eitaa logo
دیده‌بان فرهنگ و هنر اصفهان
553 دنبال‌کننده
548 عکس
122 ویدیو
4 فایل
یکی از فعالیت های اندیشکده تبیین دیده‌بانی است. حال چرا دیده‌بانی؟ اگر جنگ رسانه‌ای برای ما معنا داشته باشد شما بگویید بدون دیده‌بانی انتظار پیروزی ممکن است؟ اصلا جنگ بدون دیده‌بانی معنایی دارد؟ ارتباط با ما: ۰۹۱۳۲۰۱۴۷۲۳ ارسال محتوا و نظرات : @omidvaram
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان فیلم سندروم چینی واگعی بود یا کیک؟ بعد از اکران فیلم The China Syndrome در سینما، مدیران انرژی هسته‌ای آمریکا داستان این فیلم را "تخیلی محض" و "قاتل شخصیت کل صنعت هسته‌ای" خطاب کردند و در واقعیت هم آن نیروگاهی که در فیلم نشان داده می شود و در کالیفرنیا بود تا سال ۲۰۰۶ که تعطیل شد هیچ اتفاقی برایش رخ نداد. یادداشت پویا نصر پیرامون فیلم سندروم چینی این فیلم در دهمین قرار تماشا اکران شد. متن کامل یادداشت در پست بعدی🔻🔻🔻
داستان فیلم سندروم چینی واگعی بود یا کیک؟ بعد از اکران فیلم The China Syndrome در سینما، مدیران انرژی هسته‌ای آمریکا داستان این فیلم را "تخیلی محض" و "قاتل شخصیت کل صنعت هسته‌ای" خطاب کردند و در واقعیت هم آن نیروگاهی که در فیلم نشان داده می شود و در کالیفرنیا بود تا سال ۲۰۰۶ که تعطیل شد هیچ اتفاقی برایش رخ نداد. اما وقتی فیلم در ۱۶ مارس ۱۹۷۹ یا همان ۲۵ اسفند ۱۳۵۷ اکران میشود درست ۱۲ روز بعدش روز ۲۸ مارس ۱۹۷۹ یا همان ۸ فروردین ۱۳۵۸ حادثه‌ای مشابه آن اتفاقی که در فیلم شاهدش هستیم در جزیره‌ای به نام "سه مایل" در پنسیلوانیا رخ میدهید، جزیره ای با طول تقریبا سه مایل که برخلاف تصور وسط دریا نیست و یهک جزیره وسط رودخانه ساسکوهاناست که ۲۰۰ کیلومتر با دریا فاصله دارد و اطرافش کلی شهر و روستا هست. حادثه تری مایل آیلند بدترین حادثه اتمی آمریکا و اولین فاجعه راکتورهای هسته‌ای دنیا (قبل از حادثه چرنوبیل) به حساب میاد که به علت خرابی پمپ آب، کل راکتور ذوب میشود. در طی این حادثه ۱۴۰ هزار نفر خانه‌هایشان را ترک میکنند و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در آمریکا برای مدتی متوقف میشود. این اتفاق باعث میشود مردم آن زمان فکر کنند داستان فیلم "سندروم چینی" واقعی بوده و حتی فروش این فیلم در سینما فوق العاده افزایش پیدا میکند. بودجه ساخت فیلم ۵.۹ میلیون دلار بود در حالی که توانست ۵۱.۷ میلیون دلار فروش داشته باشد. حتی اخر آن سال این فیلم توانست برای چهار رشته نامزد اسکار شود. منتهی بعد از گذشت چند دهه دیگر کسی آن حادثه را به یاد نمی آورد. با اینکه این حادثه ۷ سال قبل از چرنوبیل رخ میدهد اما بعدش تقریبا فیلم یا مستندی درباره اش ساخته نمیشود. در حالی که تعداد زیادی فیلم و سریال و مستند درباره چرنوبیل ساخته شده و ذهن همه دنیا با حادثه چرنوبیل آشناست اما در مورد حادثه تری مایل آیلند به جز دو مستند که در سال ۲۰۲۲ ( ۴۴ سال بعد از حادثه ) ساخته میشود تقریبا فیلم دیگه ای وجود ندارد. با اینکه چرنوبیل توی روسیه اتفاق افتاده ولی انگار آمریکایی ها بیشتر از خود روس ها در موردش فیلم ساخته اند. در واقع آنقدر چرنوبیل رو روایت میکنند که بعد از پنجاه سال دیگه کسی نمی داند و یا اساسا نمی پرسد که یک حادثه هسته‌ای هم در آمریکا رخ داده است. 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
نقش مردم در حفظ نظام اسلامی اینگونه است که اگر مردم نخواهند حتی حکومت علی (ع) هم ممکن نیست. اگر اینگونه نقش مردم در نظام اسلامی را درک کردیم تصور روشن تری نسبت به ارکان نظام اسلامی خواهیم داشت. در نظام جمهوری اسلامی ایران دولت و حکومت چیزی جدا از ملت نیست. ان جی او در نظام های سیاسی سرمایه داری (non-governmental organization )بیانگر یکی از ویژگی‌های نظام‌های سیاسی سرمایه داری می‌باشد. اما در جمهوری اسلامی ایران ماهیت حکومت، گاورمنت (Government) نیست. نظام بهداشت و درمان مردمی است. نظام امنیتی مردمی است. اما در Government سیستم‌های امنیتی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش در خدمت سرمایه است و فعالان این حوزه‌ها منافع مردم برایشان موضوعیت ندارد بلکه حفظ و افزایش سرمایه هدف اصلی می باشد. برای همین است که در Government آنقدر حقوق و منافع عمومی تحت الشعاع قرار می گیرد که نیازمند ان اجی او هستیم. اگر ماهیت امت درک نشود حقیقتا نمی‌توانیم در حکمرانی به ولی فقیه کمک کنیم. ممکن است در جمهوری اسلامی مدیر کل باشیم رئیس فلان نهاد باشیم . معاون باشیم. شهردار باشیم. اما اگر ماهیت مردم را در این نظام درک نکنیم اساسا نمی توانیم برای این نظام کار اساسی انجام دهیم. برای درک نقش امت باید با دقت بیشتری زیارت عاشورا را مطالعه کرد. واقعا باید با زیارت عاشورا امام حسین را زیارت کنیم. فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها
امت، مسئله این است. ما از امت و نقش امت و اهمیت ایفای نقش مردم چه درکی داریم؟ فرازی از زیارت عاشورا: فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ این عبارات بیان گر مفاهیم بسیار ارزشمندی برای شیعیان است. وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَاَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ یزید و شمر و ابن زیاد به تنهایی کاری از دستشان بر نمی آید. حتی با یک لشگر هم کاری از دستشان بر نمی آید با چند قبیله هم نه. امت، امت باید منحرف شوند. حال اگر کارکنان دولت و حکومت در جمهوری اسلامی ملت را عوام الناس ( قشر خاکستری ) به حساب بیاورند نظام اسلامی چگونه تهدید خواهد شد؟ اگر مردم را همه کاره شناسایی نکنند چه خواهد شد؟ یکی از بزرگترین آسیب ها در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مدیران و کارکنان دولت خود را مانند مدیران و کارکنان دولت فرانسه شناسایی کنند. همین خطای شناختی و محاسباتی کافیست تا ایشان نقشی را که باید در جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند نتوانند محقق کنند.
با حضور در کلیسای سرکیس مقدس؛ بهادری جهرمی عملکرد دولت را برای هموطنان ارمنی تشریح کرد سخنگوی دولت با حضور در کلیسای سرکیس مقدس با جمعی از جوانان، نخبگان، وکلا، کارآفرینان، هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و فعالان اجتماعی مسیحی ارمنی دیدار کرد و نظرات و دیدگاه‌های آنان در خصوص مسائل روز کشور را شنید.
دلنوشته یکی از اعضای قرار تماشا بعد از یازدهمین قرار تماشا کل قرارتماشا یک طرف، جمله ی آن بانویی که جلسه ی اولش بود آمده بود، یک طرف... -شما باعث شدید من به فکر فرو بروم،اندیشه کنم دوست داشتم همان جا وسط سالن سجده شکر به جا آورم... این یعنی رسانه ی حق کار خودش را کرد. در ذهن وقلب فرد وارد شد و او را به فکر واداشت و بعد گفت: حالا من به عنوان یک شهروند ساده چه میتوانم انجام دهم؟ چه کاری از دست من ساخته است؟ این جمله شاهکار بود یعنی میخواهم کنشگری کنم، یعنی رسانه ولایت پیدا کرد .وقتی رسانه چیزی را به مردم بگه که آنها را به فکر واداره و سپس باعث کنش‌گری آنها بشه،یعنی ولایت رسانه‌ای..‌ یعنی رسانه توانست ولی آن افراد بشه... چون باعث شد اونها تفکر کنن و به دنبال آن کنش‌گری صورت بگیره. اما با خود فکر کردم که وظایف و رسالت من چقدر سنگین تر و چقدر حیاتی‌تر شده... این من هستم که باید به این شهروند ساده که میخواهد کنشگری کند،فکت ارائه دهم...باید نفع و ضرر را من به او بفهانم،تا کنشگری کند آن تهدید بزرگ که او و جامعه ام را در خطر قرار داده چیست؟ امروز تا حدودی فهمیدم...همه چیز برعکس شده...خوب و بد عوض شده... جای حق و باطل عوض شده و من که ادعا میکنم فعال رسانه ای ام، باید روایت کنم حق را... وقتی از عدم آزادی بیان در جمهوری اسلامی میگفتند تاسف میخوردم که چرا نمی بینند فرانسه را... آمریکا را...آن ها هستند که اگر کسی نام هلوکاست را بیاورد مرتکب جرم شده، وقتی فلان کارگردان که نامش درخاطرم نیست ،جایزه ی اسکار میگیرد، خودش برای گرفتن جایزه نمی رود دختری سرخپوست را به جای خود میفرستد به نشانه ی این که آمریکا دارد به آنها ظلم میکند اما حالا دیگر نامی از آن کارگردان به گوش ها نمیرسد و محو شد...محوووووو آن قدر مصادیق میتوان آورد از عدم آزادی بیان در اروپا و آمریکا... جمله ای همه گفتند: کسی جرئت ندارد... کسی جرئت تحقیق ندارد... کسی جرئت گفتن حقایق ندارد... میترسند... مردم همراه نیستند... دلم میسوزد وقتی فیلم چاقو زدن فلان شخص به آن جوان بسیجی نشان میدهند اما طرف قاتل را میگیرند و برای محمدمهدی کرمی سالگرد میگیرند و حکومت را ظالم میخوانند... این ها تهدید است... این همان تهدید بزرگ است... حکومت آن قدر زیرفشار دشمن قرار گرفته که من به عنوان یک فعال رسانه ای باید به کمکش بروم... این تهدید بزرگی ست... عدم اطمینان به جمهوری اسلامی... ای کاش افراد مخالف بیشتری در قرارتماشا می آمدند تا گزاره های بیشتری را بیابیم... 👈 قرار تماشا، چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۵ در سالن نمایش عمارت تاریخی سعدی برگزار می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یک خبر خوب است. برگزاری جشنواره‌های ملی همزمان با برگزاری این جشنواره ها در تهران برای تقویت فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح کشور بسیار اهمیت دارد. آئین افتتاحیه استان اصفهان جمعه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲/ساعت ۱۵/سینما ساحل 💡هماهنگی و دریافت بلیط: 🔻مرکز آفرینش های هنری بسیج استان اصفهان 🔻ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان 🔻پردیس هنری و سینمایی سوره 🔻مجتمع آموزشی رسانه‌ای شهید آوینی اصفهان (توزیع بلیط ۲۵ و ۲۶ دیماه) ستاد برگزاری
رئیس جمهور قانون حمایت از گزارشگران فساد را ابلاغ کرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از گزارشگران فساد را که در جلسه علنی روز یکشنبه - ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ - مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ - ۶ دی ماه ۱۴۰۲ - به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. این اقدام در درخشش نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد. باید سیاستمداران عالم بدانند بهترین نظام سیاسی عالم نظام اسلامی می باشد. برای مطالعه متن کامل این قانون می توانید از لینک زیر استفاده کنید: https://dotic.ir/news/15714
۱۰ مستند مهم جشنواره عمار که باید دید/ حواشی جام جهانی ۲۰۲۲، اسناد محرمانه درباره یک روحانی و هشدار به نظام سلامت مستند «بی‌وتن‌ها» مستند «محرمانه دوحه» مستند سینمایی «جمال‌الدین» مستند «عیدوک» مستند «می 1968» مستند «مردی با کیف قرمز» مستند «لاتارینو» مستند «میراب» مستند "تغییر مأموریت" مستند "رزیدنت" به زودی جشنواره عمار در اصفهان برگزار خواهد شد. اطلاعات تکمیلی در روزهای آینده منتشر خواهد شد. عزیزانی که میخواهند در برگزاری جشنواره عمار در اصفهان به ما کمک کنند می توانند با ما در ارتباط باشند. 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
همراهان گرامی سلام قرار تماشای این هفته برگزار نخواهد شد. از پیگیری شما صمیمانه تشکر می کنیم. پیگیری شما عزیزان خیلی برای ما ارزشمند است.
سلام همراهان گرامی آثار برتر چهاردهمین جشنواره عمار را تماشا کنید. مستند «رقصنده با گرگ» به کارگردانی علی عارضی مستند «مکرون» به کارگردانی سجاد رضازاده مستند «فراخوان خونین» به کارگردانی حسین پالیزدار «گزارش کلارِنبِرگ» به پژوهشگری مهدی پورصفا مستند «داستان بارانی» به کارگردانی حسین نژاد موسی فیلم «سرکش» به کارگردانی سجاد سلیمان خانی مستند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری مستند «هفت ‌سال اینجا» به کارگردانی سیدمصطفی سیدالحسینی مستند «آخرین زنگیِ زمانه» به کارگردانی مهرداد خاکی «ماهی‌ها پرواز می‌کنند» به کارگردانی محمد مجیدپور «سوت گلخانه» اثری از معصومه قاسمی و داود محمدی مستند «تغییر ماموریت» به کارگردانی سجاد ریاحی مستند «رویای بزرگ» به کارگردانی احسان مشکور مستند «پیاده روی شهرت» به کارگردانی حسین الهام مستند «پک آخر، راه حل آمریکایی» به کارگردانی لقمان یدالهی مستند «داستان ساحل شرقی» ساخته احسان شادمانی مستند «داستان‌های فوتبال کازابلانکا» به کارگردانی مهدی افضل زاده «جنگ سردتر» به کارگردانی سیامک مختاری مستند «قاعده بازی» به کارگردانی حسن وزیرزاده این آثار به زودی در شبکه اکران مردمی منتشر خواهد شد. در آینده ای نزدیک این فیلم ها در سامانه عماریار اکران خواهد شد. 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 سانس ویژه آثار برگزیده آغاز شد 💢 این آثار را رایگان و با بلیت اختیاری ببینید و با رأی دادن به فیلم موردنظر، در داوری مردمی جشنواره مشارکت کنید🔻 🎁 فیلم‌های برنده فانوس: مستند «قاعده بازی» مستند «سرکش» مستند «جوان مرگ» مستند «ایزو ۱۳۶۱» مستند «تغییر مأموریت» مستند «رویای بزرگ» داستانی «انگشتر» 🎁 فیلم‌های برنده لوح افتخار: مستند «فراخوان خونین» مستند «هفت سال اینجا» مستند «داستان ساحل شرقی» مستند «آلترناتیو» مستند «دوئل امجدیه» مستند «پشت صحنه» مستند «پُک آخر؛ راه‌حل آمریکایی» داستانی «پیرمرد و دریا» 🎁 فیلم‌های تقدیرشده: مستند «گامیش» مستند «آقای شورا» مستند «اندوه جنگل» مستند «کلاف» مستند «بی‌وتن‌ها» مستند «مقدس‌نما» 🎥 تماشا و مشارکت در داوری مردمی: 🌐 B2n.ir/amafe ✅ در ، آثار جشنواره عمار را آنلاین تماشا کنید👇 eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336
همراهان گرامی با سلام تماشای مستندهای "تغییر ماموریت" ، "بی‌وتن‌ها" و "رقصنده با گرگ" را از دست ندهید. امروز سه اثر برگزیده جشنواره عمار در اصفهان اکران خواهد شد. تغییر ماموریت روایت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به همراه انتشار یک «سند به‌کلی سری» از دوران جنگ تحمیلی را برای اولین بار در مستند «تغییر ماموریت» ببینید. این مستند حتما برای شما جذاب خواهد بود. مستند «بی وتن ها» روایتگر دادگاه حمید نوری تا مواجهه مستقیم یک مستندساز با منافقین، اندیشه‌ها و ایدئولوژی آنهاست. تماشای این مستند در شکل گیری شناختی جامع نسبت به منافقین بسیار موثر است. "رقصنده با گرگ" روایت گر نقش رسانه ها در برپا کردن آشوب است. تماشای این اثر برای فعالان رسانه ای بسیار جذاب خواهد بود.
نقش مردم در حفظ نظام اسلامی اینگونه است که اگر مردم نخواهند حتی حکومت علی (ع) هم ممکن نیست. اگر اینگونه نقش مردم در نظام اسلامی را درک کردیم تصور روشن تری نسبت به ارکان نظام اسلامی خواهیم داشت. در نظام جمهوری اسلامی ایران دولت و حکومت چیزی جدا از ملت نیست. ان جی او در نظام های سیاسی سرمایه داری (non-governmental organization )بیانگر یکی از ویژگی‌های نظام‌های سیاسی سرمایه داری می‌باشد. اما در جمهوری اسلامی ایران ماهیت حکومت، گاورمنت (Government) نیست. نظام بهداشت و درمان مردمی است. نظام امنیتی مردمی است. اما در Government سیستم‌های امنیتی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش در خدمت سرمایه است و فعالان این حوزه‌ها منافع مردم برایشان موضوعیت ندارد بلکه حفظ و افزایش سرمایه هدف اصلی می باشد. برای همین است که در Government آنقدر حقوق و منافع عمومی تحت الشعاع قرار می گیرد که نیازمند ان اجی او هستیم. اگر ماهیت امت درک نشود حقیقتا نمی‌توانیم در حکمرانی به ولی فقیه کمک کنیم. ممکن است در جمهوری اسلامی مدیر کل باشیم رئیس فلان نهاد باشیم . معاون باشیم. شهردار باشیم. اما اگر ماهیت مردم را در این نظام درک نکنیم اساسا نمی توانیم برای این نظام کار اساسی انجام دهیم. برای درک نقش امت باید با دقت بیشتری زیارت عاشورا را مطالعه کرد. واقعا باید با زیارت عاشورا امام حسین را زیارت کنیم. فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها
امت، مسئله این است. ما از امت و نقش امت و اهمیت ایفای نقش مردم چه درکی داریم؟ فرازی از زیارت عاشورا: فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ این عبارات بیان گر مفاهیم بسیار ارزشمندی برای شیعیان است. وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَاَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ یزید و شمر و ابن زیاد به تنهایی کاری از دستشان بر نمی آید. حتی با یک لشگر هم کاری از دستشان بر نمی آید با چند قبیله هم نه. امت، امت باید منحرف شوند. حال اگر کارکنان دولت و حکومت در جمهوری اسلامی ملت را عوام الناس ( قشر خاکستری ) به حساب بیاورند نظام اسلامی چگونه تهدید خواهد شد؟ اگر مردم را همه کاره شناسایی نکنند چه خواهد شد؟ یکی از بزرگترین آسیب ها در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مدیران و کارکنان دولت خود را مانند مدیران و کارکنان دولت فرانسه شناسایی کنند. همین خطای شناختی و محاسباتی کافیست تا ایشان نقشی را که باید در جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند نتوانند محقق کنند.
اندیشکده تبیین برگزار می کند: ارائه درس منطق برای فعالان رسانه‌ای شهر اصفهان یکی از یافته‌های اندیشکده تبیین لزوم حضور درس منطق در فرآیندهای آموزش مهارت های رسانه ای است. متاسفانه سرفصلی تحت عنوان منطق در اکثر رشته های هنری و رسانه ای وجود ندارد و این یک نقطه ضعف بزرگ برای فرآیند های آموزشی رسانه ایست. ما در یک فیلم مستند با سند ها به دنبال استدلال هستیم. و استدلال درست یکی از مباحث علم منطق است. در نوشتن یک مقاله تحلیلی نویسنده تلاش می کند منظور خود را اثبات کند و این هم یکی از مباحث علم منطق است. در فیلم های داستانی مسئله منطق دراماتیک را داریم. و اساسا یک اثر دراماتیک بدون منطق دراماتیک ممکن نیست. در داستان نویسی هم ما به منطق نیازمند مندیم. چرا که اساسا پیرنگ و خلق درون مایه یک موضوع منطقیست. حضور پر رنگ مباحث منطق در فعالیت های رسانه ای نشان دهنده اهمیت این بحث در خلق آثار رسانه ای است. و فعال رسانه ای بدون فراگرفتن منطق اثر بخشی خود را از دست می دهد. و در فضایی مشوش و مملو از اطلاعات گوناگون سرگردان خواهد شد. به علاوه دانستن منطق برای کسی که می خواهد به دنبال حقیقت برود و در جنگ روایت ها سوژه، اطلاعات و جریان صحیح را دنبال کند حائز اهمیت است. فرآیند و شرایط ثبت نام بزودی منتشر خواهد شد. 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
آیا مردم ما بی دین شده اند؟ یادداشت عادل شکیبایی اندیشه‌ورز اندیشکده تبیین پیرامون روش سنجش گرایش های دینی در جامعه امروز ایران اگر بخواهیم به یک سوال مهم درباره ایران جواب بدهیم که با توجه به نوع حکومت ما به بسیاری از مسائل دیگر هم پاسخ خواهد داد آن است که جامعه ایران چقدر دین دار است و از آن مهمتر روند تغییرات دین داری در آن در طی دهه‌ها و سال‌های گذشته چگونه بوده است؟ ثابت بوده، بر اساس عملکرد بد مسئولین و روحانیت کاهش شدیدی را تجربه کرده و یا حتی افزایشی بوده است؟ یکی از روش های دم دستی آن است که مثلا ببینیم در اطرافمان چقدر نمازخوان و روزه گیر داریم و یا انکه وضعیت رعایت حجاب در انظار عمومی چگونه است؟ این روش اما خطایش بیش از حدی است که بتوان رویش حساب کرد زیرا اطرافیان ما بخش بسیار کوچک و خاصی از جامعه هستند و در نهایت شاید بخشی کوچک از یک شهر را نمایندگی کنند و برای نمایندگی کل یک شهر ،استان و کشور بسیار ناکافی و جهت دارند و یا آنکه به مطالعات علمی و پیمایش های سراسری مانند پیمایش ملی تحولات فرهنگی نگاه کنیم که با داده های بسیار بزرگ انجام می شود روش نمونه گیری و بررسی در این گونه پژوهش ها خیلی بهتر و منطقی تر انجام شده ولی چند نکته در خصوص آن وجود دارد اولا آن که بر مبنای چیزی است که مردم اظهار کرده اند، در ثانی با شاخص های کمی مثل نماز خواندن روزه گرفتن و ... دین داری سنجیده می شود که خطای ابزاری آن برای سنجش متغیری که به شدت کیفی و پیچیده است جای تامل دارد و ثالثا هر چند سال یکبار امکان انجام آن وجود دارد و در نهایت وقتی به نتایج نگاه میکنیم تغییرات کم و نوسانی بوده است و تحلیل های زیاد مطمئنی را نمیتوان بر مبنای انها انجام داد، به خصوص اگر همان سوال کلیدی یعنی دین داری مردم مد نظر باشد. شاید با تکیه بر پیمایش بتوان گفت مثلا چند درصد مردم بیشتر و یا کمتر از قبل نماز می خوانند اما اینکه نماز خواندن را جدای از اهمیت زیاد آن ملاک حتمی و مکفی برای دین داری در نظر بگیریم همانطور که گفته شدجای تامل بیشتری دارد.یکی از روش های دیگری که ملاک اصلی این نوشته است توجه به برخی برونداد ها یا پراکسی هایی است که بطور غیر مستقیم بخشی از دین داری مردم را می توانند نشان دهند. مثل رفتن به مراسم احیا شبانه،اعتکاف،مراسم های مذهبی و بزنگاه هایی مثل تشییع پیکر شخصیت های شاخص و شهدا ، اینها با اینکه سخت است نماد دین داری معرفی بشوند ولی بطور غیر مستقیم تمایل قلبی مردم به دین را می توانند نشان بدهند و رصد آنها و تغییراتی که در روند زمانی از خود نشان میدهند لااقل به عنوان یکی از شاخص ها در کنار دیگر موارد می تواتد حائز اهمیت باشد . البته برخی می گویند مواردی مثل میزان استفاده از مشروبات الکی،تعدد فساد و انحراف های جنسی،رفتن بر سر مزار کوروش،راهپیمایی های اعتراضی به حکومت میزان استفاده از ماهواره و سایت های اینترنتی خاص را هم در طرف دیگر باید در نظر گرفت که به نظر حرف درستی می آید ،ولی مشکلی که هست آن است که در نظر گرفتن نماینده های کاهش بی دینی مردم بسیار مورد توجه و پر رنگ است ،ولی استفاده و توجه به نماینده های دین داری مردم به شدت کم است و اصلا به آن توجهی نمی کنیم. برای خود من وقتی از توجه به رویدادی مانند تشییع شهید سلیمانی و مراسم اعتکاف برای نشان دادن میزان دینداری مردم توسط مسئولین استفاده می شد این حرکت را به عنوان نوعی فرار رو به جلو و شانه خالی کردن از وضعیت واقعی و حتی تلاش برای فریب اذهان عمومی می پنداشتم .ولی امسال وقتی در یکی از کلان شهر هایی که به گواه برخی امار ها، کم ترین دینداری را در بین سایر شهر های کشور دارد ، وقتی دیدم برای یک مراسم محدود دانشگاهی اعتکاف بیش از ۵۰۰ نفر متقاضی شده اند و برگزار کننده با توجه به ظرفیت محدودش مجبور به تشکیل لیست ذخیره شده است، آن هم در دانشگاهی که برای مراسم های عادی معمولا استقبال بسیار محدودی صورت میگیرد و نماز های جماعت با تعداد محدوی برگزار میشود ، به فکر فرو رفتم که واقعا این وضعیت می تواند چیز هایی را نشان دهد و باز کند که ما تا کنون به ان بی توجه بوده ایم ، و در تحلیل های ذهنی مان از وضعیت مردم و میزان دین داری آنها در کنار سایر موارد این را هم حتما باید لحاظ کنیم تا به تصور صحیح تر و واقعی تری در مورد مردم برسیم.البته جا دارد از برگزار کننده این مراسم و اعلام شفاف داده های اماری ان هم تشکر کرد که زمینه دریافت چنین تحلیلی را فراهم کردند. نظرات خود را پیرامون این یادداشت برای ما ارسال کنید. شما می توانید با نویسنده این یادداشت در ارتباط باشید. ارتباط با نویسنده یادداشت @ad_shakibaee 🆔 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf