eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
541 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
265 ویدیو
630 فایل
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام خیابان کوی نصر نبش فاضل شرقی تلفن۸۸۲۶۱۳۸۵ سایت www.znac.ir @Alim_5 کانال آموزش @alzahranasr_amoozesh کانال دانش آموختگان @alzahranasr_da کانال فرهنگی @alzahranasr_farhangi کانال کتابخانه @alzahranasr_lib
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-تحلیلی_بر_خطبه_امام_حسین(ع)_در_شب_عاشورا-1900943_2107484.pdf
863.1K
📜تحلیلی بر خطبه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا ◽️حجت الاسلام و المسلمین ◽️میر تقی قادری 📔ره توشه 📔فصلنامه علمی تخصصی 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت نهم 📜منشأ سكوت خواصّ: «تطميع» و «تهديد» از بی‌دین‌ها نترسید! از خدا بترسید! .... بخش دوم خطبه امام حسین علیه‌السلام راجع به مسأله‌ای است که اگر این مسأله در هر اجتماع دارای آئین رعایت نشود، آن دین و آئین به طور کلی از آن جامعه رخت برمی‌بندد و جامعه به يك جامعه بی دین تبدیل می‌شود. یعنی براي پایداري هر دینی در هر جامعه‌ای، باید از اين مسأله مراقبت شود.  دقت کنید که در اینجا صحبت اسلام مطرح نیست؛ من هم دارم كلّي بحث ميكنم. هر دینی در هر جامعه‌ای باشد، اگر از این مسأله اي که امام حسین می‌فرماید، مراقبت نشود، دین از آن جامعه می‌رود و محو می‌شود. این یک بحث کلّی است كه حضرت بيان ميكند. حالا اگر ما بخواهیم این مسأله را در قالب اصطلاحات اسلامی بیان کنیم، از آن به «امر به معروف و نهی از منکر» تعبیر می‌کنیم.  مؤمن بي دين كيست؟  آن قدر مراقبت از امر به معروف و نهی از منکر اهمیت دارد که حتی در روایات داریم كساني كه در جامعه نهی از منکر نکنند، افرادی بی‌دین هستند. من خيلي صریح گفتم که جای هیچ شبهه‌ای باقی نماند. روایت از پیغمبر اکرم است كه فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ!» خداوند مؤمن ضعیفی را که دین ندارد، مبغوض می‌دارد! ممکن است سؤال پیش بیاید که آیا ظاهر این حرف، تناقض نیست؟! چون حضرت می‌فرماید: «المؤمن» و «لا دین له»، اگر مؤمن است، باید دین داشته باشد و اگر دین ندارد، پس دیگر مؤمن نیست!؟ 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900913/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚📚📚مجموعه کتب دیجیتالی 📚با موضوع عاشورا 📚دانلود کتب https://b2n.ir/q57380 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه‌نامه پیاده‌سازی، تایپ و ویرایش.pdf
765.2K
🔰شیوه‌ نامه پیاده‌ سازی 🔰تایپ و ویرایش 💠پایگاه نمو 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜مقاله 📜نقد و بررسی ماجرای کشف رأس مخدرات در مقتل شیخ صدوق از منظر علامه سنقری حائری ◽️دکتر محمد فراهانی ◽️دکتر حسین محمدی فام تاریخ پذیرش: ۱۴۰۱/۲/۲۰ این مقاله در پی پاسخ به این سوال که آیا در عصر عاشورا و در دوران اسارات خاندان اهل‌بیت، کشف حجاب به معنای کشف رأس و موی بانوان حرم آل الله اتفاق افتاده است یا خیر؟ روایات مفتل شیخ صدوق در این‌باره را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مراد آن روایات به غارت رفتن بعضی از لوازم حجاب مورد پسند اهل‌بیت (ع) بوده است. چکیده: علامه سنقری در کتاب العاصمیه دو روایت از منقولات شیخ صدوق پیرامون چهره‌گشایی از حرم امام حسین(ع) را ذکر و مورد بررسی متنی و سندی قرار داده است. در این پژوهش، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف رأس بنات رسول الله (ص)، ادله عقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده سپس معنای لغوی لوازم حجاب و معنای مجازی و کنایی تعابیر مربوط به کشف شَعر و وجه اهل حرم امام حسین(ع)، مورد کند و کاش قرار گرفته است که در نتیجه، به جهت ضعف سندی روایات مورد استناد شیخ صدوق در کشف رأس مخدرات و تعارض آن دو با غیرت و حکمت الهی، نظریه علامه سنقری حائری، مبنی بر عدم امکان کشف رأس بنات الرسول، مورد تأیید قرار می‌گیرد. دریافت مقاله http://www.maarefehosseini.ir/article_152815_06c44cd84a89612cd973a3d80bf935c2.pdf 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت دهم 📜امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی  مردم باید از روحانیون بخواهند که در برابر گناه و فساد ساکت نباشند! .... جلسه گذشته بخش دوم را شروع کردم و عرض کردم كه فرق این بخش با بخش سوم خیلی ظریف و دقیق است. بخش دوم خطاب به جمیع مردم و به همه مسلمین است که چرا کسانی که موجه هستند و در اجتماع چهره هستند و وظیفه دارند كه امر به معروف و نهی از منکر کنند، در این موقعیت و ظرف زمانی سکوت کرده‌اند؟ آل ابی‌سفیان هر قدر كه می‌خواهد می‌تازد در حالي‌که بر همه مسلمين نهی از منکر واجب است و بر شما هم واجب است که به این افراد تذکر دهید تا آنها به وظیفه نهی از منکر خود عمل کنند. مخاطب این بخش، همه مردم هستند. ممکن است حکومت، به حرف فرد فرد شما افراد عادی جامعه اهمیت ندهند، کار اصلی را باید اشخاص چهره و شاخص مذهبی انجام دهند، چون روی حرف آنها حساب می‌شود. پس شما باید به آنها تذکر دهید که در مقابل ستمگران و ظالمان بایستند و نگذارند که در مسیر اسلام، کمترین انحرافی به وجود آيد.  من در جلسه قبل قسمتی از بخش دوم خطبه را خواندم و بحث به این جملات رسید که حضرت بعد از قضیه احبار و روحانیون فرمود: «وَ إِنَّمَا عابَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ لِأَنَّهُمْ كَانُوا يَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَةِ الَّذِينَ بَيْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْكَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِكَ رَغْبَةً فِيمَا كَانُوا يُنَالُونَ مِنْهُمْ وَ رَهْبَةً مِمَّا يُحْذَرُون‌». خداوند افراد سرشناس و روحانیون دین یهود و نصاری را که می‌دیدند ستمکاران پیش روی آنها مرتکب منکر و فساد می‌شوند، ولی نهی نمی‌کردند، نكوهش ميكند. جهت اين سكوت هم یا به خاطر تطمیع و يا به خاطر تهدید بود. یعنی یا اینها می‌خواستند از ظلمه بهره‌کشی کنند و به مال دنیایی که در دست آنها بود چشم داشتند، يا از آنها می‌ترسیدند كه نکند از جانب حاکمان ظلم، ضرری به آنها وارد شود؛ و حال اینکه خداوند می‌فرماید «فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ» ... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900914/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
راز سیاه پوشی در عزای اهل بیت علیهم السلام.pdf
48.73M
📗راز سیاه پوشی اهل البیت علیهم‌السلام ▫️شیخ سعید رمزی در این کتاب پاسخ به شبهات وهابیت و اخباری ها و برخی صوفیه را در باب رنگ مشکی خواهید دید. 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت یازدهم 📜بی‌تفاوتی عقلا مردم را تنها و بی‌کس می‌کند! .... انقلابی که امام حسین به پا کرد،‌ از نظر جوهر و ماهيت با انقلاب های بشری فرق می‌کند. هدف امام حسین بقای اسلام بود ولو اینکه به حسب ظاهر خودش از بین برود. او قیام کرد تا اين هدف باقی بماند، نه اينكه سر کار بیاید. ولی در حکومت‌های مادی و بشری هدف به دست گرفتن حکومت است.  یک وقت حکومت «هدف» است، یک وقت حکومت هدف نیست، بلکه «وسیله» است. در مکتب اسلام، بر خلاف مکتب های بشری، هیچ‌گاه حکومت هدف نبوده، بلكه وسیله است. در اسلام «حكومت» وسیله ای برای پیاده کردن اسلام در جامعه است. تفاوت جوهری قيام امام حسين با قيام های بشری در این است که هدف اینها با یکدیگر فرق دارد. در اینجا هدف اسلام است و در مکاتب بشری، حکومت است. ماهیتاً چيز ديگری است..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900915/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت دوازدهم 📜امام حسین آموخت که  «راه بقاي دين، كشته شدن است؛ پس از مرگ نترسید»! «اجرای احکام» و «همه امور اجرایی» باید به دست علما باشد  حضرت در جمع صحابه و تابعين خطبه می‌خواندند. ایشان به آن دانه درشت‌هایی كه در جامعه و زير سايه اسلام به موقعيّت رسيده بودند، خطاب فرمودند: «وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ» مصيبت شما از مصائب همه مردم سهمگين‌تر است! زيرا که در جامعه امروز، منزلت و مقام علمی تان را از شما باز گرفته‌اند! يعني آن موقعيّت دینی‌ای را كه بايد شما در جامعه اسلامی داشته باشيد، از شما گرفته‌اند. چون در حقيقت امور اداری قلمرو اسلامی، صدور احكام قضایی و يا مسايل اجرایی بايد به دست دانشمندان روحانی ای باشد كه امين به حقوق الهی و دانا به به حلال و حرام هستند.  علّت دوری علما از جایگاه اجتماعی‌شان، دوری از حق است  «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلَّا بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ الْحَقِّ» در اينجا است كه حضرت به صراحت می فرمايد اينكه اين منزلت را از دست داديد هيچ علتی ندارد جز اينكه شما از دور محورِ حق و حكم الهی پراكنده شده‌ايد. «وَ اخْتِلَافِكُمْ فِي السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَيِّنَةِ الْوَاضِحَةِ»، يعنی شما بايد بر محور اسلام، قانون اسلامی و حكم الهی عمل مي‌كرديد، امّا عمل نكرديد و درباره سنّت و سيره هم كه دلايل آن روشن بود و كيفيّت آن هم وجود داشت، اختلاف پيدا كرديد. 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900916/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰سلسله نشست های عاشورایی 🔰با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ◽️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن تاریخ پژوهان ◽️نشست اول: ▫️سیر تطور مقتل نگاری ▫️ارائه دهنده: ▫️آیت الله محمد هادی یوسفی غروی http://dte.bz/bTMYR ◽️نشست دوم: ▫️اسهامات العلماء فی العادات الدخیله علی الشعائر الحسینیه فی العراق ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر عمار عبودی نصار http://dte.bz/Sw35j پ.ن: این نشست به زبان عربی ارائه شده است و ترجمه نشده است. ◽️نشست سوم: ▫️تحلیل رویکرد قرآنی امام حسین (ع) در قیام ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی http://dte.bz/DGryf ◽️نشست چهارم: ▫️سکونت گاه مسلم بن عقیل در کوفه ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر حسین قاضی خانی http://dte.bz/Q1qoP ◽️نشست پنجم: ▫️ آسیب شناسی کاربست رویکرد تاریخی در واقعه عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر نعمت الله صفری http://dte.bz/ZFWaO ◽️نشست ششم: ▫️جنگ آوران عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی http://dte.bz/HzQ3J ◽️نشست هفتم: ▫️سوگواری عاشورا بایسته‌ها و آسیب‌ها ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری http://dte.bz/qOqMX ◽️نشست هشتم: ▫️عاشورای حسینی در خامه علامه حکیمی ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر محسن الویری http://dte.bz/C9JuQ ◽️نشست نهم: ▫️امام حسین (ع) در دو راهی شهادت و ذلت، تبیین تمدنی از واقعه عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر سید علیرضا واسعی http://dte.bz/u8JXW ◽️نشست دهم: ▫️نقد و بررسی دیدگاه دائره المعارف‌های عربی در باره امام حسین (ع) ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری http://dte.bz/7gQwq 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت سیزدهم 📜بیداری اسلامی در کلام امام حسین علیه السلام ...شرایط آن خطبه ای است که امام حسین در سال پنجاه و هشت هجري در منا خواند. اين شرايط را در سه رابطه در نظر بگیرید. اهمیت اینهایی که دارم میگویم، اهمیت خطبه را میرساند، اینها همه مقدمه برای بيان اهمیت خطبه است. شرایط زمانی، مکانی و افرادی که امام حسین از آنها دعوت کرده بود که بیایند برایشان صحبت کند. به طور خلاصه عرض ميكنم: شرایط زمانی؛ در منا بود یعنی چه زمانی؟ موقعی که همه عمره هایشان را انجام داده بودند و میشود گفت كه اساس حجّ تمتع هم انجام شده بود، آمده بودند محرم شده بودند، عرفات داشتند، مشعر داشتند و بعد به منا آمدند و حالا هم که به منا رسیدند روز عید است، قربانی کردند و تقصیر کردند، تقریباً اساس حج هم تمام شده بود. از نظر ایام تشریق روحی، همه این افراد که آنجا بودند، تقریباً یک آمادگی معنوی پیدا کرده بودند، کسی که عمره انجام داده است و هنوز در حج است و از آن خارج نشده است -چون آنها باید بیایند مکه برای طواف که اواخر کار است- آن روز یک لطافت روحی و آمادگی برای دریافت مسأله معنوی دارد، تقریباً همه روح ها آماده برای دریافت مسايل معنوی است..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901024/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh