eitaa logo
دیده‌بان فرهنگ و هنر اصفهان
554 دنبال‌کننده
548 عکس
122 ویدیو
4 فایل
یکی از فعالیت های اندیشکده تبیین دیده‌بانی است. حال چرا دیده‌بانی؟ اگر جنگ رسانه‌ای برای ما معنا داشته باشد شما بگویید بدون دیده‌بانی انتظار پیروزی ممکن است؟ اصلا جنگ بدون دیده‌بانی معنایی دارد؟ ارتباط با ما: ۰۹۱۳۲۰۱۴۷۲۳ ارسال محتوا و نظرات : @omidvaram
مشاهده در ایتا
دانلود
سرگذشت یک روزنامه نگار آمریکایی در قرار تماشای این هفته یکی از مهم ترین اتفاقات سیاسی آمریکا را تماشا خواهیم کرد. آیا آگاهی برای مردم در همه نظام های سیاسی ممکن است؟ آیا دموکراسی می تواند زمینه های آگاهی ملت ها را فراهم کند؟ این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است. چهارشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۱۶ خیابان استانداری ، گذر سعدی ، عمارت تاریخی سعدی، حوزه هنری استان اصفهان
قرار تماشای این هفته فیلم (2014)kill the messenger دولت آمریکا برای اینکه کودتایی را در کشوری دیگر بر پا کند، مجبور می شود با فروش مواد مخدر به مردم کشور خودش، هزینه تسلیحات را برای کودتا‌چیان فراهم کند❗️ 👈اما یک سوال مهم🤔 انتشار چنین خبری در آمریکا، با اینکه مردم این کشور را به خشم آورد، ولی هیچ گاه نتوانست سیستم آمریکا را از پا در آورد... چرا؟! 📄قسمتی از دیالوگ‌های فیلم: 🔻 رفیق، بعضی از داستان ها را به خاطر بیش از حد واقعی بودن شون نمیشه گفت... 🔻 ...- حالا که حقیقت رو میدونی، با مهم ترین تصمیم زندگیت مواجه میشی. - واقعا؟ چه تصمیمی؟ - اینکه به بقیه بگیش یا نه! 🔻 ... خیال می کردم شغلم گفتن حقیقت به مردمه، گفتن حقایق، چه قشنگ چه زشت، و بگذارم که انتشار این حقایق، تفاوتی در دیدگاه افراد ایجاد کند. دیدگاه شون نسبت به خودشون و اعتقادات شون. ولی شرم بر من😥 🔻 شما را به تماشای فیلمی از زندگی Gary Webb یک روزنامه نگار حقیقت طلب آمریکایی دعوت می کنیم. ⏰ چهارشنبه ۱۴ تیرماه از ساعت ۱۶ خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی
زمینه های مساعد دیپلماسی فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران کسب و کارها در حوزه فرهنگ و هنر می توانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند. محصولات فرهنگی ایران (کتاب، فیلم و ... ) حضور جدی تری در منطقه خواهند داشت. نهاد های دولتی و مردمی در حوزه فرهنگ و هنر باید این فرصت مناسب را به خوبی شناسایی و برای اقدام مناسب برای آن برنامه ریزی کنند. نباید صرفا پیوستن به شانگهای را از زاویه تجاری و اقتصادی بررسی کرد. این اتفاق شاید از لحاظ تمدنی برای ایران ما اهمیت بیشتری داشته باشد. فقط باید تلاش کنیم از زوایای دیگر هم این اتفاق بین المللی را مشاهده کنیم. دیده‌بان
غدیر اسلام آمریکایی یا غدیر اسلام ناب محمدی مگر اسلام آمریکایی می تواند عید غدیر داشته باشد؟ مسئله این است. آیا می توان با دو رویکرد متفاوت برای عید غدیر جشن برپا کنیم؟ در ابتدا یک نگاه را بررسی می کنیم. مسأله غدیر نقطه اوج ترکیب دین و سیاست است آیت الله خامنه ای: غدیر را فقط در حدّ یک نصب یا معرفی ساده که پیغمبر اکرم کسی را معرفی کرد، تلقّی نکنید. البته پیغمبر، امیرالمؤمنین را در حضور جمعِ چند ده هزار نفری مسلمانها به خلافت منصوب کرد... این چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند؛ اما قضیه در این حد متوقّف نمی‌ماند. مسأله این است که از دوران حضرت آدم که رشته نبوّتها و رسالتها شروع شد و بارها و بارها حکومتهای نبوی در طول تاریخ تشکیل گردید، آن جایی که ترکیبِ بدیع و شیوای دین و سیاست در اوج خود به صورت یک سنّت ماندگار درآید و هدایت جامعه را تضمین کند، در قضیه غدیر اتّفاق افتاد. ۱۳۸۰/۱۲/۱۲ این نگاه رهبر انقلاب به غدیر است. در تبلیغات شهری ، در تولید محتواها برای این عید بزرگ، در جشن های عظیم خیابانی چقدر این این نگاه موجود است؟ البته شاید بعضی از مقدس مآب ها اساسا به دنبال این هستند که غدیر را سیاسی نکنند. در خلوت خودشان می گویند یک غدیر را دیگر سیاسی نکنیم. بگذاریم یک غدیر برای مردم بماند. این ها همان هایی هستند که در خلوت هایشان می گویند روضه را سیاسی نکنیم. هیئت را سیاسی نکنیم. چرا که نگرانند اگر این مفاهیم سیاسی شوند مردم از دین بریده شوند. والله اسلام تمامش سیاست است. این هم یک نگاه. خب برای عید غدیر در شهر ما مبتنی بر کدام نگاه جشن بر پا می شود؟ جشن های میدان نقش جهان یا خیابان چهارباغ جشن عید غدیر است یا کارناوال خیابانی مثل جشن های ترکیه ای؟ برای مردم فانتزی می سازد و یک حس خوب یا یک معرفت و انگیزه ی تمدن ساز و آینده ساز؟ در تبلیغات شهری، پوستر ها و طراحی گرافیک ها ایده پردازی ها مبتنی بر کدام نگاه است؟ یک غدیر خنثی یا یک غدیر سیاسی؟ آیا ما عید غدیر را مبتنی بر اسلام آمریکایی جشن می گیریم یا مبتنی بر اسلام ناب محمدی؟ غدیر برای ما چه معنایی دارد؟ ما مبتنی بر معنایی که درک می کنیم برای غدیر جشن برپا می کنیم. دیده‌بان مگر می شود بدون دیده‌بانی در این جنگ پیروز شد؟
برای آنکه بتوانیم در جهاد تبیین موفق باشیم باید به خوبی پیرامون چیستی و چگونگی تبیین تفکر کنیم. تبیین چیست؟ تبیین درست و صحیح چگونه ممکن است؟ اندیشکده مردم نهاد تبیین در اصفهان تاسیس شد. به زودی خبر های بیشتری درباره اندیشکده تبیین منتشر خواهد شد.
🖋یادداشت مهدی کوچک زاده ارتباط‌پژوه بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه ها عصر در حوزۀ هنری، گذر سعدی، یا همان قرار تماشا چه خبر است؟ ظاهرش این است که عده ای قرار گذاشته اند بنشینند و فیلم های مهم سینما را از کلاسیک گرفته تا امروزی ها تماشا کنند و درباره اش حرف بزنند. ولی خب روحی دارد که آن را از کلیشه ها متمایز می کند. ماجرا چیست؟ برای اینکه بفهمیم ماجرا چیست باید اول بدانیم که پدیده ای به نام فیلم و سینما را به انحاء مختلف می شود بررسی کرد. می شود وجوه فرمی آن را بررسی کرد که فیلم نامه اش چطور است؟ محصول کدام کمپانی است؟ کارگردانش کیست؟ و این چیزهایی که معمول است. منتها در قرار تماشا، قرارمان با هم این است که هر فیلم یک پیام بسیار بسیار مهم دربارۀ هستی و انسان و زندگی در بر دارد. سینما در غرب اصلاً شوخی نیست. شوخی نیست که چندصدهزارنفرساعت توان به همراه میلیون ها دلار سرمایه گذاری، برای هدفی کم مایه صرف شود. هر فیلم، حرفی بنیادین دربارۀ انسان و زندگی اش در بر دارد. و ما اساساً درک نمی کنیم که چرا به جای اینکه فیلم را بر مبنای حرفی که می خواهد بزند بررسی کنیم به فرم و حواشی اش می پردازیم؟! مثل این است که کتابی به شما بدهند و شما در حین خواندن، به