eitaa logo
دیده‌بان فرهنگ و هنر اصفهان
542 دنبال‌کننده
564 عکس
131 ویدیو
4 فایل
یکی از فعالیت های اندیشکده تبیین دیده‌بانی است. حال چرا دیده‌بانی؟ اگر جنگ رسانه‌ای برای ما معنا داشته باشد شما بگویید بدون دیده‌بانی انتظار پیروزی ممکن است؟ اصلا جنگ بدون دیده‌بانی معنایی دارد؟ ارتباط با ما: ۰۹۱۳۲۰۱۴۷۲۳ ارسال محتوا و نظرات : @omidvaram
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا دفاع مقدس هنوز هم ادامه دارد؟ در دفاع مقدّس از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول انقلاب اسلامی بود، و از تمامیّت ارضی کشور دفاع میشد؛ این سه عنوان مهمّی بودند که دفاع از اینها انجام میگرفت. طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البتّه هدف جبهه‌ی اساسی و مهمّ دشمن که حالا بعداً در آن بخش دوّم شرح میدهم، مسئله‌ی تمامیّت ارضی نبود ــ این هدف صدّام بود ــ هدف آنها انقلاب بود؛ آنها میخواستند این انقلابِ بی‌نظیر و کبیر و مهمّی را که به برکت جانفشانی مردم در ایران اتّفاق افتاده بود سرکوب کنند. ... این انقلاب توانسته بود نظام وابسته و فاسد حاکم بر کشور را برطرف کند، برکنار کند و یک نظام جدید، یک سخن نو را در این کشور حاکم کند؛ [یعنی] جمهوری اسلامی؛ جمهوری یعنی مردم‌سالاری، اسلامی یعنی دین: مردم‌سالاری دینی؛ حرف نویی بود در دنیا. در تاریخ، حکومتهای دینی داشته‌ایم، [ولی] بحث مردم‌سالاری در آن نبود؛ حکومتهای مردم‌سالار ــ یا واقعی، یا صوری و اسمی ــ داشته‌ایم، [امّا] بحثی از دین در آن نبود. حکومتی و نظامی که در آن، دین و دنیا، دنیا و آخرت، مردم و خدا دخالت دارند و سازنده‌ی آن هستند، یک چنین چیزی بی‌سابقه بود؛ این اتّفاق افتاده بود، میخواستند این را منکوب کنند، مقهور کنند و جمهوری اسلامی را از بین ببرند؛ هدفشان این بود. تا الان هم هدف همین است. در دفاع مقدس به سر می بریم... و این خیلی خیلی لذت بخش است.
برنامه ما یک برنامه تلویزیونی نیست یک قرار هم اندیشی دختران نوجوان شهر برای حل مسأله هاشونه اینجا برنامه ای نیست که قرار باشه یک کارشناس بیاد و برای ما حرف بزنه بلکه قراره ما دختر خانم ها بگیم و شما بیشتر با ذهنیت ما آشنا بشید اینجا دختر ها می فهمند که میتونند با یک برنامه تلویزیونی به حل مشکلات دور و بری هاشون و خوب شدن حال اونا کمک کنند و قسمتی از راه حل یک مشکل باشند این یک برنامه نمایشی نیست، یک برنامه واقعی است. به خاطر همین، اسمش فوق برنامه است. 🙏یه خواهش که داشتیم اینه که حتما ما دختر ها را از نظرات خوب تون مطلع کنید. نظرات شما به خوب شدن تولید قسمت های بعدی فوق برنامه کمک می کنه. 🕙 زمان پخش قسمت دوم برنامه امروز جمعه ۶ مهر ساعت ۱۲:۱۵ شبکه اصفهان سامانه پیامکی: ☎️ 30000235 فضای مجازی: 📲 09037343164
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر یکی از دختران مبارز شهر: «دیدم نسبت به زن بودن باز تر شد...» ◀️ شما امروز دعوتید به فوق برنامه ساعت ۱۲:۱۵ از شبکه اصفهان سامانه پیامکی: ☎️ 30000235 فضای مجازی: 📲 09037343164 🆔@foghe_barnameh
آیا ما واقعا توانایی دفاع از امام زمان مان (عج) را داریم؟ وقتی که سید حسن نصرالله این چنین به دست دشمنان اسلام به شهادت می رسند، آیا می توانیم ادعا کنیم که اگر امام زمان (عج) هم بودند، می توانستیم از جان ایشان دفاع کنیم؟ ما همیشه در دعا می گوییم امام زمان، جان ما فدای شما، ولی آیا واقعا می توانیم جان فدای حضرت باشیم؟ وقتی نمی توانیم جان سید مقاومت را حفظ کنیم، چگونه می توانیم جان سید و سرور عالم حضرت بقیه الله را حفظ کنیم؟ اصلا نکند دلیل اصلی غیبت آقا همین باشد؟ که هست. وقتی تضمینی برای حفظ جان آقا وجود ندارد، چرا خداوند باید جان این ذخیره الهی را به خطر بیندازد؟ تا وقتی دشمن هنوز اینقدر شانیت در عالم دارد که می تواند هرکس را در هرجایی ترور کند، پس چگونه می توان انتظار داشت که جان حضرت حفظ می شود؟ نکند انتظار داریم که حضرت ظهور کنند بعد در جایی مخفی شوند؟ یا انتظار داریم که حضرت در زیرزمین برای مردم جهان سخنرانی کنند تا دشمن ایشان را شهید نکند؟؟ اگر قرار بود که امام زمان نیز همانند دیگر امامان دعوت پنهانی داشته باشند، پس فرق ایشان با دوران مظلومیت ائمه در چیست؟ پس معلوم است باید دست و پای دشمن بسته شود. چون دشمن که همیشه بوده و هست . حالا وظیفه ما مشخص می شود. اینکه چه کنیم که دست و پای دشمن در عالم بسته شود و جان امام را چیزی به خطر نیندازد؟ چه کنیم که امام با خیالی امن که دشمن دست درازی به جان ایشان ندارد، بتواند مردم جهان را به اسلام و جنگ با دشمنان دعوت کند؟ اصلا چه کسانی باید امنیت امام را تضمین کنند؟ اگر امام در کوفه تشکیل حکومت دهند، چه تمهیداتی برای پنهانی نبودن امام و حضور موثر امام لازم است؟ آیا تنها داشتن قدرت نظامی کافی است یا لوازم دیگری نیز نیاز دارد؟ چه چیزی می تواند دشمن را محدود کند که جرات پیدا نکند که به فکر حذف امام باشد؟ آیا همراه کردن افکار عمومی می تواند دشمن را محدود کند؟ اینها همان مسئله هایی هستند که اندیشدن درباره آن ها می تواند قفل غیبت را بشکند و ظهور امام زمان (عج) را سرعت ببخشد.
برای ایران قوی نیازمند منطق هستیم مردم اگر منطقی باشند در ایران جنگ ایران پیروز خواهد بود. قرار دیالوگ نمایشنامه خوانی برای زندگی برای هماهنگی و ثبت نام با شماره 09908177800 تماس بگیرید. دوشنبه ها ساعت 15:15 ابتدای خیابان بوستان سعدی / ساختمان شماره 2 صدا و سیما مرکز اصفهان / مجتمع شهید آوینی
به روزگاری رسیده ایم که هر دولتی تشکیل شود دولت انقلابی است. باید قدر رئیس جمهور را دانست. صحبت های مسعود پزشکیان پیرامون گنبد آهنین رژیم صهیونیستی قابل توجه است. انقلابی بودن جریان ها دیگر یک ویژگی نیست یک فرآیند است. نظام جمهوری اسلامی ایران انقلابی پرور است.
سرمقاله کم نظیر و بسیار مهم روزنامه شرق امروز رسانه شرق سرمقاله ای چاپ کرد که بسیار ما را به جریان اصلاحات امیدوار می کند. انگار آرام آرام جریان غرب گرا دارد با واقعیت های جهان آشنا می شود. باورتان نمی شود این را متن را روزنامه شرق چاپ کرده است. کامبیز نوروزی حقوق‌دان آنچه در یک سال گذشته در غزه گذشته است و امروز‌ در لبنان ادامه دارد، درس تازه‌ای برای ماست که بدانیم تلاش برای حقوق بشر، یک امر داخلی و ملی است. واکنش قدرت‌های جهانی در برابر نقض گسترده موازین و معیارهای حقوق‌بشری در حملات رژیم اسرائیل به غزه و لبنان، بیش از پیش مسئله حقوق بشر در روابط بین‌الملل را از اعتبار می‌اندازد. سکوت یا همراهی دولت‌های بزرگ در مقابل کشتار غیرنظامیان و مراکز آموزشی و درمانی و دینی در غزه‌ و حالا تجاوز به قلمرو سرزمینی لبنان توسط اسرائیل و کشتاری تازه، نمونه‌ای آشکار از این واقعیت است که حقوق بشر در روابط بین دولت‌ها تابع مفهوم قدرت و منافع دولت‌هاست. آنجا که منافع دولت‌ها ایجاب کند، حتی در ساده‌ترین مسائل مدافع حقوق بشر شده و از آنچه نقض حقوق بشر یاد می‌کنند، به‌عنوان حربه‌ای در روابط سیاسی بهره می‌گیرند؛ ولی اگر برای توسعه منافع و افزایش قدرت لازم باشد، در برابر فجیع‌ترین رفتارهای ناقض حقوق بشر چشم فرو‌می‌بندند و اگر نیاز باشد، کمک هم می‌کنند. این همان اتفاقی است که در یک سال گذشته در غزه و در هفته‌های اخیر در لبنان در حال وقوع است. کشتار حدود 60 هزار نفر که اکثرا‌ زنان، کودکان و غیرنظامیان بوده‌اند، کشتن خبرنگاران، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها و مراکز دینی، جلوگیری از رساندن غذا، آب و دارو به مردم، آوارگی حدود یک میلیون انسان، ورود نظامی به قلمرو سرزمینی کشوری دیگر، بمباران چندین ساختمان غیرنظامی به بهانه هدف‌گیری رهبران حزب‌الله و... نه‌تنها مغایر با حقوق بین‌المللی جنگ است، بلکه نقض گسترده حقوق بشر است. خیلی از مدافعان صادق حقوق بشر در سطح جهان، این اقدامات را معادل نسل‌کشی و جنایات جنگی دانسته‌اند. دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در پی شکایت دولت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل، در تصمیم خود دستور داد اسرائیل تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد. این دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمامی اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده، به دیوان لاهه گزارش دهد. البته اسرائیل هیچ اهمیتی به این دستور نداد و آن را اجرا نکرد. حامیان دولت اسرائیل نیز به اقدامات جنایت‌بار این دولت تأسی کردند و هیچ نگفتند. واقعیت تلخ البته آن است که دولت‌ها، روابط بین‌المللی خود را بر اساس منافع‌شان تنظیم می‌کنند. حقوق و اخلاق بین‌الملل به‌شدت تحت تأثیر منافع و نظام قدرت است. هیچ دولتی منافع خود را قربانی منافع دولتی دیگر نمی‌کند، مگر در وضعیت ضعف و تسلیم باشد. هرچند سکوت قدرت‌های بزرگ در برابر انواع جنایت‌های اسرائیل در غزه یک رفتار غیراخلاقی و همراهی با جنایتکار است، اما نمی‌توان از آنها انتظار داشت واکنشی داشته باشند مانند آنچه در برابر تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین انجام دادند؛ روسیه را تحریم کردند، به اوکراین کمک‌های مالی، نظامی و اطلاعاتی دادند تا بتواند از خود در برابر روسیه دفاع کند و مردم جنگ‌زده اوکراین به کمک‌های انسان‌دوستانه دست یافتند. از نظر سیاسی، اروپا از توسعه جنگ در محدوده خود و گسترش قدرت روسیه نگران است. از نظر حقوقی نیز آنها حمله روسیه به خاک اوکراین را مصداق تجاوز نظامی و نامشروع می‌دانند. تفاوت‌های زیای بین جنگ اوکراین و غزه وجود دارد، اما از حیث لزوم تبعیت از موازین حقوق بشر، از قبیل خودداری از کشتار غیرنظامیان، حمله به مراکز درمانی، مدارس و بیمارستان‌ها‌ و... تفاوتی بین مردم جنگ‌زده اوکراین و غزه نیست؛ ولی مردمان غزه زیر آتش ویرانگر ادوات نظامی اسرائیل رها شده‌اند و حالا هم نوبت رسیده است به لبنان و مردمش. تفاوت بزرگ در یک چیز است: منافع. ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا منافع متفاوتی در اوکراین، اسرائیل و غزه دارند و به خاطر همین تفاوت منافع، در اوکراین علاوه بر هر امر سیاسی‌ای، حقوق بشر را مهم می‌دانند و به نقض آن از سوی روسیه واکنش نشان می‌دهند، اما در غزه چیزی از حقوق بشر نمی‌گویند و اقدامی برای جلوگیری از نقض آن نمی‌کنند؛ چون اقدامات اسرائیل با منفع آنها همسو است. اسرائیل هم در شاهراه جنایت، کارش را ادامه می‌دهد. این یک نمونه تازه از نمونه‌های فراوان وضعیت حقوق بشر در روابط بین دولت‌ها و تناقض‌های متعدد آن است. در فعالیت‌های حقوق‌بشری، دل‌بستن به حمایت‌های دولت‌ها و تلاش برای راضی‌کردن آنها به اقدام علیه کشور به نام حقوق بشر، اگر انگیزه‌های دیگر در آن نباشد، در خوشبینانه‌ترین حالت‌‌ ساده‌اندیشی و خانه‌ساختن روی آب است. شاهد زنده‌ آن غزه و لبنان امروز.
جبهه انقلاب باید آماده پذیرش دانشجویان حقوق بین الملل و رشته های دیگر علوم انسانی باشد. طوفان الاقصی خیلی چیز ها را روشن کرده است. دانشجویانی که گمان می کردند غربی ها در علوم انسانی جایگاهی دارند الان متوجه شده اند علوم انسانی غربی یک فریب بزرگ است. ما باید جهان بعد از طوفان الاقصی را به خوبی تحلیل کنیم. ما در جهان بعد از طوفان الاقصی زندگی می کنیم.
34.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 حرف مردم در گذر چهارباغ اصفهان روایت آنچه در سر مردم ایران است... خیلی ها به دنبال این هستند مردم ایران را ترسو جلوه دهند. اما واقعیت چیز دیگریست. لحظاتی پس از حمله موشکی ایران به اسراییل، سراغ کسبه گذر چهارباغ رفتیم تا نظر آن ها را راجع به این حمله بپرسیم.
ای لشکر صاحب‌زمان آماده‌باش! دیشب تا پاسی از شب بیدار بودیم و خوشحال و سرمست! امروز اما حال «آقا» دگرگون بود؛ خیلی هم دگرگون بود تا جایی که در دو دقیقه و۴۴ ثانیه از سخنان‌شان، ۱۲ بار از کلمه‌ی «عزا و عزادار» استفاده کردند که شاه‌بیتش این بود: «بنده به جِد عزادارم!» ایشان بعد از این بیان سوزناک فرمودند که به‌زودی درباره‌ی قضایای لبنان سخن خواهند گفت. ساعاتی بعد به‌صورت رسمی اعلام شد که نمازجمعه‌ی این هفته‌ی تهران به امامت «ولی امر مسلمین جهان» اقامه خواهد شد! اما سؤال بسیار مهمی ذهن باورمندان به انقلاب را به خود مشغول کرده‌است‌؛ در شرایطی که سگ هار استکبار، این‌گونه زنجیر پاره کرده است و مدام تهدید به حذف فرماندهان مقاومت و در رأسش «امام‌خامنه‌ای» دارد، اقامه‌ی «این نماز جمعه» از حیث امنیتی و اجتماعی و سیاسی، توجیه‌پذیر است؟ یقیناً پاسخ مثبت است؛ چرا؟ اولاً حق مطلب برای «سیدعزیزمقاومت» توسط ایشان ادا نشده است؛ «سیدحسن» برای «آقا» جایگاه بسیار والایی داشت تا جایی که اگر برای «حاج‌قاسم»شان ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند، برای ایشان ۵ روز عزای عمومی اعلام کردند و علی‌رغم شادی زائدالوصف مردم منطقه و ایران از عملیات غرورانگیز سپاه مقتدر، اما امروز معلوم شد ایشان بسیار عزادارند! ثانیاً اگرچه رعب ناشی از جنایت ضاحیه به‌واسطه‌ی «وعده‌ی صادق» به غرور و شهامت تبدیل شد، اما «حیرتی» که به‌واسطه‌ی سرعت اتفاقات منطقه در عموم مردم از خواص و عوام شکل گرفته است، نیاز به روشنگری در سطح «امام‌المسلمین» دارد. ثالثاً جبهه‌ی استکبار در حساس‌ترین زمان و ویژه‌ترین مکان عالم، تمام نگاهش را به مغز متفکر و قلب جبهه‌ی مقاومت دوخته تا بداند حرکت بعدی‌اش را چگونه تنظیم می‌کند؛ «آقا» با اینکه سربازان‌شان ضربه‌ای تحقیرکننده و مهلک بر خانه‌ی عنکبوت وارد کردند، اما می‌خواهند کماکان توالی ضربات مستضعفان بر پیکر نیمه‌جان مستکبران ادامه داشته باشد. حال در این شرایطی که در طول انقلاب اسلامی به اهمیت آن سراغ ندارم و ساعت‌به‌ساعت برحساسیتش افزوده می‌شود، قرار است «آقا» خط‌مشی جبهه‌ی حق را تعیین کنند. این نماز جمعه درست مثل صفحات تاریخی انقلاب است که انقلابی‌های جوان بارها حسرت نبودنشان را خورده‌اند! درست مثل سخنرانی امام در ۱۲ بهمن‌ماه ۵۷ در «بهشت زهرا»! یقین دارم یکی از باشکوه‌ترین «نماز جمعه»های تاریخ اسلام را خواهیم دید! این همه را نوشتم تا با فریاد بلند اعلام کنم: انقلابی‌ها بشتابید! اگر می‌خواهید در آینده‌ی نورانی انقلاب و مقدمات ظهور نقش داشته‌باشید و در قیامت حسرت این «قیام لله» را نخورید، بشتابید! آنانی که می‌توانید، خودتان را هرطور که هست به تهران برسانید. آنانی که نمی‌توانید، امکان سفر مشتاقان را هرطور که می‌توانید فراهم کنید. فقط خدا کند دولت و شهرداری تهران برای اسکان و پذیرایی هزاران نفر از مجاهدان انقلابی که برای بیعت و لبیک به «امام‌خامنه‌ای» مهمان پایتخت می‌شوند، تدبیر لازم را بيانديشند.
بزودی یادداشت جدید اندیشکده تبیین منتشر می شود. این یادداشت تلاش می کند نگاه جدیدی به سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه داشته باشد.
مقام معظم رهبری چگونه کارگزار تربیت می کند؟ یادداشت اندیشکده تبیین پرواز مسعود پزشکیان به قطر در اندک زمانی بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل و پرواز وزیر امور خارجه عباس عراقچی به لبنان در حالیکه بیروت زیر آتش سنگین رژیم صهیونیستی است نشان می دهد که آیت الله خامنه ای در طول این سال ها تلاش کرده است همه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران انقلابی باشند و انقلابی بودن یک ویژگی حزبی و خاص نباشد. عضویت در جبهه انقلاب مخصوص بعضی از اشخاص و جریان ها نیست. حال دیگر تعداد محدودی غرب گرا نمی توانند غرب را به عنوان یک تمدن مترقی به کارگزاران و سیاست گذاران جمهوری اسلامی ایران معرفی کنند. و این بزرگترین دستاورد طوفان الاقصی است. بعد از طوفان الاقصی سرعت شکل گیری تمدن اسلامی چندین برابر شده است. قطعا دیگر دانشجویان جهان اسلام مرید علوم انسانی غرب نخواهند شد. علومی که تلاش می کند فریب دهد تا زمینه های استعمار ملت ها فراهم شود. و ملت ها بچه های حرف گوش کن باشند تا سلطه گران بدون مزاحمت به اهداف شومشان برسند. اعتبار غرب برای دانشجویان جهان اسلام از بین رفته است و این یعنی امکان نفوذ غرب در اذهان جوانان جهان اسلام به پایین ترین حد ممکن رسیده است. و این نفوذ دیگر با فریب علمی ممکن نیست بلکه فقط با تهدید و تطمیع امکان دارد. که با شکل گیری جبهه مقاومت، روح جهاد اسلامی و استقلال طلبی زمینه های تطمیع و تهدید به شدت کاهش یافته است. باید دقت کنیم دولت فعلی جمهوری اسلامی دولت بعد از طوفان الاقصی است. اگر از این موقعیت تاریخی غفلت کنیم فرصت همکاری با این دولت انقلابی را از دست خواهیم داد. باید بدانیم غرب برای این دولت آبرویی ندارد اگر غفلت کنیم و با دولت همکاری نکنیم ممکن است میدان را برای تعدادی جاهل یا مغرض فراهم کنیم تا دوباره به دولت نزدیک شوند و غرب را آرایش کنند. باید دلسوز دولت باشیم چرا که این دولت به کمک جوانان حزب اللهی به شدت نیاز دارد. و آغوش این دولت برای پذیرش نظریه های تمدن ساز انقلاب اسلامی بسیار باز است چرا که هشیار شده است بیدار شده است. ای کاش قدر این بیداری را بدانیم و خود برتر بینی را کنار بگذاریم. بزودی نخبگان جریان اصلاحات می فهمند بزرگان این جریان چقدر ساده انگارانه به مسائل جهان نگاه می کرده اند. چقدر تکیه به علم روز و حقوق بشر و مسیر کشور های پیشرفته بیراهه بوده است می فهمند تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها چقدر خوش خیال بوده اند. جوانان جریان اصلاحات غرور و جاه طلبی پیرمردان دانشگاهی را ندارند و راحت و ساده تر نظریه درست را می پذیرند چرا که حق طلب هستند اما ممکن است تعدادی شبه متفکر برای اعتراف به یک عمر خوش خیالی و فریب خوردن خود شجاعت و آزادگی کافی را نداشته باشند. همان ها که سالها جمهوری اسلامی را در زمینه تعاملش با جهان تخطئه کرده اند و غرب را برای جامعه آرمان شهری تصویر کرده اند که ما باید به سرعت بدویم تا شاید به گرد پای انها برسیم.علوم فنی و تجربی خوانده هایی که گمان میکرده اند که همانگونه که غرب در مسیر پیشرفت تکنولوژی کارآمد بوده در سایر زمینه ها هم شایسته تاسی است و علوم انسانی خوانده هایی که نقطه شروع بحث هایشان این است که ما کشور جهان سومیم ودر بدبختی دست و پا میزنیم و غرب کشور های جهان اول و توسعه یافته غرق در تمدن و اخلاق و انسانیت اند. پیش به سوی تمدن اسلامی آیت الله خامنه ای: برای ایجاد یک تمدن اسلامی - مانند هر تمدن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان. حال که تربیت نیروی انقلابی به برکت جمهوری اسلامی ایران و رهبری آیت الله خامنه ای به یک فرآیند تبدیل شده است، طوفان الاقصی بعد از انقلاب اسلامی شاید مهم ترین اتفاق برای زمینه سازی تولید فکر است. چرا که نظام استکبار، علمی را در جهان ترویج داد که بزرگترین مانع برای تفکر بشر شد و زمینه تفکر صحیح را از بین برده بود. ضدیت و مخالفت این علم با عقل و علوم عقلی را نیز از همین زاویه باید تحلیل نمود حال طوفان الاقصی اثبات کرد علوم انسانی در غرب به هیچ وجه به اصلاح بشر کمکی نخواهد کرد و اساسا کاری از دستش بر نمی آید. طیفی از متفکران جهان هم اکنون به خود آمده اند که شاید کسانی خواسته اند آن ها از اساسی ترین مسائل بشر غافل باشند. حال که طوفان الاقصی این فریب بزرگ را بر باد داده است زمینه برای تفکر تمدن ساز بیش از پیش فراهم شده است. چرا که تمدن غرب یک جنگل است با ظاهر تمدن. و متفکران جهان فهمیدند این علوم غربی تمدن ساز نیست بلکه فریب بزرگ و پر زرق و برقی بود که جنگل بودن جوامع غربی را پنهان داشته بود.تا این توهم در اذهان پدید بیاید که برای سعادت ملت ها هیچ راهی جز تاسی از این تمدن و ظواهر و لوازم آن وجود ندارد. باید قدر این طوفان را بدانیم.
*ضرورت بازگشت به واقع‌بینی و عمل‌گرایی* 🖋یادداشت دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما وضعیت کنونی ما ناشی از غلبه‌ی پیش‌فرض‌های آرمانی- ایدئولوژیک و فاصله گرفتن از نگاه پراگماتیک (عمل‌گرایانه) است. به نظرم باید در پرتو وقایع امروز به روندی که از حدود سه دهه قبل شروع شد بار دیگر بنگریم. شاید متوجه شویم که بسیاری پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و آرمانی ما غلط بود. ‏ما باید بسیار عملگرایانه‌تر و واقع‌بینانه‌تر اقدام می‌کردیم. ما با آرمان‌گرایی افراطی به سوی «تنش‌زدایی» گام برداشتیم. ما با رویکردی کاملا «ایدئولوژیک» به مفاهیمی مانند «نظم نوین جهانی»، «پایان تاریخ»، «جهانی شدن» و «جامعه‌ی بین‌الملل» ایمان آوردیم. ‏ما اهرم‌های قدرت خود را یکی پس از دیگری خنثی کردیم، بدون آن که هیچ تضمین امنیتی دریافت کنیم. دست‌های بلند خود در جهان را کوتاه کردیم، تا امروز شروری به نام نتانیاهو به دست‌های بلند اسرائیل به ما فخر بفروشد و عزیزترین فرماندهان ما را تک تک هدف قرار دهد. ‏ما کمک کردیم گروگان‌های غربی آزاد شوند، به خیال اینکه ما را در «جامعه‌ی بین الملل» در آغوش می‌گیرند. اصلا واقع‌بینانه نبود. آنها در مقابل، به قول دکتر پزشکیان، ما را آدم هم حساب نکردند. با قانون داماتو علیه ما تحریم هم تصویب کردند. از گفتگوی تمدن‌ها سخن گفتیم و کمک کردیم القاعده را شکست دهند، اما محور شرارت شدیم. چقدر نگاه آرمانی داشتیم! حالا هم که خود معترفیم که آن اسب قبلی که خریداری کردیم و پولش را هم دادیم هنوز به ما تحویل نداده‌اند، باز مشتاق خرید از آن کلاهبردارها هستیم! آخر آرمان‌گرایی تا کجا؟ بزرگ‌ترین ضربه‌ی استعمارگران به ما، نه ضربه به جسم ما و نه تصرف سرزمین‌های ما، بلکه تصرف ذهن‌ها و دل‌های ما است. آنها حتی ناخودآگاه ما را اشغال می‌کنند تا نتوانیم در رؤیاهای خود به گزینه‌های متفاوتی فکر کنیم. در واقع قوه‌ی خلاقه‌ی ما را از کار انداخته‌اند. آزاد کردن ذهن‌های اسیر از آزاد کردن سرزمین‌های اشغال‌شده بسیار دشوارتر است. خدا رحمت کند حاج قاسم را که فکر و ذهن‌ش به تصرف درنیامده بود. با هدایت رهبری حکیم و با نگاهی کاملا واقع‌بینانه و پراگماتیک، محور مقاومت را، از لبنان تا عراق و سوریه و یمن، تقویت کرد. چقدر آرمان‌گراها با او مخالفت کردند. آنها که دنبال «نرمالیزاسیون» و ادغام در بازارهای جهانی بودند و با نگاهی ایدئولوژیک گمان می‌کردند امنیت ما با تجارت حفظ می‌شود. چه بسا اگر به توصیه‌های آنها عمل می‌کردیم امروز مانند لیبی از ایران هم اجزایی پراکنده و درگیر جنگ مانده بود. امیدوارم اکنون که دیگر نقاب «جامعه بین‌الملل» فروافتاده و ماهیت این وحوش و درندگانی که در جهانِ پیرامون ما هستند. ‏به برکت خون سید مقاومت امروز چشم بسیاری بر «واقعیت دنیای امروز» روشن شده. حتی آن آقای جامعه‌شناس که سال‌ها در ستایش از «آنها» و فلاکت «ما» می‌گفتند و لزوم پیوستن ما به آنها، اخیرا از «سلطه‌گر بودن و خوی استعماری داشتن نظام بین‌المللی غرب محور» سخن می‌گویند. الحمدلله. بزرگوار دیگری که سال‌ها در جبهه‌ی اصلاحات به اتفاق دوستان و هم‌فکران همه‌ی مشکلات را متوجه داخل می‌کردند، انگار که آن بیرون یک «باغ زیبا» است، اخیرا نوشته‌اند: «پشت چهره‌ی آرایش شده‌ی نظام سلطه خشونتی مرگ‌بار و متکی بر تبعیض پنهان شده» و «پشت این تمدن بزرگ نظام جنگل است». پنهان شدن این واقعیت‌ها از فکر و ذهن جوانان و حتی نخبگان ما طی سه دهه‌ی گذشته تصادفی نبوده است. یک پروژه‌ی نظام‌مند سال‌ها روایتی آرمانی از غرب را در جامعه‌ی ما پمپاژ کرده است. خسارت‌های سنگین این پروژه امروز عیان شده. وقت آن است که همه به واقعیت و عمل‌گرایی بازگردیم.
نماز جمعه ای در سطح جهانی یادداشت عادل شکیبایی اندیشه ورز اندیشکده تبیین یکی از خصوصیت های مهمی که نماز جمعه دیروز (۱۳مهر۱۴۰۳)داشت این بود که از محتوای خطبه ها گرفته ،مستمعین و حتی زبان آن به مرز های جغرافیایی داخلی محدود نشد میتوان گفت دیروز نمازی در سطح امت مقاومت برگزار شد. متن کامل یادداشت 🔻🔻🔻
نماز جمعه ای در سطح جهانی یکی از خصوصیت های مهمی که نماز جمعه دیروز (۱۳مهر۱۴۰۳)داشت این بود که از محتوای خطبه ها گرفته ،مستمعین و حتی زبان آن به مرز های جغرافیایی داخلی محدود نشد میتوان گفت دیروز نمازی در سطح امت مقاومت برگزار شد. چنین چیزی را به سختی میتوانستیم در افق های بلند مدت خود قبل از طوفان الاقصی ببینیم اما این جریان کاری کرده است که آرمان اتحاد مسلمین و به خصوص اهل تشیع پس از قرن ها انتظار به تحقق برسد این ظرفیت پیش آمده را نباید دست کم گرفت اگر سالهای پیش با صغرا و کبری های نظری می‌ گفتیم ایران رکن اصلی قدرت در خاورمیانه و جهان اسلام و محوریت مقاومت و قلب تپنده تشیع است اکنون چنین قدرتی را به وضوح می‌توانیم احساس کنیم و آن را در میادین مختلف با چشم ببینیم پس باید در مناسبات مان تجدید نظر کنیم و افق نگاهمان را صرفا به مسایل درونی خود متمرکز و محدود نکنیم که بسیاری چالش ها و مشکلات داخلی ما نیز در قالب امت اسلامی بسیار سریع تر و بهتر پیش خواهد رفت و حل خواهد شد فرض کنید دامنه این امت وقتی به کل مسلمانان دنیا برسد چه میشود ؟همانگونه که رنسانس و توسعه یافتگی غربی را نمیتوان در سطح یک جغرافیای محدود فهمید چرا که بخش بسیار بزرگی از کره زمین در طول صد ها سال درگیر آن شد و به آن رسید تمدن نوین اسلامی نیز در سطح یک کشور قابل تحقق نخواهد بود و اگر چالش ها و نقاط ضعف و قوتمان را بازخوانی کنیم اکثر قریب به اتفاق مشکلات کنونی ما نیز در همین اختلال تمدنی که در آن گرفتار شده ایم ریشه دارد شاهد آن هم آن است که هر جا به شیوه درست و با نگاه مکتبی خودمان حرکت کرده نتیجه گرفته ایم و هر کجا از نگاه، نسخه ها و راهکار تمدن غرب بهره برده ایم به بن بست رسیده ایم پس نگاه فراملی و امت محور به جهان پیرامون یگانه راه برون رفت از مجموعه مشکلات ما خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنگ رسانه ای گزارش خیابانی اندیشکده تبیین را تماشا کنید و ببینید دشمن چه می کند. در فضای مجازی مراقب عناصر موساد باشید این جوجه را جذب کرده اند گفته اند برو یک عکس بچسبان پشت شیشه فروشگاه ها و بگو کمبود مواد غذایی داریم، فیلمش را هم بفرست برای رسانه های ضد ایرانی .... موساد کاری که از یک خائن میخواهد یکی همین است القا بحران در کشور این جرثومه های ضد ایرانی را هر کجا دیدید، در حکم سگ های مریم منافق هستند که به صدام خدمت میکردند، رسوایشان کنید.... ❇️ آدرس سایت گرداب: https://gerdab.ir/ هر اقدام حمایتی از اسرائیل هم در مجازی دیدید برای این سایت بفرستید ضمنا کانال بچه های بالا را حتما دنبال کنید @bachehay_bala @bachehay_bala @bachehay_bala
«امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدور‌پروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
قسمت هایی از مصاحبه وزیر اطلاعات امنیت در زمره آن دسته از موضوعاتی است که از فرط عادی بودن شاید به چشم خیلی­‌ها نیاید با این حال از لایه‌‌های مهم و پنهانِ رشد و پویایی هر جامعه‌‌ای محسوب می­شود. بحث را از اهمیت همین موضوع شروع کنیم. بودن یا نبودن این نعمت بزرگ چه وضعیتی برای یک جامعه رقم خواهد زد؟  پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم امنیت را «نعمت» می­خوانند، همپای سلامتی؛ و می­فرمایند این دو نعمت مورد توجه قرار نمی‌گیرند مگر زمانی که نباشند «نعمتان مجهولتان، الصحة و الامان». این­‌را همه ملت­‌هایی که دچار ناامنی شده‌‌اند و همه‌ی افرادی که گرفتار بیماری شده‌­اند با تمام وجود درک کرده و تأیید می­کنند. شما این سؤال را از ملت­‌هایی که دچار پروژه‌‌ی وحشیانه‌‌ی «ویران‌سازی» شده‌‌اند بپرسید. مشخصاً از ملت­‌های عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان. دقیق‌ترین پاسخ­‌ها را دریافت خواهید کرد. پیش­‌نیاز بنیادین در مقوله دانش و فناوری، پیشرفت­‌های اقتصادی، مسائل معیشتی و شهروندی، سازندگی کشور، پیشرفت­‌ها و بالندگی فرهنگی و همه مقوله‌‌هایی که به نحوی افتخارات ملی با آن گره خورده، امنیت است. مسیر صعود به قلّه افتخارات کشور از مسیر امنیت عبور می­کند. امنیت یک کالای عمومی است که تمام مردم از آن بهره می­‌برند؛ هرکس در این سرزمین زندگی می­کند در هر رده و سنی که باشد از امنیت بهره‌­مند است. شرط حرکت عظیم اجتماعی برای یک ملت در درجه نخست امنیت است. امنیت ملی برای ملت از همه چیز واجب­‌تر است. تأمین امنیت نیز ابعاد مختلف دارد که باید مورد توجه باشد.
امنیت پیش‌­نیاز تولید فکر و ایده و اعتماد به آینده است؛ در شرایطی که کشور ما برخوردار از نسل جوان و فعال و کوشا است، وجود امنیت، امید به آینده را در جوانان تقویت می­‌نماید تا با آسایش خاطر و انرژی و تعمق در پدیده‌‌ها به تحصیل و تحقیق و پژوهش و به کار بپردازند. از آن طرف هم دشمنان این مردم دقیقاً همین امید را هدف قرار داده و هدف­شان از بین بردن امید به آینده به‌‌ویژه در جوانان است. در این راستا پروژه‌‌ی تعیین دستورکارهای دیگر برای فکر جوانان، مشغول­سازی و از بین بردن امنیت ذهنی جوانان را دنبال می­کنند.
در تمامی نظریات مختلف علوم سیاسی و اجتماعی نیز این اجماع وجود دارد که امنیت اصلی­‌ترین کارویژه حکومت­‌ها است و هر حاکمیتی بایستی برای تأمین آن حداکثر تلاش خود را به کار بندد.