نکات تفسیری سورههای مبارکه «زمر» صفحه ۴۶۱ قرآن مجید [۱] و [۲]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ قساوت قلب، مانع تابش نور الهی بر قلب است.
«الْقٰاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ» (به جای تنگدلی که مناسبت بیشتری با سعهی صدر دارد به سنگدلی تعبیر نمود؛
زیرا ظرف تنگ کمی نفوذپذیر است ولی سنگدلی هرگز نفوذپذیر نیست.)
🌸✨
2️⃣ نور دل و سعهی صدر از خداست.
«شَرَحَ اللّٰهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاٰمِ فَهُوَ عَلیٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ»
ولی گمراهی را خود انسان به وجود میآورد.
«لِلْقٰاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللّٰهِ»
✨🌸
3️⃣ قرآن، بهترین گفتارهاست. «أَحْسَنَ الْحَدِیثِ» (زیرا صادقترین سخن هاست؛ «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّٰهِ حَدِیثاً» و حرف آخر و فصل الخطاب است.
«فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ» )
🌸✨
4️⃣ خداوند، اسباب هدایت را برای همه فراهم کرده است؛ امّا تنها گروهی این هدایت را میپذیرند.
« ذٰلِکَ هُدَی اللّٰهِ... یَهْدِی... یُضْلِلِ»
✨🌸
5️⃣ نتیجهی تقوای الهی در این جهان، دور ماندن از قهر الهی در قیامت است.
«یَتَّقِی بِوَجْهِهِ»
🌸✨
6️⃣ آن چه انسان را در قیامت گرفتار میکند گناهانی است که آگاهانه انجام داده است.
«تَکْسِبُونَ»
✨🌸
7️⃣ همهی کیفرها به قیامت موکول نمیشود.
«الْخِزْیَ فِی الْحَیٰاةِ الدُّنْیٰا»
🌸✨
8️⃣ تأثیر مثال در عموم مردم، از استدلال بیش تر است.
«لِلنّٰاسِ»
✨🌸
9️⃣ هر نوع مثالی که در رابطه با تذکّر به انسان و غفلت زدایی از اوست؛ در قرآن آمده است.
«کُلِّ مَثَلٍ - یَتَذَکَّرُونَ»
🌸✨
🔟 انسان دارای فطرت پاک و باورهای درونی است؛ ولی از آنها غافل میشود و غفلت زدایی، ضروری است.
«یَتَذَکَّرُونَ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ هر نوشتهای قابل تغییر و نیازمند تکامل است و دیر یا زود اشکالات آن ظاهر میشود (و لذا همه نویسندگان عالی مقام در مقدّمه ی کتابشان از نقاط ضعف عذر خواهی مینمایند)؛ مگر قرآن که کامل و بی اشکال است.
«غَیْرَ ذِی عِوَجٍ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ جز خدا و راه خدا، همه افراد و راهها به تضادّ و تزاحم میانجامد؛ زیرا خواستهها و سلیقهها بسیار متفاوت است. «شُرَکٰاءُ مُتَشٰاکِسُونَ»
✨🌸
3️⃣1️⃣ در قیامت مراحل مختلفی است:
در یک مرحله، مردم با هم مخاصمه میکنند.
«تَخْتَصِمُونَ»
در مرحله دیگر خطاب میرسد:
«لاٰ تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ» نزد من مخاصمه نکنید.
و در مرحلهی دیگر بر لبها مهر میخورد.
«نَخْتِمُ عَلیٰ أَفْوٰاهِهِمْ»
پاورقی __________________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی