eitaa logo
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم ، اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و مداحی فکور
2.8هزار دنبال‌کننده
727 عکس
345 ویدیو
51 فایل
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و اصول و فنون مداحی "جواهری فکور" مدرس ، نویسنده و پژوهشگر «صدا و بیان خوب یعنی یه حس عالی» https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین جلسه دوره جدید آموزش تخصصی و خصوصی مداحی، سخنوری و فن بیان با ظرفیت محدود از ساعت ١٩٣٠ مورخه ٩٨/٠۴/٠۴ در آدرس زیر برگزار می گردد. فقط تعداد ۵ نفر ظرفیت خالی برای ثبت نام تهران خیابان کارگر جنوبی ، چهار راه لشگر ، خیابان کمالی، خیابان کاشان مجتمع شهید نامجو پایگاه بسیج. ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
چهارمین جلسه آموزش مرثیه خوانی چهارشنبه ٩٨/٠۴/١٢ تهران خیابان کارگر جنوبی ، چهار راه لشگر ، خیابان کمالی، خیابان مخصوص تقاطع محبوب مجاز مسجد سینا ▫️تلفن های ثبت نام ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم هیچ چیزی برای یک معلم لذت بخش تر از این نیست که ببینه شاگردش پیشرفت کرده و این لذت معنوی با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. دیروز الحمدلله اکثر دوستان علیرغم یکسری ایرادات اما تقریباً خوب خوندن و نشون میده انگیزه ها برای رسیدن به موفقیت زیاده اما برای اولین بار از خوندن آقا داود رجبی احساس شعف کردم چون هم زبان حالشون و شعرشون عالی بود هم بحث ارتباط با متن و مستمع و حزن و سوز در محتوی و صدا و امیدوارم بقیه دوستان هم تلاششون رو چند برابر بکنن تا همه ان شاالله خودشون رو به سطح ایشون برسونن البته از اجرای آقا داود کریمی هم نباید غافل شد ایشون هم از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار هستن ، آقا سجاد هاشمی و همینطور مابقی برادران عزیزم. خدا به همه ما توفیق بده بتونیم وقت بیشتری برای اهل بیت علیهم السلام بزاریم و خوب نوکری کنیم. طی صحبتی که چند روز قبل با حاج آقا انسانی داشتم ایشون فرمودن هر کدوم از بچه های کلاستون که خوب یاد گرفتن و اصولی می خونن معرفی کنین تا تو جلسات ازشون استفاده کنیم ان شاالله روزی برسه که همه کلاس رو خدمت حاج آقا انسانی و بقیه پیش کسوت های عزیز معرفی بکنیم. التماس دعا
گروه تخصصی پاسخ به سوالات سخنوری و ، بیماری های گوش و و بینی ، و ادبیات فارسی https://t.me/joinchat/BELnMlZy4bUXsg1HB7mTnw
▫️چگونه ۱۱=۱+۱ می شود؟ استادم می گفت : وقتی ۲ انسان قدرتمند و باهوش در کنار هم قرار می گیرند تا کاری انجام دهند، برآیند نیرویشان میشود ۱۱ برابر. وقتی که تنها دست به عملی می زنند. من افتخار می کنم به انسانهای قدرتمندی که در کنار من ایستادند. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می کند: کتاب هایی که می خوانید... و انسان هایی که ملاقات می کنید. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️دو چیز روح انسان را نوازش می كند: يكي صدا زدن خدا... و ديگري گوش سپردن به صدای او... اولی در نيايش است و دومی در سكوت. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️پانزده نوع ثروت واقعی که داشتن آنها ما را ثروتمند می کند: ١ـ ادب ٢- یادگیری مادام العمر ٣- نگرش مثبت ۴- ارتباط موثر ۵- انضباط شخصی ٦- تندرستي واقعی ٧- آرامش خاطر ٨- خلاقيت ٩- عشق ورزيدن به کار ١٠- داشتن برنامه و هدف ١١- داشتن قلب و زبان شاکر ١٢- درک ديگران ١٣- استفاده موثر از زمان ١۴- بخشندگی ١۵- اعتماد به نفس ثروتمند شدن سخت نیست... https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️وقتی شما در حال وقت تلف کردن هستید، کسی آن بیرون است که سخت تلاش می کند، باهوش تر می شود و در نهایت او برنده می شود. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ویژگی های صدا: صدای هر فرد دارای سه ویژگی بلندی (Lound ness) زیر یا بم بودن (Pitch) و کیفیت (Quality) بوده و این سه ویژگی در کل تعیین کننده وضعیت صدای یک فرد می باشد. در زیر به بررسی مختصر ویژگی های صدا می پردازیم: ١- بلندی صدا: منظور از بلندی، شدت صدای شنیده شده می باشد. به عبارت دیگر منظور از بلندی، آن است که آیا صدای فرد بلند شنیده می شود و یا اینکه آرام بنظر می رسد میزان بلندی صدا به میزان فشار هوایی که از ریه ها وارد حنجره شده و به شدت برخورد تارهای صوتی بستگی دارد. هرچه فشار هوا و شدت برخورد تارهای صوتی بیشتر باشد، صدا بلندتر و هرچه فشار هوا و شدت برخورد تارهای صوتی کمتر باشد صدا آهسته تر به گوش می رسد. بنابراین به هنگام فریاد زدن، بلند صحبت کردن، گلو پاک کردن و... (که به آنها استفاده نادرست از صدا گفته می شود) شدت برخورد تارهای صوتی بسیار زیاد است و اگر این اعمال در فرد به صورت عادت درآید در نهایت ممکن است آسیب های شدیدی را به حنجره و تارهای صوتی وارد آورد. ٢- زیر یا بم بودن صدا: منظور از زیر بودن صدا، نازك بودن(مثل صدای زنانه) و منظور از بم بودن صدا، کلفتی صدا(مثل صدای مردانه) می باشد. تفاوت طول و ضخامت تارهای صوتی در خانم ها و آقایان دلیل اصلی تفاوت زیر یا بم بودن صدای آنهاست. به طور معمول طول تارهای صوتی زنان ١٩ میلی متر است = صدا  زیر و طول تارهای صوتی مردان ٢۴ میلی متر است = صدای بم ٣- صدای فرد از نظر کیفیت : از نظر کیفیت صدا نباید مخلوطی از چند صدای دیگر باشد و مثلاً در صدا نباید گرفتگی، نفس دار بودن، فشار و تقلا، لرزش و... مشاهده شود. در حین رشد: زیرترین صدای فرد زمانی است که تازه بدنیا می آید و گریه می کند. گریه بعداً تغییراتی می کند و این توانایی را به کودک می دهد که بوسیله آن نیازهای خود را به اطرافیان نشان دهد. یا بودن صدای کودکان بین پسر و دختر تفاوتی ندارد و تغییرات ایجاد شده تقریباً بین سنین ١٠ـ١٢ سالگی صورت می گیرد. به این نحو که هم در دختران و هم پسران صدا بم تر می شود با این تفاوت که میزان بم شدگی در پسران بسیار بیشتر از دختران ایجاد می شود و اگر در این دوران از صدا درست استفاده نشود، صدا همچنان گرفته باقی می ماند. از سن ٢٠ تا ٧٠ سالگی صدا تقریباً ثابت بوده و ممکن است مقداری به سمت بم شدن پیش رود. از سن ٧٠ سالگی به بالا صدا به خصوص در آقایان شروع به زیر شدن می کند (اما هرگز به زیر بودن یک صدای زنانه نمی رسد) همچنین امکان گرفتگی صدا در این سنین بعلت تغییراتی در ساختمان حنجره (به علت پیری) می باشد.  https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
نمونه صوتی که باعث می شود تارها بصورت کامل با هم برخورد نکنند و در نهایت صدا هوادار شود. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
وجود در بستر تار صوتی که منجر به التهاب و ‌عدم تقارن دو غضروف هرمید می شود. این التهاب در خوانندگانی که صدایشان را حجیم کرده و به تقلید از صدای دیگران می پردازند ایجاد می شود. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
بستر گلوتیس که بر اثر فشار به حنجره و التهاب های مزمن درمان نشده ایجاد می شود. پولیپ علاوه بر ایجاد تنگی نفس صدا را خلط آلوده و خفه می کند و‌ مانع ارتعاش طبیعی تارهای صوتی می گردد. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
کوتاه شدگی یکی از تارها به علت صدای یک طرفه، تودماغی یا کامی و یا خوانندگی با تکنیک سر برای تولید صداهای زیر. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
فشار زیاد به حنجره در صدای عرضی و شدن شدید که منجر به تغییر عرض حنجره و کوتاه شدگی و ‌ندول یا خال دوطرفه تارهای صوتی شده است. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
تارهای صوتی در اثر کشش نامناسب تارها در جیغ زدن یا فریاد زدن و یا سرفه شدید در بیماریهای عفونی. https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم دوستان لطفاً مواظب حنجره تون باشید این تصاویر رو بیشتر به این دلیل داخل کانال قرار دادم که اهمیت اصول صحیح خوانی رو بهتر و بیشتر درک کنید. امیدوارم از امروز نگاهتون به استفاده از حنجره تغییر کنه و سعی کنید علمی و تخصصی روی صداتون کار کنید حتی اگر خیلی طول بکشه. صدا و حنجره از نعمت های بسیار ارزشمند الهی هستند که اگر ازشون درست استفاده نکنیم امکان داره خدای ناکرده حتی برای حرف زدن عادی و معمولی هم با مشکل مواجه بشیم. @javaherifakoor
لطفاً کانال خودتون رو به دیگران هم معرفی کنید. آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️چگونگی صوت از ارتعاش دو تیغه ی نازک به نام «تارهای صوتی» که در حنجره قرار دارند به وجود می آید. حنجره در عقب زبان و در بخش فوقانی نای قرار دارد. وقتی ماهیچه های تارهای صوتی که حالت ارتجاعی دارند، کشیده می شوند، شکاف باریکی بین آنها ایجاد می شود که با عبور هوای بازدم از این شکاف، تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. این ، هوای داخل حلق، شش ها، دهان و حفره های بینی را نیز مرتعش می کند و بدین ترتیب صوت ایجاد می شود. 💡نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا: موجب بروز دو نوع جریان هوا می شود: ١ـ جریان هوای دم ٢ـ جریان هوای بازدم. در بیشتر زبان های دنیا از جمله زبان فارسی از نوع دوم یعنی از جریان هوای بازدم استفاده می شود. اندام های صوتی که نقش تولید آواهای صوتی را به عهده دارند عبارتند از: الف) اندام های تنفسی ب) اندام های واک ساز ج) اندام های آواساز الف) اندام های تنفسی: اندام های تنفسی عبارتند از (شش ها، دیافراگم، نای، ، نایژک ها) ١ـ شش ها: دو اندام اسفنجی شکل هستند که در درون قفسه ی سینه جای دارند و به وسیله ی دو نایژه به نای متصل می شوند. ٢ـ نایژه ها: هر یک به لوله های کوچک تری به نام تقسیم می شوند. ٣ـ نایژک ها: در تمام شش ها پراکنده شده اند. ۴ـ پرده ی : در قسمت زیرین شش ها یک پرده ی ماهیچه ای وجود دارد که قفسه ی سینه را از شکم جدا می کند. این پرده به شکل یک قوس است که در هنگام انقباض قسمت بیرونی آن به طرف بالا می رود و تا حدودی به شکل گنبد در می آید و باعث می شود تا حجم قفسه ی سینه کم شده، به جداره ی خارجی فشار وارد شود و هوای داخل شش ها به بیرون رانده شود. این عمل را «بازدم» می گویند. خاصیت اسفنجی باعث می شود که شش ها دوباره به حالت اول برگردند. در این هنگام فشار هوای درون شش ها کم تر از هوای بیرون است و در نتیجه هوای خارج به درون شش ها مکیده می شود. این عمل «دم» نام دارد. ۵ـ نای: شش ها به وسیله ی دو لوله ی غضروفی به نام نایژه به نای