❇️ خطرات شناختی فیلم های سینمایی و سریالها
❇️ یکی از خطرناک ترین حوادث پرتکراری که در زندگی ما و بچه هایمان رخ میدهد این است که وقتی میخواهیم یک فیلم سینمایی یا یک سریالی را ببینیم، برای این که از دیدن آن لذت ببریم، تصمیم میگیریم که به چیزی فکر نکنیم و همان چیزی که به ما نشان می دهند را عین واقعیت بدانیم.
❇️ دل ما به ما میگوید: اگر بنا باشد نقادانه به این فیلم نگاه کنی، لذت نخواهی برد!!! و بدین ترتیب، از لحاظ شناختی، بدبخت میشویم😭
❇️ اگر کسی بخواهد کلاه فردی را بردارد و کلاهبرداری کند، آیا چه راهی بهتر از این است که سیستم تفکر و تعقلِ طعمه اش را قفل کند؟
❇️ سینما و تلویزیون این قدرت را دارد که قوای ادراکی مخاطبانش را قفل کند. چگونه؟ کاری میکند که مخاطبش با دست خودش، روی قوای ادراکی خودش قفل بزند. چرا؟ تا لذت ببرد😭😭
❇️ در سواد رسانهای، مخاطب سینما باید در مورد پیشینه فیلمساز و حوزههای مورد نظر او، آگاهی داشته باشد.
❇️ فرزندان من داشتند فیلمی را می دیدند؛ از دیالوگها و نمادها به یک چیزی شک کردم. سرچ کردم و دستور توقف تماشا را صادر کردم😊 بچه ها از سه چهارسالگی شون این نکته را یافته اند که فیلم ها و محتواها باید ابتدا به تایید من برسد و سپس مورد استفاده قرار گیرد.
❇️ فرض کنید، شمربن ذی الجوشن و عمر سعد به عالم دنیا بازگردند و یک شرکت سینمایی بزنند و فیلم های جذابی را تولید کنند. آیا شما به عنوان پدر و مادر باایمان، رضایت می دهید که فرزندان تان شب و روز پای ساخته های ذهن آلوده ی عمر سعد و شمر بنشینند؟
❇️ این نکته را من پدر باید بدانم و جدی بگیرم که: در میان برخی از سازندگان فیلم هایی که من و شما و فرزندان ما می بینیم و میبینند، بیخداها، ضداسلامها، همخطهای عمر سعد و شمر حضور فعال دارند.
❇️ صدمه ی بزرگ و خطر مهیب شناختی این است که برای دو ساعت لذت بردن، قوه نقادی و تفکر خودمان را بر روی هر آن چه در فیلمها گفته میشود، قفل بزنیم.
❇️ این صدمات زمانی جدی تر میشود که این واقعیت را هم ببینیم که مخاطبان یک فیلم سینمایی، گاهی اوقات به قدری احساسات و عواطفشان به اسارت سازنده ی فیلم درمی آید که بیاختیار و در ناآگاهانه ی شان، و در اعماق قلب و روان خود، بدبینی به برخی احکام الهی را حس میکنند و گلایهمندی نسبت به بعضی مقدرات الهی را تجربه میکنند.
❇️ ما والدین موظفیم بیش از این مقداری که الان عمل می کنیم برای بچه هایمان دل بسوزانیم و برای سعادت اخروی آنان برنامه بریزیم.
❇️ بچه ها امانتهای الهی در دستان ما هستند. این بچه ها واقعا ضعیف تر از آن هستند که به تنهایی بتوانند از شر این رسانه های ملعون خلاصی یابند.
❇️ بکوشیم تا این امانات ارزشمند را به همان نحوی که خدای آنان می خواهد، در برابر خطرات رسانه ها محافظت کنیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 بزرگترین مشکل پدران و مادران در عصر رسانه چیست؟
🔹 بزرگترین مشکل والدین این است که همه ی این چیزهایی که در مورد خطرات اینستاگرام و تلگرام و فضای مجازی و بازیهای کامپیوتری گفته میشود، را به خوبی میدانند و هزار بار هم شنیده اند و خوانده اند، اما
🔹 نمیدانند که چه کاری باید بکنند تا ...........نه اشتباه گفتم. مشکل چیز دیگری است👇
🔹 مشکل این است که نمیخواهند آن چیزهایی که می دانند و درک کرده اند را به نحو جدی و قاطع عمل کنند...... چرا؟
🔹 چون زورشان به بچه ها نمیرسد..........نه اشتباه گفتم. علتش این نیست👇
🔹 علت واقعی اش این است که زورشان به خودشان نمیرسد.
🔹 چون رطب خورده به نحو جدی نمیتواند منع رطب بکند 😊
🔹 مگر میشود خودم دم به دم سرم توی گوشی و اینستای لعنتی باشد و فرزندم را منع کنم. ...... نمیشود. مطمئن باشم که نمیشود😳
🔹 بنابراین مشکل اصلی و ام الفساد، خودمان هستیم و این نفسی که به سوء امر میکند.
🔹همه ی بدیها از همین نفس سرکشِ توجیهکنِ چموش سرچشمه میگیرد.
🔹 اول باید خودمان را بسازیم و سپس به فکر ساختن فرزندان مان باشیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 حافظه و ذهن و قلب من، امانت بزرگ الهی است. با آن چه می کنم؟
🔹 در دنیای دور و بر ما، هر روز بلکه هر ساعت بلکه هر دقیقه و ثانیه، جنایات متعددی رخ می دهد و رسانه های "ازخدابیخبر" در به در به دنبال این هستند که این جنایات را به گوش و قلب و دل و ذهن ما وارد کنند.
🔹 آیا دانستن این همه اطلاعات ناگوار، چه دردی از ما دوا میکند؟ اگر از این همه خبرهای ناراحت کننده و حوادث گناه آلودی که در جهان رخ می دهد، باخبر نشویم، چه اتفی رخ میدهد؟
🔹 متاسفانه رسانههای ازخدابیخبر و شبکه های اجتماعی، برای جذب و جلب مشتریهایی که به این چیزها معتاد شده اند، با اضافه کردن آب و تاب و لعاب و روغن اضافی به این خبرها، آنها را به شدت احساسی میکنند.
🔹 پس از مدتی، آدمهایی که به این خبرهای ساختگی احساسی معتاد شده اند، دنیا را به گونه ای در ذهن خود می سازند که جز خشونت و عیاشی و قتل و غارت و نامردی و خیانت در آن وجود ندارد.
🔹 بنابراین، این افراد، سبک زندگی خود را با این فرض می سازند که واقعا همه ی دنیا همین هست که خودشان می دانند.
🔹آنان، افرادی که دنیا را واقعیتر میبینند و طعمه ی رسانه ها نشده اند را آدمهایی ساده لوح و کماطلاع و بی خبر می شمارند.
🔹 اما از نظر رسانه هایی که خودشان این خبرها را به خورد این افراد می دهند، ساده لوح کسی است که دنیا را فقط از زاویه ی رسانه ها ببیند.
🔹 آیا این همه خبرهای گوارای ساختگی و ناگوار بزرگنمایی شده میتواند تصویر درستی از دنیا به ما بدهد؟
🔹 خبرهای رسانه ها مثل غذاهای رنگ و وارنگ مختلفی است که توسط چاشنیها، بیش از ارزش واقعی اش، خوشمزه نشان داده می شود.
🔹 این غذاهای پر چاشنی رستورانی را یکماه پشت سر هم بخورید، تا ببینید که چه بلایی به سیستم گوارشی تان وارد می شود.
🔹 اثرات مخرب هلههولههای خبری هم مثل اثرات مخرب همین غذاهای هله و هوله است. این هله هوله ها، ذهن و قلب و روان آدم را بیمار میکند و اوضاع آن را به هم می ریزد.
🔹 شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تاثیرگذار است.
🔹 این خبرها تاثیرات مستقیم بر روحیه ما و در نتیجه، بر روی تفکر و رفتار ما دارد و میتواند دیدگاه ما را نسبت به زندگی و حتی به دین و خدا دچار تغییر کند.
🔹 همه ما به خبرهای دور و برمان نیازمندیم اما اولا باید تعداد این خبرها به اندازه ی لازم و محدود باشد و نه همیشگی و معتادانه و از همه جا و همه جا. ثانیا این خبرها باید به درد ما بخورد و دردی از دین یا دنیای ما حل کند و ثالثا باید معتبر باشد و مطمئن.
🔹 شنیدن و دیدن اخباری که به درد ما نمی خورد، باعث تلنبار شدن این ها در قلب و ذهن و حافظه ما می شود و ما را به یک موجود منفعل تبدیل میکند و همچنین میتواند ما را دچار این قضاوت نادرست کند که این دنیا یک دنیای ظالمانه و بی رحم و جبری است.
🔹 کسی که دنیایش را رسانه ها برایش ساخته باشند، اسیر هیجانات و احساسات می شود و در نتیجه قدرت عقلانی او کاهش می یابد زیرا باورهای غیرواقعی تضعیف کننده ی عقلانیت است.
🔹 چنین انسانی، در مورد رویدادها به شکلی سطحی و غیرواقعی برخورد می کند و پس از مدتی، از همه چیز بدش می آید زیرا همه چیز را ناعادلانه می بیند و حال آن که خداوند متعال، بهترین ها را برای رشد ما در همین دنیا مقدر کرده است.
🔹 کسی که عقلش را به دست رسانه ها داده باشد، چیزهایی که اهمیتی ندارند و کوچک است را الکی بزرگ می کند و بزرگ می بیند و یک اتفاق را مثل یک فاجعه، تفسیر می کند.
🔹کسی که رسانه ها با ارسال خبرهای ساختگی از دنیا، عقلش را به اسارت گرفته اند، به دلیل این که باید در یک فاصله زمانی کوتاه، صدها خبر را بخواند، مبتلا به کم دقتی و سطحی اندیشی می شود.
🔹 خطر رسانه های ازخدابیخبر، واقعا و حقیقتا بسیار بزرگ تر از آن چیزی است که فکر میکنیم.
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🔹 فرزندان ما در عصر و دورانی کاملا متفاوت با عصرهای گذشته به دنیا آمده اند و بیش از پیشینیان به کمک والدین نیاز دارند.
🔹 بچه ها را رها نکنیم. بچه ها را به دست بازیها و انیمیشن ها نسپاریم.
🔹 به بچه هایمان رحم کنیم.
🔹 برای راحتی خودمان و فرار از نق و نق های بچه ها، چاقوی تیز به دست شان بدهیم اما این گوشی ها و بازیهای دیوانهپرور و خیال پرور را به آنها ندهیم.
🔹 پرورش بیش از حد قوه ی خیالبافی بچه، هیچ فرقی با خاموش کردن چراغ عقل در جان این بچه ی بیگناهی که امانت خدا در دستان ماست، ندارد.
🔹 عقل حجت دوم پروردگار متعال است. اگر من عقلانیت بچه ام را تضعیف کنم، حجت خدا را تضعیف کرده ام.
🔹 کسی که عقل نداشته باشد، قطعا دین هم نخواهد داشت.
🔹 از عقلانیت بچه ها حفاظت کنیم.
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🔹 احتمالا درباره خانههای هوشمند مطالب زیادی شنیده باشید و این جور چیزها براتون خیلی جالب و جذاب باشد.
🔹در تبلیغات با این جور ادعاها مواجه می شوید: «با استفاده از وسایل خانه هوشمند و Smart، که به اینترنت متصل هستند، میتوانید سطح جدیدی از امکانات و راحتی را تجربه کنید».
🔹مثلاً قبل از رسیدن از سر کار به خانه، از طریق اینترنت، اجاق گاز و چای ساز را روشن می کنید تا هنگام رسیدن به منزل، بدون معطلی، چایی و غذا برایتان آماده شده باشد. چه قدر رفاه و چه قدر راحت و چه قدر تنبل😄!!!
🔹اما جنبه ناگفته این وسایل به اصطلاح هوشمند این است که «دولتها میتوانند از همین طریق، سیاستهای خود را بر شما تحمیل کنند؛ و حتی میتوانند شما را از همه امکانات محروم کنند».
🔹کسانی در آن سوی مرزها وجود دارند که میتوانند تمام ترموستاتهای خانهها را برای مدتی تحت کنترل خود درآورند و مصرف انرژی توسط شما را گروگان بگیرند.
🔹اگر دولت توان چنین کاری را داشته باشد، احتمالا می تواند مخالفین سیاسی و افراد نامطلوب را از امکانات اولیه زندگی محروم کند و آنها را به تبعیت وادار کند.
🔹 اسارت اینترنتی
🔹و چه قدر وحشتناک تر خواهد بود اگر خطر وقوع پدیده هایی مانند انفجار از راه دور را هم به این راحتی های اینترنتی اضافه کنیم.
🔹 بعضی از متفکران غربی بسان بعضی از متفکران شرقی، اعتقادشان بر این است که:
🔹 قدیمی ها زندگی راحت تری داشتند. 😊
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🔹 در دورانی که دشمنان تشیع درصدد تخریب وجهه روحانیت شیعه هستند، وظیفه ی من چیست؟
🔹 هیچ کسی منکرِ این واقعیت نیست که:
1️⃣ در بین پزشکان، تعدادی پزشکِ بد هم وجود دارد.
2️⃣در بین مهندسان، تعدادی مهندسِ بد هم وجود دارد.
3️⃣ در بین کسبه، تعدادی کاسبِ بد هم وجود دارد.
4️⃣ در بینِ روحانیها، تعدادی روحانی بد هم وجود دارد.
🔹 تقریبا همه ی آدمهای جامعه ی ما، موارد فوق را می دانند؛ اما به وضوح، مورد چهارم با موارد قبلی متفاوت است.
🔹 سوال اول : چه تفاوتی؟ و سوال دوم: چرا این تفاوت؟ و سوال سوم: چه باید کرد؟
🔹 تفاوت در این است که در موارد اول تا سوم، مردم کماکان اصل را بر خوب بودنِ پزشکان و مهندسان و کسبه قرار داده اند و بدکردارانِ این سه صنف را استثنا تلقی می کنند. به عبارت دیگر، در نگاه مردم، اصل بر این است که پزشکان خوبند مگر خلافش اثبات شود.
🔹اما دشمنان مذهب اهل بیت علیهم السلام، با بزرگنمایی بدعملی تعداد معدودی روحانی، درصدد القاء "اصل بر بد بودنِ روحانیها" به جای "اصل بر خوب بودنِ روحانیها" هستند.
🔹 اگر درصد آمار پزشکان و مهندسان بدکردار چندین برابرِ درصد آمار روحانی های بدکردار باشد، باز هم در مورد مهندسان و پزشکان در نگاه مردم، اصل بر این است که خوبند ولی در مورد روحانیها نه😳😳
🔹 اگر این اتفاق رخ دهد و "اصل بر بد بودنِ یک صنف" نهادینه شود، هر چه قدر به دیگران گوشزد کنید که در هر صنفی هر جور آدمی وجود دارد و خوب و بد در همه ی صنفها وجود دارند، اثر چندانی ندارد زیرا این نکته را همه می دانند و کسی منکرِ آن نیست. او همان دو سه نفری که به عنوان آدمِ خوب می شناسد، را استثنا می کند و بقیه را بد😭
🔹 اگر این اتفاق خطرناک و جابجایی اصل، در جامعه ای رخ دهد، نسل آینده با مشکلات بزرگی در خصوص باورهای دینی خودشان مواجه خواهند شد.
🔹 در چنین جامعه ای، تعداد داوطلبانِ ورود به حوزه رو به کاهش خواهد گذاشت و حتی والدین متدین و مذهبی هم تمایلی به ورودِ فرزندان شان به حوزه نخواهند داشت😭
🔹آنچه احتمالا در آینده رخ خواهد داد این خواهد بود که نسلهای آتی با حجم بسیار بالایی از شبهات مختلفِ دینی مواجه خواهند شد و از سوی دیگر، با کمبودِ شدیدِ متخصصانی که دین را به نحو عمیق و بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام آموخته باشند، مواجه خواهیم شد.
🔹 مقصر کیست؟
🔹 مقصر اولی، دشمنانِ مرام اهل بیت هستند اما مگر می توان از دشمن، توقعی غیر از دشمنی داشت؟ او دشمنی خودش را می کند، و جز این را نباید توقع داشت.
🔹 مقصر بعدی، روحانیهای بدکرداری هستند که لباسِ دین را بر تن کرده اند اما عملا التزامی به دستورات اهل بیت علیهم السلام ندارند. تعدادِ این افراد برخلافِ تبلیغاتی که می شود، زیاد نیست اما خیلی به چشم می آیند😕
🔹 این مقصران دوم را میتوانیم به مقصران اول یعنی دشمنان ملحق کنیم. از اینان نیز جز این کار، توقع نیست😭
🔹 اما دسته ی سوم از مقصران، خودِ ما هستیم😳
🔹گروه اول و گروه دوم، کمر همت را محکم کرده اند تا درخت تنومندِ "جایگاه ارزشمند روحانیت تشیع" که صدها سال توسط افرادی مانند علامه حلی و شیخ طوسی و علامه مجلسی و علامه امینی و ... برپا داشته شده بود، را ریشه کن کنند و ما مذهبیها نیز ناآگاهانه به خاطر عملکرد بدِ چند روحانی، در کنار این دشمنان ایستاده ایم و ما هم به این درخت پرثمر ضربه می زنیم.
🔹 آیا به خاطر وجود چهارتا پزشکِ بد، نهاد پزشکی را باید بدچهره کرد؟
🔹 بعضی از مذهبی های ناآگاه، به تصور این که برای مردم عامی و عادی میبایست مرزِ بین روحانی خوب و روحانی بد معلوم شود، در کنار دشمنان ایستاده و بدکرداری تعداد معدود روحانی را پررنگ می کنند و سخنی از هزاران خدمتی که خوبانِ این صنف در حق مردم کرده اند به زبان نمی آورند😭
🔹 کار به جایی رسیده است که اگر حتی به مردم عامی مذهبی بگویید که اکثریت روحانیت شیعه در طول تاریخ، خدمت های بسیار بزرگی به دین و دنیای مردم ایران کرده اند، باورشان نمی شود و نمی توانند ده تا از این خدمت ها را به زبان بیاورند.
🔹 تضعیف روحانیت به خاطر چهار بلکه صد روحانی بدکردار، کار ناجوانمردانهای در حق نسلهای آینده است که می تواند اصل را از خوب بودن به بد بودن برگرداند و نسل آینده را با چالش های بزرگ مواجه کند.
🔹 در منزل خودم این قانون حاکم است که فرزندان نوجوانِ من، هرگز این حق را ندارند که به یک روحانی شیعه توهین کنند ولو من قلبا و شخصا می دانم که آن روحانی، آدمِ بدکردار و بدعملی است. اگر احیانا بچه های من، از این کارِ بدِ او باخبر شدند، کار او را تقبیح می کنم و برای فرزندم توضیح خواهم داد اما این اجازه را به او نمی دهم که یه یک روحانی شیعه اهانت کند
🔹 مواظب باشیم تا بازی نخوریم و در تغییر "اصل"، به دشمنانِ دین یاری نرسانیم.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 "نقد محترمانه ی عملکرد و گفتارِ روحانیت" کمک به دشمن دین نیست؛ بلکه "توهین به جایگاه روحانیت" کمک به دشمنان دین می باشد.
🔹 نقد محترمانه ی گفتار و کردار روحانیت، نه تنها کمک به دشمنانِ دین نیست بلکه کمک به اصل دین است.
🔹 نقد عالی است..........اما محترمانه! و نه همراه با توهین
🔹نوجوانانِ ما همگی در یک سطح از درک و قدرت فهم نیستند. اگر او نمی تواند نقادی کند و آن را توهین تلقی می کند، فعلا نقد نکنیم، بهتر است🌷
🔹اگر من دلم به حال دینِ فرزندم می سوزد که باید هم بسوزد، باید او را به گونه ای تربیت کنم که بتواند گفتار دیگران و حتی گفتار پدر و مادرش و حتی گفتار مراجع تقلید را هم نقد کند اما در عین حال باید یاد بگیرد که نقدها تباید همراه با توهین و کوچک شمردنِ موقعیت پدر و مادر و مرجع تقلید باشد.
🔹ضرر روحانی بد از ضرر هر انسان بدکردار و جنایتکار دیگری که از این صنف نباشد، برای دین بیشتر است؛ اما این را باید بدانیم که بزرگنمایی بیش از حدِ تعداد معدودی روحانی بد، باعث نادیده گرفته شدنِ خوبهای این صنف در چشم نوجوانانِ ما می شود.
🔹باید بپذیریم که در دوران دشوار و سختی به سر می بریم. من خودم روحانی نیستم و دانشگاهی هستم و با دانشجوهای مختلف سر و کله می زنم و حوزه ی فعالیت فرعی من که رنگش از فعالیت اصلی ام دارد بیشتر می شود، مبارزه با علمگرایی و بی دینی مبتنی بر علم است که روز به روز دارد از جوانان ما تلفات می گیرد.
🔹من برای هیچ لباس و هیچ جایگاه و هیچ نهادی "تقدسِ به معنای غیرقابل نقد بودن" را قائل نیستم، اما معتقدم توهین به برخی نهادها (ولو مقدس هم نباشند) به ضررِ باورهای دینی نسل آینده خواهد بود.
🔹ما باید فرزندان مان را نقاد بار بیاوریم اما تا زمانی که به قدرت نقادی نرسیده اند، بعضی نقدهای تند بر علیه روحانیها را به عنوان توهین به جایگاه روحانیت تلقی می کنند و از کل آخوندجماعت، فراری خواهند شد.
🔹منِ پدر و منِ مادر، اگر خودم نمی توانم برای فرزندم، سخنانِ روحانی خطاکار را بدون توهین به جایگاه کلی روحانیت، نقد کنم؛ باید فرزندانم را نزد کسی ببرم که او بلد باشد.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 من تخصصی در جزئیات این پیام ندارم لذا از یکی از متخصصان مورد اطمینان خودم تقاضا کردم تا جزئیات این پیام را نقد کنند و برای من بفرستند تا در کانال بگذارم.
🔹 نقد باعث رشد بینش ماست و ما باید از تخصص افراد معتمد بهره ببریم🙏
پیام ارسالی زیر را با دقت بشنوید👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نقد به درخواست اینجانب توسط یکی از اساتید فرهیخته و پرکار حوزه علمیه تهیه شده است.
از لطف و محبت استاد ارجمند ممنون و سپاسگزارم🌷
🌷 دیکتاتوری از آن واژه هایی است که لغتنامه ی سیاسی روز، بارِ آن را به قدری منفی کرده است که آدمها تصورشان این شده است که دیکتاتوری در همه ی امور، بد است؛ اما این طور نیست.
🌷 پدر و مادر باید بعضی امور را به بچه ها (البته در دوران کودکی و نوجوانی😎) دیکته کنند و به عبارت دیگر: دیکتاتور باشند و کوتاه نیایند.
🌷آن چیزی که من در پیام قبلی ام نوشته بودم، ممنوع کردنِ توهین بود و نه ممنوع کردنِ نقد.
🌷در پیام قبلی من، عرض شد که: در منزل ما، بچه ها حقِ توهین به یک روحانی را ندارند، اما میتوانند سخنان و کردار او را نقد کنند و اتفاقا من تشویقشان هم می کنم که نقد کنند.
🌷گاهی اوقات از برخی مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه السلام که به منزل برمی گردیم، اگر خود بچه ها متوجهِ موضوع نادرستی که توسط سخنران بیان شده بود، نشده باشند، خودم برای آنان توضیح می دهم و سخن را به نقد می کشم اما بدونِ توهین
🌷 اگر بچه ی من، توانایی جداسازی "نقد" را از "توهین" ندارد؛ و هر نقدی را بسان توهین تلقی می کند، در چنین مواردی باید "قاعده ی الاهم فالمهم" را به کار ببریم؛ یعنی:
1️⃣ اگر مطلبی که آن روحانی، بیان کرده است، جزء مطالبِ بنیادین و اساسی است که نفوذ آن در ذهن بچه می تواند مبانی اعتقادی او را به خطر بیفکند، در این صورت باید آن روحانی را نقد کرد ولو بچه ی من، تفاوتِ میانِ توهین و نقد را درک نکند.
2️⃣ اما اگر آن مطلب، بنیادی نیست؛ در این صورت دلیلی بر طرح نقد هم نداریم.
🌷 ان شالله هیچ زمانی این پیش بینی من در جامعه ی ما محقق نشود و ما و بچه های ما چنین روزی را نبینند؛ 😳😭😭
🌷اما به نظر من، هیچ بعید نیست که در آینده با جریاناتِ ضدخدایی و ضددینی قویی در جامعه ی خودمان روبرو شویم که نه تنها اختلافات فرعی درجه ی دو را با روحانیهای شیعه ای که همخط فکری ما نیستند کنار خواهیم گذارد بلکه احتمالا برای مقابله با آن جریانات ضدخدایی، از کسانی که اختلاف فکری درجه ی یک با ما دارند، هم خواهیم خواست که در کنار ما بایستند و با این جبهه ی جدید به نبردِ فکری و اعتقادی برخیزند..... البته خدا نیاورد آن روز را😭
🌷 و اللهم عجل لولیک الفرج
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹در آینده با افرادی روبرو خواهیم شد که:
1️⃣ اگر زندگیشان به یک مشکلِ کوچک برخورد کند، خود را می بازند و به آخرِ خط میرسند؛ زیرا در دامان پدران و مادرانی بزرگ شده اند که آنان را برای مواجهه با سختیها پرورش نداده اند.
2️⃣ حال و حوصله ی درس خواندن و مطالعه کردن و فکر کردن را ندارند، زیرا پدران و مادران آنان، حتی از چشانیدنِ مختصری سختی در زندگی به آنان دریغ کرده اند.
3️⃣ احترامی برای بزرگترها و احترامی برای سفره و نعمات الهی قائل نیستند زیرا والدینِ آنان، آنان را به گونه ای تربیت کرده اند که بیچاره ها، تصورشان این شده است که همه باید در خدمتشان باشند و کسی مهمتر از خودشان نیست.
🔹 خودمحوری و خودخواهی و خودشیفتگی نسل جدید، نتیجه و ثمرهی سبکِ تربیتی ما پدران و مادرانی است که آموزه های دینی را درباره ی فرزندان مان رعایت نمی کنیم و تصورمان این است که تربیتها باید به سبکِ غربی باشد.
🔹 همکلاسی های بچه های ما غالبا به سبک غربی دارند تربیت می شوند و بچه های ما هم سعی میکنند، به جمع اکثریتی همکلاسیهایشان بپیوندند و مثل آنان بشوند.
🔹 وظیفه ی ما والدینِ مذهبی این است که مانع از غلبه ی سبکِ زندگی غربیها در زندگی و نگاهِ فرزندان مان بشویم.
🔹 تغییر در سبک پوشش و سبک غذاخوردنها و سبک نشستن و خوابیدن ها و سبک رفت و آمدها و .... در نهایت منجر به تغییر در باورهای دینی و رویه های اخلاقی خواهد شد. شک نکنید😳
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 در ابتدای ظهور علم مدرن، فیلسوفانِ ضددین و دانشمندانِ ملحد، مردم بیچاره را نوید میدادند که علم میتواند شما را به نهایتِ خوشبختی برساند و دنیای شما را به بهشت تبدیل کند.😁
🔹 آیا رفاهِ ایجاد شده توسط تکنولوژی و پیشرفتهای علمی میتواند دنیا را برای ما امن کند و آرامش را به ما بدهد و زندگیها را به معنای واقعی، شیرین کند؟
🔹 دانشمندان گذشته ای که هنوز با قسمت های بدِ داستانِ پیشرفتهای علمی خیلی آشنا نشده بودند، کتابها نوشتند و وعده ها دادند اما بسیاری از متفکران و فیلسوفان غربی جدید به این نتیجه رسیده اند که علم توانسته است رفاه بیاورد اما دو چیز مهم را دارد از بین می برد: آرامش و امنیت را
🔹 و باید یک مورد مهم دیگری که توسط تکنولوژی و پیشرفتهای علمی در حال از بین رفتن هست را هم به لیست فوق، اضافه کرد.👇
🔹 آن مورد مهم عبارت است از: اتکای به خدا و اعتماد به وعده های خدا و باور کردنِ آموزه های دینی و معنای زندگی😭
🔹 این را بدانیم که: اگر خدا از زندگیها خارج شود، پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی در کنار مختصری رفاهِ گرانقیمت، انبوهی از بدبختی و افسردگی و ناامنی و ظلم و ترور را هم به همراه خواهد آورد.
🔹 و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔹 یهود دشمنترینِ دشمنان نسبت به مومنان و پاکان است.
🔹 اللهم العن الیهود😡
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh
🔴 با تحقیقات سطح بالای دانشمندان روانشناس درباره ی اعتیاد به اینترنت آشنا شویم😳👇
🛑 البته تحقیقات فوق درباره ی شباهت های اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به اینترنت است و اشاره ی چندانی به تفاوتها نکرده است:
تفاوت اول این است که معتادان به مواد مخدر، این اعتیادشان را مخفی میکردند و احیانا برای آنان خجالت آور بود، اما معتادان به اینترنت گاهی به آن افتخار هم میکنند.
تفاوت دوم: در یک خانواده، یک نفر، مثلا فقط پدر به این بلای خانمانسوز مبتلا بود اما اعتیاد به اینترنت، عموما خانوادگی شده است.
تفاوت سوم: در خصوص مواد مخدر، والدین تلاش می کردند تا بچه هایشان را از سیگار و به طریق اولی از مواد مخدر خطرناک دور نگه دارند، اما در این مورد، خودشان با دست خودشان، بچه ها را معتاد می کنند
تفاوت چهارم: استعمال مواد مخدر معمولا محدود به زمان و مکانهای خاص بود ولی اعتیاد به اینترنت، همه جاها بحمدلله پیگیری می شود.
تفاوت پنجم: مواد مخدر معمولا باعث تغییر چندانی در باورهای دینی و باورهای اخلاقی معتادان نمی شد اما اعتیاد به اینترنت، دین و اخلاق را می تواند بر باد بدهد.
⚠️ کانال آموزش سواد رسانهای با محوریت راهکارهای محافظت از باورهای دینی 👇
@amoozesh_savadresaneh