🖋یادداشت مهدی کوچک زاده
ارتباطپژوه
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ها عصر در حوزۀ هنری، گذر سعدی، یا همان قرار تماشا چه خبر است؟
ظاهرش این است که عده ای قرار گذاشته اند بنشینند و فیلم های مهم سینما را از کلاسیک گرفته تا امروزی ها تماشا کنند و درباره اش حرف بزنند. ولی خب روحی دارد که آن را از کلیشه ها متمایز می کند. ماجرا چیست؟
برای اینکه بفهمیم ماجرا چیست باید اول بدانیم که پدیده ای به نام فیلم و سینما را به انحاء مختلف می شود بررسی کرد. می شود وجوه فرمی آن را بررسی کرد که فیلم نامه اش چطور است؟ محصول کدام کمپانی است؟ کارگردانش کیست؟ و این چیزهایی که معمول است. منتها در قرار تماشا، قرارمان با هم این است که هر فیلم یک پیام بسیار بسیار مهم دربارۀ هستی و انسان و زندگی در بر دارد. سینما در غرب اصلاً شوخی نیست. شوخی نیست که چندصدهزارنفرساعت توان به همراه میلیون ها دلار سرمایه گذاری، برای هدفی کم مایه صرف شود. هر فیلم، حرفی بنیادین دربارۀ انسان و زندگی اش در بر دارد. و ما اساساً درک نمی کنیم که چرا به جای اینکه فیلم را بر مبنای حرفی که می خواهد بزند بررسی کنیم به فرم و حواشی اش می پردازیم؟! مثل این است که کتابی به شما بدهند و شما در حین خواندن، به جای آنکه دنبال حرفی باشید که مؤلف در صدد گفتن آن است، درگیر قلم او و صفحه بندی کتاب او و چون و چند ناشر او و دیگر حواشی اش شوید! در قرار تماشا می خواهیم ببینیم پیام فیلم به عنوان یک پدیدۀ فوق العادۀ جدی تمدن فراگیر بشری، چیست و دربارۀ آن بحث کنیم.
البته فرض اساسی ما این است که پیام فیلم، اگر فیلم باشد، اصلاً و ابداً در خود فیلم مطرح نمی شود؛ بلکه روایت فیلم و سلسلۀ علت و معلولی آن، مخاطب را به پیام مدنظر فیلم می رساند. یعنی مخاطب یک لحظه به خود می آید و می بیند در او آن حس و سپس فکری ایجاد شده است که مؤلف خواسته است.
سینما از سوی دیگر رسانه است؛ همانطور که صنعتی بسیار دست و پا دار! بنابراین مضحک است که فرض کنیم فیلم ها طوری ساخته می شوند که تنها عدۀ قلیلی فیلم بین از آن سر در بیاورند. خیر بلکه باید پیامش هر چه می تواند بیشتر و واضح تر برسد. فیلم ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. حال اینطور اگر فیلم دیدیم راهی نداریم جز آنکه مبانی بنیادین خودمان را دربارۀ انسان و هستی و اینها مورد رجوع قرار بدهیم و از نو در آن ها نظر افکنیم. در یادداشتی دیگر دربارۀ دومین فیلمی که در قرار تماشا اکران شده است، صحبت می کنیم؛ آنجا بهتر این ایده مشخص خواهد شد.
راستی؛ قدمتان به چشم.
#قرار_تماشا
#یادداشت
❇️ اینها میترسند
شعائر اسلامی چه دارد که با آن مخالفاند؟
🔰 این جوانهای ما که بحمدالله، مسلمند و فعّال، باید توجه بکنند به اینکه هر یک از این شعائر اسلامی چه چیزی دارد که اینها با آن مخالفند. چی زیر سر عمامه است که اینها مخالفند و چی زیر سر مجالس عزاست که اینها با آن مخالفند. چه چیزی میآید از مجالس عزا، هماهنگ کردن همه ملت. همه ملت در یک روزی از منزلها بیرون میریزند و فریاد میزنند. اگر یک وقتی اینها فکر این را کردهاند، اگر یک وقتی خطبایی که در بین اینها هستند و علمایی که در بین اینها هستند، با هم قرار دادند که در این روز، اینها را منسجم بر ضد یک قدرتی بکنند، چه خواهد شد؟ اینها از این میترسند.
📆 امام خمینی (ره)، ۱۴ آبان ۱۳۵۹
این عکس ها مگر ارزش خبری دارند؟
اگر مخاطب رسانه khamenei.ir در پیام رسان ها باشید احتمالا این سه عکس را دیده اید.
عملکرد این رسانه می تواند در تالیف علوم رسانه ای انقلاب اسلامی نقش اساسی ایفا کند. این اتفاق آینده رسانه های جهان را رقم خواهد زد.
به هرکدام از مدیران مسئول رسانه های ایرانی این عکس ها را نشان بدهید، چه واکنشی را انتظار دارید؟
دبیر عکس کدام خبرگزاری این عکس ها را برای پوشش خبری عید غدیر انتخاب می کند؟
یک عکس از چهواز در دهستان مهرگان بخش مرکزی شهرستان پارسیان استان هرمزگان
یک عکس از سوخسوهاشم از توابع شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی
یک عکس از روستای گلگل علیا (استان ایلام)
لطفا به این سه عکس با دقت نگاه کنید.
چرا یکی از بزرگترین رسانه های ایران باید این سه عکس را منتشر کند؟
مبانی علمی این رسانه چه تفاوتی با مبانی رایج علم ارتباطات در دانشگاه های ایران دارد؟
آیا غیر حرفه ای عمل کرده است یا بهترین عملکرد رسانه ای را برای ایران امروز دارد؟
فعالیت های رسانه ای ما می تواند فقه بنیان باشد؟
اساسا فقه شیعه برای فعالیت های رسانه ای حرفی برای گفتن دارد؟
#دیده_بان
بسم الله الرحمن الرحیم
شاید در نگاه اول هتک حرمت قرآن مجید یک اقدام ناهنجار فرهنگی به حساب بیاید و منتظر اظهار نظر کارشناسان فرهنگی و دینی در این خصوص باشیم. اما آیا واقعا ناهنجاری های فرهنگی چه در داخل و چه در خارج از کشور مربوط به حوزه فرهنگ است یا این ناهنجاری ها برای نهاد های امنیتی موضوعیت دارد؟
در همین راستا اطلاعیه وزارت اطلاعات را منتشر می کنیم.
دیدهبان به دنبال این است نقش نهاد های امنیتی در پاسداری از فرهنگ جامعه را بررسی کند. در آینده بیشتر از این پرونده صحبت خواهیم کرد. آیا نهادهای نظامی و امنیتی در حوزه حفظ فرهنگ و تقویت فرهنگ وظایفی ابتدایی دارند یا نه؟ اولین نهاد اجتماعی که باید با ناهنجار فرهنگی اجتماعی مقابله کند کدام نهاد است؟
دیدهبان برای پاسخ به این سوال با صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران حوزه فرهنگ گفت و گو خواهد کرد و نتایج بدست آمده را منتشر می کند.
اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره عنصر هتاک به قرآن مجید
باسمه تعالی
به استحضار ملّت شریف ایران و همهی ملّتهای موحد و آزادیخواه جهان میرساند؛ اگرچه هتک حُرمت ادیان الهی در هر شرایطی و توسط هر عاملی، اقدامی کفرآمیز و مذموم است، اما برخی از هتاکیها به لحاظ در برداشتن اهداف خاص، زمان انجام و هویت عوامل پشت صحنه، ویژگی کاملاً متمایزی دارند. در چنین مواردی آشکارسازی پشت پردهها به درک چرایی یک عمل شوم و خنثیسازی مقاصد ضدانسانی مُستتر در آن کمک میکند.
جنایت اخیر هتاکی به کلام الله مجید که در کشور سوئد و با حمایت تشویقآمیز پلیس آن کشور صورت گرفت، ابعادی فراتر از موارد مشابه پیشین داشت.
بر این مبنا سربازان گمنام امام زمان (عج) به واکاوی اطلاعاتی در چند و چون آن اقدام پلید و تلاش برای شناسایی عناصر پشت صحنهی آن پرداختند. جمعآوری هدفمند اطلاعاتی از کانونهای مرتبط با آن فتنه و تطبیق یافتههای اولیه با مخازنِ اطلاعاتی موجود، نخستین سرنخهای منشأ فتنهانگیزی و نفرت پراکنی را آشکار نمود.
بر مبنای اطلاعات موثق به دست آمده، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به ساحت قرآن کریم، متولد سال ۱۹۸۶ در عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به استخدام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درآمده است. او که در منطقهی محل اقامت پیشین خود در عراق به بدنامی اشتهار داشت، همان بدنامی و سوابق سوء خود را بهعنوان کارنامهی مطلوب صهیونیستها ارائه میکند و مورد قبول و استقبال آنها قرار میگیرد. نامبرده پس از آن، نقش عمدهای در جاسوسی از جریان مقاومت و پیشبرد پروژهی تجزیهی عراق ایفا مینماید. اقامت در سوئد را بهعنوان دستمزد خیانتهایش به ملّت عزیز عراق و امّت گرامی اسلام، از صهیونیستها مطالبه و دریافت میکند. پس از اقامت در سوئد، مزدوری خویش برای رژیم غاصب را در قالب مأموریتهای متناسب با شرایط و دسترسیهای جدیدش ادامه میدهد. از آن جمله است در هفتههای اخیر و بهدنبال برنامهریزی رژیم صهیونیستی برای سرکوب مقاومت مشروع مردمی در مناطق اشغالی ۱۹۶۷ و ساحل غربی رود اردن، همزمان این عنصر خیانتپیشه، پروژهای سیاه و ملحدانه را به اجرا میگذارد. برگزاری نمایش شوم هتک حرمت از مصحف شریف، دقیقاً با هدف ایجاد موج رسانهای غالب و به حاشیه راندن اخبار جنایات هولناک و گستردهی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی بهویژه جنینِ مظلوم و سرافراز طراحی و اجرا شد. این رویّهی معمول صهیونیستهاست که همراه با هر پروژهی کشتار و ویرانسازی، پروژهی تبهکارانهی دیگری بهمنظور انحراف توجهات از آن عملیات شیطانی اجرا مینمایند.
در آینده و در محدودهی ملاحظات اطلاعاتی و حفاظتی، اسنادی پیرامون این عنصر خبیث منتشر خواهد شد. آمران و عاملان این جنایت سازمانیافته نیز بنا بر سنت محتوم الهی، تاوان عمل خود را خواهند پرداخت. در جغرافیای سوئد نیز گرچه پیش از این شاهد حضور پر رنگ و فعالیتهای اطلاعاتی بدون محدودیت رژیم صهیونیستی بودهایم (همچون استخدام جاسوس محکوم به اعدام، احمدرضا جلالی در آن کشور و حمایتهای بعدی از او پس از بازداشت و محاکمهی وی)، با این حال انتظار میرود از این پس دولت سوئد در رویهی کنونی تجدید نظر نماید و اجازه ندهد که احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان جهان در آن جغرافیا جریحهدار گردد.
یُریدونَ لِیُطفِئُوا نُورَ اللهُ بِاَفوَاهِهِم وَاللهُ مِتِّمُ نُورِهِ وَ لَوکَرِهَ الکَافِرُون. سوره صف آیه (۸)
روابط عمومی وزارت اطلاعات
دیدهبان
وزیر بهداشت عراق اعلام کرد:
تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در عراق
🔸یک اتفاق بزرگ فرهنگی🔸
تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در کربلا
همکاری علمی بین ایران و عراق یکی از مهم ترین زمینه های تشکیل تمدن اسلامی است. چند سال قبل بود که آقای خامنه ای از آرزوی خود برای مردم گفتند. زبان علم در دنیا زبان فارسی شود و هر کس خواست از جدیدترین یافته های علمی جهان آگاه شود زبان فارسی را بیاموزد. عراق آخرین کشور نخواهد بود. به زودی در کشورهای منطقه دانشمندان ایرانی صاحب کرسی درس و بحث خواهند شد. علم کشور های جهان اسلام را به آن جایگاهی که شایسته ی آن هستند خواهد رساند. این اتفاق یکی از بزرگترین اتفاقات فرهنگی جهان اسلام است. استکبار جهانی دیگر نمی تواند پیشرفت های ایران اسلامی را برای مردم جهان اسلام سانسور کند. دستاورد های ایران اسلامی برای ملت های مسلمان می درخشد و زمینه های آزادی این ملت ها را فراهم می کند.
امروز خبرگزاری تسنیم از تاسیس یک دانشگاه ایرانی در کربلا خبر داد.
دیدهبان
این جنگ دیدهبان می خواهد.
به نظر شما این اتفاق برای مردم دیگر کشور ها چه معنایی خواهد داشت؟
آیا مردم ایران این اتفاق را یک دستاورد بزرگ اجتماعی به حساب می آورند یا گمان می کنند این اتفاق در هر جای جهان ممکن است؟
این اتفاق در جهان امروز کم نظیر است یا یک اتفاق معمولی و پذیرفته شده؟
روایت این رویداد برای جامعه ما چه ضرورت و معنایی دارد؟ آیا سوژه مهمی است یا نه ؟ به نظر شما واکنش مردم کشورهای منطقه در مواجهه با این رویداد چه می تواند باشد؟
دیدهبان
برای پیشرفت در عرصه فرهنگ و هنر
#تیتر_یک khamenei.ir
در تبلیغ، به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کنید.
دیدهبان
یک جنگ واقعی
نگاه جدید و عمیق پژوهشگران اصفهان در حوزه فیلم مستند، ماموریت اصفهان برای فرهنگ و هنر ایران
📣مدرسۀ هنر و علوم ارتباطات اجتماعی اصفهان برگزار می کند:
آموزش مستندسازی
«واقعیت نگاری؛ روایت داستان های واقعی»
🔎نگاه مستند میتواند گرههای زیادی را از جامعه باز کند؛ کافیست واقعیتها روایت کنیم.
مستند چیست؟
فیلم مستند چگونه استدلال می کند؟
فیلم مستند چگونه دروغ، سانسور، تحریف، سانسور و بایکوت را بیاثر می کند؟
آیا مستندساز می تواند انقلابی نباشد؟
فیلم مستند چگونه نظام های سیاسی را تضعیف یا مستحکم می کند؟
جایگاه فیلم مستند در حکمرانی چیست؟
⏰مهلت ثبت نام تا ۴ مردادماه
📞شماره تماس:
۰۳۱۳۲۱۶۲۹۰۵
۰۹۲۱۳۲۱۲۳۸۶
📌اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
Aviniesf.ir
مجتمع آموزشی رسانهای شهید آوینی
دیدهبان
بدون ارتباط با شما معنایی ندارد.
🆔 @omidvaram
با دیدهبان در ارتباط باشید.
هشتمین قرار تماشا یک رویداد علمی، سیاسی و فرهنگی در اصفهان است.
از همه فرهیختگان و فعالان فرهنگی و رسانه ای اصفهان دعوت می کنیم تا در هشتمین قرار تماشا پیرامون ماهیت رسانه های نظام سرمایه داری گفت و گو کنیم.
در هشتمین قرار تماشا ماهیت های مهمی پیرامون رسانه های جمعی تبیین خواهد شد.
چرا مردم جهان نباید احساس امنیت کنند؟ چرا رسانه های جمعی ترس را در اذهان عمومی تقویت می کنند؟
چهارشنبه ۲۸ تیرماه ، ساعت ۱۶
خیابان استانداری، گذر سعدی، حوزه هنری انقلاب اسلامی
#قرار_تماشا
⚫️«مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»
#قرار_تماشا
▪️فردا اولین روز محرم است و هشتمین قرار تماشا.
👈سوال مهم: «اگر بنی امیه و بنی عباس صاحبان رسانه های جمعی باشند این رسانه ها چگونه ماهیتی خواهند داشت؟»
🔻در هشتمین قرار تماشا موضوعات مهمی مطرح خواهد شد. در این قرار تلاش می کنیم راهبرد های مهم رسانه های جمعی برای ضربه زدن به جوامع انسانی را شناسایی کنیم تا بتوانیم برای دفاع از جوامع انسانی در طراحی عملیات هوشمندانه تر عمل کنیم.
🔻در هشتمین قرار تماشا، اهمیت جنود جهل را در عملکرد رسانه های جمعی بررسی خواهیم کرد.