وصل می شوند. خود به گلو وصل می شود. لوله های نای از حلقه های غضروفی تشکیل شده اند که به وسیله ی بافت های ماهیچه ای به یکدیگر متصل می شوند. ب) اندام های ساز: به طور کلی در واقع شده اند. در این بخش محفظه ای به نام تیروئید قرار دارد که درون آن دو پرده ی ماهیچه ای بسیار ظریف به نام تارهای صوتی قرار دارند. یک سر آنها به وصل است و سر دیگر آنها به دو غضروف مثلثی شکل به نام «اری تی نوئید» متصل است. چرخش این دو غضروف حول قاعده ی خودشان باعث نزدیک شدن به یکدیگر یا دور شدن آنها از هم می شود و یک سری امواج صوتی تولید می کند. این امواج پس از عبور از حفره های بینی، دهان و بینی، تولید صدا(واک) می کنند. ادامه دارد... https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
ج) اندام های آواساز عبارتند از: ١ـ چاکنای ٢ـ حفره ی حلق ٣ـ حفره ی دهانی ۴ـ حفره ی بینی که همگی بالای حنجره قرار دارند. ١ـ چاکنای: فاصله ی بین تارهای صوتی را می گویند. ٢ـ حفره ی حلق: دیواره های این حفره خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند. حلق در جلو به حفره ی دهان و حفره ی بینی مربوط می شود. دیواره ی حلق را ریشه ی زبان تشکیل می دهد. ابعاد حلق را می توان با جلو یا عقب بردن زبان، کم یا زیادتر کرد. ٣ـ حفره ی دهان: انعطاف پذیرترین و پرکارترین بخش اندام های حفره ی دهان می باشد. حفره ی دهان از بخش های زیر تشکیل شده است: ملاز، کام، لثه، زبان، دندان ها، لب ها : ملاز یا زبان کوچک زائده ای است نرم و گوشتی که در انتهای نرم کام قرار دارد. حرکت ملاز به سوی بالا منجر به بسته شدن راه عبور هوا از طریق حفره های بینی و اتصال دهان و حلق به یکدیگر می شوند. : سقف دهان از پشت دندان های بالا تا زبان کوچک امتداد دارد. بخش پیشین آن به نام سخت کام، استخوانی و بدون حرکت است. ولی بخش پسین آن یعنی نرم کام، گوشتی و متحرک است. : پشت دندان های بالا را لثه می نامند که ناحیه ای سخت و استخوانی و تا حدودی محدب شکل است. : اندامی است نرم و گوشتی که دارای قابلیت انعطاف و تحرک فراوان است. بافت ماهیچه ای آن طوری است که به تمام جهات چرخش دارد. زبان مهم ترین عامل گویایی و تولید آواها است. : دندان های ردیف بالا به فک ثابت متصل می شوند. دندان های ردیف پایین به فک متحرک متصل هستند و از دندان های آواساز محسوب می شوند. تعداد دندان ها در انسان بالغ سی و دو عدد است. هشت دندان جلو را دندان های پیشین می نامند. دندان های پیشین تاجی برنده دارند. در میان آنها چهار دندان نیش که تاجشان مخروطی و تیز است قرار دارد. در فک بالا و پایین هشت دندان آسیای کوچک با تاجی پهن و سپس ١٢ دندان آسیای بزرگ قرار دارد. : پس از زبان، مهم ترین اندام آواساز لب ها هستند. لب ها ساختمانی ماهیچه ای دارند. لب ها هم مانند زبان در تمام جهات حرکت می نمایند. لب ها عامل اصلی تولید برخی از آواها به ویژه مصوت ها(اَ، اِ، اُ، آ، او، ای) هستند. : این حفره ها در بالای حلق قرار دارند. با پایین آمدن آن، گلوگاه به حفره های بینی متصل می شود. با بالا کشیده شدن آن، راه عبور هوا از طریق حفره های بینی مسدود می گردد. اگر راه عبور هوا هنگام ارتعاش تارهای صوتی از طریق دهان مسدود باشد، هوا از حفره های بینی عبور می کند و موجب ارتعاش هوای داخل حفره های بینی می گردد. این مکانیسم کیفیت خاصی به صدا می بخشد که به آن (غنه ای) می گویند. مانند دو صامت (م، ن). https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor