🖤 ابد والله ما ننسی حسینا
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤دخترک تماشاچی تعزیه به شمرِ تعزیه، التماس میکند که امام حسین علیهالسلام را نکشد😭
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
record010.mp3
29.38M
🖤 رسانه در عصر امام حسین علیه السلام (قسمت چهارم)
🖤 شخصیت بی نظیر حضرت زینب سلام الله علیها
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
🖤 رسانه در عصر امام حسین علیه السلام (قسمت چهارم) 🖤 شخصیت بی نظیر حضرت زینب سلام الله علیها ⚠️ کا
🖤 بخش آخر درباره شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها
🖤 این بخش یکی کمی طولانی شد، لذا سه قسمتش کردم.👇
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
🖤 بخش آخر درباره شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها 🖤 این بخش یکی کمی طولانی شد، لذا سه قسمتش کردم.👇
حضرت زینب_cut.mp3
24.12M
قسمت اول: شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
قسمت اول: شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها ⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت
حضرت زینب_cut_1.mp3
20.34M
قسمت دوم: شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
حضرت زینب_cut_2.mp3
26.68M
قسمت سوم: شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
🔹 ظلم و ستم والدین در عصر جدید👇
record002.mp3
18.47M
🔹 وظیفه ی جدی من در قبال عقلانیت فرزندانم
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
🔹 بخشی از حقوق فرزندان عصر رسانه که شرعا و عقلا و اخلاقا بر عهده ی والدین قرار دارد👇
🔹 پدران و مادران قدیم در طول روز، چند ساعت با فرزندان شان که ماها باشیم، در مورد خطرات دوستیها و تعاملات ما با دیگران، صحبت و گفتگو می کردند؟ ما چند ساعت با بچه هامان باید صحبت و گفتگو کنیم؟
🔹 اگر برای گفتگو با بچه ها وقت نگذاریم و خطرات مختلفی که رسانه ها و دوستی های مجازی و بازی های کامپیوتری برای دنیا و آخرت آنان ایجاد می کنند، را به آنان نگوییم؛ قطعا و جزما وظیفه ی شرعی و انسانی خودمان را در حق آنان عمل نکرده ایم.
🔹 فرزندان مان به هر جایی از فضای مجازی سر می زنند باید قبلش ما ته و توی آن فضاها را درآورده باشیم.
🔹 این را بدانیم که آن دسته از سایت ها و پیجها و گروه ها و کانالهایی که هدفشان ایجاد تغییر در "باورها و اعتقادات بچه ها" است هزاران هزار بار از کانالهای مستهجن و ضداخلاقی برای حیات فرزندان مان، خطرناک تر هستند.
🔹 به بچه هامان روراست و صادقانه بگوییم که ما همه ی ورود و خروج های تو به فضای مجازی را رصد می کنیم و این کار را آشکارا و قانونمند انجام میدهیم و نه جاسوسانه!
🔹 تصویر پدر و مادر نباید عین تصویر جاسوس ها در ذهن بچه ها جای بگیرند بلکه آنان باید والدین خود را بسان ماموران امنیتی که هدفشان ایجاد امنیت در شهرها هست، تلقی کنند.
🔹 کودکانی که زیاد برای فضای مجازی وقت میگذارند به مرور زمان مرز بین خیال و واقعیت را گم میکنند. تبعات این آسیب این است که رفتارهای پرخاشگرانه در آنان ایجاد میشود و نسبت به درد و رنج دیگران غیرحساس میشوند و اعتنایی به مشکلات دیگران نمی کنند و به خاطر این بی اعتنایی حتی وجدانشان هم آزرده نمی شود.
🔹بازی هایی که محتوای آن ها جنگی و کشتن دیگران است، پیام های غیرمستقیم خطرناکی را به بچه ها منتقل می کند. من شخصا یا اجازه ی اجرای چنین بازیهایی را به بچه هایم نمی دهم و یا کلی حرف و تفسیر قبلش برای آنها بیان می کنم. اگر این روشنگریها را انجام ندهیم، این بازی های قتل و غارت، کودکمان را خشن می کند و از همه بدتر این که در جهان واقعی هم دوست میدارد که عین این کارها را انجام دهد چرا که لذتش را در این بازیها تجربه کرده است.
🔹 چه بخواهیم و چه نخواهیم متاسفانه، کودکان الگوهای خود را از شخصیت های کارتونی و شخصیتهای سینمایی و کاراکترهای بازیها انتخاب می کنند و میدانیم که بسیاری از این شخصیتها، ساخته ی ذهن افراد ضدخدا و ضددین و ضداخلاق هستند.
🔹 والدین عموما از این که بشنوند خدای ناکرده فرزند نوجوان شان اعتیاد به سیگار یا مواد مخدر پیدا کرده است، به شدت ناراحت و مکدر و مضطرب و شاید نابود میشوند اما همین والدین به دست خودشان کاری می کنند که فرزندان شان به اینترنت به شدت معتاااااااد شوند.
🔹 آیا اعتیاد به اینترنت خطرناک تر است یا اعتیاد به حشیش و تریاک؟ هر دو بدهستند اما کدام یک بدترند؟
🔹اگرچه اعتیاد به مواد مخدر هم به دین و آخرت انسان صدمه می زند اما میزان صدماتی که محتواهای ضددینی و ضداخلاقی موجود در اینترنت بر دین و آخرت بچه ها وارد میکند، هزاران برابر قوی تر و شدیدتر است.
🔹 چرا دختر نوجوان من و پسر نوجوان من باید این اجازه را از طرف من داشته باشد که به راحتی در شبکه های اجتماعی پرسه بزند و بچرخد؟ آیا پرسه زدن در نیمه های شب در کوچه پسکوچه های واقعی شهر برای آخرت بچه ام خطرناک تر است یا پرسه زدن های شبانه و مخفیانه ی او در شبکه های اجتماعی؟
🔹 اگر من که مثلا سواد خواندن و نوشتن دارم و سه چهارتا مدرک دانشگاهی هم دارم، خطرات پرسه زدن های بچه هایم در کوچه پسکوچه های اینستاگرام و تلگرام را نمی فهمم، باید خودم را یک آدم بیسواد محسوب کنم: یک بیسواد رسانه ای😔
🔹 توجیه نادرستی که منجر به فریب ما والدین میشود این است که: بچه باید خودش بتواند خودش را کنترل کند و به زور نمی شود جلوی او را گرفت.
🔹 اما هیچ بچه ای به یکباره تبدیل نمیشود به بچه ای که شب و نیمه شب در پسکوچه های واقعی شهرها پرسه بزند. جلوی پرسه زدن بچه های هفت هشت ده ساله را میتوان گرفت. آن چیزی که قابل کنترل نیست این است که بچه ها را از هفت سالگی هشت سالگی شان به پرسه زدن عادت بدهیم تا به سن نوجوانی و سپس جوانی برسند. جوانان معتاد به پرسه زدن را معمولا نمیتوان کنترل کرد اما او یک پرسه زن بالفطره به دنیا نیامده بود😊
🔹چاره ای نداریم جز این که برای کودک خود وقت کافی بگذاریم و با او صحبت کنیم. بچه ها امانتهای خداوند در دستان ماهستند، باید به همان نحوی که خداوند می پسندد، از این امانتها نگهداری کنیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
❇️ خطرات شناختی فیلم های سینمایی👇
❇️ خطرات شناختی فیلم های سینمایی و سریالها
❇️ یکی از خطرناک ترین حوادث پرتکراری که در زندگی ما و بچه هایمان رخ میدهد این است که وقتی میخواهیم یک فیلم سینمایی یا یک سریالی را ببینیم، برای این که از دیدن آن لذت ببریم، تصمیم میگیریم که به چیزی فکر نکنیم و همان چیزی که به ما نشان می دهند را عین واقعیت بدانیم.
❇️ دل ما به ما میگوید: اگر بنا باشد نقادانه به این فیلم نگاه کنی، لذت نخواهی برد!!! و بدین ترتیب، از لحاظ شناختی، بدبخت میشویم😭
❇️ اگر کسی بخواهد کلاه فردی را بردارد و کلاهبرداری کند، آیا چه راهی بهتر از این است که سیستم تفکر و تعقلِ طعمه اش را قفل کند؟
❇️ سینما و تلویزیون این قدرت را دارد که قوای ادراکی مخاطبانش را قفل کند. چگونه؟ کاری میکند که مخاطبش با دست خودش، روی قوای ادراکی خودش قفل بزند. چرا؟ تا لذت ببرد😭😭
❇️ در سواد رسانهای، مخاطب سینما باید در مورد پیشینه فیلمساز و حوزههای مورد نظر او، آگاهی داشته باشد.
❇️ فرزندان من داشتند فیلمی را می دیدند؛ از دیالوگها و نمادها به یک چیزی شک کردم. سرچ کردم و دستور توقف تماشا را صادر کردم😊 بچه ها از سه چهارسالگی شون این نکته را یافته اند که فیلم ها و محتواها باید ابتدا به تایید من برسد و سپس مورد استفاده قرار گیرد.
❇️ فرض کنید، شمربن ذی الجوشن و عمر سعد به عالم دنیا بازگردند و یک شرکت سینمایی بزنند و فیلم های جذابی را تولید کنند. آیا شما به عنوان پدر و مادر باایمان، رضایت می دهید که فرزندان تان شب و روز پای ساخته های ذهن آلوده ی عمر سعد و شمر بنشینند؟
❇️ این نکته را من پدر باید بدانم و جدی بگیرم که: در میان برخی از سازندگان فیلم هایی که من و شما و فرزندان ما می بینیم و میبینند، بیخداها، ضداسلامها، همخطهای عمر سعد و شمر حضور فعال دارند.
❇️ صدمه ی بزرگ و خطر مهیب شناختی این است که برای دو ساعت لذت بردن، قوه نقادی و تفکر خودمان را بر روی هر آن چه در فیلمها گفته میشود، قفل بزنیم.
❇️ این صدمات زمانی جدی تر میشود که این واقعیت را هم ببینیم که مخاطبان یک فیلم سینمایی، گاهی اوقات به قدری احساسات و عواطفشان به اسارت سازنده ی فیلم درمی آید که بیاختیار و در ناآگاهانه ی شان، و در اعماق قلب و روان خود، بدبینی به برخی احکام الهی را حس میکنند و گلایهمندی نسبت به بعضی مقدرات الهی را تجربه میکنند.
❇️ ما والدین موظفیم بیش از این مقداری که الان عمل می کنیم برای بچه هایمان دل بسوزانیم و برای سعادت اخروی آنان برنامه بریزیم.
❇️ بچه ها امانتهای الهی در دستان ما هستند. این بچه ها واقعا ضعیف تر از آن هستند که به تنهایی بتوانند از شر این رسانه های ملعون خلاصی یابند.
❇️ بکوشیم تا این امانات ارزشمند را به همان نحوی که خدای آنان می خواهد، در برابر خطرات رسانه ها محافظت کنیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 بزرگترین مشکل پدران و مادران در عصر رسانه چیست؟
🔹 بزرگترین مشکل والدین این است که همه ی این چیزهایی که در مورد خطرات اینستاگرام و تلگرام و فضای مجازی و بازیهای کامپیوتری گفته میشود، را به خوبی میدانند و هزار بار هم شنیده اند و خوانده اند، اما
🔹 نمیدانند که چه کاری باید بکنند تا ...........نه اشتباه گفتم. مشکل چیز دیگری است👇
🔹 مشکل این است که نمیخواهند آن چیزهایی که می دانند و درک کرده اند را به نحو جدی و قاطع عمل کنند...... چرا؟
🔹 چون زورشان به بچه ها نمیرسد..........نه اشتباه گفتم. علتش این نیست👇
🔹 علت واقعی اش این است که زورشان به خودشان نمیرسد.
🔹 چون رطب خورده به نحو جدی نمیتواند منع رطب بکند 😊
🔹 مگر میشود خودم دم به دم سرم توی گوشی و اینستای لعنتی باشد و فرزندم را منع کنم. ...... نمیشود. مطمئن باشم که نمیشود😳
🔹 بنابراین مشکل اصلی و ام الفساد، خودمان هستیم و این نفسی که به سوء امر میکند.
🔹همه ی بدیها از همین نفس سرکشِ توجیهکنِ چموش سرچشمه میگیرد.
🔹 اول باید خودمان را بسازیم و سپس به فکر ساختن فرزندان مان باشیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 حافظه و ذهن و قلب من، امانت بزرگ الهی است. با آن چه می کنم؟
🔹 در دنیای دور و بر ما، هر روز بلکه هر ساعت بلکه هر دقیقه و ثانیه، جنایات متعددی رخ می دهد و رسانه های "ازخدابیخبر" در به در به دنبال این هستند که این جنایات را به گوش و قلب و دل و ذهن ما وارد کنند.
🔹 آیا دانستن این همه اطلاعات ناگوار، چه دردی از ما دوا میکند؟ اگر از این همه خبرهای ناراحت کننده و حوادث گناه آلودی که در جهان رخ می دهد، باخبر نشویم، چه اتفی رخ میدهد؟
🔹 متاسفانه رسانههای ازخدابیخبر و شبکه های اجتماعی، برای جذب و جلب مشتریهایی که به این چیزها معتاد شده اند، با اضافه کردن آب و تاب و لعاب و روغن اضافی به این خبرها، آنها را به شدت احساسی میکنند.
🔹 پس از مدتی، آدمهایی که به این خبرهای ساختگی احساسی معتاد شده اند، دنیا را به گونه ای در ذهن خود می سازند که جز خشونت و عیاشی و قتل و غارت و نامردی و خیانت در آن وجود ندارد.
🔹 بنابراین، این افراد، سبک زندگی خود را با این فرض می سازند که واقعا همه ی دنیا همین هست که خودشان می دانند.
🔹آنان، افرادی که دنیا را واقعیتر میبینند و طعمه ی رسانه ها نشده اند را آدمهایی ساده لوح و کماطلاع و بی خبر می شمارند.
🔹 اما از نظر رسانه هایی که خودشان این خبرها را به خورد این افراد می دهند، ساده لوح کسی است که دنیا را فقط از زاویه ی رسانه ها ببیند.
🔹 آیا این همه خبرهای گوارای ساختگی و ناگوار بزرگنمایی شده میتواند تصویر درستی از دنیا به ما بدهد؟
🔹 خبرهای رسانه ها مثل غذاهای رنگ و وارنگ مختلفی است که توسط چاشنیها، بیش از ارزش واقعی اش، خوشمزه نشان داده می شود.
🔹 این غذاهای پر چاشنی رستورانی را یکماه پشت سر هم بخورید، تا ببینید که چه بلایی به سیستم گوارشی تان وارد می شود.
🔹 اثرات مخرب هلههولههای خبری هم مثل اثرات مخرب همین غذاهای هله و هوله است. این هله هوله ها، ذهن و قلب و روان آدم را بیمار میکند و اوضاع آن را به هم می ریزد.
🔹 شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تاثیرگذار است.
🔹 این خبرها تاثیرات مستقیم بر روحیه ما و در نتیجه، بر روی تفکر و رفتار ما دارد و میتواند دیدگاه ما را نسبت به زندگی و حتی به دین و خدا دچار تغییر کند.
🔹 همه ما به خبرهای دور و برمان نیازمندیم اما اولا باید تعداد این خبرها به اندازه ی لازم و محدود باشد و نه همیشگی و معتادانه و از همه جا و همه جا. ثانیا این خبرها باید به درد ما بخورد و دردی از دین یا دنیای ما حل کند و ثالثا باید معتبر باشد و مطمئن.
🔹 شنیدن و دیدن اخباری که به درد ما نمی خورد، باعث تلنبار شدن این ها در قلب و ذهن و حافظه ما می شود و ما را به یک موجود منفعل تبدیل میکند و همچنین میتواند ما را دچار این قضاوت نادرست کند که این دنیا یک دنیای ظالمانه و بی رحم و جبری است.
🔹 کسی که دنیایش را رسانه ها برایش ساخته باشند، اسیر هیجانات و احساسات می شود و در نتیجه قدرت عقلانی او کاهش می یابد زیرا باورهای غیرواقعی تضعیف کننده ی عقلانیت است.
🔹 چنین انسانی، در مورد رویدادها به شکلی سطحی و غیرواقعی برخورد می کند و پس از مدتی، از همه چیز بدش می آید زیرا همه چیز را ناعادلانه می بیند و حال آن که خداوند متعال، بهترین ها را برای رشد ما در همین دنیا مقدر کرده است.
🔹 کسی که عقلش را به دست رسانه ها داده باشد، چیزهایی که اهمیتی ندارند و کوچک است را الکی بزرگ می کند و بزرگ می بیند و یک اتفاق را مثل یک فاجعه، تفسیر می کند.
🔹کسی که رسانه ها با ارسال خبرهای ساختگی از دنیا، عقلش را به اسارت گرفته اند، به دلیل این که باید در یک فاصله زمانی کوتاه، صدها خبر را بخواند، مبتلا به کم دقتی و سطحی اندیشی می شود.
🔹 خطر رسانه های ازخدابیخبر، واقعا و حقیقتا بسیار بزرگ تر از آن چیزی است که فکر میکنیم.
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🔹 فرزندان ما در عصر و دورانی کاملا متفاوت با عصرهای گذشته به دنیا آمده اند و بیش از پیشینیان به کمک والدین نیاز دارند.
🔹 بچه ها را رها نکنیم. بچه ها را به دست بازیها و انیمیشن ها نسپاریم.
🔹 به بچه هایمان رحم کنیم.
🔹 برای راحتی خودمان و فرار از نق و نق های بچه ها، چاقوی تیز به دست شان بدهیم اما این گوشی ها و بازیهای دیوانهپرور و خیال پرور را به آنها ندهیم.
🔹 پرورش بیش از حد قوه ی خیالبافی بچه، هیچ فرقی با خاموش کردن چراغ عقل در جان این بچه ی بیگناهی که امانت خدا در دستان ماست، ندارد.
🔹 عقل حجت دوم پروردگار متعال است. اگر من عقلانیت بچه ام را تضعیف کنم، حجت خدا را تضعیف کرده ام.
🔹 کسی که عقل نداشته باشد، قطعا دین هم نخواهد داشت.
🔹 از عقلانیت بچه ها حفاظت کنیم.
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🔹 احتمالا درباره خانههای هوشمند مطالب زیادی شنیده باشید و این جور چیزها براتون خیلی جالب و جذاب باشد.
🔹در تبلیغات با این جور ادعاها مواجه می شوید: «با استفاده از وسایل خانه هوشمند و Smart، که به اینترنت متصل هستند، میتوانید سطح جدیدی از امکانات و راحتی را تجربه کنید».
🔹مثلاً قبل از رسیدن از سر کار به خانه، از طریق اینترنت، اجاق گاز و چای ساز را روشن می کنید تا هنگام رسیدن به منزل، بدون معطلی، چایی و غذا برایتان آماده شده باشد. چه قدر رفاه و چه قدر راحت و چه قدر تنبل😄!!!
🔹اما جنبه ناگفته این وسایل به اصطلاح هوشمند این است که «دولتها میتوانند از همین طریق، سیاستهای خود را بر شما تحمیل کنند؛ و حتی میتوانند شما را از همه امکانات محروم کنند».
🔹کسانی در آن سوی مرزها وجود دارند که میتوانند تمام ترموستاتهای خانهها را برای مدتی تحت کنترل خود درآورند و مصرف انرژی توسط شما را گروگان بگیرند.
🔹اگر دولت توان چنین کاری را داشته باشد، احتمالا می تواند مخالفین سیاسی و افراد نامطلوب را از امکانات اولیه زندگی محروم کند و آنها را به تبعیت وادار کند.
🔹 اسارت اینترنتی
🔹و چه قدر وحشتناک تر خواهد بود اگر خطر وقوع پدیده هایی مانند انفجار از راه دور را هم به این راحتی های اینترنتی اضافه کنیم.
🔹 بعضی از متفکران غربی بسان بعضی از متفکران شرقی، اعتقادشان بر این است که:
🔹 قدیمی ها زندگی راحت تری داشتند. 😊
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🔹 در دورانی که دشمنان تشیع درصدد تخریب وجهه روحانیت شیعه هستند، وظیفه ی من چیست؟
🔹 هیچ کسی منکرِ این واقعیت نیست که:
1️⃣ در بین پزشکان، تعدادی پزشکِ بد هم وجود دارد.
2️⃣در بین مهندسان، تعدادی مهندسِ بد هم وجود دارد.
3️⃣ در بین کسبه، تعدادی کاسبِ بد هم وجود دارد.
4️⃣ در بینِ روحانیها، تعدادی روحانی بد هم وجود دارد.
🔹 تقریبا همه ی آدمهای جامعه ی ما، موارد فوق را می دانند؛ اما به وضوح، مورد چهارم با موارد قبلی متفاوت است.
🔹 سوال اول : چه تفاوتی؟ و سوال دوم: چرا این تفاوت؟ و سوال سوم: چه باید کرد؟
🔹 تفاوت در این است که در موارد اول تا سوم، مردم کماکان اصل را بر خوب بودنِ پزشکان و مهندسان و کسبه قرار داده اند و بدکردارانِ این سه صنف را استثنا تلقی می کنند. به عبارت دیگر، در نگاه مردم، اصل بر این است که پزشکان خوبند مگر خلافش اثبات شود.
🔹اما دشمنان مذهب اهل بیت علیهم السلام، با بزرگنمایی بدعملی تعداد معدودی روحانی، درصدد القاء "اصل بر بد بودنِ روحانیها" به جای "اصل بر خوب بودنِ روحانیها" هستند.
🔹 اگر درصد آمار پزشکان و مهندسان بدکردار چندین برابرِ درصد آمار روحانی های بدکردار باشد، باز هم در مورد مهندسان و پزشکان در نگاه مردم، اصل بر این است که خوبند ولی در مورد روحانیها نه😳😳
🔹 اگر این اتفاق رخ دهد و "اصل بر بد بودنِ یک صنف" نهادینه شود، هر چه قدر به دیگران گوشزد کنید که در هر صنفی هر جور آدمی وجود دارد و خوب و بد در همه ی صنفها وجود دارند، اثر چندانی ندارد زیرا این نکته را همه می دانند و کسی منکرِ آن نیست. او همان دو سه نفری که به عنوان آدمِ خوب می شناسد، را استثنا می کند و بقیه را بد😭
🔹 اگر این اتفاق خطرناک و جابجایی اصل، در جامعه ای رخ دهد، نسل آینده با مشکلات بزرگی در خصوص باورهای دینی خودشان مواجه خواهند شد.
🔹 در چنین جامعه ای، تعداد داوطلبانِ ورود به حوزه رو به کاهش خواهد گذاشت و حتی والدین متدین و مذهبی هم تمایلی به ورودِ فرزندان شان به حوزه نخواهند داشت😭
🔹آنچه احتمالا در آینده رخ خواهد داد این خواهد بود که نسلهای آتی با حجم بسیار بالایی از شبهات مختلفِ دینی مواجه خواهند شد و از سوی دیگر، با کمبودِ شدیدِ متخصصانی که دین را به نحو عمیق و بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام آموخته باشند، مواجه خواهیم شد.
🔹 مقصر کیست؟
🔹 مقصر اولی، دشمنانِ مرام اهل بیت هستند اما مگر می توان از دشمن، توقعی غیر از دشمنی داشت؟ او دشمنی خودش را می کند، و جز این را نباید توقع داشت.
🔹 مقصر بعدی، روحانیهای بدکرداری هستند که لباسِ دین را بر تن کرده اند اما عملا التزامی به دستورات اهل بیت علیهم السلام ندارند. تعدادِ این افراد برخلافِ تبلیغاتی که می شود، زیاد نیست اما خیلی به چشم می آیند😕
🔹 این مقصران دوم را میتوانیم به مقصران اول یعنی دشمنان ملحق کنیم. از اینان نیز جز این کار، توقع نیست😭
🔹 اما دسته ی سوم از مقصران، خودِ ما هستیم😳
🔹گروه اول و گروه دوم، کمر همت را محکم کرده اند تا درخت تنومندِ "جایگاه ارزشمند روحانیت تشیع" که صدها سال توسط افرادی مانند علامه حلی و شیخ طوسی و علامه مجلسی و علامه امینی و ... برپا داشته شده بود، را ریشه کن کنند و ما مذهبیها نیز ناآگاهانه به خاطر عملکرد بدِ چند روحانی، در کنار این دشمنان ایستاده ایم و ما هم به این درخت پرثمر ضربه می زنیم.
🔹 آیا به خاطر وجود چهارتا پزشکِ بد، نهاد پزشکی را باید بدچهره کرد؟
🔹 بعضی از مذهبی های ناآگاه، به تصور این که برای مردم عامی و عادی میبایست مرزِ بین روحانی خوب و روحانی بد معلوم شود، در کنار دشمنان ایستاده و بدکرداری تعداد معدود روحانی را پررنگ می کنند و سخنی از هزاران خدمتی که خوبانِ این صنف در حق مردم کرده اند به زبان نمی آورند😭
🔹 کار به جایی رسیده است که اگر حتی به مردم عامی مذهبی بگویید که اکثریت روحانیت شیعه در طول تاریخ، خدمت های بسیار بزرگی به دین و دنیای مردم ایران کرده اند، باورشان نمی شود و نمی توانند ده تا از این خدمت ها را به زبان بیاورند.
🔹 تضعیف روحانیت به خاطر چهار بلکه صد روحانی بدکردار، کار ناجوانمردانهای در حق نسلهای آینده است که می تواند اصل را از خوب بودن به بد بودن برگرداند و نسل آینده را با چالش های بزرگ مواجه کند.
🔹 در منزل خودم این قانون حاکم است که فرزندان نوجوانِ من، هرگز این حق را ندارند که به یک روحانی شیعه توهین کنند ولو من قلبا و شخصا می دانم که آن روحانی، آدمِ بدکردار و بدعملی است. اگر احیانا بچه های من، از این کارِ بدِ او باخبر شدند، کار او را تقبیح می کنم و برای فرزندم توضیح خواهم داد اما این اجازه را به او نمی دهم که یه یک روحانی شیعه اهانت کند
🔹 مواظب باشیم تا بازی نخوریم و در تغییر "اصل"، به دشمنانِ دین یاری نرسانیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
🔹 پیام یکی از دوستانِ ارجمند و فرهیخته ی عضو کانال. 🔹 به نظرم رسید، احتمالا ابهاماتی در یادداشت قبل
🔹 "نقد محترمانه ی عملکرد و گفتارِ روحانیت" کمک به دشمن دین نیست؛ بلکه "توهین به جایگاه روحانیت" کمک به دشمنان دین می باشد.
🔹 نقد محترمانه ی گفتار و کردار روحانیت، نه تنها کمک به دشمنانِ دین نیست بلکه کمک به اصل دین است.
🔹 نقد عالی است..........اما محترمانه! و نه همراه با توهین
🔹نوجوانانِ ما همگی در یک سطح از درک و قدرت فهم نیستند. اگر او نمی تواند نقادی کند و آن را توهین تلقی می کند، فعلا نقد نکنیم، بهتر است🌷
🔹اگر من دلم به حال دینِ فرزندم می سوزد که باید هم بسوزد، باید او را به گونه ای تربیت کنم که بتواند گفتار دیگران و حتی گفتار پدر و مادرش و حتی گفتار مراجع تقلید را هم نقد کند اما در عین حال باید یاد بگیرد که نقدها تباید همراه با توهین و کوچک شمردنِ موقعیت پدر و مادر و مرجع تقلید باشد.
🔹ضرر روحانی بد از ضرر هر انسان بدکردار و جنایتکار دیگری که از این صنف نباشد، برای دین بیشتر است؛ اما این را باید بدانیم که بزرگنمایی بیش از حدِ تعداد معدودی روحانی بد، باعث نادیده گرفته شدنِ خوبهای این صنف در چشم نوجوانانِ ما می شود.
🔹باید بپذیریم که در دوران دشوار و سختی به سر می بریم. من خودم روحانی نیستم و دانشگاهی هستم و با دانشجوهای مختلف سر و کله می زنم و حوزه ی فعالیت فرعی من که رنگش از فعالیت اصلی ام دارد بیشتر می شود، مبارزه با علمگرایی و بی دینی مبتنی بر علم است که روز به روز دارد از جوانان ما تلفات می گیرد.
🔹من برای هیچ لباس و هیچ جایگاه و هیچ نهادی "تقدسِ به معنای غیرقابل نقد بودن" را قائل نیستم، اما معتقدم توهین به برخی نهادها (ولو مقدس هم نباشند) به ضررِ باورهای دینی نسل آینده خواهد بود.
🔹ما باید فرزندان مان را نقاد بار بیاوریم اما تا زمانی که به قدرت نقادی نرسیده اند، بعضی نقدهای تند بر علیه روحانیها را به عنوان توهین به جایگاه روحانیت تلقی می کنند و از کل آخوندجماعت، فراری خواهند شد.
🔹منِ پدر و منِ مادر، اگر خودم نمی توانم برای فرزندم، سخنانِ روحانی خطاکار را بدون توهین به جایگاه کلی روحانیت، نقد کنم؛ باید فرزندانم را نزد کسی ببرم که او بلد باشد.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی
🔹 پیام یکی از دوستانِ ارجمند و فرهیخته ی عضو کانال. 🔹 به نظرم رسید، احتمالا ابهاماتی در یادداشت قبل
🔹 من تخصصی در جزئیات این پیام ندارم لذا از یکی از متخصصان مورد اطمینان خودم تقاضا کردم تا جزئیات این پیام را نقد کنند و برای من بفرستند تا در کانال بگذارم.
🔹 نقد باعث رشد بینش ماست و ما باید از تخصص افراد معتمد بهره ببریم🙏
پیام ارسالی زیر را با دقت بشنوید👇👇