عموفیدل 🔆
شماره همراه اعضای محترم کابینه دولت سیزدهم جهت ارتباط با مردم مانند پیامک ،واتساب، و...
۱-وحیدی/کشور
09121054017
فقط پیام
۲-ضرغامی/میراث فرهنگی
09121054586
فقط پیام
۳-امیرعبدالهیان/خارجه
09121245457
واتساپ، پیام
۴-قاسمی/راه وشهرسازی
09121127666
تلگرام، واتساپ ، پیام
۵-اوجی/نفت
09121096272
واتساپ، پیام
۶-زلفیگل/علوم
09181113831
تلگرام، واتساپ، پیام
۷-سجادی/ورزش
09125117619
واتساپ، پیام
۸-محرابیان/نیرو
09121214670
واتساپ، پیام
۹-ساداتینژاد/کشاورزی
09128949579
واتساپ، تلگرام، پیام
۱۰-فاطمیامین/صمت
09124021607
واتساپ، پیام
۱۱-اسماعیلی/ارشاد
09121956976
واتساپ، تلگرام، پیام
۱۲-زارعپور/مخابرات
09121227050
واتساپ، تلگرام، پیام
۱۳-خاندوزی/اقتصاد
09124403275
واتساپ، تلگرام، پیام
۱۴عبدالملکی/کار ورفاه اجتماعی
09123958577
واتساپ، تلگرام، پیام
۱۵- خطیب/ اطلاعات
09121124202
فقط پیام
۱۶_ عین اللهی / بهداشت
09121145052
تلگرام، و واتساپ
سامانه های پیامکی جهت رفع مشکلات
1 دفتر مقام معظم رهبری 30001619
2- شماره پیامک دفتر رییس جمهور 11195
3- نهاد ریاست جمهوری 6000
4- پیامک مجلس 293400
5- شماره پیامک
6- روابط عمومی صدا و سیما 30000162
7- شبکه یک سیما 300001
8- شبکه دو سیما 300002
9- شبکه سه سیما 300003
10- شبکه خبر 1000601
11- شماره پیامک خبر20:30 شبکه دو سیما 30002030
12- سامانه پیامک باشگاه خبرنگاران جوان 30006302
13- شماره پیامک پیک بامدادی رادیو سراسری 30000610
14- مجله خبری ساعت نوزده 100001915
15- گفتگوی ویژه خبری شبکه دو 30002230
16- پیامک برنامه نگاه یک 3000011
17- پیامک اخبار شبانگاهی شبکه سه 10002200
18- پیامک صدا (رادیو) 30000351
19- شماره پیامک سیما (تلویزیون) 30000352
20- پیامک روابط عمومی شبکه خبر: 300006 / 1000601
21- پیامک اخبار ساعت20: 1000602
22- پیامک روزنامه قدس 30004567
23- روزنامه ایران 3000451213
24- پیامک ارسال اخبار روزنامه همشهری:
300033 / 3000251 / 1000251
25- خبرگزاری فارس 300011
26- پیامک روزنامه خراسان 2000999
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
⭕️دومین توییت اسنودن به زبان فارسی در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته
🔻 ادوارد اسنودن (پیمانکار سابق سازمانهای جاسوسی و امنیتی آمریکا) دومین توییت خود را به زبان فارسی منتشر کرد.
🔻 اینکه اسنودن چه هدفی از انتشار این توییت ها داره هنوز مشخص نیست!
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
این همه حقارت باور کردنی نیست
تیم مذاکره کننده ایرانی (قبلی) در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی میگویند تضمین کلی نمیخواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق برجام عمل خواهید کرد و
آمریکائیها گفتهاند نه!
منبع:
https://responsiblestatecraft.org/2021/10/20/revealed-how-biden-rejected-a-reasonable-way-forward-in-iran-deal-talks/
🔹 قابل توجه کسانی که اینروزها مدام خواهان پیوستن سریعتر به مذاکرات هستند و کشورمان را عامل به نتیجه نرسیدنِ آن اعلام میکنند!
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر مذاکرات دولت روحانی در وین ادامه پیدا میکرد چه فاجعهای برای ایران رقم میخورد؟
🚨 روایت مصطفی خوشچشم از پشت صحنه مذاکرات وین برای اولین بار در ثریا
🔹شش دور مذاکرات وین و دامی که آمریکا برای دولت سیزدهم پهن کرده بود.
🔹چرا باید ریل مذاکرات دولت روحانی تغییر کند؟
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
عموفیدل 🔆
⭕️دومین توییت اسنودن به زبان فارسی در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته 🔻 ادوارد اسنودن (پیمانکار سابق سازمانه
🔘فارسی را پاس بداریم
کار به جایی رسیده که به جز ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا که مجبور به فارسی حرف زدن شده اند، جاسوسان آمریکایی هم دیگر با هم به فارسی مکاتبه میکنند!
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا بیماری فراگیر کرونا از حوادث قبل از ظهور است؟
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اولین پیام ويدئويی مهران غفوریان بعد از عمل قلب
🔹همسر مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون، ویدیویی از اولین صحبتهای او پس از عمل قلب باز را منتشر کرد.
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
🔴 سید حسن نصرالله: باید در حمایت از آرمان فلسطین موضع گیری کنیم و نباید سکوت کنیم و اگر نمی توانیم موضع گیری کنیم باید در دل خود از آنچه مردم فلسطین در معرض آن هستند متنفر باشیم
🔸️عادی سازی، از بین بردن حتی روحیه تنفر از «اسرائیل» است و یکی از مهم ترین نبردهایی که باید در آن بجنگیم، مقابله با عادی سازی از طریق تحریم و ابراز عقیده است
🔸️آمریکا و برخی رژیمهای عربی میخواهند حتی انکار قلبی «اسرائیل» را در میان مردم ما از بین ببرند.
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
امروز لحظه جالبی در تلویزیون دولتی TGRT ترکیه رخ داد، مجری می گوید:
«از آنجایی که ارمنستان فرصت پرداخت 50 میلیارد دلار غرامت به آذربایجان را ندارد، در ازای آن باید مناطق استراتژیک و راهبردی زنگزور را بدهند و راهی هم ندارند جز دادن این مناطق!»
یکی زودتر ترمز این خردوغان رو بکشه!
تا کار دست خودشو الهام علیف نداده!
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاجیاف: قلب ترکیه در هنگام نبرد قرهباغ در آذربایجان میتپید
🔹حکمت حاجیاف، معاون رئیس جمهوری آذربایجان امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه همایش رسانه شورای ترک در استانبول با اشاره به حمایت ترکیه از آذربایجان به ویژه در دوره آزادسازی منطقه قرهباغ از اشغال ارمنستان گفت: از حمایتهای سیاسی معنوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و کشور ترکیه قدردانی در آن دوره قدردانی میکنیم. قلب ترکیه به ویژه در جریان این نبرد در آذربایجان میتپید.
🔸حاجیاف گفت: 2020 سال مهمی برای مردم آذربایجان است. پس از 30 سال حسرت قرهباغ به پایان رسید. مردم در کنار رئیس جمهورمان مبارزه در راه وطن خود را آغاز و با شعار قرهباغ متعلق به آذربایجان است اراضی اشغال شده را آزاد کردند.
🔹معاون رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد: حمایت کشورهای ترک در عرصه بینالمللی به ویژه در رسانههای اجتماعی ما را خوشحال کرد. رسانههای ترکیه در بازتاب صدای آذربایجان به جهانیان نقش مهمی را ایفا کردند
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
الهام علیف رئیس جمهور باکو :
تحولات اخیر مربوط به افتتاح کریدور زنگزور نشان میدهد که ما به خواسته خود دست یافتهایم. اگرچه طرف ارمنی در ابتدا در برابر آن مقاومت کرد، اما اکنون با آن موافقت کردهاند. البته خلاصه بگویم، نقش ما در این میان موثر بود.
🔴 آرمن گریگوریان ، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان در واکنش به سخنان علی اف در مورد کریدور زنگزور:
🔹 اظهارات باکو در مورد کریدور حمل و نقل فراتر از چارچوب توافق ها است
🔸ارمنستان در منطقه کریدور حمل و نقل، هیچ موضوعی را مورد مذاکره قرار نداده و نخواهد کرد.
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
#فوری
پس از بازداشت روحانیون سرشناس آذربایجان حجة الاسلام ایلقار ابراهیم اوغلو رئیس جمعیت دینی جمعه آذربایجان و حجة الاسلام شيخ سرادر حاجی حسنلی متعاقبا سایت های مرتبط با این دو شخصیت دینی آذری یعنی دیرلر(ارزشها) و سایت مائده آذ توسط سرویس امنیتی آذربایجان د ت خ مسدود گردید .
همچنین عوامل سرویس آذربایجان به انحاء مختلف قصد ایجاد ارتباط با ادمین های کانالهای نهضتی و انقلابی در شبکه های اجتماعی در کسوت ایجاد دوستی و سپس مسدود کردن یا ضربه زدن دارند، ادمین ها و فعالین فضای مجازی هشیار باشند و از طرفی جبران تعطیلی سایتهای اسلامی را با کار بیشتر داشته باشند
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکسن اجباری بدون مصوبه قانونی مجلس!
اعمال محدودیت برای کارمندان واکسن نزده از فردا
معاون نوسازی اداری سازمان اداری استخدامی کشور: همه دستگاههای خدمت رسان مکلفاند مفاد بخشنامه واکسیناسیون را اجرا کرده و کارمندان می بایست حتما واکسینه شوند.
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥❌واکسن های آلوده در راه ایران!!!
💯کلیپ مهم برای موافقان و مخالفان واکسیناسیون و توضیحی در مورد واکسیناسیون اجباری!!!
🎥استاد پورآقایی
#واکسن
#واکسیناسیون_اجباری
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
عموفیدل 🔆
🎥 اگر مذاکرات دولت روحانی در وین ادامه پیدا میکرد چه فاجعهای برای ایران رقم میخورد؟ 🚨 روایت مصطف
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چگونه ایران میتواند دست برتر را در مذاکرات داشته باشد؟
🔹روایت مصطفی خوشچشم از پشت صحنه مذاکرات وین برای اولین بار در ثریا -قسمت دوم
🔸بسته پدافندی و آفندی ایران در ادامه مذاکرات چه باید باشد؟
🔹پیشنهادهای مهم مهمان برنامه ثریا به دکتر باقری کنی در مذاکرات آتی
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتفاق عجیب در معارفه استاندار آذربایجان شرقی!
🔹در آیین معارفه «زینالعابدین خرم رضوی» استاندار آذربایجان شرقی با حضور وزیر کشور، یکی از شرکتکنندگان با رفتن بر روی سن، به صورت وی سیلی زد.
🔻گفته می شود ضارب دارای نشان سرهنگ ، فرزند شهید و همرزم استاندار جدید بود که در کارگزینی کار می کرده است.
🎥 تنش در مراسم تودیع و معارفه استاندار آذربایجان شرقی
استاندار جدید سیلی خورد!
🔘 در مراسم معارفه سردار عابدین خرم که صبح امروز با حضور وحیدی وزیر کشور و امام جمعه تبریز برگزار شد، پس از اینکه یکی از شرکت کنندگان در مراسم بنام علیزاده که سرهنگ سپاه عاشورا است با رفتن بر روی سن اقدام به زدن سیلی به صورت استاندار جدید کرد مراسم به تنش کشیده شد
🔹استاندار آذربايجانشرقي پس از اين اتفاق متانت خود را حفظ کرده و از هر گونه واکنشی خودداری کرد.
🔹در نهایت محافظان فرد متعرض را از محل حادثه دور کردند و حضار با سردادن شعار "مرگ بر منافق" و "عابدینخرم حمایتت میکنیم" به حمایت از استاندار جدید خود پرداختند.
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاندار آذربایجان شرقی: من شکایتی از ضارب ندارم
▪️ واکنش استاندار آذربایجان شرقی:
من ایشون رو نمی شناسم ولی او را از جنس همان دشمنانی که در سوریه بودند می دانم ولی می بخشمش!
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
قوانین ضد حجاب در فرانسه
🔹بر اساس قانون جدید در سنای فرانسه، زنانی که کودکان خود را در اردوهای مدرسه همراهی میکنند از داشتن حجاب منع میشوند. همچنین زنان با حجاب نمیتوانند برای دیدن فرزندانشان وارد مدرسه یا مهدکودک شوند.
🔹زنان با حجاب، از مشارکت در هرگونه رویداد ورزشی که فدراسیونهای ورزشی آن را برگزار میکنند منع خواهند شد.
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اعمال محدودیت برای کارمندان واکسننزده از امروز
🔻معاون فنی مرکز سلامت وزارت بهداشت: از امروز همه سازمانها از حضور کارمندانی که حداقل یک دُز واکسن دریافت نکردهاند، در محل کار جلوگیری خواهند کرد.
🔻شرط فعالیت مشاغل هم از امروز این است که صنوف حداقل دز نخست واکسن کرونا را زده باشند.
#نه_به_واکسن_اجباری
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
عموفیدل 🔆
استاندار آذربایجان شرقی: من شکایتی از ضارب ندارم ▪️ واکنش استاندار آذربایجان شرقی: من ایشون رو نم
🔹#سردار_عابدین_خرّم فرمانده سپاه عاشورا، یکی از همان مستشاران ایرانی بود که به مدت شش ماه در اسارت تکفیریها در سوریه به سر برد
#عموفیدل
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
عموفیدل 🔆
حجاب و سیاست
کارشناسان حوزه عفاف و حجاب در میزگردی تبدیل شدن حجاب به مقولهای سیاسی در جامعه را از علل بدحجابی و کارکرد حجاب در بحث حفظ خانواده و آرامش فردی را امری فراموش شده دانستند.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، طی سالهای گذشته موضوع «حجاب و عفاف» به موضوعی داغ و بحث برانگیز در جامعه تبدیل و واکنشهای بسیاری از سوی مردم، دغدغهمندان و مسئولان نسبت به وضعیت کنونی حجاب در جامعه مطرح شده است.
از این رو به گفتوگو با «شیدا نیکوروین» مدرس دانشگاه در رشته فقه و حقوق اسلامی، مدیرعامل کانون میثاق و زندگی که در حوزه زنان و خانواده فعالیت دارد و تهیهکننده و کارگردان مستند تلویزیونی «بی مرز با حجاب»، دکتر «زهرا کوهساری» معاون فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس، دکتر «فضه سادات حسینی» مجری و گوینده خبر و «زینب هاشمی» کارشناس گردشگری و فردی که متحول شده است، پرداختیم.
موضوع میزگرد و گفتوگوی ما عفاف و حجاب است و به دنبال شناسایی راهکارهای صحیح ترویج عفاف و حجاب در جامعه هستیم. لذا در گام نخست درخواستم از بزرگوران این است که تعریفشان از حجاب، حیا و عفاف را ارائه فرمایند.
کوهساری: ما در تمامی مباحث علمی، با دو بحث اساسی در رابطه با موضوع مواجه هستیم. یکی بحث چیستی و دیگر بحث چرایی موضوع است. چیستی عفاف و حجاب را همه ما بر اساس تعاریفی که وجود دارد، به آن آگاه هستیم. آنچه در قرآن کریم در مورد حجاب، حجاب زن مسلمان و زنان پیامبر آمده است، مبنای چیستی عفاف و حجاب است.
در کنار حجاب، موضوعاتی با عنوان «حیا» و «عفاف» نیز داریم که این موضوعات شامل آقایان و خانمها میشود و رعایت آن تنها بر عهده بانوان نیست. مادامی که زن بخواهد حریم حیا و عفاف را رعایت بکند؛ اما از چشم نامحرمی که آلوده به کید شیطان است، در امان نباشد آن حیا و عفاف نقش بر آب شده است. در مقابل هم، مرد اگر بخواهد حیا و عفاف را رعایت کند و خانم نپذیرد و آن را به مخاطره بیاندازد، سودی نخواهد داشت.
پس در همین ابتدای بحث به این نتیجه میرسیم عفاف، حجاب و حیا تنها مربوط به خانمها نیست و شامل آقایان نیز میشود. و با توجه به اینکه حجاب و عفاف مقولهای با هدف بازدارندگی انسان از گناه است، ضعفها و آسیبهای عفاف و حجاب در جامعه ما چیست؟
نیکوروین: تفاوتهای عفاف و حجاب در کشور ایران با دیگر کشورها ما را به نتایج قابل تاملی میرساند؛ البته باید زمینههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجود در کشورها را نیز در نظر گرفت.
فروپاشی خانوادهها زمینه حمله نظامی دشمنان است
در کشور ایران، پس از پیروزی انقلاب، امپریالیسم و نظام سلطه دریافت که با نظامیگری نمیتواند بر ایران تسلط یابد، لذا از همان سالهای نخست پیروزی انقلاب به دنبال تسلط فرهنگی بود که در راستای این تسلط، استحاله و تهاجم فرهنگی صورت گرفت. به یاد دارم در آن سالها، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا قسم خورد که من کاری میکنم که تا فلان سال هیچ دختر باکرهای در جمهوری اسلامی ایران باقی نماند و لازمه این کار را نیز تخصیص بودجه کلان دانست.
آنان زنان را در کشورهای مختلف اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی هدف قرار دادهاند؛ چرا که آنان میدانند ارزشها از نسلی به نسل دیگری منتقل میشود و اگر زنان با چالش مواجه بشوند، دیگر نقش مادری و همسری را به خوبی ایفا نمیکنند. آنان به دنبال این هستند که اگر یک آقا و یک خانم به هر شکلی زیر یک سقف با هم زندگی میکنند، تلقی همسری از هم نداشته و احساس مسئولیتی نسبت به هم نداشته باشند. در نتیجه مسئولیتی به نام مادری و همسری را به یدک نمیکشند؛ ولو مادر بیولوژیکی آن فرزندی باشند که خواسته و ناخواسته از آنان متولد شده باشد.
هدف دشمنان از این کار چیست؟
فرهنگ اسلامی برای نقش مادر و همسر اهمیت فوق العادهای قائل است. در دوران دفاع مقدس که دوران درخشان تاریخ صد ساله اخیر کشورمان است، این نکته به خوبی قابل توجه بود. من به یاد دارم در آن دوران وقتی خبرنگاران از رزمندگان در مورد حضورشان در جبههها میپرسیدند، آنان پاسخ میدادند که به جبههها آمدهایم تا حجاب زنان جامعهمان حفظ شود. برای من جای سوال بود که مرزهای کشور چه ربطی به حجاب دارد؟ پاسخ سوالم را در سخنان یکی از اندیشمندان غربی دریافتم. وی میگوید: «اگر زنی نقش مادری و همسری خود را در جامعه ایفا نکند، با چالشی روبرو خواهد شد که دربها برای حمله نظامی باز میشود»؛ چرا که این زن دیگر مادر نیست که دفاع از مرزهای کشور را به عنوان یک ارزش به فرزند خود منتقل کند.
بنابراین زنان به عنوان مهمترین هدف برای کارزار سیاسی و فرهنگی در کشور انتخاب شدند تا هر دختر و زنی از مونث بودن خود ابراز نگرانی کند و دختران بگویند ای کاش دختر نبودیم تا این پارچه را به سر بیاندازیم و پسران هم بگویند که ای کاش پسر نبودیم که به سربازی برویم. بدین صورت دروازهها
عموفیدل 🔆
حجاب و سیاست
ی یک کشور به سوی دشمن به راحتی گشوده شود و لشکرهای نظامی بدون درگیری وارد خاک کشور هدف شوند.
«حجاب مُد» به دنبال حذف کارکردهای حجاب است
در ادامه لازم است به بررسی تفاوتهای زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عفاف و حجاب در ایران و سایر کشورها بپردازیم. در برخی از کشورهای سنتی همچون تونس که خانوادهها هستهای هستند، بانوان اجازه دارند که روسری به سر داشته باشند اما برای رعایت این نوع حجاب محدودیت دارند. جالب است که بدانید پلیس تونس سر خیابانها میایستاد و کلیپس روسری خانمها را جمع میکند تا حجاب آن کارکرد خود را نداشته باشد. تونسیها اجازه دارند چیزی بر سر داشته باشند، اما اجازه ندارند آن را کامل ببندند و حجاب حداکثری رعایت بشود. حاکمیت به این نتیجه رسیده است که نمیتواند با نگاه دینی و سنتی مردمش مقابله کند اما میتواند به آنان امر کند که اینگونه حجاب داشته باشید.
یعنی حجاب حداقلی.
نیکوروین: بله. خواست حاکمیت این است که مردم به حداقل اکتفا بکنند و البته خود تونسیها هم میدانند که شرع به این حجاب نمیگوید و این یک نوع پوشش است.
پدیدهای که امروز چه در کشورمان و چه در کشورهای دیگر با آن روبرو هستیم، برپایی جشنوارههای مد و لباس است. این پدیده خواسته یا ناخواسته، حجاب اسلامی معقول و شرعی را به چالش میکشد. حجاب مد بدین معناست که تو حجاب داشته باش، اما به قدری زیبا و خوش تیپ باش که همه به تو نگاه کنند. این دیگر کارکرد حجاب را ندارد چرا که تشریح حجاب یعنی اینکه دیده نشوی. اگر قرار است جوری ظاهر بشوی که دیده بشوی این دیگر حجاب نیست. خیلی از دختر خانمهای دانشجو در نشستهای دانشجویی به من میگویند که ما توانستیم با نوع حجابمان بسیاری را به خود جذب کنیم. به آنان آفرین میگویم، اما توصیه میکنم که نامحرم را به خود جذب نکنید و شبیه بدحجابان نشوید.
در کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه که قانون منع حجاب وجود دارد، آنهایی که از نگاه ما بدحجاب هستند در آن کشور تلاشهای غیر قابل تصوری برای حفظ همان حداقل حجاب انجام میدهند که مورد ستایش است و ما باید شرایط سیاسی و اجتماعی هر کشوری را در نظر بگیریم. لذا باید هر فرد را با توجه به بسترهای موجود ارزیابی کرد و به آن فرد نمره داد.
حجاب ایده آل، حجابی است که کارکردهای حجاب را حفظ کند. پس به نظر من سختگیری در برخی موارد که کارکرد حجاب را به خطر نمیاندازد، موضوعیتی ندارد. همچنین عفاف روح حجاب است اما برخی مطرح میکنند که ما باید فقط بر عفاف تکیه داشته باشیم که من با این نظر موافق نیستم. شکلی که معرف روح است را نباید حذف کنیم.
در ترویج عفاف و حجاب خطاهایی داشتیم
این نکته مهم را هم باید عرض کنم که در موضوع عفاف و حجاب خطاهایی در کشور داشتیم از جمله اینکه چادر را به عنوان تنها گزینه حجاب معرفی و تک گزینهای برخورد کردیم. این رفتار موجب شده است که با دورویی برخی از افراد مواجه شویم. به طور مثال خانمی چادری را سراغ دارم که مدیر نمونه یک مدرسه است اما نماز نمیخواند و او به این دلیل چادر سر میکند که مدیر بماند.
ببینید اکنون وضعیت حجاب و عفاف در جامعه ما مشخص است اما سوال این است که از این به بعد چه کار باید بکنیم؟ و نهادهایی چون رسانه، حوزه علمیه، دانشگاه و سایر دستگاههای فرهنگی در این خصوص چه نقشی دارند؟ و نکته مهم این است که آیا این نهادها در کشور به یک تفاهم در رابطه با عفاف و حجاب رسیدهاند که سپس اقدام کنند؟
دچار عقبنشینی فرهنگی شدهایم
یک موضوع هم که باید بدان اشاره داشت این است که متاسفانه در جامعه دچار عقب نشینی فرهنگی شدهایم و اگر امر به معروف و نهی از منکر کنیم، عدهای به ما اینگونه پاسخ میدهند که اگر ناراحتید از این کشور بروید!
به نظر شما چرا امروز چنین وضعیتی در جامعه به وجود آمده است؟
نیکوروین: به نظرم دلیلش تندروی است.
کافی بود مسئولین فرهنگی، به سخنان حجت الاسلام قرائتی گوش میدادند!
اما اینکه گفته میشود در خصوص ترویج عفاف و حجاب راهکار نبوده، اشتباه است. مسئولین اگر تنها به برنامههای هفتگی و تلویزیونی حجت الاسلام قرائتی گوش میدادند، کافی بود. ایشان در برنامههای قرآنیشان راهکارهای عفاف و حجاب را به خوبی تبیین کردهاند. اما متاسفانه بسیاری از مسئولین فرهنگی کشورمان توجه به سخنان ایشان ندارند. در صورتی که من وقتی به برخی از کشورها میروم، میبینم برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، افغانستانیها و تاجیکها به برنامههای رادیو قرآن ما با اشتیاق گوش میدهند. در خارج از کشور از رسانههای ما استفاده میکنند.
اما نکته عجیبتر این است که عراقیها و مسلمانانی که از سایر کشورها به ایران میآیند، نگرانی خود را از وضع فرهنگی ایران ابراز میکنند و میپرسند: شما چرا اینگونه شدهاید؟ البته این نکته را به آنها گفتم که مشاهده چند ناهنجاری معیار قضاوت نیست.
بدحجابان در جا
عموفیدل 🔆
حجاب و سیاست
معه بیشتر دیده میشوند/ جمعیت بانوان باحجاب در کشور زیاد است
با این حال این را باید بگویم که با تمام مشکلاتی که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد، من اصلا نگران نیستم. دلیلم نیز این است که تعداد انسانهای مومن و با حجاب در جامعه خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنیم.
پس چرا ملموس نیست؟
نیکوروین: به این دلیل که بی حجابان و بدحجابان در جامعه بسیار مورد توجه هستند. مثالی خدمت شما عرض میکنم. یک خانم بدحجاب وقتی مسیر یک خیابان را طی میکند و برمیگردد، چشمان بسیاری به او نگاه میکنند. پس یک بی حجاب در کنار تعداد بسیار از با حجابان بسیار و چند باره دیده میشود.
البته من تاکید میکنم که متدینین باید حضورشان در اجتماع، فعالیتها و شبکههای اجتماعی بیشتر شود.
در ادامه بحث نگرانیهای ناصحیح خارجیها، خاطرهای را خدمت شما بگویم. سال گذشته یک کارگردان فرانسوی، میهمان ما بود و برای تماشای فیلم «محمد رسول الله (ص)» به سینما کوروش تهران رفتیم. ایشان در آن سالن به من گفت: چیزی به شما بگویم ناراحت نمیشوی؟ فهمیدم که چه میخواهد بگوید اما گفتم: نه. گفت: خیلی معذرت میخواهم اما ما زنان بدکارهمان اینگونه آرایش میکنند. در جواب گفتم: میدانستم این را میخواهید بگویید اما متاسفانه این نوع آرایش کردن به یک فرهنگ تبدیل شده است و باید خدمت شما عرض کنم که بسیاری از اینان اهل نماز و روزه هستند.
حجاب را به یک مقوله سیاسی تبدیل کردهاند
خانم سادات حسینی به نظر شما چه دلایلی باعث شده است که امروز آرایش زیاد و بدحجابی در جامعه رواج یابد و چه بسا کسی که آرایش نمیکند مورد سرزنش قرار میگیرد؟
سادات حسینی: به نظرم یکی از مهمترین دلایلی که امروز جامعه به این وضع رسیده است، این بوده که تنها گزینهای که برای حجاب مطرح شده، چادر بوده و بر آن تاکید داشتیم. همچنین مقوله حجاب در سالهای اخیر به یک مقوله سیاسی تبدیل شده است و اینگونه عنوان میشود که هر کس با حکومت مخالف است، حجابش را بردارد. این مساله بعد از فتنه سال 88 بسیار جا افتاد؛ گرچه از سالها پیش با شعارهایی همچون آزادی در رابطه با این موضوع زمینهسازی شده بود.
دشمن نیز در بحث فرهنگی و عفاف و حجاب برنامهریزی دارد و این برنامهریزیها بلند مدت است و در این راستا رسانه را به کار گرفته است. ما نیز از این رسانه که رایگان و با جنبه سرگرمی در اختیارمان قرار داده شده است، استفاده میکنیم.
کمپین آزادیهای یواشکی یا چهارشنبههای سفید از سوی چه کسانی و با چه زمینه و هدفی مطرح میشود؟ به زنان جامعه ما القا میشود که آزادی حجاب یک نوع آزادی همچون آزادی بیان و قلم است و ما با برداشتن حجاب، آزادیهایی که از ما سلب شده است را به دست میآوریم و با حکومتی که این آزادی را از ما سلب کرده است، مقابله میکنیم. لذا از این امر برای مقابله با حکومت نیز بهره میبرند. وقتی این امر غیر سیاسی را به یک امر سیاسی و تقابلی تبدیل میکنند، مهمترین خطرها متوجه خانواده میشود و برای فرد زیاد مهم نیست که از این منظر خانوادهاش دچار چه آسیبهایی میشود.
راهکارها برای نجات از این وضع چیست؟
سادات حسینی: فرهنگ سازی است. باید برای مردم تبیین شود که حضور یک خانم با پوشش بد در جامعه، خانوادهها را دچار آسیب میکند و این پوشش بد ممکن است به دیگران زنان و مردان جامعه تسری یابد و خانوادهها را به شکافهایی پیوند دهد!
حجاب برای آرامش فرد، سلامت خانواده و جامعه است و آنقدر که فرد از حجاب نفع میبرد، حکومت نمیبرد. ضمن اینکه لازم است قوانین موجود در دستگاههای مختلف در مورد عفاف و حجاب نیز مورد بازبینی قرار بگیرند.
به نظر من گشت ارشاد و امثالهم در بحث عفاف و حجاب فایدهای ندارد و تقابل را بیشتر میکند.
جریانی در کشور به دنبال نهادینه کردن بی حجابی است
نیکوروین: جریانی در کشور به دنبال نهادینه کردن بی حجابی است و برای انتقاد از هر چیزی در کشور از این امر استفاده میکند.
برخی نیز به اشتباه زمینه را برای انجام اینگونه اقدامات فراهم میکنند، به طور مثال فرد در دستگاه یا نهادی به دلیل داشتن انتقاد و بد حجابی طرد شده است. در عرصه رسانه نیز شاهد بودهایم که برخی به دامن شبکههای ضدانقلاب رفتهاند که البته اکنون از وضعیت خود بسیار ناراضی هستند و دوست دارند به کشور بازگردند اما چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟
متاسفانه طی سالهای گذشته در بحث عفاف و حجاب در کشور، دودستگی و یا دوقطبی به وجود آمده که خساراتهایی را متوجه جامعه ما کرده است. چرا و چگونه این دوقطبی به وجود آمده است.
کوهساری: پیش از انقلاب اسلامی برخی از آزادیهای ظاهری در کشور وجود داشت اما بسیاری از آزادیها وجود نداشت؛ چرا که اگر بود منجر به تحقق انقلاب اسلامی نمیشد و انقلاب اسلامی در پی برقرار کردن آزادی، امنیت و رفاه در جامعه بود.
آزادیهایی که در جامعه اسلامی مقرر شده، آزاد