#احکام
🔺فراموش کردن رکوع🔺
✅سوال: اگر نمازگزار هنگام سجده متوجه شود که رکوع را انجام نداده، آیا نمازش باطل است، چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفه ای دارد؟
🔸جواب: اگر در حال سجده اول یا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است، باید برخیزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زیادی به احتیاط مستحب پس از نماز، دو سجده سهو انجام دهد).
نکته: اگر بدون برخاستن و ایستادن، از همان حال نشسته، خود را به حالت خمیدگیِ رکوع برساند، نمازش باطل است.
🕌مـسـجــدِ جـامــع↙️
https://eitaa.com/joinchat/3681878095C4b63cb1308
#مسجد_پیشرفت_از_دیدگاه_رهبری
🔺وظیفه امام جماعت🔺
✅پیشنمازی مسجد تنهاوظیفهی امام جماعت نیست؛ پیشنمازی هم یکی از کارها است. اقامهی نماز، اقامهی حق و عدل، اقامهی دین، ابلاغ احکام دینی، وظیفهی ما بهعنوان پیشنماز و بهعنوان امام جماعت است. یعنی محور مسجد امام جماعت است، مسجد بر محور امام جماعت [است]. خب اگر این شد، احساس مسئولیّت انسان سنگین خواهد شد.
1395/05/31
🆔@masjedjame_ir
#سخن_بزرگان
🔸چگونه در طول هفته از جهت معنوی شارژ باشیم؟🔸
✅یک جوری برنامه ریزی کنید که از جمعهها بهرهبرداری شود. جمعه اگر از لحاظ عبادت، خوب اداره شود، بقیۀ هفته هم خوب اداره میشود! مثل این است که مثلاً شما در ابتدای روز، صبحانه خوردهاید؛ این باعث میشود که دیگر تا ظهر ضعف نکنید!
اگر در جمعه از لحاظ عبادت، کار خوب و حسابی و دهان گیری کردید، تا آخر هفته ضعف نمیکنید، تا آخر هفته شارژ هستید. اگر در جمعه، باطری خودتان را خوب تقویت کنید، تا عصر پنجشنبه کم نمیآورید.
به عبادت و زیارت امامزادهها بپردازید. به زیارت قبور بروید. بعد از نماز جمعه در عصر، دعای سمات بخوانید.
🕌مـسـجــدِ جـامــع↙️
https://eitaa.com/joinchat/3681878095C4b63cb1308
#ایده_های_مسجدی(شماره پنج)
🔸ایده
برگزاری جلسات تلاوت قرآن؛ به گونهای که قاریان قرآن تلاوت کنند و مستمعین گوش نمایند.
🔹مسئله
افزایش جلسات انس با قرآن موجب تاثیرگذاری قرآن در جامعه و آشنایی بیشتر مردم با قرآن میشود.
🔸شرح ایده
یکی از راههای انس با قرآن تلاوت زیبای قرآن همراه با تاکید بر آیات کلیدی آن است. تلاوت زیبا و روان قرآن در جمع عمومی مردم موجب خواهد شد مردم ابتدا با آیات قرآن و سپس بر اساس تاکیدات خاص قاری با پیامها و مفاهیم بلند آن آشنا شوند. خواندن قرآن به صورت کمی و کیفی خواهد توانست به تدریج مخاطب را با خود همراه نماید. این امر مستلزم این است که در کنار تلاوت، عموم با زبان قرآن و زینتهای قرآنی آشنا باشند که در مرحله اول وظیفه قاریان برجسته قرآن است.
🔹بایدها
برگزاری جلسات قرائت و تلاوت قرآن مستمر باشد.
جلسات عمومی باشد و همه مخاطبین بتوانند در آن شرکت نمایند.
با تکرار و تاکید لفظی مخاطب به معنای قرآن رهنمون شود.
🔸نبایدها
قرائت قرآن به معنای آوازهخوانی قرآن نباشد.
در تلاوت به لفظ اکتفا نشود.
مستحبات و زینتها
برگزاری دورههای آشنایی با زبان قرآن
برگزاری کلاسهای آموزش قرائت قرآن
برگزاری کارگاههای آموزشی با محوریت تجوید و اصول قرآن
🔹پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری(دامت برکاته):
یکی از کارهایی که خیلی خوب است در کشور انجام بگیرد -البتّه کموبیش هست، قبل از انقلاب هم به یک شکلی بود؛ بعد از انقلاب البتّه بهتر است و به یک شکل بهتری وجود دارد لکن باید رواج پیدا کند- این است که ما جلسه تلاوت قرآن داشته باشیم. قبل از انقلاب خب جلسه دوره و قرآن داشتیم؛ بنده خودم آن وقتها چندین جلسه اینجوری تشکیل میدادم و حضور پیدا می کردم و دیده بودم و شرکت کرده بودم؛ آن منظور نیست؛ آن جلسات برای تعلیم قرآن بود؛ یکی یکی میخواندند، تعلیم پیدا میکردند. منظور از جلسهی تلاوت قرآن این است که جلسهای تشکیل بشود، افراد حاضر بشوند، قاری قرآن بنشیند آنجا یک ساعت -کمتر یا بیشتر- قرآن بخواند؛ مستمعین فقط برای شنیدن قرآن بیایند آنجا بنشینند؛بیایند بنشینند و قرآن را بشنوند. این خیلی مؤثّر است. این از خواندنِ خود انسان هم در مواردی تأثیرش بیشتر است. بعضی هستند که معانی قرآن را میفهمند، معانی این کلمات را میفهمند.
🕌مـسـجــدِ جـامــع↙️
https://eitaa.com/joinchat/3681878095C4b63cb1308
#نکات_قرآنی
📘به آیات زیر توجه کنید:👇
✨وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ(غافر/۶١)
اکثر مردم شاکر نیستند
✨وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ(آل عمران/١١٠)
اکثر آن ها فاسق هستند
✨وَأَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ(١٠٣مائده)
اکثر آن ها تعقّل نمیکنند
✨أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ(انعام/١١١)
اکثر آن ها جاهل هستند
🤔از این آیات چه برداشتی کردید⁉️
🔻اینکه رفتن اکثریت به یک سمت، الزاما به معنای حق بودن نیست👌
🔰گاهی اوقات ممکنه حق با اکثریت باشه و گاهی اوقات هم ممکنه نباشه👌
🎍امام حسین و اصحاب 👈٧٢نفر
🎍یزیدیان 👈هزاران نفر👉
💥پس یادت باشه اکثریت رو هیچ وقت ملاک حق و حقیقت قرار ندی💥
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💠 امام خامنهای : ماه ربیع الاول بهار زندگی است
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🖋️ #یادداشت_قرآنی
🔹 همه انسان ها معصوم و عادل نیستند و در اثر غفلت و اشتباه گاهی مرتکب خطا و گناه می شوند .
🔸پس باید برگردند و راه برگشت هم هست!
◽خدای سبحان در سوره غافر می فرماید : ﴿یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ﴾ یعنی توبه بندگانش را می پذیرد .
💠 اما نکته مهم این است که نه تنها توبه را میپذیرد، بلکه کمبود توبه را هم جبران میکند؛ نفرمود «یقبل التوبة من عباده»، در این آیه باید «مِن» گفته میشد. قبول با «مِن» استعمال میشود. این کلمه « عن » اصطلاحاً «للمجاوزة» است، یعنی حتی اگر توبه کمبودی دارد، اگر قصوری دارد، اگر فتوری دارد و اگر جایی خلأیی دارد، باز هم خدا صرف نظر میکند و میگذرد «فَتَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِهِ» . این خدایی است که می شناسیم!
📚برگرفته از جلسات بیان موضوعی قرآن
❇️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💠 هجرت همیشگی
🔸 ماه #ربیع_الاول ماه هجرت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است. همانطوری كه بخش های فراوان زندگی آن حضرت #اسوه ما بود و است، جریان هجرت هم این چنین است. ما تا زندهایم و زمین می گردد، #هجرت باقی است: «و الهجرة باقیة» تا جهل هست تا جهالت هست تا رجس و رجز هست ،﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾ نیز هست؛ این هجرت هست: «و الهجرة باقیة».
🔹 ما #موظفیم_مهاجرت_كنیم چه اینكه موظفیم مجاهدت كنیم؛ منتها هجرت گاهی هجرت زمینی است، گاهی زمانی است، گاهی زمینه ای است، گاهی مكانی است و گاهی مكانتی است. این هجرت گاهی صغراست، گاهی وسطاست و گاهی كبراست؛ نظیر جهاد كه گاهی اصغر است، گاهی اوسط است و گاهی اكبر است.
مبادا ما آن اوسط را اكبر تلقی كنیم یا وسطا را كبرا تلقی كنیم، به هر جا رسیدیم بگوییم این عالی ترین مرحله است! خیلی از ماها بر فرض در مسائل اخلاقی مجاهد نستوه باشیم، به جهاد اوسط می رسیم، #جهاد_اكبر بهره اوحدی از سالكان است؛ در هجرت هم به شرح ایضاً.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💌 قرآن بزرگترینمظهر رحمتحق
این کتابِ بزرگِ الهی، که از عالَم غیبِ الهی و قُرب ربوبی نازل شده و برای استفاده ی ما مهجوران و خلاصِ ما زندانیانِ سجنِ طبیعت و مغلولان زنجیرهای پیچ در پیچِ هوایِ نفس و آمال، به صورتِ لفظ و معنا در آمده، از بزرگترین مظاهر رحمت مطلقه ی الهیّه است که ما کور و کرها از آن هیچ استفاده نکردیم و نمیکنیم!
#حضرت_امام_خمینی
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠قرآن کریم:صبر عامل پیروزی مؤمنان
◽داستان زیبای طالوت و جالوت در قرآن
📚جلسات بیان موضوعی قرآن
✳️حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔴یک نکته از قرآن :
کارمند بانک یکبار از مشتری پول میگیرد و یکبار پول میدهد، نه وقتی که پول میگیرد خوشحال است و نه وقتی میپردازد ناراحت است. زیرا میداند امانتداری بیش نیست.☺️🤷♂
قرآن میفرماید آنگونه باشید که اگر چیزی از دست دادید تأسف نخورید و اگر چیزی به دست آوردید سرمست نشوید.
✍استاد قرائتی، حدید آیه ۲۳
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 همه بدانند...
آنها نمیتوانند به ما سیلی بزنند
ما به آنها سیلی خواهیم زد
💠 امام خامنه ای (مدظله العالی)
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
#پرسش_پاسخ
❓ آیا تبرک جستن شرک است ؟
آیا در قرآن به موضوع تبرک اشاره ای شده ؟
🖋️ حضرت یوسف (ع) برای شفای چشمان پدرش که نابینا شده بود ، پیراهنش را فرستاد تا به واسطه این تبرک ، بینا شود .
در سوره یوسف چنین میخوانیم :
❇️ اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا
◀️ این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا میشود!
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍موضوع: شرط باز شدن گره از کارها
🎤 حاج آقا قرائتی
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💠 پای درس علامه طباطبایی (ره)
❓آيا نزول تدريجي، باعث گسست تعليم و هدايت نميشود؟
در اين جا اشكالى باقى مى ماند و آن اين است كه : اين قسم تعليم ، يعنى هر مسأله را در موقع رسيدن به مورد حاجت درس دادن ، غرض از تعليم را تباه مى كند، براى اينكه فاصله زمانى كه ميان دو مسأله قرار مى گيرد، باعث مى شود كه اثر مسأله اول از بين برود و آن شوق و ذوقى كه شاگرد را وادار مى كرد به حفظ و ضبط آن مسأله سرد شود. به خلاف اين كه مطالب متصل و پيوسته به وى القاء شود كه در اين صورت ذهن را براى فهميدن آن آماده تر مى كند مخصوصا، ضبط كردن كه بدون اتصال مزبور، صورت نمى گيرد.
خداى تعالى از اين اشكال پاسخ داده كه : ((و رتلناه ترتيلا)) و معنايش - بطورى كه از سياق بر مى آيد - اين است كه : ما اين تعليمات را با اينكه قسمت قسمت ، نازل كرديم در عين حال بين دو قسمت آن فاصله زيادى نگذاشتيم ، بلكه قسمت هاى گوناگون آن را پشت سر هم نازل كرديم تا روابط بين آنها باطل نگشته ، آثار اجزاى آن از هم گسسته نشود و در نتيجه غرض از تعليم آن تباه نگردد.
علاوه بر اين ، در اينجا مطلب ديگرى است و آن اينكه قرآن كريم كتاب بيان و احتجاج است ، هم بر موافق احتجاج مى كند و هم بر مخالف و پاسخگوى هر مشكلى است كه برايشان پيش بيايد و يا اشكالى كه به روش تشكيك يا اعتراض بر حق و حقيقت بكنند و هر امرى كه براى آنان مشتبه شده باشد، از قبيل معارف و حكم واقعه در ملل و اديان پيشين ، همه را برايشان بيان مى كند و حقيقت آنچه را كه علماى ايشان تحريف كرده اند روشن مى سازد همچنان كه اين معنا از مقايسه و سنجش عقايد بت پرستان درباره خدا و ملائكه و قديسين از بشر، با آنچه در قرآن در اين باره آمده و نيز مقايسه بين قرآن و كتب عهدين در اخبار و داستانهاى انبياء و همچنين معارف مربوط به مبدا و معاد به خوبى روشن مى گردد.
و اين نوع از احتجاج و بيان ، حقش ادا نمى شود مگر به تدريج و به ترتيبى كه براى مردم پيش آمده ، و تدريجا از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) مى پرسند و يا شبهه هايى كه براى مؤمنين پيش آمده و يا ديگران در برابر مؤمنين به تدريج القاء مى كنند و مؤمنين روز به روز از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) مى پرسند.
آيه مورد بحث به همين معنا اشاره نموده مى فرمايد: ((و لاياتونك بمثل الا جئناك بالحق و احسن تفسيرا)) كلمه ((مثل )) به معناى ((وصف )) است و معناى آيه اين است كه : اينان هيچ وصفى خالى از حقيقت درباره تو يا غير تو نمى كنند و در اين باره از حق منحرف نمى شوند مگر آنكه ما در آن باره آنچه را كه حق است برايت مى آوريم و بهترين تفسير از آن مسأله را دراختيارت مى گذاريم ، چون آنچه آنان مى گويند يا باطل محض است كه حق آن را دفع مى كند و يا حق است و آنان از جاى خود منحرفش كرده اند كه تفسير احسن ما آن را رد نموده به جاى خود بر مى گرداند و استوارش مى كند.
پس ، با بيانى كه گذشت روشن شد كه جمله ((كذلك لنثبت به فوادك ... و احسن تفسيرا)) به دو طريق ، كلام آنان را كه گفتند: ((لو لا نزل عليه القرآن جملة واحدة )) جواب مى دهد:
اول اينكه : علت نازل نشدن بدان گونه را از آن ناحيه كه مربوط به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است بيان نموده مى فرمايد: علتش اين است كه ما خواستيم فوآد تو را تثبيت كنيم ، لذا آن را تدريجى نازل كرديم .
دوم اينكه : علت آن را از آن ناحيه كه مربوط به مردم مى شود بيان نموده مى فرمايد: خواستيم تا هر وقت دشمنان ما ايرادى به پيامبرمان بگيرند و مثل و وصف باطلى برايش بياورند، در همان وقت جوابشان را داده حق را بيان كنيم ، اگر آنها با ايرادهاى خود حق را از صورتى كه دارد تغيير داده از جاى خود تحريف كردند، ما با بهترين تفسير دوباره حق را بجاى خودش برگردانيم ، و اين غرض ، با نزول تدريجى حاصل مى شود.
📚 تفسیر المیزان
┈┈•✾ @bayanquran ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