🎯انتخابات اسفند و سواد رسانهای
📍اسفند امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم بود. انتخاباتی که به جهت بافت رسانهای موجود شاید بیشترین تاثیرات را از فضای مجازی بگیرد. فضایی که رقبای سیاسی هر یک با سرمایهگذاری بر روی ذهن تک تک مخاطبان نقش ویژهای برای آن جهت نیل به پیروزی قائل هستند و اینجاست که نقش مخاطبان هوشمند تعیینکننده خواهد بود.
📍شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه های برخط و تعاملی می توانند بسان شمشیری دو لبه، هم فضای انتخابات پیش رو را گرم و هم موجبات بی اخلاقی های موثر در این عرصه را فراهم کنند و اینجاست که مخاطبان هوشمند با اتکای به #سوادرسانهای باید توانمندی تشخیص تبلیغات سیاه، سفید و خاکستری را از هم داشته باشند.
📍مخاطبان هوشمند میدانند سرعت، سهولت دسترسی و سرعت بالای بازنشر اخبار، اگرچه از جهاتی نقطه قوت فضای سایبر محسوب می شود اما می تواند در نقطه عکس قراره گرفته و کارکرد تخریبی نیز ایفا کند و در این عرصه از آنجا که ما با مقوله مهمی چون حیثیت و آبروی افراد مواجه هستیم ممکن است اثرات نشر یک اشتباه به سختی از افکار عمومی پاک شود.
📍مخاطبان باید به اهداف پنهان حامیان هر کاندیدا در پس ارسال پیام های تبلیغی توجه کرده و بدانند این پیام در راستای تخریب تولید شده است یا در راستای تبلیغ کاندیدای موردنظر. در واقع مخاطبان باید آگاه باشند چه میزان از افشاگری هایی که قطعا در ماههای آینده بیش از پیش شاهد آن خواهیم بود با هدف اغواگری مخاطب صورت می گیرد و چه میزان در راستای تنویر افکار عمومی و قطعا سوال بعدی در ذهن مخاطب فعال و هوشمند در قبال این رویکرد باید این باشد که چرا تا امروز این اطلاعات در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته بود و حالا امروز مخاطب برای متقاضیان قدرت دارای اهمیت شده است و در نهایت قرار است کدام رفتار من در پس این رویکرد تبلیغی، تغییر یابد.
📍در واقع تاکید باید بر تقویت تفکر انتقادی در مخاطبان در راستای تسلیم نبودن در مواجه با پیام های رسانه باشد چراکه که با تقویت این رویکرد و اینکه مخاطب آگاه باشد که نیت مستتر در هر پیام چیست و ارسال کننده آن کیست، می توان امید داشت شاهد نشر بی اخلاقی ها و بداخلاقی های انتخاباتی نباشیم و بدانیم فضای مجازی در امتداد زیست در فضای حقیقی است. مخاطبان هوشمند بداخلاقی های انتخاباتی و تخریب های احزاب و گروه ها را تشخیص داده و تحت تاثیر آن قرار نمی گیرند.
📍مخاطب باید با هوشیاری، شعارها و پیامهای تبلیغاتی را تجزیه و تحلیل کند و با #رمزگشایی از کدها و اصطلاحات به کار رفته در تبلیغات داوطلبان، منطقی بودن پیام و صحت شعار تبلیغاتی فرد مورد نظر خود را مشخص کند و تشخیص دهد آیا اساسا شعار و وعده فرد مورد نظر امکان تحقق دارد یا خیر.
📍نباید از نظر دور داشت در عرصه تبلیغات و رفتارهای سیاسی در دنیا شیوه و روش هایی اعمال می شود که بر مبنای شرایط حاکم بر هر کشور، اهداف سیاستگذاران و مخاطبان روی می دهد که از جمله مهمترین این روش ها جنگ روانی و شایعه است. بازار داغ شایعات در زمان انتخابات، معضلی مهم است که میتوان آن را با اشاعه الگوهای مناسب رفتاری در فضای مجازی کنترل کرد. یکی از الگوهای صحیح برای تشخیص شایعه از واقعیت توجه به منبع خبر است.
📍#شایعهسازی، تخریب و ترور شخصیتها، حرکتهای #پوپولیستی و ... از جمله کارکردهای منفی رسانهها در زمان انتخابات است. بخشی از این امر به فقدان و فقر سواد رسانهای در جامعه مربوط میشود که هر خبری را بدون اطلاع پخش و بازنشر میکنند. بنابراین باید در جریان انتخابات آتی فرهنگی در جامعه شکل بگیرد که هر خبری که از لینک معتبری و ارجاع برخوردار نیست، نمیتوان به آن اعتماد داشت.
📍با توجه به نکات مطرح شده و عنایت به اینکه قطعا تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی پررنگ خواهد بود، جدای از اینکه باید ادارهکنندگان صفحات مجازی کاندیداهای مختلف با توسل به تقوای سیاسی، به بداخلاقی ها دامن نزنند، سوی مهمتر مساله #افکار عمومی و مخاطبان هستند که باید آگاهانه در معرض پیام ها قرار گرفته و ناخواسته در زمین هر یک از طرفین رقابتهای انتخاباتی قرار نگیرند.
چرا فراگیری سواد رسانه ای مهم است؟
آموزش «سواد رسانه ای» بهعنوان مهارتی جهت مقابله با جنگ رسانه ای است که منجر به افزایش ظرفیت تحلیل شهروندان در مواجهه با رسانه ها شده و باعث می شود تا آنان به جای آنکه تسلیم محتوای پیام های رسانه ای شوند و منفعلانه هر آنچه دریافت می کنند بپذیرند، تلاش کنند تا بهعنوان یک مخاطب فعال #معنای_نهفته در پیام ها را درک و به #رمزگشایی و ارزیابی پیام ها بپردازند و برخوردی فعالانه با پیام های رسانه ای داشته باشند.
اگر شهروندان یک جامعه از سواد رسانه ای کافی برخوردار نباشند، قطعا نخواهند توانست در فضای سنگین رسانه ای جهان امروز، مسائل و وقایع را به درستی تعبیر و تفسیر کنند.
💢 رویکردهای مختلف به اخلاق رسانهای
🔹 در خصوص #اخلاق_رسانهای پنج رویکرد کلی وجود دارد. این رویکردها در اینکه چه چیزی در #رسانهها اخلاقی است با هم اختلاف دارند.
1️⃣ موقعیت گری یا #اباحه_گری:
🔸 در این رویکرد مهم آن چیزی است که رسانه پخش میکند. حتی موضوعات و کارهای غیراخلاقی در صورتی که از #رسانه پخش و منجر به موفقیت شود، بدون اشکال است.
2️⃣ #غایت_گرایی یا نتیجه گرایی:
🔹 در این رویکرد مهم نتیجه و پیامد عمل است و روند کار چندان اهمیتی ندارد
3️⃣ #عمومیت_گرایی:
🔸 در این رویکرد منافع عمومی ارزشمند است. در نتیجه نقض حریم خصوصی افراد در جهت منافع عمومی عملی اخلاقی محسوبی میشود.
4️⃣ خودگرایی یا #خودمحوری:
🔹 این رویکرد هر کاری که موجب تامین منافع شخص یا گروه مرتبط با او شود را اخلاقی میداند و میتوان از آن استفاده کرد. یک #عمل_رسانهای زمانی اخلاقی است که برای خود ارتباط گر لذت بخش باشد.
5️⃣ حق مداری یا #حق_گرایی:
🔸 در این رویکرد #اصول_اخلاقی ثابت و غیرقابل تغییر است و به عنوان خط قرمز مطرح میشود. دیدگاه اسلام به این رویکرد نزدیکتر است. این رویکرد اصول متنوعی دارد از جمله ضروروت احتساب اطلاعات به عنوان امانت، توجه به مبانی اخلاقی و ارزشی جامعه و... .
@amozeshcyberi
🔻نگاهی به روشها رایج عملیات روانی و جنگ نرم
/بخش اول/
🔹#شايعهسازي
📌شايعه در فضايي توليد مي شود كه امكان دسترسي به اخبار و اطلاعات موثق امكان پذير نباشد. به عبارتي شايعه در جايي ايجاد مي شود كه خبر نباشد و يا خبر از منابع موثق منتشر نگردد. شايعه انتقال شفاهي پيامي است كه براي برانگيختن باور مخاطبان و همچنين تاثير در روحيه آنان ايجاد مي شود. مطالب كلي شايعه بايد حول محورهاي اساسي و مهمي باشد كه مخاطب نسبت به آن حساسيت بالايي دارد.
📌هر شايعه در برگيرنده بخش قابل توجهي از واقعيت مي تواند باشد (تاكتيك تسطيح در شايعه سازي) ولي ضريب نفوذ آن بستگي به درجه ابهام و اهميت آن دارد. در واقع هرچقدر شايعه پيرامون مسائل «#مبهم» و «#مهم» باشد همان مقدار ضريب نفوذ آن افزايش مي يابد.
📌با توجه به موضوع و جامعه هدف، شايعات گوناگوني توليد مي شوند كه عبارتند از شايعات تفرقه افكن، هراس آور، اميد بخش، آتشين، خزنده، دلفيني يا غواصي (كه به تناسب زمان توليد و بعد از تاثيرگذاري براي مدتي خاموش و دوباره با ايجاد زمينههاي ذهني لازم در جامعه، ايجاد مي شود). در شايعهسازي از تاكتيكهاي گوناگون از جمله تسطيح، همانندسازي، برجستهسازي (بزرگنمايي) و... نيز استفاده ميشود.
📌شایعه پراکنی، در فضای انتخاباتی یکی از رایجترین و البته غیراخلاقیترین اقدامات رقبا برای تخریب یکدیگر است. بنابراین به اخباری دال بر فساد اقتصادی، اخلاقی کاندیداها و طرح ادعاهای بدون منبع و قابل راستی آزمایی باید با دیده تردید نگریست و برای دیگران ارسال نکرد.
💠#مجازات شایعه پراکنی در فضای مجازی:
قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی #حبس از 91 روز تا دو سال یا #جزای_نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان در نظر گرفته است، پس شایعه پراکنی قابل تعقیب کیفری است.
✅به کانال آموزش سایبری مدافعان حرم و انتخابات و سوادرسانهای بپیوندید.👇
🆔 @amozeshcyberi
✍️نگاهی به بار معنای کلمات و شیطنتهای رسانهای
🎯بیبیسی نوشته است:
«انتشار تصاویری از تظاهرات حکومتی در رسانههای ایران
رسانههای ایران عکس و فیلمهایی از تظاهرات حکومتی منتشر کردهاند. این تجمعات که "خودجوش" خوانده شده در بعضی شهرها برگزار شده.
همزمان این رسانهها در روزهای گذشته تصاویری هم از مراسم تشییع بعضی کشته شدگان حوادث اخیر که طرفدار حکومت ایران بودند، منتشر کردند.»
❇️چند نکته سوادرسانهای:
🔅«گزینش واژگان» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روشهای رسانهای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه میتواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
🔅آنچه در این روش رخ میدهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوانسازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژهها، تحت تاثیر آنها قرار میگیرد.
🔅به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث میشود ما فردی را شهید اما بی بیسی کشته خوانده و با همین واژگان راهپیمایی در اعتراض به اغتشاشات را تظاهرات حکومتی بخواند. همین روال سبب میشود حافظان نظم و امنیت، کشته شدگان طرفدار حکومت ایران خوانده شوند.
🌀«حکومت/ حاکمیت»: در قرارگیری این دو واژه در کنارهم، "حکومت" به "افراد" و "حاکمیت" به "روند" اطلاق میشود.
«اعتصاب/ تحصن/ تجمع/ راهپیمایی/ تظاهرات»: "اعتصاب" از عملی دست کشیدن، "تحصن" در جایی بست نشستن، "تجمع"در جایی حضور یافتن، "راهپیمایی" مسیری را پیمودن، و "تظاهرات" اظهار مواضع است به صورت تجمع یا راهپیمایی.
«هلاکت/ مرگ/ وفات/ شهادت/ کشته/ تلفات»: واژههایی هم معنا اما با بار معنایی بسیار متفاوت هستند.
# آموزش سایبری مدافعان حرم
کلیه آموزشات بدون فورد وارد جایز نمی باشد
@amozeshcyberi
#هرانقلابی_یک_رسانه
هر انقلابی یک رسانه یعنی #نما نباش #صدا باش ،صدای انقلاب .
هر انقلابی یک رسانه یعنی اگر می خواهی همچنان سایلنت و تماشاچی باشی تاریخ انقضای انقلابی بودنت فرا رسیده.
هر انقلابی یک رسانه یعنی اگر دم از علی'ع' می زنی و #عدالت_علوی این را بدانی که مولا #عمار#ابوذر#مالک داشت و تو کجای این غربت #آقا_سید_علی را قرار است در کسوت سرباز میدان رزم باشی...
هر انقلابی یک رسانه یعنی ولایی بودن این نیست که عافیت طلب باشی و در این زمانه ی فتنه نشان حتی نخواهی در راه ولایت کوچکترین گزندی ببینی ولی انتظار پیروزی و فتح داشته باشی...
هر انقلابی یک رسانه یعنی آماده باشیم برای فداکاری و جانبازی و ذهنها و قلبها را آماده کنیم برای پذیرش حق ،یعنی در رسوا کردن خواص پشمکی و خائنین گوی سبقت از یکدیگر بگیریم...
هر انقلابی یک رسانه یعنی صدای درد مردم باشیم و همدل با دردمندان و خار چشم ظالمان و نامردان...
هر انقلابی یک رسانه یعنی انقلاب اسلامی مردم ایران زمین را همچنان مردمی نگاه داریم و در مقابل به ظاهر خودیها اما در واقع ویترینها و نماهای انقلابی نما هیچ مماشات و مصلحت اندیشی نابخردانه نداشته باشیم...
هر انقلابی یک رسانه یعنی مهربان باشیم و جاذبه داشته باشیم و سرباز سازی کنیم نه اینکه خود سر بار باشیم...
هر انقلابی یک رسانه یعنی برادر و خواهر انقلابی و دلداده ی ولایت منتظر نمان تا دیگری کاری کند بلکه خودت بانی و سبب ایجاد حرکت باش...
جنگ رسانه ای راجدی بگیریم؛
صحنه کربلا را خوب نگاه کن.
آن۳۰هزارنفری که آن طرف میدان ایستادند محصول عملیات روانی معاویه بود.
جعل بیش از۴۸۰هزار حدیث و تغییر باورهای عوام درطی کمتر ازشصت سال باعث شد در عرصه کربلا ، فرزند رسول خدا به مسلخ برود.
شاید در این لحظات و این ساعات که زنها و دختران آل الله آواره ی بیابانها هستند ، بهتربشود تلخی حقیقت را درک نمود.
به قول سید شهیدان اهل قلم آقاسیدمرتضی آوینی..
ای دل، تو چه می کنی؟؟؟می مانی؟یامیروی...
#سواد_رسانه
پست #آموزشی
سه #ضلع سواد رسانهای
🔹سواد رسانهای یک موضوع #متضلع است که قدرت درک مخاطبان از نحوهی کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را طرف مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند.
🔹سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و در همین حال تأمین ضوابط مصرف محتوای رسانهای از منظر انتقادی دانست.
🔹🔹🔹سه ضلع سواد رسانهای عبارتند از:
ضلع اول : ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای؛ و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوهی مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانههاست.
ضلع دوم : آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی
ضلع سوم : تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
🔻پی نوشت» البته میشه ضلع چهارمی رو هم برای سواد رسانه متصور شد و اون توانمندی در عرصه تولید رسانه ای است که اینجوری یه مربع شکل میگیره
کپی ممنوع🚫
آموزش سایبری مدافعان حرم
🚦ماری شجاع، یک ماهی را از غرق شدن نجات داد!
🔸امروزه رسانهها به گونهای وقایع پیرامون ما را #بازنمایی میکنند که در بسیاری از موارد با حقیقت ماجرا متفاوت است!