eitaa logo
آموزش سطح یک مدرسه علمیه عباسقلی خان
94 دنبال‌کننده
623 عکس
27 ویدیو
116 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جواد شارعی
✅ ضد 🔹ضد در اصطلاح اصولی: به معنای هر چیز معاند و ناسازگار است بنابراین شامل نقیض شیء که امر عدمی است مانند (لا انسان) در برابر انسان و امر وجودی ناسازگار با شیء (مانند خوردن در برابر نماز) میشود. 🔹 ضد عام : یعنی نقیض، مانند (لا انسان) نسبت به انسان. 🔹 ضد خاص : یعنی امر وجودی ناسازگار با شیء، مانند خوردن نسبت به نماز. 🔹 مقصود از اقتضاء، ( در عنوانِ امر به شیء مقتضی نهی از ضد است ) ضرورت ثبوت نهی از ضد در هنگام امر به فعل می باشد. 🔹 مقصود از نهی : نهی مولوی از سوی شارع است. معنای مطابقی نهی، زجر و بازداشتن است و معنای (طلب ترک) که متقدمین گفته‌اند لازمه زجر است و نمی تواند معنای مطابقی باشد. 🔹محل نزاع در مسئله ضد : این است که آیا هنگامی که امر مولا به چیزی تعلق می گیرد لازمه‌اش این است که نهی او به ضد عام و ضد خاص آن نیز تعلق بگیرد. 🔹 مشهور اتفاق دارند بر اینکه امر به شیء مقتضی نهی از ضد عام است. به نظر مصنف اساساً اقتضایی در کار نیست زیرا وجوب معنای بسیط بوده و به معنای لزوم فعل است و لازمه این لزوم و وجوب منع از ترک ضد عام می‌باشد البته چون این منع به کمک عقل است، منع مولوی و نهی شرعی نخواهد بود بلکه وقتی همان امر به شیء عقلاً مستلزم این نهی است دیگر نیازی به نهی مولا نیست. 🔹به نظر مصنف امر به شیء مقتضی نهی از ضد خاص نیست زیرا قول به اقتضاء در اینجا مبتنی بر قول به اقتضاء در ضد عام است و در آنجا گفته شد اقتضائی در کار نیست. 🔹 اثبات اقتضاء در ضد خاص بنا بر مسلک تلازم : ▪️ اولا : ضد خاص ملازم با ضد عام است چون کسی که نماز را ترک می کند باید کاری غیر از نماز مانند راه رفتن انجام دهد. ▪️ثانیا : حرمت یکی از دو ملازم مستلزم حرمت دیگری است. بنابراین وقتی ضد عام حرام باشد ضد خاص هم حرام است. ▫️ پاسخ : اولاً : گفتیم در ضد عام اقتضایی وجود ندارد. ▫️ ثانیاً : اگر بالفرض اقتضائی در کار باشد کبرای قیاس فوق صحیح نیست چون لازم نیست دو امر متلازم، وقتی ملاک حکم تنها در یکی از آنها وجود دارد، در حکم (وجوب یا حرمت) با یکدیگر موافق باشند. 🔹 اثبات اقتضاء در ضد خاص بنا بر مسلک مقدمیت: ▪️ اوّلاً : ترک ضد خاص، مقدمه برای انجام ماموربه است مثلاً ترک خوردن، مقدمه برای انجام نماز است . ▪️ثانیاً : مقدمه واجب، واجب است پس ترک ضد خاص واجب است. ▪️ثالثا : وقتی ترک‌خوردن واجب باشد، ترکِ ترک خوردن حرام است زیرا امر به شیء مقتضی نهی از ضد عام است. در نتیجه ضد خاص یعنی خوردن حرام است پس امر به شیء مقتضی نهی از ضد خاص می باشد. ▫️ پاسخ : اولا : گفتیم امر به شیء مقتضی نهی از ضد عام نیست. ▫️ ثانیاً : اگر بالفرض اقتضائی در کار باشد این مسلک مبتنی بر وجود مقدمه است در حالی که گفته شد مقدمه واجب، واجب نیست. ▫️ ثالثا : قبول نداریم ترک ضد خاص مقدمه برای انجام ماموربه باشد به ویژه که این مطلب محل اختلاف متاخرین بوده است. 🔹 مهمترین ثمره مسئله ضد : این است که اگر ضد عبادت باشد و مکلف واجب را ترک کرده و ضد را انجام دهد چنانچه قائل باشیم به اقتضاء این عبادت فاسد است و چنانچه قائل به عدم اقتضاء باشیم این عبادت صحیح خواهد بود. 🔹 به نظر مصنف : نهی در عبادت می‌تواند مقتضی فساد باشد. (چه نفسی و چه غیری باشد) زیرا برای تقرب به مولا نباید عامل دور کننده‌ای وجود داشته باشد در حالی که نهی تبعی مولوی عامل دور کننده است و نمی‌توان با وجود چنین عاملی به‌ مولا تقرب جست. 🔹 مقصود از ترتب : این است که امر به مهم در صورت ترک اهم، فعلیت می یابد. یعنی اگر در جایی بین اهم و مهم عبادی تزاحم پیش آید و مکلف اهم را ترک کرده و مهم عبادی را انجام دهد، برخی برای توجیح صحت عبادت مهم گفته اند در صورت ترک اهم امر به مهم فعلیت پیدا می‌کند و برای صحت عبادت امر فعلی لازم است لذا فعل عبادی مکلف صحیح است در اینجا امر به مهم مترتب بر ترک اهم است، یعنی امر به مهم در صورت ترک اهم فعلیت می یابد. 🔹 دو مبنا در رابطه با صحت و عدم صحت عبادت مهم در صورت ترک اهم : 🔸 مبنای اول : اگر قائل باشیم که صحت عبادت وابسته به امر فعلی مولا به عبادت نیست و نیز قائل باشیم که امر به شیء مقتضی نهی از ضد نیست و یا اگر مقتضی است نهی از عبادت، مقتضی فساد آن نیست در این صورت عبادت، بدون اشکال، صحیح خواهد بود. 🔸 مبنای دوم : اگر قائل باشیم به این که امر به شیء مقتضی نهی از ضد است و نهی بر فساد دارد و یا قائل باشیم به اینکه صحت عبادت متوقف بر امر فعلی است در اینجا عمل مهم عبادی مکلف باطل خواهد بود و مستحق ثواب نیست. 🔹 دلیل بر ترتب : به مقتضای دلیل امر به اهم و دلیل امر به مهم، با ضمیمه حکم عقل به اینکه جمع بین اهم و مهم امکان ندارد، نتیجه می‌گیریم که فعلیت یافتن امر به مهم مترتب بر امر به اهم است.
سلام علیکم نمونه ای از تقریرات ارسالی 👆👆👆
🌷این همسایگان حریم ملکوتی عالم آل محمد صلی‌الله‌علیهم‌اجمعین، هیچ زمان از آموختن نمی‌آسایند. ✅طلاب سطح یک مدرسه علمیه عباسقلی خان علاوه بر استماع صوت تدریس از طریق سامانه LMS ، روزانه صوت استاد را تقریر نویسی می کنند و تقریرات خود را برای مسئول آموزش ارسال می نمایند.
توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب ●؛•┈┈┈••✦•✿•✦••┈┈┈•؛● 🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
سلام علیکم قابل توجه دوستان پایه 3(کتبی و شفاهی )و بالاتر ، جهت دریافت شهریه آیت الله وحید خراسانی باید شخصا به دفتر ایشان جهت دریافت کارت شهریه مراجعه بفرمایند . تلفن دفتر معظم له در مشهد 32250178
✅ برنامه زمان بندی امتحانات فوق العاده سطح یک 🔸با توجه به تعليق امتحانات فوق العاده سطح یک در آبان ماه، اين امتحانات از ابتداي آذرماه به صورت مجازي برگزار می گردد.
آموزش سطح یک مدرسه علمیه عباسقلی خان
✅ برنامه زمان بندی امتحانات فوق العاده سطح یک 🔸با توجه به تعليق امتحانات فوق العاده سطح یک در آبان
قابل توجه طلاب محترم، امتحانات فوق العاده مذکور برای آن دسته از طلابی می باشد که در امتحانات سال گذشته تحصیلی به علت اختلال در سامانه امتحان مجازی نمره ای برایشان ثبت نشده است ،لذا برای عموم طلاب یا به عنوان امتحانات میان سال نمی باشد.
طوري درس بخوانيد كه بتوانيد تدريس كنيد ايه الله جوادي املي : 🔷اگر طرزی درس خواندید که نتوانستید تدریس بکنید دوباره بخوانید؛ چون معلوم می‌شود درس را نفهمیده‌اید. دو بار مطالعه کنید؛ یکی اینکه کتاب چه می‌گوید، یکی اینکه من اگر دست به بنان یا بیان بردم و خواستم تدریس کنم چه بگویم، درس به قلم بردم خواستم بنویسم چطور بنگارم وگرنه انسان عمر می‌دهد و چیزی نمی‌گیرد. 🔷 طرزی درس بخوانید که بتوانید خوانده را به دیگران منتقل کنید و تدریس کنید که بعد از چند مدّت به لطف الهی از نظر استاد حوزه علمیه و مدرسه پربرکت شما خودکفا باشد. ●؛•┈┈┈••✦•✿•✦••┈┈┈•؛● 🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
✅برنامه امتحانات میان سال تحصیلی 1400 -1399 سطح یک مدرسه علمیه عباسقلی خان تذکرات 1️⃣طلاب محترمی که دروس شان به علت غیبت درسی حذف شده است، در صورت موجه بودن غیبتها جهت رفع ثبت سیستمی نمرات تا اول امتحانات میان سال به آموزش مراجعه فرمایند.( در غیر این صورت با توجه به حذف درس ایشان توسط سیستم، امکان ثبت نمره برای آنها وجود ندارد و عواقب عدم ثبت نمرات میان سال و پایان سال بر عهده خود طلبه خواهد بود.) 2️⃣امتحانات به صورت مجازی از طریق سامانه LMS2 برگزار خواهد شد. ( درصورت اختلال در سامانه از طریق نرم افزار پرس لاین برگزار خواهد شد .) 3️⃣استفاده از هر نوع کتاب ، جزوه ، گوشی، تبلت و... در جلسه امتحان شرعاً و قانوناً ممنوع می باشد و درصورت ثابت شدن استفاده از موارد مذکورطبق آیین نامه تقلب محسوب می گردد. 4️⃣با توجه به اینکه در آئین نامه آموزشی جدید( تبصره 5 ماده 22 )هیچگونه امکانی برای امتحان مجدد ( تجدیدی یا غیبت موجه ) پیش بینی نشده است، لطفا و حتما با آمادگی کامل و به موقع در جلسه امتحان حضور داشته باشید. 5️⃣در ایام امتحانات تمامی کلاسها برگزار خواهد شد. 6️⃣لطفا به تاریخ و ساعت برگزاری امتحان توجه فرمایید.
سلام علیکم برنامۀ کلاس های آنلاین فردا پنجشنبه سنجاق شد لطفا ملاحظه فرمایید. ( جهت یادآوری )
📑 شهید صدر اگر شاگردانش را می‌دید که بین راه سرشان به این‌ور و آن‌ور می‌چرخد، تشر می‌زد که از فرصت بین راه برای فکر‌کردن استفاده کنند. می‌گفت: «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود می‌شوید. آنوقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 کتاب نا ص‌ ۹۲ ●؛••┈••✦•🌼📚🌼•✦••┈••؛● 🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
هدایت شده از ایوب عبدالحسنی
مباحثه تصویری اصول فقه۲😍
🌷این همسایگان حریم ملکوتی عالم آل محمد صلی‌الله‌علیهم‌اجمعین، هیچ زمان از آموختن نمی‌آسایند. 👌 قابل توجه طلاب محترم به همت مسئولین محترم مدرسه در جهت استفاده بهتر از فضای آموزشی مجازی فعلی ،فضای نامحدودی از نرم افزار اسکای روم خریداری شده است لذا از شما عزیزان تقاضا می شود برای تشکیل گروه های مباحثۀ مجازی ( مانند نمونه فوق ) از این فضای بوجود آمده استفاده نمایید؛ برای این امر لازم است در مرحله اول اسم خود و عنوان درس و افراد گروه را برای مسئول آموزش محترم 😉 ارسال نمایید تا در اقدامات بعدی لینک استفاده از نرم افزار برای شما ارسال شود. امید است در آیندۀ نزدیک بخشی از هزینه های اینترنت هم از طرف مسئولین امر تقدیمشان گردد.
(محدودباهماهنگی) ✅نشست علمی«حوزه_و_بایسته‌ها» 💠با حضور : حجت الاسلام و المسلمین معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر ⌛️زمان : سه شنبه 4 آذر 99 بعد از نماز ظهر و عصر ✳️جهت سفارش کتاب و ثبت نام در دوره تا تاریخ 99/8/30 نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09398081201 پیامک کنید. 🌐آدرس مجازی نشست آنلاین سامانه LMS ✅http://abbas.lms2.hozehkh.com/ws/neshate-sadr سامانه skyroom ✅skyroom.online/ch/mashamloo/neshaste-shahidsadr ⚠️چند نکته : 1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه استفاده نمایید. 2-برای اتصال به وبینار از استفاده شود. 3-در هنگام ورود لطفا خود را بطور کامل وارد کنید. واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان www.magk.ir 🆔@Abbasgholikhanpajohesh »🍀🌺...🌺🍀
دوستان گرامی می توانند از این طریق ( بخش آنلاین کلاس مجازی - کلاس آنلاین - قسمت پخش ) صوت تدریس کلاس آنلاین را گوش کنند .