ما به خاطر کینه اى که از پدرت علی علیه السلام به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم. (۱۰)
اینان همان خوارج بودند. فتنه خوارج در زمان امام علی "ع" ریشه کن شد، اما همچنان تا سال شصت و یک و بعدها نیز، افکارشان و دیدگاهشان دوشادوش تاریخ آمد.
خوارج کسانی بودند که در جنگ صفین، وقتی با حیله عمرو عاص، قرآن ها بالای نیزه رفت، دست از پیکار کشیدند و مانع جنگ امام علی "ع" نیز شدند و علی "ع" را مجبور به پذیرش حکمیت کردند.
بعدها، وقتی دیدند که حکیمت بر وفق مرادشان نشد، گفتند که علی "ع" بعد از ماجرای پذیرش حکمیت، مشرک شده و باید توبه کند و به دین برگردد.
و بدین صورت خون علی "ع" را مباح دانستند و جنگ نهروان را در دستور کار خود قرار دادند و نهروانیان با این جنگ، درصدد اثبات این بودند که علی "ع" مشرک شده است و جنگ با او جنگ با کافر است.
خوارج از علی "ع" طلبکار بودند که ایشان به دین برنگشت و حتی یاران ما را هم کشت.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه ششم ، دسته دوم
تا اینکه یکی از خوارج یعنی عبدالرحمن بن ملجم مرادی امام علی "ع" را به شهادت رساند.
خوارج چنان کینه ای از علی "ع" به دل داشتند که حتی امام علی "ع" در وصیتی به امام حسن مجتبی "ع" خطر آنان را بازگو می نماید و وصیت می کند که جنازه او شبانه و بدون اطلاع دیگران در منطقه ای به دور از نجف دفن گردد.
در روایتی آمده است؛
{أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ "ع" أَمَرَ ابْنَهُ الْحَسَنَ "ع" أَنْ يَحْفِرَ لَهُ أَرْبَعَةَ قُبُورٍ فِي أَرْبَعَةِ مَوَاضِعَ فِي الْمَسْجِدِ وَ فِي الْغَرِيِّ وَ فِي دَارِ جَعْدَةَ بْنِ هُبَيْرَةَ وَ فِي الرَّحَبَةِ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِهِ}
امير المؤمنين "ع" فرزند خود امام حسين "ع" را امر كرد كه چهار قبر در چهار موضع از براى حضرت بسازد، در مسجد كوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبيره، براى آنكه ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۱۱)
و اکنون بیست سال از شهادت امام علی "ع" گذشته است و اینجا کربلاست و این حسین "ع" فرزند همان علی"ع"است و لحظه، لحظه انتقام است. و از طرفی هم این چنین توجیه می کردند که حسین"ع" بر یزید خلیفه وقت شوریده است و خونش دوچندان مباح هست.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه هفتم ، دوم
و جنگ با حسین علیه السلام جهاد الهی است که در سایه آن، اجر الهی نیز نهفته است و باید او را قربةً إلى الله بکشیم.
امام سجاد علیه السلام در این باره می فرماید :
{وَ لا يَومَ كَيَومِ الحُسَينِ "ع" اِزدَلَفَ إلَيهِ ثَلاثونَ ألفَ رَجُلٍ يَزعُمونَ أنَّهُم مِن هذِهِ الاُمَّةِ، كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إلَى اللّه بِدَمِهِ}
و هيچ روزى مانند روز حسين "ع" نبود.
سى هزار مرد كه همگى ادّعا مى كردند از اين امّت اند، به سوى او حمله بُردند و همگى، با ريختن خون او، قصد تقرّب به خدا را داشتند.(۱۲)
سر دسته خوارج در کربلا شمر بن ذی الجوشن و شبث بن ربعی بود که امام "ع" در روز عاشورا شبث را این گونه خطاب کرد :
{یا شَبَثَ بْنَ رَبَعی! وَ یا حَجَّارَ بْنَ أَبْجَرٍ، وَ یا قَیْسَ بْنَ الْأَشْعَثِ! وَ یا یَزیدَ بْنَ الْحارِثِ!
أَلَمْ تَکْتُبُوا الَىَّ : أَنْ قَدْ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدٌ، فَاقْبِلْ؟!
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه هشتم ، دسته دوم
️اى شبث بن ربعى! اى حجّار بن ابجر! اى قیس بن اشعث! اى یزید بن حارث!
آیا شما براى من نامه ننوشتید که درختان ما ثمر داده است و باغها سرسبز شده و چاهها پرآب گشته و تو در سرزمینى پا مى گذارى که لشکرى آراسته و انبوه در خدمت تو است، پس به سوى ما بیا!
سکوت سنگینى بر سپاه دشمن سایه انداخته بود و کسى سخن نمى گفت.
سپس آنان در پاسخ گفتند : ما چنین نامه اى ننوشتیم!
امام علیه السلام فرمود :
{سُبْحانَ اللَّهِ! بَلى وَاللَّهِ لَقَدْ فَعَلْتُمْ!}
سبحان اللَّه! آرى به خدا سوگند! شما این نامه را نوشتید.(۱۳)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه نهم ، دسته دوم
٣ـ دنیا طلبان(پست و مال پرستان)
از دیرباز دنیاگرایی و دل بستن به مال و مقام دنیایی همیشه گریبان گیر انسان بوده است.
حتی اگر یزید امام حسین "ع" را از میان برمی دارد چون او را خطری بزرگ برای حکومت و جانشینی خود می داند و اگر عبیدالله دستور یزید را مبنی بر قتل امام "ع" اجرا می کند، چون می خواهد لیاقت خود را به یزید نشان دهد و اگر عمربن سعد نامش جزء قتله اصلی امام "ع" هست، چون می خواهد به حکومت ری برسد و اگر شمر بر سینه ی امام "ع" خیمه می زند به سبب اینکه به پول هنگفتی که یزید به او وعده داده است، برسد و اگر خولی سر مبارک امام "ع" را از کربلا به کوفه و سپس به شام می برد، برای اینکه مژدگانی بگیرد و همه نیت ها در چارچوب مال و پست و مقام دنیایی است.
حتی وقتی سنان بن انس سر مبارک امام "ع" را از بدن جدا کرد، راهی خیمه عمر بن سعد شد و با صدای بلند گفت :
{اَوقِر رِكَابِي فِضَّةً اَو ذَهَبَاً، اِنِّي قَتَلتُ السَّيِدَ المُحَجَّبَا}
ركاب مرا از نقره و طلا پر كن!
چون من برترين آقا را كشته ام!(۱۴)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه دهم ، دسته سوم
و این شیوع مال اندوزی در بین مسلمانان از دوره عثمان آغاز شد، و همین امر سبب طغیان مردم و قتل عثمان گردید، مردم کوفه به طمع بخشش یزید به کربلا آمده بودند، چنانچه عبیدالله بن زیاد در بدو ورود به کوفه در مسجد کوفه خطبه خواند و گفت :
ای مردم! خاندان ابوسفیان را آزمودید و آنها را چنان که میخواستید، یافتید! و یزید را میشناسید که دارای رفتار و روشی نیکوست که به زیردستان احسان میکند و بخششهای او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! اکنون یزید دستور داده تا بین شما پولی را تقسیم نمایم و شما را به جنگ با دشمنش حسین "ع" بفرستم.(۱۵)
این نشان می داد که یزید و ابن زیاد نقطه ضعف کوفیان را تشخیص داده بودند و از راه تطمیع، آنها را در مقابل امام حسین "ع" قرار دادند.
نقل است که وقتی امام حسین "ع" راهی کوفه بود، در میانه راه مُجمّع بن عبدالله را دید و از او احوالات کوفه پرسید، و او جواب داد :
{أمّا أشرافُ النّاسِ فَقَد اُعظِمَت رِشوَتُهُم، ومُلِئَت غَرائِرُهُم، يُستَمالُ وُدُّهُم}
اشراف كوفه رشوه فراوان گرفته اند و كيسه هاي آنها پر شده است و دوستی آنها خریده شده است.(۱۶)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه یازدهم ، دسته سوم
از نمونه های جاه طلبی در کربلا پسر سعد بن ابی وقاص بود که به امام حسین "ع" گفت: می دانم تو بر حقی! اما گندم ری را چه کنم؟
این سخن او کنایه از معامله ی او با یزید بود که یزید گفت: در صورت پیروزی بر حسین "ع" حکومت ری را به تو خواهم داد.(۱۷)
امام نیز در کربلا دلیل را صریحاً بیان فرمود. هنگامى که سپاه عمر بن سعد خود را براى جنگ با امام "ع" آماده کرد و از هر سو آن حضرت را در محاصره گرفتند و امام "ع" بهسوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند.
سپس خطاب به آنان فرمود :
{وَیلَکُم! ما علَیکُم أن تُنصِتوا إلَیَّ فَتَسمَعوا قَولی؟! فقد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ على قُلوبِکُم!}
واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مىخوانم بشنوید؟
زیرا شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر [غفلت] خورده است.(۱۸)
فاطمه "س" دختر امام حسین "ع" نقل می کند که، در روز عاشورا من در کربلا دختری خردسال بودم که دیدم، غارتگران داخل در خیمه ها شدند و در پای من دو خلخال از طلا بود که مردی با عجله در حالی که می گریست، مشغول در آوردن آن ها بود، به او گفتم ای دشمن خدا! برای چی می گریی؟
جواب داد: چگونه نگریم، در حالی که دختر رسول اکرم "ص" را غارت می کنم...
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه دوازدهم ، دسته سوم
گفتم : پس چرا غارت می کنی؟
در جواب گفت: {أَخَافُ أَنْ يَجِيءَ غَيْرِي فَيَأْخُذَهُ} می ترسم دیگری بیاید و این خلخالها را ببرد! امام "ع" حتی لباسی را که هنگام وداع برتن کرد، کهنه و مندرس بود و کسی هم بدان رغبت نمی کرد.(۱۹)
{فَرَزَهَا لِئَلَّا یُسْلَبَهَا}
حضرت "ع" چند جای این لباس را پاره و سوراخ کرد تا کسی آن را نبرد. ولی همان را هم بردند.(۲۰)
بعد از شهادت امام"ع" دشمن مشغول غارت ایشان شد.
