#اطلاعیه
بسم الله الرحمن الرحیم
تماشاگران محترم
با عرض سلام و تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)
به اطلاع شما عزیزان می رسانیم قرار تماشای این هفته مورخ ۷ تیر ماه، بدلیل همزمانی با مراسم دعای عرفه، برگزار نمیگردد.
در رساندن این اطلاعیه به همه عزیزانی که عضو قرار تماشا هستند لطفا به ما کمک کنید.
ما را از دعای خیر خود در این مناجات عمیق و عاشقانه محروم نفرمایید🙏
حسین سلامی عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی:
ما اعماق نیت خطرناک دشمن که جز ویرانی، فقر، آوراگی، عقبماندگی، تسلیم چیز دیگری برای مسلمانان قائل نیست را درک میکنیم. انقلاب اسلامی تصاویر و نقشههای ویرانگر آن را نقش برآب کرد.
دیدهبان
جنگ دیدهبان می خواهد.
سرگذشت یک روزنامه نگار آمریکایی
در قرار تماشای این هفته یکی از مهم ترین اتفاقات سیاسی آمریکا را تماشا خواهیم کرد. آیا آگاهی برای مردم در همه نظام های سیاسی ممکن است؟ آیا دموکراسی می تواند زمینه های آگاهی ملت ها را فراهم کند؟
این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.
چهارشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۱۶
خیابان استانداری ، گذر سعدی ، عمارت تاریخی سعدی، حوزه هنری استان اصفهان
#قرار_تماشا
قرار تماشای این هفته
فیلم (2014)kill the messenger
دولت آمریکا برای اینکه کودتایی را در کشوری دیگر بر پا کند، مجبور می شود با فروش مواد مخدر به مردم کشور خودش، هزینه تسلیحات را برای کودتاچیان فراهم کند❗️
👈اما یک سوال مهم🤔
انتشار چنین خبری در آمریکا، با اینکه مردم این کشور را به خشم آورد، ولی هیچ گاه نتوانست سیستم آمریکا را از پا در آورد... چرا؟!
📄قسمتی از دیالوگهای فیلم:
🔻
رفیق، بعضی از داستان ها را به خاطر بیش از حد واقعی بودن شون نمیشه گفت...
🔻
...- حالا که حقیقت رو میدونی، با مهم ترین تصمیم زندگیت مواجه میشی.
- واقعا؟ چه تصمیمی؟
- اینکه به بقیه بگیش یا نه!
🔻
... خیال می کردم شغلم گفتن حقیقت به مردمه، گفتن حقایق، چه قشنگ چه زشت، و بگذارم که انتشار این حقایق، تفاوتی در دیدگاه افراد ایجاد کند.
دیدگاه شون نسبت به خودشون و اعتقادات شون. ولی شرم بر من😥
🔻
شما را به تماشای فیلمی از زندگی Gary Webb یک روزنامه نگار حقیقت طلب آمریکایی دعوت می کنیم.
⏰ چهارشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۱۶
خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی
#قرار_تماشا
زمینه های مساعد دیپلماسی فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران
کسب و کارها در حوزه فرهنگ و هنر می توانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند.
محصولات فرهنگی ایران (کتاب، فیلم و ... ) حضور جدی تری در منطقه خواهند داشت.
نهاد های دولتی و مردمی در حوزه فرهنگ و هنر باید این فرصت مناسب را به خوبی شناسایی و برای اقدام مناسب برای آن برنامه ریزی کنند.
نباید صرفا پیوستن به شانگهای را از زاویه تجاری و اقتصادی بررسی کرد. این اتفاق شاید از لحاظ تمدنی برای ایران ما اهمیت بیشتری داشته باشد. فقط باید تلاش کنیم از زوایای دیگر هم این اتفاق بین المللی را مشاهده کنیم.
دیدهبان
غدیر اسلام آمریکایی یا غدیر اسلام ناب محمدی
#یادداشت_کوتاه
مگر اسلام آمریکایی می تواند عید غدیر داشته باشد؟ مسئله این است. آیا می توان با دو رویکرد متفاوت برای عید غدیر جشن برپا کنیم؟
در ابتدا یک نگاه را بررسی می کنیم.
مسأله غدیر نقطه اوج ترکیب دین و سیاست است
آیت الله خامنه ای:
غدیر را فقط در حدّ یک نصب یا معرفی ساده که پیغمبر اکرم کسی را معرفی کرد، تلقّی نکنید. البته پیغمبر، امیرالمؤمنین را در حضور جمعِ چند ده هزار نفری مسلمانها به خلافت منصوب کرد... این چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند؛ اما قضیه در این حد متوقّف نمیماند. مسأله این است که از دوران حضرت آدم که رشته نبوّتها و رسالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهای نبوی در طول تاریخ تشکیل گردید، آن جایی که ترکیبِ بدیع و شیوای دین و سیاست در اوج خود به صورت یک سنّت ماندگار درآید و هدایت جامعه را تضمین کند، در قضیه غدیر اتّفاق افتاد. ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
این نگاه رهبر انقلاب به غدیر است. در تبلیغات شهری ، در تولید محتواها برای این عید بزرگ، در جشن های عظیم خیابانی چقدر این این نگاه موجود است؟ البته شاید بعضی از مقدس مآب ها اساسا به دنبال این هستند که غدیر را سیاسی نکنند. در خلوت خودشان می گویند یک غدیر را دیگر سیاسی نکنیم. بگذاریم یک غدیر برای مردم بماند. این ها همان هایی هستند که در خلوت هایشان می گویند روضه را سیاسی نکنیم. هیئت را سیاسی نکنیم. چرا که نگرانند اگر این مفاهیم سیاسی شوند مردم از دین بریده شوند.
