🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «شب عيد سعيد فطر»
موضوع: «#احکام_عید_فطر»
❓آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مقام معظم رهبری رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست؟
✅ پاسخ: اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛
👈 در هر صورت، اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند؛
2⃣ عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛
3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیدهایم؛
4⃣ سی روز از اول ماه بگذرد؛
5️⃣ حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
❓مقدار فطره چقدر است؟
✅ پاسخ: شخص مسلمان بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب میشوند، برای هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد.
❓زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعی؟
✅ پاسخ: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت میكند و منحصر به قوت غالب نيست.
❓زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ پاسخ: بعد از اثبات حلول ماه شوال میتواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عيد فطر میخواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز پرداخت كند يا كنار بگذارد و اگر نماز عيد نمیخواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد.
❓اگر شخص فطره را كنار بگذارد، میتواند از آن استفاده كند و بعد به جای آن مال ديگری بگذارد؟
✅ پاسخ: خير، بايد همان را كه كنار گذاشته، برای فطره بدهد.
❓کارت به کارت کردن زکات فطره برای فقیر، امکانپذیر است؟
✅ پاسخ: اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
❓آيا جايز است پيش از ماه رمضان، زکات فطره را به فقير داد؟
✅ پاسخ: خير، كفايت نمیكند؛ ولی میتواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطره حساب كند.
❓آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
✅ بله، میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند.
❓كسى كه سيد نيست، میتواند فطریه را به سيد بدهد؟
✅ پاسخ: خير، جايز نيست.
❓آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين میشود، صرف كرد؟
✅ پاسخ: صرف زكات فطره در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند.
📚 منبع: leader.ir
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
37.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه بیستم و نهم «#آیات_المهدی»
کارشناس: استاد نیلی پور
«ویژه ماه مبارک رمضان»
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
4_5816782407788923253.mp3
7.5M
جلسه بیستم و نهم «#آیات_المهدی»
کارشناس: استاد نیلی پور
«ویژه ماه مبارک رمضان»
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
➡️ @bonyadmahdaviatesf
#والعصر
با تبریک عید سعید فطر، شما هم میتوانید یکی از برندگان ۵٩ جایزه نفیس «مسابقه بزرگ مجازی والعصر» باشید!
پرسشنامه و شرایط، هماکنون در کانال های زیر👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
@bonyadmahdaviatesf
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «آیات المهدی ٢٩»
روز چهارشنبه، ١۴٠٠/٠٢/٢٢
✍️ مناسبت روز: امروز بیست ونهمین و به احتمال زیاد آخرین روز از ماه مبارک رمضان است، لذا انشاالله آخرین مبحث در «آیات المهدی»، تقدیم حضور شما گرامیان میگردد:
«قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکمْ غَوْراً فَمَنْ یأْتیکمْ بِماءٍ مَعین»: «بگو (به من خبر دهید) اگر آبهای (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه کسی میتواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!» (ملک/٣٠)
مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانستهاند؛ چراکه در روایات «ماء مَعین» به حضرت حجت (عج) تفسیر شده است! چنانچه در روایت آمده: «عمار یاسر (ره) در جنگ احد، خود را به حضرت رسول(ص) رساند و از مجاهدتهای بیمانند حضرت علی(ع) گفت! حضرت فرمودند: آری، او از من است و من از اویم، و او جانشین من است... و تمامی ائمه از نسل اویند که مهدی امت من از جملهٔ آنان است! عمار پرسید: مهدی کیست؟ حضرت فرمودند: ...او نهمین فرزند حسین(ع) است که غایب خواهد شد و این قول خداست که میفرماید: «قُلْ أَ رَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ...» و غیبتی طولانی خواهد داشت، بهگونهای که عدهای از (ولایت) او باز میگردند و عدهای ثابتقدم میمانند... او همنام و شبیهترین افراد به من است!»: «... قَالَ یَا عَمَّارُ، إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَوَتَعَالَی عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُ یُخْرِجُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّهًًْ تِسْعَهًًْ وَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِهِ یَغِیبُ عَنْهُمْ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ...» (بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۸/ کفایه الأثر، ص۱۲۰/ البرهان)
👈 امام محمد باقر(ع) نیز به این آیه اشاره کرده و فرمودند: «این آیه دربارهی امام غائب (نازل شده) و معنای آیه این است که بگو بیندیشید اگر امامتان غایب شد به گونهای که ندانید او کجاست! پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمانها و زمین، و حلال و حرام خداوند را برای شما بیان کند!»: «...هَذِهِ نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ (عج) یَقُولُ إِنْ أَصْبَحَ إِمَامُکُمْ غَائِباً عَنْکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیْنَ هُوَ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ ظَاهِرٍ...» (کمال الدین، ج۱، ص۳۲۵/ نورالثقلین)
👈 همچنین امام کاظم (ع)، با ذکر این آیه فرمودند: «زمانیکه امام شما غایب شود، کیست [غیر خدا] که برای شما امام جدید آورد؟ [و امام غایب شما را ظاهر کند تا از آب جاری و گوارا بهرهمند شوید!]»: «...إِذَا غَابَ عَنْکُمْ إِمَامُکُمْ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ جَدِیدٍ» (الکافی، ج۱، ص۳۳۹/ کمال الدین، ج۲، ص۳۵۱/ نورالثقلین/ البرهان)
✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ تفسیر این آیه دربارهٔ نعمت بیبدیل آب است که اگر همه چیز داشته باشیم؛ اما خداوند نعمت آب را از ما بگیرد، دیگر امکان حیات نخواهیم داشت!
2️⃣ همانطور که گذشت، روایات زیادی، از معنای عمیقتر این آیه، پرده برمیدارد و آن این است که اگر روزی امام زمانتان، غایب شود، چه خواهید کرد؟! این هشدار از آغاز به امت اسلام داده شد، اما متأسفانه به آن توجهی نشد!
4️⃣ معنای این سؤال که «اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟» این است که با غیبت امام، بشریت دچار خسران و ضرر جبرانناپذیری خواهد شد، گرچه امامِ غایب نیز همانند خورشید پشت ابر، دارای آثار و برکات برای همهٔ هستی است، اما با وجود این، بخش زیادی از فواید امام به ظهور او وابسته است! چنانچه در دعای ندبه میخوانیم:« مَتَى نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مَائِكَ فَقَدْ طَالَ الصَّدَى؛ کی شود که از چشمه آب زلال ظهور تو بهرهمند شویم که عطش طولانی شد!»
5️⃣ یکی از القاب زیبای امام زمان(عج)، «ماء معین» است که از همین آیهٔ شریفه گرفته شده است و تشبیه امام به آب، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است از جمله اینکه:
👈 همانگونه که نیاز به آب همیشگی و همگانی است، هیچکس نمیتواند خود را از امام بینیاز بداند!
👈 غفلت و دوری از امام، موجب مرگ انسانی ما میشود، همانطور که دوری از آب، مرگ جسمی ما را به دنبال خواهد داشت!
👈 همانگونه که آب، پاک و پاک کننده است، امام نیز پاک و معصوم هستند و ارتباط با ایشان، سبب پاکی انسان میشود، چنانچه در زیارت جامعه نیز میخوانیم: «و طهارة لانفسنا»
🔹 البته در پایان باید بدانیم همانطور که تنها زمینهای حاصلخیز از آب بهره میبرد و شورهزار را بهرهای از آب نیست، تنها دلهای پاک از وجود امام برای رشد وکمال فیض میبرند! لذا برای بهرهبرداری حداکثری از امام زمان (عج)، باید زمین وجودمان را آماده کنیم!
✅ شما هم میتوانید برنده ۵٩ جایزه نفیس «مسابقه بزرگ مجازی والعصر» باشید👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🖼 همهچیز درباره فطریه
تذکر: حکم زکات فطره در مورد «سادات» این است که سید نمی تواند از غیر سید زکات فطره بگیرد! ولی سادات می تواند زکات فطره خود را به سید یا غیر سید بپردازند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه - ٢٣ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 الخميس، 01 شوال 1442
Thursday 13 May 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع)
🕋 اذکار روز:
-لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 عید سعید فطر
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «عيد سعيد فطر»
موضوع: «#احکام_عید_فطر»
❓در سال گذشته فطریه ی ماه رمضان را به علت نداشتن پول پرداخت نکردم، تکلیف شرعی من چیست؟
✅ پاسخ: اگر فقیر بودهاید، تکلیفی ندارید؛ و در غیر این صورت، احتیاط واجب آن است که بدون این که نیت ادا و قضا کنید، فطریه را بپردازید.
