نکته آموزشی شب اول:
تفسیر و تدبر:
الَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ
ترجمه:
(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند. (بقرة آیه ۳)
ایمان به غیب اولین هدیه بعثتها به انسان است.
🌺 توصیه آیت الله کشمیری: در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .
نکته آموزشی شب دوم:
تفسیر و تدبر:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛
اى مردم از آنچه در زمين است حلال و پاكيزه را بخوريد و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست» (بقره/ ۱۶۸)
پیامهای آیه:
1- شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاكیزه و دلپسند بودن. «كلوا حلالاً طیّباً»
2- اسلام با بعضى ریاضتها مخالف است. «كلوا»
3- بهرهگیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاك، پیروى كردن از شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان»
4- نیازهاى طبیعى بشر، زمینهاى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزشهاى آن توجّه داشت. «كلوا... ولاتتبعوا خطوات...»
5 - شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مىكند. باید از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشیطان»
6- شیطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مىشود. «خطوات»
7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرامها و بازداشتن آنان از نعمتهاى حلال، نمودى از دشمنى آشكار شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً... انّه لكم عدو مبین» (تفسیر نور، استاد قرائتی)
🌺 توصیه آیت الله کشمیری: در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .
🌺 نکته آموزشی شب سوم:
تفسیر و تدبر:
🌷 آيه 152 سوره بقره
فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِى وَلاَ تَكْفُرُونِ
🌸 ترجمه:
پس مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم، و براى من شكر كنید و كفران نورزید.
🌹 نکته ها:
خداوند در برخى آیات مىفرماید: «اذكروا نعمتى» نعمتهاى مرا یاد كنید. ولى در این آیه مىفرماید: «اذكرونى» یاد خود من باشید. و این بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است.
🌺 خداوند، با انسان داد وستد مىكند و هیچكارى از انسان را بىبهره نمىگذارد: «اذكرونى اذكركم»، «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم» ، «فافسحوا یفسح الله لكم»
امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یكى از مصادیق ذكر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا شمردند كه 34 مرتبه اللَّهاكبر، 33 مرتبه الحمدللَّه و 33 مرتبه سبحاناللَّه مىباشد.
✋ موانع ذكر خداوند:
الف: شیطان. «انساهم ذكر اللّه» [454] شیطان، آنها را از یاد خدا غافل كرد.
ب: تكاثر و رقابتها. «ألهیكم التَّكاثُر» [455] شما را افزونخواهى، سرگرم ساخت.
ج: آرزوها و خیال. «و یُلهِهم الاَمَل» [456] آرزو، آنها را سرگرم نمود.
📖 پيامها:
🔶 1- خداوند، به انسان شخصیّت مىبخشد ومقام انسان را تا جایى بالا مىبرد كه مىفرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم. «اذكرونى اذكركم»
🔶 2- كسانى مشمول لطف خاصّ هستند، كه همواره به یاد خدا باشند.«اذكرونى اذكركم»
🔶 3- ذكر خدا و نعمتهاى او، زمینهى شكر و سپاس است. چنانكه غفلت از یاد خدا، مایهى كفران است. (تفسیر نور، استاد قرائتی)
🌺 نکته آموزشی شب چهارم:
تفسیر و تدبر
❇️آل عمران آيه 8
🔰آيه
رَبَّنَآ لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
🔰ترجمه
(راسخان در علم مى گویند:) پروردگارا! پس از آن كه ما را هدایت كردى، دلهاى مارا به باطل مایل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسیار بخشنده اى
🔶پيام ها
1- به علم و دانش خود مغرور نشویم، از خداوند هدایت بخواهیم. «ربّنا لاتزغ قلوبنا...»
2- نشانه علم واقعى و رسوخ در علم، توجّه به خدا و استمداد از اوست. «الاّ الراسخون فى العلم... ربّنا لاتزغ قلوبنا»
3 - محور هدایت و گمراهى، قلب و افكار انسانى است. «لاتزغ قلوبنا»
4- در خط قرار گرفتن خیلى مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار اهمیّت دارد. «بعد اذ هدیتنا...»
5 - هدیه و هبهى دائمى و بی منّت، مخصوص اوست. «انّك انت الوهّاب»
🌺 توصیه آیت الله کشمیری: در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد.
💠نحوه تلفظ حرف▶️ غ◀️
این مخرج ، «ادنَی الحلق» نام دارد. «اَدنی» به معنای «پست تر – نزدیک تر» است.
🔸«ادنی الحلق» نزدیک ترین محل حلق نسبت به زبان است.
🔰
۱- مخرج غین، اول حلق است
۲- به صورت نرم و سایشی و لرزشی ادا می شود
۳ - صدا ( صوت ) به هنگام سکون، در مخرجش امتداد پیدا می کند (مثل کلمه ی مغضوب)
🚩صدای «غ» نسبتاً نرم و ممتد بوده و با ارتعاش تارهای صوتی همراه است .مانند صدای غرغره ی آب در گلو. درشت و پر حجم هست.
تمرین
غیرالمغضوب
حرف-غین-استاد-موسوی-بلده.mp3
719.2K
#فایل_صوتی📣
💠
نحوه تلفظ حرف غ
💝کودکان و نوجوانان عزیزی که در شبهای ماه مبارک رمضان آیات کوتاه تفسیری را حفظ نمایند علاوه بر امتیاز حضور، امتیاز ویژه دریافت و نیمه رمضان و عید سعید فطر جوایز نفیسی تقدیم خواهد شد.
🎁
🌺 نکته آموزشی شب پنجم:
آل عمران آيه 92
🔰آيه
لَنْ تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ شَىءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم
🔶ٌترجمه
هرگز به نیكى دست نمىیابید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید، (در راه خدا) انفاق كنید و بدانید هر چه را انفاق كنید، قطعاً خداوند به آن آگاه است.
🚩نکته
كلمه «بِرّ» به خیر وبركت گسترده، وزمینى كه براى كشت و زراعت ویا سكونت مهیّاست، گفته مىشود. همچنین به گندم كه غذاى عموم انسانها وانواع حیوانات است، «بُرّ» گفته مىشود.
در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونه هاى بِرّ معرفى شده اند.
💠نمونه هایى از انفاق مؤمنان
🔶1- ابوطلحه انصارى، بیشترین درختان خرما را در مدینه داشت وباغ او محبوبترین اموالش بود. این باغ كه روبروى مسجد پیامبر صلى الله علیه وآله واقع شده بود، آب زلالى داشت. رسولخداصلى الله علیه وآله گاه وبىگاه وارد آن باغ مىشد واز چشمهى آن مىنوشید. این باغِ زیبا و عالى، درآمد كلانى داشت كه مردم از آن سخن مىگفتند. وقتى آیه نازل شد كه «لنتنالوا البرّ حتى...» او خدمت پیامبر رسید وعرض كرد: محبوبترین چیزها نزد من این باغ است، مىخواهم آن را در راه خدا انفاق كنم. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: تجارت خوبى است، آفرین بر تو، ولى پیشنهاد من آن است كه این باغ را به فقراى فامیل و بستگان خویش دهى. او قبول كرد وباغ را بین آنان تقسیم نمود.
🔶2- مهمانى بر ابوذر وارد شد، ابوذر گفت: چون من گرفتارى دارم، شما خودتان یكى از شتران مرا نحر و غذا تهیه كنید. آنها شتر لاغرى را انتخاب كردند. ابوذر ناراحت شد و پرسید: چرا شتر فربه و چاق را نیاوردید؟ گفتند: آن را براى نیاز آینده تو گذاشتیم. ابوذر فرمود: روز نیاز من روز قبر من است.
🔶3- وقتى فاطمه زهراعلیها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مىبردند، فقیرى از حضرت پیراهن كهنهاى خواست. فاطمه زهرا علیها السلام به یاد این آیه «لن تنالوا البر...» همان پیراهن نوى عروسیش را انفاق كرد.
🔻پيام ها
🔷1- یگانه راه رسیدن به مقام نیكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لن تنالوا البرّ...»
🔷2- در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدایى نیست، بلكه رشد انفاق كننده نیز مطرح است. دل كندن از محبوبهاى خیالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهمترین آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لن تنالوا البرّ»
🔷3- دلبستگى به دنیا سبب محروم شدن از رسیدن به مقام برّ است. «لن تنالوا البرّ»
🔷4- سعادتِ فرد در سایه نگاه اجتماعى وكریمانه اوست. «لنتنالواالبرّحتّىتنفقوا»
🔷5 - بهترین چیز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدا كه جان خود را در راه خدا مىدهند، به بالاترین مقام بِرّ مىرسند. «تنفقوا مما تحبّون»
🔷6- آنچه را كه خود دوست مىدارى انفاق كن، نه آنچه را كه بینوایان دوست مىدارند. زیرا ممكن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشیاى ناچیز نیز راضى باشند. «ممّا تحبّون»، نه «ممّایحبّون»
🔷7- انسانى كه تربیت الهى یافته، اسیر مال و ثروت نیست، بلكه حاكم بر آنهاست. «تنفقوا ممّا تحبّون»
🔷8 - در انفاق، اصل كیفیّت است، نه كمیّت. «ممّاتحبّون»
🔷9- اسلام، مكتب انسان دوستى است نه مال دوستى. «تنفقون مما تحبون»
🔷10- در انفاق نه افراط و نه تفریط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن. «ممّا تحبّون»
🔷11- محبّت به مال در نهاد هر انسانى هست: «ممّا تحبّون»آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «و انّه لحبّ الخیر لشدید»
🔷12- مهم انفاق است حتّى اگر اندك باشد. «و ما تنفقوا من شىء»
🔰تلفظ حروف حاء
🔸این حرف از حروف حلقی هست که همراه با هوای بازدم و تنگ شدن دیوارههای حلق به یکدیگر، ایجاد میگردد.
🔷 صدای حاء نسبتاً خشن و گرفته است.
⛱جهت سهولت در یادگیری تلفظ حاء میتوان گفت: «حالتی که برای گرم کردن دست ها در فصل سرد زمستان به کار میرود همان شیوه تلفظی حرف حاء است».
3-harfe_haa.mp3
1.2M
🔊فایل_صوتی
🔰تلفظ حروف حاء
🔸این حرف از حروف حلقی هست که همراه با هوای بازدم و تنگ شدن دیوارههای حلق به یکدیگر، ایجاد میگردد.
🔷 صدای حاء نسبتاً خشن و گرفته است.
🌷 نکته آموزشی شب پنجم:
🌹آيه اولی الامر یا اطاعت (نساء/ 59)
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ ...
🌺ترجمه
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! خدا را اطاعت كنید و از رسول و اولى الامر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت كنید...
🌼نکته ها
این آیه به وظیفهى مردم در برابر خدا و پیامبر اشاره مىكند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پیامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بنبست قرار نمىگیرند.
آمدن این سه مرجع براى اطاعت، با توحید قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولى الامر نیز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است.
در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است كه وقتى پیامبر اسلام، هنگام عزیمت به تبوك، على علیه السلام را در مدینه به جاى خود نهاد و فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى» این آیه نازل شد.
در آیه قبل سفارش شد كه امانات به اهلش سپرده شود. این آیه گویا مىفرماید: این سپردن به اهل، در سایه اطاعت از خدا و رسول و اولىالامر است.
ادامه ...
🌼 پيام ها
1- مردم باید نظام اسلامى را بپذیرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتیبانى كنند. «اطیعوااللّه و اطیعواالرسول و اولى الامر منكم»
2- اسلام مكتبى است كه عقاید و سیاستش بهم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولىالامر كه امرى سیاسى است، به ایمان به خدا و قیامت كه امرى اعتقادى است، آمیخته است. «اطیعوااللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر»
3- سلسله مراتب در اطاعت باید حفظ شود. «اللّه، الرسول، اولى الامر»
4- اولى الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بىچون و چرا باشد. «اطیعواالرسول و اولى الامر»
5 - اطاعت از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. «اطیعوا... منكم»
6- نام اولى الامر در كنار نام خدا و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى باید از قداست والایى برخوردار باشد. «اطیعواالرسول و اولى الامر»
...
🌺 توصیه آیت الله کشمیری: در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بر دارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلفظ حرف "عین"
این حرف در فارسی به صورت «همزه» تلفّظ میشود. حال به تفاوت این دو در عربی توجه فرمایید:
«همزه» ساده گفته می شود و صدا در آن قطع می گردد ولی حرف «عین» از وسط حلق اداء شده و صدا در آن قطع نمی شود و در اثر انقباض دیواره ی حلق و درنتیجه تنگ شدن فضای حلق تلفظ می شود.
نکته: حرف"ع" با نرمی ادا می شود پس دقت کنید که مفخم و پرحجم تلفظ نشود!
مقایسه "ع" و "ء":
اَجَل عَجَل
اَمَلاً عَمَلاً
اَمین عَمین
یَاْلَمُونَ یَعْلَمُونَ
تمرین:
اَعْلی ـ فَاعْلَمْ ـ نِعْمَ ـ اِعْلَمُوا ـ یُعْجِبُکَ ـ یَسْتَعْجِلُونَ
🌺 نکته آموزشی شب ششم:
🔶 علائم وقف:
در قرآن عثمانطه از شش علامت براي راهنمايي قاري استفاده شده است كه ذيلاً شرح داده ميشود.
🌷 مـ : علامت وقف لازم است (و وصل آن صحيح نيست و چه بسا ممكن است معناي آيه را منقلب نمايد(
🌷 قلي: معادل علامت وقف «ط» (وقف مطلق) در ساير قرآنهاست و معناي آن اين است كه وقف كردن بهتر است (الوقف اولي) و تأكيد شده است.
🌷 ج: به معناي وقف جايز است (وقف و وصل آن يكسان است)
🌷 صلي: معادل علامت وقف «ز» (وقف مجوز) در ساير قرآنهاست و معناي آن اين است كه وصل آن بهتر است (الوصل اولي): علامت وقف معانقه است و نشاندهنده آن است كه قولي بر وقف در هر دو موضع وجود دارد اما قاري نبايد در هر دو موضع وقف كند لذا براي وقف نمودن بايد به يكي از دو موضع اكتفا كرد.
🌷 لا: اين علامت نشانه عدم جواز وقف و در بسياري از موارد عدم جواز ابتدا از آن موضع است.
🔶 لازم به ذكر است در قرآنهايي كه به خط جديد عثمانطه است و چند سالي است كه كشور عربستان اين خط عثمانطه را منتشر مينمايد، اين علامت حذف گرديده و در سرتاسر قرآن از آن استفاده نشده است.
🌺 مسابقه کودکان
با سلام و تقدیم احترام
🔶 پیرو مسابقات قبلی محفل «زیارت امینالله»
لطفا نور چشمان عزیز این آیه و ترجمه را حفظ نمایند.
🌼 حفظ آیه «کَبُرَ مَقتاً عِندَاللهِ اَن تَقُولوا مَالَا تَفْعَلُونَ» (صف/ آیه3)
🌺 ترجمه: این عمل که سخن بگویید و خلاف آن کنید، بسیار سخت خدا را به خشم میآورد.
🌼 «تحلیل زیبای حسین ثروتی از این آیه»
خدا خیلی ازت بدش میاد
مگه چی کار کردم؟
حرفی زدی که بهش عمل نمیکنی
من اصلا فکر نمیکردم که این گناه باشه چه برسه به گناه کبیره!
🌸 «کَبُرَ مَقتاً عِندَاللهِ اَن تَقُولوا مَالَا تَفْعَلُونَ» 🌸
🌸
🌷 نکته آموزشی شب هفتم:
🌹آيه (مائده/ 98)
اِعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🌺ترجمه
بدانید كه خداوند، سخت كیفر است، وهمانا خداوند آمرزنده مهربان است.
🌼 پيام ها
تشویق و تهدید باید در كنار هم باشد. «شدیدالعقاب، غفور رحیم»
انسان باید همواره بیمناک از گناهان خویش و امیدوار به رحمت و مغفرت الهى باشد