مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
📹مستند در_برابر_طوفان 🎬 قسمت_دهم ✍مجموعه مستند "در برابر طوفان" روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مستند در_برابر_طوفان
🎬 قسمت_یازدهم
✍مجموعه مستند "در برابر طوفان" روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از #تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود.
@amniatemeli
🔺تروریسم (terrorism)
🔸تروریسم پدیدهٔ تازهای نیست. قرنهاست که در جهان ضعیفان برای ترساندن اقویا یا بلعکس، دست به اقدامات تروریستی میزنند و جان افراد بیگناه را میگیرند. واژهٔ ترور از ریشه لاتین ترس (ters)، بهمعنای ترساندن و وحشت گرفتهشده است. تروریسم و تروریست بهنسبت واژههای نوپایی هستند که در فرهنگ لغات علوم فرانسه به معنای نظام یا عوامل رژیم وحشت، معنا شدهاند.
احتمالاً هیچگاه نمیتوان هیچ تعریف واحدی از تروریسم ارائه نمود که همهٔ انواع مختلف این پدیده و تمامی ابعادش را که در طول تاریخ رخ داده است، در برگیرد. بنابراین باید در ابعاد و دورانهای تاریخی مختلف این پدیده را بررسی نمود. در یک دسته، تروریسم بهمعنای استفاده از خشونت سیاسی و تهدیدات اجتماعی و حملات برنامهریزی شده است.
در دستهٔ دیگر تروریسم را متقاعدسازی بهوسیلهٔ ترس و ترساندن توسط یک گروه کوچک معرفی کردهاند، و از نگاهی دیگر تروریسم، رفتار خشونتآمیز و سرکوبگرانه برای نیل به اهداف سیاسی است. نکتهٔ جالب این است که اغلب تروریستها این تعاریف را رد میکنند و معمولاً خود را مبارزی آزادیخواه، مجاهد، فدایی، چریک یا انقلابی میدانند. وجه مشترک همهٔ پدیدههای تروریسم، استفاده از این استراتژی مضاف بر دیگر استراتژیها و معمولا فرع بر آنهاست که معمولاً اهدافی مثل ترساندن، خشونت، تغییر وضع موجود را دنبال میکند.
برخی از شاخصههای اصلی تروریسم بدین شرح است:
- خشونت: خشونت عمومیترین ویژگی تروریسم است.
- قربانی: تروریستها گاهاً قربانیهای خود را یا به صورت تصادفی و یا از روی عمد از شبه نظامیان انتخاب میکنند. قربانی میتواند حکومت باشد و یا کل یا گروهی از جامعه.
- هدف: هدف ترویستها اغلب ایجاد ترس در قربانی است. آنها معمولاً به دنبال ایجاد شوک روانی در جامعهاند.
- انگیزه: به طور کلی انگیزه تروریستها را میتوان نیل به اهداف سیاسی، مذهبی یا کسب منافع شخصی دانست.
غیرقانونی بودن و صدور بیانیه پس از اقدام تروریستی نیز از سایر ویژگیهای مشترک است.
فرهنگنامهها و دانشنامهها برای انواع و ابعاد تروریسم مصادیق زیادی قائل شدهاند از جمله تروریسم ملّیگرا، که به دنبال تشکیل حکومت مستقل و پایان دادن به حکومت قبلی و کسب استقلال است.
- تروریسم مذهبی: نوعی مهم و شایع از تروریسم که با خشونت همراه است و به وسیلۀ مذهب توجیه میشود.
- تروریسم سیاسی: برای تحت تأثیر قرار دادن تحولات اجتماعی و سیاسی که معمولاً از سوی گروههای کوچک و فاقد پایگاه قدرت اعمال میشود.
- تروریسم شیمیایی: مجموعۀ اقدامات تروریستی که از مواد و عوامل شیمیایی در حملات، علیه اهداف غیر نظامی استفاده میشود.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / چه اصلاحاتی که چین را ابرقدرت کرد؟
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | غوغای سرتاسر
🌷 لحظاتی از حضور حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی و صحبت با خانواده شهید
🗓 ۱۸مرداد؛ سالروز شهادت شهید محسن حججی و روز مدافعان حرم
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺لیبرالیسم کلاسیک قسمت اول 🔹همانطور که گفته شد، نظریه سیاسی لیبرال در مورد چگونگی درک آزادی دچار
✅لیبرالیسم کلاسیک
قسمت دوم
🔺همانطور که در قسمت اول توضیح داده شد استدلال دوم لیبرال های کلاسیک این است که مالکیت خصوصی لازمه آزادی است. به طور مثال هایک استدلال می کند، "اگر ابزار چاپ تحت کنترل دولت باشد، هیچ آزادی مطبوعاتی وجود نخواهد داشت، اگر اتاق های مورد نیاز کنترل شود، آزادی تجمع وجود ندارد، اگر وسایل حمل و نقل در انحصار دولت باشد، هیچ آزادی حرکتی وجود نخواهد داشت."
🔸اگرچه لیبرال های کلاسیک بر اهمیت اساسی مالکیت خصوصی برای یک جامعه آزاد اتفاق نظر دارند، سنت لیبرال کلاسیک خود طیفی از دیدگاه ها است، از دیدگاه های تقریباً آنارشیستی تا دیدگاه هایی که نقش مهمی را به دولت در سیاست های اقتصادی و اجتماعی نسبت می دهند. در سوی راست طیف لیبرال های کلاسیک لیبرتاریین ها هستند. آنها معتقد به دولت حداقلی و انحصارات مشروع هستند. مالیات در صورت لزوم مشروع است و برای حمایت مؤثر از آزادی و دارایی کافی است. هر چه به سمت چپ تر که می رویم لیبرال های کلاسیک برای آموزش عمومی، و به طور کلی برای کالاهای عمومی و زیرساختهای اجتماعی، مالیات های بیشتری را مجاز میدانند. اکثر اقتصاددانان لیبرال کلاسیک قرن نوزدهم انواع سیاست های دولتی را تأیید کردند که نه تنها شامل قوانین جزایی و اجرای قراردادها می شود، بلکه شامل مجوزهای حرفه ای، مقررات بهداشت، ایمنی و آتش نشانی، مقررات بانکی، زیرساخت های تجاری (جاده ها، بندرها و کانال ها) و اغلب اتحادیهسازی را تشویق میکردند.
🔹اگرچه لیبرالیسم کلاسیک امروزه اغلب با لیبرتارینیسم شناخته میشود، سنت لیبرال کلاسیک گسترده تر و به شکل وسیعی به بهبود وضعیت مالی طبقه کارگر، زنان، سیاه پوستان، مهاجران و غیره منجر شده است. همانطور که بنتام بیان کرد، هدف این بود که فقرا را ثروتمندتر کند، نه ثروتمندان را فقیرتر. در نهایت این را باید یادآوری کرد که لیبرالهای کلاسیک همیشه تسطیح ثروت و درآمد را خارج از محدوده اهداف مشروع دولت میدانند.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مستند در_برابر_طوفان
🎬 #قسمت_دوازدهم
✍مجموعه مستند "در برابر طوفان" روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از #تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود.
@amniatemeli
✅ جهان وطنی یا جهان میهنی
👈جهان میهنی یا جهانوطنی، مفهومی است که باور به متعلق بودن به تمام جهان و مردم آن و عدم وابستگیهای قومی-ملی و در کل، باور به اینکه جهان، میهن مشترک تمامی مردم است.در این مفهوم، تعلقات مادی و معنوی ویژهای به کشور خاصی (به ویژه خودی) وجود ندارد و فرد جهان میهن علایق فرهنگی، سنتی و سیاسی ویژهای نسبت به سرزمین و کشور اصلی خود ندارد و بنا به اعتقاد به مشترک بودن جهان به عنوان سرزمین تمامی بشر، به حکومت جهانی میاندیشد؛ و با هرگونه مرز فرهنگی، سیلسی، و اجتماعی مغایرت دارد.
🔺مارکوس سیرون، از اولین طرفداران این نظریه، به سه اصل ذیل معتقد بود:
1️⃣ عدالت طبیعی
2️⃣ تابعیت جهانی
3️⃣ دولت جهانی
🔺وی بیان میداشت که «جهان، تحت یک حکومت واقعی است، و آن، حکومت خداست. رابطه خداوند با بندگانش، مانند رابطه پدر و اولاد است؛ بنابراین، غلام و مولی، زن و مرد، با هم یکسان هستند». کلیسای کاتولیک، در قرون وسطی نیز خواهان جهان میهنی بودهاست.
🔺امانوئل کانت و گوته نیز از هواداران این اندیشه بودهاند همچنین جان لنون در ترانهٔ مشهور تصور کن به این مفهوم اشاره دارد. ادیان اسلام و مسیحیت مدافع جهان میهنی هستند.
#جهان_میهنی ( Cosmopolitanism) #جهان_وطنی
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔴 #عملیات_مرصاد 3️⃣ قسمت: سوم 📽 #فیلم_مستند | عملیات #مرصاد و شکست و تلفات سنگین منافقین ضدخلق
27.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #عملیات_مرصاد
4️⃣ قسمت: چهارم
📽 #فیلم_مستند | عملیات #مرصاد و شکست و تلفات سنگین منافقین، این مزدوران صدام جنایتکار
@amniatemeli
هدایت شده از دکتر محمد سجاد شیرودی🚩
🔺 اغتشاشات فرقه ای
نام اتفاقات سال قبل و آینده را «اغتشاشات فرقه ای» باید نامید.
تمامی فرقه ها؛ از وهابیت گرفته تا بهائیت و دراویش و عرفان حلقه و شیطانگرایان تا کومله و فرقه منافقین، همه آمده اند.
جنس این اغتشاش با همه اغتشاش ها تفاوت داشت و خواهد داشت... خشونت حرف اول را می زند و این حجم از خشونت، فقط با فرقه های انحرافی همخوانی دارد.
🚨مساله خشونت های سازمان یافته در فرقه های انحرافی را جدی بگیریم.
© دکتر محمد سجاد شیرودی ...🔻
💯📮https://eitaa.com/drshiroody
✅ شناخت نظام های استبدادی چگونه ممکن است؟
👈 داریوش آشوری در «دانشنامه سیاسی» در تعریف استبداد چنین نوشته است:
🔺«ساخت سیاسییی است با این ویژگیها:
الف) نبودن حدود سنتی یا قانونی برای قدرت حکومت
ب) وسعت دامنه قدرت خودسرانهیی که به کار برده میشود.»
🔺 این تعریف حداقل لازم را در تشخیص یک نظام استبدادی به دست میدهد، اما برای شناخت اشکال گوناگون استبداد، نیازمند تعریف های جداگانه هستیم.
🔺به عبارت دیگر آنچه بیان شد، تعریف اصل استبداد بود و حال باید به سراغ صورت های آن برویم. پیش از پرداختن به این امر،متذکر میشویم که مفاهیم دسپوتیسم و اتوکراسی را هم با اندکی تسامح، میتوانیم مترادف با استبداد بدانیم.
🔺 دسپوتیسم از واژه یونانی دسپوتسی به معنای ارباب مشتق شده است و به نوعی ساخت سیاسی اطلاق میشود که دارای همان ویژگیهای ساخت سیاسی استبدادی است.
🔺 این حکم در باب اتوکراسی هم صادق است، با ذکر این توضیح که اتوکراسی علاوه بر ویژگیهای مذکور،ویژگی فردی را نیز مدنظر دارد. یعنی اتوکراسی به ساخت سیاسی ای اشاره میکند که در آن قدرت نامحدود حکومت توسط یک فرد که در راس دولت قرار دارد خودسرانه اعمال میشود.
#استبداد #دسپوتیسم #اتوکراسی
@amniatemeli
🔺 آمریکا بودجه نظامی چین را ۷۰۰ میلیارد دلار و ایران را 6.8 میلیارد دلار تخمین زده است.
@amniatemeli
30.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سکولاریسم چیست و آیا لائیسیته با سکولاریسم یک نگاه مشترک به دین دارند؟ قانون غربیها سکولاریسم است یا لائیسیته؟
@amniatemeli
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گزارش میدانی تسنیم از مرز مهران در آستانه اربعین
🔹موکب داران ایرانی به جای مسیر نجف - کربلا به مهران و خسروی و مرزهای ایران بروند.
#اربعین۱۴۰۲
@amniatemeli
🔺جنگ نرم
🔸جنگ نرم "سلطه کامل و همه جانبه" در ابعاد سه گانۀ: حکومت، اقتصاد و فرهنگ است که از طریق استحاله الگوهای رفتاری در این حوزهها و جایگزینی الگوهای رفتاری مهاجم محقق میشود. بی تردید، کشور، نیازمند یک برداشت و تعریف بومی از این پدیده متناسب با شرایط خاص خود است. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنهای در دو دهه اخیر، مهمترین راهبرد دشمن علیه جمهوری اسلامی را، جنگ نرم معرفی کردهاند. ایشان در این مورد با هدف شناخت بیشتر جامعه و نخبگان، با ادبیات مختلف، جنگ نرم را معرفی و به خوبی تبیین فرمودهاند. برخی از بیانات ایشان در این خصوص ذکر میشود:
1. جنگ نرم، یک تهاجم فرهنگی، بلکه یک شبیخون، غارت و قتل عام فرهنگی است، (دیدار با فرماندهان گردانهای عاشورای نیروی مقاومت بسیج؛ 22 تیر 1371).
2. جنگ ارادهها و عزمها، سیاستها و تدبیرهاست (پیام رهبری به حجاج بیت الله الحرام با 23 اسفند 1378).
3. جنگ نرم، یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم (دیدار با جمع زیادی از بسیجیان کشور 04 آذر 1388).
4. جنگ نرم، یعنی جنگ به وسیلة ابزارهای فرهنگی و پیشرفته امروزی (دیدار با جمع زیادی از بسیجیان کشور 04 آذر 1388).
5. جنگ نرم، یعنی جنگ به وسیله نفوذ، دروغ و شایعهپراکنی (دیدار با جمع زیادی از بسیجیان کشور 04 آذر 1388).
6. جنگ نرم، یعنی تهاجم به مرزهای ایمانی، عقیدتی و فرهنگی، (دیدار با خانوادههای شهدای استان کردستان؛ 22 اردیبهشت 1388).
7. جنگی است برای ناامید ساختن مردم از مبارزه (دیدار با کارگران و فرهنگیان کشور به مناسبت روز کارگر و روز معلم؛ 15 اردیبهشت 1372).
@amniatemeli
🔺اهداف جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری عبارت است:
1.بی اعتقاد کردن نسل نو به دین و اصول انقلابی (دیدار با وزیر، معاونان، مشاوران و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش؛ 25 دی1370).
2.کشاندن نسل جوان جامعه به ابتذال و فساد اخلاقی (دیدار با اعضای عالی شورای انقلاب فرهنگی؛ 19 آذر 1371).
3.حذف تفکر فعالی که غرب و قلمرو قدرت آن را به خطر انداخته (دیدار با وزیر، معاونان، مشاوران و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش؛ 25 دی1370).
4.تضعیف فرهنگ ملی و اسلامی ایران (دیدار با فرماندهان گردانهای عاشورای نیروی مقاومت بسیج. 22 تیر 1371).
5.منحرف کردن جوانهای مؤمن از پایبندی متعصبانه به ایمان و باورهای خود (دیدار با وزیر، معاونان، مشاوران و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش؛ 21 مرداد 1371).
6.عوض کردن ذهن مردم از اسلام (دیدار با کارگران و فرهنگیان کشور به مناسبت روز کارگر و روز معلم؛ 15 اردیبهشت 1372).
7.ناامید کردن جامعه در مبارزه علیه نظام سلطه (دیدار با کارگران و فرهنگیان کشور به مناسبت روز کارگر و روز معلم؛ 15 اردیبهشت 1372).
8.جایگزین کردن فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ، ارزشها و باورهای مردم (دیدار با دانشگاهیان استان آذربایجان شرقی؛ 9 مرداد 1372).
9.خاموش کردن روحیه جهادی در صحنههای انقلاب و سازندگی (دهمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه؛ 21 شهریور 1373).
10.پشیمان کردن مجاهدان از مجاهدتهای گذشته (دهمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه؛ 21 شهریور 1373).
ادامه دارد.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدئویی دیدهنشده از سوختگیری هوایی جنگنده بمبافکن F-4E فانتوم نیروی هوایی ارتش
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺اهداف جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری عبارت است: 1.بی اعتقاد کردن نسل نو به دین و اصول انقلابی (
۱۱. هدف قراردادن فرهنگ اسلام ناب، که انقلاب اسلامی بر اساس آن بنیاد نهاده شده است (دیدار با خانوادههای شهدای استان خوزستان؛ 18 اسفند 1375).
۱۲. ناامید کردن شیفتگان حاکمیت اسلامی در جهان (دیدار با خانوادههای شهدای استان خوزستان؛ 18 اسفند 1375).
۱۳. سست کردن همت جوانان در داخل کشور (پیام رهبری به حجاج بیت الله الحرام؛ 23 اسفند 1378).
۱۴. ایجاد تصویری تاریک از آیندۀ کشور برای مردم (بیانات رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران؛ 23 اردیبهشت 1379).
۱۵. از حیثیت و اعتبار انداختن مقاومت در میان ملت ایران (بیانات در دیدار با خانوادههای شهدای نیروهای مسلح ؛ 4مهر 1380).
۱۶. ایجاد استحاله درونی در ایران (بیانات رهبری در نماز جمعه تهران؛ 23 آبان 1382).