والله اسلام تمامش سیاست است.
این هم یک نگاه.
خب برای عید غدیر در شهر ما مبتنی بر کدام نگاه جشن بر پا می شود؟
جشن های میدان نقش جهان یا خیابان چهارباغ جشن عید غدیر است یا کارناوال خیابانی مثل جشن های ترکیه ای؟
برای مردم فانتزی می سازد و یک حس خوب یا یک معرفت و انگیزه ی تمدن ساز و آینده ساز؟
در تبلیغات شهری، پوستر ها و طراحی گرافیک ها ایده پردازی ها مبتنی بر کدام نگاه است؟
یک غدیر خنثی یا یک غدیر سیاسی؟
آیا ما عید غدیر را مبتنی بر اسلام آمریکایی جشن می گیریم یا مبتنی بر اسلام ناب محمدی؟
غدیر برای ما چه معنایی دارد؟
ما مبتنی بر معنایی که درک می کنیم برای غدیر جشن برپا می کنیم.
دیدهبان
مگر می شود بدون دیدهبانی در این جنگ پیروز شد؟
#یادداشت
#یادداشت_روز
#اندیشکده_تبیین
برای آنکه بتوانیم در جهاد تبیین موفق باشیم باید به خوبی پیرامون چیستی و چگونگی تبیین تفکر کنیم.
تبیین چیست؟
تبیین درست و صحیح چگونه ممکن است؟
اندیشکده مردم نهاد تبیین در اصفهان تاسیس شد.
به زودی خبر های بیشتری درباره اندیشکده تبیین منتشر خواهد شد.
#اندیشکده_مردم_نهاد_تبیین
🖋یادداشت مهدی کوچک زاده
ارتباطپژوه
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ها عصر در حوزۀ هنری، گذر سعدی، یا همان قرار تماشا چه خبر است؟
ظاهرش این است که عده ای قرار گذاشته اند بنشینند و فیلم های مهم سینما را از کلاسیک گرفته تا امروزی ها تماشا کنند و درباره اش حرف بزنند. ولی خب روحی دارد که آن را از کلیشه ها متمایز می کند. ماجرا چیست؟
برای اینکه بفهمیم ماجرا چیست باید اول بدانیم که پدیده ای به نام فیلم و سینما را به انحاء مختلف می شود بررسی کرد. می شود وجوه فرمی آن را بررسی کرد که فیلم نامه اش چطور است؟ محصول کدام کمپانی است؟ کارگردانش کیست؟ و این چیزهایی که معمول است. منتها در قرار تماشا، قرارمان با هم این است که هر فیلم یک پیام بسیار بسیار مهم دربارۀ هستی و انسان و زندگی در بر دارد. سینما در غرب اصلاً شوخی نیست. شوخی نیست که چندصدهزارنفرساعت توان به همراه میلیون ها دلار سرمایه گذاری، برای هدفی کم مایه صرف شود. هر فیلم، حرفی بنیادین دربارۀ انسان و زندگی اش در بر دارد. و ما اساساً درک نمی کنیم که چرا به جای اینکه فیلم را بر مبنای حرفی که می خواهد بزند بررسی کنیم به فرم و حواشی اش می پردازیم؟! مثل این است که کتابی به شما بدهند و شما در حین خواندن، به جای آنکه دنبال حرفی باشید که مؤلف در صدد گفتن آن است، درگیر قلم او و صفحه بندی کتاب او و چون و چند ناشر او و دیگر حواشی اش شوید! در قرار تماشا می خواهیم ببینیم پیام فیلم به عنوان یک پدیدۀ فوق العادۀ جدی تمدن فراگیر بشری، چیست و دربارۀ آن بحث کنیم.
البته فرض اساسی ما این است که پیام فیلم، اگر فیلم باشد، اصلاً و ابداً در خود فیلم مطرح نمی شود؛ بلکه روایت فیلم و سلسلۀ علت و معلولی آن، مخاطب را به پیام مدنظر فیلم می رساند. یعنی مخاطب یک لحظه به خود می آید و می بیند در او آن حس و سپس فکری ایجاد شده است که مؤلف خواسته است.
سینما از سوی دیگر رسانه است؛ همانطور که صنعتی بسیار دست و پا دار! بنابراین مضحک است که فرض کنیم فیلم ها طوری ساخته می شوند که تنها عدۀ قلیلی فیلم بین از آن سر در بیاورند. خیر بلکه باید پیامش هر چه می تواند بیشتر و واضح تر برسد. فیلم ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. حال اینطور اگر فیلم دیدیم راهی نداریم جز آنکه مبانی بنیادین خودمان را دربارۀ انسان و هستی و اینها مورد رجوع قرار بدهیم و از نو در آن ها نظر افکنیم. در یادداشتی دیگر دربارۀ دومین فیلمی که در قرار تماشا اکران شده است، صحبت می کنیم؛ آنجا بهتر این ایده مشخص خواهد شد.
راستی؛ قدمتان به چشم.
#قرار_تماشا
#یادداشت