از فرهیختگان و فعالان رسانهای شهر عزیزمان برای حضور در این قرار دعوت می کنیم.
🔸برای کمک به اباعبدالله الحسین نیاز است سپاه یزید را خوب بشناسیم. بعید نیست که امام به شهادت رسیده تا مردم اوج سیاهی سپاه یزید را فهم کنند. وگرنه کسی به پاکی و معصومیت امام حسین (ع) شک ندارد!
⌛️ چهارشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲
🕓 ساعت ۱۶ الی مغرب
⛪️ عمارت سعدی، گذر سعدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عزاداری
بیان یک نکته بسیار مهم در کمتر از یک دقیقه.
حاج محمود کریمی ( فعال فرهنگی ) : بچه ها باید در محل برگزاری روضه بازی کنند.
دیدهبان
برای فرهنگ و هنر
«چیزی جز زیبایی ندیدم»
▫️آیا این جمله یک تیتر ژورنالیستی ست؟
▫️این جمله را چه کسی منتشر کرده؟
▫️تیتر اول کدام روزنامه بوده است؟
▫️این جمله اصلا برای چه خبری و چه واقعه ای کارشده؟
▫️چنین پیام رسانی در کدام مکتب یا نظام فکری تعریف می شود؟
▫️این جمله نشانگر کدام ماهیت رسانه ای در این عالم است؟
🤔 ما به واقع چقدر با این ماهیت رسانه ای آشنایی داریم؟
🔻 اگر ما بخواهیم همچون حضرت زینب(سلام الله علیها) فعالیت رسانه ای داشته باشیم چه باید بکنیم؟ در چه چیز هایی ضعف داریم؟ نادانسته های ما کدام است؟
برای پیروزی در این جنگ رسانهای ماهیت رسانه ی ما چه باید باشد تا پیروز شویم؟
آیا ما می توانیم با دشمن با روش خودش بجنگیم؟
اگر دشمن بر روی سپاه امام حسین (علیه السلام)آب را بست، چرا امام برای مقابله آب را روی سپاه دشمن نبست؟
اگر قبول داریم که جنگ رسانه ای در جریان است، آیا ما هم باید با همان روشی که دشمن می جنگد بجنگیم؟
آیا ما هم باید آب را روی دشمن ببندیم تا پیروز میدان شویم؟
👈 مثلا آیا ما می توانیم مثل غرب با پروپاگاندا برای دستاوردهای انقلاب اسلامی تبلیغ کنیم یا اگر اینگونه رفتار کنیم محکوم به شکست قطعی خواهیم بود؟
اصلا آیا حسینی که همانند یزید عمل کند، با خود یزید فرقی هم می کند؟
🔶 پس روش ما در جنگ رسانه ای چه چیز باید باشد؟ چه چیز در این جنگ، ما را از دشمن متمایز می کند؟ کدام ترفند یا راهبرد رسانه ای توانسته ۱۴۰۰ سال پیامی را به عموم مردم جهان برساند؟ چرا حضرت زینب (س) توانست با رسانه اش حرفی بزند که ۱۴۰۰ سال ماندگار و موثر بماند؟
این ژورنالیسم با ژورنالیسم های جهان امروز چه تفاوتی دارد؟
آیا داستان عاشورا و شیوه روایت گری حضرت زینب (س) درسی برای ما می تواند داشته باشد؟
⚫️«مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»
#قرار_تماشا
#یاداداشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قربان آن دل😭
امام صادق (ع): من دوست دارم مجالس شما را
☝نکته مهمی که رهبر انقلاب درباره هدف تشکیل هیئتهای ذکر اهل بیت علیهمالسلام گفتند
ما پس از قرن ها جهاد در راه خدا، در کجای تاریخ ایستاده ایم!
#از_تبیین_تا_قیام
#دیده_بان
#ما_رایت_الا_جمیلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عزاداری
به نظر شما مجموعه های فرهنگی در حفظ فرهنگ عزاداری چه نقشی می توانند داشته باشند؟
آیا این نقش را به خوبی ایفا می کنند؟
صحبت های مهم حاج میثم مطیعی در این باب شنیدنی است.
حاج میثم مطیعی ( فعال فرهنگی ) : هیئت ها را کنسرت نکنید.
دیدهبان