May 11
چند نکته از قرآن کریم صفحه 391
تفسیراستادقرائتی
🙃 با مطالعهى تاریخ گذشتگان، مىتوان با آنان زندگى كرد، هر چند درمیانشان حضور فیزیكى نداشت. حضرت علىعلیه السلام به فرزندش امامحسنعلیه السلام مىفرماید: من گرچه عمر پیشینیان را نداشتهام امّا بخاطر مطالعه، تفكّر و دقّت در زندگانى وآثار آنان، گویى یكى از آنان شده و با آنان زندگى كردهام.
🙃 مردم در هر عصر و زمانى به معارف الهى نیازمندند. «ما كنت... یتلوا علیهم آیاتنا»
🙃 مقایسه (بین جهل و علم، عجز و قدرت، فقر و غنا، نقص و كمال،) كلید خودشناسى و خداخواهى است. «ما كنت ... لكن رحمة من ربّك»
🙃 بیان داستانهاى حقیقى و عبرتآموز قرآن، وسیلهاى براى تربیت و هشدار است. «رحمة من ربّك لتنذر»
🙃ایمان به خدا و پیروى از انبیا، رمز نجات از مصیبتهاست. «تصیبهم مصیبة - لولا ارسلت»
🙃عقل، علم وفطرت، به تنهایى كافى و كارساز نیست، بلكه وحى نیز لازم است. «لولاارسلت»
🙃عقاب بدون بیان، قبیح است. «لولا ارسلت» (بعثت انبیا یك اتمام حجّت است تا كسى نگوید: ما كه خبر نداشتیم و ندانسته مرتكب خلاف شدهایم.)
🙃باید به یاوهسرایى منكران، جواب مناسب داد. «قل...»
🙃 براى اثبات حقّ، گاهى باید روش تحدّى و مبارزهطلبى و مناظره را انتخاب كرد. «قل فأتوا بكتاب...»
🙃 انتقاد به تنهایى كافى نیست، باید همراه آن طرح و پیشنهاد داد. «سحران تظاهرا... فأتوا بكتاب»
🙃 رهبران دینى باید بهترین سخن و منطقىترین شیوه را در مقابل مخالفان ارائه دهند. «فأتوا بكتاب... اهدى منهما اتّبعه»
🙃 در گزینش مربّى، دوست وكتاب، هدایتبخش بودن، معیار است. «اهدى منهما اتّبعه»
🙃 براى انسان سه دشمن معنوى شمردهاند: جلوههاى دنیوى، تمایلات نفسانى و وسوسههاى شیطانى. در این میان، دنیا و جلوههاى آن همچون كلیدى است كه با حركت به یك سوى، در را باز مىكند و با حركت به سوى دیگر مىبندد، یعنى هم مىتوان از آن بهرهى خوب گرفت و هم مىتوان آن را در راه بد بكار برد. وسوسههاى شیطانى نیز - اگر چه نقشآفرین هستند ولى - انسان را به گناه مجبور نمىكنند، مضافاً بر اینكه، شیطان در دل اولیاى خدا راه نفوذ و تسلّطى ندارد؛ امّا دشمن دوم كه از همه كارسازتر است، هواها و تمایلات نفسانى است كه خطرناكترین دشمن انسان بشمار مىرود.
🙃 هدایت واقعى، هدایتى است كه از علم و حكمت بىنهایت سرچشمه گرفته باشد. «هدىً من اللّه»
🌸 امام هادی علیه السلام می فرمایند:
🌷 کسی که از خدا اطاعت می کند، از خشم مردم باکی ندارد.
📕 بحارالانوار(ط- بیروت) ج۶۸،ص۱۸۲،ح۴۱
🌺🌹🌺
🌺
🇮🇷
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌷
💥بین الطلوعین نخوابید!
🌹آیت الله حائری شیرازی:
🌾روستاییها دوغ را آنقدر در مشک میزنند تا کرهاش رو بیاید و آن را بگیرند و بعد دوغها را کنار میگذارند.
💫بینالطلوعین در میان همۀ اوقات شبانهروز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است.
🔥شیطان همیشه کرهها را میگیرد.
ندیدهای که خواب آنوقت شیرینترینِ خوابهاست؟!
چند نکته از قرآن کریم صفحه 392
تفسیراستادقرائتی
🪁 در تربیت باید تذكّرات، تدریجى، گام به گام، مكرّر و متنوّع باشد. «وصّلنا» (آرى با یك یا دو تذكّر مختصر نباید انتظار اصلاح وتربیت داشت)
🪁 انسان، موجودى فراموشكار است و نیاز به تذكّر دارد. «یتذكّرون»
🪁 ایمانى ارزش دارد كه بر اساس معرفت و شناخت حقّ باشد. «آمنّا به اِنّه الحقّ»
🪁 شرایط وزمینههاى افراد، در دریافت الطاف الهى متفاوتند. «یؤتون اجرهم مرّتین بما صبروا»
🪁 پذیرش حقّ، نیازمند صبر در مقابل انواع انتقادها ومشكلات است. «قالوا آمنّا... یؤتون أجرهم... بماصبروا»
🪁 گذشت از بدىهاى دیگران و انفاق به آنان در صورتى ارزش دارد كه خصلت و خوى انسان باشد. «یدرؤن - ینفقون» (فعل مضارع نشانه دوام و استمرار است. آرى، مؤمنانى مورد ستایشاند كه داراى پشتكار، گذشت و اهلبخشش باشند.)
🪁 اگر بدانیم كه رزق از طرف خداست، انفاق براى ما آسان مىشود. «ممّا رزقناهم ینفقون»
🪁 مورد انفاق تنها مال نیست، از علم، توان و آبرو نیز مىتوان انفاق كرد. «ممّا رزقناهم ینفقون»
🪁«لَغو» یعنى امر بیهوده كه هم در كلام و هم در عمل قابل بروز است و مؤمنان به اعراض از آن سفارش شدهاند. از جمله ویژگىهاى بهشت آن است كه لغو و بیهودگى در آنجا نیست. «لا لغو فیها و لا تأثیم»{طور، 23}
🪁 «مُدارا»، كوتاه آمدن از موضع قدرت است، نظیر پدرى كه دست كودكش را در دست دارد وقدرت بر تند رفتن دارد، ولى آهسته راه مىرود؛ امّا «مُداهنه»، كوتاه آمدن از موضع ضعف است. نظیر بسیارى از رؤساى كشورها كه به خاطر نداشتن شجاعت، در اختیار ابرقدرتها قرار دارند. انبیا و اولیاى الهى با مردم مدارا مىكنند؛ امّا در برابر كفر مداهنه نمىورزند.
🪁 مؤمن واقعى كسى است كه نه تنها به مجلس لغو نمىرود و به سخن لغو گوش نمىدهد، بلكه اگر كلام بیهودهاى هم شنید، عكسالعمل نشان مىدهد. «و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه»
🪁 از شیوههاى عمومى وسادهى نهى از منكر، اعراض از منكر است. «سمعوا... اعرضوا عنه» (لغو را با لغو پاسخ نگوییم.)
🪁 انسان در برابر آنچه مىشنود، مسئول است. «سمعوا... اعرضوا»
🪁 قاطعیّت، صلابت و عدم سازش، نشانِ ایمان راسخ است. «لنا اعمالنا و لكم اعمالكم»
🪁 وظیفهى انبیا ابلاغ پیامهاى الهى و ارائهى راه است. پذیرفتن یا عدم پذیرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد. «انّك لا تهدى»
🪁 دین، تنها عقیده نیست، بلكه برنامههاى عملى نیز دارد. «نتّبع الهُدى معك»
🪁ایمان آوردن، تنها به آگاهى داشتن نیست، بلكه به جرأت هم نیاز دارد. «ان نتّبع الهُدى معك نتخطّف» (آرى، گروهى حقّانیّت اسلام را مىفهمند، ولى بخاطر حفظ منافع شخصى از آن سرباز مىزنند.)
🪁 انسان، وطندوست است. «من ارضنا»
🪁 گاه ثروت و رفاه نه تنها مایهى سعادت نیست كه باعث غرور، طغیان و هلاكت است. «كم اهلكنا... بطرت معیشتها»
🪁سرنوشت افراد و جوامع، در گرو اعمال خود آنهاست. «كم اهلكنا... بطرت معیشتها»
🪁 سنّت الهى، هلاكت مرفّهان بىایمان است. «اهلكنا من قریة بطرت»
🪁خرابهها وبقایاى تمدّنهاى گذشته، بهترین پندآموز نسلهاى بعدى است. «تلك مساكنهم» (از جمله برنامههاى تربیتى، بازدید از همین اماكن است.)
🪁 تا اتمام حجّت نشود، قهرى از جانب خدا نازل نمىشود. «ماكانربّكمهلكالقرى حتّىیبعثرسولاً»