#نکته_آموزشی
#دشتی_محلی
🔰🔰🔰🔰
#نکته_مهم❗️
معمولا دو مدل دشتی خوانی در نغمات آیینی ما خوانده می شود.
🌹نوعی که بر پایه #گام صدا از #درآمد شروع و با #راجه و #بیات_راجه ادامه و معمولا با اوج دشتی در #عشاق ادامه پیدا میکند.
این مدل معمولا در مناجات خوانی و مدح خوانی و گاهی در ادعیه خوانی نیز استفاده می گردد.
🌹نوع دیگری از دشتی خوانی که استفاده بیشتری را شاهد هستیم، دشتی خوانی های محلی است که در هر منطقه به سبک و سیاق و لهجه و گویش همان منطقه خوانده می شود که در ردیف ایرانی هم به بعضی از این گوشه ها اشاره شده و کاربرد بسیار زیادی در نغمات آیینی دارد.
نمونه هایی چون گوشه های #چوپانی، #دشتستانی، #شیرازی و #حاجیانی تا گوشه هایی مثل #دیلمان و #گیلکی و نهایتا گوشه هایی مثل #غم_انگیز و #بیدکانی و ده ها گوشه دیگر...
این فضای دشتی در روضه خوانی و ادعیه با توجه به سوز و حزنی که دارد و همچنین ریشه ای که در فرهنگ اصیل ایرانی در هر منطقه ای دارد، بسیار پرکاربرد هستند.
نکته❗️
معمولا این دشتی های محلی روی اوزان #دوبیتی سوار می شوند، اما وقتی میخواهیم روی روضه یا ادعیه پیاده کنیم فقط اشاره ای از کلیت آن فضا و گوشه پیاده می شود.
چند نمونه از این فضاها که در ادعیه خوانی بیشتر استفاده می شود را در ادامه در چند دعای ماه مبارک اجرا خواهیم کرد.
بشنوید
مدرس #مرتضی_حبیبی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
15.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_پنجم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
اشاره به گوشه #شیرازی و #دشتستانی و #شروه
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
12.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_ششم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
اشاره به گوشه #دیلمان
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
14.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_هفتم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
اشاره به گوشه #چوپانی
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نکته_آموزشی
#بیات_اصفهان
#مقام_نهاوند
#عشاق_مصری
🔰🔰🔰🔰🔰
این نغمه ترکیبی از فضای ردیف ایرانی #بیات_اصفهان و مقام عربی #نهاوند است که بسیار این دو نغمه به هم شباهت دارند.
این فضا در عرب به گوشه #عشاق_مصری معروف است و در فضای ایرانی نام نغمه #مناجاتی و در بعضی جاها #بوسلیک در بیات اصفهان را یدک می کشد.
این نغمه به شدت در نغمات آیینی و مناجات خوانی و ادعیه کاربرد دارد.
نمونه دیگری در کانال کار شده
جستجو کنید و گوش دهید.
حال بشنوید ایننغمه محزون با حال و هوای مناجاتی در سحرگاه ۲۸ام ماه مبارک رمضان
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
22.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_هشتم
ماه مبارک #رمضان
آواز #بیات_اصفهان و مقام #نهاوند
گوشه #عشاق_مصری یا #مناجاتی
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
38.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مناجات دعا
ماه مبارک #رمضان
شبکه قرآن سیما
با نوای #مرتضی_حبیبی
#بیات_ترک
یارب اسیرم و دل من در پناه توست...
🌹🌹🌹🌹🌹
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نکته_آموزشی
#چهارگاه
#منصوری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
گوشه #منصوری فضایی است بین #چهارگاه و #همایون و در واقع پلی است برای حرکت از چهارگاه به همایون و معمولا با فضای #شوشتری در همایون #مرکب_خوانی می گردد.
از نغماتی است که در روضه خوانی به شدت استفاده میشه...
برای حالات اضطرار و تردید در روضه خوانی اجرای فضای منصوری عالی است.
حزن خاصی دارد که گویا از چهارگاه خارج شدیم اما در واقع چرخش ملودی آن در چهارگاه می باشد.
به آخر همین دعای روز ۲۹ام خوب دقت کنید که چگونه درآمد و مایگی چهارگاه خودش را نشانمی دهد.
بشنوید
استاد #مرتضی_حبیبی
🔰🔰🔰🔰🔰
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_نهم
ماه مبارک #رمضان
دستگاه #چهارگاه
گوشه #منصوری
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نکته_آموزشی
#سه_گاه
#مخالف
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
مخالف گوشه اصلی دستگاه سه گاه و چهارگاه می باشد که کاربرد زیادی در نغمات آیینی از قدیم در تعزیه و الان بخصوص در مدح خوانی دارد.
در واقع هنر یک خواننده در سه گاه، رسیدن به این گوشه و اجرای صحیح آن است.
مخالف، اوج سه گاه است هرچند بالاتر از آن هم داریم که گوشه #مغلوب است ،اما تاکید اوج در گام مخالف است.
مخالف نغمه ای دوپهلو است که هم مناسب مدح خوانی در ولادت ها و هم با تغییر تمپو و ریتم و ضرباهنگ مناسب مرثیه خوانی است.
بشنوید
🔰🔰🔰🔰🔰
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #سی_ام
ماه مبارک #رمضان
دستگاه #سه_گاه
گوشه #مخالف
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نوحه_خوانی
#کریم_خانی
#سه_گاه
🍃🍃🍃🍃
شادی روح استاد کریم خانی صلواتی عنایت کنید.🌹🌹◼️◼️
یک قطعه سینه زنی سنتی در مدح حضرت اباالفضل العباس ع از استاد کریم خانی را بشنوید.
انصافا صدای ایشان داری گستردگی و انعطاف عجیبی است.
جهت یادآوری، ایشان خواننده قطعه معروف مدح امام رضا (ای حرمت ملجا درمانگان)
🍁
این سینه زنی دلنشین که بصورت واحد تک سنتی در فضای دستگاه #سه_گاه انجام شده است.
نغمه ای محزون و تا حدودی حماسی، که در فضای سنتی به خوبی جواب می دهد.
شعر این کار هم شعری سنتی و عامه پسند می باشد که در فضاهای سنتی و عامی کاربرد زیادی دارد
و صدالبته که نغمه سه گاه نغمه ای است که در آذری زبانان به خوبی جا افتاده و مستمع با این لحن انس و الفتی دیرینه دارد.
کارهای زیادی از استاد سلیم هم در این نغمه اجرا شده است.
🍁
در این کار از استاد کریم خانی مثل سایر کارهای ایشان تکنیک #اکتاو_خوانی را شاهد هستیم، که مادحین آذری زبان به خوبی از آن استفاده می کنند.
❗️در مورد اکتاوخوانی توضیحات کامل در کانال داده شده (جستجو کنید)
👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh