eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
574 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
255 ویدیو
624 فایل
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام خیابان کوی نصر نبش فاضل شرقی تلفن۸۸۲۶۱۳۸۵ سایت www.znac.ir @Alim_5 کانال آموزش @alzahranasr_amoozesh کانال دانش آموختگان @alzahranasr_da کانال فرهنگی @alzahranasr_farhangi کانال کتابخانه @alzahranasr_lib
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت هفتم 📜پاسخ‌های امام حسین علیه‌السلام در برابر شایعات معاویه ...امام حسین علیه السلام دو سال قبل از آن که از مکه به سمت کوفه حرکت کند، برای افرادی که در مجامع اسلامی برجسته بودند، خطبه ای را در منا ایراد فرمودند. بیش از هزار نفر را دعوت کرد و مطالبی را در سه بخش بیان فرمود. در جلسه گذشته عرض کردم كه این سه بخش، به بخش‌نامه‌های معاویه مسبوق بود، یعنی معاویه در طول مدت حکومتش بر بلاد اسلامی، بخشنامه های متعددی داشت و امام حسین علیه السلام همه اين حرکات را زیر نظر داشت و ميدانست كه هدف طائفه بنی امیه براندازی اسلام است.  در جلسه گذشته چند بخشنامه معاویه را یکی پس از دیگری، از سلیم‌ بن‌ قیس که ناقل این خطبه هم است، گفتم. معاویه هم بخشنامه تهدیدی و هم بخشنامه تطمیعی داشت. آخرين بخشنامه ای كه جلسه گذشته گفتم اين بود که دستور داده بود برای دو خليفه و دیگر اصحاب، فضائلی را نظیر فضائلی که از پیغمبر برای ابوتراب، یعنی علی علیه السلام وارد شده است، جعل کنند که آنها در برابر علی علیه‌السلام کوچک و ناچیز به نظر نرسند..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900911/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
@ReligionsLibrary1عاشوراشناسی.pdf
10.72M
📗عاشورا شناسی 📗پژوهشی درباره هدف امام حسین علیه السلام ◽️محمد اسفندیاری ◽️نشر نی 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت هشتم 📜تیر خلاص امام حسین علیه‌السلام به معاویه  دوستی علی علیه‌السلام، شرط محبّت رسول خدا .... امام حسین علیه السلام از این قیام هدفی داشت و اینطور نبود که عجولانه تصمیم‌گیری کرده باشد، یا بی‌حساب حركت كرده باشد و یا در محاسبه اشتباه کرده باشد. میشود گفت كه حضرت سال‌ها روی آن حساب کرده بود، آن را محاسبه کرده بود و براي آن تدبیر کرده بود و منتظر فرصت مناسبی بود که این گروه فاسد را از صحنه زعامت مسلمین براندازد، چون آنها در صدد براندازی اسلام بودند.  حضرت سالها قبل با صراحت به مردم اعلام خطر کرده بود، لذا حضرت دو سال قبل از مردن معاویه، در سال پنجاه و هشت هجری در سفر حج از تمام سران بلاد اسلامی و چهره های شناخته شده صحابه و تابعین دعوت کرد و در آنجا نظراتش را به همه اعلام کرد. حضرت خطبه ای خواند كه دارای سه بخش بود. بخش اوّل آن راجع به پدر بزرگوارش علی علیه السلام بود، شروع کرد به بيان نصّ صریح پیغمبر اکرم در مورد فضايل اميرالمؤمنين كه همه عامّه هم آن فضايل را نقل میکنند..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900912/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-تحلیلی_بر_خطبه_امام_حسین(ع)_در_شب_عاشورا-1900943_2107484.pdf
863.1K
📜تحلیلی بر خطبه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا ◽️حجت الاسلام و المسلمین ◽️میر تقی قادری 📔ره توشه 📔فصلنامه علمی تخصصی 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت نهم 📜منشأ سكوت خواصّ: «تطميع» و «تهديد» از بی‌دین‌ها نترسید! از خدا بترسید! .... بخش دوم خطبه امام حسین علیه‌السلام راجع به مسأله‌ای است که اگر این مسأله در هر اجتماع دارای آئین رعایت نشود، آن دین و آئین به طور کلی از آن جامعه رخت برمی‌بندد و جامعه به يك جامعه بی دین تبدیل می‌شود. یعنی براي پایداري هر دینی در هر جامعه‌ای، باید از اين مسأله مراقبت شود.  دقت کنید که در اینجا صحبت اسلام مطرح نیست؛ من هم دارم كلّي بحث ميكنم. هر دینی در هر جامعه‌ای باشد، اگر از این مسأله اي که امام حسین می‌فرماید، مراقبت نشود، دین از آن جامعه می‌رود و محو می‌شود. این یک بحث کلّی است كه حضرت بيان ميكند. حالا اگر ما بخواهیم این مسأله را در قالب اصطلاحات اسلامی بیان کنیم، از آن به «امر به معروف و نهی از منکر» تعبیر می‌کنیم.  مؤمن بي دين كيست؟  آن قدر مراقبت از امر به معروف و نهی از منکر اهمیت دارد که حتی در روایات داریم كساني كه در جامعه نهی از منکر نکنند، افرادی بی‌دین هستند. من خيلي صریح گفتم که جای هیچ شبهه‌ای باقی نماند. روایت از پیغمبر اکرم است كه فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ!» خداوند مؤمن ضعیفی را که دین ندارد، مبغوض می‌دارد! ممکن است سؤال پیش بیاید که آیا ظاهر این حرف، تناقض نیست؟! چون حضرت می‌فرماید: «المؤمن» و «لا دین له»، اگر مؤمن است، باید دین داشته باشد و اگر دین ندارد، پس دیگر مؤمن نیست!؟ 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900913/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚📚📚مجموعه کتب دیجیتالی 📚با موضوع عاشورا 📚دانلود کتب https://b2n.ir/q57380 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه‌نامه پیاده‌سازی، تایپ و ویرایش.pdf
765.2K
🔰شیوه‌ نامه پیاده‌ سازی 🔰تایپ و ویرایش 💠پایگاه نمو 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜مقاله 📜نقد و بررسی ماجرای کشف رأس مخدرات در مقتل شیخ صدوق از منظر علامه سنقری حائری ◽️دکتر محمد فراهانی ◽️دکتر حسین محمدی فام تاریخ پذیرش: ۱۴۰۱/۲/۲۰ این مقاله در پی پاسخ به این سوال که آیا در عصر عاشورا و در دوران اسارات خاندان اهل‌بیت، کشف حجاب به معنای کشف رأس و موی بانوان حرم آل الله اتفاق افتاده است یا خیر؟ روایات مفتل شیخ صدوق در این‌باره را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مراد آن روایات به غارت رفتن بعضی از لوازم حجاب مورد پسند اهل‌بیت (ع) بوده است. چکیده: علامه سنقری در کتاب العاصمیه دو روایت از منقولات شیخ صدوق پیرامون چهره‌گشایی از حرم امام حسین(ع) را ذکر و مورد بررسی متنی و سندی قرار داده است. در این پژوهش، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف رأس بنات رسول الله (ص)، ادله عقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده سپس معنای لغوی لوازم حجاب و معنای مجازی و کنایی تعابیر مربوط به کشف شَعر و وجه اهل حرم امام حسین(ع)، مورد کند و کاش قرار گرفته است که در نتیجه، به جهت ضعف سندی روایات مورد استناد شیخ صدوق در کشف رأس مخدرات و تعارض آن دو با غیرت و حکمت الهی، نظریه علامه سنقری حائری، مبنی بر عدم امکان کشف رأس بنات الرسول، مورد تأیید قرار می‌گیرد. دریافت مقاله http://www.maarefehosseini.ir/article_152815_06c44cd84a89612cd973a3d80bf935c2.pdf 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت دهم 📜امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی  مردم باید از روحانیون بخواهند که در برابر گناه و فساد ساکت نباشند! .... جلسه گذشته بخش دوم را شروع کردم و عرض کردم كه فرق این بخش با بخش سوم خیلی ظریف و دقیق است. بخش دوم خطاب به جمیع مردم و به همه مسلمین است که چرا کسانی که موجه هستند و در اجتماع چهره هستند و وظیفه دارند كه امر به معروف و نهی از منکر کنند، در این موقعیت و ظرف زمانی سکوت کرده‌اند؟ آل ابی‌سفیان هر قدر كه می‌خواهد می‌تازد در حالي‌که بر همه مسلمين نهی از منکر واجب است و بر شما هم واجب است که به این افراد تذکر دهید تا آنها به وظیفه نهی از منکر خود عمل کنند. مخاطب این بخش، همه مردم هستند. ممکن است حکومت، به حرف فرد فرد شما افراد عادی جامعه اهمیت ندهند، کار اصلی را باید اشخاص چهره و شاخص مذهبی انجام دهند، چون روی حرف آنها حساب می‌شود. پس شما باید به آنها تذکر دهید که در مقابل ستمگران و ظالمان بایستند و نگذارند که در مسیر اسلام، کمترین انحرافی به وجود آيد.  من در جلسه قبل قسمتی از بخش دوم خطبه را خواندم و بحث به این جملات رسید که حضرت بعد از قضیه احبار و روحانیون فرمود: «وَ إِنَّمَا عابَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ لِأَنَّهُمْ كَانُوا يَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَةِ الَّذِينَ بَيْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْكَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِكَ رَغْبَةً فِيمَا كَانُوا يُنَالُونَ مِنْهُمْ وَ رَهْبَةً مِمَّا يُحْذَرُون‌». خداوند افراد سرشناس و روحانیون دین یهود و نصاری را که می‌دیدند ستمکاران پیش روی آنها مرتکب منکر و فساد می‌شوند، ولی نهی نمی‌کردند، نكوهش ميكند. جهت اين سكوت هم یا به خاطر تطمیع و يا به خاطر تهدید بود. یعنی یا اینها می‌خواستند از ظلمه بهره‌کشی کنند و به مال دنیایی که در دست آنها بود چشم داشتند، يا از آنها می‌ترسیدند كه نکند از جانب حاکمان ظلم، ضرری به آنها وارد شود؛ و حال اینکه خداوند می‌فرماید «فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ» ... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900914/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
راز سیاه پوشی در عزای اهل بیت علیهم السلام.pdf
48.73M
📗راز سیاه پوشی اهل البیت علیهم‌السلام ▫️شیخ سعید رمزی در این کتاب پاسخ به شبهات وهابیت و اخباری ها و برخی صوفیه را در باب رنگ مشکی خواهید دید. 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت یازدهم 📜بی‌تفاوتی عقلا مردم را تنها و بی‌کس می‌کند! .... انقلابی که امام حسین به پا کرد،‌ از نظر جوهر و ماهيت با انقلاب های بشری فرق می‌کند. هدف امام حسین بقای اسلام بود ولو اینکه به حسب ظاهر خودش از بین برود. او قیام کرد تا اين هدف باقی بماند، نه اينكه سر کار بیاید. ولی در حکومت‌های مادی و بشری هدف به دست گرفتن حکومت است.  یک وقت حکومت «هدف» است، یک وقت حکومت هدف نیست، بلکه «وسیله» است. در مکتب اسلام، بر خلاف مکتب های بشری، هیچ‌گاه حکومت هدف نبوده، بلكه وسیله است. در اسلام «حكومت» وسیله ای برای پیاده کردن اسلام در جامعه است. تفاوت جوهری قيام امام حسين با قيام های بشری در این است که هدف اینها با یکدیگر فرق دارد. در اینجا هدف اسلام است و در مکاتب بشری، حکومت است. ماهیتاً چيز ديگری است..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900915/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh