eitaa logo
آموزش مداحی
1.5هزار دنبال‌کننده
19 عکس
145 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ادمین: @A_zaker
مشاهده در ایتا
دانلود
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑 بند هشتم: 🌒 نکته برداری 🌒 توضیح آنکه می توان از مصائب اهل بیت، نکات اخلاقی و تربیتی و تاریخی و ... یادداشت نموده و آن را برای مستمعین بازگو کرد. مثل صبر حضرت زینب علیهاالسلام و ... https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓🌓 بند نهم : 📚 ذکر مدرک و مأخذ 📚 اگر در بین خواندن به مطلب خاصی اشاره نمودید، حتما سند آن را ذکر کنید. در این صورت هم مستمعین می توانند به گفته ی شما اعتماد پیدا کنند و هم اگر شخصی خواست گفته ی شما را در جای دیگری نقل کند، مدرکش را بداند. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔🌔 بند دهم: 🎼 قواعد ایجاد سبک 🎼 برای ایجاد سبک در مرثیه خوانی باید حرکات روی حروف را بشناسید و به آنها توجه کامل داشته باشید. حرکات دو نوع اند: 1⃣حرکات کوتاه:فتحه-کسره-ضمه 2⃣حرکات بلند: آ - ای - او https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣1⃣ فرمول و اصول کلی: اصل یکم: ♦️انتخاب صحیح تعابیر♦️ انتخاب کلمات مناسب و داشتن احترام نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام مثلا خطاب به آنها از فعل امر استفاده نکنیم و ... https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣2⃣ اصل دوم: ♦️ ادغام سرضرب ♦️ اتصال انتهای دو سرضرب به یکدیگر را ادغام سرضرب گویند. مثال: خدایا خدایا نیامد گل زهرا دگر صبر نمانده بیا یوسف زهرا https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣3⃣ اصل سوم: ♦️ارکان مصیبت خوانی♦️ 1⃣انتخاب موضوع 2⃣انتخاب شعر 3⃣انتخاب سبک یا اسلوب 4⃣دعای پایانی(سه مورد): ۱-یادآوری از گذشتگان و اموات و شهدا و ... ۲-یادآوری مریض ها، رهبر، نابودی دشمنان و برآورده شدن حاجات ۳-اشاره به شخصیت های معنوی ✅نکته: مجلس دو حالت دارد: حالت اول آن است که از اول مجلس به مداح واگذار می شود(یعنی بدون سخنران) پس بهتر است با رباعی مجلس را شروع کنیم و سپس وارد روضه شویم. حالت دوم آن است که مجلس بعد از سخنران به مداح واگذار می شود.در اینجا بهتر است به سخنران احترام گذاشته و ادامه روضه او را بخوانیم. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣4⃣ اصل چهارم: ♦️ آرامش خاطر ♦️ اگر بیمار، عصبانی، خسته و خواب آلود هستید و یا اگر شتاب زده وارد جلسه شده اید، فورا مداحی را آغاز نکنید؛ کمی بنشینید و نفس عمیق بکشید تا تمرکز خاطر پیدا کرده و حالت نفستان طبیعی گردد، چون خوب خواندن در گرو آرامش خاطر و راحتی جسم است. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣5⃣ اصل پنجم: ♦️ اتصال صدای خوب ♦️ نکته ای که باید توجه داشت این است که نفس کشیدن شما بین خواندن صحیح و بجا باشد، چون نفس صحیح، صدا را دلنشین تر می کند. هرگاه در بین خواندن با کمبود نفس مواجه شدید در جای مناسب مکث کنید و در حالی که دهان بسته باشد، آرام و بدون صدا نفس بکشید که این طریق نفس کشیدن به نفس مخفی معروف می باشد. در این صورت نه سبک شما خراب می شود و نه مستمعین متوجه نفس کشیدن شما می شوند. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣6⃣ اصل ششم: ♦️اتصال صدای بم به صدای زیر♦️ اگر خواستید در هنگام خواندن از صدای بم به صدای زیر بروید، صدای زیر را طولانی نکنید زیرا هم حزن صدا را کم می کند و هم تارهای صوتی شما آسیب می بیند البته خود شما در هنگام خواندن متوجه این موضوع نمی شوید و فقط احساس خستگی در حنجره می کنید. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 نکته: دستورالعمل برای تقویت حنجره و صدا: منظور از تقویت صدا، صدای بلند یا فریاد زدن نیست بلکه منظور آن است که حنجره ای پر قدرت و پر نیرو داشته باشیم. حتی الامکان برای تقویت حنجره تمرینات زیر را انجام دهید: 1⃣چانه را به سینه بچسبانید به صورتی که وزن سر به روی چانه بیفتد. در این حالت چند مرتبه دهانتان را باز و بسته کنید به طوری که سرتان همراه این حرکت بالا و پایین برود سپس تعدادی نفس عمیق بکشید. 2⃣دستتان را زیر چانه بزنید به فرض این که چیزی می جوید دهانتان را مکرر باز و بسته نمایید. این دو تمرین باعث قوی شدن عضلات چانه و ماهیچه گلو می گردد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣7⃣ اصل هفتم: ♦️خلاقیت و عدم تقلید در سبک♦️ تا می توانید از ابتکار و خلاقیت و ذوق و سلیقه ی خودتان در مداحی استفاده کنید؛ اگر هم از سبک و شیوه ی شخصی تقلید می کنید به مرور زمان ترک نمایید و سعی کنید با صدای خودتان بخوانید اما باید توجه داشت در آغاز راه، تقلید از سبک دیگران مانعی ندارد. نکته دیگر اینکه در ابتدا از یک سبک استفاده کنید تا خوب بر آن مسلط گردید و بعد از آنکه تسلط کافی بر سبک پیدا کردید از سبک های دیگر نیز استفاده کنید. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
نکته: باید سعی کرد سبک ها را آرام آرام یاد گرفت زیرا اگر در یادگیری آنها عجله کنید، هم سبک ها با هم آمیخته می شوند و هم امکان دارد یادگیری سبک جدید باعث فراموشی سبک گردد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣8⃣ اصل هشتم: ♦️عدم تکرار بدون ضرورت♦️ در مداحی از دوباره خوانی بپرهیزید و مطالب را بدون ضرورت تکرار نکنید زیرا هم از نظر عقلانی صحیح نیست و هم باعث خستگی حاضران می گردد در ضمن فاصله را در بین جملات رعایت کنید تا به بیان شما لطمه نخورد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣9⃣ اصل نهم: ♦️کنترل و کیفیت روضه♦️ هنگام مداحی با مدیریت خوب، ((کنترل روضه)) را بر عهده بگیرید زیرا ممکن است در بعضی موارد اصل روضه را از دست بدهید. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
نکته: ♦️نشستن خود را هنگام اجرا طوری تنظیم کنید که هم بر مستمعین تسلط داشته باشید و هم خودتان احساس ناراحتی نکنید در غیر این صورت نخواهید توانست راحت و بدون مشکل مداحی کنید. ♦️برای کنترل مجلس:موقع روضه خواندن، بالاتر از مردم بنشینید. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟🔟 اصل دهم: ♦️آثار معنوی در مداحی♦️ مداحی آثار و فواید بسیاری دارد مثلا یک جلسه روضه می تواند هم برای خودمان و هم برای مخاطبان، جلسه ی توبه و بازگشت به سوی خدا باشد. هرچه این آثار معنوی و تأثیر آن بر روحیه را بیشتر به خاطر آورید، علاقه ی شما به مداحی بیشتر می شود. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 نکته: داشتن 🔷 ذکر مشخص 🔷 🔷تخصص در یک مصیبت🔷 🔷مجلس برای خواندن🔷 سه مرحله از برنامه ریزی یک مداح می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 01.mp3
6.12M
☝️☝️☝️☝️ آموزش مداحی سیدمهدی طباطبایی فر https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 02.mp3
11.17M
☝️☝️☝️☝️ آموزش مداحی ۲ سیدمهدی طباطبایی فر https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💥💥دستگاه های صدا💥💥 🌫دستگاه همایون یا چهچه زدن🌫 به شروع صدا(کشش صدا) از انتهای حنجره به صورت دایره ای و چتری و با گام بلند (بدون فرود) را دستگاه همایون می گویند. 🌪هر شعری که بدون فرود و با گام بلند و به صورت چتری خوانده شود، در دستگاه همایون قرار می گیرد.🌪 ⚡️باید توجه داشت که دستگاه همایون، بدون فرود خوانده می شود و با گام۲ و ۳ اوج می گیرد.⚡️ https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
امام علی علیه السلام با سر به خاطر تو سرِ دار می‌روم آخر به شوقِ وعده‌ی دیدار می‌روم ! حالا که شاهراه رسیدن به تو یکی‌ست دنبالِ راهِ میثم تمّار می‌روم یک بار اگر قدم بگذاری به چشم من قربانِ خاک پای تو صدبار می‌روم مستم؛ نوازشم نکنی گریه می‌کنم ! با سر میانِ دامنِ دیوار می‌روم ! نوکر قبول کن؛ بخرم؛ مُفت هم بخر دارم به شوقِ سود، به بازار می‌روم بین غلام‌های تو یوسف نشسته است باشد قبول !، من تهِ انبار می‌روم تو کعبه‌ای و قبله‌نما ردّ پای توست وقتی به طوف قبله‌ی سیّار می‌روم در سایه‌سار هیبتِ ایوان‌ْطلای تو قربانِ دست و پنجه‌ی معمار می‌روم سوی بهشت، از حرمت کوچ می‌کنم راه گریز نیست، به اجبار می‌روم جنت برای مزدِ گدایان تو کم است حالا که چاره نیست، به اصرار می‌روم ! 🔸شاعر: رضا قاسمی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
صدا در مداحی شامل دو چیز است: سبک:یعنی همان دستگاه ها لحن:یعنی لهجه و زیر و بم صدا https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(26).mp3
1.3M
☝️☝️☝️☝️☝️ نمونه: درآمد دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(30).mp3
152.9K
☝️☝️☝️☝️☝️ نمونه۲: بازگشت در دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
(33).mp3
216.2K
☝️☝️☝️☝️☝️ نمونه۳: بازگشت در دستگاه همایون با صدای مرحوم استاد ایزدی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔳 دستگاه سگاه 🔳 دستگاهی است که تعداد سرضرب های آن کوتاه بوده اما در هنگام خواندن کشیده می شود. این دستگاه کاملا بدون اوج است و در هر قسمت از این دستگاه به صورت فرود خوانده می شود. ♦️دستگاه های سگاه معمولا با گام یک خوانده می شود.♦️ 📣 کشش صدا به سمت بالا را گام می گویند. 📣 🔲 دستگاه های سگاه را اصولا در آغاز اجرای برنامه استفاده می نمایند و باید دقت کرد که خواندن در دستگاه سگاه هیچ تفاوتی در سبکهای غمگین، شاد یا حماسی ندارد لذا از این روست که اساتید فن از دستگاه سگاه به عنوان دستگاه مشترک نام می برند.🔲 https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
💠 فن خطابه 💠 به مجموعه اصول و قواعد سخنوری همراه با استفاده از دستگاه های صدا (انواع اسلوب) را فن خطابه می گویند. https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
📚 معرفی کتاب 📚 بعضی از کتبی که برای استفاده مداحان مناسب هستند: 📕روضه های مرحوم کافی 📗مقتل آقای فلسفی 📘ریاض القدس 📙اصول کافی 📔لاله ای از ملکوت 📒لهوف سید بن طاووس https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
حضرت عبدالعظیم علیه السلام ای آنکه زیباتر ز پرواز نسیمی باخاکِ زیرِ پای خود هستی صمیمی مثل حسن تفسیر ذکر ِ «یاکریمی» مشهور در عالم به شاه عبدالعظیمی بوی حسن می آید از صحن وسرایت تعظیم دارد سبزیِ گلدسته هایت با چشم هایِ خود گره وامی کنی تو می آیی و در عشق , غوغا می کنی تو با مقدمت این چشمه , دریا می کنی تو «ری» را حسینیه زهرا می کنی تو ما تاقیامت خاک بوسِ این حریمیم مدیونِ احسان ِ تو آقایِ کریمیم عبدالعظیمی عاشقِ پروردگاری بر آستانِ قربِ حق سر میگزاری این جمله بس باشد ز اوصافِ تو آری «تو مُهرِ تأیید از امامِ خویش داری» از بسکه زیبا عهد با دلدار بستی الحق زیارانِ امامِ هادی هستی مارا تو از دستان غم آزاد کردی از خاک نفرین گشته ما یاد کردی در خاک ِ ری کرببلا ایجاد کردی این سرزمین را تو حسین آباد کردی بی شک تورا زهرا فرستاده به ایران مدیون تو هستیم وآقای خراسان خیلی در این وادی کنارت گریه کردیم با نوکران بی قرارت گریه کردیم هر مسلمیه در جوارت گریه کردیم سینه زنان دورِ مزارت گریه کردیم شاید تسلایِ دل مادر نماییم شاید که از شرمندگی ها در بیاییم صحن وسرای تو دیارِ گریه کن هاست هرگوشه از صحنت مزارِ گریه کن هاست صحنت شبِ جمعه قرارِ گریه کن هاست چون مادری در انتظارِ گریه کن هاست دلداده و سرگشته ایم الحمدلله مایارِ مادر گشته ایم الحمدلله با یک سلام از کویِ تو پرباز کردیم تاگوشه صحنِ حسین پرواز کردیم سیر و سلوکِ عاشقی آغاز کردیم مانند فطرس بر ملائک ناز کردیم راه رسیدن تا خدا تنها حسین است زیباترین ذکر لبِ زهرا حسین است شبهایِ جمعه گریه آب و رنگ دارد پیراهنی که جا صدها چنگ دارد مادر شکایت ها زروز جنگ دارد گوید چرا رویِ تو جای سنگ دارد گوید مرا با روضه هایت پیر کردی مثل خودم زیرِ لگدها گیر کردی مانند من ترکیب ِ ابرویت بهم ریخت باهر تکان ضربه گیسویت بهم ریخت خوردی زمین ووضع پهلویت بهم ریخت آتش گرفتی حالت رویت بهم ریخت خیلی شبیه مادرت زهرا شدی تو آشفته گیسو زیرِ دست وپا شدی تو بر نیزه ها و نیزه دارِ پست لعنت بر آنکه راهِ حنجرت را بست لعنت با هر تکان خیزران زینب زمین خورد از تشت و افتاد وسرت بالب زمین خورد 🔸شاعر: قاسم نعمتی https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
A 03.mp3
15.45M
☝️☝️☝️☝️ آموزش مداحی ۳ سیدمهدی طباطبایی فر https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f