۱۷. تضعیف روحیه و ایجاد انفعال در ملت ایران (دیدار با دانشجویان دانشگاههای یزد؛ 13 دی 1386).
۱۸. ایجاد اختلاف و به جان هم انداختن فعالان سیاسی (دیدار با دانشآموزان و دانشجویان و تشکلهای مختلف دانشگاهی در آستانه سالروز سیزده آبان؛ 8 آبان 1387).
۱۹. تهی کردن انقلاب از محتوای اسلامی، دینی و روح انقلابی (بیانات رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران؛ 29 خرداد 1388).
۲۰. گرفتن اعتماد، مشارکت و مشروعیت (بیانات رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران؛ 29 خرداد 1388).
ادامه دارد.
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / ترامپ ممکن است از انتخابات جا بماند؟
@amniatemeli
۲۱. تضعیف باورهای سیاسی، عادات حسنه و فرهنگ اسلام ناب (دیدار با خانوادههای شهدای استان خوزستان؛ 18 اسفند 1375).
۲۲. ایجاد انفعال در مقابل دشمن (دیدار با خانوادههای سرداران شهید استان تهران؛ 17 اردیبهشت 1372).
۲۳. ایجاد شکاف میان ایران و دوستداران انقلاب اسلامی ایران (پیام رهبری به حجاج بیتالله الحرام؛ 23 اسفند 1378).
۲۴. استحاله تفکر شیعی (دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ 27 بهمن 1379).
۲۵. تصرف پشت جبهة انقلاب، یعنی مردم (دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران؛23 مرداد 1370).
۲۶. تردید افکنی در کار مسئولین رسمی کشور (دیدار با دانشآموزان در آستانه سیزده آبان 12 آبان 1388).
@amniatemeli
43.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند "تاریخ کودتاها در ترکیه"
@amniatemeli
🔺اهداف دشمن در جنگ نرم
ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم
انهدام سنگرهای معنوی
تبدیل نقاط قوت ما به نقاط ضعف
تبدیل فرصتهای ما به تهدید
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مستند سلاح ایرانی | انتشار برای اولین بار
🔺 روایتی متفاوت از ترس عجیب یگانهای نظامی آمریکایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران
@amniatemeli
🔺نکاتی پیرامون تبادل اخیر میان ایران و آمریکا
دکتر سبحان محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل
🔸داستان مذاکرات میان ایران و آمریکا از عجایب سیاسی عصر ماست. داستانی به قدمت چند دهه که بدون دستاوردی مشخص ظاهرا هنوز هم ادامه دارد ( حداقل در رسانه ها اینگونه بیان میشود! ). عجیب و غریب از این حیث که لااقل برای اهل فن مشخص نیست که با کوله باری تجربه ای که طرفین از اهداف، سیاستها و ملاحظات یکدیگر در این دوران پیدا کردند چرا هنوز نمیتوان به قطعیت دورنمایی برای آن تبیین کرد! ذات طرف آمریکایی که برای ما کاملا برملا شده است و به تجربه دریافتیم که آنها هیچوقت متعهد به چیزی نخواهند شد که دست آنها را برای مهار ایران و اقدامات سلبی بعدی ببندد و یا اینکه تضمینی بدهند که ایران را در موضع طلبکار قرار دهد.
🔹با وجود اینکه تاریخ حداقل ۴۰۰ سال گذشته این سرزمین به ما گوشزد میکند که مزیت سیاسی - امنیتی ایران هیچگاه مذاکره نبوده است ( با مطالعه دقیقتر این بازه زمانی متوجه خواهیم شد که ایران هیچگاه نتوانسته است در برابر قدرت های بزرگ به وسیله صرفا مذاکره حق خود را به چنگ آورد و امنیت اش را نیز تضمین کند ). این به این معنا نیست که مذاکره نمیتواند جزئی از رویکردهای یک دولت در برخورد با مسائل باشد و باید آن را نادیده گرفت بلکه مقصود این است که مذاکره هدف نیست و باید آن را به عنوان بخشی از راه حل در نظر گرفت و در صورت بی نتیجه بودن آن، وارد پِلَن بعدی شد. برخی دولت ها هزینه های مادی و معنوی زیادی را صرف اینکار کردند که در نهایت دستاوردی جز یک مشت شعار و آمار شاهد نبودیم. با این حال تجربه سالیان گذشته به کمک ج.ا.ا آمد و دریافتیم ظرفیت و صنعت هسته ای نباید همیشه وجه المصالحه باشد! دنیای غرب نقاط ضعف دیگری نیز دارد!
🔸درباره تبادل اخیر ( واژه مناسب تر و دقیق تری برای این موضوع به نظر می آید) میان ایران و آمریکا چند نکته حائز اهمیت است! ابتدا، باید در نظر داشته باشیم که ایران و آمریکا در دوره و فضای افزایش تنش (تجمع نیروهای وابسته به دو طرف در دو سوی فرات - سوریه - و استقرار نظامی های آمریکایی بر روی کشتی های تجاری- خلیج فارس- و طرح بایدن برای معامله جدید در خاورمیانه با محوريت سعودی - اسرائیل است) به سر می برند و در این شرایط اقدام به این کار کردند! به عبارت دیگر، زمینه ساز و ماهیت این تبادل، امنیتی است و در جهت کاهش تنش بود. با این حال میتوان به اختصار به نقاط ضعف و قوت این تبادل اشاره کرد.
🔸نقاط قوت: ۱- از نگاه گفتمانی و سیاسی( رویکرد دولت سیزدهم) این تبادل بیشتر ادعا و عملکرد دولت قبل ( با محوریت برجام ) را زیر سوال برد! به عبارت دیگر، در جهت شعار دولت کنونی مبنی بر استفاده از فرصت ها اما با بهره برداری از تجربیات غلط گذشته بوده است.
۲- برجام را از دستور کار دو طرف بیشتر خارج خواهد کرد! ( این نکته را سخنگوی کاخ سفید هم تایید کرد) چون دولت هرچند حداقلی، اما موفق شد مسیر جدیدی برای دستیابی به توافق اولیه سوای رویکرد بی فرجام گذشته تجربه کند!
۳-هرگونه تبادل یا توافق با خروجی اقتصادی عملی( یعنی کسب اعتبار مالی تضمین شده برای واردات یا ورود مستقیم پول به کشور برخلاف برجام)، عمدتا تاثیرات مثبتی( هرچند کوتاه مدت) خواهد داشت!
۴- این تبادل به دلیل پیروی از سه مولفه گام به گام بودن ، موردی ( برخلاف برجام، جامع نبودن) و با نگاه عدم اعتماد و قطعیت به ادعاهای طرف مقابل ( چرا که اصل و موضوع مبادله امنیتی - تبادل جاسوس- بود) بیشتر با منطق و تجربه ج.ا.ا در سالهای اخیر در برابر امریکا همخوانی دارد!
اما نقاط ضعف: ۱- این مبادله به مثابه پاس گل به دولت بایدن و دموکرات ها در آستانه انتخابات آمریکا تلقی میشود! باید خاطرنشان ساخت که این تبادل پارسال در زمانی مشابه نیز میتوانست اتفاق بیوفتد اما به دلیل حمایت دولت بایدن از اغتشاشات مسکوت ماند.
۲-خبرهای پیرامون این تبادل با ادعاهای طرفین همخوانی ندارد! برای مثال ظاهرا این ۶ میلیارد دلار صرف کالاهای غیرتحریمی ( غذا و دارو) آنهم به صورت غیر مستقیم توسط سیستم بانکی قطر خواهد بود. باید منتظر ارائه گزارش وزارت امور خارجه به مجلس برای روشن شدن زوایای بیشتر این موضوع ماند.
ادامه دارد
@amniatemeli
مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺نکاتی پیرامون تبادل اخیر میان ایران و آمریکا دکتر سبحان محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل 🔸
ادامه
۳- متاسفانه برای برخی در دولت، اینگونه وقایع بیش از آنکه صرفا یک گام عملی و مثبت تلقی شود، یک حربه سیاسی تلقی شده و بیشتر جنبه ابزار تخریب رسانه ای جناج رقیب به خود میگیرد! باید توجه داشت در این زمینه بزرگنمایی صورت نگیرد تا باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب در برخی از دولتمردان نشود!!!
🔹در پایان باید اشاره کرد که رویکرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی به طور کلی و به نسبت موفق تر بوده است! اولویت دهی به مزیت های منطقه ای و همسایگان، نگاه متوازن به شرق، تلاش برای ورود و عضویت به پیمان های امنیتی - اقتصادی منطقه ای و بین المللی موثر غیر غربی و اهمیت بخشی به ظرفیت های استراتژیک( نظامی) در ایجاد موازنه امنیتی در سیاست خارجی بخشی از آنهاست.
پایان
@amniatemeli