همچنين‌ بعضي‌ از مردم‌ مرگشان‌ سبك‌ است‌، به‌ مجرّد دعوت‌ بسوي‌ مقام‌ عزّ ذوالجلال‌ و حركت‌ براي‌ قيامت‌ كبري‌ زنده‌ مي‌شوند و كوچ‌ مي‌كنند، و بعضي‌ مرگشان‌ سنگين‌ و سنگين‌تر تابحدّي‌ كه‌ بايد در صور دميده‌ شود تا جانها بيدار شود و زنده‌ گردد و در قيامت‌ كبري‌ حاضر شود. 💥يا به‌ عبارت‌ ديگر ميتوان‌ گفت‌: انسان‌ در حال‌ حيات‌ و زندگي‌ خوابهاي‌ موقّت‌ و كوتاهي‌ مي‌كند و سپس‌ بيدار مي‌شود، ولي‌ در حال‌ مرگ‌ يك‌ خواب‌ طولاني‌ مي‌كند، و پس‌ از آن‌ بيدار شده‌ و زنده‌ مي‌گردد. جواب :روح صدا را مي شنود نه جسم چون شنيدن کار روح است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ⁉️آیا خون‌ریزی های ناشی از عادت ماهیانه، زایمان و ... که بانوان دچار آن می‌‌شوند، پاداشی برای آنها نیز دارد و آیا اگر در آن هنگام بمیرند، تفاوتی با دیگر زمان‌ها می‌‌کند یا خیر؟ 📚دیدن خون‌های سه‌گانه حیض، استحاضه و نفاس، به عنوان نوعی از طبیعت بدن زنان می‌باشد که در اسلام نیز احکامی برای آنها قرار داده شده است. طبیعتاً زنانی که در این حالت قرار می‌گیرند به لحاظ جسمی و روحی دچار مشکلاتی می‌شوند، و روشن است کسی که در این نوع مشکلات و دردها صبر داشته باشد به‌مانند دیگر انسان‌ها که در برابر سایر مشکلات و مصائب صبر پیشه کرده‌اند، اجر و پاداش دارد. البته کم و زیادی این سختی‌ها و به دنبال آن، اجرها، به نسبت افراد مختلف، متفاوت است. اما با در نظر گرفتن این روایات، این سؤال پیش می‌آید که نفاس چه تفاوتی با حیض و استحاضه دارد که چنین فضل و اجری برای آن در نظر گرفته شده است؟ به نظر، نکته در این است که برجسته بودن وفات هنگام نفاس به جهت دنیا آوردن فرزند و سختی‌هایی است که زنان در زمان وضع حمل متحمل می‌شوند. این مطلب توسط روایات نیز تأیید شده و مردن در چنین حالتی را به منزله شهادت دانسته‌اند؛ امام علی(ع) فرمود: «پیامبر(ص) درباره جهاد صحبت می‌کردند، زنى پرسید: ای رسول خدا! از این جهاد برای زنان نصیبی نیست؟ فرمود چرا، زن از زمانی که حامله می‌شود تا به دنیا آوردن فرزند و سپس تا زمانی که بچه را از شیر بگیرد، ثواب مجاهد در راه خدا را دارد، و اگر در این بین بمیرد، برای او مقامی به‌مانند مقام شهید خواهد بود».
📌عدم توانایی پرداخت کفاره افطار عمدی ✍ سؤال: اگر کسی بدون عذر موجه، روزه ماه رمضان را نگرفته و اکنون نه مالی دارد که 60 فقیر را سیر کند و نه توان دارد که 60 روز به عنوان کفاره روزه بگیرد، وظیفه چیست؟ ✅ جواب: بايد به هر تعداد فقير که توان دارد، غذا بدهد و احتياط آن است که استغفار نيز بکند. و اگر به هيچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نيست کافی است که استغفار کند، يعنی با دل و زبان بگويد: استغفرالله (از خداوند بخشايش می‌طلبم). البته قضای روزه ها برعهده اش می باشد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