eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
62.8هزار دنبال‌کننده
227 عکس
176 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔈 مبحث #ولایت 🔊 جلسه پنجم 📅97/05/09 #مشهد #طرح_ولایت #دانشجویان_استان_خراسان_رضوی #شاندیز 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷جلسه شصت و یکم 🔶 بخش اول 🔶 به مناسبت بحثی که از سوره مبارکه حجرات آغاز کرده بودیم ، کلمات حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) درباره فطرت را مرور می کنیم. در کتاب تقریرات فلسفه ، جلد ۳ ، حضرت امام (ره) عبارت مهمی دارند که می فرمایند: «انسان در اول تولد قلبش چون آینه دو رویه است یک صفحه اش به طرف عالم غیب و صفحه دیگرش به حس و شهادت باز می‌شود.» [ قلب دو صفحه دارد یک طرف به سمت عالم ماده است که به تعبیر قرآن به آن می گویند ، عالم شهادت، یعنی؛ چیزهایی را می بیند که برای آن محسوس است یک طرف هم به سمت عالم غیب است] «و بستگی دارد که انسان کدامش را ببندد و کدامش را کاملاً باز کند» [خیلی این نکته مهم است چراکه مشخص می کند که نمیشود هر دو طرف قلب همزمان باز باشد] «نمی‌شود هر دو را به نحو اطلاقی باز کرد اگر قرار شد چشمی که به سمت عالم غیب باز می شود بخواهد کامل باز شود و کامل ببیند ، باید آن چشمی که از سمت عالم شهادت باز میکند کامل باز نباشد» پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر شما چشم خود را بر آنچه خدا دیدنش را حرام کرده ببندی چند خاصیت دارد؛ ‹غُضُّوا اَبْصَارَکُمْ تَرَوْنَ الْعَجَائِب› «اگرچشمانتان را فرو ببندید، شگفتی ‌ها و عجایبی را خواهید دید.» وقتی انسان، چشم از حرام بپوشد، می ‌تواند حقایق عالَم ملکوت و نهانِ جهان و عظمت الهی را ببیند. در جایی دیگر فرمود: لوْ لا تَكْثیرٌ فی كَلامِكُمْ وَ تَمْریجٌ فی قُلوبِكُمْ ... «اگر این حرف ها و گفت و گو های اضافه نبود و این پراکندگی های دل نبود... لَرَاَیْتُمْ ما اَری وَ لَسَمِعْتُمْ ما اَسْمَعُ می توانستید آنچه را كه من می بینم ببینید و صداهایی را كه من می شنوم بشنوید» خیلی حرف است! نشان می دهد استعداد ما تا جایی است که هر آنچه پیغمبر میبیند را ما هم میتوانیم ببینیم و هرآنچه پیغمبر می شنوند را هم می توانستیم بشنویم! پیغمبر تا کجا را دید و شنید ؟! تا آنجا که در روایت آمده است: فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى فَانْتَهَى إِلَى الْحُجُبِ فَقَالَ جَبْرَئِیلُ تَقَدَّمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ لَیْسَ لِی أَنْ أَجُوزَ هَذَا الْمَکَانَ وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ «چون پیامبر خدا به سدرة المنتهی نائل شد، پس به حجاب هایی رسید و آن گاه جبرئیل گفت ای رسول خدا پیش رو! سزاوار نیست که من بر این جا گذر کنم و اگر یک بند انگشت نزدیک تر شوم خواهم سوخت.» حالا ببینید این پیامبر ، به امیرالمومنین فرمود: یا علی انَّکَ تَسْمَعُ ما اسْمَعُ وَ تَری ما اری «آنچه من می‌شنوم تو می‌شنوی و آنچه من می‌بینم تو می‌بینی... الّا ا نَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ ولی در عین حال تو پیغمبر نیستی.»(خطبه:۱۹۰) چطور این مقام ها برای افراد مهیا می‌شود! شکوفایی فطرت به چه چیزی است؟ یک نفر میشود سلمان ، که درباره او می گویند "سلمان از اهل بیت" است، این یعنی چه ؟ یعنی او هم اهل مشاهدات است. حضرت زهرا(س) به سلمان فرمود چهار فرشته دیروز مهمان من بودند اسامی آنها را هم ذکر کرد و فرمود یکی از آن ها نامش سُلَیمه بود [همسر بهشتی سلمان] او گفت پس کی سلمان وارد بهشت می شود؟ شوق ما به دیدن سلمان بیش از شوق ما به رفتن بهشت است ، ان الجنه لتشتاق الی اربعه «بهشت مشتاق آنهاست » نمی‌گوید حوریان بهشتی ،می گوید بهشت مشتاق است ،چرا که کمال بهشت به این است که امثال سلمان را به خودش راه بدهد! این ها در اثر شکوفایی فطرت است. فطرت را خدا به ما داده است ، آن هم یک فطرت دوسویه؛ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا(شمس:۸) «و به او شر و خیر او را الهام کرد.» ما هم آنقدر که قدرت و استعداد برای فجور داریم همان قدر قدرت و استعداد برای تقوا هم داریم. . همانقدر که می توانیم خوب باشیم می‌توانیم بد هم باشیم در عین حال در جای دیگر هم آمده است: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ (حجرات:۷) «خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست و کفر و فسق و عصیان را در نظرتان مکروه گردانید» خداوند ، ایمان را برای فطرت ما زیبا جلوه داده است. اگراین فطرت را شکوفا کردیم می شویم سلمان. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی ام #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 23 📅97/05/10 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔈 مبحث #ولایت 🔊 جلسه ششم 📅97/05/10 #مشهد #طرح_ولایت #دانشجویان_استان_خراسان_رضوی #شاندیز 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و یکم 🔶 بخش دوم 🔶 مرحوم آیت الله بهجت می فرمود: [این حرف از جملات عجیب و هشدار دهنده است] «روز قیامت هریک از ما حسرت می خوریم و می گوییم ما می توانستیم سلمان شویم و نشدیم.» زحمت کشیدیم تا ببینیم نمی شود یا زحمت نکشیدیم و گفتیم شدنی نیست؟! شد زحمت بکشیم و اثرش را نبینیم؟! فطرت که شکوفا شود ، برکاتش می آید. آثار که آمد غوغا می شود ، این نیاز به مدیریت دارد ،اصل فطرت باید مهندسی شود. مهندسی فطرت چیست؟ شما باید عالم غیبتان را با عالم شهادتتان تنظیم کنید. وقتی عالم شهادت را کنترل کردید عالم غیب فعال می شود! این دهان بستی دهانی باز شد تا خورنده ی لقمه های راز شد فرمود: اَلصَّوْمُ يُورِثُ الْحِكْمَةَ «روزه داری موجب حکمت است» روزه می گیرید و از این دهان هرچیزی پایین نمی رود خاصیتش این است که از این دهان دُرّ و جواهر بیرون می آید و خدا به شما حکمت می دهد دهان را که کنترل کنید ، همان دهان فعال می شود. چشم را که کنترل کنید ، همان چشم فعال می شود. گوش را که کنترل کنید ، همان گوش فعال میشود. مرحوم آیت الله یعقوبی می فرمود: گوش وقتی کنترل شود ، در حرم امام رضا (ع) صداهایی می شنوید از نغمه ی ملائکه که با شنیدنش غش می کنید و ممکن است بمیرید! منی که در عالم شهادت گوشم رهاست ، سهمی از عالم غیب ندارم ، صدای تسبیح ملائکه را نمی شنوم. در حرم امام رضا(ع) خبرهایی است ، از بزرگان چیزهای عجیبی شنیده ام اما پروا دارم مطرحش کنم چرا که باورش سخت است. شخصی گفته بود علامه طباطبایی که وارد حرم شد من دیدم تعدادی از جنیان شیعه که در حرم در رفت آمد بودند همان طور که آدمها دور ایشان را گرفته بودند تعدادی از اجانین هم دور جناب علامه جمع شده بودند. شخصی در جواب او گفته بود: اگر سطح تو بالاتر بیاید آن ملائکه ای را هم که دور ایشان جمع شدند آنها را هم می دیدی و اگر در سطح بالاتر می بودی اهل بیتی را هم که او زیارت می کند ، می توانستی ببینی. این ها بستگی دارد که چقدر از فطرتت شکوفا شده قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (شمس:۹) «به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد» 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔈 مبحث #ولایت 🔊 جلسه هفتم 📅97/05/11 #مشهد #طرح_ولایت #دانشجویان_استان_خراسان_رضوی #شاندیز 