eitaa logo
امیرپویا فدوی حسینی
223 دنبال‌کننده
179 عکس
13 ویدیو
0 فایل
جهت اشتراک‌گذاری آنچه که دیدم،خوندم و فهمیدم . 👨🏻‍🎓 دانشجو جامعه‌شناسی 📚 علاقه‌مند به کتاب و مستند 👥️️ یکی مثل شما... . ارتباط با ادمین👇🏻👇🏻👇🏻 @amirpouya_fh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اگر به ما بگویند که:"مهمترین علت ناقصه در پدید آمدن معلول چیه؟!" بی درنگ باید جواب بدیم ‼️ خب ما اصل علیت رو گفتیم،بعد به پرداختیم،مدل های مختلف اون‌هارو گفتیم،مثال زدیم و… . اما اگر خاطرتون باشه گفتیم که تنها علتی که می‌تونه به معلول وجودبخشی✨ کنه (یعنی باعث بشه که بین دو کفّه‌ی وجود و عدم یکی رو انتخاب کند) علت فاعلیِ و اینجوری بگیم که: تنها واجب در هر رابطه‌ی به حساب میاد و حتی باتوجه به این نمودار می‌تونه باشه😎. اما واقعا این وجود بخشیدن دقیقا چیه؟ مثل یک رابطه‌ی دادوسِتد بین دو دوست می‌مونه👥؟! که مثلا یکی بگه:"حاجی من یکم وجودم کم شده به من وجود بده⁉️"اصلا!! () موجودی نیست که ذاتا بتونه به وجود یا عدم گرایش پیدا کنه،پس باید یک چیزی (علت) باشه که اون رو به یکی از این دو سمت سوق بده ▶️ . یادمون نره که اگر علت نباشه اصلا معلول هم وجود نخواهد داشت!! اگر من بخوام نامه‌ای بنویسم؛این حرکت دست من برای "نوشتن✍🏻" باید بخاطر یک چیزی (علت) باشه که منظور در اینجا "اراده منِ" ،خب اگر اراده من باشه،دست من حرکت می‌کنه ولی اگر نباشه چی؟دست باز هم حرکت می‌کنه؟نخیر❌...!! و اینجاست که ما به این می‌رسیم که معلول اساسا وجود ذاتی غیر از نداره،ربط به فاعل داره 🔗 و به نوعی می‌فهمیم که: اگر فاعل اراده کنه معلول پدید میاد💥. پ.ن: ... کُن فَیَکُون :) ______________ 🆔 @amirpouyaFH
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️رابطه‌ی (با رسم شکل) هم صدا🗣 دادیم هم سیما📺 _____________ 🆔 @amirpouyaFH
audio.ogg
1.62M
بریم مخزن معلول رو پرکنیم😬‼️ تحلیل دیدگاه ساده‌انگارانه بالا👆🏻 ♨️ رابطه‌ی علّی معلولی به رسم شکل ۰۱ ________________ 🆔 @amirpouyaFH
audio.ogg
2.87M
بریم وجود رو به وجود بدیم😳⁉️ 🔍 بررسی واقعیت‌های، گیرنده (معلول) و شی (وجود) در رابطه‌ی !! 🔹 چیستی ممکن بالذات 🔸واجب‌بالذات و ممنتع‌بالذات ۰۲ ____________ 🆔 @amirpouyaFH
audio.ogg
2.19M
ما در رابطه‌ی چهار واقعیت نداریم...دو تا داریم😮♨️ 3⃣ دیدگاه در مواجه با این مشکل ۰۳ ____________ 🆔 @amirpouyaFH
audio.ogg
1.73M
چقدر سختهههه تصورِش😖😓 ▫️تا حالا شده "اراده" بکنی؟! توضیح این ویس با یک مثال👆🏻 ۰۴ ________ 🆔 @amirpouyaFH
▫️ما تا الان با دو نوع رابطه آشنا شدیم: 1⃣ رابطه‌ی که با دقت در معنای وجودبخشی،به این رسیدیم که در این نوع رابطه، فقط پایِ دو چیز✌️🏻 در میان است: (وجودبخش) و کارِ (که گفتیم درواقع خودِ ،وجود معلول و کار معلولِ) 2⃣ رابطه‌ی دادوسِتَدی که مثال زدیم: آقا حسینی به آقا رضا پولی رو می‌دهد،در این نوع رابطه پایِ ۴ چیز وسط بود...اما هرگز این رو بهتون نگفته بودم که اینجا یک نفوذی داشتیم😵!! 🔸اگر در رابطه‌ی بالایی که گفتیم👆🏻دقت کنیم، می‌بینیم که حسین و رضا و پول (سه جز این رابطه) موجودی مستقل از هم داشتند یا به عبارتی اگر رابطه‌ای بینِشون شکل نمی‌گرفت،رضا و حسین و پول💰 وجود داشتند. اما جز چهارم این رابطه یعنی"دادن پول"چی؟ آیا این جز،جدایِ از حسین و رضا و پول،وجود داشت⁉️ "نخیر!! دادنِ پول رابطه‌ی اشیای مستقلِ نه شیئی مستقل از آنها!" ❇️ این خصوصیت همه‌ی فعل‌هاست که غیرمستقل هستند و صرفا رابطه‌ای🔗 هستند میان موجودات مستقل که اصطلاحاً اون‌ها رو "موجود رابط" می‌نامند. پس فعل یا همون ایجاد کردن یا همون پول دادنِ ما؛موجود رابط است نه موجود مستقل،برعکس پول و رضا و حسین.خب حالا که چی🤨؟؟ برگردیم به رابطه علّی معلولیِ خودمون.گفتیم دو شی داریم علت وجود بخش و کار اون (فعل اون که همان ایجاد است). خب ما که گفتیم فعل همواره موجود رابطِ نه مستقل! پس فعل وجود دادن، خود ربط است و موجود مستقل نیست!! ____________ 🆔@amirpouyaFH
▫️بعد از خوندن این دو تا پست،ما به یک نتیجه شگفت‌انگیز می‌رسیم👇🏻 ۱. یکی بودن معلول و وجود و ایجاد ۲. اینجا یک جاسوس داریم!! ⬅️ ما فهمیدیم که همون ایجاد (فعلِ علّت) است و ایجاد (فعلِ ) عینِ ربط به است. با یک استدلال ساده نتیجه می‌گیریم که معلول عینِ ربط به علت فاعلی (وجودبخش) است،یعنی معلول موجود مستقل از علت وجودبخش نیست بلکه عین ربطِ و موجود رابطه‼️ 🔻هر رابطه ای میان چیزهایی برقرار است،که به آن‌ها "طرف ربط" میگیم.حالا... ربطِ معلول(که طبق استدلال بند بالا👆🏻 عین ربط) صرفا یک طرف ربط داره که بهش میگیم "ربط یک طرفه" (برعکس رابطه پول دادن که سه طرفِ ربط داشتیم که هرکدوم با هم ارتباط 🔗داشتند) اما در ربطِ یک‌طرفه چیزی با چیزی دیگه مرتبط نیست بلکه یکی خود ربط و دیگری طرف ربط.پس به‌جای اینکه بگیم معلول با علت وجودبخش(فاعلی) مرتبطِ،باید بگیم معلول خود ربط به علت وجودبخشِ نه شِیء مرتبط به اون💢 ❇️ ملاصدرا (صَدرالمُتِأَلِهین) که مبتکر این نظریه است ،برای نشان دادن حقیقت معلول، اصطلاح "ربط یا رابط یا وجود رابط" رو به کار می‌گیره و میگه معلول چیزی نیست جز رابط و این نظریه را "نظریه وجود رابط معلول" می‌نامد✍🏻. ___________ 🆔 @amirpouyaFH
تکلیف جلسه قبل رو فهمیدی🤨⁉️ ◾️حالا ببینیم قضیه فقر و نیازمندی چیه💰!! رابطه‌ی دادوسِتدی رو فرض کن که :آقا حسین ما قراره پولی رو بده به آقا رضا،حسین و رضا و پول یعنی همون طرف‌های ربط،فعلِ پول دادن میشه ربط. خب آقا🧐!طرف‌های ربط با اینکه ازهم مستقل‌اند و برای وجود به هم نیاز ندارند؛اما از جهت ارتباطی که با هم دارند، به یکدیگر نیازمندند که‼️چرا؟؟ چون می‌خوایم یک دادوستدی شکل بگیره دیگه! ⬅️ پس طرف‌های ربط،از جهت ساخت رابطه (نه از جهت وجود) به هم نیاز دارند. ▫️خب حالا ببینیم بین رابط و طرف‌های ربط، چه وابستگی‌ای داریم! رابط بدون طرف‌های ربط نیست،چون موجودی مستقل نیست(اما طرف‌های ربط در وجود مستقل از هم بودند) پس نیازمندی رابط به طرف های ربط روشنِ♨️.موجود رابط نیازمندِ و طرفِ(حل کننده) نیاز،هر یک از طرف‌های ربطِ💬.پس موجود رابط برای وجود خودش به طرف‌های ربط نیازمندِ، نیاز اون چیزی دیگری نیست! خودش همون نیازی است که به طرف‌های ربط داره! پس موجود رابط خود نیاز است،نه صرفا شیئی نیازمند که از جهتی دیگر به چیزی نیازمند باشد.😲 ↪️ برگردیم به رابطه‌ی . گفتیم در این رابطه(وجودبخشی) "ربط یک‌طرفه" داریم: یک موجود رابط(معلول) و یک طرفِ ربط(). معلول عین فقر و نیاز به علت وجودبخشِ یعنی مناط (اون دلیل نیازمندی) احتیاج به علت، فقر وجودیِ. تمام این چیزهایی که گفتیم"نظریه وجود فقری معلول" مُلاصدراست. خلاصه حرف چیه👇🏻 برای معلول بودن تنها ربط بودن به علت وجودبخش یا به بیان دیگر:فقر وجودی کافیه. ____________ 🆔@amirpouyaFH