جای آنکه دنبال حرفی باشید که مؤلف در صدد گفتن آن است، درگیر قلم او و صفحه بندی کتاب او و چون و چند ناشر او و دیگر حواشی اش شوید! در قرار تماشا می خواهیم ببینیم پیام فیلم به عنوان یک پدیدۀ فوق العادۀ جدی تمدن فراگیر بشری، چیست و دربارۀ آن بحث کنیم. البته فرض اساسی ما این است که پیام فیلم، اگر فیلم باشد، اصلاً و ابداً در خود فیلم مطرح نمی شود؛ بلکه روایت فیلم و سلسلۀ علت و معلولی آن، مخاطب را به پیام مدنظر فیلم می رساند. یعنی مخاطب یک لحظه به خود می آید و می بیند در او آن حس و سپس فکری ایجاد شده است که مؤلف خواسته است. سینما از سوی دیگر رسانه است؛ همانطور که صنعتی بسیار دست و پا دار! بنابراین مضحک است که فرض کنیم فیلم ها طوری ساخته می شوند که تنها عدۀ قلیلی فیلم بین از آن سر در بیاورند. خیر بلکه باید پیامش هر چه می تواند بیشتر و واضح تر برسد. فیلم ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. حال اینطور اگر فیلم دیدیم راهی نداریم جز آنکه مبانی بنیادین خودمان را دربارۀ انسان و هستی و اینها مورد رجوع قرار بدهیم و از نو در آن ها نظر افکنیم. در یادداشتی دیگر دربارۀ دومین فیلمی که در قرار تماشا اکران شده است، صحبت می کنیم؛ آنجا بهتر این ایده مشخص خواهد شد. راستی؛ قدمتان به چشم.
❇️ اینها می‌ترسند شعائر اسلامی چه دارد که با آن مخالف‌اند؟ 🔰 این جوان‌های ما که بحمدالله، مسلمند و فعّال، باید توجه بکنند به اینکه هر یک از این شعائر اسلامی چه چیزی دارد که اینها با آن مخالفند. چی زیر سر عمامه است که اینها مخالفند و چی زیر سر مجالس عزاست که اینها با آن مخالفند. چه چیزی می‌آید از مجالس عزا، هماهنگ کردن همه ملت. همه ملت در یک روزی از منزل‌ها بیرون می‌ریزند و فریاد می‌زنند. اگر یک وقتی اینها فکر این را کرده‌اند، اگر یک وقتی خطبایی که در بین اینها هستند و علمایی که در بین اینها هستند، با هم قرار دادند که در این روز، اینها را منسجم بر ضد یک قدرتی بکنند، چه خواهد شد؟ اینها از این می‌ترسند. 📆 امام خمینی (ره)، ۱۴ آبان ۱۳۵۹
این عکس ها مگر ارزش خبری دارند؟ اگر مخاطب رسانه khamenei.ir در پیام رسان ها باشید احتمالا این سه عکس را دیده اید. عملکرد این رسانه می تواند در تالیف علوم رسانه ای انقلاب اسلامی نقش اساسی ایفا کند. این اتفاق آینده رسانه های جهان را رقم خواهد زد. به هرکدام از مدیران مسئول رسانه های ایرانی این عکس ها را نشان بدهید، چه واکنشی را انتظار دارید؟ دبیر عکس کدام خبرگزاری این عکس ها را برای پوشش خبری عید غدیر انتخاب می کند؟ یک عکس از چهواز در دهستان مهرگان بخش مرکزی شهرستان پارسیان استان هرمزگان یک عکس از سوخسوهاشم از توابع شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی یک عکس از روستای گل‌گل علیا (استان ایلام) لطفا به این سه عکس با دقت نگاه کنید. چرا یکی از بزرگترین رسانه های ایران باید این سه عکس را منتشر کند؟ مبانی علمی این رسانه چه تفاوتی با مبانی رایج علم ارتباطات در دانشگاه های ایران دارد؟ آیا غیر حرفه ای عمل کرده است یا بهترین عملکرد رسانه ای را برای ایران امروز دارد؟ فعالیت های رسانه ای ما می تواند فقه بنیان باشد؟ اساسا فقه شیعه برای فعالیت های رسانه ای حرفی برای گفتن دارد؟
بسم الله الرحمن الرحیم شاید در نگاه اول هتک حرمت قرآن مجید یک اقدام ناهنجار فرهنگی به حساب بیاید و منتظر اظهار نظر کارشناسان فرهنگی و دینی در این خصوص باشیم. اما آیا واقعا ناهنجاری های فرهنگی چه در داخل و چه در خارج از کشور مربوط به حوزه فرهنگ است یا این ناهنجاری ها برای نهاد های امنیتی موضوعیت دارد؟ در همین راستا اطلاعیه وزارت اطلاعات را منتشر می کنیم. دیده‌بان به دنبال این است نقش نهاد های امنیتی در پاسداری از فرهنگ جامعه را بررسی کند. در آینده بیشتر از این پرونده صحبت خواهیم کرد. آیا نهادهای نظامی و امنیتی در حوزه حفظ فرهنگ و تقویت فرهنگ وظایفی ابتدایی دارند یا نه؟ اولین نهاد اجتماعی که باید با ناهنجار فرهنگی اجتماعی مقابله کند کدام نهاد است؟ دیده‌بان برای پاسخ به این سوال با صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران حوزه فرهنگ گفت و گو خواهد کرد و نتایج بدست آمده را منتشر می کند. اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره عنصر هتاک به قرآن مجید باسمه تعالی به استحضار ملّت شریف ایران و همه‌ی ملّت‌های موحد و آزادی‌خواه جهان می‌رساند؛ اگرچه هتک حُرمت ادیان الهی در هر شرایطی و توسط هر عاملی، اقدامی کفرآمیز و مذموم است، اما برخی از هتاکی‌ها به لحاظ در برداشتن اهداف خاص، زمان انجام و هویت عوامل پشت صحنه، ویژگی کاملاً متمایزی دارند. در چنین مواردی آشکارسازی پشت پرده‌ها به درک چرایی یک عمل شوم و خنثی‌سازی مقاصد ضدانسانی مُستتر در آن کمک می‌کند. جنایت اخیر هتاکی به کلام الله مجید که در کشور سوئد و با حمایت تشویق‌آمیز پلیس آن کشور صورت گرفت، ابعادی فراتر از موارد مشابه پیشین داشت. بر این مبنا سربازان گمنام امام زمان (عج) به واکاوی اطلاعاتی در چند و چون آن اقدام پلید و تلاش برای شناسایی عناصر پشت صحنه‌ی آن پرداختند. جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی از کانون‌های مرتبط با آن فتنه و تطبیق یافته‌های اولیه با مخازنِ اطلاعاتی موجود، نخستین سرنخ‌های منشأ فتنه‌انگیزی و نفرت پراکنی را آشکار نمود. بر مبنای اطلاعات موثق به دست آمده، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به ساحت قرآن کریم، متولد سال ۱۹۸۶ در عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به استخدام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درآمده است. او که در منطقه‌ی محل اقامت پیشین خود در عراق به بدنامی اشتهار داشت، همان بدنامی و سوابق سوء خود را به‌عنوان کارنامه‌ی مطلوب صهیونیست‌ها ارائه می‌کند و مورد قبول و استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد. نام‌برده پس از آن، نقش عمده‌ای در جاسوسی از جریان مقاومت و پیشبرد پروژه‌ی تجزیه‌ی عراق ایفا می‌نماید. اقامت در سوئد را به‌عنوان دستمزد خیانت‌هایش به ملّت عزیز عراق و امّت گرامی اسلام، از صهیونیست‌ها مطالبه و دریافت می‌کند. پس از اقامت در سوئد، مزدوری خویش برای رژیم غاصب را در قالب مأموریت‌های متناسب با شرایط و دسترسی‌های جدیدش ادامه می‌دهد. از آن جمله است در هفته‌های اخیر و به‌دنبال برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی برای سرکوب مقاومت مشروع مردمی در مناطق اشغالی ۱۹۶۷ و ساحل غربی رود اردن، همزمان این عنصر خیانت‌پیشه، پروژه‌ای سیاه و ملحدانه را به اجرا می‌گذارد. برگزاری نمایش شوم هتک حرمت از مصحف شریف، دقیقاً با هدف ایجاد موج رسانه‌ای غالب و به حاشیه راندن اخبار جنایات هولناک و گسترده‌ی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی به‌ویژه جنینِ مظلوم و سرافراز طراحی و اجرا شد. این رویّه‌ی معمول صهیونیست‌هاست که همراه با هر پروژه‌ی کشتار و ویران‌سازی، پروژه‌ی تبهکارانه‌ی دیگری به‌منظور انحراف توجهات از آن عملیات شیطانی اجرا می‌نمایند. در آینده و در محدوده‌ی ملاحظات اطلاعاتی و حفاظتی، اسنادی پیرامون این عنصر خبیث منتشر خواهد شد. آمران و عاملان این جنایت سازمان‌یافته نیز بنا بر سنت محتوم الهی، تاوان عمل خود را خواهند پرداخت. در جغرافیای سوئد نیز گرچه پیش از این شاهد حضور پر رنگ و فعالیت‌های اطلاعاتی بدون محدودیت رژیم صهیونیستی بوده‌ایم (همچون استخدام جاسوس محکوم به اعدام، احمدرضا جلالی در آن کشور و حمایت‌های بعدی از او پس از بازداشت و محاکمه‌ی وی)، با این حال انتظار می‌رود از این پس دولت سوئد در رویه‌ی کنونی تجدید نظر نماید و اجازه ندهد که احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان جهان در آن جغرافیا جریحه‌دار گردد. یُریدونَ لِیُطفِئُوا نُورَ اللهُ بِاَفوَاهِهِم وَاللهُ مِتِّمُ نُورِهِ وَ لَوکَرِهَ الکَافِرُون. سوره صف آیه (۸) روابط عمومی وزارت اطلاعات دیده‎‌بان
وزیر بهداشت عراق اعلام کرد: تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در عراق 🔸یک اتفاق بزرگ فرهنگی🔸 تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در کربلا همکاری علمی بین ایران و عراق یکی از مهم ترین زمینه های تشکیل تمدن اسلامی است. چند سال قبل بود که آقای خامنه ای از آرزوی خود برای مردم گفتند. زبان علم در دنیا زبان فارسی شود و هر کس خواست از جدیدترین یافته های علمی جهان آگاه شود زبان فارسی را بیاموزد. عراق آخرین کشور نخواهد بود. به زودی در کشورهای منطقه دانشمندان ایرانی صاحب کرسی درس و بحث خواهند شد. علم کشور های جهان اسلام را به آن جایگاهی که شایسته ی آن هستند خواهد رساند. این اتفاق یکی از بزرگترین اتفاقات فرهنگی جهان اسلام است. استکبار جهانی دیگر نمی تواند پیشرفت های ایران اسلامی را برای مردم جهان اسلام سانسور کند. دستاورد های ایران اسلامی برای ملت های مسلمان می درخشد و زمینه های آزادی این ملت ها را فراهم می کند. امروز خبرگزاری تسنیم از تاسیس یک دانشگاه ایرانی در کربلا خبر داد. دیده‌بان این جنگ دیده‌بان می خواهد.
به نظر شما این اتفاق برای مردم دیگر کشور ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا مردم ایران این اتفاق را یک دستاورد بزرگ اجتماعی به حساب می آورند یا گمان می کنند این اتفاق در هر جای جهان ممکن است؟ این اتفاق در جهان امروز کم نظیر است یا یک اتفاق معمولی و پذیرفته شده؟ روایت این رویداد برای جامعه ما چه ضرورت و معنایی دارد؟ آیا سوژه مهمی است یا نه ؟ به نظر شما واکنش مردم کشورهای منطقه در مواجهه با این رویداد چه می تواند باشد؟ دیده‌بان برای پیشرفت در عرصه فرهنگ و هنر
khamenei.ir در تبلیغ، به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کنید. دیده‌بان یک جنگ واقعی
در نظام اسلامی پایه‌ی قوام نظام مردم‌اند،ایمان مردم است. اگر چنانچه ایمان مردم نباشد نظام نخواهد بود. دیده‌بان