eitaa logo
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم ، اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و مداحی فکور
2.8هزار دنبال‌کننده
728 عکس
347 ویدیو
51 فایل
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و اصول و فنون مداحی "جواهری فکور" مدرس ، نویسنده و پژوهشگر «صدا و بیان خوب یعنی یه حس عالی» https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️چگونه ۱۱=۱+۱ می شود؟ استادم می گفت : وقتی ۲ انسان قدرتمند و باهوش در کنار هم قرار می گیرند تا کاری انجام دهند، برآیند نیرویشان میشود ۱۱ برابر. وقتی که تنها دست به عملی می زنند. من افتخار می کنم به انسانهای قدرتمندی که در کنار من ایستادند. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می کند: کتاب هایی که می خوانید... و انسان هایی که ملاقات می کنید. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️دو چیز روح انسان را نوازش می كند: يكي صدا زدن خدا... و ديگري گوش سپردن به صدای او... اولی در نيايش است و دومی در سكوت. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️پانزده نوع ثروت واقعی که داشتن آنها ما را ثروتمند می کند: ١ـ ادب ٢- یادگیری مادام العمر ٣- نگرش مثبت ۴- ارتباط موثر ۵- انضباط شخصی ٦- تندرستي واقعی ٧- آرامش خاطر ٨- خلاقيت ٩- عشق ورزيدن به کار ١٠- داشتن برنامه و هدف ١١- داشتن قلب و زبان شاکر ١٢- درک ديگران ١٣- استفاده موثر از زمان ١۴- بخشندگی ١۵- اعتماد به نفس ثروتمند شدن سخت نیست... https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️وقتی شما در حال وقت تلف کردن هستید، کسی آن بیرون است که سخت تلاش می کند، باهوش تر می شود و در نهایت او برنده می شود. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ویژگی های صدا: صدای هر فرد دارای سه ویژگی بلندی (Lound ness) زیر یا بم بودن (Pitch) و کیفیت (Quality) بوده و این سه ویژگی در کل تعیین کننده وضعیت صدای یک فرد می باشد. در زیر به بررسی مختصر ویژگی های صدا می پردازیم: ١- بلندی صدا: منظور از بلندی، شدت صدای شنیده شده می باشد. به عبارت دیگر منظور از بلندی، آن است که آیا صدای فرد بلند شنیده می شود و یا اینکه آرام بنظر می رسد میزان بلندی صدا به میزان فشار هوایی که از ریه ها وارد حنجره شده و به شدت برخورد تارهای صوتی بستگی دارد. هرچه فشار هوا و شدت برخورد تارهای صوتی بیشتر باشد، صدا بلندتر و هرچه فشار هوا و شدت برخورد تارهای صوتی کمتر باشد صدا آهسته تر به گوش می رسد. بنابراین به هنگام فریاد زدن، بلند صحبت کردن، گلو پاک کردن و... (که به آنها استفاده نادرست از صدا گفته می شود) شدت برخورد تارهای صوتی بسیار زیاد است و اگر این اعمال در فرد به صورت عادت درآید در نهایت ممکن است آسیب های شدیدی را به حنجره و تارهای صوتی وارد آورد. ٢- زیر یا بم بودن صدا: منظور از زیر بودن صدا، نازك بودن(مثل صدای زنانه) و منظور از بم بودن صدا، کلفتی صدا(مثل صدای مردانه) می باشد. تفاوت طول و ضخامت تارهای صوتی در خانم ها و آقایان دلیل اصلی تفاوت زیر یا بم بودن صدای آنهاست. به طور معمول طول تارهای صوتی زنان ١٩ میلی متر است = صدا  زیر و طول تارهای صوتی مردان ٢۴ میلی متر است = صدای بم ٣- صدای فرد از نظر کیفیت : از نظر کیفیت صدا نباید مخلوطی از چند صدای دیگر باشد و مثلاً در صدا نباید گرفتگی، نفس دار بودن، فشار و تقلا، لرزش و... مشاهده شود. در حین رشد: زیرترین صدای فرد زمانی است که تازه بدنیا می آید و گریه می کند. گریه بعداً تغییراتی می کند و این توانایی را به کودک می دهد که بوسیله آن نیازهای خود را