✅از نظر والرشتاین دولتها در نظام جهانی در سه دسته مرکز، پیرامون و شبهه پیرامون قابل بررسیاند:
🔺موقعیت دولتهای مرکز :
🔸دولت در مرکز برخوردار از جایگاهی قدرتمند است. این دولتها بخشی از قدرت خود را از طریق فشاری که بر دولتهای ضعیف وارد میسازند به دست میآورند و با جنگ و فشارهای دیپلماتیک دولت های ضعیف را بیش از پیش تضعیف میکنند. والرشتاین ادامه می دهد که فعالیت در کشورهای مرکز متمرکز است. سطح مهارت کارگران و دستمزد آنها بالاتر است و فعالیتهای اقتصادی در آن متمرکز است.
🔺موقعیت دولتهای پیرامون :
🔹دولتهای پیرامونی در آن دسته از فعالیتهای اقتصادی متمرکزند که سودآوری کمتری دارند. سطح دستمزد و مهارت در این مناطق پایین است. در ضمن سرمایهداران کشورهای پیرامون نیز ضعیف هستند.
🔺موقعیت دولتهای شبهپیرامون :
🔸دولتهای شبهپیرامونی در همه ابعاد موقعیت بینابینی میان دولتهای مرکز و پیرامون دارند. سطح مهارت و دستمزد در کشورهای شبه پیرامونی بینابین مرکز و پیرامون است. در این کشورها سود از مرکز کمتر و از پیرامون بیشتر است و سرمایهداری نیز از مرکز ضعیفتر و از پیرامون قویتر میباشد. مشخصا، بدین لحاظ رابطه نابرابر میان مرکز و پیرامون وجود دارد. در حال حاضر ایالات متحده و ژاپن هسته اصلی مرکز هستند. از دیدگاه وی سرمایهداری (چه اقتصادی و انسانی) گرایش به سمت مرکز دارد یعنی انباشت سرمایه در مرکز صورت میگیرد و کشورهای شبهپیرامونی نقش ضربهگیر را برای کشورهای مرکز دارند. چرا که موجب میشوند تا کشورهای پیرامونی شکاف عظیم خود را با مرکز نبینند و همین موضوع جلوی شورش آنها را میگیرد.
🔹در چارچوب چنین تحلیلی، امانوئل موریس والرشتاین توصیه می نماید که جهان سوم باید رابطه خود را با غرب و نظام صنعتی غرب قطع نکرده و آن را حفظ کند، ولی ضمن اینکه رابطهاش را حفظ میکند باید مواظب باشد که تحت استعمار و وابستگی غرب قرار نگیرد.
@amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
📌سیگنال ایران به روسیه از جزایر کوریل
حرکت ناشیانه روس ها در حمایت ازبیانیه شورای همکاری خلیج فارس و نقض حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ ،حتی اگر در قالب یک موضع گیری سیاسی تعریف شود اما به گفتمان ادعایی امارات مبنی بر مالکیت بر این جزایر در سطح بین الملل کمک می کند و به آن وزانت می دهد.
تهران باید حساسیت خود بر سر تمامیت ارضی ایران را با تنبیه بتِ بزرگ یعنی روسیه به دنیا نشان دهد.والا این مساله به صورت دومینو ادامه دار خواهد بود.
پاسخ ایران به حرکت روس ها بسیار دقیق بود.
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با سفیر ژاپن سیگنال هوشمندانه ای را به روس ها ارسال کرد
یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ژاپن و روسیه مالکیت بر جزایر کوریل در اقیانوس آرام است که روس ها بعد از جنگ جهانی دوم تعدادی از جزایر تحت مالکیت ژاپن را تصرف کردند مساله ای که منجر به اختلاف ۷۰ ساله ژاپنی ها با روسیه شد و همچنان این اختلافات پابرجاست.
صحبت های آقای کمال خرازی در دیدار با سفیر ژاپن و حمایت از مذاکره روس ها و ژاپن برای حل و فصل تنش ها بر سر جزایر کوریل ،پاسخ به شیطنت روس ها در بحث جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک بود که بدون دقت به عواقب این موضعگیری در مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله کرده است و پاسخش را در جزایر کوریل دریافت کرد
دومین پاسخ ،تاکید ایران بر تمایت ارضی اوکراین(بر کریمه،لوهانسک و دونتسک) بود که آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عمانی خود بیان کردند و از روس ها خواستند اینگونه مواضع را تکرار نکنند که اصلا قابل تحمل نخواهد بود.
برخورد محکم ایران با روس ها برای اولتیماتوم به سایر کشورها است که نباید با تمامیت ارضی ایران شوخی کنند
ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحلیل شنیدنی و جالب از ملیحه محمدی درباره اقتدار ایران و سیاستهای درست منطقهای کشورمان!
🔸️کمک ایران در سوریه فقط این نبود که سوریه لیبی نشود بلکه ایران و شیعه برای داعش چربترین لقمهای بود که در نظر داشتن و ایران با حضور در سوریه، داعش را زمینگیر کرد و این موضوعیست که ژنرالهای آمریکایی بعد از (شهادت) سردار سلیمانی به آن اعتراف کردند.
🔸️در این منطقه نمیشود روسیه، چین و آمریکا راجع به چیزی تصمیم بگیرند و ایران را در نظر نگیرند!
🗂منبع: ایرانیک
@amniatemeli
🔺انتقادات واردشده بر نظریه نظام جهانی و دیدگاههای والرشتاین
🔸نظریه نظام جهانی و مواضع والرشتاین از منظرهای چندی مورد انتقاد و اعتراض واقع شده است. نظریه نظام جهانی در قالب موارد زیر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است:
1) کاملا محرز نیست که توسعهنیافتگی جوامع پیرامون بهطور قطع و حتم بهواسطه نقش و دخالت مرکز باشد. به تعبیر دیگر این مرکز نیست که عامل یا علت توسعهنیافتگی جوامع پیرامونی باشد، زیرا بخش اعظم تجارت و سرمایهگذاریها بین جوامعی صورت میگیرد که توسعهیافته و صنعتی هستند.
2) روشن نیست که جوامع سوسیالیستی چگونه با نظام جهانی مناسب و جفتوجور میشوند و چه جایگاه و موقعیتی در تقسیمبندی سهگانه آن دارند.
3) مشخص نیست که آیا نیروهای بیرونی نظام اقتصاد جهانی در تحول اجتماعی نقش بیشتری دارند یا فرآیندهای درونی (نظیر مبارزه طبقاتی).
4) نظریه نظام جهانی با تاکید بر فرآیندهای اقتصادی، پدیده تحول فرهنگی را نادیده میگیرد و از نقش و تاثیر فرآیندها و علل و عوامل فکری، نظری و فرهنگی غافل مانده است.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔻مستند در_برابر_طوفان
🎬 قسمت_دوم
مجموعه مستند "در برابر طوفان" روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود.
وستانیوز
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روزگاری ایران (خسرو معتضد)
🔸 قسمت اول
@amniatemeli
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
هرکجا ملک خدا هست حسینیه توست
هرکه را مینگرم شور محرم دارد...
🖤آغاز ماه محرمالحرام را تسلیت عرض میکنیم.
وستانیوز
@amniatemeli
هدایت شده از ابوقاسم
⚫️کربلای حسین
نباید فراموش کرد که ارزش تاریخ به حوادث پیش آمده در آن است
باید به شکل صحيح و عمیق با حوادث ارتباط برقرار کرد و به تحلیل آن ها پرداخت و با رابطه فکری و قلبي با آن حوادث و الگوهای آن به رفتار های خود در عصر خویش عمق و بصیرت بخشید.
تاریخ بشریت پر از دوگانگی های رفتاری و شخصیتی در مناسبات اجتماعی و دینی است.
یکی از دوگانگی های اساسی و معنادار تاریخ تقابل اهل توحید با شرک است که گستره آن از زمان حضرت آدم ابو البشر عليه السلام آغاز و تا زمان پیدایش اسلام و حوادثی نظیر کربلا ادامه داشت و در نهایت به تقابل انقلاب اسلامی ایران و امپریالیسم جهانی منتهی شد.
این تقابل و مرز بندی در زمانه های مختلف آبستن تحولات بسیار زیادی بود و الگوهای اهل توحید برای دفاع از ارزش های الهی و تحقق عدالت و مبارزه بافساد حوادث بی نظیرِ زیبایی را در طول تاریخ خلق کرد. که هیچ قدرتی توان حذف آن را ندارد.
واقعه کربلا از آن دست تحولاتی است که تصور جدیدی از بصیرت، تکلیف مداری و مبارزه با ظلم و فساد در محیط پیرامونی خود را در شالوده فرهنگ دین به یادگار گذاشت.
کربلا و حوادث آن واقعیت و کاربرد حقیقی برخی از گزاره های دینی و شیوه ارتباط مسلمانان با آن ها را به منصه ظهور کشاند گزاره هایی که با قطره های خون حسین بن علی علیه السلام و اهل بیتش حرارتی ایجاد کرد که تا روز قیامت خاموش نخواهد شد
آری کربلا سبک جدیدی از ایثار و فداکاری را به اهل ایمان آموخت که هیچ قدرتی نباید جلوی ادای تکلیف از جانب شما را بگیرد.
هیچ مسلمانی چون منِ حسین با شخصیتی چون يزيد بیعت نخواهد کرد
هیچ مسلمانی مقابل فساد و ظلم و نابرابری( اعم از در سطح بین الملل و محیط پیرامونی خود) سکوت نخواهد کرد و به راحتی از آن عبور نخواهد کرد
ابوقاسم
🔺فوکویاما نگران تاثیر قطببندیها در سیاستخارجی آمریکاست!
🔸«آمریکانا» آورده است فوکویاما در یادداشت خود مینویسد: «در گذشته، ایالات متحده و چین برای نفوذ در اقیانوس آرام جنوبی تلاش کردهاند. چین سال گذشته یک پیمان امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد که این نگرانی را به وجود آورد که پکن یک پایگاه نظامی در آنجا به دست بیاورد. برای مقابله با این امر، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، پس از اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیما، قرار بود از پورت مورسبی (Port Moresby) بازدید کند تا توافقنامه دفاعی خود را امضا کند که به ایالات متحده امکان دسترسی به تأسیسات نظامی در آن کشور را میدهد. سفری که به دلیل درگیریهای داخلی بر سر نکول بدهی ملی ایالات متحده هیچگاه اتفاق نیفتاد. اما کل این حادثه به خوبی نشان میدهد که چگونه قطب بندی سیاسی در ایالات متحده، سیاست خارجی در این کشور را تضعیف میکند.»
این دانشمند سیاسی آمریکایی معتقد است بزرگترین بحران جاری امروز، تهاجم روسیه به اوکراین است. پوتین با در پیش گرفتن تئوری پیروزی در این قائله، میخواهد که دستاوردهای خود در اوکراین را برای مدت طولانی حفظ کند تا دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۴ به کاخ سفید بازگردد. ترامپ مسکو را دوست خود میداند، در حالی که قبلا جمهوری خواهان به شدت از اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نرمش بیش از حد در قبال روسیه و تلاش برای مذاکره برای بازنشانیِ روابط بین واشنگتن و مسکو انتقاد کردند. او معتقد است اگر ترامپ در سال آینده به ریاست جمهوری بازگردد، اوکراین حقیقتاً با مشکل مواجه خواهد شد.
به نظر فوکویاما در موضوع چین ظاهراً اشتراک نظر سیاستی بیشتری وجود دارد و دلایلی را در این راستا ذکر میکند؛ بایدن بسیاری از ابتکارات ترامپ را ادامه داده و از بسیاری جهات فراتر از وی رفته است. ایالات متحده در حال جدا کردن خود از چین در زمینههای خاصی مانند نیمه هادیها، باتریها، خاکهای کمیاب و سایر کالاهایی است که سیاستگذاران واشنگتن معتقدند اهمیت استراتژیک دارند. در این قضیه، حتی یکی از مبانی انتقاد جمهوریخواهان به کمکهای دولت آمریکا به اوکراین، تخلیه انبار سلاح آمریکا در موقع نیاز در صورت جنگ احتمالی با چین است. با این حال، فوکویاما این همگرایی آشکار در سیاست خارجی آمریکا را مستعد فریب میداند، چراکه به نظر او، مهمترین نقطه کانونی برای درگیری راهبردی با چین، تایوان است که به هیچ وجه مشخص نیست که جمهوری خواهانِ محافظه کار، از دفاع نظامی ایالات متحده از تایوان حمایت کنند و سیاستِ این کشور در قبال چین، در آینده بسیار پیچیده خواهد بود.
در بخش پایانی، این استراتژیست مطرح بر این باور است که تحول عجیبی در سالهای اخیر در آمریکا رخ داده و قبلاً اجماع گستردهای در مورد «استثناگرایی آمریکایی» وجود داشت. در گذشته، این چپ افراطی بود که با این دیدگاه مخالف بود و آمریکا را کشوری متجاوز و امپریالیستی میدید، ولی این دیدگاه اکنون به سمت راست افراطی کشیده شده است، جایی که بسیاری از محافظهکاران اکنون بر این باورند که آمریکا کشوری خطرناک است که مسئول گسترش ارزشهای لیبرالِ برآمده از ایدئولوژی موسوم به woke در سراسر جهان است.
فوکویاما نهایتاً اعلام میکند که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که دونالد ترامپ شانس جدی برای پیروزی در آن دارد، تعیین خواهد کرد که آیا این دیدگاهها در سیاست خارجی واشنگتن گنجانده شده است یا خیر و در واقع این انتخابات، رقابتی است که هر متحد آمریکا در آن سهمی عمیق خواهد داشت.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پاسخ به یک سوال /ما به روسیه احتیاج داریم یا روسیه به ما؟
@amniatemeli
🔺رهیافت واقعگرایی امنیت
🔹واقعگرایان امنیت را مفهومی گریزان میدانند که هممعنی و همسنگ با مفهوم رهایی از تهدید است و معتقدند این امنیت و رهایی از تهدید، در سایۀ قدرت شکل میگیرد. بر این اساس، دو واژۀ اصلی این رهیافت عبارت است از «تهدید» و «قدرت». منظور رئالیستها از تهدید، عامل نظامی است و مقصود ایشان از قدرت، قدرت در جنگ است و از آنجاییکه دولتها تنها بازیگران عرصۀ جهانی هستند که درپی منافع ملیاند، پس تأمین امنیت در گرو قدرت نظامی دولتها است.
🔸در این رویکرد همانگونه که رئالیستها و نئورئالیست تأکید میکنند، مرکز ثقل و جوهرۀ امنیت «بقا» است و با توجه به اینکه بقا در چارچوب دولت-کشور تفسیر میشود، منظور از آن، بقای یک دولتـکشور است.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیرِ خورشید را چهکسی منقرض کرد؟
🔹شاید کمتر کسی بداند شیری که در دوران قاجار و پهلوی روی پرچم ایران نقش بسته بود، توسط شاهزادگان شکار و منقرض شد.
@amniatemeli
🔺رهیافت آرمانگرایی امنیت
🔸در مقابل واقعگرایان، آرمانگرایان امنیت را حاصل صلح میدانند و معتقدند این صلح پایدار است که تأمین امنیت میکند . آرمانگرایان همگی بر این باورند که قوام حیات بینالملل بر صلح است. ازاینرو، موضوع اصلی امنیت ملی، نه «توان قوا»، بلکه تحصیل «رضایت عامه» است. در رهیافت آرمانگرایانه، امنیت جنبۀ ایجابی دارد و رضایتمندی مردم عاملی مهم در سنجش تحقق امنیت است.
@amniatemeli
45.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جنگ از دید پهپادها
@amniatemeli
🔺امنيت همنوا:
🔸کليفورد کوپچيان معتقد است: يک نظام همنوا، که تنها قدرت هاي بزرگ زمانه را دربرمي گيرد، نظام عملي تري براي يک ساختار امنيت منطقه اي به شمار مي آيد. در يک نظام همنوا، گروه کوچکي از قدرت هاي بزرگ براي جلوگيري از تجاوز با يکديگر کار مي کنند. اعضا به واسطه ي تعهد رسمي نسبت به واکنش عليه تجاوز، با يکديگر کار نمي کنند، بلکه براي حل و فصل اختلافات يا بحران ها، بيشتر طريق مذاکرات غيررسمي را در پيش مي گيرند.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مستند در_برابر_طوفان
🎬 قسمت_سوم
مجموعه مستند "در برابر طوفان" روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود.
@amniatemeli
🔺دفاع دسته جمعي:
🔸 اين مفهوم، نظريه اي امنيتي در دوران پس از جنگ جهاني اول بوده که در چارچوب «جامعه ي ملل» متحد متجلي گرديد. مهم ترين هدف دفاع دسته جمعي حفاظت متقابل اعضا نسبت به يکديگر در برابر تهديد خارجي است. در اين نظام، مقابله و بازدارندگي نه به صورت انفرادي، بلکه به صورت جمعي انجام مي شود و اعضا متعهدند در برابر تهديد، واکنش دسته جمعي نشان دهند و هيچ يک از اعضا مجاز به کنار کشيدن نيست.
🔹دفاع دسته جمعي يا اتحاد، مسلط ترين شکل امنيت منطقه اي در قرن 19 و 20 بوده است. اتحادها، ساختارهايي هستند که به موجب آنها، بازيگران منطقه اي درصدد يافتن متحداني از بين دولت هاي همفکر درباره ي تحصيل درکي از دشمن يا تهديد مشترک هستند. به دليل اينکه اتحادها در ابتدا از دولت هاي همفکر براي يکي شدن در مواجهه با تهديد دشمن مشترک تشکيل شده، به ندرت داراي سازوکارهاي حل و فصل منازعات براي تهديدات داخلي هستند.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رصد هوایی ناوشکنهای فرامنطقهای در تنگه هرمز توسط ارتش و سپاه
🔸️فرمانده نیروی دریایی سپاه امروز به آمریکا بابت دستدرازی به محموله نفتی ایران هشدار داد.
@amniatemeli
🔺امنيت فراگير:
🔸 امنيت جامع درصدد بود دامنه ي تمرکز سنتي به صرف نظامي امنيت ملي را گسترش دهد تا علاوه بر نشان دادن امنيت در سطوح جهاني، منطقه اي، دو جانبه و داخلي، مسائل سياسي و اقتصادي را نيز دربرگيرد.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جنگ بی پایان ، مشکل اصلی اسرائیل و فلسطین چیست ؟
منبع؛کانال تاریخ ایران و جهان باستان
وستانیوز
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 ۳۰ تیرماه ۱۳۶۱ - سالروز شهادت
سرلشکر خلبان عباس دوران، عقاب تیز پرواز آسمان ایران
📽 شهیدی که آوازه شجاعت و دلاوری هایش در دوران جنگ تحمیلی به کابوس مزدوران بعثی تبدیل شده بود.
ا▫️⚪️▫️⚪️▫️⚪️▫️⚪️▫️
🎥 #ڪلیپ
○هواپیمای شهید عباس دوران بعد از بمباران پالایشگاه الدوره مورد اصابت موشک قرار گرفت، در حالی که میتوانست خود را نجات دهد با شجاعتی مثال زدنی جنگنده را به ساختمان محل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها به ریاست صدام کوبید و باعث لغو جلسه و فضاحت صدام شد که می خواست عراق را غیرقابل نفوذ و امن نشان دهد.
📎 اسطوره ای است که به گفته کارشناسان نیروی دریایی عراق را به نابودی کشاند.
فردی که در تعداد پرواز جنگی رکورد داشت و عراق برای سرش جایزه تعیین کرده بود.
او با از خود گذشتگی، کاری کرد که اجلاس سران غیر متعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشد.
#شهید_خلبان_عباس_دوران
@amniatemeli
🔺امنيت دسته جمعي:
🔹 تفاوت «امنيت دسته جمعي» با «اتحاد» در اين است که در اتحاد، اعضا به طور قطع، دولت هاي همفکر نيستند، بلکه تنها درباره ي عدم استفاده از زور در حل اختلافات توافق نموده اند و براساس اين قاعده، در مقابل هر خشونتي به طور جمعي واکنش نشان مي دهند. اساسا اهداف و وظايف امنيت دسته جمعي را مي توان در قالب سه عنوان و مجموعه بيان کرد: حفظ صلح و جلوگيري از وقوع جنگ، احياي صلح و بازگرداندن صلح پس از نقض و از بين رفتن آن، و ايجاد صلح و صلح سازي که به دنبال جلوگيري از خطر بازگشت جنگ، پس از پايان يافتن آن صورت مي گيرد. امنيت دسته جمعي درصدد است رفتار بين المللي را نه تنها از طريق جلوگيري کردن از متجاوزان، بلکه از طريق تحول ماهيت رقابت آميز تعاملات دولت ها تنظيم نمايد. در اين نوع از امنيت، صلح به صورت دسته جمعي و در صورت لزوم، از طريق يک واکنش تأديبي برقرار مي شود و همه ي اعضا مسئوليت مشارکت در يک تهديد بازدارنده ي کلان و در صورت لزوم، اجراي آن را مي پذيرند.
🔸با پايان جنگ سرد، امنيت دسته جمعي به عنوان مبناي بالقوه ي ايجاد امنيت جهاني و منطقه اي دوباره مطرح شد، ولي به دليل آنکه قدرت هاي بزرگ بار ديگر درباره ي چندين موضوع مهم امنيتي به مخالفت با يکديگر برخاستند، به منصه ي ظهور نرسيد.
@amniatemeli
🔻نظریه پرداز ویلیامسون موری ، جنگ ترکیبی را این گونه تعریف کرده: "درگیری که شاملِ ترکیبی از نیروهای نظامی متعارف و نامنظم (چریک ها، شورشیان و تروریست هاست) که در برگیرنده نقش بازیگران دولتی و غیردولتی می باشد و هدف آن دستیابی به یک توافق مشترک با یک رویکرد سیاسی است.
@amniatemeli
44.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥این ویدئو که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، وضعیت و شکل و شمایل کشورهای مختلف جهان در دوره باستان را به تصویر می کشد.
@amniatemeli
🔺نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان
💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعهای الهی دیده میشود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است.
✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفتهاند، مشمول این حکم میشوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است.
🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل میکنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد.
♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایههای اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند.
🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
#نکته
1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
@amniatemeli