🌷🍀🌷🍀
🍀🌷🍀
🌷🍀
🍀
🍃🌻🍃 حکمت 73
🍄🌼🍄 مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ
🌱💐🌱 كسى كه خود را رهبر جماعتی می یابد ، پيش از آن كه به تعليم ديگران بپردازد بایستی خود را بسازد و پيش از آن كه با زبان تربيت كند بایستی با كردارش تعليم دهد زيرا آن كس كه خود را تعليم می دهد و ادب می كند ، نسبت به کسی كه ديگران را تعليم می دهد و ادب آموزی می کند ، سزاوارتر به تعظيم است
🌿
🌺🌿
🌿🌺🌿
🌺🌿🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌴🌺🌿
🌺🌿
🌿
🌳 مرگ در نهج البلاغه
☘️ بيچاره فرزند آدم
🌱 مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ مَكْتُومُ الْأَجَلِ مَكْنُونُ الْعِلَلِ مَحْفُوظُ الْعَمَلِ تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَة (حکمت 419)
🌴 بيچاره فرزند آدم! اجلش پنهان ، بيمارى هايش پوشيده ، اعمالش همه نوشته شده است ، پشّه اى او را آزار مى دهد جرعه اى در گلو يش گیر کرده ، او را می کشد و با عرق كردن بد بو می شود
شماره 5
🌿
🌺🌿
🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌹🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🍀🌷🍀
🍀🌷🍀
🌷🍀
🍀
🍃🌻🍃 حکمت 74
🍄🌼🍄 نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ
🌱💐🌱 نفس هر انسانی به منزلۀ قدمهای او به سمت مرگ است
🌿
🌺🌿
🌿🌺🌿
🌺🌿🌺🌿
🌷🍀🌷🍀
🍀🌷🍀
🌷🍀
🍀
🍃🌻🍃 حکمت 75
🍄🌼🍄 كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ
🌱💐🌱 هر چیز قابل شمارشی ، تمام شدنی و هر چیزی که مورد آرزوست ، (بالاخره) می آید
🌿
🌺🌿
🌿🌺🌿
🌺🌿🌺🌿
🌷🍀🌷🍀
🍀🌷🍀
🌷🍀
🍀
🍃🌻🍃 حکمت 76
🍄🌼🍄 إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَ
🌱💐🌱 اگر امر (بر ما) مشتبه شود (بایستی) آخرين آن را با آغازين آن ارزيابى نمود
🌿
🌺🌿
🌿🌺🌿
🌺🌿🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌴🌺🌿
🌺🌿
🌿
🌳 مرگ در نهج البلاغه
☘️ سپرى نگاهدارنده
🌱 إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ (حکمت 201)
🌴 با هر انسانى دو فرشته است كه نگهبان او هستند وقتی تقدير برسد ، آن دو ، از ميان او و تقدير به كنارى می روند و مدت عمرى كه براى هركس معين شده ، او را ، چون سپرى، حفظ مى كند
شماره 6
🌿
🌺🌿
🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌹🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🍀🌷🍀
🍀🌷🍀
🌷🍀
🍀
🍃🌻🍃 حکمت 77
🍄🌼🍄 وَ مِنْ خَبَرِ ضِرَارِ بْنِ حَمْزَةَ الضَّبَائِيِّ عِنْدَ دُخُولِهِ عَلَى مُعَاوِيَةَ وَ مَسْأَلَتِهِ لَهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) وَ قَالَ فَأَشْهَدُ لَقَدْ رَأَيْتُهُ فِي بَعْضِ مَوَاقِفِهِ وَ قَدْ أَرْخَى اللَّيْلُ سُدُولَهُ وَ هُوَ قَائِمٌ فِي مِحْرَابِهِ قَابِضٌ عَلَى لِحْيَتِهِ يَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلِيمِ وَ يَبْكِي بُكَاءَ الْحَزِينِ وَ يَقُولُ يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا، إِلَيْكِ عَنِّي أَ بِي تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ لَا حَانَ حِينُكِ هَيْهَاتَ غُرِّي غَيْرِي لَا حَاجَةَ لِي فِيكِ قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ وَ خَطَرُكِ يَسِيرٌ وَ أَمَلُكِ حَقِيرٌ آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ
🌱💐🌱 ضرار بن ضمره ضبايى به شام رفت و بر معاويه وارد شد . معاويه از او خواست از حالات امام بگويد او گفت على عليه السّلام را در حالى ديدم كه شب ، پرده هاى خود را افكنده بود و او در محراب ايستاده ، محاسن را به دست گرفته ، چون مارگزيده به خود مى پيچيد و محزون مى گريست و مى گفت اى دنيا اى دنيا ، از من دور شو ، آيا براى من خودنمايى مى كنى يا شيفته من شده اى تا روزى در دل من جا بگيرى هرگز مباد ، غير مرا بفريب ، كه مرا به تو هيچ نيازى نيست . تو را سه طلاقه كرده ام تا به تو باز گشتى نباشد . دوران زندگانى تو كوتاه ، ارزش تو اندك و آرزوى تو پست است . آه از توشه اندك و درازى راه و دورى منزل و عظمت روز قيامت
🌿
🌺🌿
🌿🌺🌿
🌺🌿🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌴🌺🌿
🌺🌿
🌿
🌳 مرگ در نهج البلاغه
☘️ بى اعتبارى دنيا
🌱 فَلَوْ أَنَّ أَحَداً يَجِدُ إِلَى الْبَقَاءِ سُلَّماً أَوْ لِدَفْعِ الْمَوْتِ سَبِيلًا لَكَانَ ذَلِكَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ علیه السلام الَّذِي سُخِّرَ لَهُ مُلْكُ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مَعَ النُّبُوَّةِ وَ عَظِيمِ الزُّلْفَةِ فَلَمَّا اسْتَوْفَى طُعْمَتَهُ وَ اسْتَكْمَلَ مُدَّتَهُ رَمَتْهُ قِسِيُّ الْفَنَاءِ بِنِبَالِ الْمَوْتِ وَ أَصْبَحَتِ الدِّيَارُ مِنْهُ خَالِيَةً وَ الْمَسَاكِنُ مُعَطَّلَةً وَ وَرِثَهَا قَوْمٌ آخَرُونَ (خطبه 182)
🌴 اگر كسى مى توانست برای همیشه زنده بودن راهى بیابد يا راهی برای دفع مرگ داشته باشد ، او كسى جز سليمان بن داود علیه السلام نبود . كسی که خداوند پادشاهى جن و انس با پيامبرى و منزلت و مقام رفيع را مسخر او ساخته بود . وقتی تمام روزى خود را خورد و پيمانه عمرش لبريز شد ، كمانهاى فنا ، تيرهاى مرگ را به سوى او رها كردند ، آن سراها تهى شد و آن كاخها خالى افتاد و همگی نصيب قوم ديگری گرديد
شماره 7
🌿
🌺🌿
🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌹🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🍀🌷🍀
🍀🌷🍀
🌷🍀
🍀
🍃🌻🍃 حکمت 78
🍄🌼🍄 وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ علیه السلام لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ قَدَرٍ بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ - وَيْحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا "ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ"
🌱💐🌱 در جواب مردى شامى که پرسيد آيا رفتن ما به شام ، به قضا و قدر الهى است ، امام با كلمات طولانى پاسخ او را داد كه برخى از آن را برگزيديم - واى بر تو ! شايد منظورت قضاء لازم و قدر حتمى را است . اگر چنين بود ، پاداش و كيفر و بشارت و تهديد الهى بيهوده بود . خداوند سبحان بندگان خود را با توجه به اختیار آنها فرمان داد و برای اینکه بترسند نهى فرمود . احكام آسانى را واجب كرد، و چيز دشوارى را تكليف نفرمود و پاداش اعمال اندك را فراوان قرار داد . او با نافرمانى بندگان مغلوب نخواهد شد و با اكراه و اجبار اطاعت نمى شود و پيامبران را به شوخى نفرستاد و ارسال كتب آسمانى براى بندگان بيهوده نبود و آسمان و زمين و آنچه در ميان آنهاست را بى هدف نيافريد . «اين پندار كسانى است كه كافر شدند و واى از آتشى كه بر كافران است (آیه قرآن)»
🌿
🌺🌿
🌿🌺🌿
🌺🌿🌺🌿