رذایل اخلاقی به مجموعهای از منشها و کنشهای شخصیتی و رفتاری انسان گفته میشود که او را از انسانیت دور میکند و به حیوانیت میکشاند. غرور، تکبر، تفاخر، حسادت، بخل، کینه، دشمنی، تهمت، دروغ، بیوفایی، ترس و مانند آنها از رذایل اخلاقی است که انسانها به طور فطری و طبیعی از آن بیزار هستند، ولی با این همه به علل معرفتی و ارادی دچار آن هستند. نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزههای قرآنی بر آن است تا راههای درمان رذایل اخلاقی را تبیین کند.
@etrebandegi
رهایی از رذایل با معرفت به فقر هویتی
اگر انسان نسبت به فقر هویتی خود آگاهی تمام و کاملی پیدا کند، از همه رذایل اخلاقی رهایی خواهد یافت؛ زیرا اگر انسان به حقیقت دریابد که هر چه دارد دارایی خداوند است که به امانت در نزد اوست، دیگر به دانایی، توانایی، دارایی، ثروت، قدرت و مانند آنها مغرور نمیشود و همه را امانتی الهی میداند که خداوند به عنایت و فیضی به او بخشیده است و او میبایست آن را چون امینی حفظ کند و در جایی که برای آن معین و مشخص کرده به کار برد.
خداوند در آیه ۵۳ سوره نحل میفرماید: آنچه از نعمتها دارید، همه از خداست! و هنگامی که ناراحتی به شما رسد، فقط او را میخوانید!
پس آگاهی انسان از فقر هویتی و اینکه هر چه دارد از آن خداست و به امانت در دست اوست، موجب میشود که مغرور نشود و تفاخر نکند و بخل نورزد و حسادت نکند و ظلم به خود و دیگران روا ندارد، دروغ نگوید، بیوفایی نکند و عهد و پیمان نشکند و از همه رذایل اخلاقی رهایی یابد.
خداوند به اشکال مختلف بر آن است تا این حقیقت را به گونهای برای همگان تبیین کند که تودههای مردم و دانشمند آن را درک کرده و به جان و دل باور کنند. از همین رو با روشهای حکیمانه و برهانی و موعظه و جدال احسن و مانند آن این حقیقت را در آیات قرآن تبیین و روشن کرده است.
@etrebandegi
خداوند میفرماید: هیچ مصیبتى نه در زمین و نه در نفسهای شما به شما نرسد، مگر آنکه پیش از آنکه آن را پدید آوریم، در کتابى است. این کار بر خدا آسان است تا بر آنچه از دست شما رفت محزون نشوید و به آنچه به شما داد شادمان (مغرور) نشوید؛ و خدا هیچ خودبزرگبین و فخرفروشى را دوست نمىدارد. (حدید، آیات ۲۱ و ۲۲)
@etrebandegi
از همین آیه به خوبی به دست میآید که سنت ابتلاء و آزمون بویژه آزمون نقص در اموال و انفس و مصیبتهای دیگر، تنها به هدف آن است که انسان حقایق مهمی چون فقر هویتی و ذاتی خود را بشناسد و گمان نکند که آنچه در اختیار دارد، دارایی اوست، بلکه خود و تمام چیزهایی که در اختیار اوست، دارایی خداوند است که به امانت به او داده شده است. پس دیگر معنایی ندارد که خود بزرگ بینی داشته باشد و فخرفروشی کند.
از همین آیه همچنین فهمیده میشود که ریشه رذایل اخلاقی چون خیالبافی، خودبزرگبینی و تفاخر، همان توهم دارایی و غناست؛ زیرا وقتی نعمتی را در اختیار دارد گمان میکند که آن را خودش به دست آورده است، نه آنکه اینها را خداوند به امانت به او داده است.
خداوند در آیات قرآن بیان میکند که علل تکبر و استکبار و غرور و تفاخر و تکاثر مردم، همین توهم باطل و غلطی است که در جان و دل مردمان رسوخ کرده است.
@etrebandegi
شیر وزنگیری و تراکم استخوان را در کودکان بهبود میدهد و همچنین احتمال شکستگی استخوانها در کودکی را کاهش میدهد.
@etrebandegi
سلامت قلب
چربی شیر میتواند میزان کلسترول خوب خون به نام HDL را بالا ببرد که به کاهش بیماریهای قلبی و خطر سکته کمک میکند. همچنین منبع خوبی از پتاسیوم است که به تنظیم فشار خون کمک میکند.
@etrebandegi
از دیگر خواص شیر میتوان به تاثیر آن در بیماری دیابت اشاره کرد. دیابت نوع ۲ روی سوخت و ساز بدن برای تولید انرژی تاثیرگذار است. بیماری دیابت ریسک بیماریهای قلبی، سکته و بیماریهای کلیوی را افزایش میدهد. تحقیقات زیادی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی را کاهش میدهد. این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که پروتئین شیر میزان قند خون را متعادل میکند.
@etrebandegi
خواص شیر
کنترل اشتها
نوشیدن شیر هیچ ارتباطی با اضافه وزن یا چاقی ندارد و همینطور باعث کاهش وزن هم نمیشود اما میتواند اشتها را کنترل کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف لبنیات کمک میکند تا فرد احساس سیری کند و میزان خودرن چربی را کاهش دهد.
@etrebandegi
ارزش غذایی شیر
شیر را به عنوان یک غذای کامل میشناسند که حاوی ۱۸ ماده از ۲۲ ماده ضروری برای بدن انسان است. شیر نسبت به هر غذای دیگری در رژیم غذایی روزمره ما در هر کالری مقدار بیشتری کلسیوم، منیزیوم، فسفر، پتاسیوم، زینک و پروتیین دارد. شیر همچنین حاوی آهن، سلنیوم، ویتامینB6، ویتامین E، ویتامین K، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، تیامین (ویتامین B1)، نیاسین و چربی است
@etrebandegi
باسلام خدمت دوستان گلم درکانال...
امروزهم مطالبی درمورد تفسیرآیه۳۹سوره سباعرض خواهم کرد.
@etrebandegi
لْ إِنَّ رَبِّى یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ وَمَآ أَنفَقْتُم مِّن شَىْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ
ترجمه
بگو: بدون شک، پروردگارم براى هر کس از بندگانش که بخواهد روزى را گشایش مى دهد، و یا براى او تنگ (و محدود) مى گرداند و هر چه را (در راه او) انفاق کردید پس او (عوضش را) جایگزین مى کند و او بهترین روزى دهندگان است.
شخصى از امام صادق (ع) پرسید: اگر خداوند جاى آنچه را انفاق شده پر مى کند، پس چرا من هر چه انفاق مى کنم جایگزینش نمى رسد؟! حضرت فرمود: «اگر مال حلال باشد و براى مصرف حلال انفاق شود حتماً جبران مى شود».
علاوه بر این ممکن است جبران آن در آخرت باشد یا از طریق دفع بلا یا رسیدن عوض آن به نسل بعدى در همین دنیا و یا از طریق غیر مال جبران شود.
کلمه «یقدر» از «قدر» هم به معناى اندازه گیرى است و هم به معناى سختگیرى. ولى در اینجا به قرینه کلمه «یبسط» به معناى سختگیرى است.
@etrebandegi
46.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زندگی_مسالمت_آمیز_با_کرونا ...
گروه مدافعان سلامت ..
پایگاه شهید طالعی مسجد ابوالفضل العباس علیه السلام
و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سلماس...
هر شب برای ضدعفونی کردن معابر و در خانه ها در شهر ...
#حجت الاسلام قلی نژاد...
@etrebandegi
آیت الله علامه قاضی (ره) ، به شاگردان عرفانی خود دستور داده بودند که این دعا را در قنوت نمازهایشان بخوانند.
@etrebandegi
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وطن_کودک
1⃣👈#وطن كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از #بلوغ از وطن پدر و مادر #اعراض كرده باشد.
2⃣👈 #كودك پس از #بلوغ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود #اعراض كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند #تابع آنها نيست مگر آن كه خود #قصد كند آنجا را وطن قرار دهد و يا #مستقل نباشد.
3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند #استقلال نداشته باشد.
4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى #متولد شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى شود نه صِرف #تولد.
5⃣👈 #وطن اصلى مادر يا پدر كه محل #زندگى پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى شود.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳
۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🌷🍀🌷🍀🌷
امام مهدی علیهالسلام
لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا -وَفَّقَهُمْ الله لِطَاعَتِهِ- عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ، لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا. فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ.
اگر شیعیان ما -که خداوند توفیق طاعتشان دهد- در راه ایفای پیمانی که بر عهده دارند، همدل و متحد میشدند، میمنت ملاقات ما برای ایشان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای معرفت حقیقی و صداقتی از ایشان نسبت به ما. علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آنچه از کردار ناپسند آنان به ما میرسد و ما توقع انجام آن کارها را از آنان نداریم.
بحارالأنوار ج۵۳ ص۱۷۷
@etrebandegi
🌷🍀🌷🍀🌷