{وَ سُلِبَ اَلْحُسَيْنُ "ع" مَا كَانَ عَلَیهِ}
هر آنچه با حسین "ع" بود، از او ربوده شد.(۲۱)
در مقاتل آمده است که؛
{فَأَخَذَ قَمِيصَهُ إِسْحَاقُ بْنُ حَيْوَةَ الْحَضْرَمِيُّ وَ أَخَذَ سَرَاوِيلَهُ أَبْجَرُ بْنُ كَعْبٍ وَ أَخَذَ عِمَامَتَهُ أَخْنَسُ بْنُ مَرْثَدٍ وَ أَخَذَ سَيْفَهُ رَجُلٌ مِنْ بَنِي دَارِمٍ}
پيراهنش را اسحاق بن حَيْوَة حَضْرَمى برداشت و رویین پوشش را ابجر بن کعب و عِمامه حضرت "ع" را اَخْنَس بن مَرْثَد و شمشیرش را مردی از قبیله بنی دارم برداشت.(۲۲)
در نقلی آمده است که؛
{أَخَذَ خَاتَمَهُ بَجدَلُ بنُ سُلَيمِِ الكَلبِي وَ قَطَعَ اِصبَعَهُ مَعَ الخَاتَمِ}
انگشتر امام "ع" را بجدل بن سلیم کلبی ربود که حتی انگشتان امام "ع" را به همراه انگشتر برید.(۲۳)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه سیزدهم ، دسته سوم
۴ـ بزدلان و ترسوها :
کوفیان بعد از ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه، از همان ابتدا با چهره ترسناک و رعب انگیز وی رو به رو شدند.
حتی کوفیانی که اطراف مسلم جمع شده بودند، از ترس عبیدالله و تهدیدات او، مسلم را تنها گذاشتند.
عبیدالله با کشتن اشخاص بی گناهی مانند مسلم بن عقیل و هانی بن عروه زهر چشمی از کوفیان گرفت.
او دستور داد که ابتدا مسلم را به بالای دارالعماره ببرند و سر از تنش جدا کردند و سرش را به شام نزد یزید فرستادند و جنازه اش را نیز، به دستور ابن زیاد، در محلّه كُناسه ی کوفه که مکانی عمومی و در انظار مردم بود، به دار آويختند.(۲۴)
هم چنین کشتن نماینده دیگر امام حسین "ع" به نام قیس بن مسهر صیداوی این جو خفقان آمیز را در کوفه به وجود آورد.
طبری می نویسد :
هانی بن عروه را، که چهار هزار نفر شمشیرزن تحت امر او بودند، از زندان بیرون آورده و دستبسته برای گردن زدن به طرف بازار میبردند.
او فریاد میزد و بزرگان قبایل را به نام یاد میکرد و وامذحجاه میگفت و آنها را به یاری میطلبید، اما هیچ یک به حمایت او برنخواستند و به ندای او لبیک نگفتند و به یاری او در نیامدند.(۲۵)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه چهاردهم ، دسته چهارم
عبیدالله در راستای اجرا کردن اهداف شوم و نا مقدس بنیامیه، آنقدر به این کشتارهای وحشیانه مردم ادامه داد که تقدیرنامهای از یزید بن معاویه دریافت کرد، این بار یزید ضمن تقدیر از عبیدالله برای او نوشت :
شنیدهام که حسین "ع" متوجه عراق گردیده است، باید راهها را سخت به کنترل درآوری و در پیروزی یافتن به او سخت تلاش کنی و مردم را به بهانههای گوناگون به قتل برسانی!(۲۶)
او نیز با ایجاد این رعب و وحشت در بین مردم توانست به موقع از این حربه استفاده نماید و مردم را پس از ورود امام حسین "ع" به کربلا، برای جنگ با امام حسین "ع" بسیج کند.
و از طرفی با دستگیری انقلابیونی مانند مختار ثقفی و میثم تمار، رهبری سیاسی را از توده مردم دور ساخته بود.
عبیدالله به بازداشتهای وسیعی دست زد که بر اساس نقل مورخین، وی دوازده هزار نفر را که چهارصد نفر از چهرههای سرشناس کوفه بودند، دستگیر کرد.
نتیجه این کار این شد که افراد ضعیف النفس و بیاراده و یا مزدورانی که از دیگران پیروی میکردند و از خود هیچ ارادهای نداشتند، راهی جز رفتن به کربلا و جنگیدن با امام حسین "ع" نداشته باشند، زیرا نه میتوانستند در کوفه بمانند و نه میتوانستند ارادهای از خود نشان داده پا به فرار بگذارند.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه پانزدهم ، دسته چهارم
اینان همان کسانی بودند که هنگامی که امام حسین علیه السلام در سفر از مکه به سمت کوفه به منزل شقوق رسید، فرزدق را دید.
امام حسین "ع" از او پرسید :
{اَخبِرنِی عَنِ النَّاسِ خَلفَکَ؟}
مرا خبر ده از وضع مردمی که آنها را پشت سر گذاشتی!
فرزدق به امام "ع" عرض کرد :
{قُلُوبُ اَلنَّاسِ مَعَكَ وَ أَسْيَافُهُمْ عَلَيْكَ}
دلهای مردم کوفه با توست و شمشیر هایشان علیه توست!(۲۷)
نقل است که وقتی امام حسین "ع" راهی کوفه بود، در میانه راه مُجمّع بن عبدالله را دید و از او احوالات کوفه پرسید.
و او جواب داد :
{أمّا سَائِرُ النَّاس بَعدُ فَإنَّ أفئِدَتَهُم تَهوِي إلَيكَ وَ سُيُوفُهُم غَداً مَشهُورَةٌ عَلَيكَ}
اما توده ی مردم دل هایشان به سوی تو متمایل است ولی شمشیر هایشان فردا علیه تو سر از نیام برخواهد آورد.(۲۸)
برخی از اینان در کربلا شاهد تنهایی و شهادت مظلومانه امام حسین "ع" بودند ولی بزدلانه در گوشه ای اشک می ریختند و برای نصرت الهی امام حسین "ع" دست به دعا برداشته بودند.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه شانزدهم ، دسته چهارم
۵ـ غافلان و جاهلان :
پس از آمدن عُبيدالله بن زياد به كوفه و تحویل دارالعماره از نعمان بن بشیر، به دستور یزید، عمر بن سعد را به حكومت ری و دَسْتبى (دشتى پهناور ميان ری و همدان كه بعدها به قزوين ملحق گرديد) منصوب و به سركوبى شورش ديلميان مأمور کرد، عمر بن سعد طبق دستور با چهار هزار سپاهى در بيرون كوفه اردو زد و آماده حركت به سوی ری شد، اما خبر حركت امام حسين "ع" به سوی كوفه، عبيدالله بن زياد را واداشت تا ابن سعد را برای مقابله با امام "ع" به كربلا بفرستد.
وی ابتدا از اين كار سرباز زد، اما وقتى عبيدالله بن زياد او را تهديد كرد كه يا بايد به مقابله با حسين "ع" برود و يا فرمان حكومت را باز پس دهد.
ابن سعد مأموريت جديد را پذيرفت و با سپاهيان تحت امر خود به سوی كربلا حركت كرد و در روز دوم يا سوم محرم الحرام سال ۶۱ هجری وارد كربلا شد.(۲۹)
به نقلی افرادی بودند در سپاه عمر بن سعد که به قصد فتح ری از کوفه درآمده بودند و شاید در انتهای لشگر اطلاعات کافی نداشتند از اینکه طرف مقابل کیست؟
و چرا با او می جنگیم و به نوعی سیاهی لشگر بودند.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه هفدهم ، دسته پنجم
اینان افراد غافل و بیخبری بودند که نه شخصیت اهلبیت علیهم السلام خاصه امام حسین علیه السلام را درک کرده بودند و نه از کفر خلیفه جدید خبری داشتند و از سوی دیگر با تبلیغات سوء علیه امام حسین "ع" که وی بر ضد خلیفه مسلمانان قیام نموده و از دین خروج کرده، با این انگیزه در کربلا شرکت جستند.
و اگر هم می دانستند که طرف مقابل امام حسین "ع" است، علت جنگ را نمی دانستند و در جهالت بودند و شاید خیلی از اینها به خاطر ترس از جان و مال و زن و فرزند که عبیدالله آنان را تهدید کرده بود، به لشگر ابن سعد پیوسته و جزء لشگریان پسر سعد شده بودند.
در روز عاشورا یکی از فرماندهان لشکر کوفه به نام عمرو بن حجاج زُبیدی که چهار هزار نفر تحت فرمان او بودند، از جهالت برخی از سربازان خود، استفاده کرد و سربازان خود را به جنگ با امام حسین "ع" تشویق و ترغیب می نمود، در حالی که چنین می گفت :
{قَاتِلُوُا مَن مَرَقَ عَنِ الدِّینِ وَ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ}
بجنگید، بجنگید باکسی که از دین خدا برگشته و از صف مسلمانان بیرون رفته است.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه هجدهم ، دسته پنجم
امام حسین علیه السلام وقتی گفتار عمروبن حجاج را شنید فرمود :
{وَیْحَکَ یا عَمْرُو! أ عَلیَّ تُحَرِّضُ النَّاسَ؟
أََ نَحْنُ مَرَقْنَا مِنْ الدّینِ وَ اَنْتَ تُقِیمُ عَلَیْهِ؟
سَتَعْلَمُونَ اِذا فَارقَتْ اَرْواحُنَا اَجْسَادَنَا مَنْ اَوْلَی بِصَلیِ النَّارِ}
اف بر تو ای عمرو! آیا مردم را به این بهانه و اتهام که ما از دین خدا خارج شده ایم به جنگ و ریختن خون ما تشویق و ترغیب می کنی؟
آیا ما از دین خدا خارج شده ایم و تو در دین خدا پا برجا هستی؟
نه، هرگز چنین نیست؛ روزی که روح از تن ما جدا گردید، خواهید فهمید که چه کسی سزاوار آتش است!(۳۰)
و خود عمر بن سعد در روز عاشورا برای تحریک سربازان خود، به آنان گفت :
{یا خَیْلَ اللّهِ! ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری}
لشکریان خدا! سوار شوید که شما را به بهشت بشارت می دهم!(۳۱)
در حالی آنان قدرت تشخیص را از دست داده بودند که واقعاً ما لشگریان خدا هستیم و طرف مقابل دشمن ماست؟!!
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه نوزدهم ، دسته پنجم
منابع :
۱)الامامة و السّیاسة دینوری، صص۶۷-۷۰
۲)معرفة الصحابة اصبهانی، ج۱، ص۶۸
۳)الصراط المستقيم عاملی نباطی، ج۱، ص۲۱۸
۴)تاريخ الإسلام ذهبی، ج۳، ص۴۵۱
۵)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۹، ص۳۳
۶)مقتل الحسين(ع) خوارزمی، ج۲، ص۱۴
۷)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۱، ص۲۶۲
۸)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۱۸۰
۹)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۶۶
۱۰)ينابيع المودّة قُندوزی، ج۳، ص۸۰
۱۱)فرحة الغُری عبدالکریم بن طاووس، ص۳۲
۱۲)امالی شیخ صدوق، ص۴۶۲
۱۳)تاريخ طبرى، ج۴، ص۳۲۲
۱۴)تاريخ طبرى، ج۵، ص۴۵۵
۱۵)مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی، ج۱، ص۹۷
۱۶)تاريخ طبرى، ج۵، ص۴۵۵
۱۷)الفتوح ابن اعثم، ج۵، ص۹۲
۱۸)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۸
۱۹)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵
۲۰)اللهوف ابن طاووس، ص۱۲۴
۲۱)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۳
۲۲)اللهوف ابن طاووس،ص۱۲۹
۲۳)اللهوف ابن طاووس،ص۱۳۰
۲۴)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۷۵
۲۵)تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۷
۲۶)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۲
۲۷)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۶۷
۲۸)تاريخ طبرى، ج۵، ص۴۵۵
۲۹)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۱۷۶
۳۰)البدایه والنهایه ابن کثیر، ج۸، ص۱۸۲
۳۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۶۷
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
▫️مدرس: استاد محمد جواهری فکور
▫️دبیرخانه: سعید میری ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه بیستم ، پایان
بررسی شخصیت، عملکرد و زندگینامه ننگین قاتلین امام حسین علیه السلام
✍ #یزید بن معاویه لعنت الله علیه...
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
الا لعنة الله علی القوم الظالمین...
یزید در سال بیست و شش هجری قمری به دنیا آمد. پدر او «معاویه» فرزند ابوسفیان و مادرش «میسون بنت بجدل کلبی» است.
میسون پس از ازدواج با معاویه، نتوانست زندگی در دمشق را تحمل کند و پس از جدایی از او به همراه یزید که بنابر احتمال تاریخی شیرخوار بوده، به صحرا بازگشت، بدین ترتیب یزید کودکی خود را در قبیله میسون و در کنار مادرش گذراند که مردمان آن قبیله از قبایل حُوّارین "در منطقه حمص شام" با پیشینیه مسیحیت، در زمان پیش از اسلام که بعد از اسلام نیز تمامی قبیله او مسلمان نشدند.
افزون بر اخلاق ظاهری بادیه نشینی و صحراگزینی در یزید همچون علاقه به شکار، اسب سواری، تربیت حیوانات و بازی با سگ و میمون، از تربیت خاصّ مسیحیان تأثیر پذیرفت و از این رو شراب خواری، رقص، غنا، سگ بازی و خوش گذرانی جزء طبیعت وجودی وی در آمد.
▫️خلافت یزید :
قاضى نعمان مىنويسد، روزى حضرت رسول اکرم "ص" به معاویه فرمود :
{أَىُّ يَوْمٍ لِأُمَّتِي مِنْكَ؟ وَ أَىُّ يَوْمِ سُوءٍ لِذُرِّيَّتِي مِنْكَ مِنْ جَرْوٍ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِكَ؟ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ يَسْتَحِلُّ مِنْ حُرْمَتِي مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ!}
امّت من چه روز سختى از تو خواهند داشت؟ و خاندان من از فرزندى كه از صلب تو خارج مىشود، روز بدى را در پيش دارد!
همان فرزندى كه آيات خدا را به استهزا مىگيرد و آنچه را كه خداوند از حريم من حرام كرده، وى حلال مىشمارد.(۱)
در تاریخ خلفاء هیچ نامی از نام "یزید" شومتر و نفرت انگیزتر نیست.
خلافت کوتاه او که فقط سه سال و نیم طول کشید از نظر مسلمانان چیزی جز یک سلسله فجایع مستمر نبود.
یک سال امام حسین علیه السلام را به شهادت رساند، یک سال مدینه را غارت کرد و سال بعد هم کعبه را به سنگ و آتش بست.
هر یک از این سه واقعه می توانست یک خلیفه و یک خاندان را ننگین کند.
▫️کارنامه جنایات یزید بن معاویه در طی حکومت سه ساله ی خود:
"از سال۶۱ تا ۶۴ هجری"
۱)خلق واقعه کربلا (سال۶۱ ه.قمری)
۲)خلق واقعه حره (سال۶۳ ه.قمری)
۳)تخریب کعبه (سال۶۴ ه.قمری)
جریان از این قرار است که پس از مرگ معاویه، یزید به حکومت رسید و او نخستین کسی بود که بر خلاف سنت خلفای پیشین، به انتصاب پدرش و به صورت موروثی حاکم شد.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه اول ، یزید بن معاویه
یزید بن معاویه در روز نخست، نامهای به حاکم مدینه نوشت و او را از مرگ معاویه مطلع ساخت و به او دستور داد که از حسین بن علی علیه السلام و عبدالله بن عمر و عبدالرحمن بن ابی بکر و عبدالله بن زبیر به زور بیعت بگیرد و هر کس نپذیرفت گردنش را بزند.
امام حسین علیه السلام با شناختی که از یزید داشتند؛ فرمودند:
{هَيْهاتِ مِنَّا الذِلَّةُ..وَ عَلَى اَلْإِسْلاَمِ اَلسَّلاَمُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ اَلْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي يَقُولُ : اَلْخِلاَفَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلَى آلِ سُفْيَانَ!}
ما تن به ذلت نمی دهیم، زمانی که امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید با اسلام خداحافظی کرد، و همانند من با چنین فردی بیعت نمی کند.
شنیدم از جدم رسول خدا "ص" که می فرمود : خلافت بر آل ابی سفیان حرام است.(۲)
بعد از امتناع امام حسین علیه السلام از بیعت با یزید، واقعه کربلا رخ داد و امام حسین "ع" مظلومانه به شهادت رسید و واقعه کربلا موجب شد یزید به یکی از منفورترین شخصیت ها نزد شیعیان تبدیل شود.
شیعیان، یزید را مستحق لعن دانسته و بیزاری جستن از او را از ضروریات مکتب خود میدانند.
در منابع روایی شیعه، روایاتی از حضرت رسول اکرم "ص" و اهل بیت علیهم السلام در لعن یزید و قاتلان امام حسین "ع" نقل شده است.
در زیارت عاشورا عبارتی در لعن همه خلفای بنیامیه وجود دارد.
افزون بر این، در نسخه مشهور زیارت عاشورا، با عبارتِ؛ {اللهُمَّ الْعَنْ یزِیدَ خَامِساً وَ الْعَنْ عُبَیدَ اللهِ بْنَ زِیادٍ...} به لعن یزید تصریح شده است.
یزید پس از سه سال و هشت ماه حکومت، در سال ۶۴ قمری در ۳۸ سالگی به درک واصل شد.
▫️علت مرگ وی در تاریخ:
۱)گروهی سبب مرگ یزید را مستی بیش از حد ذکر کردهاند.(۳)
۲)برخی دیگر گفتهاند که روزی در حالت مستی، میمون خود را بر الاغی وحشی سوار کرده بود و در پی او میتاخت تا اینکه از اسب فرو افتاد و مُرد.(۴)
۳)برخی نیز میگویند بر اثر بیماری ذات الجنب "عفونت ریه" مُرد.(۵)
به هر ترتیب او را در دمشق دفن کردند و نقل شده است که وقتی عباسیان بر دمشق مسلط شدند، قبر وی را نبش کردند.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه دوم ، یزید بن معاویه
▫️نمونه هایی از روحیات پلید و خبیث یزید :
١ـ میمون باز و سگ باز :
یزید به رسم بادیه نشینان به حیوانات خود لقب و کنیه می داد و بر آنها لباس ابریشم و حریر زیبا و زربافت می پوشاند و بر صدر مجلس و بعضاً در کنار خود بر روی منبر جای می داد، حتی با آنان بر سر سفره طعام می نشست.
نقل است که او ؛
{[کَانَ] يَلْعَبُ بِالْكِلَابِ [وَ الْقُرُودِ]}
️او همواره با سگان و میمونها هم بازی می شد.(۲)(۳)
یزید علاوه بر آن با بوزینگان نیز مانوس بود، او میمونی داشت که به او لقب «اباقیس» داده بود و او را در مسابقات اسب سواری شرکت می داد.
اباقیس در یکی از این مسابقات از مرکب سقوط کرد و مُرد!
یزید بسیار اندوهگین شد و دستور داد، همه سران مملکت را جمع کنند.
یزید خود بوزینه اش را در طی مراسمی کفن و دفن کرد و بر آن نماز خواند، و مراسم ترحیمی برای آن حیوان گرفت!(۴)
٢ـ زنا کار و هوس ران :
یزید معشوقه ای به نام هند دختر عبدالله بن عامر که کنیه اش ام کلثوم بود، داشت که همواره با او در حال هوسرانی علنی بود، تا جایی که در اشعار یزید ذکر شده است :
{مَا إِنْ أُبَالِي بِمَا..
إِذَا اتَّكَأْتُ عَلَى الْأنمَاطِ فِي غُرَفٍ،
بِدَيرِ مُرَّانَ عِنْدِي أُمِّ كُلْثُومٍ!}
️من باكى ندارم زیرا كه من در «دير مرّان» در ميان غرفهها بر بالشها تكيه زدهام و امّ كلثوم را در كنار خود دارم!(۵)
عبدالله بن حنظله بعد از ديدارش با يزيد گفته :
{اِنَّهُ رَجُلٌ یَنْکِحُ الاُمُّهَاتِ وَ الْبَنَاتِ وَالاَخَوَاتِ}
او شخصي است كه در زناشويی حريم شرع را رعايت نمی كند و با مادران و دختران و خواهران زنا می کند.(۶)
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه سوم ، یزید بن معاویه
٣ـ شارب الخمر :
يزيد از كودكی اهل شُرب خمر بود و در شهر مدينه و در ملاء عام شرابخواری می كرد.
او در مجالس علنی شراب می خورد و مست لايعقل، به ياوه گويی می پرداخت!
او همواره به باده به دستان می گفت :
{إِسْقِنِي شَرْبَةً تَروِّي مُشَاشِي...}
اى ساقى! به من شرابى بنوشان كه جان مرا سيراب كند!(۷)
عبدالله بن حنظله بعد از ديدارش با يزيد می گوید :
{قَدِمْنَا مِنْ عِنْدِ رَجُلٍ لَيْسَ لَهُ دِينٌ، يَشْرِبُ الْخَمْرَ}
ما از نزد مردى آمديم كه دين ندارد، او شراب مى نوشد.(۸)
يزيد به هنگامى كه مىخواست شراب بنوشد چنين مىسرود :
{وَ إِنْ حَرُمَتْ يَوْماً عَلَى دِينِ أَحْمَدَ
فَخُذْهَا عَلَى دِينِ الْمَسِيحِ بْنِ مَرْيَمَ}
اگر نوشيدن شراب در دين اسلام حرام است؛ آن را مطابق دين مسيح بنوش!(۹)
۴ـ تارک الصلاه :
ابن حنظله نیز می گوید :
{یَزِیدُ رَجُلٌ یَدَعُ الصَّلَاةَ...}
یزید نماز را رها کرده بود.(۱۰)
نقل شده است كه روزی يزيد مجلس بزم و شرابی مهيا ساخت كه صدای اذان به گوشش رسيد، به او گفتند وقت نماز است، يزيد پاسخ داد اين مجلس شراب بهتر از نماز است و من جريان بهشت را به ته پيالهها خريدهام.
۵ـ مطربی و اهل غناء و شاعر اشعار کفرآمیز :
مسعودي می گوید :
در دوران حكومت كوتاه وى، حتّى در محيط مقدّسى همچون مكّه و مدينه جمعى به نوازندگى و استعمال آلات لهو و لعب مىپرداختند و يزيد خود اهل طرب و موسیقی و خنیاگری و عياشی بود که همواره زنان و کنیزان زیبا روی کاخ، در حال رقص و آواز در کنار یزید دیده می شدند.(۱۱)
نقل است که؛
{يَضْرِبُ بِالطَّنَابِيرِ وَ يُعْزَفُ عِنْدَهُ الْقِيَانُ}
او طنبور مىنواخت و نوازندگان در نزد وى به لهو و لعب مشغول بودند.(۱۲)
حتی اشعاری در انکار مقام نبوت و وحی از خود و دیگران می سرود :
{لَعِبَت هَاشِمُ بِالمُلكِ فَلَا، خَبَرُ جَاءَ وَ لَاوَحيٌ نَزَلَ!}
بنی هاشم با حكومت بازى کردند وگرنه، نه خبرى آمده بود و نه وحى ای نازل شده بود.(۱۳)
٦ـ قمار باز :
یزید با ندیمان خود همواره در حال قمار بود.
امام حسین علیه السلام دلیل عدم بیعتش را با یزید اینگونه می فرماید :
{..غُلَامٌ مِنَ الْغِلْمَانِ، يَشْرِبُ الشَّرَابَ، وَ يَلْعَبُ بِالْكِعَابِ}
پسرک جوانی که شراب می خورد و قمار بازى مىكند(۱۴)
《أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القَومِ الظَّالِمِینَ》
✍ منابع:
۱)المناقب و المثالب قاضی نعمان، ص۷۱
۲)مثیرالاحزان ابن نمای حلی، ص۲۵
۳)الثقات ابن حبان، ص۱۶۲
۴)انساب الأشراف بلاذری، ج۵، ص۲۸۷
۵)تاریخ مدینة دمشق ابن عساکر ج۶۵، ص۳۹۷
۶)البداية و النهاية ابن کثیر، ج۸، ص۲۳۹
۷، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶)الكامل فی التاریخ ابن اثير، ج۴، ص۱۰۳
۸)البداية و النهاية ابن کثیر، ج۸، ص۲۳۹
۹، ۱۱، ۱۳، ۱۵)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۶۸، ۶۶
۱۷)البداية و النهاية ابن کثیر، ج۸، ص۲۴۶
۱۸)الاحتجاج طبرسى، ج۲، ص۹۲
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه چهارم ، یزید بن معاویه
بررسی شخصیت، عملکرد و زندگینامه ننگین قاتلین امام حسین علیه السلام
✍ #عبیدالله بن زیاد لعنت الله علیه...
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
الا لعنة الله علی القوم الظالمین...
عُبیدالله بن زیاد با کنیه ابوحفص، از کنیزی به نام مرجانه زاده شد.
برخی ابن زیاد را به طعنه به مادرش "ابن مرجانه"منسوب می کردند که اشاره به ناپاکی تولد عبیدالله دارد.
پدرش زیاد بن ابیه، در دوران امام علی علیه السلام کارگزار ایشان در استخر فارس بود که بعد از شهادت امام علی "ع" معاویه، زیاد را با استناد به صحبتی از پدرش ابوسفیان که زیاد را حاصل زنای خود با سمیه، مادر زیاد میدانست، بدین رو معاویه، زیاد را برادر خویش میخواند و وی را "زیاد بن ابی سفیان" خطاب می کرد.(۱)
اما در نسب زیاد بن ابیه نیز اختلاف است و مشخص نیست پدر او کیست، از این رو، وی را ابن ابیه "یعنی پسرِ پدرش" خواندهاند.
معاویه، زیاد را در دوران حکومت خود به حکومت بصره و کوفه گمارد که بعدها از سرداران و حکمرانان نامی اموی شد که در سرکوب شورشها در مناطق اسلامی، به قساوت و بیرحمی شهرت یافت.
#عُبیدالله در قلمرو حکومتی پدرش زیاد بن ابیه که والی کوفه و بصره بود، از امور حکومتی دور نبوده است.
در مورد عُبیدالله ابن زیاد نوشته اند که همچون پدرش بسیار خشن، بیرحم و بی پروا بوده و برخی او را با عنوان "جبّار" یاد کردهاند.
معاویه پس از مرگ زیاد، عُبیدالله را به حکومت خراسان منصوب و در سال ۵۵ قمری او را از ولایت خراسان برداشت و به امارت بصره منصوب کرد.
عبیدالله در حکومت بصره موفق عمل کرد و ناآرامیهایی که از سوی خوارج ایجاد شده بود را با سرکوبشان آرام کرد.
یزید پس از مرگ معاویه در سال ۶۰ قمری قصد داشت عبیدالله را از حکومت بصره بردارد؛ ولی گویا اوضاع وخیم سیاسی بصره و کوفه اجازه این کار را به او نداد.
▫️فعالیت های عبیدالله درباره واقعه کربلا :
١ـ سرکوب قیام مسلم بن عقیل :
وقتی خبر آغاز قیام امام حسین "ع" و اعزام مسلم بن عقیل به کوفه، و بیعت کوفیان بامسلم به یزید رسید، یزید بلافاصله نعمان بن بشیر را عزل و عُبیدالله را که به خشونت در سرکوب شورشها و جنبشها مشهور بود، در سال ۶۰قمری با حفظ سمت به ولایت کوفه منصوب کرد.
کوفیان در سال ۶۰ قمری برای بیعت با امام حسین "ع" اعلام موافقت کردند و در انتظار ورود او به کوفه بودند.
ابن زیاد با روی پوشیده وارد شهر شد و مردم گمان کردند که او امام حسین "ع" است و از او استقبال کردند، ولی بعدها دریافتند که عبیدالله بوده است.
ابن زیاد به محض ورود به کوفه، در یک خطابه، مخالفان حکومت یزید را بهسختی تهدید کرد.
نخستین اقدام عبیدالله جست و جو برای یافتن نماینده امام حسین "ع" ، مسلم بن عقیل بود که در مدت کوتاه توانست مسلم و دیگر مخالفین از جمله هانی بن عروه و مختار و میثم تمّار را دستگیر کند.
خبر شهادت مسلم و هانی در منزلگاه ثعلبیه به امام حسین "ع" رسید.(۲)
٢ـ اعزام لشکر به سوی امام حسین "ع" :
عبیدالله پس از تهدید و تطمیع کوفیان، حرّ بن یزید را با سپاهی هزار نفره به سوی امام "ع" فرستاد و به او دستور داد تا جلوی حسین "ع" را بگیرد و نیز اجازه ندهد در محلی که دارای آب است، اردو بزند.(۳)
سپس عمر بن سعد بن ابی وقاص را با لشکری به سوی امام حسین "ع" فرستاد.
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه اول ، عبیدالله بن زیاد
٣ـ اسیر کردن خاندان امام حسین "ع" :
پس از شهادت امام حسین "ع" ، ابن زیاد دستور داد باقیمانده خاندان او را اسیر کنند و به کوفه بیاورند.
طبق دستور عبیدالله، کاروان اسراء وارد دارالعماره کوفه شدند.
زینب کبری "س" در حالی که زنان اهل بیت علیهم السلام و زنان بعضی از اصحاب و خدمتکاران و کنیزان دور زینب کبری "س" حلقه زده بودند، وارد مجلس عبیدالله بن زیاد شد.
شیخ مفید نقل می کند که؛ {وَ أُدْخِلَ عِيَالُ الْحُسَيْنِ "ع" عَلَى ابْنِ زِيَادٍ فَدَخَلَتْ زَيْنَبُ أُخْتُ الْحُسَيْنِ "ع" فِي جُمْلَتِهِمْ مُتَنَكِّرَةً وَ عَلَيْهَا أَرْذَلُ ثِيَابِهَا فَمَضَتْ حَتَّى جَلَسَتْ نَاحِيَةً مِنَ الْقَصْرِ وَ حَفَّتْ بِهَا إِمَاؤُهَا}
هنگامی که اهل بیت امام حسین "ع" وارد کاخ ابن زیاد شدند، حضرت زینب "س" در حالی که پوشش و لباسهای کهنه و معمولی بر تن داشت بی اعتنا به ابن زیاد وارد کاخ شد.
به گوشه ای از کاخ رفته وکنیزان حضرت "س" دور تا دور ایشان قرار داشتند.
در این هنگام عبیدالله پرسید :
{مَنْ هَذِهِ الَّتِي انْحَازَتْ نَاحِيَةً وَ مَعَهَا نِسَاؤُهَا ؟}
این زن چه کسی است که از سایر اسراء جدا شده و دور تا دور او را کنیزانش فراگرفته است؟
کسی به او جواب نداد، سؤالش را تکرار کرد و باز هم کسی جواب نداد.
دفعه سوم یا چهارم یکی از زنها گفت :
{هَذِهِ زَيْنَبُ بِنْتُ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص)!} این زینب دختر فاطمه "س" دختر رسول اکرم "ص" است.
بعد از این که ابن زیاد، حضرت زینب "س" را شناخت، چنین گفت :
{الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَحَكُمْ وَ قَتَلَكُمْ وَ أَكْذَبَ أُحْدُوثَتَكُمْ} شکر خدایی را که شما را رسوا کرد و کشت و افسانه شما را دروغ نمود.
پس زینب کبری "س" در مقابل این زخم زبان چنین پاسخ داد :
{الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ "ص" وَ طَهَّرَنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهِيراً وَ إِنَّمَا يَفْتَضِحُ الْفَاسِقُ وَ يَكْذِبُ الْفَاجِرُ وَ هُوَ غَيْرُنَا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ} ستایش خدای راست که ما را به وجود پیامبرش گرامی داشت و ما را از پلیدی پاک ساخت، به درستی که فاسق رسوا می شود و فاجر دروغ می گوید و او غیر از ماست و ستایش مخصوص خداست.(۴)
به نقل از لهوف، ابن زیاد به اینجا که رسید، گفت :
{كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟} رفتار خدا با برادر و خاندان خود را چگونه دیدی؟
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maddahi.fanne.bayan.fakoor
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
صفحه دوم ، عبیدالله بن زیاد