به اطرافیان نشان دهد. یا بودن صدای کودکان بین پسر و دختر تفاوتی ندارد و تغییرات ایجاد شده تقریباً بین سنین ١٠ـ١٢ سالگی صورت می گیرد. به این نحو که هم در دختران و هم پسران صدا بم تر می شود با این تفاوت که میزان بم شدگی در پسران بسیار بیشتر از دختران ایجاد می شود و اگر در این دوران از صدا درست استفاده نشود، صدا همچنان گرفته باقی می ماند. از سن ٢٠ تا ٧٠ سالگی صدا تقریباً ثابت بوده و ممکن است مقداری به سمت بم شدن پیش رود. از سن ٧٠ سالگی به بالا صدا به خصوص در آقایان شروع به زیر شدن می کند (اما هرگز به زیر بودن یک صدای زنانه نمی رسد) همچنین امکان گرفتگی صدا در این سنین بعلت تغییراتی در ساختمان حنجره (به علت پیری) می باشد.  https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
نمونه صوتی که باعث می شود تارها بصورت کامل با هم برخورد نکنند و در نهایت صدا هوادار شود. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
وجود در بستر تار صوتی که منجر به التهاب و ‌عدم تقارن دو غضروف هرمید می شود. این التهاب در خوانندگانی که صدایشان را حجیم کرده و به تقلید از صدای دیگران می پردازند ایجاد می شود. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
بستر گلوتیس که بر اثر فشار به حنجره و التهاب های مزمن درمان نشده ایجاد می شود. پولیپ علاوه بر ایجاد تنگی نفس صدا را خلط آلوده و خفه می کند و‌ مانع ارتعاش طبیعی تارهای صوتی می گردد. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
کوتاه شدگی یکی از تارها به علت صدای یک طرفه، تودماغی یا کامی و یا خوانندگی با تکنیک سر برای تولید صداهای زیر. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
فشار زیاد به حنجره در صدای عرضی و شدن شدید که منجر به تغییر عرض حنجره و کوتاه شدگی و ‌ندول یا خال دوطرفه تارهای صوتی شده است. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
تارهای صوتی در اثر کشش نامناسب تارها در جیغ زدن یا فریاد زدن و یا سرفه شدید در بیماریهای عفونی. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم دوستان لطفاً مواظب حنجره تون باشید این تصاویر رو بیشتر به این دلیل داخل کانال قرار دادم که اهمیت اصول صحیح خوانی رو بهتر و بیشتر درک کنید. امیدوارم از امروز نگاهتون به استفاده از حنجره تغییر کنه و سعی کنید علمی و تخصصی روی صداتون کار کنید حتی اگر خیلی طول بکشه. صدا و حنجره از نعمت های بسیار ارزشمند الهی هستند که اگر ازشون درست استفاده نکنیم امکان داره خدای ناکرده حتی برای حرف زدن عادی و معمولی هم با مشکل مواجه بشیم. @javaherifakoor
لطفاً کانال خودتون رو به دیگران هم معرفی کنید. آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️چگونگی صوت از ارتعاش دو تیغه ی نازک به نام «تارهای صوتی» که در حنجره قرار دارند به وجود می آید. حنجره در عقب زبان و در بخش فوقانی نای قرار دارد. وقتی ماهیچه های تارهای صوتی که حالت ارتجاعی دارند، کشیده می شوند، شکاف باریکی بین آنها ایجاد می شود که با عبور هوای بازدم از این شکاف، تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. این ، هوای داخل حلق، شش ها، دهان و حفره های بینی را نیز مرتعش می کند و بدین ترتیب صوت ایجاد می شود. 💡نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا: موجب بروز دو نوع جریان هوا می شود: ١ـ جریان هوای دم ٢ـ جریان هوای بازدم. در بیشتر زبان های دنیا از جمله زبان فارسی از نوع دوم یعنی از جریان هوای بازدم استفاده می شود. اندام های صوتی که نقش تولید آواهای صوتی را به عهده دارند عبارتند از: الف) اندام های تنفسی ب) اندام های واک ساز ج) اندام های آواساز الف) اندام های تنفسی: اندام های تنفسی عبارتند از (شش ها، دیافراگم، نای، ، نایژک ها) ١ـ شش ها: دو اندام اسفنجی شکل هستند که در درون قفسه ی سینه جای دارند و به وسیله ی دو نایژه به نای متصل می شوند. ٢ـ نایژه ها: هر یک به لوله های کوچک تری به نام تقسیم می شوند. ٣ـ نایژک ها: در تمام شش ها پراکنده شده اند. ۴ـ پرده ی : در قسمت زیرین شش ها یک پرده ی ماهیچه ای وجود دارد که قفسه ی سینه را از شکم جدا می کند. این پرده به شکل یک قوس است که در هنگام انقباض قسمت بیرونی آن به طرف بالا می رود و تا حدودی به شکل گنبد در می آید و باعث می شود تا حجم قفسه ی سینه کم شده، به جداره ی خارجی فشار وارد شود و هوای داخل شش ها به بیرون رانده شود. این عمل را «بازدم» می گویند. خاصیت اسفنجی باعث می شود که شش ها دوباره به حالت اول برگردند. در این هنگام فشار هوای درون شش ها کم تر از هوای بیرون است و در نتیجه هوای خارج به درون شش ها مکیده می شود. این عمل «دم» نام دارد. ۵ـ نای: شش ها به وسیله ی دو لوله ی غضروفی به نام نایژه به نای وصل می شوند. خود به گلو وصل می شود. لوله های نای از حلقه های غضروفی تشکیل شده اند که به وسیله ی بافت های ماهیچه ای به یکدیگر متصل می شوند. ب) اندام های ساز: به طور کلی در واقع شده اند. در این بخش محفظه ای به نام تیروئید قرار دارد که درون آن دو پرده ی ماهیچه ای بسیار ظریف به نام تارهای صوتی قرار دارند. یک سر آنها به وصل است و سر دیگر آنها به دو غضروف مثلثی شکل به نام «اری تی نوئید» متصل است. چرخش این دو غضروف حول قاعده ی خودشان باعث نزدیک شدن به یکدیگر یا دور شدن آنها از هم می شود و یک سری امواج صوتی تولید می کند. این امواج پس از عبور از حفره های بینی، دهان و بینی، تولید صدا(واک) می کنند. ادامه دارد... https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
ج) اندام های آواساز عبارتند از: ١ـ چاکنای ٢ـ حفره ی حلق ٣ـ حفره ی دهانی ۴ـ حفره ی بینی که همگی بالای حنجره قرار دارند. ١ـ چاکنای: فاصله ی بین تارهای صوتی را می گویند. ٢ـ حفره ی حلق: دیواره های این حفره خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند. حلق در جلو به حفره ی دهان و حفره ی بینی مربوط می شود. دیواره ی حلق را ریشه ی زبان تشکیل می دهد. ابعاد حلق را می توان با جلو یا عقب بردن زبان، کم یا زیادتر کرد. ٣ـ حفره ی دهان: انعطاف پذیرترین و پرکارترین بخش اندام های حفره ی دهان می باشد. حفره ی دهان از بخش های زیر تشکیل شده است: ملاز، کام، لثه، زبان، دندان ها، لب ها : ملاز یا زبان کوچک زائده ای است نرم و گوشتی که در انتهای نرم کام قرار دارد. حرکت ملاز به سوی بالا منجر به بسته شدن راه عبور هوا از طریق حفره های بینی و اتصال دهان و حلق به یکدیگر می شوند. : سقف دهان از پشت دندان های بالا تا زبان کوچک امتداد دارد. بخش پیشین آن به نام سخت کام، استخوانی و بدون حرکت است. ولی بخش پسین آن یعنی نرم کام، گوشتی و متحرک است. : پشت دندان های بالا را لثه می نامند که ناحیه ای سخت و استخوانی و تا حدودی محدب شکل است. : اندامی است نرم و گوشتی که دارای قابلیت انعطاف و تحرک فراوان است. بافت ماهیچه ای آن طوری است که به تمام جهات چرخش دارد. زبان مهم ترین عامل گویایی و تولید آواها است. : دندان های ردیف بالا به فک ثابت متصل می شوند. دندان های ردیف پایین به فک متحرک متصل هستند و از دندان های آواساز محسوب می شوند. تعداد دندان ها در انسان بالغ سی و دو عدد است. هشت دندان جلو را دندان های پیشین می نامند. دندان های پیشین تاجی برنده دارند. در میان آنها چهار دندان نیش که تاجشان مخروطی و تیز است قرار دارد. در فک بالا و پایین هشت دندان آسیای کوچک با تاجی پهن و سپس ١٢ دندان آسیای بزرگ قرار دارد. : پس از زبان، مهم ترین اندام آواساز لب ها هستند. لب ها ساختمانی ماهیچه ای دارند. لب ها هم مانند زبان در تمام جهات حرکت می نمایند. لب ها عامل اصلی تولید برخی از آواها به ویژه مصوت ها(اَ، اِ، اُ، آ، او، ای) هستند. : این حفره ها در بالای حلق قرار دارند. با پایین آمدن آن، گلوگاه به حفره های بینی متصل می شود. با بالا کشیده شدن آن، راه عبور هوا از طریق حفره های بینی مسدود می گردد. اگر راه عبور هوا هنگام ارتعاش تارهای صوتی از طریق دهان مسدود باشد، هوا از حفره های بینی عبور می کند و موجب ارتعاش هوای داخل حفره های بینی می گردد. این مکانیسم کیفیت خاصی به صدا می بخشد که به آن (غنه ای) می گویند. مانند دو صامت (م، ن). https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️محدوده های صوتی رجيسترها و ها , روش ها و جایگاه های مختلف توليد صدا هستند . در حالت های بالاتر و پايين تر وجود دارند ، که همه آنها تقریبا دارای کيفيت هاي صدايی متنوعی می باشند . تارهاي صوتی در محدوده هاي مختلف به صورت متفاوتي عمل کرده و نوسان مي کنند ، که به مشخص شدن نحوه عملکردشان کمک مي کند . از آنجايي که ما براي توليد صدا از مان استفاده می کنيم و از طرفی صداي ما به مقدار زيادی بين رجيسترها جابه جا می شود ، تغيير از يکي به ديگري بدون حالت ها و کيفيت های صدا ، می تواند باعث انتقال ناراحت کننده در صداي ما شود . صدا از سه محدوده یا رجیستر اصلی تشکیل می شود : محدوده صدای (Chest register) محدوده صدای (Mix register) محدوده صدای (Head register) و هر کدام همانطور که در شکل زیر می بینید به طور متفاوتی عمل می کنند . البته رجیستر های دیگری نیز وجود دارند مانند رجیستر یا سوت ( whistle register ) که بالاتر از صدای سر و بالاترین محدوده است و همان طور که از اسمش پیداست صدایی شبیه به صدای دارد . و همینطور رجیستر ( vocal fry ) که پایین تر از صدای سینه و پایین ترین محدوده می باشد و به خاطر اینکه در این حالت تارهای صوتی بیشتر در حالت استراحت هستند از آن برای گرم کردن صدا نیز استفاده می کنند . ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
... صداي سينه پايين ترين , سنگين ترين و قوي ترين رجسيتر صدا می باشد . اين نام از احساسي که در سينه هنگام توليد صداي مربوط به اين رجيستر ايجاد مي شود گرفته شده . وقتی در صدای سینه هستید تارهای صوتی در تمام طول خود مرتعش می شوند مثل سیم های بلند و کلفت پیانو . ارتعاش , همانطور که می توان حدس زد در قسمت بالای سینه احساس می شود . اگر دستتان را در ناحیه ای که گردن به قسمت بالای سینه می چسبد بگذارید و بگویید : من می توانم از سینه صحبت کنم . یک ارتعاش خفیف زیر دستتان احساس می کنید . وقتی به سمت بالاتر می روید نوعی اثر زیپ مانند شروع به بستن انتهای تارهای صوتی می کند . وقتی این عمل زیپ مانند به سمت بالا حرکت می کند , تا جایی که فقط پنجاه درصد طول تارها مرتعش می شوند , شما به صدای میانی می رسید . در شما احساس می کنید که بخشی از ارتعاش سینه رها می شود و به نزدیک محلی درست پشت بینی و چشم ها منتقل می شود . این محل به اسم های مختلف در طول سال ها نامگذاری شده اما بیشتر نامیده می شود .هوا و لحنی که در اطراف منطقه می پیچد خیلی ظریف، و مانند صدای بال زدن پرندگان است . دهانتان را ببندید و بگویید ممممممممم , وقتی صدا از داخل دهان به لبهایتان می خورد احساس لرزش در آنها می کنید . این بسیار شبیه ارتعاشی است که در صدای میانی احساس خواهید کرد , هر چند که در صدای میانی این ارتعاش به بینی نزدیک تر است . وقتی به بستن ادامه می دهید و فقط یک سوم تارهای صوتی مرتعش می شود , شما به صدای سر می رسید . در صدای سر دیگر هیچ ارتعاشی از سینه احساس نمی کنید و از صدای صحبت کردن بسیار دور است . صداي سر , بالاتر و سبک تر است . در اين حالت صدا در محدوده ي سر احساس مي شود . از لحاظ فيزيکي با بالا رفتن نت , تارهاي صوتي کشيده تر شده و سريع تر نوسان مي کنند حالا شما هوا و صدا را در درجه اول پشت چشم ها و بینی در بالاترین قسمت سینوس ها احساس می کنید . و در نهایت معرفی فالستو ( falsetto ) نیز خالی از لطف نیست . چون هر چند که جنس و نوع تولید صدای فالستو با محدوده های گفته شده متفاوت می باشد اما برخی آن را نیز در دسته بندی رجیستر ها لحاظ می کنند . در واقع فالستو محدوده ای از صدا است که بسیار بحث بر انگیز بوده و رنگ آن شبیه صدای سبک خانم ها یا صدای سر در آواز کلاسیک است و در آقایان گاهی اوقات با صدای سر اشتباه گرفته می شود . صدای فالستو یک آوای همراه با نفس است که در هر محدوده یا رجیستر صدایی برای آقایان و خانم ها اتفاق می افتد . نداشتن قدرت کافی و نتیجه ی آن دور بودن تارهای صوتی باعث ایجاد صدای است اما در برخی موارد به صورت ارادی و برای ایجاد زیبایی نیز از آن استفاده می شود . شاخت محدوده ها و رجیستر های صدا باعث می شود درک بهتری از صدا و نحوه ی تولید آن بدست آوریم و درنتیجه بر سرعت پیشرفتمان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت . آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️پنج روش ساده برای از به تارهای صوتی حتماً بارها افرادی را دیده اید که صدایشان دچار مشکل شده و پس از چند ماه یا چند سال خواندن نه تنها خوبی پیدا نکرده اند بلکه در صحبت کردن معمولی هم مشکل دارند. چطور می شود از این مشکلات جلوگیری کرد؟ آیا این موضوع باعث نگرانی شما هم شده است؟ البته که باید نگران باشید. اجراهای مختلف، اداره جلسات متعدد و استفاده از باعث می شود که صدای شما در طول زمان کیفیت خود را از دست بدهد. بیشتر کسانی که تکنیک های مناسب را آموزش ندیده اند معمولاً با این مشکل رو به رو می شوند و شما باید از این مشکلات جلوگیری کنید. در صورتی که شما نتوانید از حنجره خودتان مراقب کنید و از تکنیک های مناسب استفاده ننمایید این مشکلات اجتناب ناپذیر است. حنجره شما در واقع یک است که داخل بدن قرار دارد و در صورتی که شما به صورت مناسب با بدن و صدای خودتان رفتار نکنید، قطعا دچار مشکل می شوید. همیشه روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید صدای خودتان را حفظ کنید و نگذارید که دچار تنش شود، به این منظور شما باید از تکنیک های مناسب استفاده کنید و سبک زندگی خوبی داشته باشید. حنجره شما سازی نیست که بتوانید وقتی خراب شد آن را عوض کنید. شما غیر قابل جایگزینی هستند. شما فقط یک ساز دارید و تنها زمانی می توانید به بهترین شکل از آن ها استفاده کنید که آنها را سالم نگه دارید، شما باید سعی کنید از این مشکلات جلوگیری کنید، در واقع سلامت صدای شما، کلیدی ترین مسئله برای موفقیت شما می باشد. بیشترین مشکلی که برای عزیز رخ می دهد تکنیک های اشتباهی است که استفاده می کنند ، البته از سبک زندگی، رژیم غذایی و یا مراقبت های روزانه هم نباید غافل شد. شما می توانید نکات بسیار زیادی را در این زمینه پیدا کنید تا بتوانید صدای خودتان را حفظ نمائید اما در این بخش می خواهیم در رابطه با و پیش گیری از مشکلات صدا صحبت کنیم. ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor