نکته هایی از قرآن کریم صفحه 500
#تفسیراستادقرائتی
🛴مراد از ایّام اللّه روزهاى تاریخى است كه در آن تحوّلات بزرگى از قهر خداوند نسبت به ستمگران یا مهر الهى نسبت به مؤمنان صورت مىگیرد.
🛴رسیدن به اهداف بلند دینى، نیاز به صبر و پرهیز از شتابزدگى دارد. «للّذین آمنوا یغفروا»
🛴آنچه سبب قهر الهى است، استمرار واصرار بر انحراف و خلاف است. «كانوا یكسبون»
🛴نظام كیفر و پاداش الهى عادلانه و بر اساس عملكرد نیك و بد خود انسان است. «مَن عمل صالحاً... و مَن اساء»
🛴انسانها در برابر قانون الهى مساوى هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كیفر وپاداش قرار مىگیرد.) «مَن عمل صالحا... و مَن اساء فعلیها»
🛴 نعمتهاى معنوى در اولویّت قرار دارند. در این آیه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتینا... رزقنا»
🛴 فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
🛴 علم به تنهایى نجات بخش نیست، چه بسیارند كسانى كه مىدانند ولى به خاطر حسادت اختلاف مىكنند. «من بعد ما جاءهم العلم»
🛴«شریعة» راهى است براى وصول به آب، در كنار رودخانههاى بزرگ كه دسترسى مستقیم به آب ممكن نیست. از آنجا كه احكام دین راهى است براى رسیدن به حیات واقعى، به آن نیز شریعت گفته شده است.
🛴 راه، اگر راه خدا نباشد، راه هوسهاى خود یا دیگران است. «شریعة... فاتبعها ولا تتّبع اهواء...»
🛴 رهبر باید با صلابت باشد و تحت فشار عناصر ناآگاه و پیشنهادات جاهلانه قرار نگیرد. «و لا تتّبع اهواء الّذین لا یعلمون»
🛴تقوا سبب دریافت امدادها و حمایتهاى الهى است. «واللّه ولىّ المتّقین»
🛴 اهل تقوا، از ظلم و ظلمپذیرى دورند. «و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض و اللّه ولىّ المتّقین»
🛴 دیندارى باید بر اساس بصیرت باشد. «هذا بصائر»
🛴قرآن در تمام زمینههاى فكرى، اخلاقى، سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسیله بصیرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است)
🛴قرآن یك كتاب جامع است. (هم راه حقّ را نشان مىدهد، «بصائر» هم انسان را به سوى آن مىبرد، «هُدىً» و هم انسان را با آن كامیاب مىكند. «رحمة»)
🛴«اجتراح» از «جرح» به معناى آسیبى است كه بر بدن وارد مىشود. ازآنجا كه گناه روح انسان را جریحهدار مىكند، دربارهى كسانى كه خلافكارند، «اجترحوا» بكار رفته است.
🛴 ریشهى بسیارى از انحرافات، پندارهاى موهوم است. «ام حسب الّذین...»
🛴گناه، خطر است ولى بیشترین خطر براى كسانى است كه به سراغ گناه مىروند. «اجترحوا السیّئات» (در كلمه «اجتراح» طلب و خواستن نهفته است)ظ
🛴 نظام دنیا و آخرت، بر اساس حقّ و عدل است. «خلق... بالحق... و لتجزى... و هم لا یظلمون»
🛴 مبناى جزا، عمل است، نه أمل و آرزو. «لتجزى... بما كسبت»
از همه بلاها امان يابد
منقول است از پیامبر صلی الله علیه و آله در حدیث طویلی:
مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ أَرْبَعَةَ أَيَّامٍ عُوفِيَ مِنَ الْبَلَايَا كُلِّهَا مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ وَ أُجِيرَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ أُجُورِ أُولِي الْأَلْبَابِ التَّوَّابِينَ الْأَوَّابِينَ وَ أُعْطِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فِي أَوَائِلِ الْعَابِدِينَ
هر كه چهار روز از ماه رجب را روزه بدارد،
از همه بلاها امان يابد،
از ديوانگي و جذام و پيسي و فتنه دجال و عذاب قبر آسودگي يابد
و پاداشي همانند پاداش خردمندان توبه گر باز گشته، براي او نوشته شود
و در ميان گروه نخستين عبادت پيشگان نامه كردارش به دست راستش داده شود؛
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج94، ص: ۲۷
#داستانک
💢 طوبای محبت
🌺 مراحل سلوک حاج اسماعیل دولابی از زبان خودشان
♦️این روزها مصادف است با سالگرد وفات حاج محمد اسماعیل دولابی. ایشان در تاریخ 1282 ه.ش در یک خانواده مذهبی در جنوب تهران متولد و در 9 بهمن 1381 مطابق با 25 ذیقعده 1423وفات یافت و پیکر پاکش در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد.
♦️آن عارف بزرگ در اشاره اجمالی به سرگذشت سیر عرفانی خویش چنین میفرمود:
♦️در ایام جوانی همراه پدرم به نجف اشرف مشرف شده بودم. در آن زمان به شدت تشنه علوم و معارف دینی بوده و با تمام وجود خواستار این بودم که در نجف بمانم و در حوزه تحصیل کنم؛ ولی پدرم که مسن بود و جز من پسر دیگری که بتواند در کارها به او کمک کند نداشت، با ماندنم در نجف موافق نبود.
ـ♦️در حرم امیرالمؤمنین (ع) به حضرت التماس کردم ترتیبی دهند که در نجف بمانم و درس بخوانم و آن قدر سینهام را به ضریح حضرت فشار میدادم و میمالیدم که موهای سینهام کنده و تمام سینهام زخم شده بود.
♦️حالم به گونهای بود که احتمال نمیدادم به ایران برگردم. به خود میگفتم یا در نجف میمانم و مشغول تحصیل میشوم یا اگر مجبور به بازگشت شوم همینجا جان میدهم و میمیرم.
♦️ علمای نجف هم به من گفتند که وظیفه تو این است که رضایت پدرت را تامین کنی و برای کمک به او به ایران بازگردی.
♦️در نتیجه نه التماسهایم به حضرت امیر (ع) کاری از پیش برد و نه متوسل شدنم به علما مرا به خواستهام رساند. تا اینکه با همان حال ملتهب همراه پدرم به کربلا مشرف شدیم.
♦️ در حرم حضرت اباعبدالله (ع) در بالاسر ضریحِ حضرت همه چیز حل شد و هرچه را میخواستم به من عنایت کردند، به طوری که هنگام مراجعت حتی جلوتر از پدرم بدون هرگونه ناراحتی به راه افتادم و به ایران بازگشتم.
♦️در ایران اولین کسانی که برای دیدن من به عنوان زائر عتبات، به منزل ما آمدند، دو نفر آقا سید بودند. آنها را به اتاق راهنمایی کردم و خودم برای آوردن وسایل پذیرایی رفتم.
♦️ وقتی داشتم به اتاق برمیگشتم، جلوی درِ اتاق پردهها کنار رفت و حالت مکاشفهای به من دست داد و درحالیکه سفره دستم بود، حدود بیست دقیقه در جای خود ثابت ماندم. دیدم بالای سر ضریح امام حسین (ع) هستم و به من حالی کردند که آنچه را میخواستی، از حالا به بعد تحویل بگیر
♦️از همانجا شروع شد؛ آن اتاق شد بالای سر ضریح حضرت و تا سی سال عزاخانه اباعبدالله (ع) بود و اشخاصی که به آنجا میآمدند، بیآنکه لازم باشد کسی ذکر مصیبت بکند، میگریستند.
♦️در اثر عنایات حضرت اباعبدالله (ع) کار به گونهای بود که خیلی از بزرگان مثل مرحوم حاج ملاّ آقاجان زنجانی، مرحوم آیت الله شیخ محمدتقی بافقی و مرحوم آیت الله شاهآبادی، بدون اینکه من به دنبال آنها بروم، با علاقه خودشان به آنجا میآمدند.
♦️بعد از آن مکاشفه به ترتیب به چهار نفر برخوردم که مرا دست به دست به یکدیگر تحویل دادند. اولین فرد آیت الله سیدمحمد شریف شیرازی بود. همراه او بودم تا این که مرحوم شد. وقتی جنازه او را به حضرت عبدالعظیم بردیم، آیت الله شیخ محمدتقی بافقی آمد و بر او نماز خواند. من که دیدم شیخ هم بر عزیزم نماز خواند و هم از مرحوم شیرازی قشنگتر است، جذب او شدم؛ به گونهای که حتی همراه جنازه به قم نرفتم.
♦️خانه شیخ را پیدا کردم و از آن پس با شیخ محمدتقی بافقی مرتبط بودم تا اینکه او هم مرا تحویل آیت الله شیخ غلامعلی قمی ـ ملقّب به تنوماسی ـ داد. من هم که او را قشنگتر دیدم، از آن پس همراه وی بودم.
♦️در همین ایام با آیت الله شاهآبادی هم آشنا و دوست شدم و با وی نیز ارتباط داشتم. تا اینکه بالأخره به نفر چهارم [آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی] برخوردم که شخص و طریق بود.
♦️او با سایرین متفاوت بود. او از پوسته بشری خارج شده و آزاد است و هر ساعتی درجایی از عالم است. او در وادی توحید ایت ؛ یک استوانه نور است که از عرش تا طبقات زمین امتداد دارد و نور همه اهل بیت (ع) در آن میله نور قابل وصول است.
♦️ اوّل، اهل عبادت، مسجدرفتن، محراب ساختن و امام جماعت بردن بودم. بعد اهل توسل به اهل بیت و گریه وعزاداری و اقامه مجالس ذکر اهل بیت شدم. تااینکه در پایان به شخص برخوردم و به او دل دادم و ازوادی توحید سردرآوردم
♦️خداوند لطف فرمود و درهریک ازاین کلاسها افراد برجسته وممتاز آن کلاس را به من نشان داد، ولی کاری کرد که هیچ جا متوقف نشدم، بلکه تماشاکردم و بهره بردم وعبور کردم تا اینکه به وادی توحید رسیدم
♦️به هرتقدیر، همه عنایاتی که به من شد، از برکات امام حسین(ع) بود. از راه سایر ائمه(ع) هم می توان به مقصد رسید، ولی راه امام حسین(ع) خیلی سریع انسان را به نتیجه میرساند. چون کشتی امام حسین(ع) در آسمانهای غیب خیلی سریع راه میرود. هرکس در سیرمعنوی خود حرکتش را از آن حضرت آغاز کند، خیلی زود به مقصد می رسد
منبع: کانال طوبای محبت
هدایت شده از الزهرا ۶
#دعای_فرج
☀بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ☀
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَ انْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ، وَ مُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى، وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنابِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا ياصاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني،السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
🌤الّلهُــمَّـ؏جــِّللِوَلیِّــڪَ الفــَرَج🌤
🌿یکی از دوستان روحانی برای معرفی هادی ذوالفقاری اینگونه می گفت:
°•وقتی انسانی کارهایش را برای خدا و پنهانی انجام دهد، خداوند در همین دنیا آن را آشکار می کند..
هادی ذوالفقاری مصداق همین مطلب است. او گمنام فعالیت کرد و مظلومانه شهید شد.
به همین دلیل است که بعد از شهادت شما از هادی ذوالفقاری زیاد شنیده اید و بعد از این بیشتر خواهی شنید.
#شهیدانه 🦋
#شهیدهادیذولفقاری ♥️
╔══❖•°❤️ °•❖══╗
#حضرت_آقا:
من عقیدهۍ راسخ دارم بر اینکہ
یکے از نیازهاۍ اساسے کشور ،
زندھ نگہ داشتن نام شھدا است🌱!'
╔══❖•°❤️ °•❖══╗
─═┅┅═༅ 💫🌼💫 ༅══┅─
🔮◁{1}…22بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حادثه مهم و حیرتانگیزی برای جهانیان بود.این حادثه بزرگ قرن، از یکسو معادلات سیاسی استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سوی دیگر، یکی از استوارترین رژیمهای وابسته را ریشهکن ساخت
✪ و در کشور ایران، با اهمیتی که از نظر استراتژیکی و اقتصادی برای قدرتهای بزرگ جهان داشت، تحول سیاسی بزرگی بهوجود آورد و یک بار دیگر اسلام را بهعنوان قدرت تعیینکننده در جهان مطرح کرد
☄ و چشمانداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیمهای وابسته و تحمیلی را در سرزمینهای اسلامی، در برابر دیدگان مشتاق میلیاردها مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب را در دلهای جهانخواران پدید آورد
☆ که آثار آن را امروز با گذشت 43 سال از عمر انقلاب اسلامی در جای جای جهان از غرب آسیا گرفته تا قلب اروپا و امریکای لاتین شاهد هستیم.
─═┅═༅𖣔3⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅┅═༅ 💫🌼💫 ༅══┅─
🔮◁راهپیمایى بیست ودوم بهمن مظهر اقتدار ملى است؛ نشاندهندهى عزم عمومى ملت ایران است؛ مظهر همان چیزى است که هر دشمنى را در هر حد و اندازهیى از اقتدار نظامى و توانایی هاى تبلیغاتى و سیاسى، مرعوب مىکند.
🗒 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار پرسنل نیروى هوایى ۱۹/۱۱/۱۳۸۳
✪ دهه فجر، یادبود حیات دوباره ملت ایران و کشور عزیز ماست. مردم این ایام را جشن مىگیرند و حق دارند جشن بگیرند
☄ شما عزیزان من! بدانید؛ در دنیا هم هرجا مسلمانانِ آگاه و بیدارى وجود دارند، نسل جوان، زبدگان و نخبگانِ فرهنگى و سیاسى آنها هم این جشن را جشن خودشان محسوب میکنند و این بیدارى را به نفع خود مىدانند.
─═┅═༅𖣔7⃣𖣔༅═┅┅─