eitaa logo
این عماریون
365 دنبال‌کننده
240.7هزار عکس
65.3هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ ساده از کنار ۲۲بهمن رد نشیم. 💢 وقتی ببینیم مردم در چه شرایطی، به مدت ۴۵ سال، به صورت پرشور اومدن تو خیابونا، اون‌وقت به عمق ماجرا پی می‌بریم. 💢 اگر فقط چندسال بعد از پیروزی انقلاب بود، طبیعی بود‌. 💢 اگر مملکت هیچ مشکلی نداشت و از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در شرایط بهتری بود، طبیعی بود. 💢 خیلی از افرادی‌که امروز حضور داشتن اصلا دهه ۵۰ و ۶۰ رو به چشم ندیدن، ولی به ارزش‌ها دل بستن. 🔰ساده از کنار این حضور نگذریم؛ هیچ کشوری در دنیا، همچین مردمی نداره.
🔴معاون امنیتی وزیر کشور: براساس آمار جمع‌آوری‌شدۀ ما امسال تعداد شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن بیش از ۲۰ درصد بیشتر از پارسال بود. 🔹پارسال برآورد دستگاه‌های ذی‌ربط نشان می‌داد که با احتساب شهرها و روستاهای کوچک حدود ۲۱ میلیون نفر در جشن پیروزی انقلاب شرکت کردند.
❌❌❌ تا آخر بخوانید دیدگاه مقام معظم رهبری در دیدگاه ایشان شرکت در انتخابات دارأی حکم زیر است: س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب است و عدم شرکت حرام است؟ ج) شرکت در انتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است. ایشان در پاسخ به پرسش زیر، جواب داده‌اند که: س: حکم رأی دادن سفید و بی‌نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟ ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. در دیدگاه این فقیه زمان‌شناس نیز همان دلیل سنتی فقهی «وجوب حفظ نظام» و «حرمت تضعیف نظام» وجود دارد. عمل به تکلیف در انتخابات یا نتیجه در نتیجه شرکت در انتخابات خود یک مسأله ذیل حفظ نظام معنا پیدا می‌کند. عقل می‌گوید برای حفظ نظام، لازم است اصلح را در انتخابات برگزید تا آن اصلح بتواند نظام را به بهترین شکل حفظ کند. در این نگاه فقهی، نتیجه باید حفظ بهتر نظام باشد. بنابراین وظیفه شرعی هست که فرد اصلح را در انتخابات پیدا و انتخاب کنیم. زیرا اگر عدم انتخاب درست ما، سبب ضربه‌ای به نظام و عدم حفظ آن باشد، نزد خداوند پاسخگو خواهیم بود. با این مقدمه با تزاحم «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» قابل حل است. حل تزاحم انتخاب اصلاح در دو حالت باید، مستقل بررسی شود: ۱. انتخاب اصلح سبب حفظ نظام است. در بیشتر موارد، اگر جامعه به دنبال اصلح باشد، خود به خود، نتیجه حاصل شده، انتخاب فردی اصلح و درنتیجه حفظ بهتر نظام می‌شود. بر پایه نظام انتخاباتی ایران، شورای نگهبان صالح را احراز صلاحیت می‌کند. مردم از بین این صالحین، اصلح را انتخاب می‌کنند. ۲. انتخاب اصلح، مانع حفظ بهتر نظام شود. شما تصور کنید سه نفر کاندیدا وجود دارند؛ شما به یقین رسیدید که فرد اصلح مورد نظر شما آرای لازم برای رأی آوردن را ندارد و اگر به او رأی دهید، فرد سومی که ضعیف است، رأی می‌آورد. اما اگر به فرد دومی که او نیز در درجه دوم صلاحیت است، رأی دهید، به او سبب می‌شود عملاً مانع رأی آوردن فردی ضعیف شد. آیا در این موارد نیز باید گفت باز هم باید به تکلیف فردی عمل کرد و به اصلح رأی داد؟ بی‌توجهان به این حکم عقل، همان‌‌هایی هستند که برپایه این آرمانگرایی، سبب رفتن افراد ضعیف به مجلس یا قوه مجریه می‌شوند؛ اما پس از این انتخاب اشتباه، انگشت اتهام را سمت شورای نگهبان می‌برند که چرا فلانی را تأیید صلاحیت کرد! و حتی پا را فراتر و انگشت اتهام را به جایگاه رهبری می‌برند. در حالی که بسیار از افراد رفتاری ندارند که مانع تأیید صلاحیت آن‌ها شود؛ اما در ایام انتخابات و برخی مواضع به مرور درون مخالف آرمان‌های نظام و ضعف‌های خود را نمایان می‌کنند. قاعده تسبیب، یک قاعده فقهی است. تسبیب یعنی هر فعلی که به صورت غیرمباشر در انجام فعل شخص دیگری مدخلیتی داشته باشد؛ عملی که شامل ترک فعل می‌شود که در انجام یا ترک فعل دیگر دخیل باشد. به زبان ساده، مثلاً شما فرزندت را تربیت صحیح نکنی و این سبب شود که او به حرام افتد. در این مسأله انتخابات هم شبیه مسأله تسبیب است. یعنی رأی ندادن شما به فرد صالح، سبب می‌شود فردی ضعیف رأی آورد. در این صورت ممکن است کسی بگوید شما ضامن هستید و نباید ترک فعل می‌کردید. بنابراین ممکن است در شرایطی رأی دادن به فردی که ما اصلح می‌دانیم، ما را از هدف اصلی دور کند و سبب شود، نظام را به فردی ضعیف بسپاریم و هدف حفظ بهتر نظام محقق نشود. مقام معظم رهبری نیز در عین حالی که توجه به وظیفه رأی دادن به اصلح را دارند، بر رسیدن به نتیجه نیز چشم‌پوشی نمی‌کند. ایشان در پاسخ به سوال زیر جواب داده‌اند: عمل به تکلیف در انتخابات، مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه می توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟ ج. تکلیف‌گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن منافات ندارد؛ هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است. ایشان در دیدار دانشجویان‌، نوزدهم ماه مبارک رمضان (۱۳۹۲/۵/۶) فرمودند: رابطه‌ «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور می‌شود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برأی اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد. می‌شود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرایی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتایج معینی بود؛ دنبال نتایج بودند. ادامه دارد...👇
نتیجه اینکه باید مراقب بود و به اصلح رأی داد. اما معنا ندارد که رأی دادن به اصلح، ما را از هدف نهایی که حفظ نظام است، عقب اندازد. در انتخابات فعلی ریاست جمهوری نیز این مسأله باید مورد توجه جریان انقلاب باشد. آن‌‌ها اگر چشم را به هدف نهایی ببندند و با شعار رأی به اصلح، سبب شوند فردی ضعیف سکان مدیریت جامع کشور را به‌ دست گیرد، بر پایه قاعده فقهی تسبیب، نزد خداوند باید جوابگوی اشتباهات آن فرد ضعیف باشند. پی‌نوشت‌ها ۱ـ سیدروح اللّه موسوى خمینی، کتاب البیع، ج‌۲، ص ۶۱۹. ۲ـ سیدابوالقاسم موسوى خویى، موسوعة الإمام الخوئی، ج‌۱، ص ۱۴.
«رادیو انتخابات» با رویکرد تبیینی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی امروز راه‌اندازی‌ می‌شود 🔹«رادیو انتخابات» روی موج «اف‌ام» ردیف ۹۵/۵ مگاهرتز قابل دریافت خواهد بود.
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 اسناد دزدی ۳۵ میلیارد دلاری محمدرضا شاه حین فرار از ایران 📌ورود ایرانی و سگ ممنوع! 📌ربع پهلوی قبل از ایلان ماسک ثروتمند ترین پسر جهان !!!! 📌جگر غاز، طاووس بریان و خاویار غذاهای جشن های ۲۵۰۰ ساله !!!
بسم الله الرحمن الرحیم امام حسین علیه السلام و کرامات مولانا امیرالمؤمنین علی علیه السلام. .... امام جعفر صادق علیه السّلام به نقل از ابو امامه باهلی فرمودند:هنگامی که جدم امام_حسین علیه السّلام متولد شدمردم گروه گروه جهت عرض تبریک به  محضر  پیامبرخدا صلی الله علیه وآله و سلم میرسیدندوقتی که منزل پر بود از جمعیت  شخصی از بین  مردم بلند شد  و با زبان گلایه و اعتراض  گفت: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله)من ازامیرالمؤمنین علی علیه السلام گلایه دارم فرمودند :  مگرازامیرالمؤمنین علی علیه السلام چه دیده ای ؟گفت :اول صبح خواستیم  جهت تبریک خدمت برسیم امیرالمؤمنین علی علیه السلام مانع  شدو مدتی ما  را معطل کردو گفت  هم اکنون  صد و بیست و چهارهزارملک از ملائکه هر کدام  به نیابت ازقوم و قبیله خود جهت  عرض تبریک به من در منزل هستند   امیرالمؤمنین علی علیه السلام چگونه  عدددقیق ملائکه را میداند و چگونه اینهمه ملک را شمرده است رسول خدا صلی الله علیه وآله در حالی که تبسمی بر لب داشتندرو به امیرالمؤمنین علی علیه السلام کردند و فرمودند: از کجا عدد دقیق  ملائکه را دانستی؟؟ امیرالمومنین علی علیه السلام عرضه داشت چون ۱۲۴۰۰۰  زبان مختلف شنیدم که به من تبریک گفتند ومن هم با زبان خودشان از آنها تشکر کردم فهمیدم آنها ۱۲۴۰۰۰ ملک هستند 🌺أللهُـمَّ صَلِّ عَلی مَولانَــا عَــلـیٍ أمیـرالمُؤمِنین وَآل بَیتِهِ ألطَیِّبینَ ألطاهِرین وَ ألأئِمَةِ ألمَعصوُمینَ مِن وُلدِه وَ ألعَن أعدائِهِم وَ مُخالِفیهِم وَمُنکرِ فَضائِلِهم إلی یَومِ ألقیـامَة🌺 بحارالأنوارج‏۴۰، صفحه ۱۷۰ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج‏۲، ص۵۵ تسلیه المجالس ج۱ص۳۲۱ ختم کنید عجل لولیک الفرج
بررسی رفتار رأی دهندگی ایرانیان در انتخابات مجلس شورای اسلامی 👇
تحلیل انتخابات عمدتا معطوف به کنش ها و رفتار سیاسی احزاب و گروه های سیاسی مطرح در جامعه است و به توصیف و تبیین دال مرکزی جناح های سیاسی (مثل جناح اصول گرا و اصلاح طلب) و تلاش هر یک از جناح ها برای غیریت سازی و طرد جناح رقیب پرداخته میشود، اما در این نوشتار با استفاده از روش اسنادی، جنبه جامعه شناختی موضوع مورد مطالعه قرار میگیرد. منظر جامعه شناختی بر این مبنا استوار است که آنچه توانسته افراد را تشویق کند تا در انتخابات شرکت کرده و رأی دهند، شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأیدهنده است ؛ چراکه بین شرایط اجتماعی افراد و گرایش سیاسی آنان، رابطه ای مستقیم وجود دارد. از این رو، نگارنده سعی دارد به رفتار انتخاباتی بدنه جامعه یعنی مردم در نحوه انتخاب و گزینش نمایندگان مجلس شورای اسلامی بپردازد و برای تحلیل این موضوع از سه الگوی جامعه شناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی بهره گرفته میشود. منبع : مطالعات راهبردی، پاییز 1394 - شماره 69 , صفری شالی، رضا , استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمیتعداد بازدید : 1190     تاریخ درج : 1398/11/30
رأی دهی تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل و جهت میگیرد. در این پژوهش، نقش عامل رفتار انتخاباتی کاندیداها (در دوره مبارزات انتخابی) بر ترجیحات رأی دهی یا عملکرد رأیدهندگان مورد بررسی قرار گرفته است. از بین صورت های مختلف این عامل، مبارزات انتخاباتی متکی بر بسیج بیرونی، نقش اساسی تری دارد. یافته ها گویای آن است که متغیرهای ١. معرفی کاندیدا از سوی گروه فعال در انتخابات؛ ٢. تعداد گروه های حمایت کننده از هر کاندیدا؛ و ٣. تعداد ابزارهای تبلیغاتی کاندیدا که در دوره مبارزات انتخاباتی از آن بهره گرفته، تأثیری بارزی بر ترجیحات رأیدهندگان در انتخابات دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در شهر تهران داشته است. به عبارت دیگر، سه شاخص اساسی بسیج بیرونی، عملکرد رأیدهندگان را در سطح بالایی از معناداری توضیح میدهد. در حالیکه دو شاخص عمده بسیج درونی؛ یعنی ١. سطح تحصیلات رأیدهندگان، ٢. کیفیت مبارزات انتخاباتی کاندیدا از حیث موضوعات و دیدگاه های سیاسی اقتصادی که اعلام کرده، نقش چندانی در ترجیحات رأی دهی نگذارده است
معیارهای انتخاب و خصوصیات نماینده از نگاه مردم، منتج به نتایج قابل توجهی شده و نکته قابل توجه آن است که این انتظارات در کلان شهرها، در مقایسه با شهرهای کوچک و روستاها تا حدودی متفاوت است، به طوری که نوع انتظارات مردم روستا و یا شهرهای کوچک، بیشتر از جنس اقتصادی و پاسخ گویی به نیازهای روزمره آن ها و در عین حال مذهبیبودن فرد نماینده است. به عبارت دیگر، مطالبات آن ها بیشتر مادی است و اما در کلان شهرها، نوع مطالبات مردم در این مبادله بیشتر از نوع سیاسی و دارای تنوع بیشتر است. برای مثال، دامنه مطالبات از اقتصاد تا تعامل با سایر کشورها، برقراری آزادی بیان و تدوین قوانین و مقررات مرتبط با مسائل بنیادیتر و یا لایه های درونیتر جامعه است.
نتیجه گیری از منظر جامعه شناختی، آنچه میتواند افراد را تشویق کند در انتخابات شرکت کرده و به نامزد مورد نظر رأی دهند، شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأیدهنده است؛ چراکه بین شرایط اجتماعی افراد و گرایش سیاسی آنان، رابطه ای مستقیم وجود دارد. بنابراین، اگر بخواهیم تحلیل درست و واقع بینانه از انتخابات مورد نظر داشته باشیم، باید شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأیدهنده را مورد مطالعه قرار دهیم. در این دیدگاه، فرد به تنهایی معنایی ندارد و انگیزه های وی تأثیر چندانی در رفتار انتخاباتی از خود نشان نمیدهد، بلکه فرد باید در درون فرهنگ و اجتماع خاص خود مورد مطالعه قرار گیرد. در مجموع، میتوان گفت مردم بر اساس محاسبات خود و بر طبق انتخاب عقلانی و گزینش شده به پدیده انتخابات نگاه میکنند و در صورت لحاظ و برآورده شدن انتظاراتشان از نظام و جامعه، پا به عرصه انتخابات میگذارند. از این رو، مهم ترین عوامل مؤثر در رفتار رأیدهندگان در انتخابات (خصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی) شامل موارد زیر می شود: ١. حوزه جغرافیایی سکونت؛ ٢. عضویت در گروه های اجتماعی؛ ٣. خانواده؛ ٤. عضویت در گروه های قومی و مذهبی؛ ٥. وابستگیهای حزبی؛ ٦. ویژگیهای روانی و شخصی فرد؛ ٧. تبلیغات و نقش وسایل ارتباط جمعی. تأکید بر آراء تأثیرگذار مردم به عنوان عامل کلیدی و مهم ادامه حیات سیاسی و راه استمرار نظام سیاسی از سوی جناح های سیاسی، نکته ای است که ضمن بلوغ سیاسی انتخابات در دهه چهارم انقلاب، میتواند با مشارکت سیاسی حداکثری مردم و افزایش اعتماد عمومی ضامن بقای توفیقات انقلاب باشد. تأسی و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حق الناس بودن آرای مردم و فراهم سازی امکانات لازم برای تأثیر اراده ناشی از رأی مردم در بالارفتن و پایین آمدن از نردبان قدرت، بارها در نظر گروه های سیاسی مورد تأکید قرار گرفته است که این مهم میتواند ضمن هم افزایی مثبت، ناامیدی و سرخوردگی دشمنان مردم و نظام را سبب شود. از این رو، برای افزایش مشارکت در انتخابات باید به مواردی متعددی از جمله موارد ذیل توجه داشت: - دعوت از نخبگان جامعه (که دارای مقبولیت عمومی هستند) در صدا و سیما و مصاحبه با آن ها در خصوص اهمیت مشارکت در انتخابات و بیان مضرات عدم مشارکت در انتخابات.