آمریکا 40سال است که ضعیفتر شده و ایران با همۀ محدودیتها قویتر شده
بنده برای بعضی از اهل علم که انقلابی هم بودند، این مطلب را گفتم و آنها گفتند که جرأت نداریم بگوییم؛ مطلب این است که «چهل سال پیش، وضع آمریکا در منطقه بهتر بود یا الآن؟ قطعاً چهل سال پیش، بهتر بود. یعنی در این چهل سال آمریکا از نظر اقتصادی در منطقه، از نظر نظامی در منطقه، از نظر نفوذ فرهنگی و نفوذ سیاسی در منطقه، اعتبارش کاهش پیدا کرده است.
در این چهل سال که ما فقط تنها ملّت «مرگ بر آمریکا»گو بودیم، در این چهل سال که ما ملّتی بودیم که اگر میخواستیم با آمریکا مبارزه کنیم، بیشتر از خمپاره شصت و آرپیجی نداشتیم، ولی الآن ملّتهایی هستند که طرفدار انقلاب ما هستند و با موشکها و پهبادهایی که ما در دفاع مقدسمان حتی در خواب هم نمیدیدیم، دارند مقابل آمریکا میجنگند! هیچکدام از همپیمانان آمریکا دیگر در منطقه، امنیت ندارند. در این چهل سال آمریکا اینقدر ضعیف شده است.
آیا آمریکا را کسی تحریم کرده که ضعیف شده؟
آیا آمریکا را کسی تحریم کرده است؟ نه. آیا آمریکا امکانات نداشته که ضعیف شده است؟ نه. آیا آمریکا مشکل مادی داشته که ضعیف شده است؟ آیا آمریکا با همپیمانانش مشکل داشته که مثلاً محاصرهاش کنند و با او همکاری نکنند تا ضعیف بشود؟ نه! پس چرا ضعیف شده است؟! چون آمریکا را احمقها دارند اداره میکنند.
آیا ایران چهل سال پیش قویتر بود یا الآن؟ چه کسی به ایران کمک کرد که قوی بشود؟ مگر ایران محاصره نبوده و نیست؟ مگر کسی در دنیا به ما کمک کرده است؟ پس چرا ایران قوی شده و آمریکا با همۀ امکاناتش، ضعیف شده است؟ به یک دلیل! هر کسی جرأت دارد برود این حرف را به احمقها بزند؛ اگر تمسخرت نکردند! حرف حق را بگو و از تمسخر نترس! آمریکا را احمقها اداره می کنند ولی ایران را امام خمینی و امام خامنهای. لذا با محاصره، با محدودیت، یک کشور در مقابل جهان با کمترین امکانات، مقاومت کرده و قویتر شده است.
شما الان در منطقه و کشورهای اطراف، لشکریانی دارید که فدائیان رهبر شما هستند، اینها سرباز اسلام هستند. فرماندۀ کدام کشور در بین کشورهای اطراف خودش، دهمیلیون فدایی دارد؟ آنوقت چرا ما نباید جرأت کنیم از کشور خودمان به وسیلۀ تبلیغ و تبیین، دفاع کنیم؟
این را میتوانید تبیین کنید که «ما همین الآن قویتر از آمریکا هستیم ؟/ کسی که با وجود محدودیتها بلند میشود، قویتر است یا کسی که بدون محدودیتها زمین میخورد؟
جهاد تبیین جرأت میخواهد. هر کسی این جرأت را ندارد که محکم بایستد و بگوید: آمریکا چهل سال با همۀ امکاناتش سقوط کرده، ولی ایران چهل سال با همۀ محدودیتها صعود کرده است، ما همین الآن قویتر از آمریکا هستیم! کسی که با وجود محدودیتها بلند میشود، قویتر است یا کسی که بدون محدودیتها زمین میخورد؟ کدام قویتر هستند؟
وقتی به برخی از اهل تبیین-که باید تبیین کنند-این حرف را میزنم، میگویند: «آخر ما چهجوری بگوییم که آمریکاییها عقلشان نمیرسند؟ آنها حسابشده کار میکنند! آنها برنامهریزیشده کار میکنند! آنها نقشه میکشند!» شما کارتون پت و مت را دیدهاید؛ هرچقدر بیشتر برنامهریزی میکنند خرابتر میکنند! قبول داری که آنها احمق هستند یا نه؟! برای اینکه بفهمیم دشمنان ما احمق هستند، نیاز به ایمان نیست که بگوییم ائمۀ معصومین فرمودهاند «خدا دشمنان ما را از احمقها قرار داده است...» این نیاز به ایمان به کلام معصوم هم ندارد، چون داریم حماقت آنها را میبینیم!
عزّت رهبر انقلاب از اینجاست است که نمیترسد حرف حق را بزند و میداند که درستیِ آن بهزودی مشخص میشود
رهبر عزیز انقلاب که همۀ عالم دائماً نظرسنجی میکنند و میزان محبوبیت ایشان را در ایران و منطقه خبر دارند؛ در این سی سال دوران ولایت ایشان، بارها هجمههایی کردند که محبوبیت ایشان را به صفر برسانند؛ اما ایشان با جرأت و با آرامش، حرف حق را زده است و یکسال یا چند سال بعد، معلوم شده که ایشان راست میگوید. عزّت ایشان مال این است که نمیترسد از اینکه حرف حق را بزند، چون میداند که درست بودن این حرف، به زودی ثابت خواهد شد.
شما چرا جرأت نداری تبیین کنی؟ میترسی حرفهایت غلط دربیاید؟ میترسی یمنیها جا بزنند؟ دیگر یمنیها به عقب برنمیگردند. میترسی این بیداریای که در لبنان و سوریه و عراق و در کلّ کشورهای اسلامی حاصل شده است، از بین برود و اینها به عقب برگردند؟ نه، حتی اگر ما ایرانیها هم برگردیم، آنها برنخواهند گشت. الان ببینید در یمن، چه خبر است! در هشت سال دفاع مقدس، ما چقدر پیشرفت کردیم؟ آنها در همین هفت هشت اخیر، دهبرابر ما پیشرفت کردند، آنهم با امکانات در حد یکدرصد امکاناتی که ما در آن زمان داشتیم.
جهاد تبیین جرأت میخواهد. برای همین از کلمۀ «جهاد» استفاده شده است. این دو تا کلمه را که در آیۀ کریمه سورۀ مائده آمده است و دربارۀ ایرانیهاست به خاطر بسپارید؛ «یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ»؛ در راه خدا جهاد میکنند و از سرزنش نمیترسند. یعنی درحالی جهاد میکنند که از سرزنش نمیترسند.
حرف حق بزنی، مسخرهات میکنند/ بعضیها اینقدر حرف حق نمیزنند که مسخره نشوند؛ این نامردی است
حرف حق بزنی، مسخرهات میکنند. بعضی وقتها به منِ طلبه میگویند: یکجوری صحبت نکن که مسخرهات کنند... گفتم مگر میشود؟! پیغمبر خدا را مسخره کردند. بندۀ طلبه اگر یکجوری طلبگی بکنم که دشمن نداشته باشم تا مسخرهام نکنند، معلوم است که منافقانه رفتار کردهام. چهجور پیغمبر خدا را مسخره کنند و تو را مسخره نکنند؟ حتماً داری حرف حق را نمیزنی.
البته ممکن است ما یکوقت اشتباهی یک حرفی را تلفظ کنیم که خودمان موجب مسخرهشدن خودمان بشویم؛ بله ما از عیب مبرّا نیستیم. اما بعضیها اینقدر حرف حق نمیزنند که مسخره نشوند! این نامردی نسبت به رسول خدا(ص) است.
سیاستمداران غربگرا در کشور ما حماقت خودشان را ثابت کردند. معلوم است وقتی که من این را میگویم هر کسی آنها را دوست دارد دشمنِ من میشود. چهکار کنم؟ دروغ بگویم؟ خب راستش را باید بگویم. آدم حرف راست را باید محکم بزند.
خیلیها در میدان جهاد تبیین، اعتماد به نفس ندارند/ در جهاد باید محکم باشی
در جهاد باید محکم باشی. در زمان قدیم که جنگ با اسلحۀ شمشیر بود، مستحب بود هر کسی میخواهد برای جهاد برود، محاسناش اگر سفید است رنگ بکند تا دشمن فکر کند او جوان پر زوری است که دارد به میدان میآید و از او حساب ببرد. بنده میبینم که خیلیها در میدان جهاد تبیین، اعتماد به نفس ندارند. مثلاً میگوید: «حاج آقا خرابمان میکنند» اصلاً ما خرابشدنی نیستیم چون با واقعیت کار داریم، ما چون با حقیقت کار داریم، آرامش داریم چون داریم درست میگوییم. یک مدتی هم اگر ابهام باشد، ابهام برطرف میشود.
بنده نُه سال پیش، یعنی در آن زمانی که رئیس جمهور قبلی میگفت: «چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد اما چرخ کارخانهها هم باید بچرخد»، با صدای بلند گفتم که اگر چرخ سانتریفیوژها بایستد، چرخ کارخانهها هم خواهد ایستاد. البته آن زمان، یک عدهای مسخره کردند و اکثریت ملّت ایران هم به این حرف رأی ندادند اما دیدید که همینجور شد. در این هشت سال، چند تا کارخانهات تعطیل شد؟ تو اگر در مقابل دشمن کوتاه بیایی و چرخ سانتریفیوژها را متوقف بکنی، دشمن کوتاه نمیآید بلکه پدرت را درمیآورد! این معادلۀ قدرت است در عالم.
آنها الفبای سیاست و دیپلماسی را بلد نبودند و فقط ادّعایشان میشد. با چه اعتماد به نفسی میگفتند: «تحریمها بالمرّه لغو خواهد شد!» انگار تا حالا دو ورق تاریخ آمریکا را هم نخواندهاند. میگفتند: «امضای کری تضمین است» هر کسی دوزار سیاست بلد بود میفهمید که این حرفها درست نیست.
دو ویژگی لازم برای جهاد تبیین: 1. «جرأت و نترسیدن از سرزنش» 2. «آرامش»
جهاد تبیین دو تا ویژگی میخواهد؛ یکی جرأت، اعتماد به نفس، شجاعت و مرعوبنشدن در مقابل تمسخر دیگران. باید از سرزنش سرزنشکنندگان نترسی، شجاعت داشته باشی، در این جنگ روانی و در این عملیات روانی بازندۀ از پیش نباشی. ویژگی بعدی، آرامشداشتن است. بنده آرامش را نمیتوانم الآن توضیح بدهم. فقط یک گرا میدهم. یک رزمنده و جانباز شیمیایی که الان به شهادت رسیده، در اوج فتنهها پیش رهبر انقلاب رفته بودند. گفتند: آقا ما نگران شما هستیم اینهمه علیه شما هجمه هست... رهبر انقلاب به ایشان فرمودند: نه نگران نباش، من آرام هستم چون پیشرفتمان را دارم میبینم... آرامش خیلی مهم است. نشاط، آرامش، سرزندگی، امید به آینده.
تبیین آیات (قرآن) - ویکی فقه
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86_%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA_(%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86)
اولین تبیین گر نیز خداوند متعال است. قرآن کریم «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ» بوده و تمام آیات و سوره های قرآن تبیین است و در ۶۰۰ آیه در خصوص جهاد مطلب وجود دارد؛ جهاد یعنی تلاشی با تمام
3 … تقوا سلاح اصلی در جهاد اکبر
4 3 … … ۱. تقوا در امور فردی
4 3 …… … تقوا در سبک زندگی
5 3 …… … بهترین راه برای باتقوا شدن
7 3 …… … اقسام گناهان از جهت آثار
1 4 … … ۲ تقوا در امور اجتماعی
6
تبیین با نور قرآن )جلد اول(
2 4 …… … تقوا، مانعِ مکر و فریب در سیاست
3 4 …… … تقوای امام خمینی؟ره؟
5 4 …… … تقوای مقام معظم رهبری؟دب؟
6 4 …… … تقوای جمهوری اسلامی
9 4 … … راه های به دست آوردن تقوا
0 5 …… … از جعفر کوچولو تا شیخ الاسلام
هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «
أَ
«این قرآن کتاب مبارکی است که ما آن را فرو فرستاده ایم، پس از آن پیروی
کنید و از مخالفت با آن بپرهیزید تا مورد رحمت خداوند قرار گیرید »
(نزلناعلیک الکتاب تبیانا لکل شیء )نحل 89
«و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که تبیین کننده همه چیز است »
و هدف خود را «تبیین برای امت ها » مطرح م یکند:
ناَّ ل
«ما آیات را براى شما تبیین کردیم اگر بیندیشید
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُو
فرمان جهاد تبیین » را صادر کرده
و آن را «فریضه ای قطعی و فوری » نامیده اند. ایشان می فرمایند:
«امروز یک سیا تس قطعیِ رسان ههای معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام
این است که واقعیّتها را تحریف کنند، و مشغولند؛ دائم دارند کار تحویل
میدهند در تحریف واقعیّتها و درو غپردازی؛ … از پیشرفتها، از نقاط مثبت،
نقاط قوّت، مطلقاً نشان های در این مجموع هی امپراتوری رسان های غرب شما
مشاهده نم یکنید؛ کتمان حقایق. متقابلاً اگر یک نقط هضعفی وجود دارد -که
البتّه وجود دارد؛ هیچ کشوری و هیچ نظامی بدون نقط هضعف نیست- یک
نقط هضعف کوچک را صد برابر بزرگ میکنند و نشان میدهند؛ این یک کار
عجیبی ا تس که امروز انجام میگیرد. به همین ج ته ا تس که «جهاد تبیین »
یک فریضه ا تس. «جهاد تبیین » یک فریض هی قطعی و یک فریض هی فوری
ا تس و هر کسی که میتواند]باید اقدام کند[... 1»
حال که قرآن کتاب تبیین است، و جهاد تبیین نیز فریضه ای قطعی و فوری؛
بسیار مناسب است که مباحث تبیینی از قرآن برای مردم بیان شود
ضرورت جهاد تبیین
امروزه یکی از مهمترین ابزار دشمن ابزار تغییر واقعیت هاست. به این صورت که اقدامات بزرگ جمهوری اسلامی را کوچک، و ضعف های کوچک را بزرگ نشان می دهد. لذا رهبر معظم انقلاب؟دب؟ نیز فرمودند:
«به نظر من مه مترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است 1» .
برای مقابله با این اقدام دشمن امروز جهاد تبیین لازم است. جهاد به معنی این است که ببینیم دشمن از کجا پیشروی می کند و ما نیز در همان جهت به مقابله با او برخیزیم.
در این جنگ شناختی باید دید که دشمن برای تغییر و انحراف
ذهن ما چه چیزی را هدف قرار داده است.
امروز دشمن آرمان ها و اصول بنیادین و همچنین اقدامات آشکار نظام را تحریف میکند؛ دوران سراسر ضعف پهلوی را بزک م یکند؛ دستاور دها رو کوچک نشان میدهد و در صدد القای این مطلب است که ریشه مشکلات کشور ب هخاطر گفتمان انقلاب اسلامی و ایستادگی در مقابل آمریکا و استکبارستیزی و به خاطر عدم ارتباط با آمریکا است. رفع این گر ههای ذهنی و پاسخ به این تحری فها، نیاز
علا هم امینی؟ره؟ شنید عده ای می گویند: «حدیث غدیری که تا به حال برای
ما نقل شده ا تس، سندیت ندارد. » علا هم امینی؟ره؟ عمرش را صرف نوشتن
کتاب «الغدیر » کرد، تا پس از آن کسی نتواند چنین حرفی بزند.
در واقع ارزش کار علا هم از دو ج ته ا تس:
تبیین مسئله غدیر و اتقان سازی روایی و نقلی این اتفاق بزرگ
توجه کردن به افکار مردم زمان خود و برطرف کردن گره ذهنی آن ها
تبیین مسائلی که به گرهٔ ذهنی مردم تبدیل شده است، تا این حد اهمیت دارد
که شخصی مثل علامه امینی؟ره؟ همه زندگی خود را صرف این کار می کند.
نمونه دیگری از جهاد تبیینی علما، با تألیف آثاری درخور توجه، در رد و
پاسخگویی ادعاها و شبهات، پاسخگویی سه عالم بزرگ، مرحوم آقا بزرگ
تهرانی؟ره؟ و سید حسن صدر؟ره؟ و محمد حسین کاشف الغطاء؟ره؟ به
ادعای جرجی زیدان است.
جرجی زیدان در کتاب « تاریخ آداب اللغة العربیة » سخنی بدین مضمون گفته
ا تس که : « شیعه طایف های بود کوچک و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون
شیع های در دنیا وجود ندارد. » بعد از اذعان این ادعا توسط زیدان، هس تن
از علما در صدد رفع این ادعا برآمدند و قرار گذاشتند هر یک در باب معرفی
شیعه کاری را بر عهده گیرند؛ علا هم سید حسن صدر درباره حرکت علمی شیعه
و نشان دادن هسم آنان در تأسیس و تکمیل علوم اسلامی تحقیق کرد که ثمرۀ
کار ایشان کتاب « تأسیس الشیعة لفنون الاسلام » شد. علا هم شیخ محمد حسین
کاشف الغطاء کتاب « تاریخ آداب اللغه » جرجی زیدان را نقد کرد و بر هر چهارجلد
آن نقدی جامع و علمی نوشت، شیخ آقا بزرگ متعهد شد هفرستی برای تألیفات
شیعه بنویسد و کتاب « الذریعة الی تصانیف الشیعة » را فراهم آورد.]ایشان
مجموعه 25 جلدی که در آن بیش از 53 هزار کتاب تالیفی و ترجمه از علمای
شیعه در موضوع های گوناگون معرفی شده ا تس، تالیف کردند.[
مهمترین آن لوازم جهاد اکبر و مقابله با نفس است. جهادی که با
نیت رضای خدا انجام می شود، اگر با رعایت دستورات خداوند متعال همراه نباشد اعتباری ندارد.
رعایت تقوا و ناظر دانستن خدا اصل ضروری و اولیه هر اقدامی دینی از جمله جهاد است.
انسان نمی تواند پا روی ارزش های دینی و الهی بگذارد و مدعی جهاد
فی سبیل الله نیز باشد. در جهاد نظامی نیز اگر انسان پا روی قوانین الهی بگذارد
و تقوا را رعایت نکند ارزشی ندارد.
تقوا یعنی برای رسیدن به اهداف خود از نردبان حرام بالا نرویم. در جهاد
تبیین نیز تقوا یعنی مراقب باشیم در دام دروغ، تهمت، غیبت و سایر محرمات
نیفتیم.
تقوا طرح دین برای آبادی جامعه و آزادی بشر است. خداوند متعال در قرآن
کریم نیز نتیجه و سود را در نهایت به نفع متقین می داند:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.
1 . قصص، 83 .
)آرى،( اين سراى آخرت را )تنها( براى كسانى قرار م ىدهيم كه اراده
برترى جو ىي در زمين و فساد را ندارند؛ و عاقبت و نیتجه به نفع متقین است.
تقوا یعنی مراقبت، و این مراقبت بدون جهاد ممکن نیست. اگر جهاد نظامی، جهاد اصغر است، اگر جهاد سیاسی جهاد کبیر است، جهاد با نفس، جهاد اکبر است.
گروهی از جنگ بر می گشتند، پیامبر؟صل؟ به آنان فرمودند:
«مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد الاکبر»
مرحبا به گروهی که جهاد اصغر را انجام دادند و تکلیف جهاد اکبر همچنان
بر دوش آن هاست. آنان گفتند: «یا رسول الله، جهاد اکبر چیست؟ » فرمود:
«جهاد با نفس