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و یکم 🔶 بخش سوم 🔶 وقتی قرآن می فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (شمس:۹) فلاح منظور باز شدن است ، واین که ترجمه می کنند رستگاری غلط است. رستن یعنی دانه ای که شکوفا میشود فطرت با تزکیه به فلاح می رسد. وقتی این قوا شکوفا شود شما این قدرت را دارید که آن طرف عالم اگر چیزی اتفاق می افتد ببینید. . بعضی ها این قدرت را دارند که با پرواز روح بروند و برگردند. یکی از دوستان به یکی از اساتید گفته بود آقا سحر مرا بیدار کنید! ایشان گفته بود تنهایی یا خانواده ات هم هستند؟ گفته بود تنهایم. فردایش ما خدمت این رفیقمان بودیم این استاد برگشت به رفیق ما گفت : آقا چقدر خوابت سنگین است دیشب من آمدم انقدر صدایت کردم چرا بیدار نمی شدی؟ با پرواز روح رفته بود به منزل او! پرواز روح یک قوه ای است که عده ای آن را دارند. یک سری چیزها را کنترل کرده یک سری چیزها برایش فعال شده . درجه ی خیلی پایین ترش مال مرتاض های هندی است. یک سری چیزها را رها می کنند یک سری از استعدادها و قوا در آن فعال میشود. این از قوانین عالم است که در اثر ترک یک سری چیزها یک سری چیزهای دیگر به شما داده می شود. اگر آن چیزی که ترک می کنید مربوط به ایمان باشد ، آن چیزی هم که به شما می دهند ایمانی است! ایمانی اگر باشد همیشگی و ماندگار است و نورانیت دارد و چون مربوط به فطرت است پس شما را رشد می دهد. اینها چیزهایی است که خدا می دهد و خیلی ساده است. بگذارید این را هم بگویم یکی از اساتید می فرمود در بازار تهران رد می شدم (ابتدا این را ذکر کنم داستانهایی که نقل می کنم همه داستانهایی است که ما از علما شنیده ایم از بقال و چقال و سبزی فروش نشنیده ایم. این اشتباه است که تا یک نفر به نظرمان نورانیت دارد پای حرفهایش می نشینیم و تمام و کمال آن را می پذیریم. وقتی می گویم اساتید ، اقلش کسانی است که مجتهد اند. برخی از آنها شاگردان آقای بهجت بودند یا شاگرد آیت الله جوادی آملی یا علامه حسن زاده آملی و امثال اینها) حالا این استاد ما می فرمود : در بازار تهران رد می شدم مغازه داری مرا صدا زد و گفت ؛ ماجرایی را می خواهم به تو بگویم در این بازار سالیان سال دنبال اهل بودم اما پیدا نمی کردم. من مدتها به دنبال این بودم که به طی الأرض برسم یک روز یک آقای هندی در بازار مرا دید و به من گفت می خواهی طی الأرض داشته باشی؟ گفتم: بله گفت : آدرس می دهم برو قم ، فلان محله از آقایی به اسم طباطبایی طی الأرض بخواه[منظور علامه طباطبایی است] و بگو مرا فلانی فرستاده. (از علامه طباطبایی کرامات و ماجراهایی خیلی زیاد نقل شده) این آقا میگوید من رفتم به همان آدرس و در زدم. علامه آمد دم در ، من هم گفتم که مرا فلانی فرستاده تا بیایم خدمت شما برای طی الأرض. علامه سری تکان داد و تأملی کرد و گفت: صبر کنید تا من بیایم! رفت عبایش را پوشید و برگشت و وقتی برگشت دست مرا گرفت چند قدم که رفتیم دیدم جلوی در یک مکانیکی در سبزوار هستیم یک قدم دیگر که جلو تر رفتیم دیدم رو به روی حرم امام رضا (ع) ایستاده ایم. درست مثل این که ایشان به من طی الأرض را تکویناً اعطا کردند. (نکته جالبی که استاد ما با خنده تعریف می کرد این بود که این آقا هر بار می خواست به مشهد برود حتما یک توقف هم در سبزوار جلوی آن مکانیکی می زد.) اینها استعدادهای سطح پایین است که در دوران امام زمان(ع) شکوفا میشود ان شاءالله. البته برای همه یکسان نیست طی الأرض داریم تا طی الأرض. به هرحال اینها استعدادهایی است که خداوند در اثر شکوفایی فطرت قرار داده که باعث می شود شما مسلط بر عالم ماده شوید. الان عالم ماده بر ما سوار است این در و دیوار بر ما سوار است چون ما از اینها نمی توانیم رد شویم. اما وقتی فطرت شکوفا شد ما سوار می شویم بر عالم شهادت. اینها می شوند در حجاب من ، نه من می شوم در حجاب اینها ، اینها می شوند در اختیار من ، نه من دراختیار اینها. همه اینها با اراده انجام می شود و تنها و تنها در گرو شکوفایی فطرت است ، فطرت که فعال باشد انسان را از عالم شهادت رها و درهای عالَم غیب را به روی او باز می کند. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و یکم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 24 📅97/05/13 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و دوم 🔶 بخش اول 🔶 نکته ی بسیار مهمی که در رابطه با فطرت و جایگاه آن در ساخت یک تمدن وجود دارد این است که بدانیم ، هر تمدنی خاصیت ، بقا و ماندگاری اش به این است که چقدر می تواند نیازهای انسانی را تامین کند. تمدن هایی که آمدند تا آنجایی که توانستند نیاز مردم را جواب بدهند ، ماندند! اما هر وقت ، دیگر پاسخ گوی نیاز ، نبودند ،دوره شان تمام شد و از بین رفتند. پس بحث نیاز در رابطه با تمدن بسیار مهم است. کاری که انبیا می کنند این است که اول نیازهای حقیقی انسان را متذکر می شوند و انسان را به سمتی جهت می دهند که این احساس نیاز در آنها شکوفا شوند. در مقابل ، کاری که شیاطین و ابالسه می کنند این است که برای انسان نیاز سازی می کنند و در مسیر این نیازهای جعلی ، راه هایی را برای برآورده کردن این نیازها قرار میدهند ،تا انسان منحرف شود. سوالی که پیش می آید این است؛ جایگاه فطرت در تمدن سازی ها چیست؟ فطرت آن قطب نمایی است که دائم ، نیازهای حقیقی انسان را به او متذکر میشود. [نکات امروز خیلی مهم است ، در واقع گل بحث فطرت اینجاست] ببینید مشکل این است که در عالم طبیعت ، فطرت در حجاب گرفتار می شود و فریب می خورد. سوال← فطرت با چه چیزی فریب می خورد؟! فطرت با "نیازها" ست که فریب می خورد ، هم در اصل نیاز و هم در تأمین نیاز. مثال؛ ما نیاز به پول داریم ، در واقع آیا نیاز ما به اسکناس است؟ اسکناس که خاصیتی ندارد ، درواقع اسکناس یک پشتوانه ای دارد به نام ارزش ریالی که بانک مرکزی آن را تعیین می کند. پس شما به آن ارزش ریالی که در بانک مرکزی بیان شده است ، نیاز دارید ، چون می خواهید آن را به عنوان پشتوانه ای برای معامله هایتان داشته باشید. وقتی می خواهید معامله ای انجام بدهید برای این اسکناس به پشتوانه نیاز دارید ، همان طور که چک و سفته پشتوانه می خواهند. پشتوانه ی چک ، پول و سفته چیست؟ پشتوانه شان همان ارزش ریالی ست که بانک مرکزی مشخص می کند. حالا آیا آن ارزش ریالیِ بانک مرکزی ، پاسخ گوی نیاز شماست؟ شما تازه وقتی که آن پشتوانه باشد پول را می خواهید برای این که با پول چیزی را بخرید. پس نیاز شما به این معاملاتی است که با پول انجام می دهید؟! آیا به خود این معاملات نیاز دارید؟! [مرحله به مرحله می رویم جلو] یعنی فقط نیاز شما از راه معامله تامین میشود؟! معامله را برای چه می خواهید؟! برای این که آن کالایی که ندارید را به واسطه ی کالایی که دارید حاصل کنید. مثلا نان را به عنوان یک کالا در نظر بگیرید که ندارید و آن را با پول معامله و خریداری می کنید! سوال این است ، نان را برای چه می خواهید؟ غیر این است که؛ نان را می خواهید برای رفع گرسنگی ، یا تولید انرژی در بدن!؟ پس در واقع شما نه به پول نیاز داشتید ، نه به بانک ، نه به معامله ،و نه حتی به نان ...شما به یک چیز نیاز داشتید آن هم انرژی بود. حالا دقیق تر به موضوع نگاه می کنیم. به انرژی نیاز دارید؟ یا به قوَّت؟ [بحث خیلی دقیق است] شما به انرژی نیاز ندارید به قوت نیاز دارید! در واقع شما به اسم قوی نیازمندید. شما می خواهد مظهر اسم قوی باشید. اسم قوی متعلق به چه کسی است؟!....خدای متعال. کل معارف دانشگاه باید همین چند جمله باشد؛ «ما به هیچ چیز نیاز نداریم ، جز خدا» شما اگر روی آواتار فطرتت بزنید ، فقط می گوید: "خدا" فطرت به اسماءالله نیاز دارد. فطرت به شما می گوید من می خواهم قوی باشم. یعنی ؛می خواهم مظهر اسم قوی باشم. یعنی؛ دستم جلوی اسم قوی دراز باشد و از او قوَّت بگیرم. البته این قوی شدن در عالم طبیعت مسیری دارد. اما وقتی با فطرت جلو بیایید ، دائما مظاهر الهی را می بینید و هیچ چیز شما را فریب نمی دهد. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔈 مبحث #ولایت 🔊 جلسه نهم 📅97/05/13 #مشهد #طرح_ولایت #دانشجویان_استان_خراسان_رضوی #شاندیز 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و دوم 🔶 بخش دوم 🔶 انسانی که با فطرت جلو می آید وقتی آب می خورد ، می پرسد تشنگی را چه چیز برطرف می کند! آب برطرف می کند؟ یا اسم ساقی؟! ساقی از اسماء خداست ، پس آب را مظهر بروز اسم ساقی می داند. آن وقت آب که می خورید ، می شوید حضرت ابراهیم که فرمود: وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ(شعرا:۷۹) «و همان خدایی که مرا غذا می‌دهد و سیراب می‌گرداند.» وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ(شعرا:۸۰) «و چون بیمار شوم مرا شفا می‌دهد.» میگوید من غذا نمی خورم ، من آب نمی خورم او به من غدا و آب می دهد ، اوست که مریضی مرا بر طرف می کند. دارو می خورم اما می دانم دارو که شفا نیست ، دارو اگر کار کند و مریضی مرا خوب کند به خاطر این است که مظهر اسم شافی ست. طعام که نیاز را برطرف نمی کند ، اسم رازق است که نیازها را تأمین می کند. فطرت از زمان تولد ، همه چیز را از خدا می داند ،در روایت داریم که گریه ی نوزاد تا چهار ماهگی ذکر « لا إله إلّا اللّه» است یعنی وقتی این بچه ، گریه می کند به آن پدر و یا مادر کار ندارد و فقط اسم رازق را صدا می زند. در دعای عرفه می خوانید: يا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغيرِ «اى روزىدهنده به كودك صغير» این خداست که به بچه ی صغیر روزی می دهد ، آن وقت منِ پدر فکر می کنم که من کار کردم و نان در آوردم ، مادر آن را خورده و تبدیل به شیر شده. فطرت گول خورده ، فکر می کنیم مادر دارد شیر می دهد. فطرت که شکوفا شد می داند که نه الان من نان را درآوردم و نه مادر دارد شیر می دهد و منِ پدر ، شده ام مظهرِ مُطعم و آن مادر شده است مظهرِ ساقی...و هر دوی ما شده ایم مظهر اسم رازق پس رازق نه مادر است و نه پدر ، بلکه اینها هر دو بروز و جلوه ای هستند از اسماءالله. جامعه ای که این طوری شکل بگیرد ، و نگاهش اینگونه باشد ، می شود جامعه توحیدی. جامعه امام زمان (ع) این طور است...آیه ؛ وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا (زمر:۶۹) «و زمین (محشر) به نور پروردگار خود روشن گردد» در رابطه با بعد ظهور است ، در تفسیر این که قرآن می فرماید زمین به نور ربش روشن می شود ، امام صادق (علیه السلام) فرمود: قَالَ رَبُّ اَلْأَرْضِ إِمَامُ اَلْأَرْضِ ، إِذاً يَسْتَغْنِي اَلنَّاسُ عَنْ ضَوْءِ اَلشَّمْسِ وَ نُورِ اَلْقَمَرِ وَ يَجْتَزِءُونَ بِنُورِ اَلْإِمَامِ «و پروردگار زمین، یعنی امام زمین [زمین به نور امامش روشن می شود.] در آن هنگام [ظهور] مردم از نور خورشید و روشنایی ماه بی نیاز می گردند و به نور امام اکتفا می کنند.» معنای این حدیث که در دوران امام زمان (ع) مردم از خورشید بی نیاز می شوند این است که ؛ انقدر فطرت ها شکوفا میشود که می فهمند آن که عالَم را روشن کرده خداست نه خورشید. این حرف به این معنا نیست که خورشید می رود و دیگر وجود ندارد ، اگر قرار است دنیا ، دنیا باشد این چارچوبها و قوانین حاکم بر آن محفوظ است ، خورشید به قوت خودش پا برجاست مخصوصا که فرمود در قیامت؛ وَ خَسَفَ الْقَمَرُ (قیامت:۸) «و ماه تاریک شود» وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ (قیامت:۹) «و میان خورشید و ماه جمع گردد» وقتی حرف این است که ماه و خورشید تاریک می شوند ، باید خورشیدی باشد که تاریک شود ، اگر قرار باشد در دوران امام زمان(ع) خورشید از بین برود دیگر چطور می خواهد در قیامت تاریک شود؟! پس معلوم میشود خورشیدی هست که آنجا تاریک شده است. پس آنجا که بیان شده است شما از خورشید بی نیاز می شوید یعنی با نور امام زمان (ع) فطرت شما روشن میشود و می بینید الان که اینجا روشن است خورشید آن را روشن نکرده بلکه روشنایی اش از خدا ست. اینجاست که مفهوم این آیه روشن می شود که قرآن فرمود: اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْض(نور:۳۵) «خداوند، نور آسمانها وزمین است» 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و دوم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 25 📅97/05/14 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و دوم 🔶 بخش سوم 🔶 گفتیم قرآن می فرماید: اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْض(نور:۳۵) «خداوند، نور آسمانها وزمین است» چه کسی همچین باوری را داشت؟ ، علامه طباطبایی ، مردی که محصول قرآن بود ، نقل شده که شبی ایشان قصد خروج از منزل را داشتند و شاگرد ایشان به او گفت: آقا هوا تاریک است مراقب باشید زمین نخورید! فرمود: چرا؟ گفت: شب تاریک است و نور نیست! جواب علامه ، قابل تأمل و زیبا ست ، فرمود: مگر ما روز که از خانه بیرون می آییم با نور خورشید است که اطراف را می بینیم؟ ببینید چقدر این حرف عمیق است و چقدر این مرد بلند است؛ يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ (مجادله:۱۱) «خدا از ميان شما كسانى را كه ايمان آورده و كسانى را كه صاحب علم و دانش‌اند، به درجاتى رفعت و بزرگى مى‌دهد» کسی که به علم رسیده است اینطور رفعت دارد و وصل به توحید است ، او اسباب را نمی‌بیند این ما هستیم که فکر میکنیم خورشید است که اطراف را روشن می کند. اگر خدا اراده نکند مگر خورشید می تواند روشنایی بخش باشد؟! اگر او اراده کند می تواند از راه دیگری عالَم را روشن کند. این همه در قرآن داستان های مختلف و جذاب می خوانیم باید تفکر کنیم که چرا خداوند اینها را بیان کرده ، غیر از این نیست که می خواهد فطرت را بیدار کند برای مثال در ماجرای حضرت موسی ، خداوند ، موسی را روی آب نگه داشت ، ببینید فرعون چند هزار بچه ای که در رحم مادر هایشان بودند را قتل عام کرد و آنها را کشت ، فقط یک نفر به دنیا آمده است آن هم حضرت موسی بود. اینجای ماجرا زیباست ، حالا همین یک نفر را خدا می‌خواهد بزرگ کند آن را در دامن چه کسی قرار می دهد؟ موسی را رساند به دست فرعون! حالا ببینید چطور او را به فرعون رساند ، اصلا چرا فرعون؟! قرآن می فرماید فرعون می گفت من رب شما هستم. وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ (زخرف:۵۱) «و فرعون در میان قومش آوازه بلند کرد که ای مردم، آیا کشور با عظمت مصر از من نیست؟ و چنین نهرها از زیر قصر من جاری نیست؟ آیا (عزت و جلال مرا در عالم به چشم) مشاهده نمی‌کنید؟» می گفت این آب نیل از زیر تخت من جاری است اگر من اراده کنم این آب به خانه های شما نمی رسد و کشاورزیتان تعطیل می شود و همه شما از بین می روید ، مدبر این آب من هستم. حالا خداوند با همین آب ، موسی را که به خاطر او همه را کشته اند می فرستد به دامن فرعون! بعد می‌اندازد به دل آسیه که بخواهد این بچه را نکشند لَاتَقْتُلُوهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً(قصص:۹) «او را نكشید (كه او) روشنى چشم من و توست. شاید به ما سودى برساند یا او را به فرزندى بگیریم» اسمش میشود" موسی بن فرعون" ، خدا این است. حالا ما به چه کسی نیاز داریم!؟...به خدا ، اما متاسفانه گول میخوریم فکر می کنیم به پول ، به پارتی ، به شهرت ، به مدرک و... نیاز داریم ، فطرت ها فریب خورده اند ، فقط فطرت بیدار است که می داند نیاز حقیقی ما به خداست و بس! فطرت شکوفا ست که جز خدا را نمی بیند و می داند او مسبب حقیقی همه ی عالَم است. وظیفه ما در تربیت و در رسانه این است که فطرت ها را شکوفا کنیم ، باید در جامعه به نیازهای حقیقی توجه شود وقتی یک نفر می‌خواهد رای بیاورد در شعارهای انتخاباتی خودش باید شعارهایی بدهد که به فطرت مردم برگردد نه به غرایز آنها ، نباید فریب بخوریم و فکر کنیم نیاز حقیقی ما این است که دیوار بینمان نباشد یا فلان کنسرت تعطیل نشود ، اینها متلک سیاسی نیست اینها حرف هایی ست که حقیقت دارد این خیانت به فرهنگ مردم است که نیاز فطری آنها را اینقدر پایین بیاوریم هر کسی این کار را بکند خائن است حالا با هر لباس و مقامی که داشته باشد. جامعه ای که میخواهد رشد کند باید نیاز حقیقی آن جلوی چشم مردم باشد ، نباید برای مردم نیاز سازی بکنند ، تمدن غرب کارش این است که نیاز سازی می کند ، نیاز جعلی ، تامین جعلی! مشکلمان با غرب برای همین است. مشکل بر این نیست که چون مشروبات الکلی می خورند مقابلشان می ایستیم ، یا مثلاً اگر فلان سیاستمدار مشروبات الکلی را بگذارد کنار ما او را قبول میکنیم بعضی ها واقعاً تصورشان بر این است که فکر می‌کنند ما باچنین چیزهایی مشکل داریم در حالی که ما با ذات آنها مشکل داریم وُجُودُکَ ذَنبٌ لا یُقاسُ بِهِ ذَنب «وجود تو گناهی است که هیچ گناهی با آن مقایسه نمی‌شود» ما با حقیقت طاغوت مشکل داریم چراکه آنها فطرت ها را فریب می‌دهند و منحرف می‌کنند پس نماز و روزه ای را هم که طاغوت بخواند جعلی است و انسان را به خدا نمی رساند. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و سوم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 26 📅97/05/15 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و چهارم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 27 📅97/05/16 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 ؟! 🔊 تحلیلی قرآنی از شرایط فعلی کشور 🔊 📅97/05/16 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و پنجم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 28 📅97/05/17 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #چرا_علی_تنها_ماند؟ 🔊 جلسه سوم 📢 شباهت های علی ع و هارون 📅97/05/17 #مشهد #هیات_انصارالشهداء 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔊 شرح حدیثی از امام جواد ع 📢 📅97/05/18 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و سوم 🔶بخش اول 🔶 بنا شد که در این جلسات چند سطر را از کتاب "شرح حدیث جنود عقل و جهل" حضرت امام (ره)را در ارتباط با مسئله ای فطرت مطرح کنیم. حضرت امام (ره) می‌فرمایند: «چون فطرت انسانی به دست قدرت جمال و جلال حق ـ جلّ و علا ـ‌ ‌تخمیر شده، و از عالم طهارت و قدس نازل شده است، در اول فطرت‌ ‌و خلقت ، نورانی و صیقلی است. و چون وجهۀ آن به عالم غیب است،‌ ‌و حق طلب و عاشق حق است... با حقایق ایمانیه و امور حقه ـ که از‌ عالم نور و طهارت و قدس است ـ مناسبت ذاتیّه دارد...» فطرت در اولِ کار پاک و دست نخورده است و از بدو تولد برای همه یک جور و پاک است از یزید گرفته تا هیتلر تا صدام ، همه با یک فطرت پاک به دنیا می آیند! این که قرآن می فرماید ما انسان را با یک تناسب و در احسن تقویم آفریدیم برای همین است: لَقَد خَلَقنَا الإِنسانَ في أَحسَنِ تَقويمٍ(تین/۴) «که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم» این در احسن تقویم و با بهترین مدل آفریدن به حسب جسم نیست ، چرا که در قرآن آمده است: الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ (انفطار /۷) «همان كس كه تو را آفريد و تو را درست كرد و [آنگاه] تو را سامان بخشيد» خدای متعال در بهترین قالب و در بهترین شکل و فرم آفریده است ، خب قطعا جسم اینطور نیست ، جسم ناقص است و در قیاس با دیگران ایرادهایی دارد پس چرا خداوند می فرماید من شما را در احسن تقویم آفریدم؟! من که در خودم کمبود احساس می کنم این چطور احسن تقویمی است؟! احسن تقویم مربوط به فطرت است هیچ انسانی نیست که در حوزه فطرتِ خودش کمبود داشته باشد. امکان ندارد استعدادی باشد که یک انسان بشود آن استعداد را در جنبه فطری خودش داشته باشد و خدای متعال آن را به یک نفر نداده باشد ، اصلا اینطور نیست و در فطرت هیچ کسی از دیگری کم ندارد! بله در جسم تفاوت هست و امتحان آدمها هم در همین تفاوت هایی است که در جسم وجود دارد. مردها ساختار بدن و آناتومی شان متفاوت است خانم ها هم همین طور. شخصیت آقایان یک جور است و خانوم ها یک جور دیگر ،انسانها با هم متفاوتند حتی شما یک دوقلو پیدا نمی کنید که همه چیزشان دقیقا مثل هم باشد و افکار و روحیات شان عین هم باشد ولی هیچ انسانی را پیدا نمی کنید که فطرتش با دیگری تفاوت داشته باشد؛ مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ (ملک/ ۳) «در آفرينش آن [خداى] بخشايشگر هيچ گونه اختلاف [و تفاوتى] نمى بينى» در مخلوقات خدا تفاوت دیده نمی‌شود ، خیلی زیباست تفاوت یعنی چه؟! تفاوت از فوت می آید یعنی فوت شدن و از بین رفتن یک چیزی. میان مخلوقات ، تبعیض هست اما تفاوت نیست خیلی جالب است. متأسفانه معمولا برعکس این را بیان می کنیم که تفاوت هست اما تبعیض نیست در حالی که در نگاه قرآن تفاوت نیست ، اما تبعیض هست. یعنی این که در مسئله فطرت کسی نیست که استعدادی از او فوت شده باشد ، گفتیم تفاوت از فوت می آید یعنی اینطور نیست که یک چیزی برای کسی فوت شده باشد ،مثلا بگوییم شخصی یک استعداد هایی را می‌توانست داشته باشد اما خداوند در فطرتش آن استعدادها را به او نداده است ، از هیچ کس ، چیزی فوت نشده اما تبعیض هست. تبعیض در این قالب مادی بسیار است. به بعضی ها یک چیزهایی داده‌ایم که بعضی دیگر آنها را نداده ایم این می شود تبعیض. دلیل تبعیض چیست؟ تبعیض زمینه ای برای امتحان های الهی است. در بحث نظام تسخیر مفصل بیان کردیم و گفتیم که این نظام بر اساس همین قضیه به وجود آمده است ، و منی که یک سری امکانات را ندارم به کسی مراجعه می‌کنم که یکسری از امکانات را دارد. شما پول دارید من قدرت دارم من قدرتم را در اختیار شما قرار می دهم در ازای پولی که از شما می گیرم این می شود نظام تسخیر. پس خداوند به واسطه تبعیضی که بین بشر قائل شده به یک نفر پول داده به یک نفر قدرت داد ، و هر کس را به واسطه چیزی که به او داده و یا نداده امتحان می کند. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و ششم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 29 📅97/05/20 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media