🔰 پهلوانی در تاریخ ما توأم با گذشت و جوانمردی بوده است
🔻 آیتالله خامنهای در مراسم تجلیل از پهلوانان: پهلوانی در تاریخ گذشتهی ما توأم با گذشت و فداکاری و مردانگی و جوانمردی است... ما برای احیای همین روح جوانمردی هم که هست، بایستی آن فرهنگ را در جامعه رشد بدهیم و پرورش بدهیم. ۱۳۶۷/۲/۲۷
🏷 انتشار بهمناسبت روز #فرهنگ_پهلوانی و #ورزش_زورخانه_ای
🔴تحلیلگر برجستۀ جهان عرب: کشورهای عربی در برابر سوریه زانو زدند
♦️عبدالباری عطوان: ایستادگی ۱۲ سالۀ سوریه منجر به پیروزی تاریخی شد؛ بهطوریکه این کشور بدون هیچ شرطی به اتحادیۀ عرب بازگشت. بازگشتِ سوریه یک شکست سنگین برای آمریکاست که به شدت مخالف این مسئله بود ولی هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد.
♦️نظامهای عربی صدها میلیارد دلار هزینه کردند تا سوریه را بهزانو درآورند اما در نهایت پرچم سفید نشان دادند. این اقدام باعث ترسیم نقشۀ جدید منطقه خواهد شد که مهمترین نتیجۀ آن احیای ائتلاف مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران خواهد بود.
🔰 ورزش باستانی یک فرهنگ است
🔻 آیتالله خامنهای در مراسم تجلیل از پهلوانان: #ورزش_باستانی برای ما فقط یک ورزش نیست؛ یک تاریخ است، یک #فرهنگ است؛ یعنی چند هزار سال سابقهی تاریخی و سابقهی فرهنگی... با خودش دارد که بسیار ارزشمند است. ۱۳۶۷/۲/۲۷
🏷 انتشار بهمناسبت روز #فرهنگ_پهلوانی و #ورزش_زورخانه_ای
💪روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای
در ایران ۱۷ شوال، روز شکست عمربن عبدود از امام علی(علیه السلام) در جنگ خندق روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نام دارد. ورزشی که پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است. ورزش زورخانه ای و پهلوانی، ریشه در تفکر بزرگ شیعه و اسلام دارد.
🌹#رهبرانہ
امام خامنهای :
انگیزہ های بسیار شدیدی وجود دارد
برای فراموشی شهــدا..
نگذارید یاد شهـدا فراموش شود...
#یادشھداباصلوات
مرزهای "مردم سالاری دینی"با"مردم سالاری لیبرالیسم"(قسمت اول)
رهبرمعظم انقلاب
اسلآمی ،دردیداررمضانی( 29فروردین 402)،با دانشجویان ،درپاسخ به دانشجویی که گفت:
"اگر چنانچه از اول در همهی مسائلی که پیش میآمد رفراندوم میکردید ،حالا آن حساسیت روی رفراندوم وجود نداشت".فرمودند:" کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است، مگر همهی مردمی که در رفراندم باید شرکت کنند و شرکت میکنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور میشود رفراندوم کرد؟ "
این سخنان واکنش ها ی گوناگونی رابدنبال داشت وبرخی بیماردلان به ایجادشبهه وتشکیک نقش مردم درنظام اسلامی پرداختند،که درهمین زمینه نکاتی رایاداور می شود:
1)میلیاردها سال از تشکیل کره زمین میگذرد ،تاریخ جهان همچون کهنه کتابی است که ابتدا و انتهای آن بر ما آشکار نیست وِ مااز سرگذشت و سرنوشت آن اطلاعی دردست نداریم ، اما آنچه مسلم است موجودات زیادی بر روی این کره خاکی زندگی کرده و میکنند که یکی از این مخلوقات "انسان "است، انسان تنها موجود ساکن زمین است که خداوند آن را "اشرف مخلوقات "خوانده است و او را برتر از همه قرار داده و از روح خود بر آن دمیده است. برتری انسان به قدرت عقل و اندیشه ورسیدن بکمال اللهی اوست انسان قدرت انتخاب وایجادتغییروتحول دارد
ازسوی دیگرانسان موجودی اجتماعی است وشکل گیری تمدن بشری حاصل اجتماعی بودن نوع بشر است .
و اداره اجتماع انسانها همواره امری بسیار مهم و تعیین کننده بوده وبرقراری ثبات ،امنیت ونظم دغدغه اصلی جامعه انسانهابوده وهست .رهبران هر قوم ، قبیله و ملتی نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در شکل گیری حاکمیت سیاسی و رشد و انحطاط جوامع و ملتها داشته اند زیرا زندگی اجتماعی و پیچیدگی های آن ایجاب میکند فرد یا افرادی رهبری و هدایت ملت رابدست گیرنددرغیراین صورت هرج ومرج وتجاوزوتعدی جامعه را فراخواهد گرفت . اهمیت این موضوع در این کلام امام علی (ع)به خوبی نمایان است که فرمود :" انه لابد للناس من امیر بر او فاجر."..مردم به ۰ضرورت باید حاکمی داشته باشند نیکو کارباشد یا بدکار . وبه تعبیرجامعه شناِسان سیاسی"قانون وبطبع ان حاکمیت بدبهترازبی قانونی است"
.2)براین اساس با انباشت تجربه ودرفرایندی پیچیده وطولانی ،لزوم حاکمیت اجتماعی ورهبری سیاسی برای ملتهاضرورتی انکارناپدیرشد.
تاریخ تمدن بشری نشان میدهد لزوم وجود یک نظام سیاسی حاکمیتی ورهبری مدیریت اجتماعی موضوعی عام و فراگیر بوده و شامل همه جوامع بشری است و امری بدیهی و ضروری به شمار میرفته و میرود و در همه جوامع وملت هاو کشورهای جهان وجود داردکه عناوین آن و حوزه اختیاراتشان متنوع و متفاوت است ،مانند ریئس جمهور ، صدر اعظم، نخست وزریر ملکه یا پادشاه و......
نظام های سیاسی رامیتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد "نظام های سیاسی دینی ،"که بر اساس آموزه های دینی اداره میشوند و حکومت مدعی ترویج و اجرای شریعت است دوم" نظام های سیاسی غیر دینی "که التزام به قوانین دینی ندارد و بر مبانی مادی وقرارداداجتماعی استوار ندمانند نظام های لیبرالیستی و مارکسیستیص .
3)مدلهای حاکمیت سیاسی:!
الف )نظام های استبدادی یا حکومت فردی مانند رژیم موروثی عربستان سعودی شیوخ خلیج فارس ، ایران دوره قاجار ب) نظام مشروطه سلطنتی ،نظامی است که پادشاه یا ملکه قدرتش بر طبق قوانین محدود و محصور میشود به عبارتی شاه سلطنت میکند نه حکومت مانند انگلستان ، بلژیک ، دانمارک، سوئد و ایران بعد از مشروطیت(محمدعلیشاه واحمدشاه)وومراسم تاجگذاری چالزسوم درانگلیس اخرین نمونه سلطنت هایِ موروثی است.
ج) نظام های سیاسی کودتایی دست نشانده .که یکی یا گروهی ازنظامیان وگاه باهمدستی وهمگامی عوامل سیاسی وحمایت یک قدرت خارجی شکل میگیرد این نوع حکومت درایران معاصر،کودتای سوم اسفند۱۲۹۹رضاخان ،تحت هدایت انگلستان و کودتای۲۸ مرداد۱۳۳۹توسط امریکاوتحمیل سلطنت ودیکتاتوری پهلوی دوم، آخرین نمونه آن در سودان به وقوع پیوست . گاه اتفاق می افتد که کودتاگران با تمایلات وخواسته های مردمی همراه شده یا با برقراری امنیت مورد حمایت جامعه قرار میگیرند مانند کودتای نظامی جمال عبدالناصر در مصر
د) استبداد اریستوکراسی حکومت گروهی افراد دارای قدرت اقتصادی
ه)الیگارشی:،طبقه اشراف بانفوذ
و)نخبگان :دیکتاتوری تّکنوکراتها
ز) نظام سیاسی باحاکمیت همگانی ( دموکراسی ) این نوع نظام سیاسی که جمهوری (republic) نامیده میشود در عصر جدید غرب با جهان بینی مادی وپس ازانقلاب 1789م درفرانسه شکل گرفت و هویتی از حکومت برمبنای دموکراسی فراگیر در بسیاری از کشورها به عنوان الگوی برتر و نوین حاکمیت سیاسی مورد توجه قرار گرفته است وکشورهایی چون فرانسه وایالات متحده امریکا،خود رانمادوالگوی تحقق دمکراسی میدانند.
ادامه دارد۰