دوش حمام رو ببین!
آب از بالا میاد؛ اما از پایین تنظیم میشه.
اینکه اصلا آب بیاد یا نه؛
کم باشه یا زیاد؛
سرد باشه یا گرم؛
به تو مربوط میشه؛
تا کدوم شیر بچرخونی؛
تا کدوم طرف بچرخونی؛
کم بچرخونی یا زیاد؛
اصلا بچرخونی یا نه؛
همه به خودت ربط داره.
میخوام بگم ماجرای "رزق و روزی" یک چنین ماجرایی است.
رزق ما تو آسمونه؛
به همین خاطر قرآن میگه :
"فی السماء رزقکم"
ولی اینکه فرو بباره یا نه؛
ویا کم بباره ویا زیاد؛ به سعی و تلاش ما بستگی داره.
🔹مثال مفید برای رابطه اختیار انسان با اراده خداوند👆
@dini114
کلید واژه های "علل عرضی"
👈به هم پیوسته
👈اثر مستقیم
👈بی واسطه
👈همکاری عوامل
👈مشارکت
👈نقش های متفاوت
👈مستقل
👈مثال: برای رویش یک گل 🌱 مجموعه ای از باغبان،خاک،آب،نور،مواد آلی،حرارت و... دست به دست هم می دهند و با مشارکت یکدیگر گل🌷را بوجود می آورند.
سوال❓
منظورازقوانین حاکم برنظام هستی چیست؟
پاسخ:
منظورازقوانین حاکم؛ همان قضا وقدرالهی هستند
که خوداختیارداشتن انسان؛ مظهری ازاین قوانین الهی است.
یعنی خداوند اراده کرده(قضا)
تا انسان دارای اختیارباشد
ودراین اختیارتقدیر اتی مانند انتخاب کردن باتمام ویژگیهایش عطافرموده(تقدیر)
وحال انسان با اختیارخودش میتواندسبک سنگین کندوانتخاب کند
و این با اراده ی الهی درانجام گرفتن کاراختیاری انسان منافات ندارد
چون آنجا که انسان نوع کار را انتخاب میکندبه خودش برمیگردد
وآنجا که خداوند این اختیارروبامقدراتش به انسان داده به خداوندبرمیگردد.
@dini114
دوش حمام رو ببین!
آب از بالا میاد؛ اما از پایین تنظیم میشه.
اینکه اصلا آب بیاد یا نه؛
کم باشه یا زیاد؛
سرد باشه یا گرم؛
به تو مربوط میشه؛
تا کدوم شیر بچرخونی؛
تا کدوم طرف بچرخونی؛
کم بچرخونی یا زیاد؛
اصلا بچرخونی یا نه؛
همه به خودت ربط داره.
میخوام بگم ماجرای "رزق و روزی" یک چنین ماجرایی است.
رزق ما تو آسمونه؛
به همین خاطر قرآن میگه :
"فی السماء رزقکم"
ولی اینکه فرو بباره یا نه؛
ویا کم بباره ویا زیاد؛ به سعی و تلاش ما بستگی داره.
🔹مثال مفید برای رابطه اختیار انسان با اراده خداوند👆
سوال❓
منظورازقوانین حاکم برنظام هستی چیست؟
پاسخ:
منظورازقوانین حاکم؛ همان قضا وقدرالهی هستند
که خوداختیارداشتن انسان؛ مظهری ازاین قوانین الهی است.
یعنی خداوند اراده کرده(قضا)
تا انسان دارای اختیارباشد
ودراین اختیارتقدیر اتی مانند انتخاب کردن باتمام ویژگیهایش عطافرموده(تقدیر)
وحال انسان با اختیارخودش میتواندسبک سنگین کندوانتخاب کند
و این با اراده ی الهی درانجام گرفتن کاراختیاری انسان منافات ندارد
چون آنجا که انسان نوع کار را انتخاب میکندبه خودش برمیگردد
وآنجا که خداوند این اختیارروبامقدراتش به انسان داده به خداوندبرمیگردد.
فلسفه ی امهال چیست؟
پاسخ:👇
1-فرا رسیدن وقت عذاب(عنکبوت آیه 53)
2-شمول رحمت الهی بر گناهکار، تا شاید توبه کند یا عذابش بر اطرافیان تاثیرگذار باشد( سوره نحل آیه 67)
3-تشخیص صالح از طالح (آل عمران ، 179)
4-استدراج همزمان است با وفور نعمت و رفاه و خوشی و لذت های مادی به طوری که شخص مکذِّب یا کافر گمان می کند که استحقاق و استعداد خودش ، موجب فراوانی نعمت شده است و لذا بیش تر در مسیر طغیان گام بر می دارند.
اینها طغیانگرانی جسور و بی باک هستند.
رابطه استدراج و فراوانی نعمت متقابل است یعنی هر چه بیش تر در مسیر ضلالت و سرکشی گام بر می دارند، خداوند هم نعمت خود را بیشتر می کند(تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی ج 7 ص 31-33)
امهالِ استدراجی عقوبت دنیوی ندارد اما از اسباب عذاب شدید اخروی محسوب می شود.
13.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس هندسه دهم فصل 3 درس 2 قسمت چهارم
22.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس عربی یازدهم تجربی درس 5 قواعد
50.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس هندسه دوازدهم فصل 3 درس 1 قسمت دوم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس فارسی دوازدهم درس 16 کباب غاز
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس دانش فنی دوازدهم الکترونیک پودمان 4 رفتار سلف در دی سی