❓اگر در نماز عید فطر، خطبهها را قبل از نماز بخوانند (زیرا بعد از نماز مردم پراکنده میشوند)، آیا نماز باطل میشود؟
✅ پاسخ: جایز نیست خطبههای نماز عید قبل از نماز خوانده شود؛ هرچند ترک خطبهها در زمان غیبت جایز است.
📚 منبع: leader.ir
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «عيد سعيد فطر»
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠٢/٢٣
✍️ مناسبت روز: امروز، روز اول ماه شوال و روز عید سعید فطر از مهمترین اعیاد مسلمانان است و در تمامی کشورهای اسلامی تعطیل رسمی است؛ در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار میکنند و پرداخت زکات فطره بر آنها واجب میشود.
«عید فطر» از شادمانه ترین اعیاد مسلمانان است، چراکه بعد از یکماه عبادت و بندگی، به شکرانه این توفیق بزرگ الهی، این عید را جشن میگیرند؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «عید فطر، عيد كسى است كه خداوند، روزه او را پذيرفته و عبادتش را قبول كرده است...» (نهج البلاغة، حكمت٤٢٨)
اما در برخی از سالها مانند امسال، این شادی عیدانه، با اضطرابی برای بعضی از مؤمنین همراه میگردد، چون رؤیت هلال اول ماه و اثبات روز عید برای شخص آنها میسر نمیشود! و نظر مراجع عظام تقلید نیز درباره روز عید متفاوت میگردد!
❓لذا این سؤال مهم برای مؤمنین مطرح میگردد که اگر قوانین و احکام فقهی در این مسئله، مشترک است، پس چرا در نظر فقها و مراجع، وحدت رویه وجود ندارد و یک روز واحد را عید فطر، اعلام نمیکنند؟
✅ در پاسخ به این سؤال، باید توجه داشت که اختلافی که بعضاً در مورد تعیین روز عید فطر پدید می آید، دو منشأ می تواند داشته باشد:
1️⃣ «اختلاف در مبنای فقهی»: به این معنی که برخی از مراجع در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، لذا رؤیت هلال در دوردستها را نیز قبول میکنند ولی مراجع دیگری، «اختلاف افق» را قبول دارند، لذا رؤیت هلال در دوردست را قبول نمیکنند!
👈 و یا مرجعی تنها «رؤیت ماه از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک میداند اما مرجع دیگر، یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی میداند!
👈 بنابراین ثبوت رؤیت هلال برای یک مرجع تقلید، دلیل آن نیست که برای مرجع دیگری نیز ثابت شده باشد، چرا که چه بسا، همانطور که گذشت، فتاوای آن دو در مورد ثبوت هلال، متفاوت باشد!
2️⃣ «اختلاف در شهادت بَیّنه»: همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال، کافی است اما باید توجه داشت که:
👈 اولاً: با عنایت به اختلاف مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو بَیّنه عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دوفرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد! زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را، برای ثبوت ماه، کافی نمیداند!
👈 ثانیاً: عدالت افراد برای پذیرش قولشان شرط است، لذا عدالت هر یک از دو بَیّنه، باید برای مرجعی که می خواهد به حرف آنها اتکاء کند، ثابت شده باشد!
بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر، اختلاف پیش می آید! این اختلاف براساسِ سلیقه و انگیزههای شخصی نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد!
✍️ ضمناً باید بدانیم که این اختلاف و بعضاً اشتباه در اول و آخر ماه، چیز عجیب و جدیدی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین علیهم السلام، نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن، اشاره می نماییم:
👈 شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از بیست و هشت روز روزه، هلال عید فطر را مشاهده کردند!
پس حضرت علی(ع) به مُنادى، دستور دادند که به مردم اعلام کند که ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند! (یعنی از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده است!) «تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨، ح ۴۴۴؛ الوافى، ج ١١، ص ١٣٢».
✍️ لذا اختلاف در روز عید، امری کاملاً طبیعی است و ریشه فقهی دارد! ولی متأسفانه در جامعه فعلی ما، برخی افراد بیاطلاع و یا مغرض، مسأله اختلاف در تعیین روز عید فطر را بسیار بزرگ جلوه میدهند! در حالی که همانطور که گذشت این مسأله نیز همانند بقیه اختلاف فتاوا در سایر مسائل جزئی عبادات است! چنانچه مثلاً اختلاف نظر مراجع در مقدار مسافت شرعی، نه موجب اختلاف مسلمانان و نه هتک دین، شده است! لذا در مسأله عید فطر نیز مسأله به همین سادگی و سهولت است!
💠 البته در پایان نکته ای که بسیار مهم است و مؤمنین باید بدانند، این است که در این موضوع، وظیفه هر فرد، عمل به تکلیف شخصی است، بنابراین اگر فردی شخصاً رؤیت هلال نماید یا مرجع تقلید او، حکم به عید فطر کرد، باید روزه خود را باز کند و بداند که کاملاً به وظیفه شرعی خود عمل کرده است! همچنین که اگر در همان روز، فرد دیگری خودش ماه را رؤیت نکرده و مرجع او نیز حُکم کند که روز آخر ماه رمضان است، باید روزه بگیرد، و او نیز به وظیفه شرعی خود عمل کرده است!
✅ با«مسابقه بزرگ والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
#والعصر
با تبریک عید سعید فطر، شما هم میتوانید یکی از برندگان ۵٩ جایزه نفیس «مسابقه بزرگ مجازی والعصر» باشید!
پرسشنامه و شرایط، هماکنون در کانال های زیر👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
@bonyadmahdaviatesf
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه - ٢۴ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 الجمعة، 02 شوال 1442
Friday 14 May 2021🌲
👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز صدور فتوای تاریخی میرزای شیرازی (ره) در رابطه با لغو امتیاز تنباکو (١٢٧٠هش)
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «ایام عيد سعيد فطر»
موضوع: «#احکام_عید_فطر»
✅ ١٧٣١. اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمیكند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه میداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حُكم او عمل نمايد.
✅ ١٧٣٢. اول ماه با پيشگويى مُنجّمين، ثابت نمىشود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.
✅ ١٧٣٣. بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن، دليل نمىشود كه شب پيش، شب اول ماه بوده است.
✅ ١٧٣٧. روزى را كه انسان نمیداند آخر رمضان است يا اول شوال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند.
📚استفتائات امام خامنه ای(مدظلهالعالی)
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
#والعصر
🎁 شما هم میتوانید یکی از برندگان ۵٩ جایزه نفیس مسابقه بزرگ مجازی والعصر باشید، فقط کافی است انگشت خود را روی کلمه «والعصر» بزنید:🔻
👈👈👈 والعصر 👉👉👉
2️⃣ برای پاسخ گویی به سؤالات میتوانید از متن و صوت «آیات المهدی» استفاده کنید:
📚 متن محتوای مسابقه
🎧 صوت جلسات دوره
3️⃣ تمامی عزیزانی که حداقل به ۱۴ سؤال از ۳۰ سؤال مسابقه پاسخ صحیح بدهند در قرعه کشی شرکت داده می شوند.
4️⃣ مهلت شرکت در مسابقه تا روز جمعه ۱۴۰۰/۲/٣١ می باشد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
@bonyadmahdaviatesf
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «عيد سعيد فطر ٢»
روز جمعه، ١۴٠٠/٠٢/٢۴
✍️ مناسبت روز: بیست و چهارم اردیبهشت، یادآور صدور فتوای تاریخی تحریم توتون و تنباكو، از طرف حضرت آیتالله میرزای شیرازی (ره) مرجع عالیقدر شیعه، پرچمدار علم و عمل، و مرد سیاست و دیانت است؛ پیام کوتاهی که سبب اتحاد ملت ایران و قطع سلطهی بیگانگان بر ثروت ملی این سرزمین شد!
متن فتوای تاریخی میرزای شیرازی، بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ الیوم استعمال تنباکو و توتون بأی نحو کان، در حُکم محاربه با امام زمان (عجلالله تعالی فرجه) است. الاحقر ــ محمدحسن الحسینی».
بازاریان و مردم متدین ایران، پس از شنیدن فتوای مرجعیت، در قیامی هماهنگ و یكپارچه، تمامی توتون ها را آتش زدند و حتی در دربار و اندرونی ناصرالدین شاه نیز تمام قلیان ها شكسته شد! و بالاخره شاه، مجبور به لغو امتیاز تنباکو گردید و این پیروزی، اقتدار و نقش روحانیت در ایران و نفوذ مرجعیت شیعه را نمایان ساخت! لذا با یادآوری و گرامیداشت این روز، سخن امروز را آغاز مینمائیم؛
✍️همانطور که مستحضرید امروز بنابر نظر برخی از مراجع عظام تقلید، روز عید فطر، اعلام گردیده است که این موضوع، ما را بر آن داشت تا در این رابطه، باز هم سخن بگوییم!
در شریعت مقدّس اسلام بسیاری از وظایف و عباداتِ فردی و اجتماعیِ مسلمانان بر اساس ماههای قمری است، و تشخیص آغاز و انجام هر ماه قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال می باشد.
مراسم بسیار مهم و اساسی حج، تعیین روز عرفه و عید قربان، آغاز ماه مبارک رمضان، شبهای قدر و ایام تاریخی مهم مانند: مبعث، غدیر، عاشورا و مهمتر از همه عید فطر، همگی وابسته به رؤیت هلال، هستند و حتی برخی وظایف مانند روزه عید فطر، مردّد بین محذورین است، که اگر روز آخر ماه رمضان باشد، روزه اش واجب و اگر روز اول ماه شوال باشد، روزه اش حرام است! به همین دلیل، رؤیت هلال، نقش اساسی و تأثیر گستردهای در اجرای صحیح احکام دینی دارد!
✍️ البته همانطور که در روزبرگ دیروز گفتیم بر اساس مبانی فقهی، اختلافات موجود، امری عادی و بدیهی است! اما گذشته از جنبه های شرعیِ فردی، که انسان مُکلَّف به تکلیف خود عمل کرده است، بالأخره این موضوع، خواه یا ناخواه، دارای بازتاب اجتماعی دوگانگی میگردد و زمینه سوءاستفاده مغرضان و جاهلان را فراهم نموده و حتی در برخی از مواقع به اعتقادات مسلمانان نیز ضربه میزند!
❓لذا سوال اینجاست، که با تمام دلایلی که گذشت، آیا راهی برای اتحاد نظر برای اعلام یک روز واحد به عنوان عید مسلمین، وجود ندارد؟!
✅ برای پاسخ به این پرسش، باید ابتدا بدانیم که طبق رساله های عملیه فقها، اول ماه بر اساس پنج چیز ثابت مى شود:
1️⃣ آنكه خود انسان ماه را ببیند؛
2️⃣ عدهاى كه از گفته آنان یقین پیدا میشود، بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزى كه به واسطه آن یقین پیدا شود؛
3️⃣ دو مرد عادل بگویند كه در شب، ماه را دیده ایم، ولى اگر صفت ماه را برخلاف یكدیگر بگویند، اول ماه ثابت نمى شود؛
4️⃣ سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن، اول ماه رمضان ثابت مى شود؛
5️⃣ حاكم شرع، حُكم كند كه اول ماه است.
✍️ مسلماً در موارد فوقالذکر، آنچه که میتواند باعث اتفاق و اتحاد عمومی در زمان عید فطر گردد؛ تنها «حُکم حاکم شرع» است!
البته برای روشن شدن بهتر این مسئله، ابتدا باید حدود و حوزه کاری مرجعیت تقلید و همچنین حاکمیت حکومت اسلامی را شناخت تا بتوان این موضوع را به خوبی تبیین نمود؛ لذا در این راستا، توجه به نکات زیر، ضروری است:
1️⃣ از نظر دین اسلام، اصول دین و مبادی استنباط، تقلیدی نیست و همچنین در ضروریات فقهی نیز تقلید معنایی ندارد!
به طور مثال در اصل وجوب نماز، تقلید لازم نیست و موضوعات عُرفیه و عِلمیه نیز جای تقلید ندارد، و تنها در احکام فَرعیه و عَملیه، احتیاج به نظر و اجتهاد است که فردی که مجتهد نیست باید از فقیه و مجتهد جامعالشرایط، تبعیت نماید.
2️⃣ اَدِلّه وجوب تقلید از فقهاء ،از باب رجوع جاهل به عالِم است، که فقط در محدوده بیان احکام شرعی فقهی، اعتبار دارد و شامل موضوعات احکام نیست! زیرا تشخیص موضوع به عهده شخص مُکلف است و تقلید در آن جایز نیست، لذا در ثبوت رؤیت هلال که از موضوعات است، تقلید جایی ندارد!
3️⃣ در علم فقه، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مُتُرَتِّب نشده است!
ادامه دارد 👇👇👇
4️⃣ در علم فقه، صدور حکم در این زمینه، جزء اختیارات و وظایف حاکم شرع اسلامی آمده، لذا صدور حکم حاکم شرع در موضوعات نیز دارای حجیت شرعی بوده و لازم الاتباع است!
علاوه بر آنکه در این خصوص، مُرَدَّد بودن اول ماه رمضان و عید فطر در چند روز، موجب سرگردانی مؤمنین و بعضی از مشکلات احتمالی در نظام جامعه اسلامی می گردد که از این رو، ضرورت ورود حاکم اسلامی در آن دوچندان گردیده و حتی این امر را میتوان از اختیارات انحصاری حاکم شرع و رهبری سیاسی مذهبی فرض نمود!
5️⃣ صدور حکم حکومتی حاکم اسلامی، هم، دربرگیرنده حکم شرعی است و هم، از تَکَثُّر و اختلاف مسلمین جلوگیری میکند، بر خلاف احکام معمول شرعی که قابل تکثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف است!
✍️ بنابر آنچه گذشت، اگر حاکم اسلامی، بر ثبوت اول ماه و روز عید فطر، حُکم صادر نماید، بر همه مسلمانان و حتی مجتهدین، تبعیت از این حکم، واجب است و در عَرضِ حُکم حاکم اسلامی، فرد دیگری نمی تواند حُکم صادر نماید!
البته همانطور که قبلاً عرض کردیم در رابطه رؤیت هلال، تشخیص و عِلم فردی، مِلاک اصلی است، لذا اگر برای کسی به اثبات رسید که حتی حاکِم در حُکم یا تشخیص موضوع، خطا کرده! فقط بر شخص خودش واجب میشود که بدون معارضت و اعلام عمومی، به تشخیص و عِلم خود عمل نماید!
✅ با«مسابقه بزرگ والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٢۵ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 السبت، 03 شوال 1442
Saturday 15 May 2021🌲
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز بزرگداشت فردوسی
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «#گلبرگ_احکام»
موضوع: «#احکام_وضو و غسل»
‼️کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن
❓آیا کسی که #کاشت_ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام #وضو یا #غسل، #ناخن_مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
✅ پاسخ: در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
❓کسی که بدون ضرورت، ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفهاش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
✅ پاسخ: اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا #غسل_جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب باید قضای نمازها را نیز بخواند.
📚استفتائات امام خامنه ای(مدظلهالعالی)
✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: «فردوسی، حکیم سخن»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠٢/٢۵
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به نام «روز بزرگداشت فردوسی» نامگذاری شده است؛ ابوالقاسم حسن منصور، معروف به حکیم سخن، فردوسی طوسی، شاعر بزرگ حماسه سرا و پارسیگوی ایرانی در قرن چهارم است؛ او در یکی از روستاهای خراسان به نام باژ در ۳۲۹هق به دنیا آمد و در ۴۱۱هق در هشتاد سالگی از دنیا رفت!
فردوسی، دهقان و دهقانزاده بوده؛ او آغاز زندگی را در روزگار سامانیان و همزمان با جنبش استقلالخواهی و هویتطلبی در میان ایرانیان سپری کرد و در تمام دوران زندگی، همواره در راه کسب علم و ادب، و فرهنگ و تاریخ و آداب و سنت ایرانیان، همت گمارد؛
مورخین آوردهاند که در عصر فردوسی، مکتب اهلبیت (ع) و تشیع در بخشهایی از خراسان رواج داشته و فردوسی نیز پیرو این مکتب انسانساز بوده است؛ بهگونهای که برخی از نویسندگان اهل سنت به او لقب «رافضی» دادهاند! [مذهب فردوسی و ادیان در شاهنامه، ص۱۲]
عبدالجلیل قزوینی، در کتاب النقض، و قاضی نورالله شوشتری نیز به شیعه دوازده امامی بودن فردوسی، اذعان نمودهاند. [همان]
همچنین فردوسی در شاهنامه، اشعاری را درباره اهلبیت (ع) و بخصوص حضرت علی (ع) آورده، که بیانگر اعتقاد او به ولایت امیرالمؤمنین (ع) است! از جمله:
«که من شهر علمم، علیم در است / درست این سخن قول پیغمبر است» و یا: «سر انجمن بد ز یاران علی/ که خواندش پیمبر علی ولی»
بهگونهای که همین اشعار و اعتقاد راسخ فردوسی به مکتب اهلبیت (ع) در زمانی که حکومت در دست شاه محمود غزنوی و اهلسنت بود و شیعیان تقیه میکردند، باعث رنجیده خاطر شدن شاه و پیمانشکنی او در رابطه با پاداش شاهنامه و بالاخره خروج فردوسی از غزنین، پایتخت غزنویان و بازگشت او به زادگاهش خراسان شد! [آقابابایی، «فردوسی»، ج۱۲، ص۲۶۳]
«شاهنامه» مهم ترین اثر فردوسی است که نوشتن آن حدود سی و پنج سال طول کشید! این اثر ارزشمند یکی از بزرگ ترین آثار ادبیات کهن فارسی است که نزدیک به پنجاه هزار بیت دارد که در آن داستانهای حماسی پندآموز و تاریخ پهلوانان بزرگ سرزمین ایران نوشته شده است؛
برخی از مورخین، همچون سید حسن امین، اذعان نمودهاند که فردوسی، اسلوب و روش به شعر در آوردن شاهنامه را از قرآن کریم گرفته و در این کتاب، فرهنگ ایران پیش از اسلام را با فرهنگ ایران پس از اسلام پیوند دادهاست! او خِرَد را سرمایهٔ تمام خوبیها میداند و بر این باور است که آدمی با خرد، نیک و بد را از یکدیگر بازمیشناسد و از این راه به نیکبختی در دنیا و رستگاری در جهان واپسين میرسد! [فرهنگ در آیینه زبان و ادبیات فارسی، ص۳۶]
انتقاد از پادشاهان و فراخواندن آنها به دادگستری، باور به ماندگاری نام نیک، انصاف در برابر دشمن، ستایش کوشش و دانش، مهر به همسر و فرزند، ستایش اندیشیدن و درنگ در کارها، نکوهش تنبلی و آز و دروغ و رَشک و باور به ناپایداری جهان از دیگر ویژگیهایی است که در سراسر شاهنامه بهچشم میخورد! [خالقی مطلق، «فردوسی»، دانشنامهٔ زبان، ص۸۲۵]
چنانچه گویا فردوسی، از معارف اهلبیت (ع) و سخنان حضرت علی(ع) الهام گرفته است! (سید جعفر شهیدی، بهره ادبیات از سخنان علی (ع)، ص٣٠)
✍️ رهبر فرزانه انقلاب نیز در سخنان خود، بارها فردوسی و حکمت الهی و اسلامی او را ستودهاند، که به گوشهای از سخنان معظمله، اشاره مینمائیم:
«حقیقت این است که فردوسی یک حکیم است... و حکمت او، حکمت الهیِ اسلامی است... شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد! فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند! میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد؛ تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند... فردوسی روی جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند... فردوسی، خدای سخن است! او زبان مستحکم و استواری دارد... و دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بوده... (حکمت شاهنامه) حکمت قرآنی است...(در شاهنامه) فردوسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه! بیان زندگی قهرمانها و پهلوانها... در شاهنامه، در اندیشههای اسلامی ریشه و ظهور و بروز دارد! ...بله؛ من موافقم که از «فردوسی» تجلیل شود...فردوسی باید هم بزرگ شود، فردوسی در قلّه است.... او انسانی برخوردار از معارف ناب دینی است...»
📚 گزیدهای از سخنان معظمله مورخ ۱۳۷۰/۱۲/۰۵و ۱۳۹۰/۰۵/۲۴»
https://eitaa.com/ROOZBARG
#والعصر
🎁 شما هم میتوانید یکی از برندگان ۵٩ جایزه نفیس مسابقه بزرگ مجازی والعصر باشید، فقط کافی است انگشت خود را روی کلمه «والعصر» بزنید:🔻
👈👈👈 والعصر 👉👉👉
2️⃣ برای پاسخ گویی به سؤالات میتوانید از متن و صوت «آیات المهدی» استفاده کنید:
📚 متن محتوای مسابقه
🎧 صوت جلسات دوره
3️⃣ تمامی عزیزانی که حداقل به ۱۴ سؤال از ۳۰ سؤال مسابقه پاسخ صحیح بدهند در قرعه کشی شرکت داده می شوند.
4️⃣ مهلت شرکت در مسابقه تا روز جمعه ۱۴۰۰/۲/٣١ می باشد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
@bonyadmahdaviatesf