eitaa logo
🕊 حی علی المهدی عج 🕊
1.4هزار دنبال‌کننده
694 عکس
253 ویدیو
10 فایل
مطالب متنوع ارزشی ، تفریحی ، خبری و ... شناسه ameennn کد شامد 1-1-731495-61-0-1 لینک احراز صحت http://t.me/itdmcbot?start=ameennn
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 پادکست"مدح مولا علی (ع)" 💯💯 💐🍃 بنی فاطمه 🔊Podcast:"madhe mola" 🎤From: banifatemeh ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ( آل عمران _19 ) دین در نزد خدا، اسلام است غايَةُ الإسلامِ التسليمُ ، غايَةُ التسليمِ الفَوزُ بِدارِ النَّعيمِ . امام على عليه السلام :نهايت اسلام ، تسليم است ؛ پايان تسليم رسيدن به سراى پر نعمت (بهشت) است . الإسلامُ هُو التسليمُ امام علی علیه السلام : اسلام تسلیم بودن [ در برابر حق ] است. دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است. لذا دین تمام انبیاء الهی اسلام است.
خداوند تبارک و تعالی در سوره مائده آیه 48 می فرماید : لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ برای هر کدام (هر قوم و امت) یک راه ورود و یک طریقه خاص قرار دادیم شريعت، کوچک شده دین است و راهي است كه انسان را به طريقت و حقيقت رهنمون مي سازد و توسط انبیاء الهی بیان شده است.
نتیجه قالب احسنه برای هر شیء قیمتی چه در عوالم و چه در نشئات، بشر است. لذا همانطور که قرآن در یوم الله قیامت به صورت یک انسان ظهور می کند، همانطور که جبرئیل(ع) به صورت بشر متمثّل می شود، همانطورکه نماز به صورت یک شخص ظهور پیدا می کند، "تمام دین" نیز در یک شخص ظهور می کند! به مجموعه رفتارهایی که در قبال قافله سالار انجام می شود "دین" نامیده می شود. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
⭕️ ؟ ق _ 1 🔸چکیده موسی بن ظفر که بعدا به نام «سامری» معروف شد، از بنی اسرائیل بود (او همان کسی بود که در ماجرای درگیری او با قبطی، موسی به کمک او شتافت و قبطی را کشت) سامری با اینکه سابقه انقلابی داشت، و از یاران موسی بود، پس از پیروزی موسی (علیه‌السّلام) جزء منافقین گردید و در غیاب موسی (علیه‌السّلام)، و از زمینه‌ای که در میان بنی اسرائیل وجود داشت سوء استفاده کرده و از طلاهای فرعونیان، که جمع شده بود، با زیرکی خاصی مجسمه گوساله‌ای درست کرد، و مردم را به پرستش آن دعوت نمود. بر اثر وزش باد از سوراخ های بدن این مجسمه صدایی همچون صدای گوساله بیرون می‌ آمد و به این ترتیب اکثریت قاطع جاهلان بنی اسرائیل، از راه توحید خارج شده و گوساله پرست شدند. هارون هر چه قوم را نصیحت کرد، و آنها را از گوساله پرستی برحذر داشت، به سخنش اعتنا نکردند، حتی با جوسازی‌ها و هیاهوی خود نزدیک بود او را بکشند. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
امام محمد باقر (ع) فرمودند : یا زیاد ، و هل الدین إلا الحب و البغض؟ ای زیاد ، آیا چیزی جز و است ؟ سپس حضرت سه آیه از قرآن را تلاوت فرمودند ، 🔸وَ لکن اللهَ حَببَ إلَیْکُمُ الإیمانَ وَ زینَهُ فی قُلُوبِکُم ... ( حجرات ، آیه 7 ) ، (خداوند ایمان را محبوب شما گردانید و آن را در دل های شما زیبا جلوه داد) . 🔸یُحبونَ مَنْ هاجَرَ إلَیْهِمْ ( سوره حشر ، آیه 9) ، (کسانی را که بسوی ایشان هجرت می کنند دوست می دارند) . 🔸إنْ کُنْتُمْ تُحِبونَ اللهَ فَاتبِعونی یُحْبِبْکُم اللهُ وَ یَغْفِر لَکُم ذُنُوبَکُم وَ اللهُ غَفُورٌ رَحیمٌ (سوره آل عمران ، آیه 31) . (اگر خدا را دوست دارید از دستورات من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد ، و او آمرزنده و مهربان است) ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🎧 پادکست "مدح مولا علی علیه السلام " از عشق علی اگر هلاکم سازند اهل نظر آیینه ز خاکم سازند گویند که ناپاک مبر نام علی من نام علی برم که پاکم سازند ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 ؟ ق _ 3 توجه به اینکه سامری زمان موسی به محاذات ترتیب دادن گوساله مقاله ای را هم در مقابل مقاله الهى موسى لا محاله تدارک دیده بود و... _ عبارتی گفت که سنت جاریه حق تعالی در این گونه موارد است : وَ انْظُرْ إِلى الهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَتَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا ( طه _ ۹۷ ). می بینیم که روش خدای بزرگ این است که باید گوساله سامریها از بین برود؛ بدین صورت که اول سوزانده شود، و سپس خاکسترش نیز به باد داده شود تا اینکه هیچ اثری از این سامریهای تاریخ برای آیندگان باقی نماند. آنگاه قرآن می فرماید: إِنَّمَا الهكُمُ اللهُ الَّذي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا (طه - ۹۸). بنابر همین منطق جناب علی علیه السلام در جنگ جمل _ پس از آنکه هر قبیله ای به ترتیب ارشدیت زمام شتر عایشه را می گرفتند تا اینکه افراد درجه اول آن قبیله کشته شده و بعد زمام شتر را به قبیله دیگری می سپردند و.... _ دستور فرمودند که شتر را پی کنند که بعد از پی کردن و کشته شدن شتر جنگ خاتمه یافت. لازم به تذکر است که : حضرت در موقعی که دستور داد شتر را پی کنند توجه به این آیه مبارکه وَ انْظُرْ إلى الهكَ الَّذي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفًا لَتُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَفْسِفَنَّهُ فِى الْيَمٌ نَسْفًا (طه - ۹۷). نيز داشته اند. ناگفته نماند که عمل رسول خدا (ص) با «مسجد ضرار» هم به همین منوال انجام گرفته و به این نحو اجرا شده است که به دستور ایشان ابتدا مسجد خراب و سپس سوزانده شد. در اینجا اگر به تاریخ صدر اسلام بنگریم می بینیم «دومی» سامری این امت و «اولی»، گوساله و عجل و آلت دست این سامری بوده است. در این زمینه مطلب زیاد است و اهل علم و تحقیق بحمدالله همه را می دانند. نکته ای که باید در این مقوله از آن صحبت شود این است که غالباً مسأله وجود و بروز پس از ظهور هر یک از انبیای الهی می باشد تا با این فتنه، افراد، غربال شده و خبیث از طیب جدا گردد و آنهایی که در وجودشان زیغ و شک و ریب وجود دارد از جامعه واقعی اسلام بدور افتاده تا آیندگان بهتر بتوانند راه را از چاه تشخیص دهند. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم مرویست: «لا بُدَّ مِنْ فِتْنَةٍ يُبْتَلَى الْأُمَّةُ بِهَا لِيَتَعَيَّنَ الصَّادِقُ مِنَ الْكَاذِبِ». از حضرت ابوالحسن سلام الله علیه روایت می کنند : عباس به خدمت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و گفت : بیا تا مردمان با تو بیعت کنند. حضرت فرمود میدانی که ایشان با من بیعت می کنند؟ عباس گفت آری. حضرت فرمود : کجاست آیه : « الَمَ ٥ اَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ O وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ » (عنكبوت 1_3 ) بنابراین همیشه باید بعد از انبیاء یک فرد آگاه و راهبر (وصی) وجود داشته باشد که مبادا خدای ناکرده امّت آن نبی در دام سامریهای زمان _ که در طول تاریخ تعطیل بردار نخواهد بود _ گرفتار شوند که البته این خود و امتحان است. اما راه از این ها تنها توسل به ذیل عنایت جناب علی علیه السلام و سایر ائمه هدی علیهم السلام می باشد؛ زیرا امیر المؤمنين على علیه السلام می فرمایند: « خداوند ما را پاک و معصوم، و شاهدش بر مردم، و حجتش در زمین قرار داده است. ما را همراه قرآن و قرآن را همراه ما. نه ما از قرآن جدا می شویم و نه قرآن از ما». 📕علی علیه السلام و فوج مقتحم ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ فوق العاده جالب هندی 😍 📣📣 برای دیدن و شنیدن بقیه مطالب عضو شوید 👇👇👇👇 ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌸✨بنـام آنکه الله است نـامش 💗✨بود از هر سخن برتر کلامش 🌸✨بنام آنكه رحمان ورحيم است 💗✨بنام آنـكـه خـلّاق كـريـم است‏ 🌸✨بنـام آنـكه او پـروردگــار است 💗✨زمين وآسمان را از او قرار است‏ 🌸✨بنـام آنـكه حمـد او را سزايـد 💗✨جز او را اهل دانش كى ستايد 🌸✨بنام آنكه انـدر روز محشر 🌸✨بود او مالك مطلق سراسر 💗✨بنام آنكه عـارى از نيـاز است 🌸✨درِجودش بروى خلق باز است 💗✨ الهی به امید تو . . . ‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‌‌‎╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🖋 امام حسین(ع) در عالم مکاشفه به یکی از علمای قم فرموده‌اند: ⭐️ مهدی ما (ع) در عصر خویش مظلوم است. تا میتوانید، درباره او سخن بگویید و قلم فرسایی کنید. ⇦ آنچه درباره شخصیت وی بگویید درباره همه معصومین علیهم السلام گفته اید؛ زیرا ایشان همه در عصمت، ولایت و امامت یکی اند و چون عصر، عصر مهدی ما است، سزاوار است درباره او سخن ها گفته شود… 💥 باز تاکید میکنم که درباره مهدی ما زیاد بگویید و بنویسید. مهدی ما مظلوم است. بیش از آنچه نوشته و گفته اند، باید درباره اش نوشت و گفت... 📚 ترجمه صحیفه مهدیه ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔻 📢آیت الله سید احمد نجفی رضوان الله تعالی : در وارد است بعد از حادثه عظمای و خانه نشین کردن حضرت مولا علیهما السلام و آن ظلم عظمی که به بی بی سلام الله علیها روا داشتند و الهی از عالم رفت و دنیا را گرفت و این ظلمت تا زمان ظهور کبرای آقا روحی فداه ادامه دارد. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
👈 پرسیدیم ظرف عمل انسان چیست ؟ 💥 فرمودند : اخلاق است . 👈 سوال کردیم ظرف اخلاق انسان چیست ؟ 💥فرمودند : روح انسان است . 👈 پرسیدیم روح ما كجا باشد تا جزء جزء صادره های ما بسیار موثر باشد؟ روح ما کجا باشد تا از فحشاء و منکر تزکیه شود؟ 💥 فرمودند : كربلا حمام روح هست ، حضور در كربلا ، حضور قلبي در كربلا حمام روح است ، روح انسان را از آلايش ها ، از نجاسات و از آلودگی ها پاك مي كند ، كربلا مركز نور هست ، روح انسان اگر در كربلا باشد و در معرض نور امام( ع) ـ مانند خميري كه در تنوري گذاشته مي شود_ پرداخت مي شود و به نان تبديل مي شود و قابل خوردن مي شود ؛ روح انسان هم پرداخت مي شود ، روح قابلي مي شود ، روح قابل استفاده اي مي شود. 💥 در ادامه فرمودند : كربلا محل اعزام شيعيان هست، اگر اين توفيق را داشته باشيم كه روحا ًدر كربلا باشيم شايد مولاي مان امام حسین(ص)، ماها را هم به سوي ظهور امام زمان (عج) اعزام كنند، توشۀ مناسب به ما عطا كنند، مسير را با انگشت مباركشان نشان بدهند، راه را براي مان هموار كنند، توشۀ سفر به ما عطا بكنند ، با دعاهاي مستجاب شان ما را بدرقه كنند ، با نورشان ما را همراهي كنند، با ولايت شان ما را جلو ببرند و به نصرت مولاي مان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) روانه مان كنند ، اميد كه به اين صورت وسيلۀ خيري بشويم در برپايي ظهور مولاي مان عجل الله تعالي فرجه . آن شعر زمان جنگ اينجا جايگاه دارد كه : كربلا منتظر ماست بيا تا برويم. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
✳️ تمام دنیا را که‌ بگردی کسی‌ را دلسوز تر از خدا برای خودت نخواهی یافت. ✳️ مردم‌ فقط حرف‌ زدن را خوب بلدند. شعار حمایت و محبت برایت سر می‌دهند تا وقتی‌ که نیازشان برطرف شود و بعضی‌ ها تو را تا زمانی می خواهند که باب میل آنها رفتار کنی ✳️ پس یادت باشد بخاطر کسی از ارزش‌ هایت دست نکش ، یادت باشد آنقدر آرزوهای رنگارنگ هست که اگر تا آخر عمر هم برایشان تلاش کنی باز هم به آنها نخواهی رسید. ✳️ پس گاهی یک جا در مسیرت توقف کن، و از آنجا به بعد با قانون خدا و برای قلب‌ خودت زندگی کن، بدان اگر حدود خدا را در زندگی‌ ات حفظ کنی ، خدا هم در دنیا یاورت و در آخرت پناهت می‌شود ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 مرحوم علّامه عالی مقام، مجلسی رضوان اللَّه تعالی علیه از ابن‌اثیر جزری نقل می کند که وی در «النهایة» این حدیث را آورده و بیان کرده است که چرا نگاه کردن به علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام عبادت است؟ ابن‌ اثیر، چنین گفته است که : « انَّ علّیاً کان إذا برز قال الناس : لااله‌الّااللَّه ما اشرف هذا الفتی.» وقتی علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام در مقابل مردم ظاهر می شد، مردم با دیدن او می گفتند : لااله‌الّااللَّه! چقدر شریف است این جوان! «لااله‌الّااللَّه ما اکرم هذا الفتی.» چقدر کریم و بزرگوار است این جوان! «لااله‌الّااللَّه ما اعلم هذا الفتی.» چقدر دانشمند است این جوان! «لااله‌الّااللَّه ما اشجع هذا الفتی.» چقدر شجاع است این جوان! خلاصه این‌ که، ابن‌ اثیر می گوید وقتی مردم به علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام می نگریستند، از بس صفات او برجسته بود، مکرّر در مکرّر تهلیل می گفتند و ذکر خدا می کردند. از این جهت، نگاه کردن به او عبادت است. مجلسی این بیان را قبول ندارد و می گوید : ابن‌ اثیر خواست یک فضیلت را از علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام سلب کند؛ که خودِ نگاه کردن به او، به خاطر خودِ علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام عبادت باشد. این را خواست سلب کند. اما چند فضیلت دیگر را، من حیث لایشعر، برای علی بن ‌ابی طالب علیه‌السّلام اثبات کرد! ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
عَنِ الصّادِقِ عليه ‏السلام عَنْ ابائِهِ قالَ: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ تَعالى جَعَلَ لاَِخى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ فَضائِلَ لا يُحْصى عَدَدَها غَيْرُهُ. فَمَنْ ذَكَرَ فَضيلَةً مِنْ فَضائِلِهِ مُقِرّا بِها غَفَرَ اللّه‏َ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّرَ وَ لَوْ وافَى الْقِيامَةَ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ. وَ مَنْ كَتَبَ فَضيلَةً مِنْ فَضائِلِ عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ، لَمْ تَزَلِ الْمَلائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ ما بَقِىَ لِتِلْكَ الْكِتابَةِ رَسْمٌ. وَ مَنِ اسْتَمَعَ اِلى فَضيلَةٍ مِنْ فَضائِلِهِ غَفَرَاللّه‏ُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِى اكْتَسَبَها بِالاِْسْتِماعِ. وَ مَنْ نَظَرَ اِلى كِتابَةٍ فى فَضائِلِهِ غَفَرَاللّه‏َ لَهُ الذُّنُوبَ الِّتِى اكْتَسَبَها بِالنَّظَرِ. ثُمَّ قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَلنَّظَرُ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ عِبادَةٌ، وَ ذِكْرُهُ عِبادَةٌ، وَ لايُقْبَلُ ايمانُ عَبْدٍ اِلاّ بِوِلايَتِهِ وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِهِ. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
امام صادق عليه ‏السلام از پدران بزرگوارش از رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله نقل كرد كه آن حضرت فرمود: به درستى كه خداوند براى برادرم، على بن ابى طالب عليه ‏السلام فضايلى قرار داده كه تعداد آن ‏ها را غير از خودش كس ديگرى نمى‏ تواند شمارش نمايد. پس هر كس فضيلتى از فضايل او را در حالى كه به آن اقرار دارد بيان كند، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى‏ بخشد؛ اگر چه، با گناهان جنّ و انس به قيامت درآيد. و هر كس فضيلتى از فضايل على ‏بن ‏ابى‏ طالب عليه ‏السلام را بنويسد، پيوسته ملائكه برايش استغفار مى‏ كنند تا زمانى كه آن نوشته باقى است. و هركس گوش دهد به فضيلتى از فضايل او، خداوند تمام گناهانى را كه از طريق شنيدن كسب كرده، مى‏ آمرزد. و هركس به نوشته‏ اى كه در آن فضايل على عليه ‏السلام است نظر كند، خداوند گناهانى را كه با نگاه كردن انجام داده، مى‏ بخشد. و در ادامه، رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله فرمود: نگاه به چهره على ‏بن ‏ابى‏ طالب، عبادت است، ذكر و ياد او را نمودن عبادت است و ايمان بنده ‏اى پذيرفته نمى‏ شود، مگر به دوستى با او و دشمنى و بيزارى از دشمنانش. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 یکی از مفاهیم " َسماء " عالم معنا است. در تفسیر آیه 11 سوره مبارکه 👆آمده است : عَنْ جَابِرٍ (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ فِی الْبَطْنِ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ قَالَ: السَّمَاءُ فِی الْبَاطِنِ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْمَاءُ عَلِیٌّ (علیه السلام) جَعَلَ اللَّهُ عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَذَلِکَ قَوْلُهُ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ فَذَلِکَ عَلِیٌّ یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ قَلْبَ مَنْ وَالَاهُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَذْهَبُ الرِّجْزُ عَنْهُ، وَ یَقْوَی قَلْبُهُ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ فَإِنَّهُ یَعْنِی عَلِیّاً (علیه السلام)، مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَرْبِطُ اللَّهُ عَلَی قَلْبِهِ بِعَلِیٍّ فَثَبَّتَ عَلَی وَلَایَتِهِ. جابر گوید : « از امام صادق (ع) مفهوم باطنی این آیه: وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ را پرسیدم». امام (ع) فرمود: «منظور از آسمان در باطن آیه، رسول خدا (ص) و منظور از آب، علی (ع) است، و [منظور از] این سخن خدای تبارک و تعالی: مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ، یعنی هر که از علی (ع) پیروی کند، خدا ناپاکی را از او دور می‌ سازد و قلبش را تقویت می‌کند. امّا مراد از این سخن خداوند: وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ علی (ع) است؛ هر که از علی (ع) تبعیّت کند، خداوند قلبش را به‌ وسیله‌ی علی (ع) استوار می‌سازد؛ و بر ولایتش ثابت‌ قدم می‌ ماند ». ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 « ارض » در مقابل «سماء» است و با تعریفی که از سماء بدست آوردیم _ که سماء معطوف به عالم معناست _می توان گفت، ارض در نظر اول عالم ظاهر است، چون همه افراد لیاقت آنرا ندارند که مرید عالم معنا و سماء و باطن این عالم گردند. و چون « ارض» در مقابل «سماء» قرار دارد، می توان نتیجه گرفت که این «ارض» برای ذات حق تعالی با ارزش می باشد. به عبارت دیگر از اهمیتی که سماء برای خداوند دارد می توان به اهمیت ارض پی برد. پس دیگر نمی توان قبول کرد که ارض زمینی باشد که بهر نقطه این جهان بتوان آن را اطلاق کرد. آنجا که در سوره الرحمن ابتداءً سماء به صورت : « وَ السَّماءَ رفعها » آمده است، امام معصوم (ع) می فرمایند : « سماء » رسول خدا (ص) است. و در «وَضَعَ المیزان» نیز بنا به فرمایش امام (ع) «میزان» جناب علی (ع) است. پس باید در آیه بعد که می فرماید: وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ قدم را از ظاهر فراتر نهاد و چنین اظهار داشت: چون کلمه و فعل «وضع» در هر دو آیه و در یک سوره تکرار شده است لذا با یک جمع بندی می توان نتیجه گرفت که « ارض » در تأویل؛ همانا وجود انبیا و رجال حق در روی زمین می باشد. 🔸 ارض می تواند در سطح تأویل و در یک بعد هم معطوف به قرآن مجید باشد. 📗 علی (ع) و فوج مقتحم ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
علت ✍ برای پرداختن به این موضوع بسیار مهم، به حدیثی از حضرت رضا علیه السلام گوش جان می سپاریم و از خود چیزی نمی گوییم. فقط یادآور می شویم که دقت همه جانبه در مندرجات این حدیث می تواند مبنای یک مقدمه ذهنی برتر در نیل به شناخت مقام شامخ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و عل سلام الله علیه و سایر ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین در خلقت قرار گیرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
✍ حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلامِ بْنُ صَالِحٍ الْهَرَوِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرّضا، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ ، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ الحُسَيْنِ بْنِ عَلِيّ، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بن أَبِي طَالِبٍ (ع) قال : 🔸قَالَ رَسُولَ اللهِ (ص) : ما خَلَقَ اللَّهُ خَلْقًا أَفْضَلَ مِنِّي وَ لَا أَكْرَمَ عَلَيْهِ منی، 🔹قَالَ عَلِيٌّ (ع) : فَقُلْتُ : یا رسول الله فانت أَفْضَلُ أَمْ جَبْرَئِيلُ؟ 🔸فَقَالَ (ص) : يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَضَّلَ أَنْبِيَانَهُ الْمُرْسَلِينُ عَلَى مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَ فَضَّلَنِي عَلَى جَميعِ النَّبِيِّينَ و الْمُرْسَلِينَ وَ الْفَضْلُ بَعْدَى لَكَ يَا عَلِيُّ وَ لِلْاَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِكَ وَ إِنَّ الْمَلائِكَةَ لَخُدا مُنَا وَخُدَّامُ مُحِبّينا يا علي، الذينَ يَحْمِلُونَ العَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِوِلايَتِنا ... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔺ترجمه : عبد السلام بن صالح از امام رضا از پدران بزرگوار خود از امیرالمؤمنین (ع) روایت کرده است که حضرت رسول الله (ص) فرمودند: خداوند خلقی برتر از من و گرامی تر از من - نزد خود - خلق نفرموده است. علی (ع) فرمود که من عرض کردم شما برتر هستید یا جبرئیل؟ حضرت (ص) فرمودند: ای علی خداوند تبارک و تعالی پیامبران مرسل خود را بر ملائکه مقرّب خود برتری داده و مرا بر تمام انبیا و مرسلین فزونی بخشیده است ، فضیلت بعد از من برای تو و امامان بعد از تو می باشد و ملائکه خدمتگزاران ما و دوستان ما هستند. ای علی ملائکه حامل عرش الهی و آنان که اطراف آن هستند همراه حمد خدا به تسبیح او نیز مشغولند و برای کسانی که به ولایت ما ایمان آورده اند استغفار می کنند.... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
يَا عَلَى، لَوْلا نَحْنُ مَا خَلَقَ اللهُ آدَمَ (ع) وَ لَا الْحَوَّاءَ وَ لَا الْجَنَّةَ وَ لَا النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ لَا الْأَرْضَ، فكيف لا تكونُ أَفْضَلَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ ؟! وَ قَدْ سَبَقْنَاهُمْ إِلَى مَعْرِفَةِ رَبِّنَا وَ تَسْبِيحِهِ وَ تَهْلِيلِهِ وَ تَقْدِيسِهِ ، لِأَنَّ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْواحُنَا فَأَنطَقَهَا بِتَوْحِيدِهِ وَ تَمْجِيدِهِ ثُمَّ خَلَقَ الْمَلَائِكَةَ، فَلَمَّا شَاهَدُوا أَرْوَاحَنَا نُورًا وَاحِدًا اسْتَعْظَمَتْ أَمْرَنَا ، فَسَبِّحْنَا لِتَعْلَمَ الْمَلائِكَةُ أَنَا خَلَقُ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ مُنَزَّهُ عَنْ صِفَاتِنَا ، فَسَبَحَتِ الْمَلائِكَةُ بِتَسْبِيحِنَا وَ نَزَهَتَهُ عَنْ صِفَاتِنَا، فَلَمَّا شَاهَدُوا عِظَمَ شَأْنِنَا ، هَلَّلْنَا لِتَعْلَمَ الْمَلَائِكَةُ أَنْ لَا إِلهُ إِلَّا اللهُ وَ أَنا عَبِيدٌ وَ لَسْنَا بِالِهَةٍ يَجِبُّ أَنْ نُعَبَدَ مَعَهُ أَوْ دُونَهُ ، فَقَالُوا: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، فَلَمَّا شَاهَدُوا كِبَرَ مَحَلَّنَا كَبَرْنَا لِتَعْلَمَ الْمَلَائِكَةُ أَنَّ اللَّهَ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُنَالَ عِظَمُ الْمَحَلِ إِلَّا بِهِ، فَلَمَّا شَاهَدُوا مَا جَعَلَهُ اللَّهُ لَنَا مِنَ الْعِزَّةِ وَ الْقُوَّةِ، قُلْنَا : لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ لِتَعْلَمَ الْمَلائِكَةُ أَنَّهُ لا حَوْلَ لَنَا وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، فَلَمَّا شَاهَدُوا مَا أَنْعَمَ اللهُ بِهِ عَلَيْنَا وَ أَوْجَبَهُ لَنَا مِنْ فَرْضِ الطَّاعَةِ ، قُلْنَا : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ ، لِتَعْلَمَ الْمَلَائِكَةُ مَا يَحِقُ لِلَّهِ - تَعَالَى ذِكْرُهُ - عَلَيْنَا مِنَ الْحَمْدِ عَلَى نِعَمِهِ ، فَقَالَتِ الْمَلائِكَةُ: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