eitaa logo
آموزش اصول مداحی
64 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
آموزش رسالت نوکری اهل بیت علیه السلام آموزش های موضوعات مختلف مداحی توسط اساتید از صفر تا صد کانالی که تمارین های اساتید برای شما گذاشته می شود👇 @amozeshmaddahiesfahan گروه ارسال تمارین شما دوستان👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3893952607C2ce9d2dc17
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارچوب کلی مولودی خوانی.mp3
4.67M
💠آموزش مداحی ☑️چهارچوب کلی مولودی خوانی 🔰در محافل شادي کلیت برنامه داراي چارچوبي است كه معمولا به شرح زیر برگزار می گردد ؛ لازم به ذکر است، این چهارچوب روش کلی جاری است که ممکن است استثنائاتی داشته باشد و به اصطلاح ما وحی منزل نیست❗️ 1️⃣بسم الله و جملات عربي شروع مجلس؛ 2️⃣توسل و عرض ادب به امام زمان(عج)؛ 3️⃣شعر مناسبت؛ 4️⃣شرح عيد؛ 5️⃣سرود و شور؛ 6️⃣دعا ومناجات پايان مجلس؛ بسم الله و جملات عربي شروع مجلس طبیعتا مجلس بایستی با نام و یاد خدا آغاز شود تا ثمربخش باشد، پس از بسم الله گاهی جملات عربی ارئه می شود که می تواند عرض ادب به ساحت مقدس آل الله باشد و یا عبارات مناجاتی و... 🔶نمونه: بسم الله الرحمن الرحيم أللهُمَّ صَلِّ عَلي فاطِمَةَ وَ أَبيها و بَعْلِها و بَنيها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فيها بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلْمُک. نكات قابل ذكر‼️ ✅بعد از بسم الله و قبل از شروع جملات عربي از مستمع چند صلوات بگيريد تا جو مجلس متعادلتر شود ❗️ اين قسمت بايد با توجّه به زمان در اختيار انتخاب شود و در صورتيكه زمان محدود است(محافل سنتي) به بسم الله و يك جمله مختصر اكتفا شود. ❌جملات عربي ابتدايي را حتي المقدور دكلمه اي و بدون آهنگ و سبك بخوانيد ؛ چراكه با آهنگ خواندن گاهي ايجاد حزن مي كند❗️ جملات عربی از جهت تحریر و کشش خیلی کشیده نشود 🌐https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🌀
3. توسل به امام زمان ع.mp3
3.1M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢قسمت توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه با توجه به اینکه هر تفضلی که قرار است به ما برسد از مسیر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است و امام زمان و قطب دایره امکان ـ که معرفت و انتظار ظهورشان رأس امور ماست ـ آن حضرت می باشند، بهتر است حسن ابتدا و حسن ختام مجالس ما با توسل و عرض ادب به ایشان صورت بگیرد. نکته قابل ذکر اینکه در محافل شادي توسل شعري به امام زمان ارواحنا له الفداء مرسوم نيست و عرض ادب در حد عبارات مذكور در نمونه هاي ذيل، كفايت مي كند. نمونه1: اللهم كن لوليك ... نمونه2: يا رَبَّ الْحُسَيْن بِحَقِّ الْحُسَيْن إشْفِ صَدْرَ الْحُسَيْن بِظُهورِالْحُجَّه نمونه3: يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقين 🌐https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🌀
4. شعر مناسبت.mp3
4.01M
💠آموزش مداحی 🔰مواودی خوانی 💢شعر مناسبت پس از توسل و عرض ادب به امام زمان(عج)، شعر مرتبط با مناسبت شادي ارائه مي گردد ؛ که در محافل شادی بسیار حائذ اهمیت است و محوریت کار معرفتی مجلس را به دوش می کشد. با توجه به مناسبت از چهار نوع شعر مي توانيد در اين قسمت استفاده نمایید: الف) اشعار توصيفی در این اشعار شاعر صرفاً به شرح عيد و حال و هوای آن و اتفاقاتی که در آن شب رخ می دهد مي پردازد و حالت زمین و زمان و موجودات را در بیانی شاعرانه به تصویر می کشد؛ نمونه: ميلاد حضرت علی(ع) هستی امشب تا سحر اختر شماری می کند خواب هم در دیده ها شب زنده داری می کند باد اعجاز نسیم نو بهاری میکند خاک را از اشک خود مُشک تتاری میکند چاه زمزم اشک شوق از دیده جاری میکند کعبه چشمش در ره است و بیقراری میکند چشم بگشوده که صاحب خانه آید در حرم باغبان روح با ریحانه آید در حرم 🌐https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🌀
5. اشعار توصیفی مدحی.mp3
4.49M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢اشعار توصیفی در این اشعار شاعر علاوه بر شرح عيد و حال و هوای آن و اتفاقاتی که در آن شب رخ می دهد، به مدح و ستایش معصوم مربوط به عید می پردازدنمونه: در ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) الا مکه امشب چه زیبا شدی چو روی محمد دل‌آرا شدی به چشم پیمبر به چشم علی بهشت خدای تعالی شدی در و دشت و کوهت دل‌آرا شده که چشمت قدمگاه زهرا شده خدیجه زهی دختر آورده‌ای سراپای پیغمبر آورده‌ای شگفتا که بهر رسول‌خدا نه دختر فقط ، مادرآورده‌ای چه قابل سرِ ما فدایش شود پدر گفت بابا فدایش شود 🌐https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🌀
6. مدحی ، گریزی.mp3
5.94M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢اشعار مدحی گریزی در این اشعار شاعر علاوه بر شرح عيد و مدح و ستایش معصوم مربوط به عید، اشاره مختصري به مرثيه می نماید نمونه:ميلاد امام حسین(علیه السلام) بوی گل از سپیده می آید اشگ شوقم زدیده می آید همه سیّاره گان همه افلاک تا سحر سجده می برند به خاک آیه ی نور زینت فلک است سوره ی فجر بر لب مَلَک است نه فلک باغ نرگس اند امشب اختران ماه مجلس اند امشب انبیا اشگ شوق می بارند همه سوی مدینه رو آرند شب جشن و سرورِ خلق و خداست شب میلاد سیّد الشّهداست شجر طور اهل بیت است این سوره ی نور اهل بیت است این مهر او تا ابد به ذمّه ی ماست بعد حیدر ابوالائمّه ی ماست مصحف اولیاست اعضایش بوسه گاه نبی سرا پایش به چه خوش گفت سیّد الکونین که حسین از من است و من زحسین وجه او وجه کبریای من است خون او عّلت بقای من است فُلک دین را نجات داد حسین به محمّد حیات داد حسین لب خشک اش حیاتِ آب بود بعد حیدر ابوتراب بود مصحف کلّ انبیا بدنش صلوات خدا به زخم تنش 🆔https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🌐
7. اشعار مدحی و گریزی.mp3
5.9M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢اشعار مدحی گریزی 2 در این اشعار شاعر علاوه اشاره خاصی به عید ندارد بلکه شعر را با مدح و ستایش معصوم مربوطه آغاز می نماید، و در نهایت اشاره مختصري به مرثيه می نمایدنمونه: حضرت زینب (سلام الله علیها) ای مادر صبر و دختر زهرا مرآت ز پای تا سر زهرا در عز و وقار حیدرِ حیدر در قدر و جلال کوثر زهرا رخسار تو در برابر مادر چون آینه در برابر زهرا تو زینت امی و ابی زینب در بین دو ماه، کوکبی زینب ای چشم محمّد و علی سویت قرآن حسین مصحف رویت زیبد که سر حسین در هر گام گردد سر نیزه‌ها ثناگویت با آنکه خمیده قامتت از غم یک دم نفتاد خم به ابرویت هم رشتۀ خصم را گسستی تو هم پشت یزید را شکستی تو 🆔https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🌐
8. انتخاب شعر خوب.mp3
5.64M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢انتخاب شعر شعر انتخابی محافل مولودی باید سطح بالایی از جهت محتوا، قالب، عبارات، ترکیبات، صنایع ادبی و ... داشته باشد و در کل تلفیقی از شاه بیتها باشد والا تأثیر چندانی نخواهد گذاشت. در محافل مولودي حتماً ذيل برخي از اشعار مدحي، به عنوان تفسير شعر، آيات و روايات مربوطه را ذکر كنيد تا مستمع بداند اين مفاهيم قول شاعر نيست بلکه مبناي قرآني، روايي و تاريخي دارد. هنگام خواندن اشعار از كشش زياد مصوتها و تحريرهاي طولاني پرهيز كنيد و سعي كنيد عبارات و تركيبها را پشت سرهم و سلسله وار بخوانيد كه اين موضوع باعث شادتر شدن خواندن مي گردد. خواندن روضه و اصطلاحا نمك پاشي در محافل شادي اصل نيست، بلكه اگر مستمع در اشعار توصيفي و مدحي، حال خوشي پيدا كرد، به روضه هاي احساسي مرتبط، اشاره مختصري مي شود والا خواندن روضه ـ مخصوصا روضه هاي سنگين ـ در اين محافل جايي ندارد. با توجه به محوریت شعر در محافل مولودی معمولا تعداد ابیات مورد استفاده بیش از محافل روضه است. هر چه طول مصراع اشعار منتخب کمتر باشد تأثیرگذاری بر مستمع و پیاده کردن شعر آسان تر خواهد بود. به تنوع قافیه در اشعار منتخب دقت داشته باشید، چراکه به نوعی یکنواختی را از مجلس دور می کند، معمولا قالبهایی چون قصیده و غزل دارای تنوع قافیه چندانی نیستند اما قالبهایی چون مثنوی که هر بیت قافیه ای جداگانه دارد و یا مسمط که هر کدام از رشته های آن دارای قافیه هایی مجزاست و یا ترجیع بند و ترکیب بند که هر بند مستقلا دارای قافیه هایی جداگانه است، برای محافل مولودی مناسبتر به نظر می رسد. https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan
9. شرح عید.mp3
3.2M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢شرح عید در بين شعر و يا انتهاي آن، بايستي اشاره اي به جريان ولادت و يا عيد صورت بگيرد تا تأثيرگذاري و بهره برداري از مناسبت به وجه احسن انجام شود.این شرح عید از جهتی می تواند معرفت مستمع به اهل بیت را افزایش دهد و از جهتی نیز به عنوان الگو دادن به مستمع مورد استفاده قرار بگیرد. نمونه شرح عید ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها: همه زنهاي قريش خانم حضرت خديجه رو تنها گذاشتند، وقتي پيغام بردند گفتند ما به تو گفتيم با محمد صلی الله علیه و آله يتيم ازدواج نكن حالا بايد تنها باشي، درد زايمان او را فرا گرفته، دل نگرانه، هيچ كسي كمكش نيومده، يه مرتبه ديد چهار خانم بلند بالا وارد حجره خديجه شدند، اول ترسيد، خانم حضرت ساره عرضه داشت خديجه جان نترس، من ساره ام، اين آسيه است، او مريمه، او كلثوم خواهر موساست، ما اومديم كمكت كنيم، يكي مقابل، يكي بالاي سر، يكي سمت راست، يكي سمت چپ، همه آماده خدمتند، بي بي حضرت زهرا سلام الله عليها به دنيا اومد، ده تا از حور العين هم وارد خانه خديجه شدند، جام هايي پر از آب كوثر آماده ،همه مي خوان خدمت بكنند، نوزاد رو گرفتند از مادر، با آب كوثر شست و شو دادند، دو پارچه سپيد، روايت نوشته سپيدتر از شير، خوشبوتر از مشك و عنبر يكي به بدن اين طفل پيچيدند، يكي روي سر اين نوزاد انداختند، يك به يك رو خانم حضرت زهرا (سلام ا... عليها ) سلام داد، بعد شروع كرد شهادتين گفتن، اشهد ان لا اله الا الله، و أنّ ابي سيد الانبياء رسول الله . أنّ بعلي سيد الاوصياء ولي الله... . https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan
10. سبک سرود (2).mp3
4.44M
💠آموزش مداحی 🔰مولودی خوانی 💢سبک های مجاز و غیر مجاز شورانگيزترين قسمت محافل شادي بخش سرود است، اشعار ريتم دار با ضرب و مفهوم توصیفی، مدحي، حدیث نفس و شادي، سرود مي باشد. توجّه به چند نکته دراين قسمت لازم به نظر مي رسد: استفاده از سبکهايي که از روي الگوهاي مجاز ساخته شده است؛ در این بخش باید دقت نماییم که از روی الگوهای غیر مجاز سبک ساخته نشود که شرعا حرام است، الگوهای غیر مجاز دو حالت دارد: 1. اگر ریتم سبکی مُطرِب و مناسب مجالس لهو و لعب باشد، غیر مجاز محسوب می شود. 2. اگر ریتم سبکی مشکل نداشت اما محتوای آن راجع به عشقهای مجازی و دارای عباراتی تحریک آمیز بود، غیر مجاز محسوب می شود. پرهيز از غلو و محتويّات دور از شأن معصومين؛ یکی از مسائلی که باید در سرودها بدان توجه داشت، توجه به صحت در بعد اعتقادی محتوای اشعار سرود است، خواندن اشعاری که در آن به اهل بیت نسبت الوهیت داده می شود، اهل بیت به خدا تشبیه می شوند، برای خدا حد و مرز قائل می شود و ... شرعا اشکال دارد و باید به شدت از اینگونه اشعار پرهیز کرد. استفاده از سبکهاي جديد و حرکت به سمت سبک سازي ؛ نوآوری و نوگرایی با رعایت اصول و شئون از محمورهای این بخش است، تا با استفاده از ابزارهای مباح بتوانیم هرچه بیشتر قشر جوان را به این محافل جذب نماییم و در ادامه با کسب معرفت و تبلیغ معارف آل الله علیهم صلوات الله، هرچه بیشتر در زمینه سازی ظهور حضرت مهدی عج بکوشیم. برای رسیدن به سبک سازی مقدماتی لازم است که اجمالا بدان می پردازیم 🌐https://eitaa.com/amozesh_madahi_esfahan🆔
224.8K
گوشه ی بیت اول وقتی به سمت قبر سرازیر میشویم مشکل گشای ماست درآن تنگنا حسین ع گوشه بیت دوم نوکربه اسم ورسم خودش بی علاقه است بر سنگ قبر ما بنویسید یا حسین... ادامه گوشه های دستگاه
14.7K
یا ( گرم کردن صدا ) ۱- هامینگ (تمرین میم با دهان بسته) نوک زبان را پشت دندان های پایین می گذاریم و مقداری لب ها را فشار می‌دهیم و نباید ضربه بزنیم و خیلی آرام و ملایم ادا شود و هوای زیادی از بینی خارج نشود. تمرین با ۵ تن ماژور
16.1K
تمرین کلمه با ۵ تن ماژور . ۵- ادای کلمه مام دهان بصورت عمودی باز می‌شود نه زیاد و نه کم و صدا جلو باشد.
16.8K
تانگ تریل با ۵ تن ماژور ـ ۳- ( گرم کردن و رفع تنش زبان ) هوادار نشود،ضربه نمیزنیم،بدون فشار و انقباض
17K
تمرین ریپ رول با ۵ تن ماژور . ۲- ( گرم کردن صدا و تنظیم هوا ) در تمرین لیپ رول باید صدا قالب بر هوا باشد و نباید ضربه بزنیم